Magyar Szó, 1984. május (41. évfolyam, 133-148. szám)
1984-05-19 / 136. szám
« ZQM80R őszre új szakirányú tagozatokat kellene nyitni A Szocialista Szövetség zombori községi választmánya beszélgetést szervezett Bezdánban és Doroszló az egyenjogúság érvényesüléséről az oktatásban, és felmérte a két faluban észlelt helyzetet. A nyílt és őszinte hangú eszmecsere rámutatott az eredményekre, de a hiányosságokra is, amelyek főleg a továbbtanuláskor jelentkeznek. — Iskolánkban kétnyelvű, szerbhorvát és magyar tagozatok vannak. Mindkét nemzetiségű tanulók önként hallgatják és eredményesen másodikos tanulók és szülők kitanulnák egymás nyelvét nyolc éventében, és nyissanak több magyar át. A szabad foglalkozásokat a nyelvű szakirányú tagozatot. Az testvériség és egység jegyében • adottságok megvannak, csak :inszervezzük meg — mondja Buda. Itézkedni kell, mert nincs olyan László tanár, a bezdáni Testvéri- ügy, amit közös erővel és megérségi egység Általános Iskola perléssel ne lehetne közmegelégedt pedagógusa és a Szocialista Szövetség elintézni, helyi választmánya elnökségének elnöke. Budai László elmondta, hogy a Szocialista Szövetség választmánya és a helyi munkaszervezetek olyan magyar nyelvű tagozatok megnyitását szorgalmazták Zomborban vagy pedig Bezdánban, amelyek a bezdáni gazdaság szükségleteinek megfelelő szakembereket képeznének. Érdeklődő fiatal és munkaszervezet is van. Ilyen például az INEX-ITIP Betl Kötöttárugyára és jó, izgalmas, a környezet szán Gradi téli Építőipari Munkaszer- mára és szélesebb síkon is jelenvezet, amely köröket, szabászokat, től csak az olyan színház lehet, építőipari szakmunkásokat alkot- amelynek meg van a pontos fiziomazna. Számításaik szerint leg •nómiája, amelyben tudják, mit mi- ifjább ötven magyarul tanuló gye-tért játszanak és a hogyan nem reknek nem kellene Szabadkára, Kanizsára vagy Topolyára járnia iskolába. Ez a szülőknek sok pénzébe is kerül. Doroszlón másként oldották meg a kétnyelvű oktatást. Az alsó osztályban a szerbhorvát gyermekeik helyben hallgatják az órákat, a negyediktől pedig autóbusszal a szomszédos Sztapárra járnak iskolába, ahol színvonalas anyanyelvi oktatásban részesülnek. Ez a jobbik megoldás, mert a dorcsizlói Petőfi SándorÁltalános Iskola kis tanulólétszáma miatt a pedanópumányi jellegű, ide csak a Vuk-díjak és a kitűnő tanulók iratkozhattak, a zombori községiből alig van néhány fiú és lány. Doroszlón elvárják, hogy az őszi imához tanévben felmérést végezzenek a MŰVELŐDÉSMAGYAR SZÓ Költők szavaló" hangot Titovszöási: Sz-i MA ВАЈМОКОМ Tanácskozás a gyermekkori képzőművészeti kifejezőkészségről BESLIC bajmoki születésű szobreiből, 10 távhallgató rajzművész és más bajmoki műjor, saját eszközökből) reszek alkalmi kiáilitásának megnyitása, ezt követően pedig szak-rmai beszélgetés Ana Beslictyel a ' I tanácskozás témájára. A tanácskozás ma délelőtt 9 órakor kezdődik a bajmoki Vuk Karadžić Általános Iskolában. sy Rendező kerestetik Véleménycsere a Szerb Nemzeti Színház repertoári javaslatáról pillanatnyi stílusdivatból fakad. Az ilyen színház hátterében erős rendezőegyéniség vagy rendezőegyéniségek állnak, előtérben pedig olyan színészkollektíva, amely képes alkotó légkört teremteni. Az újvidéki Szerb Nemzeti Színházban a két összetevő közül egyelőre egyik sem adott. Az új vezetőség széles körű dialógust kíván folytatni a színház közönségével a ház repertoár-politikájáról éskonkrétan az 1985. és az 1936. év repertoárjáról. Az első ilyen jellegű összejövetelen mindjárt soknak több tantárgyat kell taníta- homloktérbe kenni a kérdés minttk. Ha a felsős szerbhorvát Ja- егKTM az újvidéki Szerb Nemzeti Színháznak állandó rendezője? Aki ott állna a javasolt repertoár mögött és garancia lenne arra, hogy a javaslat valóra is válik a színpadon. Újvidéken működik az idén fennállásának 10. évfordulóját ünneplő Művészeti Akadémia. A rendezőszakos növendékek főleg a televízió és a rádió felé őrien , .... . . ....tálódnak , mert a Szerb Nemzeban a két falu népe egymás segít- a Színház eleve bevehetetlen vármilók is ott maradnának, túlterhelnék a tanárokat, akik közül sokan 3—9 programot adnak elő. — Hogy Doroszló és Sztaipár kapcsolata ilyen jó, az a szerbek a magyarok több mint százéves példamutató barátságának köszönhető. A legvadságosabb pillaatok-iségére sietett. Tehát az együvé tartozás a gyakorlatban is bebizonyosodott, így van most is — mondta Bogdan Kokotovic, a helyi közösség titkárának tűnik a számukra. Pedig vannak köztük sokat ígérő, tehetséges egyéniségek is. Például az idén diplomáló növendékek közül Haris Papovic, aki eddig szinte minden rendezéséért a legnagyobb elismerésben részesült a kísérleti jellegű fesztiválokon, s aki most munka híján Újvidékről hazamegy Szarajevóba dolgozni. A véleménycserén, amelyen színházi szakemberek, művelődési dolgozók, és a társult munka képviselője vett részt, elhangzott Ljuboslav Hajera rendező neve, aki évekkel ezelőtt diplomáit Varsóban és azóta amatőr társulatokkal jelentős sikereket ér el, de akit, mint nem hivatalosan hallottuk, „az újvidéki Szerb Nemzeti Színház színészei nem akarnak”. Valószínűleg említhető lenne több tehetséges kezdő neve is. A színház sikereit annak idején állandó rendezőivel érte el.. Azok a rendezőik időközben „beértek”, és elhagyták a társulatot. Ők is fiatalon kezdték, itt A Branko Radičević halálának 160. évfordulója alkalmából megtartott író-olvasó találkozóval tegnap Titovechiszen megkezdődött az ifjú költők sorrendben 16. országos fesztiválja. Hazánk minden tájáról, a valamennyi nemzetés nemzetiség nyelvén íródott alkotások 23 szerzőjét hívták meg a zársórendezvényre. Az előző évekhez hasonlóan a vendéglátó város nevében az ifjú költők fesztiváljának szervező bizottsága üdvözölte a megjelent jeles hazai kal- szereztek nevet maguknak tőket, valamint az eddigi feszti- kellene a mad fiataloktól sem válók győzteseit. A zárórendezvény résztvevői és a vendégek néhány munkaszervezetbe, iskolába és helyi közösség- szmmovendekelnek es az évfolyam Nem sem megvonni a bizalmat, de látogattak el, ahol műveikből legjobb rendezőjének, hogy vizsgaélő válogatást. A továbbító előadásokat ad a Szerb Nemzetiben meg — hangzott az basa kritika-tribünt, majd a tito- t rendezzék verbászi Művelődik: Otthon előtti I egek javaslat, téren nyilvános költői estet tar A másik, szembeötlő tény a relottek. pertoar körvonalazásánál, hogy Ma, szombaton könyvbemutató- nem, illetve csak elvétve épül szóra kerül sor, ezután nyilvánosan rezegj emségekre a darapvalaszelbiráljáik a Titoverbász ihlette verseket és átadják a legjobb al- Nagyon’régen volt az már, amibotásokért járó dijat. A fesztivál kor a társulat részt vett a Sterija alkalmából nyitjáik meg a márka- Játékokon pedig a köztudatban gyományos ifjú képzőművészek úgy él, még ha nemis így van, palettája elnevezésű képkiállítást, ezt követően kerül sor a Művelődési Otthon nagytermében a fesztivál záróestjére, amelyen kiosztják a bíráló bizottság díjait, hogy ők a Játékok házigazdái. A társulat nem tud érdemben versenyezni az ország más színházaival. Az új vezetőség szeretné, ha túltenglék magukat a jelenlegi bizonytalanságokon. Szeretné, ha lehetővé kellene tenni az újvidéki Művészeti Akadémia végzői kibontakoznának fizionómiája jellegzetes vonásai, ha átgondolt repertoárt tűzhetnének ki és valósíthatnának meg a következő évadokban. Munkájukhoz kérik a nézők, a szakemberek észrevételeit, segítségét. Csak vigyázni kell arra, hogy ezeken a véleménycseréken korrigálódjon a megrögzött, számtalanszor megcáfolt és még mindig virágzó hozzáállás, hogy „több könnyű darabot is tűzzenek műsorra” méghozzá azért, hogy a dolgozókat beédesgessék segítségükkel a színházba. Ezt az állás- vagy pontot az említett véleménycserén éppen a társult munka képviselője ismertette. Nem kell lebecsülni a színházi kultúrával nem rendelkező „egyszerű nézőt”. A jó előadás üzenetére, lendületére, hangulatára akár ösztönösen is ráérezhet a színházban először járó. Ne csapjuk be azzal, hogy olcsó limonádét szolgálunk fel neki színházi élmény gyanánt, éppen első színházi estjén. BARTUC Gabriella Egyetemista amatőrfesztivál Tegnap este Szkopjéban megkezdődött a 12. hazai egyetemista amatőrfilmfesstivál, amelyetn több olasz, osztrák, csehszlovák és keletnémet szerző is bemutatja alkotásait. A szemle, amelyet a szkopjei Egyetemi Filmlub szervezett, a Tito elvtársnak szentelt filmmel, az Utolsó üdvözlet című alkotással nyílt meg. A két nap alatt a kiválasztott 22 legjobb művet mutatják be. (Tanjug) • « Ötösök és egyesek (Meditáció az osztályzatokról és a diákok túlterheltségéről) hol van már a helyenkénti tiz ilyen hadakozás folyt akkoriban a órás iskolai munkaidő. És hogy a pedagógusok között (de önmagukdiákoknak több a dolguk, mint kai is „vitatkoztak”), hogy megamennyit el tudnak végezni, ez érdemli-e a tanuló a négyes hőosztályzataikon is meglátszik. No, lyett az ötöst, hiszen ettől fügnem több a gyenge osztályzat, jött, megkapja-e a Vuk-díjat, mint volt régen, sőt. Most majdnem természetes, hogy Az egykori diák megélt néhány egy-két (néha több) jegyet feljebb általános iskolai és érettségi talál- ‚ emelnek (akár két fokkal is) a kozót, s ilyenkor volt tanárai — a hajdan rangos díj megszerzése árban már kevesen érzik úgy, hogy kérdésekre válaszolva — rendszerdekében. Talán azért van ez így, elvégezhetetlen volt a munka. Perint összehasonlítják a régi isko- mert a túlterhelt tanulók képedig egyik-másik középiskolában lát a mostanival. Egyéni, elfogult lenek kiválóan elsajátítani az északkoriban valóban nem sok idő jó- : (ugyan miért?) véleménynek isszes tananyagot, ezért ilyentájt, ér tett pihenésre. Különösen vonat- vehetnénk válaszaikat, de akkor végén enyhítenek a mércéken. Változott ez az „egészségügyesekre”, s már meggyőzővé válnak, ha több jen miért nem történt meg ők gyakran tíz órát is eltöltöttekben is ugyanazt mondják. Egyik ugyanez régen, a néhai tízórás isegy-egy napon az iskolában és a kük szerint a tíz-tizenöt évvel ez ; kórás munkaidő idején? gyakorlati oktatáson — utána kö előtti kettes tudásra most gyakran ! Inkább ne válaszoljunk erre és vetkezett a tanulás. De mit lehet: négyest ivnak. Hogy miért? Alig- sok egyéb kérdésre, mert ballagtott tenni, ha akkoriban még egy-' hanem azért, mert kielégítő szá-' nyi munka kellett a szükséges tumú négyesnek és ötösnek is 'kell,dás megszerzéséhez, hogy négy év lennie. A tanár dicséri ezzel egy- ikábnan megádják helyüket a munka kori diákjait? Dehogy. Hiszen a Mostanában is hallani lehet a középiskolai tanár arról beszél, tanulók túlterheltségéről, pedig , hogy „ti is emlékeztek rá”, mi- /inak a végzősök, ne rontsuk el ünneplésüket. Talán még kételyeket ébresztünk bennük, úgy érezhetik, leértékeltük munkájukat. Úgy másfél évtizeddel ezelőtt is cikkeztek arról az újságok, hogy túlterheltek a tanulók, amit azzal bizonyítottak, hogy jóval hoszszabb (volt) a napi munkaidejük, mint a munkásoké. Diákolvasóként ki ne hitte volna el első látásra az állítást — valóban, miért is ne lehetne könnyebb. Így, sok évvel az iskolapad elhagyása után azon PÁLYAVÁLASZTÓK FIGYELMÉBE A A pályázat feltételei: a biológia tanszakon az elsőévre azok a hallgatók iratkozhatnak be, akik az alábbi szakirányú középiskolát fejezték be: biológiai, kémiai. A Szabadkai Pedagógiai Intézet szervezésében ma délelőtt 9 órakor szaktanácskozás lesz Bajmokon, melynek témája a tanulók képző- A doroszlóiak azonban nincsenek művészeti kifejezőkészségének demegelégedve a zombori középiokolyi motívumai, témái és anyaga. . . . . ... . . -fan hálózattal, mert például az idei! A témához Vjekoslav CSTKO- Az Újvidéki Természettudoma-, Az informatika szakra azok a tanévben счак a Dr Ripu Rózsa YIC magiszter, az újvidéki Müve- , nyi-Matematikai Kar az 1934 86- személyek jelentkezhetnek, akik rVpoveáei'iovic-zai-i-io.-viahnn nvi-!szeti Akadémia tanára, Branislavos tanévben a következő szakira- matematikai vagy informatikai toltak magyar nyelv osztályt 1VULEKOVIC, a Vajdasági Pedangokra vesz fel elsőéves hallgató- szakon végeztek, ezenkívül, akik mégpedig“ a Gyógyszerész-növendé-1 gógiai^ Intézet^tanácsosa és immna kat. Biológia 60, fizika 120. földbeki részére. Mivel az iskola tarto-ČAMO-LORBEK, az újvidéki rajz 60 (három távhallgató), ké- Képzőművészeti Nevelési Központ, mja go (2 távhallgató), matematimentora mond bevezetőt. ka (pedagógiai szak és numerikus A témához, de egyúttal a baj- matematika kibernetikával) 140 moki Vük Karadžić Általános Is- (három távhallgató), informatikai kora fennállásának 200 éves jubi- szak 50 (15 távhallgató, a munka szakon biológiából, a fizikai tan, is kapcsolódik Ana végzésével a társult munkaeszköz szakon fizikából, a földrajzi tanbefejezték a gimnáziumot, illetve a műszaki középiskolát. A nem megfelelő iskolai végzettségűek akkor iratkozhatnak be, ha különbözeti vizsgát tettek az alábbi tantárgyakból: a biológiai tanmunka szakon földrajzból, a kémiai tanszakon kémiából, a matematikai tanszakon matematikából, az informatikáin matematikából és programozásból. Az általános iskolai és a nem teljes középiskolai végzettségűek földrajzi, matematikai és fizikai, a következő tantárgyakból tesznek különbözeti vizsgát: anyanyelv és irodalom, marxizmus, szocialista önigazgatás, történelem, földrajz, idegen nyelv, fizika, kémia és matematika. A különbözeti vizsgák programját a kar egyetemistaügyi osztályán lehet megkapni szombatés vasárnap kivételével, mindennap 9-től 12 óráig. A A jelentkezés és az iratkozás időpontja: a hallgatókat rangsorolással veszik fel, túljelentkezés esetén június 26-án írásbeli minősítő vizsgán döntik el, hogy kiket vesznek fel. (A kérvényeket az Újvidéki Természettudományi Matematikai Kar egyetemistányi osztatyán kell átadni, Újvidék, Dr. Ilija Djuričića 4.) A 20 dináros okmánybélyeggel ellátott kérvényeket június 20-ától 22-éig kell átadni, a különbözeti vizsgákra szóló kérvényeket 20 dináros okmánybélyeggel kell ellátni és június 6-án és 7-én kell átadni. A különbözeti vizsgákat június 11 -étől június 22-éig tartják meg. A minősítő vizsgákra június 26-án kerül sor, az iratkozás pedig június 28-ától 30-áig tart. Amennyiben az első felvételi időpontban nem telik be a létszám, július 10-én és 11-én pótpályázatot hirdetnek. A bejelentősegédkutatók: azok a személyek, akik a szakközépiskola alábbi szakán végeztek: pedagógiai, egészségügyi, vagy akik általános irányzatú középfokú oktatásban részesültek (gimnázium, illetve olyan középiskolát fejeztek be, ahol a biológiai tantárgyakat legalább évi 140 órával tanították). A fizika tanszakra azok jelentkezhetnek, akik az alábbi szakirányú középiskolát fejezték be: fizika, természettudományi-matematikai szak, elektrotechnika és villamosság, informatikai szak, gimnázium, illetve a műszaki irányzatok (elektrotechnikai, gépészeti, építészeti és hajózási). A földrajz tanszakra, a következő szakú középfokú szakirányú oktatásban részesült jelöltek jelentkezhetnek, akik földrajzi, továbbá tanítói, földmérő, közgazdasági, nevelőnői szakot végeztek, ezenkívül tengerészeti, műszaki idegenforgalmi irányzatot, valamint azok a személyek, akik a középiskolai végzettség elnyerése közben, legalább két évig tanultak földrajzot. A kémia tanszakra a következő szakú középfokú szakirányú oktatásban részesült személyek iratkozhatnak: kémiai, fizikai, matematikai és vegyészeti-technológiai segédkutató; élelmiszeripari szaklisztfeldolgozó, tejfeldolgozó, gyűkét június 25-én két átadni. A kimölcs- és zöldségfeldolgozó, tech- egészítő vizsgákat június 27-étől nológia, takarmány készítő, húster- július 11-éig tartják, az iratkezeló és húsfeldolgozó, cukortechnológiai, olaj-, növényizsiradék- és margarinkészítő szakgimnáziumi végzettségűek, illetve azok, akik a vegyészeti-technológiai műszaki középiskolát fejezték be. A matematikai tanszakra azok a személyek jelentkezhetnek, akik a szakirányú középfokú oktatás és nevelés folyamán a matematikát legalább két évig 140 órával tanulták, vagy azok, akik a gimnáziumban, illetve a műszaki középiskolában legalább évi 140 órával tanulták a matematikát. volt Az újvidéki Természettudományi Matematikai Kar pályázata — Jelentkezés június 26-ától 22-éig márt pedig július 18-ától 20-áig. A Szükséges dokumentumok: 20 dináros okmánybélyeggel felülbélyegzett bejelentő lap, az iskolai végzettségről szóló bizonyítvány, a különféle versenyeken szerzett oklevél, születési anyakönyvi kivonat, a munkaviszonyról szóló igazolás, ha a jelölt a munka végzésével pályázik. A beiratkozással kapcsolatos információkat a kar alábbi éviormszámán kaphatják meg 021/54-389. 1984. május 19., siómba!