Magyar Szó, 1985. április (42. évfolyam, 104-117. szám)

1985-04-24 / 112. szám

Az iskolaudvarban Hétfő délelőtt. Fél nyolc. Az iskola­udvarban meglehetősen nagy a zsibon­­gás. A kisebb diákok játszanak. A hato­dikos fiúk hernyókat dobálnak a lányok­ra. A hetedikesek lopva a leckét másol­ják, a többiek pedig vígan beszélgetnek. Cin-cin! — felberreg a csengő. A tanulók egy másodpercre, megmerednek. Elhal a zsibongás. Most ugorjuk át azt az órát, amikor az iskolaudvarban egy gyerek sem tar­tózkodik. Nagyon szánalmas így az udvar. Itt-ott egy elszáradt levél,­ a szemét meg szanaszét. De nem sokáig marad így. A takarítónők szorgalmasan eltisztítják. Nagyszünet. Olyan az udvar, mintha vásáron volnánk. Itt-ott egy „kofa” kí­­nálja portékáját. Egy pillanatra úgy tűnik, mintha csön­getnének. De nem. A kisebbek vonatot játszanak. A nagyobb lányok karöltve A lányok Most a lányokról fogok írni. Szerintem a lányok nagyon különösek. * Folyton sugdolódznak és nevetgélnek. Mindig azt hiszem, rajtam nevetnek, amikor látom őket. Úgy festenek, mint­ha folyton örülnének valaminek. Szá­momra érthetetlen szavakat használnak. Példa erre a következő eset. Múltkor megszólítottam egy lányt: — Ma írjuk földrajzból a tudásfelmé­rőt? — Csiba — felelte és továbbment. — Csiba... Vajon mit jelenthet ez a szó? — gondolkoztam magamban. Amikor én látom a lányokat, mindig nevetnek. Nem hiszem, hogy csak akkor, amikor engem látnak. Vagy valóban olyan hülyén festenék, hogy nevetni kelljen rajtam? Mindegy. Mindenesetre remélem, hogy egyszer megértem őket. . " NAGY Róbert, VII.­­ J. J. Zmaj iskola, Szabadka CSORBA BÉLA Kínai horoszkóp A macska jólnevelt, szorgalmas és­­kissé ravasz. Tulajdonképpen titokzatos. Túlságosan is gyorsan forog az esze kereke, h­ogysem közönséges földi halandók megérthetnék. Olykor szereti magára vonni a figyelmet, bármi áron is, pedig egy kicsit félénk. Eszményképe a tisztességes, szolgálatkész kutya és az alapos disznó, noha annak tán barátja sincs. Ismerősei közül legjobban a hetvenkedő kakast utálja, mert nyers, durva és erőszíj­os, a pofája be nem áll soha, megjátssza a bátrat, pedig csak nagyzol, és különben is, nem bírom, ahogyan öltözködik. sétálnak vagy mutogatják az emlék­könyvüket. A fiúk pedig bakot ugrálják. A második nagyszünetben nagy vere­kedés tör ki. Mindenki odatömörül. Amikor befejeződik a taní­tás, a tanu­lók hazamennek. Az iskolaudvart a má­sodik váltásnak készítik elő. Szerintem minden iskolaudvar egyfor­ma. Mindenhol vannak gyerekek, akik vidámságot visznek bele. KLEMM Éva, VI.­­ Petőfi Sándor iskola, Újvidék A Pereputty című Lap mai híroldalán olvashatjuk: — Kedden kihúzták a LOTTÓ nyerő­számait, összesen 7-en értek el öt talála­tot. A szerencsés (?) nyerteseknek egyen­ként 5000 dinárt kell visszafizetniük. Négytalálatos bőven akadt. Számuk 132. Nyereményük három botütés, meg egy eldobott lottószelvény. A háromtalálato­­sakat még nem számolták össze, annyian vannak. Ők csak elégedjenek meg azzal, hogy hagyják őket az orruk után menni. Gratulálunk a szerencsés nyerteseknek, reméljük, örömtől repesve veszik át ju­talmukat! — O — Még mindig folyik a Nyikolaj Olajov és a Retek Pepanyij közötti sakkjátszma 52. fordulója. Olajov még mindig a ka­­rosszékében szundikál, Repanyij meg a fia házi feladatát javítja. E ki­s kikap­csolódás után kezdődik újja a hajrá, s nekifognák felrakni a leütött lábukat. — O — Nemrég egy isten háta mögötti falucská­ban, Rigócsécsén furcsa eset történt. A mindössze 28 házból álló falucska egy la­kója bosszúból ki akarta rabolni főnöke házát. Parittyával kilőtte az utcai vilá­gításra felszerelt égőket, hogy fel ne is­merjék. Szerencsétlenségére tette, mivel eltévedt, és csak találomra betört egy házba. Riadtan vette észre, hogy a saját háza, gyorsan felhívta a rendőrséget, hogy betörő van a lakásán. A többit el­képzelhetjük ... — O — Nyenyecben megtartották a XVII. nem­zetközi képzőművészeti biennálét. Sok is­meretlen festményt és szobrot állítottak ki. Rengeteg volt a látogató. Egyikük igen furcsa öltözékben jelent meg. Pókháló­­szerű lepelbe burkolózott fején skót sap­ka díszelgett. Előbb feldöntött egy fa­állványt, majd mikor fel akarta állítani, a fejére pottyant a csillár. Szerencsét­lenségében elkezdett üvöltözni, oly siral­mas hangon, hogy mind megrepedeztek az ablaküvegek, és a falról lepotyogott a vakolat. Az ügy kivizsgálása még folyik. SÁGI Mónika: VIII. b. Ady Endre iskola, Kishegyes Egy szerelem története A barátom születésnapján megismer­tem egy kedves lányt. Persze, tetszett is. Játék közben majdnem mindig őt fi­gyeltem. Tortaevéskor mellettem ült, és egymás­ra mosolyogtunk. Táncolás közben elha­tároztuk, hogy néha írunk egymásnak le­velet. Ekkor azt hittem hogy találtam egy jó pajtást, akivel hosszabb-rövideb­b ideig fenntarthatom a kapcsolatot, aki­vel eljárhatok szórakozni, így ment ez egy-két évig. Eljött az én születésnapom is, és ter­mészetesen őt is meghívtam. E jeles dá­tumon azonban nagyon pórul jártam. Kétszer is. Szépen múltak az órák. Eszembe jutott, hogy meg kell kínálnom a vendégeket egy kis üdítővel. Ügyetlen­ségem következtében véletlenül leöntöt­tem a barátnőmet, és ez nem volt valami kellemes. A tortaevés következett. Ekk­or is pórul jártam.. Most a tortát ejtettem a szoknyájára. Ekkor már láttam, nincs olyan jó kedve, mint előzőleg. A szüle­tésnap végéig azonban úgy tett, mintha nem történt volna semmi. A következő alkalommal megírta, hogy amikor ha­zaért, nagyon kikapott, mert az új ruhá­ját én összepiszkoltam. Csak­­emiatt vége lett az első szoro­sabb kapcsolatomnak egy lánnyal. BÖRCSÖK Róbert VII. , J. J. Zmaj iskola, Szabadka örök harag — Ne szóljatok hozzájuk! — mondtam a barátnőimnek. — Nem is szólunk, mert ilyen szemte­lenek! Miért írták azt a levelet a Breki nevében? Szegény Breki! — sopánkodott Ibi, így kezdődött az összeveszésünk a fiúk­kal. Két részre osztódtunk. Technika óránk volt. A műhelyben dolgoztunk, így tehát lehetett sétafikálni és hallgatózni is az ellenséges félnél. — Éva, nézd, a Tempo tetején ott a Vujovic! — békített Kari, mert tudta, hogy a Hajdúknak szurkolok. De én mintha nem is vettem volna észre, úgy tettem, így tett még Angi és Ibi is. Mi voltunk a sértett fél. A haditerv egészen jól bevált. Tudjuk ugyanis, hogy a fiúk nem tudnak titkot tartani, sem haragot a lányokkal. Hiába kérleltek bennünke , hogy szólaljunk meg, mi csak adtuk a süketet, és különféle megjegyzéseket tet­tünk egymásnak. — Szólt itt valaki, vagy a vécéajtót csikorgatja a szél? — mondtuk, ha va­lamelyik fiú „udvarolni” akart. Még sze­rencsénk volt, hogy öt óránk lévén ki­­bírtuk a kukáskodást. Alig tudtuk tür­tőztetni magunkat, mikor láttuk a fiúkat azzal a könyörgő „pofácskájukkal” ese­dezni a kibékülésért. Már mosolyogtunk ugyan, de szólni nem szóltunk hozzájuk. Reméljük azért, hogy holnap minden a legnagyobb rendben lesz, mert mégis csak rossz fiúk nélkül! GODR Éva, VII.­­ Samu Mihály iskola, Péteriévé Biológia — olvasom az órarendről. — Te jó ég, nem tanultam semmit! Ahogy keresem a biológiakönyvet, hal­lom anyu hangját. — Márti! — Igen — szólok vissza. — Elmennél a boltba? — Igen, anyu. Sietni kezdtem, hogy mielőbb vissza­érjek. Az üzletben pedig hosszú sor vá­rakozott. Téptem a hajamat mérgemben. Végre hazaindulhattam. Otthon nagy meglepetés várt: vendégek érkeztek Új­vidékről. Szórakoztatnom kellett őket. Nyolc óra volt, amikor elmentek. Kor­­gott a gyomrom az éhségtől. Vacsoráz­tunk, majd lefeküdtem. Reggel az óra­berregése ébresztett fel. Felkeltem, reg­geliztem és elindultam az iskolába. Első óránk biológia volt. Féltem. Bejött a ta­nárnő, és így szólt: — Ma felelünk. Elsőnek Márta felel. Reszketve felálltam. — A múlt órán az állat táplálkozását tanultuk — mondtam, de tovább nem tud­tam semmit. Mégis makogva elmondtam — valamit. — Kettes, Márta. Miért nem tanultál? — kérdezte a tanárnő. — Hát, tanárnő ... Mi következik otthon? — kérdeztem magamtól. Elmúlt a hatodik óra is és hazafelé in­dultam. Anyukám így kezdte: — Na, hogy múlt el a nap? Hányást kaptál? — Kettest kaptam biológiából — mond­tam halkan. — Hát mit csináltál? Jól van, most megbocsátok, de többé nem. Megfogattam, hogy többet fogok ta­nulni. SZABÓ Márta, V. a Petőfi Sándor iskola, Becse Szorgalmasan küldözgettétek az elmúlt két hétben írásaitokat, csupán rajzból ér­kezett kevés. Kérjétek meg a képzőmű­vészeti szakcsoport vezető tanárát, hogy gyűjtse be a legsikerültebb munkákat, s küldjétek el őket a Napsugárnak. Mielőtt rátérnék a levélírók felsorolására, figyel­meztetni szeretnélek benneteket arra, hogy közeledik május 4-e, Tito halálának évfordulója, ezenkívül pedig az ifjúság napja. Ilyen tárgyú írásokat részesítsünk tehát előnyben ez idő szerint, és mielőbb küldjétek őket, mert mint tudjátok, egy héttel megjelenésük előtt nyomdába kell adnunk a számok­ anyagát. Köszönöm a leveleket a következőknek: zen­­tai NOVEMBER 11-E iskola: Smidth Ferenc, Berta Eleonóra Sebők Gabriella, Gyetvai At­tila, Varga Andrea, Gere Csilla, Benkó Judit, Szegedinszki Katarina, Peckó Róbert, Boros Gyevi Zsolt, Hevér Angéla, Erdélyi Erneszti­­na, Híres Meinda, Mácsai Elvira, Farkas Mónika, Olajos Csilla, Gulyás Teodóra, Tal­­mácsi Géza, Kecskés Andrea, Vagdai Mónika, Benkó Endre, Pető Béla, Spekla Ernő, Bauer­­leind Csaba, Csürög Szilvia, Horváth Melá­nia, Lukácsi Angéla, Farkas Beáta, Belec Csil­­la, Nagy Mélykúti Angéla, Mucsi Krisztián, Rácz Szabó Teodóra és Takács Katalin; sza­badkai J. J. ZMAJ iskola: Korhecz Zsuzsa, Nyárádi Szilvia, Tót Attila, Németh Andrea, Lenberger Anikó, Józsa Ildikó, Ördög Szil­veszter és Miskolci Izabella; a J. J. ZMAJ iskola III. c osztálya: Horváth Flórián, Le­­szák Hajnalka, Parti Mónika, Csernetics Ár­pád, Takács István, Jakobca és Szilvia, Mészá­ros Judit, Takács István, Katona Árpád, Jenő Hajnalka Túri Klaudija, Letity Gabriella, Pi­­varcsik Herta, Komáromi Róbert, Almási Krisztina, Vörös Gyöngyi, Domány Mónika és Matijev­ty Zsombor; becsei SEVER DJURKIC iskola: Zivkovic Vladimir, Molnár Terézia, Kaszás Zoltán, Molnár Dénes, Iván Ákos, Kutin Imre, Dongó Zsolt, Csibri Zsolt, Kiss Dóra, Kovács Annamária, Boros Mária, Beret­­ka László és Fehér Erika; kikindal MOSA PIJADE iskola: Botyán Hajnalka, Détári Lí­dia, Szabó Elvira, Kabók Róbert, Koncsár Pi­roska, Kristóf József, Pető Aranka, Mihóik Hilda, Lakatos Mónika, Kotogán Róbert, Sza­káll Róbert, Fehér Edit, Varga Ernő, Cibula Eleonóra, Tóth Szilvia, Szakál Márton, Márkus Olivera és Ludányi Róbert; trenjanini OK­TOBER 2-A iskola: Petrő Ferenc, Sándor Zsuzsanna és Molnár István; újvidéki PETŐFI SÁNDOR iskola: Klemm Éva és Guelminó Sándor­ Csaba; péterrévei SAMU MIHÁLY is­kola: Kiss József, Nagy Ibolya, Szöllősi Ibo­lya, Rostyák Anikó, Bálind Szilvia, Goór Éva, Gödöllői Róbert, Nagy Attila, Lehóczkii Ka­rolina, Tóth Zsolt, Újházi Erika, Ivosevity Mária és Horváth Attila; törökbecsei MILOJE CIPLIC Iskola: Égető Ibolya és Virág Me­linda; újvidéki NIKOLA TESLA Iskola: Fáy Andrea, Nánási Anikó, Sikoparlja Alexandra, Jakab Tünde, Csordás Gabriella, Födi Éva és Sági Csilla; kanizsai KANIZSA iskola III. f osztálya: Pesti Melinda, Ladócki Zsolt, Hor­váth Virág, Sőnyi Tibor, Erdélyi Ottokár, Szabó Benke Luji és Bogács Mónika; bács­­földvári SVETOZAR MARKOVIC iskola: De­­rentai Erzsébet, Szőnyi Hilda, Péter Szilvia és Juhász Ferenc; kishegyesi ADY ENDRE iskola: Molnár Margit, Kocsis Ferenc és Kar­­na Dóra; továbbá BARNA Eszter Piros, NÉ­MET Gabriella Temerin, TÓTH Melinda To­polya, JAKAB Nóra Becse és SZABÓ Attila Zenta. Várom további leveleteket, sok szeretettel üdvözöllek benneteket. ZSUZSA Az Antark­­tiszon (Scott kapitány utolsó naplójából) 1911. július 10., hétfő. — A leggyalá­zatosabb vihar, amit valaha átéltem ezen a vidéken. És még most se szűnt meg. (...) » Mondanom sem kell, hogy senki sem távozott messzire a kunyhótól ezekben a napokban. Szombat éjjel én voltam soros az őrségen, és olyankor, amikor ki kellett lépnem az ajtón, irtózattal győződtem meg róla, mily merőben le­hetetlen lenne ilyen időben csak egy kissé is hosszab időt a szabadban elviselni. Úgy érzi az ember, hogy lélegzetét veszti a rettentő szélrohamoktól és a finom hó forgatagától. Tíz lépés, szél ellenében, elegendő lenne, hogy le­fagyjon az arcből. A szélmérő szárnyának kiszabadítá­sára a kunyhó túlsó végéig kell menni és ott fölmászni egy létrán. Kétszer ismétlődött ez, és mind a kétszer a szó szoros értelmében úgy­ kellett nekidől­nöm a szélnek, és lehajtott fővel, fél­refordított arccal, rák módjára tenni meg az utat. Ezekben a rémséges na­pokban vajmi gyakran a Crozier-fok felé terelődtek gondolataim, forrón óhajtva, hogy távol levő barátaink biztos fedél alatt legyenek. Mert bizo­nyos, hogy ne­kik is át kell élniük ezt a borzalmat, sőt néha úgy képzelem, hogy ott még több a szél, mint erre­felé. Igaz, hogy máskor megint arra gondolok, mégsem valószínű, hogy a császárpingvinek éppen a viharoknak legjobban kiszolgáltatott pontot sze­melték volna ki költőhelyüknek. Ma már minden kényelmetlen érzés nélkül járhat odakünn az ember —18 fokos hidegben, kilencven kilométeres szélfúvásban. Bár mindig vonakodtam hinni, mégis csak kell, hogy legyen va­lami igazság az alkalmazkodás elmé­letében, mert bizonyos, hogy eleinte­­keményen megéreztük volna az ilyen időjárást. Ajánlotta: BOGNÁR ANTAL vajda­sági író, akinek legújabb művei Esélyek könyve és Eligazodni címen jelentek meg. Ez vagyok én Tükör előtt állva nézem magamat. Ki vagyok? Milyen vagyok? A hajaim rövid és gesztenyebarna, a szemem pedig barna színű. Arcom hosz­­szúkás, és tele van szeplővel. Pápaszemet viselek, a fejem kicsi. Kis termetű, ha­todik osztályos fiú vagyok. A nyelvem néha egy kicsit hosszabb a kelleténél. Szeretek­ veszekedni , és az idősebbeket csúfolni. Órákon sokat beszélek, különö­sen matek órán. Jószívű vagyok, de néha gonosz is tudok lenni. 36-os cipőt hordok. Néha elmegyek moziba. Hobbim a futbal­­lozás. Rém-, bűnügyi és fantasztikus fil­meket nézek. Klasszikus zenét szeretek hallgatni. Szeretek táncolni, de nem na­gyon tudok, és egy kicsit szégyenlős va­gyok. Nem szeretem a szeplőket és az orromon tápászkodó szemüveget. Ez va­gyok én. DONGÓ Zsolt vi­l Sever Djukić iskola. Becse Fák (linómetszet) TAKÁCS Andrea VI. o. Karcai Imre iskola, Temerin Tanára: BOROSS Szilvia

Next