Magyar Szó, 1984. június (41. évfolyam, 149-163. szám)

1984-06-10 / 158. szám

1984. június 10., vasárnap MAGYAR SZÓ MŰVELŐDÉS Nem divat a diákszövetkezet? A négyszázötven vajdasági általános iskola közül csak harmincban működik A diákszövetkezet jelentős okta­tási-nevelési tényező. Több oknál fogva: hozzájárul a technika és a termelés alapjainak a megismeré­séhez, fejleszti a munkaszokásokat, a kézügyességet, összekötő kapocs az elméleti tudás és a gyakorlat között. A diákszövetkezet szerve­ződésénél fogva a tanulók önigaz­gatási közössége, ennélfogva az is­kola és az élet alappillére. Vala­mennyi nyomós érv a nevelőmunka hatékony kiteljesítéséhez. A diákszövetkezet megalakítása, megszervezése mégsem divat az is­kolákban. A vajdasági 450 általá­nos iskola közül csak harmincban működik. Két-három városi isko­lán kívül főleg a falusi oktatási­nevelési intézmények vállalták ezt a nevelési formát. Álljon itt a falvak, városok jegyzéke is. Azoké, ahol nem idegenkedtek a diák­­szövetkezet megszervezésétől, Zen­­ta, Golubinci, Ruma, Višnjićevo, Novi Kozarci, Celarevo, Pazova, Lipar, Topolya, Hrtkovci, Jamena, Novi Slankamen, Morovic, Plati­­čevo, Grabovci, Erdevik, Sót, Pa­­csér, Begejci, Nikinci, Simanovci, Zitište, Šid, Beška, Tavankut, Pe­­ćinci, Deliblat, Krčedin, Inđjija és Cortanovci. A 100 vajdasági közép­iskola közül a Vajdasági Pedagó­giai Intézet és a Népi Technika adatai szerint csak az apatini kö­zépiskolában működik diákszövet­kezet (három újvidéki iskolában: a Jovan Vukanovic és a Tito kö­zépiskolákban, valamint a Jovan Popovic Általános Iskolában meg­alakulófélben van). A szakközépiskolákban a diák­műhelyek keretében folyik egy­fajta „szövetkezeti” munka. Amel­lett, hogy ellátják saját szükség­leteiket, egymilliárd dinár érték­ben különféle szolgáltatásokat vé­geznek a társultmunka-szerveze­­teknek. A munka tartalma A falusi iskolákban működő szö­vetkezetek mezőgazdasági jellegű­ek. Különféle szakcsoportokban fo­lyik a munka. A virágkertészet, a gyümölcsészet, konyhakertészet a leggyakoribb, s csak a zentai Má­jus 25-e Általános Iskola szövetke­zetében működik állattenyésztési szakcsoport is. A szövetkezetekben szerények a munkafeltételek,, ösz­­szesen 3 traktor, 19 kapcsolható munkagép és egyéb apró kézi szer­szám van a leltárukban. A hézagos felszereltséget a társultmunka-szer­­vezetekkel való együttműködéssel pótolják. A szakmai együttműkö­dés, közös tervezés sem marad el. Az együttműködést önigazgatási megegyezéssel szabályozzák, ame­lyet a diákszövetkezet közgyűlése és önigazgatási szervei hitelesíte­nek. A városi közösségek diákszövet­kezetei (amelyekből igen kevés van) ipari-szolgáltatási jellegűek. Különféle közszolgálati cikkeket készítenek, leggyakrabban hulla­dékanyagból. Mire fordítják a be­vételt? — vetődik fel a kérdés. Az egyszerű újratermelésre, a te­vékenység kibővítésére, tanulmá­nyi kirándulásokra, anyagbeszer­zésre, szemléltető eszközökre, a szö­vetkezeti tagok megjutalmazásá­­ra, a művelődési-szórakozási élet megszervezésére, sportfelszerelésre, az iskolakönyvtár gazdagítására és tankönyvek vásárlására. A pénz­eszközök rendeltetéséről szintén a szövetkezet közgyűlése, valamint az iskola önigazgatási szerve dönt, a diákküldöttek részvételével. Az önigazgatás iskolája A meglevő diákszövetkezetek ön­­igazgatási szerveződése különféle, helyzetük pedig tisztázatlan. Az esetek többségében a tanár lel­kesedésétől függ a meglétük. A működési feltételekről a fentiek­ben már szóltunk. Javítani kellene rajtuk. A diákszövetkezetek jelen­tős nevelő szerepe miatt. Működé­sük egyengetése nem lehet csak a vezető pedagógus ügye. Egymaga nem képes úgy szervezni a mun­kát, hogy az megfeleljen a diák­­szövetkezetek sokrétű funkciójának. A diákszövetkezetek legfelsőbb önigazgatási szerve a szövetkezet közgyűlése, amely a küldöttrend­szeren alapszik. Tagságában a fel­nőtt küldöttek (a társult munka­szervezetek és a tantestület kép­viselői) vannak kisebbségben. A munka ugyanúgy szerveződik, mint a „felnőtt közösségekben”. A szö­vetkezet vezetője (igazgatója) is diák. A lényeges kérdésekről re­ferendumon döntenek, az ügyvi­teli szervek rendszeresen tájékoz­tatják a tagságot a gazdálkodás eredményeiről. Mindebből vonjuk le a következtetést: a fiatalok olyan célokkal, gyakorlattal ismerkednek,­­ amelyeknek évek múltán maguk is , részesei lesznek. Akkor már fel­nőttként, végzett szakemberként. V. DARÓCZI Júlia Virág a puskacsőben Ede Mié plakátja az NFH művelődési dolgozói topuskói kongresszusának jubileumára 1944 júniusában, a hairodk köze­pette tartották meg a népfelsza­badító háború művelődési dolgo­zóinak topuskói kongresszusát. A történelmi jellegű összejövetel 40. évfordulójára Edo Murtié készítet­te a plakátot, aki maga is részt vett a kongresszuson. — Amikor felkértek a plakát kidolgozására — mondja Edo Murtié — éreztem, hogy ez a fel­adat nagy lehetőség számomra: jól ismerem Topusiko lényegét, de nem láttam világosan, milyen képzőművészeti megoldást találjak ennek a 40 éves időszaknak az ér­zékeltetésére. Két hónapig foglal­koztatott a gondolat, hogy tudnám minél egyszerűbb formában kife­jezni Topusko üzenetét. Én ugyan­is nem szeretem az olyan plakáto­kat, amelyeket bármilyen célra fel lehet használni — színházi bemu­tató, hangverseny vagy más ese­mény népszerűsítésére. Vélemé­nyem szerint a plakátnak érthető, egyértelmű üzenetet kell közvetíte­nie. □ Puskacsőből kisarjadó virág — az ötlet valóban eredeti, sajnos azonban bizonyos értelemben pa­radoxonnak hat. Mit akart ezzel kifejezni? — Azt, hogy harccal teremtet­tük me­g a békét, amelyben virág­ba borul a kultúra. Ma már né­mák a puskák, de ez a­­puska a békében való alkotásért folyó harcunkat szimbolizálja. Ezt talán mi értjük meg legjobban, akik ott voltunk a topuskai kongresszuson. Paradoxon az is, hogy az ember­nek puskával kell harcolnia a bé­kéért, de abban az időben ez volt a mi életünk értelme. □ Biztosan örül, hogy éppen Önt bízták meg ennek a történel­mi jelentőségű eseménynek a kép­zőművészeti felevenítésével . Elismerem, érzelmileg nem hagyott közömbösen ez a megbíza­tás. A topuskói emlékek ifjúságom és harcunk emlékei. Ilyen érte­lemben próbáltam megoldani ezt a feladatot , érzékeltetni a múlt­ból a jelenbe vezető utat... Edo Murtic plakátját 5000 pél­dányban fogják kinyomtatni és országszerte kifüggesztik. Mi is látni fogjuk. D. U. Jó hangversenyek Humán A vajdasági zenekedvelők egyesületeinek 21. szemléjéről A 21. római feszti­vál első két napját fiatalos lendület és lelkes előadások, valamint kiváló szerve­zés jellemezték. A rendezvényso­rozatot csütörtökön, a városka központjában levő új forradalmi emlékmű előtt két fúvószenekar koncertje nyitotta meg, este pe­dig a tamburazenekarok verse­nyeztek a kultúrotthonban. Mielőtt még azonban elmondanánk, ki mi­lyen díjat nyert, ismertetjük a zsűri összetételét, his­zen ez mégis­csak egyfajta garancia is a szín­vonalra: Boris Cernogubov, Dusan Mihalek, Dobrivoje Putnik, Lju­­bomir Medješi, Eugen Gvozdano­­vić, Zoran Musić, Desa Djorđje­­vić és Toplá­k Imre mind ismert és elismert tudói a zenének. Az első napon szereplők közül aranyplakettet a szabadkai és a rumai, ezüstöt a kikindai, a kovi­­lji, az újvidéki, a Sremska Mitro­­vica-i és a rumai (Ma­ti­ja Gubec) ta­mburazenakar, valamint a ki­­kindai fúvósegyüttes kapott. Bron­zot a Banatsko Novo Selo-i fúvó­sok. Pénteken kamaraegyüttesek lép­tek közönség elé (jobban mondva egymás elé, hiszem helybeli kö­zönség alig volt — de annyi igen, hogy a tételek között tapsoljon), mégpedig elég különböző szinten. Már a hemverseny összetétele is elgondolkoztató: egy vonóssal és egy fúvóssal szemben három (!) hanmanikazenekar. E sorok írója ezt a hangszert bevallottan nem kedveli — talán éppen ezért lep­te meg a ■ 'kanizsaiak produkciója. Losonc Piroska fiatal karmesternő munkájának eredménye lenyűgöző volt: az amatőrök (főleg volt, vagy jelenlegi diákjai) hozzáállása pél­dásan professzionista, a kidolgo­zott együtthangzás a jó felépítés (mégha egy kicsit túl lelkesen végleges is) vezetőjük kifinomult ízlését dicséri. Az emberi fület leginkább megviselő hangerő kontrasztokat egy ütőhangszeres fiú hangkeverése színezte a hát­térben, akit mégsem a fartissimók tettek népszerűvé a dobon, hanem a skaisztanyett Draeger Spanyol vázlatában. A becses vonósok inkább mint jelenség érdemelnek igyelmet: gyengén szerepeltek, idegesség, hangszerprobléma, rossz hangolás stb. rontották az összbenyomást. Mozart Sintofiettáját szinte már megengedhetetlen mód­on játszot­ták, csapongóan, végletesen, har­sányan. Tény, hogy technikával sem bírják a művet, de hát az amatőrök gyakran markolnak töb­bet, mint kellene, azonban kimű­­veltebb hangzást mégis elvárnánk tőlük: összehangolt vonóvezetést, s a ka­marahangzásnak legalább a k­eresi­sét. Íme a zsűri döntése: aranyat az újvidéki fúvósok kaptak (tel­jesen megérdemelten, már alig nevezhetők amatőröknek), ezüstöt a becsei vonósok, a kanizsai és az újvidéki (Petőfi Sándor) har­monika-zenekar, bronzot a palán­­kaii harmonikások. Tagnap este szerepeltek az énekkarok, a mai zárósrendezvé­­nyen pedig a népitánc-csoportok és zenekarok lépnek föl. jlg ZOMJ/SBOR Mellszobrot emelnek Veljko Petrovicnak Kiadják az író válogatott elbeszéléseit Szülővárosa, Zombor méltó ün­nepet szervez a száz éve született ismert szerb író, Veljko Petrovic tiszteletére. Külön jubileumi bi­zottságot alakítottak, melynek ve­zetője Weigand Károly, a Községi Szakszervezeti Tanács Elnökségé­nek elnöke, ismert közéleti dolgo­zó. Az ünnep megfelelő előkészíté­se jegyében már eddig számos ér­tekezletet tartottak, megvitatták a teendőket. A bizottság egyik leg­aktívabb tagja Miro Vuksanovic, a Bieliczky Károly Városi Könyvtár igazgatója, író és költő, a Veljko Petrovic íróegyesület tagja. — Az íróegyesület és az újvidé­ki Matica srpska gondozásában ha­marosan megjelenik Veljko Petro­vic válogatott elbeszéléseinek ün­nepi kiadványa, összesen 1,4 mil­lió dinárt fordítunk nyomtatására. Ennek felét a Matica srpska te­remti elő. Most folyik a szöveg re­cenziója, ötezer példányban jele­nik meg, tehát viszonylag korláto­zott számban. Ezzel növelni kíván­juk értékét, de azt is szeretnénk elérni, hogy az érdekeltek kezükbe vehessék. Kétezerötszázat megvá­sárol a Matica srpska, ötszázat díszpéldányként forgalmazunk, 2000 darabot pedig a könyvkeres­kedésekben bocsátunk árusításba. Azon a pénzen, amit a Matikca srps­­kától kapunk, más könyveket veszünk a Városi Könyvtár rész­legeinek. Ily módon Zomborban marad mintegy 1,6 millió dinárt érő különböző könyv, kiadvány is. Az író belgrádi hagyatékát illetően még nem alakult ki végleges állás­pont. Szervező bizottságunk meg­beszéléseket folytat a belgrádiak­kal, hogy a hagyatékot áthozzuk az író szülővárosába, Zomborba. Egyik fő feladatunk, hogy Veljko Petro­vic születésének századik évfordu­lóján a Bieliczky Károly Városi Könyvtár előtti kis parkban, La­za Kostic mellszobra mellé felál­lítják Velijko Petrovic bronzból készült mellszobrát is. A gipszmo­dell már kész, alkotója Dusan Bo­­žović zombori szobrász, aki Bie­liczky Károly szobrát is megmin­tázta — mondta Mairo Vuksanovic. A szépnek és nemesnek ígérke­ző centenáriumra árnyat vet az egyes községi szervek bürokratikus magatartása. Túl sok adminisztrá­lást követelnek, a törvény külön­böző szakaszaira hivatkoznak. Köz­ben több ismert társadalmi-politi­kai dolgozó, aki tagja a szervező bizottságnak, egy ülésén sem vett részt! Egyébként a mellszobor és a szülőház falán felállítandó emlék­lap elkészítése, reméljük, nem üt­közik semmilyen akadályba, és a szervezőknek könnyebb dolguk lesz, mint jelenleg. Az 1884. február 5-én, Zombor­­ba­n született Veljko Petrovic tisz­teletére novemberben Zomborban kétnapos, Újvidéken pedig egyna­pos tudományos szemináriumot szerveznek. Az ünnepi­­ műsort Zomborban tartják. Ennek dátu­mát később határozzák meg. A cen­tenáriummal kapcsolatosan meg­említhető a szarajevói Veselin Masleša Könyvkereskedelmi Mun­kaszervezet szép és hasznos lépé­se, két hónappal ezelőtt ugyanis a szerencsei lakótelepen megnyitotta új könyvesboltját, s azt Veljko Pet­ro­vicról nevezte el. PRIBILLA Mátyás Holnap kezdődik a hatodik zágrábi világfesztivál Holnap kezdődik el az animá­ciós filmek hatodik zágrábi világ­­fesztiválja. A Lisinski hangver­senyteremben 23 ország 78 filmje fog versengeni a díjakért, 18 or­szág 47 produkciója pedig a tájé­koztató jellegű műsorban szerepel. A szelektorok — Sztojan Dukov (Bulgária), Geoff Dunbar (Nagy- Britannia) és Dragutin Vunak (Jugoszlávia) — 33 ország alko­tóinak 400 filmje közül válogat­ták ki olyan szigorú mércék alap­ján a két főműsor produkcióit, hogy a fesztiválon való szereplés már önmagában véve is elismerés­nek számít. A beavatottak szerint, mint minden válogatás, ez is a szelek­torok értékrendjét tükrözi. Szük­ségszerűen szubjektív, mert a tár­gyilagosságot és az animációról alkotott egyéni elveket nem lehet mindig mindenkit kielégítően ösz­­szeegyeztetni. Az úgynevezett ob­jektív válogatás valójában csak illúzió. Ezért fontos az, hogy a műsort olyan emberek állították össze, akiknek az ízlésében bízni lehet. Mégis a fesztivál színvonala elsősorban attól függ, hogy milyen értékű filmek készültek az utóbbi időben a világon, milyen ered­ményt értek el az animátorok. Sajnos, erről ma már szinte ki­zárólag csak a fesztiválon győ­ződhetnek meg az animációs film barátai. A szerzői animációs fil­meknek ugyanis nincs helyük a moziban és a tévé is meglehető­sen mostohagyerekként kezeli őket. A zágrábi fesztivál viszont a gyerekekről sem feledkezett meg: két-két ausztrál, holland és angol, valamint egy-egy svéd és amerikai hosszú rajzfilm között válogathat­­nak. A művészet híveit azonban valószínűleg a korai orosz ani­máció, az 1912 és 1922 között ké­szült rajzfilmek, valamint Paul Driessen, a Kanadában élő hol­land alkotó műveiből összeállított retrospektív műsor érdekli majd. A kísérőrendezvények keretében érdekesnek ígérkezik a Zoran Pe­­rišić-show is. Hazánkfia a speci­ális hatások mestere, s 1978-ban a Superman című film trükkjeiért Oscar-díjjal tüntették ki. London­ban nagy stúdiója van, s úgy­szólván minden jelentős nagysza­bású produkcióban közreműködik. A fesztivál arról sem feledkezik meg, hogy nálunk nemcsak Zág­rábban készülnek rajzfilmek, és így A belgrádi animáció 20 éve címmel különműsort mutat be. A szemlén nemcsak nézik majd a filmeket, hanem vitáznak is ró­luk. Három kerekasztal-értekezle­­tet terveznek, amelyeknek témája az erotika és az erőszak az ani­mációs filmekben, valamint az animációs film és a piackutatás. Zágrábban az idén rendezik meg először az Animarkettet, vagyis a filmvásárt, amelyen a producerek az utóbbi két év pro­dukcióit kínálják fel a forgalma­zóknak, és a tévé képviselőinek. A filmvásár keretében videofel­­szerelés-kiállítást is szerveznek. Az elmondottakból nem nehéz levonni a következtetést, hogy az idei fesztiválon nem a produkciók díjazása a legfontosabb. A bíráló bizottság — amelynek tagjai Os­­valdo Cavandoli (Olaszország), Paul Driessen (Hollandia), Adrien­ne Marcia (Egyesült Államok), Anatolij Petrov (Szovjetunió) és Nedeljko Dragic (Jugoszlávia) — értékelése és döntése csupán a fesztivál egyik összetevője. A főműsorok, a retrospekciók és a kísérő rendezvények együttvéve a versengésnél is jelentősebb érté­kes tájékoztatást nyújtanak az animációs film jelenéről és múlt­járól, az alkotók törekvéseiről, az animáció művészi és technikai eredményeiről a világ különböző tájain. A fesztiváli előzetes nem lenne teljes, ha figyelmen kívül hagy­nánk a zágrábi alkotók műveit. Ismeretes, hogy a zágrábi rajz­filmiskola már hosszú ideje vál­sággal küzd. Az idősebb mesterek, akik egykor olyan sok babért arattak, egyre ritkábban alkotnak szerzői filmet, a fiatalokat viszont nemigen vonzza ez a „nem kifi­zetődő”, nagy türelmet igénylő munka. Más filmközpontok viszont egyre inkább érdeklődnek az ani­máció iránt. Így az idei világfesz­tivál versenyműsorában Jugoszlá­via hat produkcióval szerepel. LADI István Sp)a$h-Woman's ö attack« ends up ««ream »»ap цЛ^отеп Speak A leedsi stúdióban készült a Mosolyogni tessék! című film.

Next