Magyar Szó, 1987. május (44. évfolyam, 132-147. szám)

1987-05-27 / 143. szám

-------MŰVELŐDÉS-------------------------------------------------------------------Magyar Sió Antagonisztikus frontok, külön­böző hitek, doktrínák, ideológiák türelmetlen ütközésében, a tole­rancia teljes hiányában élünk olyan világban, amelyben minden életjelenséget a brutális haszonel­­vűség prizmáján keresztül szem­lélnek, még a legnaivabb felis­merést, a legintimebb sóhajt is Minden az egyre inkább növekvő megszállott hatalomvágy (ahogy Nietzsche mondaná) eszköze, s az is — amit valamikor büszkén kul­túrának neveztünk — csak egy instrumentuma ennek a kímélet­len politikai arroganciának. Hogy a kultúráról alkotott felfogást a kissé illedelmesebb, toleránsabb emberek közötti kommunikációra szűkítettük, az már általános tény mindennapi világunkban. És nem szükséges a világot nyugatira és keletire, kapitalista és szocialista táborra osztani, mert a kultúrát sajátos humánus lényegiségében nem lehet, nem is lehetett ezek­kel a számára teljesen idegen fo­galmakkal, jelzőkkel behatárolni. A színház esetében — amely a kultúra egyik megnyilvánulási formája, fenoménje — éppen an­nak specifikusságára való tekin­tettel, talán a legszembetűnőbben tükröződik ez a nagy és általános szellemi válság. A színházművé­szet a szellem látványos meg­nyilvánulása, a spektákulumnak egy olyan jellegzetes formája,­­ amely egyfajta izgalmat vált ki­­ bennünk. Nem akármilyen izgal­makról van szó, nem olyanokról amelyeket a szellemi szféra hatá­rán túl a sportrendezvények, a szurkolói kedv, vagy esetleg a doktrinális, erre vagy arra az ideo­lógiára, az úgynevezett ,,világ­­szemléletre” vonatkozó izgalmak kényszerítenek ki belőlünk. Ezek az izgalmak egy maximális anga­­zsáltságra kényszerítenek, ez tel­­­jesen kimeríti szabadságunkat, holott a szabadság a művészi rá­hangoltság alapvető feltétele. Az az izgalom, amelyet a színház ki­vált bennünk, többé-kevésbé ra­finált vagy primitív módon tör­ténhet, de mindig feltételez egy spontán meghatározást, amely az abszolút szabadság állapotából in­dul ki. Nemcsak esszenciális meg­határozásunk következik szabad­ságunk állapotából, hanem az ezt az állapotot lehetővé is teszi, sőt gazdagítja, fokozza addig az éme­lyítő katartikus tudatig, amely a szabadság nélkülözhetetlen voltára döbbent rá bennünket. Világosabban fogalmazva, mi a tragédiát nézve, abból az esszen­ciális emberi meghatározásból ki­indulva, amely szabadságunk ál­lapotának záloga, mindig a gyen­gébbek pártján állunk. Rendíthe­tetlenül mindig Antigonéval szim­patizálunk, ICreónnal szemben. Még azt is merném állítani, hogy a rendőrfőnök. Antigonét nézve, biztos Antigoné pártján áll. El­lenkező esetben gépembernek kel­lene lennie, aki annyira rabja rendőri mivoltának, hogy saját tragikus megindultságát is bilincs­be veri. A vígjáték megítélésünk szerint teljesen különbözik a fenn elmondottaktól, így a megszokott gondolkodásmód alapján úgy hisz­­szük, az lényegesen eltér a tra­gédia meghatározásától; a komé­dia esetében rendre az „erő­sebb” oldalán állunk, a bajkeve­rők, csalók, csábítók, hazudozók­ rablók, kelepcébe csalók, csúfot űzők oldalán, és ha belegondolunk az egészbe az a benyomásunk tá­mad, hogy egyszerre lemondtunk szabad választásunk jogáról, mint­ha egyszerűen elfogadnánk a „rossz társaságot”. No, de amíg neve­tünk, ezt a társaságot nem tartjuk rossznak, egyszerűen nem tulajdo­nítunk nekik nagyobb fontosságot, nem illetjük meg erkölcsi előíté­letekkel, úgymond egy etikai vá­kuumban vagyunk, az axiológiai értékek gravitációs erején kívül; nem értékelünk, egyszerűen csak nevetünk. Élvezzük a kacajt, azt, amit az élet kimeríthetetlen, nagy repertoárjából nyújt képzeletünk számára. Egy felszabadult álla­potba kerülünk, lerázzuk a lét ko­molysága iránt érzett gátlásain­kat, s teljesen átengedve magun­kat ennek az érzésnek, a szabad­ság és az élet feletti hatalom bűv­körébe esünk. Élvezzük azt a ha­talmat, szellemünk felsőbbrendű­ségét az abszurd, tipizált, katego­rizált ,,berendezett” valóság fe­lett, amely a bolondság koncep­ciójára épül. Ilyen vagy olyan módon azért a tragédiákat is élvezzük, annak szörnyűségeit, a szereplők szenve­déseit. Ezek az élvezetek azonban minőségileg igen különböznek az előbbiektől és csak a megszokás folytán helyezik őket ellentétbe, mint „az élet két oldalát", mint ugyanannak a valóságnak a két arcát, amely közül az egyik sír, a másik nevet, ahogyan azt Pi­randello is megállapította. No, nem a különbségekről kívánunk értekezni, hanem a tragikus és komikus befogadásakor tapasztalt válságról. Úgy tűnik, az ember az empirikus értelemben vett va­lóság banális formáinak belefá­radt, alacsonyabb rendű lénye lett. Az embert körülveszi egy, az életet megsemmisítő hatalmas kelléktár, az egyén a doktrinális rezervátumokba kényszerül még ott is, ahol abban a hitben él, hogy szabad, s képtelen a szellem szféráiban adódó izgalmak befoga­dására. Nemcsak a tragikum át­élésének a képességét veszítette el, hanem szenvedélyektől telítve, a humor iránti fogékonyságát ag­resszív fegyverként egy meghatá­rozott „ellenség” felé irányítja. Ha egy ilyen lény kacajra fakad, az csak a megvadult arc fintora, amely azt szeretné hinni, hogy a színpadon látott verés és fájda­lom valós, igazi. Kíséreljünk meg legalább ezen az ünnepnapon egy kis szabadsá­got kaparintani és elhinni a shakespeare-i verések szimbolikus voltát, próbáljunk együttérezni Oidipusszal, Antigonéval, Filokré­­cesszel, Learrel, Hamlettel, mert a tragikus hős a tragédiájét raj­tunk, nézőkön kívül senkivel sem tudja megosztani. Ez nekünk szól, mint egy imádság, bölcs és tehe­tetlen isteneknek, akik ..mindent” értenek, de semmin sem tudnak változtatni. Iz XXXII. STERIJA JÁTÉKOK A színművészet a szellem látványos megnyilvánulása Részlet Ranko Marinkovicnak, a megnyitó ünnepségen elhangzott üzenetéből, amelyet a drámaművészet napja alkalmából Josip Pejakovic olvasott fel Pannóniai antik üveg Könyvbemutató a Vajdasági Tudományos és Művészeti Akadémián A Vajdasági Múzeum jubileuma alkalmából — ez az intézmény ugyanis az idén ünnepli fennál­lásának 40. évfordulóját —, teg­nap a Vajdasági Tudományos és Művészeti Akadémián könyvbe­mutatót tartottak. Dr. Vesna Sa­­ranovic-Svetek Pannóniás antik üveg című könyvét ismertették az érdeklődőikkel. A kiadvány az új­vidéki Vajdasági Múzeum gondo­zásában jelent meg. A könyv különös jelentőségű, mivel hasonló témakörben hazánk­ban nemigen jelent meg tudomá­nyos munka. A könyv szerzője 185 antik üvegműalkotást értékelt, amelyek az I.—V. századból szár­maznak Szerémségből, Baranyá­ból, illetve Szlavónia keleti ré­széből. A műalkotásokat a vajda­sági múzeumokon kívül az eszéki, vinkovci, djakovóci és a zágrábi múzeumok őrzik. Olyan edényfaj­­­ták is tudományos elemzés alá kerültek, amelyek sem nálunk, sem pedig külföldön nemigen for­dulnak elő. Egyben a könyv szer­zője feltérképezte a kor kereske­delmi és gazdasági helyzetét, to­vábbá az egykori Pannónia Infe­rior, azaz a Pannon-síkság déli részének anyagi, szellemi és esz­tétikai jellemzőit. Dr. Vesna Šarano­vić-Svetek mű­ve gazdag tipológiát, katalógust is tartalmaz, és így vitathatatlanul hasznos olvasmánya lesz a régé­szettel foglalkozó szakembereknek, de a szélesebb olvasóközönségnek is. N­a XXX. MÁJUSI JÁTÉKOK A pancsovai fiatalok, színházá­nak agilis rendezőjét, Stojan Ris­­ticet jól ismeri már a Májusi Já­tékok közönsége, mivel igen jól összeszokott szereplőgárdája van, és alapos rendezői tudásával ed­dig rendre figyelemre méltó elő­adásokkal jelentkezett. Az idei rendezvény nyitóelőadásával, ha nem is okozott mérhetetlen csaló­dást, de sajnos nem érte el azt a sikert, amit eddigi munkássága fémjelezett. Vuk Stefanovic Ka­radzic gazdag néphagyomány-gyű­j­­tésének színpadra állítása való­színűleg a hivatásos társulásoknak is nagy fejtörést okozott volna. Arra való törekvésében, hogy mi­nél többet nyújtson Vük munkás­ságának gyümölcséből, szem elől tévesztette azt, ami korábbi elő­adásainak erénye volt: a gyerek­játék, a gyereköröm szabadjára engedése. A szöveg kötöttsége foly­tán ennek lehetőségét még ott sem aknázta ki, ahol erre mód lett volna, így az előadás egyfajta sza­­valókórus jelleget kapott és a gyerek közönség figyelmét csak rö­vid időre tudta lekötni. Az előadás utáni kerekasztal­­értekezleten Miron Kanjuh író, Buja Doina színházi szakember, Ana Njegora újságíró, Milivoje Radakovic rendező és Soltis Lajos színész összetételű bírálóbizottság és a Slobodan Preradović vezeté­sével tevékenykedő gyermekzsűri, amelynek tagjai Ferenci Andrea, Szabolcski Szilvia, Aleksandra Ni­­kolic és Bednárik Éva (Becse), Lippai Edit (Horgos), Márva Ist­ván (Törökka­nizsa), Ivan Acić, Sandra Blažev és Dušica Zsivadi­­nović (Indjija), Magdalena Dju­­ričin (Apatin), Svetlana Zakić, Zelimir­ Ilic és Adam Civnik (Ko­­vačica), is hasonló véleményt fej­tett ki a rendezőnek. A rendezvény egyébként az óvo­dás színjátszók hétfő délelőtti be­mutatkozását követően este 6 óra­kor a versenyen kívüli kategóriá­ban is hozott egy előadást. Az ugyancsak régi ismerős H­artig Sándor meseszép bábjaival és ren­dezésében a kikindai Egység Mű­velődési Egyesület vitte színre A piros esernyő című bábjátékot. A gyenge szöveg miatt a legnagyobb élményt az ötletes bábok és kivá­ló technikájú .Mozgatásuk nyúj­totta. í­­gy- Vuk Stefanovic Karadžić jegyében Iskolások honvédelmi versenye Négy nyugat-bácskai község leg­jobb általános és középiskoláinak honvédelmi csapatai versenyeztek a napokban a zom­bori Sikara ki­képzőközpontban az általános hon­védelmi körzeti versenyen. Több mint hatvan zombori, apatini, hódsági és bácsi fiatal bizonyí­totta felkészültségét. A vetélke­dőt az általános iskolások csoport­jában a szerbmiliticsiek, a kö­zépiskolásoknál pedig a zombori Veljko Petrovic Gépészeti és Fériipari Középiskola nyerte. Ez a két csapat képviseli Nyugat- Bácskát a tartományi vetélkedőn. P. M. Díjátadás A Vajdasági íróegyesület elis­merését Tolnai Ottó és Boško Ivkov veszi át Újvidéken ma este hét lírakor a Matica srpskában ünnepélyesen átadják a Vajdasági íróegyesület évi díját, amelyet az 1988-ban megjelent legjobb könyv és for­dításkötet szerzőjének ítéltek oda. Az elismerést Tolnai Ottó Gyö­kérrágó című verseskötetéért és Boško Ivkov Homok és kor (Pe­­sak­i dóba) című­­fordításköteté­ért érdemelte ki. Ivkov Juliján Tamás ruszin költő verseit ültette át szerbhorvát nyelvre. A díj pénzjutalomból és elismerő okle­vélből áll. 1987. május 27., szerda Kezdődhet a tánc Muzslyán minden készen áll a Gyöngyösbokrétára és a Durindóra Szombaton és vasárnap (május 30-án és 31-én) Muzslyán tartják meg a Durindót és a Gyöngyös­­bokrétát. A csaknem féléves elő­készületek befejeződtek, Muzslya felkészülten várja a népitánc-cso­­portokat, a vendégeket. — A szervezőbizottság és titkár­sága, a 11 munkacsoport vala­mint a helyi társadalmi-politikai szervezetek és egyesületek szerte­ágazó, felelősségteljes munkát vé­geztek az elmúlt néhány hónapban — mondja Patai János, a Gyön­gyösbokréta szervezőbizottságának elnöke. — Nagyjából minden a terv szerint alakult. Elsőként az emberek megértését, összefogását emelném ki. Mindenki kivette ré­szét a munkából, mindenki tudá­sa legjavát nyújtotta. A rendez­vényre minden készen áll, most már csak az időjárástól függ, hogy­ milyen benyomással távoz­nak a szemle részvevői és a ven­dégek kicsinosított helyi közössé­günkből. Az előkészületek során nagy munkát végeztünk, remélem, a befejező rész is sikeres lesz. Palatínus János, a szervezőbi­zottság titkára arról számolt be, hogy az év elején jóváhagyott pénzügyi tervet módosítani kel­lett, mert Zrenjanin gazdasága rendkívül súlyos helyzetben van, az előirányzott költségeknek csak egy részét vállalhatta magára. — Időközben lemondtunk a mo­­ziépü­lettel kapcsolatos beruházási tervről. Úgy terveztük, hogy a moziépületet mintegy 200 négy­zetméterrel kibővítjük, s a köve­telményeket kielégítő színpadot és mellékhelyiségeket építünk. Er­re azonban nem futotta erőnkből. Becslésünk szerint az előirányzott 80 millió helyett, 60—65 millió dinárt fordítunk­­ a kétnapos ren­dezvényre. Ez az összeg lényegé­ben az elvégzett munka értékét és a szemléhez fűződő közvetlen kiadásokat foglalja magában. Na­gyon sok munkaszervezet ugyanis képtelen volt pénzt elkülöníteni erre a célra. Ehelyett a kollektí­vák vállalták a középületek festé­sét, meszelését, a járdák, a mű­­utak javítását, a sportközpont ki­világítását, a részt vevő együtte­sek élelmezését stb. Ha mindezt felszámítjuk, s hozzáadjuk a sza­badtéri színpad felújításának, a plakettek, díszoklevelek, jelvények és az emléktárgyak elkészítésének költségét, akkor a fenti összeget kapjuk meg. Maga a rendezvény egyébként mintegy 15 millió di­nárba kerül — hallottuk a titkár­tól. A Durindón (szombaton 16 óra­kor) a Petőfi Sándor Művelődési Egyesület színháztermében 19 népzenei csoport, valamint 5 ven­dégegyüttes, illetve szólista lép fel. A hivatalos rész után a leg­jobb 10 együttes 20 órakor a sportközpontban tart gálaestet. A Gyöngyösbokrétán (vasárnap 16 órakor) tizenkilenc népitánc­­csoport és hazánk nemzeteinek és nemzetiségeinek táncait ápoló hat vendégegyüttes lép a sportköz­pont közönsége elé. Mindkét na­pon megtartják a részvevők dísz­felvonulását is. H. A. A munkahelyi légkör hatása a tanulókra Pályavonzás és pályataszítás a szakmai gyakorlatok tükré­ben, szabadkai középiskolások szemével A munkapszichológia és a szo­ciálpszichológia egymástól függet­lenül bebizonyította, hogy az egy­­egy munkahelyen dolgozók egy­más közötti kapcsolata, a vezető személyisége, valamint a munka­hely anyagi és tárgyi feltételei nagy hatással vannak a munkatel­jesítményre. A munkahelyi lég­kör még nagyobb jelentőséghez jut az olyan munkaköröknél, ahol a dolgozók munkájuk végzése köz­ben külső személyekkel tartanak fenn kapcsolatot; ilyen például a kereskedelem. A kereskedelemben dolgozók munkájának természetes velejáró­ja a közvetlen kapcsolat nemcsak eladó és vevő, hanem eladó és el­adó, vezető és beosztott között. Akár azt is mondhatnánk, hogy az eladók magatartását (elégedettsé­gét vagy elégedetlenségét) a bolt pszichoszociális klímája határoz­za meg. A kereskedelemlélektani kutatások feltárták azokat a leg­fontosabb tényezőket, amelyek az eladóknál (bolti dolgozóknál) elé­gedettséget, illetve elégedetlensé­get váltanak ki. Felnőtt kereske­delmi dolgozókkal végzett vizsgá­latok alapján az elégedetlenséget kiváltó tényezők rangsora a követ­kező: pszichikai fáradtság, ala­csony fizetés, a vevők magatartá­sa, fizikai fáradtság, a szakma helytelen értékelése a közvélemény részéről, rossz munkafeltételek (hideg, zaj, zsúfoltság stb.), a szak­mai előrehaladás hiánya, anyagi felelősség, unalmas munka, rossz munkatársi viszonyok, a munka­­szeretet hiánya. Mi a szabadkai Bosa Miličević Középiskola III. TB (kereskedelmi­­szakos) osztályának tanulóit kér­tük meg arra, hogy rangsorolják a fenti tényezőket. (Egy éve jár­nak szakmai gyakorlatokra, volt tehát alkalmuk „puskaport szagol­ni”.) A tanulók válaszai alapján ösz­­szeállított rangsor néhány lénye­ges pontban eltér a felnőttekétől: a negatív tényezők közül magasan a munkaszeretet hiányát emelték ki első, a rossz munkatársi viszo­nyokat a második helyre (erre a két tényezőre esik a kap­ott vála­szok majdnem fele). Az alacsony kereset a harmadik, a rossz mun­kaf­el­tételek a negyedik helyen kiemelt tényező. Egy-két tanuló­nál találkoztunk csak az unalmas munkára, a fizikai fáradtságra, az előrehaladás hiányára, a szak­ma helytelen értékelésére vonat­kozó utalásokkal. Amit a negatív tényezők rang­sora csak sejtet, azt a pozitív té­nyezőkkel kapcsolatos rangsor megerősíti. Mi az, ami­ vonzóvá te­szi számodra a pályát? — tettük fel a kérdést ugyanennek az osz­tálynak. A válaszok nyomán kirajzolódik egy fokozatosan tudatosodó von­zódás a választott pálya iránt, amiben feltétlenül része­­van az egyéves (jóllehet csak hetenként egyszeri) szakmai gyakorlatnak is A három legfontosabb tényező (legalábbis a fiatalok szemében a legfontosabb­ a jó munkafeltéte­lek, a bolti munka szeretete és a jó munkatársi viszonyok. A ma­gas fizetés, mint pályavonzó té­­nyező a­ negyedik helyre szorult, a változatos munka, a bolt belső esztétikája, az önigazolás, a kü­lönböző emberek megismerésének lehetősége és a munka újszerűsé­ge társaságába. Mindössze három pontot kapott a könnyű munka és egyetlenegyet sem a munka ön­álló jellege. Mindenként komolytalan dolog lenne egy ilyen körkérdés alapján messzemenő általánosításokat le­vonni, de szembetűnő, hogy a megkérdezettek többsége nagyobb jelentőséget tulajdonít a magasabb rendű igények kielégítésének. A szakma elsajátítása szempontjából ennek azért, tulajdonítunk különö­sen nagy jelentőséget, mert ezek azok a tényezők, amelyek elősegí­tik a munkavégzés szempontjából pozitív eladói magatartások kiala­kulását, elősegítik a választott szakmával való azonosulást. A­­ kereskedelemlélektap helyet kapott a jövő kereskedőinek szak­mai felkészítésében , mint elmé­leti tantárgy. A kereskedelemben hasznosítható pszichológiai tanul­ságoknak szemmel láthatóan he­lye van a szakmai gyakorlatokban is, nem elsajátítandó ismeret­­anyagként, hanem gyakorlati ok­tatás megszervezésében. - sy

Next