Magyar Szó, 1983. augusztus (40. évfolyam, 209-223. szám)

1983-08-09 / 217. szám

1983. augusztus 9., kedd L I. BREZSNYEV: Dajkonur első napjai A szovjet űrhajózás fejlődéséről (13.) Minden nemzedéknek megvannak a maga megpróbáltatásai, a maga hőstettei, ragyogó győzelmei. A fiatalság nem utánozza egyszerűen az elődök tetteit, ami lényegében véve lehetet­len is, de átvette forradalmi szenvedélyüket és kommunista meggyőződésüket, hazaszeretetüket és mély odaadásukat a párt iránt. Ebben van minden sikerünk záloga ... Semmi kétségem sincs felőle, ellenkezőleg: tel­jesen meg vagyok győződve róla, hogy a min­ket követő generáció méltó lesz ahhoz a nagy úthoz, amelyet képeink eddig megtettek, hogy az ifjúság átveszi a stafétabotot az idősebbektől, és a fejlődés olyan magas szintje felé viszi to­vább — tudományos, gazdasági, társadalmi és erkölcsi értelemben egyaránt —, amilyet jelen­leg még elképzelni is alig tudunk. Keldis, az űrhajózás teoretikusa A világűr meghódítása a tudomány és a mun­ka, a szaktudás, a tapasztalat és természetesen számos ember tehetsége összefogásával vált le­hetővé. Az ebben nagy érdemeket szerzett em­berek közül szeretnék itt még egyről külön meg­emlékezni. Az 1961. esztendőben az újságokban a főkonstruktőr neve mellett gyakran esett szó az űrhajózás teoretikusáról is. Ez a teoretikus a mi nagy tudósunk, a szocialista munka há­romszoros hőse, Msztyiszlav Vszevolodovics Kel­dis akadémikus volt. A történelem a szemünk láttára öltött formát, s ez az ember a szóban forgó események kö­zéppontjában állt. Annak idején, még a harmin­cas években, amikor a repülőgép-tervezők szem­be találták magukat azzal a bizonyos titokzatos vibrációval, rezgéssel, amelyet a nemzetközi szakirodalom a flutter szóval jelöl, s amely több országban számtalan pilóta halálát okozta, so­kak számára úgy tűnt, hogy áthághatatlan ha­tárvonalhoz érkeztek el a repülőgépek gyorsa­ságának növelésében. Msztyiszlav Vszevolodovics azonban elhárítot­ta a fejlődés útjából ezt az akadályt: kiderítette a vibráció okát, és fölfedte a konstruktőrök előtt, hogyan küzdjék le a jelenséget. „Keldis számára nincs olyan probléma a matematikában, amit nem tudna megoldani” — mondogatták róla a tudósok. Keldis tehetsége különösen az űrkuta­tási és rakétatechnika születésekor jutott kife­jezésre. Rendkívüli képessége felbecsülhetetlen hozzá­járulást nyújtott a legszükségesebb számítások­hoz, amelyek nélkül elképzelhetetlen volt az űr­utazás. Munkássága lehetővé tette, hogy rakétá­inkat pontosan meghatározott pályára irányít­suk. Az ő segítségével számították ki szakembe­reink a szputnyikok és az önműködő bolygóközi állomások hosszú pályáit, oldották meg az aero­dinamikai repülés legbonyolultabb problémáit, tervezték meg az űrhajók és rakéták szerkezeti­­ elemeit. Hozzájárulása a kozmikus elmélethez és gyakorlathoz valóban rendkívüli értékű. Kel­dis akadémikus neve mindenképpen megérde­melten áll Koroljevé mellett. (Folytatjuk) A Vosztok típusú szovjet űrhajó a tompon kilövése­Az új generáció — a Szojuz TS 7 legénysége (jobbról balra): Alekszandr Szerebrov, Leonyid Popov és Szvetlána Szavicka MAGYAR SZÓ PORTYA 17 1 FLASH GORDON ÉS A MŰVENDÉG (3.) RAJZOLTA: DAN BARRY A megújuló Krakkó Krakkó a lengy­el nemzeti kultúra böl­csője, ahogy a költők mondják: „minden lengyel szülőháza”, a nemzet büszkesége, a nagy történelmi hagyományok élő jel­képe. A város most mégis súlyos, drámai idő­szakot él át. Annak ellenére, hogy a há­borús pusztítások elkerülték — a fejlődő és terjeszkedő ipar, az állandó levegő- és vízszennyeződés romboló hatása következ­tében —, omladoznak, műemlék-kincsként számon tartott épületei. Ebben a Lengyelország területének mindössze egy százalékát elfoglaló és a lakosság 3 százalékának otthont adó vá­rosban összpontosul ,az ipari termelés 4 százaléka. Itt regisztrálják az ország ösz­­szes ipari üzemeiből kibocsátott gázszeny­nyezés 16, porszennyezés 6 és a vízszeny­­nyezés 15 százalékát! Nincs mit csodálkozni tehát azon, hogy sorra váltak lakhatatlanná a szép közép­kori házak, málladoznak a szobrok, és pereg a pompás, színes vakolat. A műemlékek megmentéséhez már nem elegendő a hatvanas évek óta tartó folya­matos restaurálás. A felújítási munkák régóta nem tudnak már lépést tartani a romlással. Éppen ezért a Minisztertanács még 1974-ben határozatot hozott a mű­emléki városrészek megóvásáról, és jogi alapot teremtett a helyreállítási munkála­tokhoz. Négy évvel később, 1978-ban meg­alakult Krakkó Megmentésének Társadal­mi Bizottság, amely magára vállalta a pénzalapok előteremtését gyűjtések és adományok útján. A gyűjtésekből, adományokból befolyt pénzösszeg és a jelentős állami támoga­tás segítségével 12 egykori polgárházat, a Mariacki-templom Hajnal-tornyát, továb­bá több mint kétszáz kevésbé veszélyezte­tett épületet állítottak helyre napjainkig. Nagy vállalkozásnak számított a Diedra utcai kereskedelmi passzázs felújítása is. Jelenleg a híres szobrász, Wit Stwosz egykori házát, a Labisch palotát restaurál­ják, ahol a későbbiekben a Városi Köz­könyvtár talál majd otthonra. Rövidesen befejezik a Kanoniczna utca egyik régi palotájának helyreállítását. Ebben az épü­letben az Építészettörténeti és Műemlék­felújítási Intézet kap helyet. Az Óváros területén négyezer műemlék vár felújításra. Helyreállításuk — a szá­mítások szerint — mintegy 30 évet igé­nyel, s közben a folyamatos állagmegőrzés­re is gondolni kell. Tervszerűek a környezetvédelmi mun­kák is. Por- és gázszűrőket szerelnek föl az ipari üzemekben, például a Lenin Ko­hóműben. A skawinai kohóban megszün­tették az alumíniumgyártást, s nagyszabá­sú szennyvíztisztítási munkálatok kezdőd­tek a városban, így sikerült megmenteni Krakkót az utókornak. (Interpress) Krakkói műemlék-épületek Hadüzenet a korróziónak A fémek korrózió elleni védelmére új eljárást fejlesztettek ki közösen minszki és kanadai kutatók. Az új eljárással pél­dául hatásosan megvédhetik az elektró­dokat az agresszív anyagoktól. Eredetileg arra kerestek megoldást, hogy miként le­het megakadályozni az olyan erős oxidáló­szerek behatolását a fém felszíni rétegei­be, amilyen éppen az oxigén. A kísérletek során leggyorsabban ezüstrészecskékkel bombázták a mintadarabokat. Elenyésző mennyiségű ezüsttel az ezerszeresére si­került növelni a mintadarabok korrózió­állóságát. A vizsgálatok azt is bebizonyí­tották, hogy ez a védelem tartós. A kuta­tók fényes jövőt jósolnak az új eljárás­nak. A fémek ezüst, foszfor, szilícium és néhány más elem ionjaival való bombázá­sa jelentősen megnövelheti a gépkocsiele­mek, földgázvezetékek és drága vegyipari berendezések élettartamát.

Next