Magyar Szó, 1986. szeptember (43. évfolyam, 255-269. szám)

1986-09-20 / 259. szám

196. szeptember 20., szombat MAGYAR SZÓ MŰVELŐDÉS Az együttműködés eredményei A szakirányú oktatás vajdasá­gi, szerbiai és kosovói illeté­keseinek becsei megbeszéléséről Hol tartunk a szakirányú okta­tás küszöbön álló reformjának elő­készítésével? Erre a kérdésre ke­restek és adtak választ tegnap Be­csén Vajdaság, Szerbia és Kosovo oktatásügyi szakemberei. Az együt­tes megbeszélésen egyebek között részt vett Vladislav Radakovic, a Vajdasági Oktatási Művelődési Bi­zottság elnöke, Milomir Petrovic, a Szerbiai Oktatásfejlesztő Bizottság elnöke és Ejup Ilamiti, a Kosovói Oktatási Művelődési Bizottság el­nöke is. A két tartomány és a köztársaság együttműködésének eredményei figyelemreméltóak — szögezték le a tegnapi megbeszé­lésen —, ám még jócskán akad tennivaló az új tantervek és óra­tervek alkalmazásáig, az 1987/88- as tanévben. Ezért az ülés egyik határozata, hogy mielőbb készítse el mindkét tartomány és a köztársaság is a még elvégzendők ütemtervét és a lehető legpontosabban tartsa be mindenki a határidőket. Vajdaság­ban a harmadik és negyedik foko­zat tanterveit már elfogadták, és szeptember végéig elő is készítik kiadásra, hogy a jövő év januárjá­ban már a középiskolákba kerül­hessen ez az alapdokumentum. Szerbiában szintén elfogadták a tantervek nagy részét kivéve a földrajz és marxizmus tantárgyakét, valamint a képzőművészeti és pe­dagógiai szakirányok tan­terveit. Kosovo tartományban most bocsá­tották társadalmi vitára a szak­­tantárgyak tanterveit, az általános műveltséget nyújtó tantárgyak tanterveit pedig (négy kivételével) a napokban fogadja el az oktatás­ügyi tanács. Szemmel látható, hogy tovább­ra is különböző fázisban vannak az előkészületek, ám az is vitat­ható, hogy pillanatnyilag jóval ki­sebb az időbeli különbség a tevé­kenységek között, mint az egy év­vel ezelőtt tapasztalható volt. A ta­nácskozás résztvevői továbbra is az­ eredményes együttműködést szorgalmazzák és remélik, hogy különösebb nézeteltérések ezúttal sem lesznek, s sikeresen megold­ják a középiskolai reformot is, mint ahogyan az általános iskolák tantervei egységes törzsanyagának kidolgozása is a sikeres együttmű­ködés eredménye. K-k Fogós kérdések A Szarajevói Televízió vetólke­dőműsoráról­ ­Az Utazás a tudás középpont­ja felé című televíziós kvízmű­­sor zsűrijének kétszer is közbe kellett volna szólnia. A legutób­bi, csütörtök esti utazás ugyanis nem mindig a tudás középpont­ja felé vezetett. Két helyen is mellé szaladt. A műsor nézése közben jutott eszembe egy régi favicc, így szól: Találd ki mi az: fán lóg, zöld és fütyül? A megfejtés: hal. Azért lóg, mert felakasztották, azért zöld, mert zöldre festették és azért fütyül, hogy nehezebb legyen kitalálni. Komolyra fordítva: A tévés kvízműsor egyik fel­adata az volt, hogy egy utazás­ról­­szóló történet alapján ki kell találni, melyik országban járt a mesélő. Támpontból nem volt sok: a Csendes-óceánon túli (te­hát Amerika), spanyolul beszél­nek (tehát La­tin-Amerika), és el nem kötelezett spanyol hivatalos nyelvű latin-amerikai) ország (tehát lehet Kuba, Peru, Bolívia, Ecuador, Kolumbia, Nicaragua, Panama vagy Argentína). Lehetne még szűkíteni a kört (jelentős sportesemény színhelye volt az idén!), de felesleges: a megfejtés ugyanis (s mind a három ver­senyző kitalálta!) Mexikó volt. Csak az a bibi, hogy Mexikó nem tagja az el nem kötelezettség moz­galmának. Soha nem is volt. Meg­figyelőként vesz részt az értekez­leten. Így kétségkívül jóval nehezebb volt a feladat, de mégis minden­ki kitalálta. Egy másik kérdés teljesen egy­értelmű, világos választ várt. Me­lyik országot vették fel legutóbb az el nem kötelezettek mozgal­mába, tehát melyik a legfiatalabb tagország? Három lehetséges vá­lasz közül kellett kiválasztani az igazit. Már nem tudom hány ver­senyző hibázott rá, de a helyes megfejtés Pápua Új-Guinea volt. Illetve helyes megfejtés lett vol­na, ha Pápua Új-Guinea tagja lenne a mozgalomnak. De nem az. Marad egyelőre a 101 tagország és nem 102. (A Szarajevói Televízió mentségére mondva mások is már tévedtek éppen ebben.) Az ilyen kvízműsorok szerepe azon kívül, hogy szórakoztatnak, az is, hogy a néző ismereteit gya­rapítsa, t­udását bővítse. Ez az elmebajnokság az utóbbinak eny­hén szólva nem tett maradékta­lanul eleget. S. I. IN MEMÓRIÁM Ugray Adél „ . .. dolgozni csak pontosan, szé­pen, ahogy a csillag megy az égen, úgy érdemes.” Így oktatott és nevelt bennünket az az Ugray néni, akinek hosszú és súlyos betegségéről, ugyanúgy, mint tegnap bekövetkezett eltávo­zásáról fájdalommal értesültünk. Ugray Adélnak, a zombori gimná­zium nyugalmazott tanárnőjének halálával sorainkból a középiskolai oktatás és nevelés kiemelkedő egyé­nisége távozott el örökre. Ugray Adél három évivel meg­előzve századunkat a felvidéki Ho­­monnán született. 1908-ban költöz­ködött át szüleivel Újvidékre. A tanárképzőt Debrecenben kezdte, majd párhuzamosan Szabadkán és Budapesten folytatta. 1922-ben ke­rült Zom­borba, ahol férj­e elmene­teléig kezdő tanárnőként dolgozott. Férje kívánságára megszakította hőn szeretett tanári pályáját és egész énjét családjának szentelte. A nemes hivatás iránti szeretetét sikerült átmentenie lányaira és né­mely unokájára is, akik rendre a tanári—tanítói pályát választották élethivatásul. 1941-ben került vissza ismét az oktatásba, s 1959-ben be­következett nyugdíjaztatáséig törté­nelmet, magyar nyelvet és iro­dalmat­ tanított a zombori általá­nos iskolában és a gimnáziumban. A zombori gimnázium ebben az­­időtartamban érettségizett nemze­dékeiben kitörölhetetlen emlékként él szeretett tanárnőjük, osztályfő­nökük. Am Urray néni többet je­lentett számunkra, egy tanárnőnél, osztályfőnöknél. A szeretet, amely­­lyel diákjait körüllengte, szinte su­gárzott belőle és nem maradhatott egyoldalú. Diákjai szeretetét, tiszte­letét és megbecsülé­sét nemcsak a virágcsokrok tömege, a látogatások és a találkozások bizonyítják, ha­nem mindenekfelett azok a diák­évek utáni hosszú és meghitt be­szélgetések is, melyeket csak vele folytathattunk. Számára ez jelen­tette a legnagyobb elismerést. Pél­damutató akaraterejét és munka­szeretetét­ szinte észrevétlenül ül­tette át­ diákjaiba. Ez bennünk már csak jóval később — felnőtt ko­runkban — tudatosodott, amikor szülőkként vagy tanárként, oktató­ként nevelőkké váltunk. Szigorú tanárnőként, megértő osztályfőnökként ismertük Ugray nénit. Legnagyobb érdeme, hogy elhitette bennünk a magyar nyelv teljes szépsége, szabatossága és pontossága iránti állandó kutatás csíráit. Nyelvművelő igényeink ki­elégítésére és anyanyelvünk ápo­lására az általa nagy figyelemmel, gonddal szervezett és vezetett ön­képzőkörök adtak lehetőséget. Ezeknek az önképzőköröknek az emléke el nem ha­lványodóan él bennünk, s nem kétlem, hogy eb­ben kell sok diákja tanári pályára való lépésének okát keresni. Nyelvtanból, irodalomból az elő­írt tantervén felül idejét nem kí­mélve sokkal többre tanított meg bennünket. Itt és így ismerkedtünk meg a magyar és világirodalomnak avval a sok költeményével és re­gényével, melyekkel nélküle talán sohasem találkozhattunk volna. Az irodalmi művek megválogatásánál az oktatás szerepe mellett, nagy súlyt helyezett a nevelőhatásra is. Így szívlelte meg növendékeinek legnagyobb hányada a fentebb idé­zett József Attila-sorokban rejlő üzenetet is. A legutóbbi, negyed évszázados érettségi találkozóra egészégügyi okokból már sajnos nem tudott eljönni. Az osztály otthonában, csa­ládi körben kereste fel osztályfő­nökét. Ugray nénit igen jó han­gulatban találtuk. A rengeteg kö­zös téma, emlék felelevenítése alatt elcsodálkoztunk, hogy mennyire tartósan tárolta memóriája a leg­apróbb részleteket is. Személyisé­gének varázsa ezúttal (számomra legutoljára) is lenyűgöző volt. Ugray Adél távozása mély űrt hagyott bennünk. Emléke azonban tartósan fog élni tanítványaiban és tanítványainak tanítványaiban is. Dr. MOLNÁR Imre Nemzeti önirónia és romantikus pátosz Dusán Kovačević történelmi drámájának — Szent György megölé a sárkányt — bemu­tatója a Szerb Nemzeti Színházban, Egon Savin rendezésében Szó szerint, az első világháború előestéjén, a szarajevói merény­lettől a ceri csatáig, játszódik a vígjátékíró Dusan Kovačević el­ső komoly művének, a Szent György megölé a sárkányt c­ tör­ténelmi drámának három szálon vezetett cselekménye. Sajátos, hogy a három cselekményszál mindegyike más drámai formát igényel és kap, de ezzel nem bomlik meg a mű egysége. Az egyik történet melodráma, szerel­mi háromszög, melynek szereplői Katarina, a városi kereskedő szép lánya, férje — Djordje, a zsan­­dár — és Gavrilo, a félkezű ha­dirokkant, az asszony egykori kedvese. A köztük játszódó fél­­tékenységi és hűtlenségi, illetve szerelmi jelenetek a műfaj klasz­­szikus alaprajzát követik. Több meglepő részletet tartalmaz az a falusi életkép — szereplői sor­sukkal, életükkel egy-egy ismert magatartásformát képviselnek, egy világ jellegzetes típusai —, melynek közös, általános zői az idill helyett a maradiság, a középkori szemléleti és vis­zedési formák, az aljasság és a szegénység. Az emberek itt­­nem szerelemből, egymásért, hanem a házért, a földért és az állatokért házasodnak. Érzékenyebbek és hirtelenebb haragúak, mint más­utt, gondolkodás nélkül élnek. Orvosok helyett borbélyokkal, kuruzslókkal gyógyíttatják magu­kat, tudósaik helyett harambasái­­kat, hajdukjaikat, áskokjaikat tartják számon és csodálják. Ezen utóbbi ismérve a vidéknek és né­pének a dráma harmadik cselek­ményszálát előlegezi és magyaráz­za : a történelmet. Azt az évszá­zados harcot, amelynek szükség­szerű folytatására utalva jegyzi meg egyikük, hogy míg az egész világban természeti szépségük folytán ismertek a hegyek, a rétek, a folyók, addig itt a csa­ták és halottak száma teszi őket nevezetessé. Itt háborútól hábo­rúig, csatától csatáig éltek az emberek. Ahogy a ceri ütközetre készülve a „bocskoros zászlóalj” előtti buzdító beszédében a da­rabbeli Tasić hadnagy mondja, itt évszázadok óta harctéren és lövészárkokban folyik az élet, miközben Európa épült, virult, gazdagodott, mulatott, harácsolt, pusztított — természetesen más, szegény népek és nemzetek kárá­ra. Érthető, hogy a csodatevő, a sárkányölő Szent György itt a védszent, ha benne hisznek, őt várják. Három, jellege szerint igen­csak különböző szálból fonja — vallomása szerint immár hat éve hordott, érlelt — drámájának anyagát Kovačević, akinek azért sikerült szerves egésszé kompo­nálnia a különféle elemeket, mert egyrészt mindegyik szálon határ­­helyzeteket jelenít meg, másrészt, mert ezeket a vidék és — főleg — a történelmi pillanat, a készü­lőben levő háború, a veszély ér­zése fogja át, határozza meg. A határhelyzetek, amelyekbe óriási szenvedély, gonoszság, kétségbe­esés, végső elszánás­­ és remény szorult s munkál, lehetővé te­szik, hogy együtt, egymást kiegé­szítve funkcionáljon az önirónia és a pátosz, a nemzeti önvizsgá­lat és önsajnálat. Ezek a szélső­séges, egymást lényegében kizáró szemléleti formák Kovacevicnál, talán mert vígjáték-íróként — ahogy ezúttal is kiderül — erő­sebb, mint tragédiaíróként, nem egymás mellett, hanem egymásba fonódva, egymást föltételezve, kölcsönösen életre híva léteznek. Egyetlen példa ennek az egység­nek a bizonyítására: azt követő­en, hogy Tasié hadnagy gyújtó beszédét elmondja, melyben a biztos halál tudatos vállalására készíti fel katonáit, akik valójá­ban már nem is léteznek, hiszen apáik és fiaik közötti senkiföldje az övéké, megtudja, hogy az ott­honmaradt alkalmatlanok, a sán­ták és púposok a katonafelesége­ket vigasztalják, mozgósítja , a frontvonalba küldi őket, pusztul­janak, még ha ezzel a honvédő háború magasztos képére néhány fintor is kerül. . Az előadás, Egon Savin­ rende­zésében azzal fejezi ki legteljeseb­ben Kovacevic szövegének összer­­ettségét, hogy az irónia mellett a pátoszt is meri vállalni. A Geroslav Záric tervezte dim­­bes-dombos játéktér, melyet olykor go­molyigó köd áraszt, el, ,a­­ csupasz szik­vafáklkail és a kopár, kiégett földdel a történelmi múlt és jelen pontos képeként azt az alaphangot üti le, amely a kezdői mondatokká előrehozott szövegrészlettel óri­ási sötétségben élünk­­— az elő­adás önvizsgálati rétegét működ­teti. A tompított kontrafénnyel ár­nyékszerűvé vált szereplők és a végtelenül hatásos, kifejező gehe (Ksanija Zecevic­ szerzeménye) vi­szont a pátoszt segítették érvénye­­sülni. A háttérfénynek a látvány kiteljesítése mellett fontos drámai funkciója is van, a dombokon túl­ról, a folyó felől dereng, onnan, ahol a választóvonal, húzódik, ahonnan a veszély érkezik, s ahol az a magát Európának nevező vi­lág kezdődik, amelyről a hadnagy beszélt. Ahogy a színpadkép, a látvány egyszerre tartalmazza az irónia­ és a pátosz elemeit, annak megfelelő­en­ a szereplők­­ is vagy az egyik, vagy a másik szőrmélét hom­ozai. Egon Savin értő és magabiztos r­endezői irányítása mellett a leg­erőteljesebb vonalakkal Josif Tá­tié rajzolódik elénk a megcsalt férj szerepében. Beiso fasziuitaéggel í te­lítve hi­lenesre formálta a történet egyetlen pozitív hősét, emberivé tette a szenvedést és a tisztaságot, s ennek fogytán tragikuma valóban megrázó. Mellette Katarinaként valamivel halványabb, de kellően szép Ljubica Katié, mag Gavriló­­ként Mihajlo Preskonjié inkább kalandvágyó siiheder, mint egy sze­relmi har­omiszegnek a tebujekk­el egyértékű tagja. Jeliemaiprazgló ereju viadislav KacanSiti sosarcu santa énekese, akárcsak Mirko Pet­­­kovic forr­asa,­mar tanítója, aki­nek feljesenése alól kisszerűsége is elővalan. Figuraként remek Ste­­van Gardinovaoiti mankos­­ha£U- rokitan­tja, Stevan San­ajié görög orvosának pedig szerepe hatásos. A többiek, a népes együttes azzal tölti be szerepét, hogy kiegészíti, teljessé teszi ■ a drámai tablót, amelynek a közönség szempontjá­ból legvonzóbb alakját, Tasic had­nagyot, tapsra ingerlő­­hatással Radoslav Milenkovic kelti életre. S végezetül szólni kell a fogad­tatásról is. Régen volt ilyen aktív a Szerb Nemzeti Színház bemuta­tó-közönsége, amely a ráismerés szintjén reagált az iróniára és mintha romantikus történelmi fil­met nézne, olyan lelkesedéssel tap­solt a pátosznak, mintegy jelen­­idejűsítve így a történelmi drámát. GEROLD László (ÖTOS András felvétele) Tegnap délben Újvidéken, a városi képviselő-testület tanácstermében Boško Petrov városelnök fogadta a 37. Dubrovniki Nyári Játékokon tartomány­unkat képviselő operatársulat küldöttségét: Radmila I­a­­kocevic és Viktor Bašljeta opera énekeseket, Toplak Imre karmes­tert és Zoran Lazint. A fogadás apropója a most kezdődő opera­­idény, valamint a Dubrovnikben előadott Puccini-opera, a Turan­­dot szép sikere volt. A rövid, szívélyes beszélgetés során szó esett a társulat mostani munkájáról, az operaéletet kísérő számos problé­máról, a további munka távlatairól. Egyébként tegnap este a Szerb Nemzeti Színházban bemutatták a nyári játékokon is színre vitt Turandotot. De erről majd a követ­kezőkben részletesebben is Válaszd a legszebb verset! Szeptember 23-án tartják az Aranyeső szavalóversenyt Kishegyesen az idén tizenne­gyedik alkalommal tartják a Csé­­pe-napot. A rendezvényen fel­lépnek a legjobb szavalók is. A község általános és középiskolái­nak mintegy 500—600 tanulója kapcsolódik be évente az Arany­­eső versenybe. Az általános is­kolások három, a középiskolások pedig egy csoportban versenyez­nek. Az osztály- és iskolaba­jnok­­ságok után, összesen tizenheten jutnak el a szeptember 23-án, Csépe Imre költő születésnapján megtartandó községi döntőre. Az idén szabad versválasztás van az Aranyesőn. Mindenki a számára legszebb verset mondja el, azt, amelyben megleli önmagát. Szá­mos szavaló és nyelvművelő ve­télkedő van tartományszerte, ahol az általános vagy középiskolások megcsillogtathatják tehetségüket és tudásukat. Ezek a versenyek ál­talában témához kötődnek, s ez bizonyos mértékben korlátokat szab a versmondó számára. A Csépe Imre Emlékbizottság úgy határozott, hogy a több éven át megadott témakörök után a versválasztás jogát az idén tel­jesen átruházza a szavaiéra. Ez a bizalom feltételezi azt, hogy a háromtagú bírálóbizottság (Vígh Rudol, Farkas Zsuzsa és Juhász Erzsébet), valamint a nagyszámú közönség a szép versek közül is a legszebbeket hallgathatja meg. HAJDÚ Anasztázia G. T. 11 Akvarellkiállítás Écskán Ma délelőtt 11 órakor az écskai Képtárban megnyílik az­ Écskai Művésztelep tavalyi részvevőinek második kiálítása, amelyen az ak­­varellfestők legsikeresebb alkotá­sait mutatják be, megtekinthetők többek között Slobodan Filpovszki (Szkopje), Dara Panka (Belgrád), Miroslav Bilać (Szarajevó) és Li­­vojin Miškov (Újvidék) festménye. A kiállítás is­­része az Écskai M­ű­­vésztelep harmincéves fennállásá­ra rendezett ünnepségnek, megnyi­tásával megkezdődik az.. Écs­kai Művésztelep akvarellfestőinek­­ta­lálkozója, amely szeptember 29-éig tart. K. I.

Next