Magyar Szó, 1983. június (40. évfolyam, 163-177. szám)
1983-06-21 / 168. szám
1983. június 21., kedd rEg és föld KÖZÖtt A repülőgép történetéből (6.) A léghajózás 200 éves jubileumán, június 4-én kezdett emléksorozatunk szerves folytatásaként tekintünk vissza a repülőgép kialakulásának történetére — abból az alkalomból is, hogy 80 évvel ezelőtt hajtották végre az amerikai Wright fivérek az első motoros repülést, és hogy a napokban, június 11-én ünnepeltük a jugoszláv repülőipar, pontosabban az újvidéki Ikarus gyár megalapításának 60. évfordulóját. Sorozatunkat Zigány Árpád A civilizáció története című, 1912-ben, a repülés forró lelkesedéssel teli hőskorában megjelent és így kivételes dokumentumértékkel bíró kötetéből vett részletekkel kezdjük. Az előzetes kísérletek azt mutatták, hogy ha a gépek teljes erővel működtek, akkor a csavarfelületek 1000 kilogramm nyomást gyakoroltak a levegőre, az aeroplánok emelőereje pedig 5000 kilogramm volt, tehát 1250 kilogrammal nagyobb, mint a repülőgép súlya. Amidőn minden készen volt a próbarepülésre, addig emelték a gőznyomást, míg a dinamóméter már nem mutatott erőemelkedést, és ekkor egyszerre eleresztették a köteleket, mire a gép roppant gyorsasággal nekilódult úgyhogy a legénység közül néhányan el is buktak. Amikor pedig a gép sebessége elérte az óránkénti 67 kilométert, az alsó kerekek fölemelkedtek a vágányról, s az egész szerkezet nekitámaszkodott a felső síneknek. De olyan nagy volt a fölfelé irányuló erő, hogy a felső póznák nem bírták ki, s az egyik eltörött, mire a világtörténelemben legelőször történt meg az a nevezetes eset, hogy egy nehéz, gépekkel, kazánnal, tüzelőanyaggal és legénységgel megrakott repülőgép fölszállt és szabadon libegett a levegőben!... Sajnos, nem sokáig, mivel a felső eltört sínpár nekivágódott a csavarnak, és eltörte az egyik szárnyát, úgyhogy a gőzt el kellett zárni, mire aztán a repülőgép lezuhant. " Hiram Maxim nagyszabású kísérlete kétségtelenül bebizonyította, hogy a nehéz gép fölemelheti magát, sőt nagy gyorsasággal haladhat előre. A föltalálók tehát ezen a nyomon haladtak tovább, s már az 1900. évi párizsi kiállításon lehetett látni egy sajátságos formájú repülőgépet — teljesen a denevér formáját utánozta — ,melyet a francia Ader a hadügyminisztérium támogatásával épített. Ennek a repülőgépnek az volt a sajátossága, hogy szárnyai összerakható síkokból álltak. Ez az újítás nagyon fontos a repülőgép gyakorlati használhatósága szempontjából, ahogy ezt Hoffmann német tanácsos már a kilencvenes évek végén bebizonyította sárkány-repülőgépével. Ugyancsak Hoffmann oldotta meg azt a nehéz feladatot is, hogy miképpen lehet a repülőgép fölszállását megkönynyíteni. A gép alá hosszú lábakat rakott, s amikor a csavar bizonyos fordulatszámot elért, egy készülék hirtelen fölcsapta a lábakat, mire a gép — a nehézkedés törvényeinek megfelelően — lefelé esett. Ez az esés azonban csak egy pillanatig tart, mert a csavartól a szárnyak alá sűrített levegő már fölfelé nyomja és libegésben tartja a gépet; mivel pedig a csavar ugyanakkor hajtja is az aeroplánt, az egész gép — az aeroplán ferdén álló síkjának ellenhatása folytán — fölfelé hajtódik, s egyszersmind előreszökik a levegő ellenállása következtében. Hiram Maxim kísérleteit bizonyos tekintetben Langley professzor, a washingtoni Smithsonian Akadémia titkára folytatta és egészítette ki. Nem dolgozott ugyan olyan nagy stílusban, mint a kenti ágyúkirály, de „aerodromjával” mégis szép eredményt ért el Kísérleteit megelőzőleg hosszú és tüzetes előtanulmányokat folytatott, és megállapította, hogy a repüléshez szükséges erő alig ötödrésze annak, amennyit addig minimumként fölállítottak. Egy francia matematikus ugyan algebrával bizonygatta, hogy a gyorsan repülő fecske legalábbis egy lóerőt fejt ki, Langley számításai és kísérletei azonban egészen mást eredményeztek, s így újra bebizonyult az a régi igazság, hogy egy lat gyakorlat többet ér tíz font elméletnél. Langley tanár mindenekelőtt bebizonyította, hogy a madár körülbelül ötszázszor nehezebb, mint az a levegő, amelyet helyéből kiszorít. A madár tehát — mint motor — rengeteg erőt fejt ki súlyához mérten, a repülőgépnek ezért ugyanerre kell törekednie. Langley nagyon könnyű s egyben nagy erőt kifejtő motorok tervezésébe fogott. Mint Hiram Maxim, ő is a gőzt választotta hajtóerőnek, s hogy minél könnyebbé tegye gépét, a géptechnikának egyik remekét szerkesztette meg 20 kilós gőzgépével, amely másfél lóerővel dolgozott! Ezt a kis gépet csésze alakú burokba erősítette, s mindkét oldalon két-két aeroplant — légsíkot, tartófelületet — függesztett rá. Nagyobb nehézséget ezek után csak a gép fölrepítése okozott neki. A fölrepülő madarak — különösen a nagyobbak — nem egyenesen emelkednek föl a levegőbe, hanem kitárják szárnyukat, s így futnak a földön mindaddig, míg a légnyomás ereje annyira fölemeli őket, hogy teljesen körülcsapdoshatnak szárnyaikkal; s hogy a testeiket fölhajtó légnyomás erejét növeljék, mindenkor szél ellenében igyekeznek fölemelkedni. (Folytatjuk) MAGYAR SZÓ Lakókocsi Ford alvázon A modern élet egyik jellegzetes jelensége a tömegturizmus, valamint a gépkocsis vándorlás. A turistautak kényelmét nagymértékben növeli a lakókocsi, amely a tulajdonos otthonának egy részét viszi magával, és mentesíti az idegen szálláshelyekhez való alkalmazkodás hátrányaitól. Az NSZK-beli Arca cég piacra hozta új Junior típusát, amely négy, szükség esetén öt személynek ad hálóhelyet. A képen látható lakókocsit a Ford gépkocsigyár Transit FT 100 alvázra építették, ami igen kompakt megoldást tett lehetővé, mivel a lakókocsi csak 260 mmrel hosszabb a Ford Granada Limousinnál. A rövid felépítmény lehetővé teszi, hogy a lakókocsit az év teljes tartama alatt kihasználják mint városi közlekedési eszközt. A normál kivitelbe 2 literes négyhengeres, 57 kW teljesítményű motort építenek be, de kapható dízelmotoros kivitelben is. A lakórész méretei: 4300 mm hossz és 2100 mm szélesség, ami lehetővé teszi két beépített ágy, ruhaszekrény, hűtőszekrény, gáztűzhely és mosogató elhelyezését. Külön leválasztott mosdónak is jut hely. A használati vizet két tartály szolgáltatja, megfelelő tartály van a szennyvíz felfogására is. További két fekvőhely van a felső szinten, és szükség esetén a vezetőfülkében is ki lehet egy fekvőhelyet alakítani. végeznek az 1500 méterre a tengerfenék alatt elhelyezkedő kőolajtartalmú homokkőrétegbe. A tervek szerint 1986-ban már 408 ezer tonna kőolajat termelnek ki innen, s ez tíz százaléka lesz a Német Szövetségi Köztársaság teljes olajtermelésének. A tengermélyi készlet oly jelentős, hogy legalább 16 éven át gazdaságosnak ígérkezik a kitermelése. Kőolaj a Keleti-tengerből A Német Szövetségi Köztársaság keletitengeri partvidékén, a Kiel előtti kontinentális padozaton rövidesen megkezdődik a tengermélyi kőolajkészletek hasznosítása: 1984/85-re már 300 ezer tonna kőolaj kitermelésére számítanak. Néhány kilométernyire a tengerparttól már az idén felállítják a fúró- és kiemelő állványokat, amelyek 18 méterre magasodnak majd a közepes vízszint fölé. Minden egyes munkaállványról hét fúrást ______PORTYA--------Y. Szerzők: W. Vance és H. Vemnet BOR MÓRÁM (5.) hívják a legtitokzatosabb embereké egyiket, akinek még senki sem látta az arcát. Polgár neve: Wang... ÉSpameau portugál IPnon van a főhadiszállása. Onnaf irányítja kiterjedt üzleti hálzatát, amely arannyal és devizával kereskedik, fegyvert, ká-ni Vbítőszert, nőket csempész. Sját repülőik és hajóik\Ж . — ^NsT Ч Mivel a helyi hatóságok tehetetlenek voltak, pér hónapja a Scotland Yard ügynököket küldött —-f^^Wang nyomába, y Sprey Millerrel együtt r^| vállaltam el a megbízatástЦ кРе hongkongi és macaui nyo^----mozásunk sikertelen- Személyiségváltoztató béta-blokkolók A magas vérnyomás csökkentésére és a infarktusveszély elhárítására gyakran alkalmazott gyógyszer-csoport, a béta-receptor blokkolók hosszabb időn át szedve személyiség-megváltoztatóként hatnak — állapították meg a bonni orvosi egyetem kutatói. Azok a betegek, akiknek örökös nyugtalansága növeli a szívinfarktus kockázatát, több hetes gyógyszerszedés után lényegesen kiegyensúlyozottabbakká váltak. Most azt vizsgálják, hogy a bétablokkolók kiváltotta személyiségváltozás jelent-e járulékos tehermentesítő segítséget a veszélyeztetett szívnek.