Magyar Szó, 1983. július (40. évfolyam, 178-192. szám)
1983-07-07 / 184. szám
BELPOLITIKA Tovább fokozni a tevékenységet A községi pártbizottságok titkárainak megbeszéléséről A községi pártbizottságok elnökségeinek titkárai tegnap megbeszélést tartottak Újvidéken a kommunistákra váró feladatokról. Megállapították, hogy tekintettel a súlyos gazdasági helyzetre és azokra a kötelezettségekre, amelyek a legújabb külföldi kölcsönöktől származnak, a tevékenység egy pillanatra, tehát a nyári hónapokban sem lanyhulhat. Vitaindítójában Sveta STAJIČ, a VKSZ TB Elnökségének titkára emlékeztette a jelenlevőket arra, hogy hamarosan elkészül a hosszú távú társadalmi-gazdasági stabilizáció programja, s a kommunistáknak fel kell készülniük a programból eredő feladatok maradéktalan teljesítésére. Eközben nem szabad megfeledkezni a stabilizáció társadalmi vetületéről, tehát a folyó gazdasági gondok megoldása mellett az önigazgatási viszonyokat is fejleszteni kell. Felül kell vizsgálni, vajon mindent elkövettek-e a tmaszok a zavartalan termelés biztosítására, s hogy rendszeresen fizetik-e viszsza a bankoknak adósságaikat (amelyek e pénzintézmények eszközének 61 százalékát teszik ki. Erélyesen le kell számolni minden olyan tényezővel, amely gátolja a stabilizációs törekvéseket, és szakítani kell azzal a gyakorlattal, hogy csak megállapítjuk a fogyatékosságokat, de semmit sem teszünk kiküszöbölésükért. Éppen a felelősséggel kapcsolatban említette Stasic, hogy hamarosan kivizsgálják, vajon tartományunkból hozott-e be valamely munkaszervezet alkatrészenként Mercedes gépkocsit. A legújabb szövetségi törvényekkel kapcsolatban, amelyek az újabb külföldi kölcsönök érdekében születtek. Sveta Stajic elmondta, hogy azok stabilizációs törekvéseink szerves részét alkotják, s mint ilyenekre kell tekintenünk. Éppen a súlyos kölcsönfeltételek miatt kell megakadályozni minden felelőtlenséget és önkényességet. Ha nem változtatunk magatartásunkon, akkor az eddiginél is súlyosabb helyzetbe kerülünk, mondta. Figyelmeztetett arra, hogy még mindig nem tudatosodott mindenkiben a helyzet súlyossága, pedig nyilvánvaló (ahogyan azt a JKSZ Központi Bizottsága is mondta), hogy az elkövetkezőhárom év se lesz könynyebb. Ezért olyan magatartást kell tanúsítanunk, mint Tito levele után, hangsúlyozta. Ami pedig az új törvényekből származó esetleges eszközkoncentrációt illeti, logikus, hogy a föderációnak bírnia kell meghatározott összeggel ahhoz, hogy kezesként léphessen fel. A stabilizációs kérdések mellett azonban foglalkozni kell a fiatalok problémáival is, a szocialista önigazgatási viszonyok fejlesztése közben pedig elsősorban a községek mint önigazgatási közösségek kiépítésére kell összpontosítani. Az egyház egyre fokozódó tevékenységét sem lehet figyelmen kívül hagyni, főként mert az eddigiek során nem folytattunk folyamatos és következetes ideológiai harcot e téren. A községi pártbizottságok és a KSZ- alapszervezetek viszonyáról szólva helyeselte a felelősség kiélezését, de hangsúlyozta, hogy az alapszervezetek feloszlatásához már csak akkor kell folyamodni, ha minden más eszköz hatástalannak bizonyult. Ehelyett inkább a visszahúzó erőktől kell megszabadítani a pártalapszervezeteket. A felszólalók rámutattak arra, hogy mind nagyobb gondot jelent a társult munka dezintegrációs folyamata. Felhívták a figyelmet arra is, hogy a vajdasági bankoknak a társult munkához való viszonyulása nem mindig korrekt, ezért történhet meg, hogy dinár- és devizaeszközüket visszavonva a vállalatok más bankot keresnek maguknak. A megbeszélésen szó volt még a mezőgazdaságról, elsősorban az állattenyésztés fejlesztéséről, a tiszta jövedelem felosztásáról (túlzottan elterjedt az egyenlősdi), s ismételten felvetődött a népkölcsön bevezetésének gondolata. Határozatok nem születtek az ülésen, hiszen a feladatok ismertek, csak végre kell hajtani őket. Ezért állapították meg a titkárok, hogy a tevékenység a nyári szabadságok ideje alatt sem lanyhulhat. cs. gy. Százéves a kikinda— zrenjanini vasútvonal Holnap lesz száz éve, hogy átadták a forgalomnak a kikinda— zrenjanini vasútvonalat. A vasútvonalat 1882-ben kezdték építeni, és már a következő évben, július 8-án meg is indult rajta a közlekedés. A vasútvonal a kezdetben Csekonyics József gróf és még néhány földesúr tulajdonában volt, később a Magyar Államvasutak fennhatósága alá került. Százéves fennállása alatt a vasutat néhány ízben lerombolták. A felszabadulás után jelentős teher- és személyforgalom bonyolódott le ezen az útszakaszon. Az évforduló alkalmából holnap egy különvonat indul Kikindáról Zrenjaninba. A két városban, valamint a közbeeső állomásokon is több rendezvénnyel emlékeznek meg a vasút fennállásának századik évfordulójáról. F. A. MAGYA SZÓ 1983. július 7, csütörtök A Petőfi brigád emléktúra mai útvonala A Tisza menti és a csantavéri felderítők kerékpáros alakulata, mely az elmúlt hat nap alatt több mint 400 kilométert tett meg a Petőfi brigád bácskai önkénteseinek útján, részt vett a harcosok napi balmáni ünnepségen és útközben csaknem negyven helyen tisztelgett az elesett harcosok és a fasiszta terror áldozatainak emlékművei előtt, tegnap óta a kanizsai község településeit járja. Acsapat a mai délelőttöt Adorjánon tölti, délután kezdi meg útja utolsó szakaszát Kanizsáig. Kanizsán délután fél ötkor várják a csapatot az elesett harcosok emlékművénél, a városháza előtti parkban. A nagy utat megjárt csapat üdvözlésére megjelennek a Harcos Szövetség kanizsai szervezetének tagjai, ifjak és polgárok. Az ünnepi beszéd után a csapat A harcosok örökké élnek címmel ünnepi műsort mutat be, majd a Harcos Szövetség Községi Választmánya fogadást ad a felderítők tiszteletére, akik tizenegyedszer tették meg ezt az utat a hagyományok ápolásáért. esy Külföldön élt hazánkfiai Újvidéken A Kivándoroltak nyara rendezvénysorozat keretében hazánkban járt egy száztagú külföldön élő jugoszláv küldöttség, három művelődési egyesület tagjai és a kanadai, ausztráliai, argentínai és egyesült államokbeli jugoszláv klubok képviselői. Az idén éppen harmincadszor látogattak haza a jugoszláv kivándoroltak, hét napot töltöttek Szerbiában, kettőt pedig Vajdaságban, ahol a kivándoroltak tartományi közösségének elnöke, Milan KOJIČAN fogadta és üdvözölte őket tegnapelőtt. A küldöttség a délutánt városnézéssel töltötte, majd művelődési egyesületeik (a melbourne-i Jugokolo, a perthi Zavičaj és a kitchineri Morava) az Újvidéki Nyár rendezvénysorozat keretében felléptek a Szerb Nemzeti Színház előtti téren. Elbeszélgettünk néhány hazánkfiával. KIREC Ilonka ma ötgyermekes anya, 1960-ban vándorolt ki férjével egy baranyai kis faluból egyenesen Kanadába, s most Toronto közelében él. Eleinte nagyon nehezen találta fel magát a nagyvilágban, de a kitartó, szorgalmas munkást azért ott végül mégiscsak megbecsülik, mondta. Ilonka családja a Bratstvo-jedinstvo elnevezésű jugoszláv szervezethez csatlakozott, ahol a nemzeti, vallási stb. hovatartozásra való tekintet nélkül teljes az egyenjogúság, kitűnő a légkör. KIREG Janika, aki eljött édesanyjával, már Kanadában született, de kitűnően beszél magyarul, habár az iskolában mindent angol és francia nyelven tanul. A bajsai PETŐ József 19 éve ment ki az ausztráliai Brisbane-ba egyszerű kalandvágyból, s eleinte bizony „rabszolgasorsa” volt, ültetvényen dolgozott, cukornádat vágott, pedig szakképzett asztalos. Ma már saját bútorgyára van, ahol főleg külföldieket alkalmaz, (például jelenleg is 15 jugoszlávot). Különben aktív tagja a queenslandi jugoszláv központnak, a Jedinstvónak, amelyről szuperlatívuszokban beszél. Kivándoroltjaink mind nagyon elégedettek az itthon töltött napokkal, s nekünk is bebizonyították, hogy nem felejtik el, honnan származnak. J. L. G. Az újvidéki Sonja Marinkovic Művelődési Egyesület tagjai külföldön élő jugoszlávok népi együtteseinek képviselőivel. Kevés a rakpart Folyami flottánk nincs kellőképpen kihasználva A Tartományi Közlekedésügyi Bizottság üléséről Tartományunkban van hazánk szárazföldi hajózható vizeinek 67 százaléka. A természeti adottságok megvannak ahhoz, hogy erős folyami flottánk legyen — mégsincs. Sőt, a meglevő hajók sincsenek kellőképpen kihasználva. Ennek egyik, talán legfőbb oka, hogy kevés a rakpart, a meglévők pedig gyengén vannak felszerelve. A Tartományi Közlekedésügyi Bizottság tegnapi ülésén a folyamhajózás időszerű problémáit vitatta meg, és a jelenlevők többek között leszögezték, hogy mielőbb korszerű rakpartokat kell kiépíteni folyóinkon és csatornáinkon. Folyami flottánk tavaly összesen 144 millió dinár beruházási hitellel volt terhelve. Ebből az összegből 61 millió dinárt sikerült visszafizetni, 83 millió dinárt nem. Mivel időközben a dinár értéke esett a dollárhoz viszonyítva, és mivel a tartozás zöme külföldi hitel, a fenti összeg az idén jóval nagyobb. A bizottság tagjainak véleménye szerint a hitel visszafizetésének lehetőségéről szélesebb fronton kell tárgyalni. A továbbiakban szó volt még a hajózási törvény módosításáról. Parázs vita alakult ki a törvény azon szakaszával kapcsolatban, amelyben a hajózási munkaszervezetek megalakításának egyik feltételeként meg van határozva a rakodótér befogadóképessége. A meglevő törvény szerint ez legalább 10 000 tonna kell hogy legyen. Egyesek szerint ezt a feltételt törölni kellene a törvényből, mivel hátráltatja a hajóval való teherszállítás fejlesztését. Mások szerint a törvény ezen szakaszának törlésével a folyami közlekedés is olyan helyzetbe kerülne, mint a közüli, mindegyik község valamennyi munkaszervezete külön hajózási alapszervezetet létesítene, és ezzel megdrágítanák a hajóval való teherszállítást. A bizottság ülésén az az álláspont alakult ki, hogy erről a kérdésről szélesebb körű vitát kell szervezni. N. Z. ZOMBOR Mind több az új előfizető a Zastavában Érkeznek a személygépkocsik a helyi lerakatba — Az árdrágulás után vásárol-e valaki személygépkocsit? — érdeklődtünk a Zastava eladási osztályán Zomborban. — Mi is meglepődtünk azon, hogy továbbra is nagy az érdeklődés a személygépkocsik iránt. Eddig valójában nem volt időnk az előfizetések összegyűjtésére, mert szinte minden alkalmazottunk a gépkocsi-leszállítással volt elfoglalva. Az utóbbi időben rendszeresen érkeznek a személygépkocsik Zomborba, jórészt sikerült behoznunk a leszállításban észlelhető lemaradást, ezekben a napokban is érkeznek az autók, úgyhogy többvásárlónak is eleget tehetünk, nyaralásra személygépkocsival utazhatnak. Matói: tehát kedd reggeltől ismét gyűjtik az előfizetéseket, most már minden bejelentést elfogadtunk. A korábbiakkal együtt száznál is többre tehető azok száma, akik új áron vásárolnak gépkocsit — mondták a Zastavában. Zomborban a gépkocsik gyári árát kell befizetni, néhány keresettebb típus gyári árát közöljük. Zastava 750 LE 129 000 dinár, Zastava 350-es 131 480, Jugo 45-ös 197 500, Zastava 101 GT 55 három ajtóval 215 000 dinár, Zastava 101 GT, 55 öt ajtóval 225 000 dinár, Zastava 101-es GT 65 három ajtóval 220 000 dinár, 101-es GT 65 öt ajtóval 230 00, 101-es GTL/55 három ajtóval 235 000 dinár, 101- es GTL.55 öt ajtóval 215 000 dinár, 101-es GTL/65 három ajtóval 240 000 dinár, 101-es GTL 65 öt ajtóval 250 000 dinár, Zastava 128-as 1100 — 269 000 dinár, Zastava 128.1300 ccm 286 000 dinár, 126-os P 137 700 dinár, 125-ös P 236 000 dinár, Polonez 1500-as 256 000 dinár, Lada kombi 260 000 dinár, Lada 1300-as L 280 900 dinár, Lada 1500-as L 290 000 dinár, Lada 1200 S 259 06 1 dinár és Fiat Argenta 2000-es 590 900 dinár. A gyári árhoz hozzászámítják még a szállítási költségeket, Zomborban a népszerű Zastava 750- es 14 százalékos az adó, a többi kocsi esetében pedig 20 százalék. T. L. KIKINDA VAGYON- ÉS SZEMÉLYBIZTOSÍTÁSI KÖZÖSSÉG Kihez kell fordulnia a biztosítással kapcsolatban? A csókai és törökkanizsai községekben lakó biztosítottak figyelmébe Mint már közöltük, a Kikinda Vagyon- és Személybiztosítási Közösség a minőségesebb szolgáltatásnyújtás érdekében az ügykörébe tartozó három község területét felosztotta, így most a terephálózat minden dolgozójának saját övezete van, amelynek keretében önállóan végzi a biztosítással kapcsolatos teendőket. A megállapítások szerint a biztosítottak ilyen módon pontosan tudják, kihez kell fordulniuk, ha kár éri őket vagy pedig, ha fel kell újítaniuk a kötvényt. A terephálózatnak több előnye van: nem fordulhat elő. S hogy a biztosítottak egyik személynél biztosítják gépjárműveiket, a másiknál a háztartást, a harmadiknál a veteményt stb. Ha viszont jogaikat kell megvalósítaniuk, nem tudják, kihez kell fordulniuk. A múlt csütörtökön közöltük a kikindai község övezetekre való felosztását, valamint abiztosítási közösség felhatalmazott dolgozóinak nevét és az ügykörükbe tartozó utcákat. Ezúttal a csókai és a törökkaniizsai községekben működő kirendeltségek dolgozóinak nevét közöljük és az ügykörükbe tartozó utcákat. Megismételjük ezúttal is, hogy a biztosítottak számára fontosabb, hogy megjegyezzék maguknak, melyik övezethez tartoznak, mint a biztosítási közösség dolgozójának nevét, azért, mert káderváltozás történhet, az övezetek azonban egyelőre nem változnak. 1. Ovoraik Svetozár (Csóka) Utcák: Tito marsall (a páratlan oldal), Testvériség—egység: Boris Kidrič, Sutjeska, Voja Voljvocscc, Potleka, Zeleanicka, Sencanska, Vinogradska, Đuro Danskié, Marko Zrenianin. 13. v. brigád, Elesett hősök. Radnicka, Dózsa György, Petőfi Sándor, Morava, Vardar és a Vak Kanadáié, valamint az I. L. Ribar egy része a Tito marsall utcától kezdve. 2. Stojkov Simiša (Csóka egy része és Feketetó) Utcák (Csókái: Tito marsal (a páros old®!), Mosa Pijade, Branko Radncevic, Október 9-e, Jadranski, I. L. Ribar (a Tito marsall utcától), Vuk Kanadáié (a Tito marsall utcától), Makszim Gorkij és Peter Drapson, valamint Feketetó falu. Törökkanizsán szintig két dolgozó végzi a biztosítással kapcsolatos teendőket. 1. Brankov Nedeljko (Törökkanizsa) Utcák: Tito marsall, 2. Zrenjanin, Zmaj Jova, Koca Kolerov, Stevipa Jovanovic, Tolsztoj, Obama, Október 7-e, Vinogradstea, Uroa Cobanov, Sm 11 jevacka (lakótömb), V. Karaiáté, Zeljeznicka. Partizán, Uzun MirkoV, Kosančić, Pionír, Elesett harcosok, I. L. Ribsz, Jovén Popovic, Jovan Stajic, Zanadlijska, Dura Jakáié, Filié (lakótömb) és a környékbeli tanyák, valamint Szanád falu. 2. Mincié Desanka (Törökkanizsa) Utcák: Tito marsall (egy részei, ■la- a Tomié. Branko Radiéevié, Nikola Tesla, Valeeva, Edvard Kardelj, Boris Kidrdč, Vojvoda Misié, Vašarska. Svetozar Mlletié, Doerovoljaöka. Mosztár, Radniöka, Dos Ítélj és Gavrilo Princip. R I