Magyar Szó, 1983. június (40. évfolyam, 148-162. szám)

1983-06-15 / 162. szám

1983. június­­15., szerda Ég és föld között A repülőgép történetéből (1.) A leshajózás 200 éves jubileumán, jú­nius 4-én kezdett emléksorozatunk szerves folytatásaként tekintünk vissza a repülő­gép kialakulásának történetére — abból az alkalomból is, hogy 80 évvel ezelőtt hajtot­ták végre az amerikai Wright fivérek az első motoros repülést, és hogy a napok­ban, június 11-én ünnepeltük a jugoszláv repülőipar, pontosabban az újvidéki Ika­rus gyár megalapításának 60. évforduló­ját. Sorozatunkat Zigány Árpád A civi­lizáció története című, 1912-ben, a repülés forró lelkesedéssel teli hőskorában meg­jelent és így kivételes dokumentumérték­kel bíró kötetéből vett részletekkel kezd­jük. A légtenger jó országút, sokkal jobb még az óceánoknál is, mert útiránya mindenfelé nyíl­egyenes: se domb, se völgy, se sziget, se zá­tony nem szegi a léghajós útját, nem téríti el kitűzött irányától. A kérdés csak az: megtalál­ja-e az ember azt a közlekedési eszközt, ame­lyen biztosan, életveszedelem nélkül szelheti a levegő óceánját?... A probléma nagyszerű, de egészen kivételes nehézségek gördülnek a levegő meghódítása elé, olyan nehézségek, melyekkel sem a szárazföl­­d­ön, sem a tengeren nem kell a mozgásnak meg­küzdenie. Mindenekelőtt: a repülőgépnek vagy bármilyen más levegőben járó alkalmatosság­nak nemcsak haladnia, mozognia kell előre, hanem előbb saját súlyát is fel kell emelnie és libegve tartania a levegőben. Továbbá a folya­matosan változó légáramlatok fölötte megne­hezítik a repülőgép kormányzását, a balesetek pedig nemcsak a gépeket teszik tönkre, hanem legtöbbször emberéletet is követelnek áldozatul, ezért a kísérletek is nehezebbek és veszedelme­sebbek. Viszont, e nehézségekkel szemben, a modern technika oly fémeket ismer, melyek súlyukat tekintve csodálatosan erős szerkezetek összeállí­tását teszik lehetővé, tehát libegésre alkalmas nagy felületeket készíthetünk szilárdan és arány­lag csekély súlyban, és vannak ma már törpe motoraink, melyekben óriások ereje lakozik, úgyhogy a libegő- és hajtószerkezet együtt már legyőzte a nehézkedés örök törvényét, s nem­csak felviszi az embert a levegőbe, hanem fenn is tartja, sőt képessé teszi száz meg száz kilo­méternyi út megtételére, aránylag sokkal gyor­sabban, mint az expresszvonatok! Hősi, nagy érzéseket, a diadal felemelő lel­kesedését váltják ki szívünkből a ,,madár-em­berek”, akik legyőzték a magasságot és távol­ságot. Az európai körrepülő verseny, például, oly nagyszerű szenzációt hozott, mely méltán extázisba ejthette az egész világot: tizenegyen indultak repülőgépeken a francia Calais-ból, és tizenegyen szállottak le sértetlenül az angol Doverban. Jól emlékezünk, hogy 1909. július 25-én az egész világ ünnepelte Louis Blériot francia pilótát, amidőn átrepülte a Calais-i csa­tornát, s két esztendővel később, 1911-ben már tizenegyen csinálták utána ezt a bravúros re­pülést, mintha csak ez lenne a világ legtermé­szetesebb dolga! Anglia „fényes elszigeteltségé”-nek vége, ha a repülőgépek fejlődése ily rohamos arányban halad, mert ha újabb öt-tíz év múlva már öt­ezer, tízezer pilóta átrepülhet a csatornán tíz­húsz perc alatt, akkor se a tenger, se a hatal­mas angol hajóhad nem fogja megvédeni Ang­liát egy esetl­eges európai invázió ellen... Így lehet a repülőgépből az a megváltó eszköz, mely az állig felfegyverzett nagyhatalmasságokra rá­parancsolja az örök békét, mert egész országa felett egyetlen nemzet se feszíthet ki védőhálót vastag drótokból, hogy meggátolja az aeroplá­­nok leszállását! (Folytatjuk) KIRBY ÉS A REJTETT ERŐ (22.) SZERZŐ: JOHN PRENTICE Otto L­ienthal (1848—1896), a repülés mester­ségének német vértanúja, nem motorral repült, hanem csak siklott a levegőben, vitorlázott. A testére kötözött 18 m5 felületű szárnyakkal olyan gyorsan futott lefelé egy domb lejtőjén, hogy a szárnyak fölemelték, s jó ideig a levegőben tartották. Egyik repülőpróbája alkalmával egy szélroham fölborította, a szárnyak összetörtek, Lilienthal lezuhant és halálra zúzta magát... MAGYAR SZÓ PORTYA 21

Next