Magyar Szó, 1983. augusztus (40. évfolyam, 209-223. szám)
1983-08-06 / 214. szám
1983. augusztus 6., szombat BELGRÁDI KEZDEMÉNYEZÉS: Üzletközpontból művelődési központ Tommaso Campanella három évszázaddal ezelőtt Napállam című művében egy olyan település elgondolását vetette fel, amelynek utcáin és terein sétává a lakosok tanulhatnak és szórakozhatnak is. Sajnos, eddig nem vált valóra nagy utópista elképzelése. Ez két, egymástól látszólag távol álló körülménnyel magyarázható. A művészi és egyéb kulturális alkotások bemutatása valahogy mindig zárt térhez és az „élettől” távol eső sajátos környezethez kötődik. A városi élettempó mindjobban felgyorsul, és a mai embernek egyre kevesebb ideje marad arra, hogy időt szakítson „kulturális élvezetekre”. Kinek van kedve a nyolc óra megfeszített munka után autóbuszra ülni, hogy a város központjában megnézzen egy kiállítást vagy meghallgasson egy hangversenyt. Másfelől az efféle javak élvezete bizonyos szintű kritikai és racionális tudatot és természetesen megfelelő műveltséget igényel. Őszintén szólva még meszsze vagyunk attól a reneszánsz kori gondolattól, hogy a sokoldalú tájékozottsággal és képzettséggel kell mérnünk az önelégültség szintjét. Most egy olyan elképzelésről fogunk beszámolni, amelynek az a célja, hogy a szépet és a hasznosat valahogy közelebb hozza egymáshoz. Az újbelgrádi Ikarus helyi közösségnek és a művelődési érdekközösségnek a közös javaslatáról van szó, miszerint a Merkator üzletközpontot alkalmassá kell tenni a művelődési program befogadására is. A központ folyosóit, földszintjét és első emeletét lehetne átalakítani erre a célra. A nyitott galériákat télen be lehetne üvegezni. Bizonyos helyiségeket, valamint a központ kirakatait alkalmassá lehetne tenni tárlatok, kiállítások megtartására. A központban egyéb rendezvényekre is lehetne alkalmat találni. Az újbelgrádi olvasókör a népszerű Cetinje utcai könyvesbolt példáját követve író-olvasó találkozókat szervezhetne, kisebb színműveket mutathatna be, megrendezhetné a kisszínpadok találkozóit, és helyet kaphatnának itt a műkedvelő és kísérleti csoportok is. A Višnjica vendéglátóipari munkaszervezet keretében a Snack-barban lemezklub működhetne, a PKB-Turist irodáinak a helyén pedig reprezentatív szalont lehetne berendezni és itt sor kerülhetne képzőművészeti és zenei rendezvényekre is. Az ötlet nem új: Aleksandar Milankovictól, a művelődési érdekközösség küldöttjétől ered, és körülbelül hat éve fontolgatják megvalósítási lehetőségét. A városatyák és az érdekelt tényezők „áldásukat” adták erre az elképzelésre, mert az ily módon átalakított Merkator nagymértékben hozzájárulna bizonyos igényeink valóra váltásához. A kultúrát közelebb hoznánk a „tömegekhez”, tehát hozzájárulnánk a kultúra és a művészet demokratizálódásához és decentralizálásához, tehát, hogy a kultúra központja Belgrád régi központjából áttevődjön a főváros községeibe és kerületeibe. Jelenleg ugyanis nemigen van lehetőségünk arra, hogy nagyobb művelődési központokat vagy ifjúsági otthonokat építsünk. Mindenki bólogat és mindenki üdvözli ezt a kezdeményezést, mégsem jutott messzire az ügy. Az anyagiak hiánya közös gondunk, és azzal fenyeget, hogy nem sikerül valóra váltani ezt az elképzelést. A belgrádi Történelmi Levéltárban nemrég összejöttek 20 újbelgrádi helyi közösség képviselői, és megtárgyalták, miként lehetne pénzt gyűjteni a Merkator átalakítására" Aleksandar Milankovic, az akció kezdeményezője hangsúlyozta: " A gazdasági válság feltételei között kizárólag a kultúrára szánt pénz igénybevételével keresném a kiutat. Szervezetten és meggondoltan, a társult munka támogatásával kellene összegyűjtenünk a szükséges összeget. Igénybe kell vennünk a kereskedelmi vállalatok segítségét, ha tényleg hozzá akarnak járulni ahhoz, hogy tartalmilag gazdagítsuk ennek a központnak a munkáját, ami közös haszonnal járna. A dobogó deszkájon, amely pillanatnyilag mégsem nevezhető Színpadnak. körben ülnek az újvidéki Művészeti Akadémia másodéves színinövendékei és egymásnak adva a szót, a Toldi énekeit mondják fel beszédművészeti vizsgaként BÁNKI Zsuzsa tanárnő és asszisztense, Guelmino Szilvia előtt. Mióta Fischer Sándor, a kiváló pesti fonetikus ,,kinyitotta a fülemet”, vagyis fölhívta a figyelmemet valamennyi ejtési-hangképzési hibámra azóta én is, anélkül, hogy beszédművész volnék, pontosan regisztrálom a magam és a környezetem beszédben vétségeit. Közben figyelem Bánki Zsuzsa tanárnő arcát, amelynek rezzenéseiből leolvashatom a hallgatók artikulációjában észlelt pontatlanságokat. A művésznőről három mondatot másoltam ki a Színházi Kislexikonból, amely, akárcsak a Francia Akadémia a maga „halhatatlanjait” számon tartja korunk és az előző korok összes színházi kiválóságait. „1362. óta a budapesti Vígszínházban játszik. Drámai erő, csiszolt játék jellemzi alakításait. Sokoldalú művész, klasszikus szerepekben és modern figurákban egyaránt érdekes egyéniség.” Hét éve tanít már színpadi beszédet Újvidéken a kétszeres Jászai-díjas, érdemes művész. Érthető, hogy először is a nálunk kifejtett tevékenysége során szerzett benyomásokról és az Akadémia színnövendékeiről érdeklődöm. — Az évek során annyira azonosultam az itteni munkámmal és a környezetemmel hogy nehéz kívülállóként, tárgyilagosan véleményt mondani a tanítványaimról, akiket természetesen nagyon megszerettem. Elfogultságom ellenére azt állítom, hogy rendkívül tehetséges ez az évfolyam, de ugyanez vonatkozik az elsőévesekre is. Szerencsére ezek a fiatalok komolyan készülnek a művészi pályára, tehát nem véletlenül sodródtak ide, legalábbis túlnyomó többségünk nem, hanem máris hivatásuknak érzik a színművészetét. • Tudjuk, hogy vígszínházi szereplésén kívül gyakran játszik a filmen, a tévében, a rádióban, de még a pódiumon is. Egyéni elfoglaltsága szempontjából hogyan öszszegezhetné a lezárult évadot. — Szinte egész életemben számtalan dolgot csináltam majdnem egyidejűleg. A Vígszínházban Füst Milán Zongora c. darabjában és Tennessee Williams Orpheusz alászáll c. drámájában léptem fel, ez utóbbiból több mint százhuszonöt előadásunk volt már. Itt van továbbá a rádióban és a tévében való elfoglaltságom, de nemrég ért véget a Révész György rendezésében a Hanyatt-homlok c. film forgatása, ezenkívül a pódiumon is nagyon szívesen állok közönség elé, hogy verset vagy prózát mondjak. Mindezt, mintegy bele kell préselnem a rendelkezésemre álló időbe, és ha még ehhez hozzászámítjuk, hogy Budapesten is tanítok és Újvidékre is lejárok, akkor nyilvánvalóvá válik, hogy eléggé ki vannak töltve a napjaim, úgyhogy nemigen jut időm unatkozásra. Az érdeklődést a kíváncsiság szintjére szállítva: mely témák foglalkoztatják napjainkban a színházi köröket? — Mondhatni — az örök színházi témák: melyik előadás milyen színvonalú, ki milyen színházi stílus híve vagy ellensége. A központi téma mindenképpen a Nemzeti Színház helyzete, amelynek élén, mint ismeretes, változások történtek. A biztató jelek ellenére egyelőre még korai lenne véleményt nyilvánítani. Biztató, hogy új rendezésben műsorra tűzték Az ember tragédiája c. Madách-drámát, ami, mondhatni, próbaköve lesz az új színházi vezetésnek. A Vígszínháznak nagyszerű előadása volt a Pesti Színházban, a Szentivánéji álom, a Madách Színháznak pedig van egy kirobbanó sikerű előadása, a Macskák c. musical. Az ún. vidéki színházak közül sikernek számít a kaposvári Csíky Gergely Színház produkciója, a Marat/Sade, amelynek fiatal rendezője, Ács János, a belgrádi Bitefen díjat nyert. ф A Vígszínház „nagy öregjeiről” — így idézőjelben — mit mondhatna? — Csakis idézőjelben fogadom el a kérdést, mert a színházban nincsenek is öregek. Páger Antal (majdnem elárultam, hány éves!) még mindig fiatalnak érzi magát. A szobrász agyaggal, kővel, bronzzal és ki tudja, mivel dolgozik, a színész meg elsősorban a testével, amelyet megpróbál mindvégig karbantartani, mint ahogyan az agyagszobrot vizes lepedővel szokás leteríteni, nehogy kiszáradjon. A színész általában munkabíróbb, és régi jó szokás szerint addig marad a színpadon, amíg le nem fordul róla. Ez a tisztességes színészhalál. Megpróbálunk tehát az utolsó pillanatig kitartani a színpadon, mert számunkra enélkül nemigen érdekes az élet. ALADICS János A részvevők nem tartották valószínűnek, hogy elegendő lesz az adakozásból begyűjthető összeg, és javasolták, hogy anyagi segítséget kell kérni a várostól és a köztársaságtól. Amennyiben minden forrás kimerül, számítani lehet Újbelgrád lakosainak önkéntes munkájára is. Mivel Új-Belgrádba elég sok képzőművész lakik, javasolták, hogy a festők két képpel járuljanak hozzá az akcióhoz. A képeket elárvereznék. Talán ezzel lehetne legtöbb pénzt szerezni, ha nem kellene tartani egy „apróságtól”. A festőknek ugyanis nem nagyon tetszik ez az ötlet, mert állítólag festményeik felét különféle önkéntes adományokra szánták. Egyelőre tehát csak egyetlen dolog bizonyos, és ez a legfontosabb: a felújított Merkator hozzájárulna a kultúrának és a dolgozóknak a közeledéséhez a szűkös élet- és munkatér humanizálásához. (Borba) Színpad nélkül nem érdekes az élet Találkozás Bánki Zsuzsa művésznővel Bánki Zsuzsa MAGYAR SZÓMŰVELŐDÉS MÁJUSI DÍJAS PEDAGÓGUS Mindig helytállni... Beszélgetés Rohacsek Mártonnal, a gombosi József Attila iskola tanárával Huszonegy éve tanít a gombosi Rohacsek Márton általános í1 'lai számtantanár. Több min évtizede lelkiismeretes és sík, a nevelő-oktató munkájáért a hódsági oktatásügyi érdekközösség Májusi díjjal - tüntette ki. A gombosi József Attila Általános Iskola korszerű épületében találkozunk, hogy elbeszélgessünk pedagógiai tevékenységéről. — Az új iskolában, ahol külön előkészületi helyisége van minden tanárnak, a gyerekek pedig szaktanteremben tanulhatnak megfelelő segédeszközök alkalmazásával, sokkal könnyebb a tanítás, hatékonyabb a matematika oktatása. Ez lényeges, mert ily módon kevesebb energiával sajátíthatják el a tanulók azt, amire valamikor kétszer annyi időre volt szükségük — mondja Rohacsek Márton, aki megjárta a középiskolai tanár útját is. Egy évig a zombori gimnáziumban dolgozott. Innen jött Gombosra, megszerették az emberek, tisztelik, és ő is jól érzi magát itt. • Tekintettel a mostani matematikai tananyagra milyen a gyerekek élőtudása? Értik-e a halmazokon alapuló számtant? — A mai tizenegy éves gyerekek előtudása alaposabb, mert az óvodában és az általános iskola alsó osztályaiban is az új módszer szerint foglalkoznak velük nevelőik. Nemcsak a tehetség fontos. Sokat el lehet érni szorgalmas munkával is. Ez azonban függ a pedagógustól is. A gyerekeknek időt kell teremteni, hogy utolérjék önmagukat, ha szükség mutatkozik rá. Az új matematika először sokaknak idegen volt, de amikor megértették az alapjait, a lényegét, az elveit — amire építeni lehet —, egyszerre sokan megszerették. Rohacsek Márton elmondta, hogy a tankönyveken változtatni kelllene. Túl sok bennük a jel. Ezenkívül rengeteg az új elsajátítani való, kevés idő jut a begyakorlásra. Megfeledkeztek a tanterv készítői a négy alapművelet fontosságáról. Ami a munkafüzeteket illeti, nem elég célszerűek, mert egyszeri kitöltés után senki sem használhatja őket többé. — A tankönyvekben csökkenteném az elméleti anyagot és több, a gyakorlati életből vett és ott alkalmazható tanítási egységet iktatnék be. Ami a gombosi gyerekeket illeti, értik a matematikát. Szép sikereket érnek el a községi és magasabb szintű versenyeken is. Például Hecskó Ervin eljutott a vetélkedő tartományi döntőjére, amit a Tudományt a fiataloknak mozgalom keretében tartanak minden évben. Nekem azonban nemcsak az a fontos, hogy kiugró képességű gyerekeim legyenek, hanem hogy olyanok, akiknek zöme érti a számtant, alkalmazni tudja és későbbi iskoláztatása során is megállja a helyét — folytatja a szakember. „ Hogyan képezi magát tovább a falusi pedagógus? — Matematikai folyóiratokat járatok, szemináriumokon veszek részt, jó az együttműködés a zombori községközi pedagógiai intézettel, ahol Pintér János magiszter sokat segít. Ezenkívül a szabad foglalkozásokra külön példákat dolgozok ki, amit a jobb előmenetelűgyerekek oldanak meg. Az emelt szintű oktatásra is külön kell készülni, hogy méltó választ adhassak a gyerekek kérdéseire. Rohacsek Márton nemcsak matematikus, mert az ötvenes években a pedagógusképzés két- vagy többirányú volt. Ő például a számtan mellett fizikát mint rokon tantárgyat is tanult. Ezt most hasznosíthatja, mert kis iskoláról lévén szó — ahol kevés a gyerek és az óraszám is —, a nyolcadikosoknak fizikát is tanít. — Én ismét visszaállítanám a kétirányú pedagógusképzést. A rokon tartalmú tantárgyakat csoportosítanám. Ily módon például fizika és vegytan vagy számtan és fizika s egyéb képesítésű tanárokat kaphatnánk — fejezte be a beszélgetést a Májusi díjas gombosi Rohacsek Márton számtan szakos általános iskolai tanár. PRIBHXA Mátyás Rohacsek Márton BECSE A TANÉVKEZDÉSRE VÁRVA Néhány tankönyv kivételével minden tanszer beszerezhető Az újvidéki Forum és a Centroslavija becsei könyvkereskedései a jelek szerint jól felkészültek a tanév kezdetére. A könyvek, a füzetek és egyéb tanszerek már megérkeztek, és az érdeklődök száma is napról napra növekszik. A tanulók és a szülők egy része el akarja kerülni a szokásos szeptemberi tumultust, s már most, augusztusban bevásárol. A Forum becsei könyvkereskedésében megtudtuk, hogy az idén is lesz néhány olyan tankönyv, amely majd csak közvetlenül a tanévkezdet előtt jut el a boltokba. Ilyen az általános iskolák negyedik osztályaiban az idegen nyelvek tanítására használt, képeskönyv, az ötödik osztályos atlasz, továbbá az első és a második osztályosok számára készült környezetnyelvi képeskönyv. A többi tankönyv már a könyvkereskedésben várja a vevőket. A könyvesbolt igen jó kapcsolatban áll a Petőfi Sándor Általános Iskola diákszövetkezetével. Minden tankönyvet biztosít az iskola tanulói számára. Megtudtuk, hogy ebben a könyvkereskedésben beszerezhetők a középiskolás tankönyvek is. A kötelező olvasmányok is megérkeztek. Külön figyelmet fordítottak arra, hogy Kovács Sztrikó Zoltán két könyve A lábfülesek bolygója és Fizi Karcsi kalandjai , amelyet az ősszel induló olvasóversenyen vesznek igénybe. Kellő példányban meglegyen. A Centropapir becsei Djura Jakué könyvkereskedésében több tonnára becsülhető a rendelkezésre álló tankönyv és tanszer. A jelekből ítélve azonban nem sokáig marad raktáron, mert ez az üzlet rendkívül jó kapcsolatot tart fann néhány iskolával. Most folyik a tanszerek szállítása. A szenttamási nádalji, túrjai, bácsföldvári általános iskolák, továbbá a becsei Zdravko Gložanski és a Samu Mihály Általános Iskolák tanulói iskolájukban vehetik meg a tankönyv- és a tanszercsomagokat. Szülőnek, diáknak, tanárnak és a könyvkereskedőnek egyaránt nagy könnyítés a szervezett tankönyvvásár, mert így a pedagógus pontosan meghatározhatja, milyen tankönyvet igényel. Ebbe a könyvkereskedésbe egyébként nagy mennyiségű iskolatáska is érkezett, és a kereskedők véleménye szerint más tanszerből sem lesz hiánycikk. A becsei általános iskolában évekkel ezelőtt bevezették a tankönyvcserét és így a még használható tankönyvek tanultról tanulóra öröklődnek. 1- 9.- A nyár a mienk Dobri Janevszki rendező és operatőr Karlóca környékén megkezdte az újvidéki Neoplanta produkciójában A nyár a mienk című dokumentumfilmjének a forgatását. Szervező Milorad Kalaba. Dobri Janevszki Kerekeken járó pásztor című legutóbbi filmje szép sikerrel szerepelt a moszkvai nemzetközi fesztivál versenyműsorán. Ennek a filmnek a zenéjét, amelyet Djordje Balašević komponált, mint ismeretes, a tavasszal Beograd Aranyéremmel tüntették ki a jugoszláv rövidfilmfesztiválon. 15