Magyar Szó, 1984. április (41. évfolyam, 90-104. szám)

1984-04-11 / 100. szám

1984. április 11., szerda AZ AVNOJ NEGYVEN ÉVE Hajnal Attila harmadik díjat nyert A telecskai Kis Ferenc Általá­nos Iskola rendszeresen elküldi legjobb tanulóinak fogalmazásait a különböző irodalmi pályázatok­ra. Az ősszel kiírt, Az AVNOJ negyven éve elnevezésű pályáza­ton HAJNAL Attila nyolcadikos tanuló fogalmazásával harmadik díjat és 1000 dináros pénzjutalmat nyert. Immár negyedik éve bizonyít­ványában egy négyes sincs. — Tanulmányoztam az AVNOJ megalakításának előzményeit, azo­kat a történelmi, politikai és egyéb okokat, amelyek megelőzték az AVNOJ II. ülését. Itt olyan dönté­sek születtek, amelyek előre, csí­rájában meghatározták hazánk társadalmi-politikai rendszerét, jo­gainkat, kötelezettségeinket. Írtam a pionírok, fiatalok részvételéről a nép­felszabadító háborúban és a felszabadulás utáni békés építő­munkáról, amelyből ők is kivették részüket — mondja Attila, aki kü­lönösen a zenét szereti, de más szórakozása, elfoglaltsága is van. Szabad idejét okosan igyekszik beosztani, hogy, ha csak teheti, segítsen otthon a ház körül is. Teheti, mert korához képest erős, fejlett fiú. — A kerékpározás mellett mivel foglalkozol szívesen? — Szinte fél napokat szól a rock- és popzene. Nekem a zenehallga­tás sokat segít. Mellette tanulok, fogalmazásaimat is így írom. Ilyenkor lehalkítom a hangszórót, lassúbb számot teszek a korongra, ez felemelő, segíti munkámat, ih­let. Így írtam a díjnyertes fogal­mazásomat. — A fiataloknak van kedvenc zenekaruk... — Az enyém a DURAN-DURAN beat-együttes. Nem szeretem a kemény rockzenét, a hangulatos, a fülbemászó muzsikát kedvelem. Ez nekem jobban megfelel. Én így érzem. Nem tartom magam zene­hóbortosnak, de kedvelem és nem mondok le róla. Ez a legkedvesebb szórakozásom. Attila folytatja tanulmányait. Különösen a fizikát és a vegytant szereti. Jövendő foglalkozását is ezzel a két tantárggyal kapcsolat­ban tudja elképzelni. — Hol szórakoznak a telecskai fiatalok? — Van diszkó, mozielőadások. Termünk kicsi, de megfelel az igényeknek, a Rózsa vendéglő egyik mellékhelyiségében műkö­dik. Télen is fűtött. A filmműsor is kielégtő. Kétévenként nyílik tánciskola. H­AJNAL Attila a szorgalmat fontosabbnak tartja mint a ter­mészetes tehetséget. Azonban, mint elmondta, ez a kettő a kitűnő ta­nulmányi eredményhez fontos. Alapvetőnek tartja az okos időbe­osztást, hogy az ember sohase ke­rüljön időzavarba. Kitűnő tanuló­ról lévén szó, nyilván igaza van. P. M. H­ajnal Attila DUNATÁJ Kupuszinai nyolcadikosok a pályaválasztásról öröm betérni a kupuszinai Jó­zsef Attila Általános Iskolába. Rend, tisztaság, barátságos légkör fogadja a látogatót. Virágok, ké­pek, kézimunkák teszik hangula­­tosabbá szebbé a termeket, a fo­lyosót. A nyolcadikosok komoly­kodva, mosolyogva figyelik REZ­­NICSEK Erika matematikatanárt, osztályfőnöküket. A pályaválasz­tásról folyik a vita. Nem kis meg­lepetésükre arra a kérdésre, hogy kik szeretnének otthon maradni, kik szeretnének mezőgazdászok lenni, vagy nyolcan nyújtják fel kezüket. Hat fiú és két lány már úgy döntött, hogy szülei gazdasá­gán tanulja majd a földműves­szakmát. Néhány­an szakma iránt érdeklődnek, a termelőszakmákat részesítik előnyben, de olyanok is akadnak, akik pedagógusok, nyel­vészek szeretnének lenni, vagy más szakmát választanak majd. B­ALOG József elmondja, kitűnő tanuló, a történelem, a földrajz érdekli. — Érdekel, hogy mi történt a múltban. Azon is törtem már a fejemet, hogy mi legyen, hová, merre a nyolcadik után. Szüleim­mel is beszélgettem. A bátyám se ment tovább, otthon maradt, gon­doltam, otthon maradok én is, mert elég nagy a gazdaság, van ól, istálló, traktor, autó. Már eddig is gyakran jártam szüleimmel a határban, a jószág körül is dol­gozgattam. Úgy érzem, hogy jó lesz otthon maradni. Barátaimmal is beszélgettem. Ők is fiatal föld­művesek. Elégedettek, nem pa­naszkodnak, szabad idő is akad, főleg télen. Manapság már nem olyan nehéz a munka. Azt mond­ják, hogy a legnehezebb a trakto­ron ülni, a többi könnyebb. A föl­det, a jószágot szeretem, a falut is kedvelem — mondja. B­ALOG Teréz véleménye sze­rint lehet, hogy nem könnyebb a földművesnek, mint más dolgozó­nak, de az nagyon kedvező, hogy a maga gazdája, azt csinál, amit akar, a maga felelősségére szánt, vet, arat. — Otthon szeretnék maradni, mert látom, hogy van értelme a földműves munkájának. Különben kedvenc elfoglaltságom a hagyma­termesztés. Nem kell túlságosan sokat dolgozni vele, és ha sikerül, ha jól terem és jól el lehet adni, jól jár vele az ember. Jeles diák vagyok, nem tévedek, hogy otthon maradok. A szüleim azt mondták, döntsék úgy, ahogy jónak látom. K­OLESZÁR Nándor kiváló mu­zsikus, ezért nem is csoda hogy az általános iskola, valamint az alsó fokú zeneiskola befejezése után Szabadkán be szeretne iratkozni a középfokú zeneiskolába. — Zenész szeretnék lenni, ha egyáltalán majd el lehet helyez­kedni muzsikusként, de emellett még egy másik szakmát is ki sze­retnék tanulni. Az autóvillany­szerelésről van szó. Érdekes szak­ma, szeretnék barkácsolni, villa­mossági dolgokat javítani, babrál­ni. Gondolom, hogy a szakmának van jövője, ahogy hallom, elég jól keresnek a mesterek. Szép szakma, nekem tetszik. B­UJÁK Szilvia tovább szeret­ne tanulni, de ő is a mezőgazda­ságot választotta. — A mezőgazdaság, az állatte­nyésztés érdekel. Szeretnék to­vább tanulni, de olyan szakmát, amellyel, ha nem kap munkát az ember, otthon is boldogulhat. A növénytermesztést vagy az állat­­tenyésztést választom. Szüleim se­gítenek, de nem mondják, hogy mit válasszak, nehogy őket okol­jam. Az sem lesz nagy tragédia, ha az iskola befejezése után ott­hon kell dolgozni — mondja. P­ÉTER István kertészkedni sze­retne, mert mint mondja, ez ná­luk családi hagyomány. — Szeretek az ágyások körül dolgozni, különösen a virágokat szeretem. Lehetséges, hogy befeje­zem a szakiskolát, akkor lenne a legjobb, ha Zomborban nyílna magyar tagozat, de a szakmát tu­lajdonképpen apám mellett sze­retném tanulni. Nálunk a fő dolog a kertészkedés, habár mással is foglalkozunk, de ahogy látom, még virágtermesztésből is meg lehet élni. Nagyapám, apám is ért a ker­tészkedéshez, én is megtanulom — vélekedik. K. A. A kupuszinai n­yolcadikosok Nemcsak oktatni, nevelni is A felszabadulás után Vörösmar­ton alakult meg az első magyar algimnázium, amelyben legendás hírű oktatók neveltek, tanítottak. KOVÁCS Sándor igazgatótól ar­ról érdeklődtünk, mennyire sike­rül ma megközelíteni, folytatni a régi hagyományt? — Valóban büszkék lehetünk az iskola történetére, magam is itt voltam diák, itt kaptam az alapo­kat, később pedig rám bízták az iskola vezetését. Nagyon felelős­ségteljes feladat, de tehetségem­nek, tudásomnak megfelelően igyekszem eleget tenni a falu, a közösség elvárásainak. Ma más a helyzet, mint valamikor volt. A korszerű iskolában minden rendel­kezésünkre áll, hogy a legmegfe­lelőbb módszerrel tanítsunk, így kerültünk ismét Baranya legjobb iskolái közé. Jó munkát természe­tesen csak jól képzett szakembe­rek végezhetnek. Ezt a kérdést azonban nem könnyű megoldani, mivel kis létszámú iskola va­gyunk. A jobb minőségű munka érdekében szaktanáraink vállalták az utazás nehézségeit. Nemcsak a felsőben, az alsó osztályokban is szakosítottuk a képzőművészet, a testnevelés tanítását. Megegyezés született továbbá köztünk és a las­­kói iskola között a tanárcseréről. A tantestület keretén belül ren­deztük a régóta húzódó magyar­tanár-kérdést, bár ideiglenesen, ez tűnt a legmegfelelőbbnek. — A tanulók és a tanárok­­ mi­lyen iskolán kívüli munkában v­esznek részt? — Iskolán kívüli munkánk szé­les körű. Van egy virágzó iskola­­szövetkezetünk, földjét teljes egé­szében mi munkáljuk meg. Na­gyon jó kapcsolatot alakítottunk ki a Bellyei Kombinát mirkovaci és karancsi részlegével. Karancsra már több éve mi megyünk mag­­kukoricát fosztani. Jól fizetnek, de valóban meg is dolgozunk érte, vezető tanárok is, mert nem mindegy, hogyan viselkednek a munkán a tanulók, illetve a taná­ok. A gyerekek rólunk vesznek példát, így sikerült mintegy két­százezer dinárt összegyűjteni a pénztárban. Ezt az összeget a ta­nulók kapják, főleg a nyolcadik osztály, ha év végi kirándulásra mennek.­­ Nagyon hasznos volt a csa­zás iskolakonyha létesítése. Ebben is részt vettek tanulók, tanárok, és természetesen a szülők. Az eredménnyel mindenki meg van elégedve. Az iskolások és óvodá­sok mindennap kapnak uzsonnát, hetenként háromszor meleg ételt. Iskolán kívüli munka nélkül ez sem jöhetett volna létre, legalább­is mostanában nem. M . V. Milyen­­munkásegyetemet szeretnénk a­ z ötvenes évek elején megala­kított munkásegyetemek, az el­múlt harminc évben lépést tar­tottak országunk társadalmi-poli­tikai fejlődésésével, önigazgatású átalakulásával. Az idő múlásával, társadalmi viszonyaink fejlődésé­vel azonban a munk­ásegyetemek iránti követelmények is megvál­toztak. Felmerült a kérdés: mi le­gyen velük? Ez vonatkozik a zomborira is. Az 1979 óta napi­renden levő kérdést a Szakszerve­zetek Országos Választmánya in­dította, öt évvel ezelőtt a Szocia­lista Szövetség már napirendre tűzte a hogyan tovább feladatot. Akkor megállapították, hogy szük­­ ség van a zombori Blagoje Paro­ vic Munkásegyetemre, csak át kell szervezni, a szükség­eknek meg­felelő intézménnyé fejleszteni. A Szocialista Szövetség zombori községi választmányának eszmei­­politikai szakosztálya is meghozta saját határozatait a Blagoje Paro­vic Munkásegyetem további műkö­désével kapcsolatban. Hosszas és alapos érvelések, vita után alakult ki a záróhatározat, amelyben szót kértek az iskolák, a Zombori Mezőgazdasági Kombinát és a tár­sadalmi-politikai szervezetek kép­viselői. A Blagoje Parovic Mun­kásegye­­temnek elévülhetetlen érdemei vannak az írástudatlanság felszá­molásában, a felnőttek és fiatal szakemberek képzésében és át­képzésében, valamint a marxista nevelésben. Továbbra is meg kell tartani a felnőttképzést, a szak­mai oktatási központot. De az ér­dekelt intézményekkel, munka­­szervezetekkel, önigazgatási meg­egyezést kell kötni. Elsősorban a betanított és szakképzett munká­sok oktatásával kellene foglalkoz­n­i, de azt is úgy, hogy figyelem­be vegyék a káderszükségleteket, jobban együttműködjenek a kö­zépiskolákkal és a szakirányú ok­tatási érdekközösséggel. Tehát egyeztessék a munkát. Újnak számít, hogy tervezik a művelő­dési programok bevezetését, ehhez a közművelődési közösséggel és érdekközösséggel kellene szoro­sabbra fűzni kapcsolatukat. Lehe­tőség nyílik az általános honvé­delmi feladatok mu­nkatervbe ik­tatására. S­ürgetik a munkásegyetem marxista központjának és önigaz­gatási klubjának, valamint a községközi politikai iskola társítá­sát. Egy intézménybe tömörítve a tanerőt, egyéb szellemi tőkét, fel­szerelést, hatékonyabb lenne az esz­mei-politikai továbbképzés. Erről azonban véleményt kell nyilvání­tania a szomszédos három község­nek is, mert az ő diákjaik is ide járnak iskolába. A szakszervezeti­­ alapszerveze­­teknek a községi tanáccsal karölt­ve széles körű akciót kell indíta­niuk a munkaszervezetekben dol­gozó írástudatlanok vagy félig írástudók kötelező képzésére. A helyi közösségek a nem a társult munkában dolgozó írástudatlanok összeírásában segíthetnek. A köz­ségi szakszervezeti tanácsot köte­lezik, hogy a társult munka és a munkásegyetem szakmunkásképző központja között­ vállalja az egyez­tető szerepét, ami megkönnyíti a felnőttek tovább- és átképzését. A további társadalmasítást sür­getik a munkásegyetem részlegei­ben, a szakmai tanácsok létreho­zását, amelyek időnként értékelik az elvégzett munkát, évente egy­szer a községi képviselő-testület is foglalkozik ezzel a kérdéssel. ­ IFJÚMUNKÁSOK Nehéz hét Gyakran szidjuk fiataljainkat, hogy leginkább az irodai, úgyne­vezett könnyebb, elismertebb mun­kát szeretik. Divatos foglalkozást választanak. De nem mind ilyenek. Ismerek sok fiút és lányt, akik vállalták a több évi munkanélküliséget vagy azt, hogy tanfolyamon olyan szak­mára képezték magukat, amilyen­re éppen szüksége mutatkozott a társult munkának. Két olyan fiú­val beszélgettünk, akik a foglal­koztatásügyi érdekközösség pályá­zatára jelentkezve tanultak szak­mát. Ma már kenyérkeresők. A véletlen úgy hozta, hogy a zombori középiskolák nem nyitottak olyan tagozatot, amelyeken a textilipar­nak szükséges betanított dolgozó­kat képeztek. Ezért például a Crvena zvezda Kesztyű- és Autó­­üléshuzatgyár több fiatalt vett fel, akik náluk nyertek szakképesítést. Ivan VUKOVIĆ huszonegy éves kesztyűszabó: — Nyolcosztályos iskolám van. Mindössze két hónapig jártam az egységes középiskola első osztályá­ba. Nem ment a tanulás, kiiratkoz­tam. Jelentkeztem a munkaközve­títőn. Tizenhat éves voltam. A gyárban belső pályázatot írtak ki tanfolyamra, a Blagoje Parovic Munkásegyetem szervezte az üzem megbízásából. Három hónapig tar­tott. 1981-ben 800 dinárt kaptunk havonta és egytálételt. Két hóna­pig az ottani szakemberek tanítot­ták a szabást és a többi gyakorla­tot. Az utolsó hónapban volt elmé­letünk is. Betanított munkásként kerültem a csarnokba. Azóta is ott vagyok. Tavalyi átlagkeresetem havi 12 000 dinár volt. Most meg­kereshetném a 20 000—25 000 di­nárt is a túlteljesítéssel, de aka­dozik a nyersanyagellátás. Többet vagyunk otthon, mint dolgozunk. Mivel felemelték a pont értékét, így havi fizetésem most átlag 15 000 dinár. Normára dolgozunk — hallottuk a nemrég katonaság­ból hazaérkezett fiútól. M­ÁTYUS István szintén kesz­tyűszabó: — Nekem megvan az egységes középiskolám. Szabadkán építész­lakatosnak tanultam. Közlekedési balesetem volt. Sajnos, két évig elhúzódott a lábtörés gyógyulása. Az iskolát nem folytathattam, egyszerűen kiöregedtem a közép­iskolából, nem is vettek vissza. Én is tanfolyamra jártam. A szerb­­horvát nyelvű oktatás nem volt nehéz. Befejeztem. Pár hónapig dolgoztam, majd bevonultam. A hadseregben két szakmát tanul­tam: kovács és hegyesztő. Jobban szeretem a fémmunkát — apám is az —, de nem kaptam állást ebben a szakmában. Tavaly ősszel szerel­tem le. Azóta ismét a kesztyűgyár­ban vagyok mint betanított mun­kás. Tavalyi átlagkeresetem 9500 dinár volt. Ez a szakma nem megy annyira, mint a kovácsolás vagy hegesztés. Meg kell szokni. Mind­össze pár hónapot dolgozhattam a katonaság miatt. Most kell utol­érni a többieket ügyességben, rá­termettségben, mert egyéni nor­mánk van, amitől a kereset fülig, meg a gyárnak sem mindegy, mi­lyen lesz a termelés! — Mekkora a norma, milyenek a követelmények? — Naponta negyven pár kesz­tyűt kel kiszabni. Ez számomra nem sok. Ha lenne anyag, elérném a 200 százalékot is. Munkámban az a nehéz, hogy sokat kell állni. Még egy kesztyűszabó sem ment a Crvena zvezdából nyugdíjba. Visszeres lábbal változtatott fog­lalkozást — mondja Iván, majd Pista veszi át a szót. — Én még nem vagyok annyira ügyes, mint kollégám. Ezért keresetem is ki­sebb. Igazán nehéz egy helyben állni hét órát. Igyekezetemet azon­ban gátolja az anyaghiány, emiatt napokat nem termelünk, ezért nem is haladhatok munkámban, pedig szeretnék minél többet elsajátítani. Mindketten helyesnek tartják az egyéni normát és azt is, hogy al­kalmuk van a fiataloknak az át­képzésre, vagy akinek nincs szak­mája, megfelelő szakképesítést nyerhet. Iván traktoros szeretne lenni. Huszonkét éves korában is vállal­ná a tanulást. Pista pedig vasasok­kal szeretne dolgozni, az közelebb áll hozzá, jobban megfelel neki. .­­. órát egy helyben állni

Next