Magyar Szó, 1984. június (41. évfolyam, 149-163. szám)

1984-06-07 / 155. szám

14 MŰVELŐDÉS MAGYAR SZÓ 1984. június 7., csütörtök Rácsodálkozás a világra Egy újvidéki gyermekrajz-kiá­llítás kapcsán akik mindezeket megtervezik, gyártják s környezetünket szele­­tömködik velük, szintén volt kép­zőművészet tanáruk. Mi ennek az oka? Nem tudják, művészeti kreativitásának fejlesz­tése, a képzőművészet nyelvének minél alaposabb elsajátítása, a különféle technikák megismerésé­től a gyakorlati, mindennapi élet­ben való alkalmazásáig. Hol van hát a rövidzárlat? Hol kerüli el egymást az elmélet és a gyakor­l 27. Zmaj Játékok keretében­­ soknak elmondani, de mégis, hi­­sez újvidéki Radivoj Cirpanov, szén egyre jobban eláraszt ben- Mtukásegyetemen megnyílt a nünket a giccs, pedig azoknak, gyermekrajzok kiállítása, a játé­kok fennállása óta immár 17. alkalommal. A kiállítás anyaga egy pályá­zatra beérkezett 2520 gyermekrajzi közül kiválasztott 144 legjobbat. Feltételezhető, hogy az ok az álla-nat? mutatja be. A rajzok megalkotói lánosan alacsony szintű vizuális i­s máért merült fel mindez ép­ 4 és 15 év közötti gyerekek. Ez­ kultúránkban rejlik. Nálunk az pen ennek a gyermekrajz-kiállí­­attal Drágán Lukic verseit kellett: iskola, sajnos, nem neveli kép­­tásnak a kapcsán? Hiszen itt több a pályázóknak illusztrálniuk, s­a­­ látóvá, képértővé a gyereket, mint száz ötletes, színes, üde, já­tékos festmény, rajz, grafika van. Mégis aggódunk, nem szeretnénk, ha ezeknek az álmélkodó, a világ­ra őszintén rácsodálkozó, felfede­zésektől tests munkáknak a meg­alkotóiból tíz év múlva a szép, a valódi mostani kiállítás is Lukié egy­­ Múzeumlátogatóvá vagy megfelelő verssorát kapta címül: „Az isko-, értékmércével rendelkezővé sem látói hazáig, mindig suttogunk­ mindig. Tanulóink nem sajátítják valamit...” f­el a képlátás képességét, nem A kiállítók között 14 vajdasági­­ alakulnak ki a képnézés készségei, iskoláskor előtti intézmény és ál-. Ez az állapot nem új. Nemzedé­­talános iskola, valamint öt­ven­, kék sora nőtt fel vizuális nyelv­­ségként hívott iskola — egy hi­báci és kragujevaci, két szkopjei és egy ljubljanai — diákjai sze­repelnek. A bíráló bizottság első díjjal jutalmazta Nebojša Andric újvidéki, Branka Radišić stepano­­vicevói és Maja Prišić zsablyai tanulókat, második díjat kaptak Saša Durlé kulai, valamint Rice Ferenc és Sasa Stepanov újvidéki gyerekek, harmadik díjasok pedig Jelena Velic újvidéki, Aleksandra Bitek kúlai és Veljko Krstonišić kikindai óvodások lettek. Mi mindent mondhat el egy ilyen gyermekraj­z-kiállítás? Kis­diákjainkról, a tárlatok leendő közönségéről árulnak-e el többet, vagy inkább képzőművészet sza­kos pedagógusainkról és a tan­tárgy programjáról? Nyilvánvaló, hogy inkább az utóbbi kettőről állapíthatunk meg egyet-mást. Elgondolkodtató például az a tény, hogy noha a pályázók tet­szőleges méretű­ és technikájú ism­eret nélkül. Ezért nem tudunk,­ ember válna. Ne feledjük el azt sem, amit Picasso egy gyermek­­rajz-kiállítás megtekintésekor mondott: „Mikor olyan idős vol­tam, mint ők, úgy tudtam raj munkákat küldhettek be, mégis­­ félő, hogy az utánunk jövő aránytalanul sok a festmény ^ (víz-­ generációk sem tudnak majd ke festék, tempera) és indokolatlan , nézni: a figyelem, a koncent­rál kevés a más technikával ke- r£ciö hiánya, az emlékezetbe ké­szült munka, a rajz, a linóleum­, a­ felidézés problémája, de tolui,­­mint Raffaello, de egy em­­metszet, a kollázs, a textilfest-j­egyként a vizuális nyelv ismereté- betöltő kellett hozzá, hogy meg­­mény... A tantervekben pedig hiánya folytán,­­ tanultak úgy rajzolni, mint ők.” mindezek a technikák szerepel- pedig képzőművészeti program-­ nek. Miért készített hát mégis sajnol vezérelve a tanulók képző olyan sok kisdiák festményt? Ta­lán, mert az iskolák felszerelése CottW ЈЛ VAJHtAKK У гтл$М­­«M Џ» ZMAJEVE DECIJE K5RE * IZLOŽBA Hkovrth radova đece Voivođtne 'tusMAOjt ‘WHS* Egy rajz a kiállításról Könyvtárat avatnak Csonoplyán A 125 éves zombori Bieliczky Ká­­oly Városi Könyvtár az elmúlt évek során több falusi kirendelt­ségét újította fel, gyarapította a könyvállományt. Egyik legtekintélyesebb beruhá­zásuk a csonoplyai könyvtár épü­letének kivitelezése volt, amit az iskolával közösen végeztek el. A helyi Testvériségi egység Álta­lános Iskola már beköltözött az új műszaki alapismeretek szaktante­rembe és a napközibe, valamint Visszapillantás a XXVII. Máju­si Játékokra A képzelőerő fejlesztése főleg ezt teszi lehetővé, vagy talán mert sok pedagógus számára is ez tűnik a legegyszerűbb, s legké­nyelmesebb megoldásnak? Pedig nagyon sok múlik ezeken az órá­kon, a képzőművészeti neveléshez való hozzáálláson. Egyáltalán nem arról van szó, hogy közülük ke­rülnek-e ki a jövő művészei, nem is annyira a jövő tárlatlátogatói­,­ról, művészetértő közönségéről van. A körzeti versenyek szervezési, hogy nincs pénz jelmezre, díszlet­­i bizottság kísérte figyelemmel, ha­szó, habár már ez is megfontolt nehézségei és a becses rendezvény ■ re. A gyakorlat ugyanis azt ma-­­ nem a gyermekzsüri is. Az ízlés lorsra intő mint inkább arról a meseitartása körüli gondok ürügyén látta, hogy jó ötlettel hulladék­ és véleménykülönbség megnyilvá­­nodv 3z itt kiállító és n°m kiál- ebben felvetették a kérdést: vál- felhasználásával is lehet szép dísz-­ nult a legjobb előadás kihirdeté­st/. everekekből hn°van les/ ho- sábban van-e a 27. évébe lépett i letet, ötletes jelmezeket készíteni. ]­sekor is. A felnőttek az uzdini Bran&le­ven szilárd” ízléskritériu- Szimle? Az 1§y hét alatt látot- | Az idei Játékok nagy erénye! román nyelvű színjátszó csoport Sokkal rendelkező a «terset fel-1 *?]- alapján bátran­y volt (még az óvodásszínjátszók- | mesejátékát, a gyermekzsüri vi­tára és széles íven elkerülő s elmondhatjuk, hogy bár vannak nál is), hogy a gyerekek többsége * szont az indjijaiak előadását nyü­­l&mer.0. . s.z® , . . . 7" : gondok, a Májusi Játékok valsa-] lámpaláz nélkül játszott, mintha tanította a legjobbnak, a valódi értékeket a hamisaktól 2áról mégsem lehet beszélni. Fő-­­ nem is a L­TM gáról mégsem lehet beszélni. Fő­­biztos kézzel elválasztó felnőtt,­­ jog amíg az iskolákban, a műve- Persze mindezt nem is kellene e tuciu­si egyesületekben lesznek lel­­képzőművészet szakos pedagógu-­isos pedagógusok, amatőrök, akik időt és fáradságot nem kímélve foglalkoznak a gyermekszínját­szókkal, akik, ha kell, darabot ír­nak, rendeznek, díszleteket feste­nek, jelmezeket varrnak. Milyen is volt az idei Játékok? A hivatalos műsorban látott 19 előadás között továbbra is he­lyet kapott a klasszikus mesejá­ték, a diákvilágot ábrázoló össze­állítás, a zenés játék. Néhány elő­adásban a burleszk elemeit, a szatírát is fel lehetett fedezni. Elmondhatjuk, hogy az idén vala­mivel kevésbé sikerültek a vers­­összeállítások. Az előadások dísz­letei, jelmezei a korábbi évektől eltérően egyszerűbbek és eseten­ként szegényesek. Az egyszerűsítés bizonyos értelemben pozitívum, mer­t nagyobb tér jut a képzelő­erő fejlesztésére, a szegényesség viszont már kevésbé fogadható el még azzal a magyarázattal sem. A Májusi Játékok mindig a testvériség és egység jegyében zajlott. Ezúttal sem volt másként, bár nem hallgathatjuk el, hogy az idén távolmaradtak a szlovák nyelvű színjátszók. Szer­epelt vi­szont egy albán nyelvű előadás. A prištinai fiatalok vendégszerep­lésével megnyílt a kapu, és re­méljük a jövőben több példa lesz arra, hogy Kosovo és a köztár­saságok szín­játszó csoportjai is fellépnek Becsén, ugyanakkor a Májusi Játékokon látott jobb előadások is eljutnak máshova. A Játékok keretében néhány éve bemutatkoznak az óvodásszín­játszók is. Az idén május 25-ének délelőttjén összesen 11 előadást láthatott a közönség. Az előadá­sok színvonala kielégítő volt, ör­vendetes, hogy a színjátszás év­ről évre nagyobb teret hódít a kicsinyek körében. Éppen ezért a Májusi Játékok szervező bizottsá­gának mérlegelnie kell, hogy a ki­csinyek szemléjét be lehet-e zsú­folni egy délelőtti műsorba. A XXVII. Májusi Játékoknak volt még egy üde színfoltja: meg­jelentek a kikindai Pedagógiai Akadémia tagjai is. A leendő pe­dagógusok nem átallanak színpad­ra állni vagy elbújni a bábok mö­gé és így férkőzni jövendő diák­jaik közelébe. Remélhető, hogy a kikindaiak példáját a többi aka­démia hallgatói is követik. Végezetül hadd szóljunk néhány szót a bábszínjátszókról. Az idén örvendetesen növekedett számuk, bemutatkozásuk egy napot igé­nyelt. A tömegesség esetleg szük­ségessé teszi, hogy a jövőben ezt is külön kategóriába sorolják, nem is a színpadon, ha­nem a megszokott játszóterén, pajtásai körében lenne. Ilyenkor a játék varázsa magával ragadta a néző­ket is. ör­vendetesen javult a színpadi beszéd. A nyelvi bicsaklások az idén kevésbé voltak érezhetőek, mint tavaly. Ebből a szempontból külön dicséretet érdemel az újvi­déki Petőfi Sándor Művelődési Egyesület színjátszó csoportja, amely Ker­ekes Berk Valéria irá­nyításával dolgozott. Ehhez a da­rabhoz fűződik egyébként a játé­kok legjobb színpadi szövegéért járó díj is. Kopeczky László Ka­­csulek az udvar­i költő című mű­ve valóban felfrissülést jelent a gyer­mekszínpadon. De továbbra is hiányzanak a jó szövegek. Az írók, úgy látszik, nem szívesen írnak gyermekszínműveket. A hang- és tévéjátékok színpadra állítása, mint az az idén is kiderült, nem mindig bizonyul szerencsés vál­lalkozásnak. Éppen ezért dicséret, illeti azokat a pedagógusokat, tanulókat, akik színműírásra vál­lakoznak. Sajnos az is előfordul, hogy ezek a próbálkozások fél­úton megrekednek. Különösen vo­natkozik ez a diákszerzőkre, akik környezetüktől nem mindig kap­ják meg a szükséges segítséget. Az idei Játékok is bizonyította, használják a konyhát is. Ezzel szemben az egy fedél alatt levő könyvtári részleg és olvasóterem csak a napokban lett kész, most­­ hogy a gyermekszínjátszásnak a sikerült beszerezni a szükséges kisebb helységekben nagyobb a bútort. A könyvtár és az iskola becsülete, mint a nagyobb városi építését községi és helyi járulék­­közösségekben. Ezt példázzák az­ból finanszírozták, erre több mint i urdiniak is, akiknek előadása nem hatmillió dinárt fordítottak. Az út i­­ véletlenül lett a legjobb. Kivite­­könyvtárat július 4-én, a harce­­lerésében az egész iskola, úgy­­sok napján adják át rendeltetésé-­­ szólván az egész falu részt vett­­nek.­­ A Májusi Játékokon látott elő­adásokat nemcsak az írók. szín- P. M. I házi szakemberek alkotta bíráló LAJBER György Bizánci fülbevaló A Zombori Múzeum gazdag gyűjteménye A Zombori Múzeum nemcsak Bácska, hanem egész Vajdaság egyik legrégibb múzeuma. Az in­­­tézmény tavaly ünnepelte fenn­állásának századik évfordulóját. Ezt az évet tekintik, az alapítás évének, mert hosszú előkészület után 1883. május 11-én jött létre a­­ Bács-Bodrog Vármegyei Történel-­­­mi Társulat, amelynek egyik fel­­­­adata az volt, hogy begyűjtse a­­ muzeális értékű tárgyi és írásos emlékeket, mégpedig a múzeum­­ megalapítása érdekében. A két vi­lágháború között a múzeum egy ideig zárva volt. Az 1936-ban meg­alakult Zombori Történelmi Tár­sulat megtette a szükséges szer­vezési és egyéb előkészületeket az újbóli megnyitás érdekében. Erre értékek iránt közömbös azonban nem kerülhetett sor, mert időközben kitört a második világháború. Milan Konjović festőművésznek, Herceg János írónak és még né­hány zombori polgárnak a meg­szállás alatt sikerült megmente­nie a múzeum gyűjteményét, és­­ ennek köszönhetően már 1945 ok-­­­tóberében újból megnyílhatott az intézmény, amely azóta is ugyan-­­­abban az épületben van elhelyez-­­ ve. A felszabadulási ünnepség ke­retében szervezett megnyitó al­kalmával közszemlére került Pav­­le Be­­janski gyűjteménye is, amely azután egészen 1954-ig ebben a múzeumban volt. 1948-ban a múzeum egy régészt alkalmazott állandó szakmunka­társnak. Ekkor kezdődtek a régé­szeti kutatások és ásatások, ame­lyek ma is tartanak. Két évvel később a múzeum egy néprajzi szakembert is felvett.­­ Az ötvenes évek elején a mú­zeum már berendezhette az első állandó tárlatát a munkásmozga­lom és a népfelszabad­íó háború történetéről. Ezután kétszeri át­alakítás és átszervezés által el­nyerte a mai kinézését. — Mekkora a múzeum hasznos bel- és külterülete? — kérdeztük PENOVÁC NARAY Éva­­ BODOR Antal igazgatótól. — Múzeumunknak nyolcszáz négyzetméternyi belterülete van. Hozzánk tartozik még a batinai ütközet múzeuma, amelynek száz­húsz négyzetméter a bel-, két és fél hektár a külterülete. Ezt nem számítva, múzeumunknak négy­száz négyzetméternyi kiállítási te­rülete van. Ebből négy-négy ter­met szántunk a régészetre, illetve a kultúrtörténetre, egyet pedig a néprajzi gyűjteményre. fl| Milyen gyűjteménnyel ren­delkeznek? — A múzeumban mintegy negyvenezer különféle muzeális tárgyat őrzünk. Ezek alkotják a r­égészeti, a numizmatikai, (pénz és érem), a néprajzi, a képzőmű­vészeti és természetrajzi gyűjte­ményünket. Sajnos, helyszűke mi­att gyűjteményünknek mindössze három százaléka kapott helyet az állandó tárlaton. ■ Melyek a legértékesebb tár­gyaik? — Ki kell emelnem a bizánci aranyfülbevalót, amelyet annak idején Bizánc hadisarcként adott a Pannon-alföldön élő avaroknak. Ezt Kulán találták meg a régé­szek, és már bejárta Európa min­den jelentősebb múzeumát, vala­mint ott volt azon a párizsi kiállí­táson is, amelyen Jugoszlávia ré­gészeti, történeti és kulturális kincseit helyezték közszemlére. Megemlítem még a pénz- és éremgyűjteményünket, amely va­lószínűleg hazánk egyik leggazda­gabb ilyen nemű gyűjteménye, hiszen tizenkétezer tárgy alkotja. Ezt dr. Frei Imre, egykori zom­bori jogász hagyta a múzeumunk­ra. Ezzel együtt egy gazdag könyv­tárat is adományozott. ■ Az állandó tárla­ton kívül milyen kiállításokat szerveznek? — Különféle alkalmi és temati­kai kiállításokat. Ezeken bemu­tatjuk a kultúrtörténet, a mun­kásmozgalom és szocialista forra­dalmunk jeles eseményeit. Évente hat-nyolc ilyen kiállítást szerve­zünk, s ezek egy részét az isko­lákban, a helyi közösségekben és a munkaszervezetekben is bemu­tatjuk. ■ Végeznek-e régészeti ásatáso­kat? — Múzeumunk szakemberei tu­dományos, kutató- és pedagógiai propagandamunkával, valamint ré­gészeti ásatásokkal is foglalkoz­nak. Jelentős ásatások folytak Do­­roszlón Mileticen és Monostoron. Ezek közül a doroszlói ásatások és leletek a legjelentősebbek. Ép­pen most van folyamatban a do­roszlói hallstatti településnek tu­dományos feldolgozása. Kutatása­ink eredményét könyv alakban fogjuk megjelentetni. ■ Milyen kapcsolataik vannak­­ más múzeumokkal és intézmé- I nyekkel? — Főleg a vajdaságiakkal, de sok más hazánkbeli múzeummal is­­ együttműködünk, valamint a műemlékvédelmi intézetekkel és az iskolákkal is tartjuk a kapcso­latot. A múzeumokkal való együtt­működésnek köszönhetőleg köl­csönözzük egymásnak a különféle muzeális tárgyakat, amelyeket közszemlére helyezünk az időleges és alkalmi kiállításokon. ■ Végezetül mondjon néhány szót a terveikről is. — Mivel helyszűkében szenve­dünk, tervbe vettük az épület jobb szárnyán levő raktárhelyiség át­építését és tatarozását. Így még ötszáz négyzetméter hasznos belte-s­rülethez jutunk és berendezhe­tünk egy újabb állandó tárlatot.­­ Mindehhez azonban előbb elő kell teremtenünk a szükséges­­ anyagi eszközöket, s ez a mai ta­karékos világunkban nagyon ne­héz. Ennek ellenére reméljük, hogy idővel mégiscsak valóra válik a múzeum dolgozóinak régi vágya. KOVÁCS István,

Next