Magyar Szó, 1983. június (40. évfolyam, 148-162. szám)

1983-06-08 / 155. szám

1983. június 8., szerda IVANOVC1 A falu mintegy 800 lakosú. horvátok és magyarok. A területi iskola első négiy osztályába 25 tanuló jár. A többiek a központi iskolába utaznak. Aleksa Magda 11 éve dolgozik itt anyanyelv­ápolóként. Arról érdeklődtünk, hogyan szervezi meg a munkát. — Amióta megalakultak a nyelvápoló csoportok a szórvány­­vidéken, Ivanovcin is megkezdtük az any­any­elv­ápolást. Itt kezdtem a munkát, innen végeztem el az akadémiát, itt telepedtem le. Is­merem a falu lélegzetét, az embe­reket, s talán ez ez oka, hogy az iskolában végzett munkámmal sincs probléma. Milyen a lakosság nemzetiségi összetétele? — Valamikor a falu háromne­gyed­ része is magyar volt. Erre főleg a nevekből lehet következ­tetni, meg arról, hogy a nagyszü­lői­ még ismerik a nyelvet. Aztán a sok vegyes házasság és a kör­nyezet hatással volt arra, hogy inkább a horvát nyelvet használ­ják otthon is. Amikor megkezdő­dött az anyanyelvápolás, a szülők, de különösen a nagyszülők lelke­sedtek érte. Igyekeztem én is mi­nél látványosabb műsorokat szer­vezni. Van olyan időszak, hogy három-négy tánccsoport­om is van. Sajnos, most a fiatalokkal abba­maradt a munka. És csökkent némiképp az érdeklődés is iránta. Ettől függetlenül járnak a gyere­kek, és szinte teljes létszámban felöleli a horvátokat is a környe­zeti nyelv ápolása. .4. beiratkozás teljesen önkéntes alapon történik az első osztálynál. A szülők aláír­ják a kötelezvényt, a gyerekek végigjárják a magyar órákat is, ily módon nincs az, hogy egyik órán van, dolgozik, a másik gye­rek játszik. Az órák is könnyeb­ben megszervezhetők. Hogyan szervezi meg a munkát? — Jelenleg öt csoporttal dolgo­zom. Kezdők, haladok korcsopor­tok szerint. " Állandó aktivitást, állandó odafigyelést követel, hogy ne lankadjon a gyerekek figyel­me, hogy alaposan kihasználjuk az időt, mert igyekszem úgy be­osztani a tananyagot, hogy házi feladattal ne terheljem a tanuló­kat. Nyelvet amúgy sem lehet egyedül tanulni, csakis folytonos használattal. S ebből következik az én munkám értéke, hogy tu­dom megszervezni, hogy jó han­gulatot, nem pedig unalmat te­remtsek az órán. Színessé kell tenni a tanítást, s tanítási eszkö­zök és módszerek változnak, a közvetlen kapcsolat marad. A tánc, az ének is marad. Sajnos, a tankönyvellátás a mi igénye­inknek nem a legmegfelelőbb. Föl kell találnunk magunkat. Se­gít, hogy évente kétszer-három­­szor összejövünk. A szemlék, a szemináriumok, a tanfolyamok ja­vítják munkánk minőségét. A HMSZ-től és az eszéki pedagógiai Intézettől kapunk segítséget, tá­mogatást. A tanulók hogyan mutatják be munkájuk eredményét? A tánc- és énekszámok állandó­an műsoron szerepelnek, sohasem, tudjuk hova hívnak, hova me­gyünk. Az évenként megrendezett nyelvápoló szemlére elmegyünk, valamint műsort készítünk az is­kola napjára, év végén pedig a csoportjaim sorjában bemutatkoz­nak a szülőknek, mit is tanultak az elmúlt évben. A szülők, nagy­szülők örömmel veszik ha a gye­rekek magyarul szólalnak meg. Az önbizalmat ehhez egy magyar­­országi kirándulással szoktam fo­kozni. Ott aztán kénytelenek használni egyébként eléggé pasz­­szív szókincsüket, és boldogan újságolják, hogy ezen a nyelven is jól megértetik magukat. M. V. Jó hangulatot kelteni Az ivanovci nyelvápoló gyerekek szeretnek énekelni, táncolni A tanévnél a vége,­ele van, akinek most kezdődik... Az idén korán beköszöntött a tavasz. Ezzel egyidejűleg az isko­lákban a fegyelem is némileg meglazult. Mert hát kinek van kedve tanulni, amikor oly ragyo­góa,a, oly csábítóan süt a nap. A nap meg aztán csak sütött, talán száz évre visszamenőleg se jobban. Megnyitották a fürdőmedencét, és a­ Duna is várja már a­ fürdő­­zőket. Nehéz az ilyen csábításnak ellenállni, pedig a józan ész vilá­gosan azt diktálja, tanulni kell, legalább a­z év végi hajrán ... Már csak tíz nap és vége a ta­nításnak. Csak tíz nap, de ez is milyen sok. Nagyon sok, ahhoz ké­pest, hogy az előző években 15-éig tartott a tanítás. Csakhogy az idén két héttel meghosszabbították a­ tél szünidőt takarékossági okokból. Ezért aztán, elmaradt. A tavaszi szünet, és még így is hérom nappal hosszabb lett az iskolaév. Azért аг a három­­őn is elmú­lik, akármilyen nehezen, de egy­­szer vé­ge lesz a tanításnak, azok­nak, akik addig iskolába jártak ... Június végén azonban újra be­népesül az iskolaudvar. Nem min­den falviban, csak­ a l°akisebhek­hen, a kai, óvod„ triszen min­den p­lókásztés nélkül mártsam. Ie­het iskolába indulni. Előtte bele kell kóstolni, milyen is lesz majd az élet az iskolában, a hat évvel, mert az idén harmadik éve hogy a kötelező iskoláskor kezdetét hat éves korra szállították le, törvény erejű rendelettel. A megokolás lehet sokféle. — A mai gyerekek ... — A mostani gyerekek ... Egyetértünk az okos szószólók­kal ... valameddig. Amíg el nem jutunk azokba a falvakba, ahol nincs óvoda, nincs játszótér, nincs közös játszószoba, csak az utca, az­ is csak nyáron, amikor jó az idő. A hatéves kortól kezdődő taní­tás itt óriási munkát követel gye­­rektől, pedagógustól egyaránt, ösz­­szehangolt munkát, ahol először a szülőket kell megtanítani egyes módszerekre, a sikeresebb munka érdekében. Valóban összehangolt munkára van szükség, mert ezek­ben a falvakban általában kombi­nált, illetve osztatlan tagozatokban folyik a munka. Mire kell, mire lehet előkészíte­ni a most induló elsősöket ezen a tíz 10 napon? Legfontosabb a lel­ki fölkészítés. Őszre iskolások lesznek, amikor munka, kötelesség j­ár rájuk, amiből részben egy kis ízelítőt máris kapnak. M. V. DUNATÁJ BECSE Zomboriaké az első sisig A zombori Mita Vasiljevic Pio­­níre itthon színjátszó csoportja kép­viselte Nyugat-Bácskai a Becsén megtartott tartományi­ Májusi já­­ékokon, amelyen igazán nagy volt a versengés. Nagy megtiszteltetés érte a­ zom­­boriakat, mert az Olovka piác ar­céin gyermekdarabjuk elnyerte az első helyet, Vanja Rupnik és Bu­­dh­ar Nešić írta, rendezője pedig a pionírotthon dolgozója, Gizela IVKOVIC, ő megkapta a rendezé­sért járó első díjat is. Nemcsak a darabot és a rendezőt nyilvání­tották a legjobbnak, hanem a leg­jobb gyermek színészek is zombo­­riak: Petar IVKOVIC, Ivánka PLAVŠIC és Zoran CUVARDIC. JÚNIUS VÉGÉN MEGKEZDŐDIK A BEIRATKOZÁS fat­ál iskolatizott várja a tanulódat Csaknem ezerkétszáz egységes középiskolát végzett zombori és szomszédos községbeli tizenhat éves fiú és lány próbál június vé­gén beiratkozni a szakirányú isko­laközpontokba. Miután átszervez­ték a középiskolai hálózatot, őszre a következő­­központok várják a növendékeket: a két iskolásból álló Valjko Vlahov­le Szakmunkáskép­ző, a Május 25., Vendéglátóipari, a Dr. Ripp Rózsa Egészségügyi, a mezőgazdasági és a Zarko Zre­­nj­andn Tanítóképző Iskolaközpont. Mivel a társult munka nem igé­nyel több társadalmi tevékenysé­gű szakembert, a volt Vlada Ak­­sentijevic Iskolaközpont egyes megmaradt tagozatait más iskolá­hoz csatolják. A magyar tanulók akkor tanulhatnak tovább, ha lesz elég jelentkező egyes irányzato­kon. A két iskolából álló Veljko Vla­­hovic központba iratkoznak a fém-, villamos, bőr- és textilipari, vala­mint közlekedési irányzaton tovább tanulók. Ide összesen 450 jelent­kezőt várnak. Az idei tanévben nö­velték a termelői irányzatokat, mert a község gazdasága ezt igény­li. A mezőgazdasági szakiskolába 270 elsőst vesznek majd fel. Az idén megszüntetik a söripart és helyette megnyitják a malomipari irányzatot. Min­t az előző években, nyilván az idén is főleg a kitűnők fognak beiratkozni a Dr. Ripp Rózsa Egészségügyi Szakiskolába, ahol egészségügyi technikusokat és gyógyszerészeket képeznek. Úgy tervezik, hogy megnyitják a ma­gyar nyelvű osztályokat is, ha lesz legalább 10 vagy 15 jelentkező. Ebben az iskolába többévi szünet után ismét megnyitják a férfi és női­ fodrásznövendékek osztályát. A tanulók a zombori fodrászszövet­kezetbe járnak gyakorlatra. A tanítóképzőben 90 elsőst vesz­nek fel, de szlovák osztályt nyit­nak Petrőcön is. Csökkent a tár­sadalmi tevékenységű osztályok száma. Az idén csak 150 közgaz­dász és jogásznövendéknek lesz helye az iskolában. Minden zombori szakirányú is­kolaközpontban az első beiratko­zás,­ időszak június 23-a és 25-e között lesz. A pótbeiratkozásról idejében értesítik az érdeklődőket. P. M. Rendelőn kívül (ORVOSI TANÁCSOK) ROVATVEZETŐ: DR. ÜVEGES ZOLTÁN BELGYÓGYÁSZ, KARDIOLÓGUS /Ј0ЛШ. ft/ A­n»«»­ táplálék les$seféf®téríí! Vidékünk lakosságának táplálkozása nagy általános­ságban kielégítőnek mondható. Ha viszont számításba vesszük azt a tényt is, hogy az emberek legnagyobb ré­­s­ze mezőgazdasággal foglalkozik és táplálékot termel, a napi táplálék összetételével már korántsem lehetünk elé­gedettek! Ennek oka különösen az, hogy a vidékünkön meghonosodott étkezési szokásoknak megfelelően még ma is túlságosan sok kenyeret, tésztafélét és ÉDESSÉGET FOGYASZTUNK! A felsorolt élelmiszerek főleg szénhidrátokat (cukro­kat) tartalmaznak, melyek könnyen emészthetők és je­lentős kalóriát szolgáltatnak ami a fizikai munka végzé­sének szempontjából megfelelő, de sajnos emellett mér rendszerint elhízást is okoznak. A Helyes táplálkozás szempontjából ezért teljesen indokolatlan a leveshez ke­nyeret enni, vagy pedig kenyérrel fogyasztani azokat a húsféleségeket, amelyekhez körítésként rizst, burgonyát vagy más főzelékfélét szolgálunk fel. Tudni kell ugyanis, hogy a tészta rizs, burgonya stb. összetétele lényegében teljesen megegyezik a kenyér összetételével. Az elmondottak miatt tehát igyekezzünk minél keve­sebb kenyeret fogyasztani és a húsételekhez együnk in­kább valamilyen főzelékfélét. Ugyanakkor semmi értel­me, hogy egy kiadós, magas kalóriatartalmú ebéd után még nagy mennyiségű édességet, tortát vagy más süte­ményt fogyasszunk. Már az emésztés szempontjából is indokoltabb ilyenkor egy kevés friss gyümölcsöt, esetleg korongot enni! Ritkábban történik meg, hogy a nehéz fizikai munkát végző személyek is elhíznak, ami természetesen annak a jele, hogy a szükségesnél na­gyobb kalóriamennyiséget fogyasztanak, amin csupán a nap nap után fogyasztott ételek MENNYISÉGÉNEK CSÖKKENTÉSÉVEL lehet vál­toztatni. Hasonló a helyzet a táplálékok zsírtartalmával. Az ál­latién­yesztés és nem utolsósorban a sertés-, liba- és ka­­гчаг,г^1&.Ир kő-*etkez­ménye, hogy a megengedettnél na­gyobb mennyiségű állati eredetű zsírt is fogyasztunk. Függetlenül az elmondottaktól, azért ezek a húsok is fo­gyaszthatók, de csak mérsékletesen. De még ennél is ká­rosabb, ha az ételek elkészítéséhez KIZÁRÓLAG ÁLLA­TI EREDETŰ ZSÍROKAT (kacsa-, liba-, disznózsír, vaj) HASZNÁLUNK, hisz ezek az elhízás veszélye mellett még korai érelmeszesedést is okoznak. Ajánlatosabb, ha a mindennapi táplálék összeállításánál inkább a sovány húsféleségekre (baromfi, üsző, borjú, bárány, birka, kecs­ke, hal, nyúl stb.) szorítkozunk, az ételek elkészítéséhez pedig étolajat vagy margarint használunk amelyek azon­­ívül, hogy könnyen emészthetők, szinte meg is védenek bennünket az érelmeszesedéstől. De még az elmondottak mellett is lakosságunk táplál­kozásának legnagyobb hiánya a NEM KIELÉGÍTŐ FE-­H­ÉR­JEFOGYASZTÁS. Mivel fehérjék képezik testünk sejtjeinek alapanyagát és jelentős szerepük van az anyag­csere szinte minden fázisában, táplálkozásunkban nélkü­­lözhetetlenek. A fehérjék az emésztés során alkotó ele­meikre, AMINOSAVAKRA bontódnak, melyekből a máj előállítja a szervezet számára szükséges aminósavakat vagy fehérjéket. A zsírokkal ellentétben az elmondot­­t ahhoz éppen az ÁLLATI EREDETŰ FEHÉRJÉKRE VAN SZÜKSÉGÜNK. Emiatt fontos naponta elegendő tejet, tejterméket, húsféleséget és tojást fogyasztani, hisz ezek otalmazzák az említett fehérjék legnagyobb mennyisé­gét. A gabonafélékben, babban borsóban stb. levő fe­hérjék is jelentősek, de ezekkel sajnos nem lehet helyet­tesíteni az állati eredetűeket. A különféle vizsgálatok és tanulmányozások alapján a fejlődő gyermekeknek és terhes anyáknak naponta leg­­■iláhb 100 grammnyi állati eredetű fehérjére van szüksé­gük, ami ideális testsúlyul: minden kilogrammjára 1,5—?. grammot tesz ki. Ezzel szemben egy felnőtt személy napi ehérjeszü­kséglete ennél kevesebb, körülbelül 70 gramm! Sajnos még ma is sokan lebecsülik a tejtermékeket, to­jást stb. és úgy tartják, hogy a „kiadós” táplálék sza­lonna és kenyér nélkül el sem képzelhető. Lapunk következő számában a leggyakrabban használt élelmiszerek összetételéről írunk. TELECSKA Villanyrendek-versenyre készülnek A telecsik­ai Kis Ferenc Általá­nos Iskola tanulói NYOMTATÓ Ottilia, KOVÁCS Zoltán és Be­­CSÓ Erika a közlekedési szakkör tagjai csütörtökön Újvidéken részt vesznek a Jó Pajtás gyermeknap immár hagyományos УШаоугепавг­­versenyén, amely tartományi jel­legű. Т0МВСЖ A zombori közművelődési közös­ség múlt heti ülésén odaítélték a hagyományos jún­iusi díjat a leg­jobb művelődési dolgozóknak, akik hozzájárultak a műkedvelés fellen­dítéséhez. A bizottság határozata alapján a közművelődési közösség jún­iusi ülésén David KECMAN újságírónak, Katica PASICNAK, (Monostorszeg), Petar MICICNEK (Zombor) és a bezdéni SZÉLIG Ilonának és SZÉLIG Jánosnak ad­ják majd át a magas kitüntetést. Rajtuk kívül még hat műkedvelőt tüntettek ki dicsérő oklevéllel. A közgyűlésen úgy határoztak, hogy a műkedvelő színészek nem­rég Bezdánban és Kolutom lezaj­lott község,­ szemléjén elért ered­ményért tizenegy amatőr színész­nek adományoznak oklevelet Ugyancsak meghatározták a szem­le legjobb színdarabját is. Ez al­kalommal is a bezdániak bizo­nyultak legjobbnak, a Dollárpapát mutatták be nagy sikerrel. A küldöttek egyéves megbízatási idővel Nedeljko Dulícot, a zombori TNEX-TTIP Kefir Textilgyár dol­gozóiét, amatőrt választották meg elnöknek. Odaítélték a­ Júniusi c­íjat ­ Topolyán adtak találkát marsuk­nak a Petőfi Sándor, a Petőfi­ bri­gád, a Petőfi Kánalóailj és Kis Fe­renc nevét viselő iskolák tanulói, pedagógusai. A telecsk­ani Kis Ferenc tanulói közlekedési versenyben elsők let­tek, egyéniben pedig Bonsó Erika és Nyomtató Ottilia a második és harmadik helyet osztja, Kovács Zoltán könyvjutalmat kapott. A Jó Pajtás gyermeklap irodalmi ve­télkedőjét három versenyágban tartották meg. Szobonya Erika, Baranya András és Zsebedics Ella könyvjutalomban részesült. Simon Csaba a Hat fáklya fényében fe­dőnevű vetélkedőn könyvet nyert. A telepsksaiak kiváló szereplésé­ről tanúskodik a­z a mintegy 5000 dinárt érő könyv és egyéb kiad­vány, amivel a részvevő tanulókat kiváló szereplésükért a versenybi­zottság megjutalmazta. A sal­­­agyiak különösen a Jó Pajtás irodask­rtt vetélkedőjében el­ért második helyezésükkel dicse­kedhetnek. A Csemai Imre, Kecs­kés Ildikó és Kővári Tünde össze­állítású csapat ezüstérmes lett. A Leleményes futár versenyágban, a szilágyiak harmadikak lettek és Csemai Dénest, Pintér Albertet és Balla Juditot könyvjutatóimban részesítették. Míg a­z Újvidéki rá­dió gyermekműsorának vetélkedő­jében Varga Gyula és Surján Bri­gitta a n­egyedik,ötödik helyet osztja. A Leleményes futár ver­senyben a Karácsonyi Anasztázia, Hajnali Antal és Török Róbert ösz­­szetételű csapat vett részt. A donoszilói oskola csapata mint­egy tíz könyvvel tért haza Topo­lyáról. Faliújságjukat a bíráló bi­zottság harmadik hellyel jutalmaz­z­te. A boroszleiek középhelyezést értek el a legtöbb versenyágban. A Petőfi és Kis Ferenc általános iskolák találkozójának részvevői a szemle második, utolsó napján ta­lálkoztak az egykori haircoeszítval és elbeszélgettek velük. Jó alka­lom volt ez, hogy újabb ismere­tekkel bővítsék ismereteiket. Úgy búcsúztak a tanulók és a pedagó­gusok, hogy: Viszontlátásra jövő­re a laskai Petőfi Sándor iskolá­ban! P. M. A forradalmi múlt emlékei bennünk élnek Megtartották a Petőfi és Kis Ferenc iskolák XI. találkozóját Tánccsoportjaink sikere a Gyöngyösbokrétán Szombaton és vasárnap Teme­­rinben tartották meg a vajdasági magyar népitánc-csoportok, népze­nei együttesek és előadók 20. ju­bileumi szemléjét. Szombaton a Durindónak elnevezett népzenei bemutatón vidékünkről egyetlen együttes sem jelentette be részvé­telét. A népitánc-csoportok szem­léjére vidékünkről elsőnek a gom­bosiak léptek szénre eredménnyel. Bemutatásra került a Regrutabál. A csoport vezetője Hecskó Endre. A szilágyi tánccsoport az arató­­ünnepséget mutatta be, vezetőjük Bátori Katalin. Gyűjtőmunka ered­ménye volt a kupuszinai táncosok előadása. A hajnali mosdatás szo­kása a kupuszinai lakodalomban címmel, vezetjük Marcsek Gás­pár. A d­oroszlói néo Peiae-csoport Geller Veronika Op­­Zoltán veze­tésével doroszlói lakodalmi tán­cokat mutatott be.

Next