Magyar Szó, 1984. június (41. évfolyam, 149-163. szám)

1984-06-12 / 160. szám

­ MŰVELŐDÉS A HATODIK FORDULÓ MÁSO­DI!K SZELVÉNYE Tavaszi tárgysorsjátékunk hatodik fordulójának második szelvé­nyét közöljük mai számunkban. Ebben a fordulóban még négy szel­vény lesz, valamennyit egyszerre kell majd beküldeni. VI. forduló 2. szelvény KÉRDÉS: Melyik írás ragadta meg legjobban a figyelmét mai számunkban? VÁLASZ: -------------------------------------------------------------­A VI. forduló nyereményei: ©­­?A szőnyeg az ivanjicai ITI szőnyeggyártól © Egy kétszemélyes kétnapos üdülés Roganka Slatinán © Egy kétszemélyes kétnapos üdülés Soko Bánján © Egy cipősszekrény a becsei Október S-a bútorgyártól ® Egy pár Koštana gyártmányú női cipő &­­"­ Pár férficipő a becsei Nova madától © Egy serdülőnek való szoknya és blúz a temerini Ugledtől * © Egy csomag a becsei Tisza­cseregyár termékeiből © Egy Krka kozmetikai csomag © Egy katalógus típusházak tervrajzával © Egy összeszerelhető fémpolc, az adai Csincsík Imre géplakatos ajándéka © Két sakk-garnitúra a szabadkai Subczantól $ Két fűszercsomag a horgosi—törökkanizsai paprikagyártól • Két csomag műtrágya a szabadkai Zorkától Ф Két tésztacsomag a szabadkai Fidelinkától © Egy készételcsomag a zentai Champignontól • Egy teranjai autógyertya-komplett­­ Öt csomag a ljubljanai Lek termékeiből © Öt folyóiratcsomag a Forum könyvterjesztő osztályától © Három könyv- és folyóiratcsomag a Forum terjesztőosztályától © Egy vevčei fotótapéta © Egy kozmetikai csomag a kruševaci Merimától © Két csomag szójapogácsa a becsei Sojaproteintől © Két csomag TPS szójaliszt a Sojaproteintől © Egy csomag a ljubljanai Kolinska termékeiből © Háromszor négy Jugoton hanglemez © Slét gázöngyújtó a Titovo u­žice-i Prvi partizántól ® Tizenhét Kolinska receptkönyv @ Harmincöt csomag a celjei Aero termékeiből © Négyszemélyes vacsora a becsei Tisza halászcsárdában Kozmetika SOJAPR­OTEIN Sojaprotein Szójafeldolgozó Üzem, Becse Alaptermékei: szójapogácsa, szójaolaj, lecitin, szójaliszt, TSP. Termékei közös jellemzője a dús fehérje- és vitamintartalom. Ш штшттшт TVOPMOA SVJEĆICA l INDUSTRIJSKE КЕПАМ1КЕ TEŠANJ, JUGOSLAVIA Gyárt mindennemű gyertyát belső elégeső motorokhoz, valamint nagy feszültségű gyújtót és gyertyaszigetelőt; ezenkívül előálítt aluminiumoxid (A­sO3) alapanyagú ipari kerámiai anyagokat. MAGYAR SZÓ Tehermentesítés idejében megvenni a tanfelszerelést Alig várják a diákok a tanév végét. Még néhány na­p, s akkor néhány hónapra a fiókba kerül­hetnek a könyvek, a füzetek, el lehet tenni az iskolatáskát. Fellélegzik diák, tanár, szülő. Mindenki a megérdemelt pihe­nőre térhet. Most, az iskolaév végén senki sem törődik azzal, hogy őszre ismét mindent elöl­ről kell kezdeni. A családi költ­ségvetésből törölni lehet a diák­kiadásokat, nem kell tankönyvet vásárolni, füzeteket venni stb. Őszre azonban, iskolakezdéskor, mindenkinek fő a feje. Nagy összeget kell hirtelen elkülöníteni a biékkiadásokra. De az őszi ter­hektől, gondoktól most a Fórum topolyai könyvesboltja igyekszik valahogy megmenteni a szülőket. Nagyszabású akcióba kezdett. Most, az év végén megszervezik a tanszerek és tanfelszerelések bevásárlását. Mint az üzletben megtudtuk, ezzel igyekeznek hozzájárulni ahhoz, hogy a szü­lőknek ne kelljen egyszerre nagy összeget kiadniuk. Régi áron árusítják a füzeteket, könyveiket. A bolt az iskolától megkapta azt a listát, amely tartalmazza, hogy az általános iskolák különböző osztályaiban milyen kellékre lesz szükségük a diákoknak. Az őszi ,,csomag” már most megvásárol­ható. Egyébként az akció nagy vissz­hangra talált. Eddig több hely­ségben is megszervezték a t­an­­felszerelések árusítását. Többek között Hajdukovón, Telecskán és Pacséron, Topolyán, a Csáki La­jos Általános Iskolában június 14-én, 15-én és 16-án, az Április 20-a Általános Iskolában június 16-án, 19-én és 20-án szervezik meg a tanfelszerelések árusítását. Egyébként­ írásunknak nem reklám a célja. Csupán arra akarja, szeretné felhívni a szü­lök figyelmét, hogy csökkentsék az őszi kiadásokat, amelyek va­lószínű, hogy az árak várható emelkedése miatt nagyobbak lesznek, mint most. Csupán egy­fajta életszínvonal-mentési ak­cióról van szó. Egyébként a „diákcsomagok” a boltban is megvásárolhatók. D. L. 1984. június 12., kedd A leghálásabb közönség A televízió és a gyermekek Minőségi, a külföldi konkuren­ciát is álló gyermekműsorunk mindaddig nem lehet, amíg nem lesz megfelelő irodalmi alapja. Az irodalom és a televízió kapcsolata nélkülözhetetlen­­ a tévé érdeké­ben. A kérdés most már csak az marad, hogyan valósulhat meg, ho­gyan jöhet létre. Az irodalom több évszázados előnyben van, a tapasz­talat és a szinte határtalan form­a- és stílusbeli lehetőségek szinte be­hozhatatlan előnyt jelentenek. A televízió viszont életre keltheti az irodalmi alkotást, és­­természete­sen amennyiben jó az átdolgozás) olyan dimenziókkal gazdagíthatja, amilyet az eredeti lényegénél fog­ván nem ad. A televízióban meg­jelenő hős testet öltött, magán vi­seli még legalább két ember, a színész és a rendező keze vonását, látásmódját. Ezúttal tételezzük fel, hogy az átdolgozást nem sínyli meg az irodalmi alkotás. A gyermekirodalom és ebből kö­vetkezően hősei is egész sor, a felnőttek irodalmától megkülön­böztető sajátossággal bírnak, és ezt tiszteletben kell tartania a te­levíziónak is. Ezért minden le­egyszerűsítés a gyermekhős jellem­­formálásánál arra utal, hogy nem értették meg a gyermeklét lelki mozgatóit, ennek egyenes követ­kezménye viszont a sok vérszegény gyermekműsor. Gyermekműsoraink szerkesztői, rendezői valamilyen oknál fogva mindmáig tartózkod­nak az összetettebb hős megalko­tásától, megelégedve a felszín élet­­rekeltésével is, állapították meg nemrég a Zunai Játékok tanácsko­zásán is. Mit vár a gyermek? A televíziós műsorok, beleértve a gyermekeknek készülteket is, több­rétű, kombinált információt képe­sek nyújtani. A gyermek, ha meg tudják vele teremteni a kellő kapcsolatot, a leghálásabb közönség lehet. Ehhez persze egy hullámhosszon kell vele mozogni, ki kell fürkészni, mit is vár a „nagy varázsdoboztól”. Bármennyire is ellentmondásos­nak tűnik, semmi látványosat, sem­mi pompásat, semmi komplikáltat. Csak annyit vár, amennyit érzé­keivel is felfoghat és hogy annak, amit hall és lát, lehetőleg szilárd belső logikája legyen, még ha ir­reális dolgokról van is szó. A gye­rek nem vár tragédiákat, lélektani vagy szociális drámát, megelégszik egy számára jól ismert környezet­ben játszódó egyszerűbb történettel is, amelyben viszont az informá­ció és az esztétikai tényezők ki­egyensúlyozott viszonyban állnak egymással. A gyermek utólag el­eltűnődik azon, amit látott, amit hallott, ezért hasznosak a film­sorozatok, a több folytatású me­sék, mert ezek jelenthetik az első élettapasztalatok egyikét, lehetősé­get az első ítéletek megalkotására. A legyőzhetetlen rossz Éppen az imént felsoroltak mi­att érthetetlen, hogy a tévéműso­rok szerkesztői miért állítanak időnként alattomos csapdákat a tévé képernyője előtt gyanútlanul, megbabonázottan ülő, kialakult esztétikai mércéket még teljesség­gel nélkülöző gyermekeknek. A tévé időnként beláthatatlan lelki sötétségbe taszítja a legkisebb né­zőket. Gondoljunk csak még egy­szer a már annyit ostromolt Strumpfokra. A gyerekek előtt két részre osztja a világot, Jóra és Rosszra. Egyik képviselője a Nagy Strumpf, a másik megtestesítője Gargamel. Harcolnak egymással, több epizódon keresztül, a végte­lenségig. Mindkettő azonban va­rázsló, és bevetik természet felet­ti képességeiket is ebbe a harcba. Vagyis mindkettő, a Jó és Rossz is természetfeletti hatalom, a va­lóságtól elrugaszkodott. Ráadásul a kettő harca örök, vagyis a Rosz­­szat nem lehet legyőzni. Ebből már nem nehéz következtetni a rajz­filmsorozat kiváltotta hatásra, ar­ra, mi minden játszódhat le a gyermek alig ébredező öntudatá­ban. Szerencsére ellenpéldákról is tudunk, hogy csak a nemrég be­fejeződött Füstfiúkat említsük, amely más téren is elöljárhat a jó példával. Természetesen az, hogy a tele­vízió elbutítja, vagy éppen ellen­kezőleg, öntudatra ébreszti-e a né­zőt (a gyereknézőt is), nemcsak a tévé természetétől, hanem más kö­rülményektől is függ. Mindenek­előtt a tévé és a társadalom kap­csolatától, attól, mit vár ez utóbbi az előbbitől. PENOVÁC NÁRAY Éva Természetszerűség és köralkezelesség Jranislav Vulekovic akvarell­ei Vulekovic kiállítása az újvidé­ki munkáseg­y­etemen felfrissülést jelent művészi életünkben. Akva­­relljei szabadon „énekelnek és verselnek”, a karlócai háztetők feletti ég barokkos szépségeiről. A Tér II. című barokkos képét nézve a tekintet a helyről a Duna irányában, a piros, barna háztető­kön át, a víz felé tart, és a túlsó part egyenes, tömör sötétzöldje a klasszikus stílus rendjére emlé­keztet. A halványkék égen ha­talmas okkersárga felhők úsznak, mint az aranyat hozó dunai ha­jók. Ebben a romantikus utóér­zésében az emberi valóságot a karlócai házak szegényebb k­lasz­­szicizmusa jelképezi. A Karlóca I. című festményén az ég és a mozgó, ütköző, és kavargó felhők a házakkal találkoznak. A házak egy része a fekete felhőkhöz, a másik részük pedig a sárga fel­hők napszínéhez hangolódik. Ezek a színek felidézik a fekete-sárga osztrák barokk és klasszicizmus idejét. Vulekovit megtalálja vagy talán kikeresi a táj súlypontját és sötét mély színnel vagy színek­kel jelképezi, melyek körül az­után a különböző tónusok csopor­tosulnak. Szép és szórakoztató tárlat ez, mint az egészséges és mozgással teli élet, s a természettel van ba­rátságban. Az ilyen embert — művészt — a természet is szereti, mert egyensúlyban van vele. Vu­­lekovic az elmúlt három évtized alatt, vagyis 1954-től 1984-ig fes­tett képeit állítja ki, ez 30 éves jubileumát is jelzi. Ez a periódus a modernizmus ideje nálunk és most eljutottunk a posztmodernig, vagyis a 80-as évek művészeté­ig. Vulekovic művészete időálló tulajdonságokban gazdag. A mo­dern művészetet kedvelők kissé elfáradtak, egy részük a termé­szethez tér vissza, enyhülést keres­ve. Ez a „számításból” eredő visszatérés azonban „másként” néz ki, mint Vulekovis folytonos­ságon — kis változásokon alapuló művészete — mely a jelenség gaz­dagítását, telítettségét érzékelteti, és az egészség, a tiszta erős leve­gő, a nedvkeringés a természettel való egyensúlyt hangoztatja, s azt meg is valósítja. Vulekovis a foly­tonosság és a következetesség mű­vésze, de a Természet a „más ki­jelentéseknek” már nem húz, a természet elveszített barátságát nehéz visszaszerezni, még a jól álcázott természetbarátoknak is, különben is sokat vétkeztünk ép­pen a modern időszak alatt a természet ellen. A nagy felhő című festményén az alacsony horizont felett az égi magasságban egy fekete felhőt a fehér szín ellentétei kísérnek, a fehér mindig valamennyire ma­gasabban van, mint a fekete folt, mely a kékég végtelen "éh*­­ "ci­­k­k. Vulekovis kifejezésmódja a kontrasztokon , küzdelmes egyen­súlyokon alapul. A Vörös geszte­nyéjük (zentai Tisza-part) című alkotásán az erőteljes színezésű kiterjedt foltok világos, halvány színskálában oldódnak fel, s mint valami bravúros zenei futam, hul­­lámzanak végig a képen. Vulekovicnak­ vannak úgymond „megmunkált" képei is, ami ugyan „ellentmond” a vízfestésnek. Ezek súlyosabb hatásúak, mert három­­négy tónus is egymás felett he­lyezkedik el. A kép emiatt össz­hatásában nem világos, de annál több tűnődésre késztet bennün­ket. Kora tava­sz című képén ko­mor hegyek lábainál vörös mező terül el: ez a hegyek terített asz­tala. Mitologikus értelmű, l­átjuk, hogy mivel táplálkoznak a hegyek. Vagy az eső okozta hordalékot, a jó humuszt nézik, amit egykor a hátukon hordoztak. Ez az ő­szü­löttjük és otthagyta őket öreg­ségükre. A hegyek így öregednek meg. A sárga mező című barok­kos kéve mely a katalógus fedő­­apját­ is díszíti, olyan mint a me­­zők istenének oltárképe és a­­nű előtt a hívők elnyújtott dal­lammal cikornyásan énekelnek ■ ■ ■ A Magasság című képe (talán a lóvcén) tiszta arabeszk megjele­nítésű mű, s csak egyetlen vonal­ból tudtuk, hogy hogy — külön­ben szép absztrakt, kép. Sv Ste­ten című akvarellje al prima testett „ecsettel egyszer érin­tett” kép, amit sokan igazi akva­­rellnek tartanak, viszont txV légi­es az üven bravúr ritka jelenség a vízfestésben. Vulekovic a korai vázlatos festésmódjától elég gyor­san a drámai — kemény ellenté­tek — kifejezésmódjára járt át, időközben ezt al prim­a festéssel váltogatja. A 80 akvarell­­festmény a kiá­llt­­'ot' teremben olyan, mint egy na­pokig tartó nagy kirándulás, és Vylekovic művészete a természeti élményt, az egészség-t és a tiszta levegőt művészileg sűrítette ösz­­sze- ÁCS József

Next