Magyar Szó, 1983. június (40. évfolyam, 148-162. szám)
1983-06-08 / 155. szám
1983. június 8., szerda IVANOVC1 A falu mintegy 800 lakosú. horvátok és magyarok. A területi iskola első négiy osztályába 25 tanuló jár. A többiek a központi iskolába utaznak. Aleksa Magda 11 éve dolgozik itt anyanyelvápolóként. Arról érdeklődtünk, hogyan szervezi meg a munkát. — Amióta megalakultak a nyelvápoló csoportok a szórványvidéken, Ivanovcin is megkezdtük az anyanyelvápolást. Itt kezdtem a munkát, innen végeztem el az akadémiát, itt telepedtem le. Ismerem a falu lélegzetét, az embereket, s talán ez ez oka, hogy az iskolában végzett munkámmal sincs probléma. Milyen a lakosság nemzetiségi összetétele? — Valamikor a falu háromnegyed része is magyar volt. Erre főleg a nevekből lehet következtetni, meg arról, hogy a nagyszülői még ismerik a nyelvet. Aztán a sok vegyes házasság és a környezet hatással volt arra, hogy inkább a horvát nyelvet használják otthon is. Amikor megkezdődött az anyanyelvápolás, a szülők, de különösen a nagyszülők lelkesedtek érte. Igyekeztem én is minél látványosabb műsorokat szervezni. Van olyan időszak, hogy három-négy tánccsoportom is van. Sajnos, most a fiatalokkal abbamaradt a munka. És csökkent némiképp az érdeklődés is iránta. Ettől függetlenül járnak a gyerekek, és szinte teljes létszámban felöleli a horvátokat is a környezeti nyelv ápolása. .4. beiratkozás teljesen önkéntes alapon történik az első osztálynál. A szülők aláírják a kötelezvényt, a gyerekek végigjárják a magyar órákat is, ily módon nincs az, hogy egyik órán van, dolgozik, a másik gyerek játszik. Az órák is könnyebben megszervezhetők. Hogyan szervezi meg a munkát? — Jelenleg öt csoporttal dolgozom. Kezdők, haladok korcsoportok szerint. " Állandó aktivitást, állandó odafigyelést követel, hogy ne lankadjon a gyerekek figyelme, hogy alaposan kihasználjuk az időt, mert igyekszem úgy beosztani a tananyagot, hogy házi feladattal ne terheljem a tanulókat. Nyelvet amúgy sem lehet egyedül tanulni, csakis folytonos használattal. S ebből következik az én munkám értéke, hogy tudom megszervezni, hogy jó hangulatot, nem pedig unalmat teremtsek az órán. Színessé kell tenni a tanítást, s tanítási eszközök és módszerek változnak, a közvetlen kapcsolat marad. A tánc, az ének is marad. Sajnos, a tankönyvellátás a mi igényeinknek nem a legmegfelelőbb. Föl kell találnunk magunkat. Segít, hogy évente kétszer-háromszor összejövünk. A szemlék, a szemináriumok, a tanfolyamok javítják munkánk minőségét. A HMSZ-től és az eszéki pedagógiai Intézettől kapunk segítséget, támogatást. A tanulók hogyan mutatják be munkájuk eredményét? A tánc- és énekszámok állandóan műsoron szerepelnek, sohasem, tudjuk hova hívnak, hova megyünk. Az évenként megrendezett nyelvápoló szemlére elmegyünk, valamint műsort készítünk az iskola napjára, év végén pedig a csoportjaim sorjában bemutatkoznak a szülőknek, mit is tanultak az elmúlt évben. A szülők, nagyszülők örömmel veszik ha a gyerekek magyarul szólalnak meg. Az önbizalmat ehhez egy magyarországi kirándulással szoktam fokozni. Ott aztán kénytelenek használni egyébként eléggé paszszív szókincsüket, és boldogan újságolják, hogy ezen a nyelven is jól megértetik magukat. M. V. Jó hangulatot kelteni Az ivanovci nyelvápoló gyerekek szeretnek énekelni, táncolni A tanévnél a vége,ele van, akinek most kezdődik... Az idén korán beköszöntött a tavasz. Ezzel egyidejűleg az iskolákban a fegyelem is némileg meglazult. Mert hát kinek van kedve tanulni, amikor oly ragyogóa,a, oly csábítóan süt a nap. A nap meg aztán csak sütött, talán száz évre visszamenőleg se jobban. Megnyitották a fürdőmedencét, és a Duna is várja már a fürdőzőket. Nehéz az ilyen csábításnak ellenállni, pedig a józan ész világosan azt diktálja, tanulni kell, legalább az év végi hajrán ... Már csak tíz nap és vége a tanításnak. Csak tíz nap, de ez is milyen sok. Nagyon sok, ahhoz képest, hogy az előző években 15-éig tartott a tanítás. Csakhogy az idén két héttel meghosszabbították a tél szünidőt takarékossági okokból. Ezért aztán, elmaradt. A tavaszi szünet, és még így is hérom nappal hosszabb lett az iskolaév. Azért аг a háromőn is elmúlik, akármilyen nehezen, de egyszer vége lesz a tanításnak, azoknak, akik addig iskolába jártak ... Június végén azonban újra benépesül az iskolaudvar. Nem minden falviban, csak a l°akisebhekhen, a kai, óvod„ triszen minden plókásztés nélkül mártsam. Iehet iskolába indulni. Előtte bele kell kóstolni, milyen is lesz majd az élet az iskolában, a hat évvel, mert az idén harmadik éve hogy a kötelező iskoláskor kezdetét hat éves korra szállították le, törvény erejű rendelettel. A megokolás lehet sokféle. — A mai gyerekek ... — A mostani gyerekek ... Egyetértünk az okos szószólókkal ... valameddig. Amíg el nem jutunk azokba a falvakba, ahol nincs óvoda, nincs játszótér, nincs közös játszószoba, csak az utca, az is csak nyáron, amikor jó az idő. A hatéves kortól kezdődő tanítás itt óriási munkát követel gyerektől, pedagógustól egyaránt, öszszehangolt munkát, ahol először a szülőket kell megtanítani egyes módszerekre, a sikeresebb munka érdekében. Valóban összehangolt munkára van szükség, mert ezekben a falvakban általában kombinált, illetve osztatlan tagozatokban folyik a munka. Mire kell, mire lehet előkészíteni a most induló elsősöket ezen a tíz 10 napon? Legfontosabb a lelki fölkészítés. Őszre iskolások lesznek, amikor munka, kötelesség jár rájuk, amiből részben egy kis ízelítőt máris kapnak. M. V. DUNATÁJ BECSE Zomboriaké az első sisig A zombori Mita Vasiljevic Pioníre itthon színjátszó csoportja képviselte Nyugat-Bácskai a Becsén megtartott tartományi Májusi jáékokon, amelyen igazán nagy volt a versengés. Nagy megtiszteltetés érte a zomboriakat, mert az Olovka piác arcéin gyermekdarabjuk elnyerte az első helyet, Vanja Rupnik és Budhar Nešić írta, rendezője pedig a pionírotthon dolgozója, Gizela IVKOVIC, ő megkapta a rendezésért járó első díjat is. Nemcsak a darabot és a rendezőt nyilvánították a legjobbnak, hanem a legjobb gyermek színészek is zomboriak: Petar IVKOVIC, Ivánka PLAVŠIC és Zoran CUVARDIC. JÚNIUS VÉGÉN MEGKEZDŐDIK A BEIRATKOZÁS fatál iskolatizott várja a tanulódat Csaknem ezerkétszáz egységes középiskolát végzett zombori és szomszédos községbeli tizenhat éves fiú és lány próbál június végén beiratkozni a szakirányú iskolaközpontokba. Miután átszervezték a középiskolai hálózatot, őszre a következőközpontok várják a növendékeket: a két iskolásból álló Valjko Vlahovle Szakmunkásképző, a Május 25., Vendéglátóipari, a Dr. Ripp Rózsa Egészségügyi, a mezőgazdasági és a Zarko Zrenjandn Tanítóképző Iskolaközpont. Mivel a társult munka nem igényel több társadalmi tevékenységű szakembert, a volt Vlada Aksentijevic Iskolaközpont egyes megmaradt tagozatait más iskolához csatolják. A magyar tanulók akkor tanulhatnak tovább, ha lesz elég jelentkező egyes irányzatokon. A két iskolából álló Veljko Vlahovic központba iratkoznak a fém-, villamos, bőr- és textilipari, valamint közlekedési irányzaton tovább tanulók. Ide összesen 450 jelentkezőt várnak. Az idei tanévben növelték a termelői irányzatokat, mert a község gazdasága ezt igényli. A mezőgazdasági szakiskolába 270 elsőst vesznek majd fel. Az idén megszüntetik a söripart és helyette megnyitják a malomipari irányzatot. Mint az előző években, nyilván az idén is főleg a kitűnők fognak beiratkozni a Dr. Ripp Rózsa Egészségügyi Szakiskolába, ahol egészségügyi technikusokat és gyógyszerészeket képeznek. Úgy tervezik, hogy megnyitják a magyar nyelvű osztályokat is, ha lesz legalább 10 vagy 15 jelentkező. Ebben az iskolába többévi szünet után ismét megnyitják a férfi és női fodrásznövendékek osztályát. A tanulók a zombori fodrászszövetkezetbe járnak gyakorlatra. A tanítóképzőben 90 elsőst vesznek fel, de szlovák osztályt nyitnak Petrőcön is. Csökkent a társadalmi tevékenységű osztályok száma. Az idén csak 150 közgazdász és jogásznövendéknek lesz helye az iskolában. Minden zombori szakirányú iskolaközpontban az első beiratkozás, időszak június 23-a és 25-e között lesz. A pótbeiratkozásról idejében értesítik az érdeklődőket. P. M. Rendelőn kívül (ORVOSI TANÁCSOK) ROVATVEZETŐ: DR. ÜVEGES ZOLTÁN BELGYÓGYÁSZ, KARDIOLÓGUS /Ј0ЛШ. ft/ An»«» táplálék les$seféf®téríí! Vidékünk lakosságának táplálkozása nagy általánosságban kielégítőnek mondható. Ha viszont számításba vesszük azt a tényt is, hogy az emberek legnagyobb része mezőgazdasággal foglalkozik és táplálékot termel, a napi táplálék összetételével már korántsem lehetünk elégedettek! Ennek oka különösen az, hogy a vidékünkön meghonosodott étkezési szokásoknak megfelelően még ma is túlságosan sok kenyeret, tésztafélét és ÉDESSÉGET FOGYASZTUNK! A felsorolt élelmiszerek főleg szénhidrátokat (cukrokat) tartalmaznak, melyek könnyen emészthetők és jelentős kalóriát szolgáltatnak ami a fizikai munka végzésének szempontjából megfelelő, de sajnos emellett mér rendszerint elhízást is okoznak. A Helyes táplálkozás szempontjából ezért teljesen indokolatlan a leveshez kenyeret enni, vagy pedig kenyérrel fogyasztani azokat a húsféleségeket, amelyekhez körítésként rizst, burgonyát vagy más főzelékfélét szolgálunk fel. Tudni kell ugyanis, hogy a tészta rizs, burgonya stb. összetétele lényegében teljesen megegyezik a kenyér összetételével. Az elmondottak miatt tehát igyekezzünk minél kevesebb kenyeret fogyasztani és a húsételekhez együnk inkább valamilyen főzelékfélét. Ugyanakkor semmi értelme, hogy egy kiadós, magas kalóriatartalmú ebéd után még nagy mennyiségű édességet, tortát vagy más süteményt fogyasszunk. Már az emésztés szempontjából is indokoltabb ilyenkor egy kevés friss gyümölcsöt, esetleg korongot enni! Ritkábban történik meg, hogy a nehéz fizikai munkát végző személyek is elhíznak, ami természetesen annak a jele, hogy a szükségesnél nagyobb kalóriamennyiséget fogyasztanak, amin csupán a nap nap után fogyasztott ételek MENNYISÉGÉNEK CSÖKKENTÉSÉVEL lehet változtatni. Hasonló a helyzet a táplálékok zsírtartalmával. Az állatiényesztés és nem utolsósorban a sertés-, liba- és kaгчаг,г^1&.Ир kő-*etkezménye, hogy a megengedettnél nagyobb mennyiségű állati eredetű zsírt is fogyasztunk. Függetlenül az elmondottaktól, azért ezek a húsok is fogyaszthatók, de csak mérsékletesen. De még ennél is károsabb, ha az ételek elkészítéséhez KIZÁRÓLAG ÁLLATI EREDETŰ ZSÍROKAT (kacsa-, liba-, disznózsír, vaj) HASZNÁLUNK, hisz ezek az elhízás veszélye mellett még korai érelmeszesedést is okoznak. Ajánlatosabb, ha a mindennapi táplálék összeállításánál inkább a sovány húsféleségekre (baromfi, üsző, borjú, bárány, birka, kecske, hal, nyúl stb.) szorítkozunk, az ételek elkészítéséhez pedig étolajat vagy margarint használunk amelyek azonívül, hogy könnyen emészthetők, szinte meg is védenek bennünket az érelmeszesedéstől. De még az elmondottak mellett is lakosságunk táplálkozásának legnagyobb hiánya a NEM KIELÉGÍTŐ FE-HÉRJEFOGYASZTÁS. Mivel fehérjék képezik testünk sejtjeinek alapanyagát és jelentős szerepük van az anyagcsere szinte minden fázisában, táplálkozásunkban nélkülözhetetlenek. A fehérjék az emésztés során alkotó elemeikre, AMINOSAVAKRA bontódnak, melyekből a máj előállítja a szervezet számára szükséges aminósavakat vagy fehérjéket. A zsírokkal ellentétben az elmondott ahhoz éppen az ÁLLATI EREDETŰ FEHÉRJÉKRE VAN SZÜKSÉGÜNK. Emiatt fontos naponta elegendő tejet, tejterméket, húsféleséget és tojást fogyasztani, hisz ezek otalmazzák az említett fehérjék legnagyobb mennyiségét. A gabonafélékben, babban borsóban stb. levő fehérjék is jelentősek, de ezekkel sajnos nem lehet helyettesíteni az állati eredetűeket. A különféle vizsgálatok és tanulmányozások alapján a fejlődő gyermekeknek és terhes anyáknak naponta leg■iláhb 100 grammnyi állati eredetű fehérjére van szükségük, ami ideális testsúlyul: minden kilogrammjára 1,5—?. grammot tesz ki. Ezzel szemben egy felnőtt személy napi ehérjeszükséglete ennél kevesebb, körülbelül 70 gramm! Sajnos még ma is sokan lebecsülik a tejtermékeket, tojást stb. és úgy tartják, hogy a „kiadós” táplálék szalonna és kenyér nélkül el sem képzelhető. Lapunk következő számában a leggyakrabban használt élelmiszerek összetételéről írunk. TELECSKA Villanyrendek-versenyre készülnek A telecsikai Kis Ferenc Általános Iskola tanulói NYOMTATÓ Ottilia, KOVÁCS Zoltán és BeCSÓ Erika a közlekedési szakkör tagjai csütörtökön Újvidéken részt vesznek a Jó Pajtás gyermeknap immár hagyományos УШаоугепавгversenyén, amely tartományi jellegű. Т0МВСЖ A zombori közművelődési közösség múlt heti ülésén odaítélték a hagyományos júniusi díjat a legjobb művelődési dolgozóknak, akik hozzájárultak a műkedvelés fellendítéséhez. A bizottság határozata alapján a közművelődési közösség júniusi ülésén David KECMAN újságírónak, Katica PASICNAK, (Monostorszeg), Petar MICICNEK (Zombor) és a bezdéni SZÉLIG Ilonának és SZÉLIG Jánosnak adják majd át a magas kitüntetést. Rajtuk kívül még hat műkedvelőt tüntettek ki dicsérő oklevéllel. A közgyűlésen úgy határoztak, hogy a műkedvelő színészek nemrég Bezdánban és Kolutom lezajlott község, szemléjén elért eredményért tizenegy amatőr színésznek adományoznak oklevelet Ugyancsak meghatározták a szemle legjobb színdarabját is. Ez alkalommal is a bezdániak bizonyultak legjobbnak, a Dollárpapát mutatták be nagy sikerrel. A küldöttek egyéves megbízatási idővel Nedeljko Dulícot, a zombori TNEX-TTIP Kefir Textilgyár dolgozóiét, amatőrt választották meg elnöknek. Odaítélték a Júniusi cíjat Topolyán adtak találkát marsuknak a Petőfi Sándor, a Petőfi brigád, a Petőfi Kánalóailj és Kis Ferenc nevét viselő iskolák tanulói, pedagógusai. A telecskani Kis Ferenc tanulói közlekedési versenyben elsők lettek, egyéniben pedig Bonsó Erika és Nyomtató Ottilia a második és harmadik helyet osztja, Kovács Zoltán könyvjutalmat kapott. A Jó Pajtás gyermeklap irodalmi vetélkedőjét három versenyágban tartották meg. Szobonya Erika, Baranya András és Zsebedics Ella könyvjutalomban részesült. Simon Csaba a Hat fáklya fényében fedőnevű vetélkedőn könyvet nyert. A telepsksaiak kiváló szerepléséről tanúskodik az a mintegy 5000 dinárt érő könyv és egyéb kiadvány, amivel a részvevő tanulókat kiváló szereplésükért a versenybizottság megjutalmazta. A salagyiak különösen a Jó Pajtás irodaskrtt vetélkedőjében elért második helyezésükkel dicsekedhetnek. A Csemai Imre, Kecskés Ildikó és Kővári Tünde összeállítású csapat ezüstérmes lett. A Leleményes futár versenyágban, a szilágyiak harmadikak lettek és Csemai Dénest, Pintér Albertet és Balla Juditot könyvjutatóimban részesítették. Míg az Újvidéki rádió gyermekműsorának vetélkedőjében Varga Gyula és Surján Brigitta a negyedik,ötödik helyet osztja. A Leleményes futár versenyben a Karácsonyi Anasztázia, Hajnali Antal és Török Róbert öszszetételű csapat vett részt. A donoszilói oskola csapata mintegy tíz könyvvel tért haza Topolyáról. Faliújságjukat a bíráló bizottság harmadik hellyel jutalmazzte. A boroszleiek középhelyezést értek el a legtöbb versenyágban. A Petőfi és Kis Ferenc általános iskolák találkozójának részvevői a szemle második, utolsó napján találkoztak az egykori haircoeszítval és elbeszélgettek velük. Jó alkalom volt ez, hogy újabb ismeretekkel bővítsék ismereteiket. Úgy búcsúztak a tanulók és a pedagógusok, hogy: Viszontlátásra jövőre a laskai Petőfi Sándor iskolában! P. M. A forradalmi múlt emlékei bennünk élnek Megtartották a Petőfi és Kis Ferenc iskolák XI. találkozóját Tánccsoportjaink sikere a Gyöngyösbokrétán Szombaton és vasárnap Temerinben tartották meg a vajdasági magyar népitánc-csoportok, népzenei együttesek és előadók 20. jubileumi szemléjét. Szombaton a Durindónak elnevezett népzenei bemutatón vidékünkről egyetlen együttes sem jelentette be részvételét. A népitánc-csoportok szemléjére vidékünkről elsőnek a gombosiak léptek szénre eredménnyel. Bemutatásra került a Regrutabál. A csoport vezetője Hecskó Endre. A szilágyi tánccsoport az aratóünnepséget mutatta be, vezetőjük Bátori Katalin. Gyűjtőmunka eredménye volt a kupuszinai táncosok előadása. A hajnali mosdatás szokása a kupuszinai lakodalomban címmel, vezetjük Marcsek Gáspár. A doroszlói néo Peiae-csoport Geller Veronika OpZoltán vezetésével doroszlói lakodalmi táncokat mutatott be.