Magyar Szó, 1990. április (47. évfolyam, 104-118. szám)

1990-04-24 / 112. szám

04 MŰVELŐDÉS Alap­ító Az újkőkor hajnalán Interjú dr. Trogmayer Ottó magyarországi régésszel a Donja Branjevina-i lelet kapcsán Az uz­tóbbi időben több ellent­­mondlásos és meglehetősen zava­ros magyarázat látott napvilágot töm­­egtájékoztatási eszközeinkben a termékenység istennőjének a Dion­ja Branjevinán talált szobrá­ról. Hódságon a minap szaktekin­télyek találkoztak és nyilvánítot­tak véleményt az új­kőkori (neoli­­tikum) lelőhelyről. Világosan ki­mondták, hogy bár az agyagszo­bor valóban ritkaságszámba megy, szó sincs világszenzációról! A korszakról, amely egy új fejezet kezdetét jelenti a civili­záció fejlődésében, dr. Trogma­­yer Ottóval, a Csongrád megyei múzeumok igazgatójával beszél­gettünk, aki nemzetközi hírű ku­tatója ennek a szakterületnek. — Trogmayer úr, mi jellemzi a korai neolitikum fejlődését? — Ez az az időszak, amikor Délkelet-Európában áttérnek a paraszti kultúrára. Egy nagy gaz­dasági forradalom játszódik le, amit abszolút évszámokkal a Krisztus előtti 5500 és 4300 közötti időszakra tehetünk. Ennek a kor­szaknak a jellegzetességeit Ju­goszláviában a Starcevo-kultúra, Magyarországon a Körös-kultúra népessége határozta meg Arról van szó, hogy az itt élő őslakosság nyilvánvalóan Kise- Ázsiából kapott impulzusok ha­tására áttér a termelő gazdálko­dásra és ezzel hirtelen megnövek­szik a lakosság száma. Egy de­mográfiai robbanás következik be. Ugyanakkor megismernek olyan háziasított állatfajtákat, amelyeket Európában nem lehe­tett volna háziasítani, hiszen itt vadjuh meg vadkecske nem él; másrészt pedig olyan gabonafélét, például az árpa ősformáját, ame­lyet először Kis-Ázsiában kezdtek termeszteni, a búzához hasonló­an, s csak ezután került mind a kettő ide. Ilyen típusú lelőhely, mint a Donja Branjevina valóban több van, több száz! Itt azonban sze­rencsés körülmények között ritka leletek kerültek elő, mint amilyen ez a fantasztikus istennőszobor, vagy a festett kerámia, vagy az állatalakú áldozati edény, amely nyilvánvalóan valamilyen kettős istenségnek szolgált. Szakmai szempontból Donja Branjevina azért különösen fontos, mert en­nek a fejlődésnek egy nagyon ko­rai fázisa. Majdnem pontosan ugyanilyen szobrot találtam jómagam is Sze­ged mellett, Röszkénél. Még a körülmények is hasonlóak, hiszen az egyik lelőhely a Tisza partján, a másik meg (Donja Branjevina) a Duna partján van, és még a kerámiájuk is egyforma. Az a szobor, amelyiket én találtam, az körülbelül fele akkora, mint a Vörös hajú istennő. Ezek egy korai horizonthoz, kultúrréteghez tartoznak, amely­nek a részletes elemzése nagyon sok fontos információt ad. Pél­dául a táplálkozástörténetről. Tudjuk, hogy a kora neolitikum embere evett árpát, búzát, kölest (természetesen nem a mai faj­tákra kell gondolni), házi állat­ként pedig juhot, kecskét, szar­vasmarhát, sertést és kutyát tar­tott. Ha megnézzük, hogy mit fo­gyasztottak a mi étrendünkhöz képest, akkor egy ilyen ásatáson meg lehet figyelni, mennyit ettek az egyes évszakok úgynevezett főbb táplálékából. Tavasszal pél­dául főleg halat fogyasztottak, május végén, június elején pedig nagy mennyiségű csigát. A Donja Branjevina-i lelőhely is ezt tanú­sítja. Én­ egy lelőhelyen csaknem 300 000 csigahéjat találtam, már­pedig ez azt jelenti, hogy az egész falu csigát evett! Az ezzel kapcsolatos informá­cióink tehát egyre pontosabbak lesznek és történeti szempontból ez azért fontos, mert ha a századelő paraszti világát, a tanyák népét megnézzük, megállapíthatjuk, hogy életmódjuk nem különbözik lé­nyegesen az újkőkoritól. Ugyanúgy szántanak, vetnek, aratnak, a ter­més egy részét félreteszik, a má­sik felét megeszik ... — Elképzelhető-e, hogy a Körös —Starcevo kultúra népessége tá­volabbi területekről vándorolt er­re a vidékre és telepedett le az őslakosság mellé? — Az én véleményem szerint újabb elemek jöttek az itteni ős­lakosokhoz, tudniillik ha csak be­vándorolt népességről lenne szó, akkor a tárgyi emlékeiknek olyan­nak kellene lennie, mint mondjuk Szaloniki környékén, a Neu Ni­­komédeia lelőhelyen vagy a La­­rissza környéki magú­­ákon (telep­helyeken), ahol megvan egy Kis- Ázsiából érkezett népesség hagya­téka. Itt azonban már egy kevert hagyaték található. Ami ezeket az istenszobrokat il­leti, bizonyos, hogy a jövevények csupán a képzetüket hozták ma­gukkal, amely egész Délkelet-Eu­­rópára jellemző, sőt már-már majdnem páneurópai jellegűnek mondható. ф Az átmeneti kőkorhoz, vagyis a mezolitikumhoz képest milyen változást, előrelépést jelentett a parasztgazdálkodás? — A mezoli­kum alapjába véve nem különbözik a paleolilikum (őskőkor) gazdálkodásától, hiszen mindkettőnek a zsákmányoló élet­forma a meghatározója. Tulajdon­képpen a mai eszkimókhoz vagy az észak-szibériai csukcsokhoz lehet hasonlítani. Vadásznak halásznak, és azt esznek, amit zsákmányoltak. Ha ez nem sikerül, akkor éhen halnak. A neolitikumban megkezdődött az élelmiszer-termelés, az állandó lakhely pedig legalább annyira fontos volt a kor emberének, mint nekünk. A mezolitikum­ sátorszerű építményei helyett házakban lak­tak és faluközösségeket alkottak. Eszközkészleteikről azonban nem mondhatjuk el, hogy újfajták let­tek volna, mert a kőszerszámok korában az, hogy egyik csiszolt vagy pattintott volt-e, nem változ­tatott a lényegen, sőt még a gaz­daságon sem. A csonteszközöket is legfeljebb szélesebb körben alkal­mazták. Fokozatosan kialakultak azonban a speciális eszközök, ame­lyeket egy-egy munka elvégzésére használtak. Ebben a periódusban jelenik meg és terjed el a kerá­mia, ami hozzátartozik a megtele­pült életmódhoz, a paraszti élet­hez. • Létezett-e — jelenkorunkhoz hasonlóan — 7000 évvel ezelőtt is technológiaátadás vagy éppenség­gel ipari kémkedés? — Ipari kémkedés, technológia­­átadás nem, ellenben jól fejlett ke­reskedelem igen A Donja Branje­vina-i istennőszobor ennek kiváló bizonyítéka. Haja­lmosra van festve. Honnan vették a piros fes­téket? Hematitból csinálták. Hol van hematit? Ahol a lelőhelye, amit most pontosan nem lehet megmondani, de mindenképpen ide kellett hozni ezt az anyagot. Követ errefelé úgyszintén nem találni, obszidiánt még kevésbé. El kell tehát menni értük. Az obszi­­diánért egészen Melasz szigetére, vagy Tokajba, mert csak ott for­dul elő. A kereskedelem ilyen for­mában hírek, kulturális informá­ciók átadását is jelentette. Ф Zavartalan volt-e a fejlődés ebben az időszakban, vagy esetleg bizonyos időközönként egy-egy kultúra nagyobb expanziós törek­vései hosszabb-rövidebb ideig tar­tó fennakadást okoztak a mező­gazdálkodásra berendezkedett kö­zösségek életében? — Ez egy nyugodt fejlődési sza­kasz volt, ami eltartott pár ezer esztendőig. Már olyan értelemben nyugodt, hogy nagy etnikai válto­zások népmozgások nem történtek. # Mi lehet a további kutatások alapvető célja? — Egy ilyen település teljes fel­tárása, mivel ezek nem képeznek túlságosam vastag réteget és kiásá­suk sem számít teljesíthetetlen fel­­adatnak. Bár az is igaz, hogy eh­hez sok pénzt és szakembert kell biztosítani, tudniillik szinte min­dent ismerünk, csak a település­­szerkezeteket nem ismerjük eléggé ebből a korból. Donja Branjevina kiváló hely lenne egy nagyobb összefüggő terület feltárására. Meggyőződésem, hogy egy ilyen feltárás során a Vörös hajú isten­nőhöz hasonló számos lelet kerül­ne elő. J. SZABÓ József Dr. Trogmayer Ottó 1990. április 24., kedd A Fehér Ferenc-emlékbizottság idei munkaterve Halálának első évfordulója alkalmából emlékművet állítanak a költő sírján Az elmúlt év októberében a Vajdasági Közművelődési Közös­ség keretében megalakult a Fehér Ferenc-emlékbizottság, amelynek célja és feladata, hogy megőriz­ze és ápolja a tavaly elhunyt köl­tő emlékét és életművét. Az emlékbizottság elnöke dr. Dávid András, tegnap a Fórum­­házban sajtótájékoztatót tartott, amelyen ismertette a bizottság több évre kidolgozott kerettervét,­­és az idénre a tervezett munkála­tok ütemét. Fehér Ferenc költé­szete jelentőségével és minőségé­vel — hiszen műveit nem csak a Jugoszláviában élő nemzetek és nemzetiségek nyelvén, hanem an­golul, olaszul és németül is meg­jelentették — meghaladja a vaj­dasági, sőt a jugoszláviai kerete­ket, ezért intézményesíteni és koordinálni kell a tevékenységet. Már az idén tervbe vették, hogy fehér márványból készült emlék­művet állítanak Fehér Ferenc sír­jára. Ez lenne az­ első akció, amellyel kapcsolatban az emlékbi­zottság körlevelet intéz Vajdaság és az ország művelődési-oktatási intézményeinek a címére, és fel­kéri őket, hogy pénzbeli hozzájá­rulásukkal segítsék a kezdeménye­zés sikerét. Az intézmények és egyének a Vajdasági­ Közművelő­dési Közösség következő zsíró­számlájára fizethetik be pénzbeli hozzájárulásukat: 65700-678-42, legkésőbb május 31-éig. Ezenkí­vül az emlékbizottság a vajdasági községek, helyi közösségek és is­kolák segítségére is számítanak. A napokban az újvidéki Forum és a budapesti Magvető közös ki­adásában Akác és márvány címen megjelent egy válogatás Fehér Fe­renc költészetéből, az év utolsó negyedében pedig remélhetőleg öt nyelven kiadják Újév az erdőben című Fehér Ferenc kötetet T­ép­­haft Pál illusztrációival. Az em­lékbizottság további tevékenysége arra vonatkozik, hogy az író öz­vegyének a segítségével begyűjtse és rendszerezze a Fehér Ferenc­­hagyatékot és a költő teljes iro­dalmi opuszát. Ebben a Forum Kiadó és a Hungarológiai Intézet hathatós támogatására is számíta­nak. Az idén ősszel kezdődik a Jó Pajtás nyelvművelő versenye, amelynek középpontjában Fehér Ferenc műve áll. A zárórendez­vényt Doroszlón tartják meg. A bizottság feladata továbbá, hogy rendezze a költő doroszlói házát (emlékházzá alakítják majd át), amelyre kétnyelvű táblát is állí­tanak. Ezek csak a leglényegesebb ak­ciók, amelyekkel az idén és a jövőben a bizottság ápolni igyek­szik Fehér Ferenc emlékét it Igen kellemesen csalódtam Beszélgetés Julius Williamsszel, a Vajdasági Filharmónia vendég karmesterével Az idei évad élénk hangver­­senyélete néhány kiemelkedő ame­rikai dirigens vendégszereplésének köszönhető. Lucas Foss, Carlos Piantini és a városunkban holnap fellépő Julius Williams új zenei nézeteket valló és egy távoli föld­résznek merőben más zenei hit­vallását hirdető csoportot alkot, amely a Vajdasági Filharmónia já­tékának új színárnyalatokat és pezsgő, lendületes, vérbő hozzáál­lást kölcsönöz. Julius Williams a hangversenyt megelőző napokban érkezett Újvi­dékre. Megkértük, mutatkozzon be városunk zenekedvelőinek. — New York City-ben szület­tem, az ottani Manhattan College­­en végeztem zenei ta­nulmányai­mat, később pedig a Julliard Schoolban tökéletesítettem tudásomat. Ott nyertem el a magiszteri titulust is. A New Yorkitól északra fekvő Con­necticutban pedig megvédtem dok­tori disszertációmat, a zenetudo­mányok doktora lettem. A ve­zénylésnek és a zeneszerzésnek van a legnagyobb szerepe az éle­­­temben, de különleges vonzalmat éreztem az oktatómunka iránt is. Ezért is vállaltam el egy zene­­akadémiai csoport vezetését. Ve­zénylésre oktatom őket. Ez a mun­ka öt hónapon átt tart, közben komponálásra is van időm. A má­sik öt hónapban pedig vendég kar­mesterként utazgatok Amerika kü­lönböző államaiban. Európába is gyakran jövök, és ennek a lehető­ségnek köszönhetem, hogy most Jugoszláviában, azaz Újvidéken le­hetek. ф Mikor kezdett el vezényelni, és melyek azok a zenekarok, ame­lyeket a legnagyobb sikerrel ve­zényelt? — Vezényelni mindig szerettem, már stúdiumaim kezdetéin olyan együtteseket toboroztam magam­nak, amelyek hajlandóak voltak nagyobb szimfonikus műveket elő­adni. Később hivatásos zeneikarok élére­­kerültem, és a zeneirodalom majd minden válfajának termékeit műsoraimra tűzitem. A legneve­sebb zenekarok, melyekkel sike­resen léptem fel: a dallasi, majd a New York-i Filharmónia zene­kara volt. Bécsbe is kaptam meg­hívót és a Bécsi Filharmonikusok élén működtem egy évadon át. Közben Európa más városaiba is meghívtak, így ismerkedhettem meg a legjobb európai zenekarok­kal. Persze ez mind lehetővé tet­te számomra azt is, hogy sokat utazhassak és láthassak. — ön tavaly részt vett a Dub­rovnik! Nyári Játékok műsorában Miben állt az ön szereplése ott? — Dubrovnikban a Guinevere című operám rövidített változatát adtuk elő az oklahomai zenekar­ral és amerikai énekesekkel. Az opera az Artúr király kerekaszta­lának lovagjai című középkori le­genda egy motívumát dolgozza föl, ahol a főhős a híres Lancelot lo­vag. A librettót Elisabeth Flesh amerikai írónő készítette, akit As­­penban, a Colorado közelében fek­vő városkában, Amerika egyik leg­népszerűbb szabadtéri zenei fesz­tiválján ismertem meg, és akinek zenei elképzeléseim igen megtet­szettek. Különben még csak egyet­len ilyen kiváló fesztivál van Ame­rikában, a tanglewoodi, amelyen szintén a muzsikusok legjava jön össze, hogy közös zenélés által örö­met nyújtson egymásnak és a ze­neked­velőknek. Aspenban azután sikeresen be is mutattuk operá­mat, és a sajtó igen kedvezően nyilatkozott róla. Ezzel a művel jöttünk azután Dubrovnikba, s itt szintén elismerésben részesültünk. • Ön ideérkezése óta már tar­tott néhány próbát a Vajdasági Filharmónia zenekarával. Mi a vé­leménye az együttes technikai és művészeti képességeiről? — Először, amikor még Ameri­kában meghallottam, hogy a Vaj­dasági Filharmónia zenekarának műsorán Ravel Daphnis és Chloé című zenekari szvitje szerepel, azt mondtam, hogy nem, ez nem le­hetséges. Hogyan tudná azt egy vidéki együttes eljátszani? De ami­kor megtartottam itt az első pró­bát, igen kellemesen csalódtam. Rájöttem, hogy nemcsak hogy el­játssza a művet az együttes, ha­nem kidolgozása is egészen ma­gas szintű. A zenekar bármely amerikai együttessel felvehetné a versenyt. Kiválók a vonósai és a fafúvósai. Nem győztem csodál­kozni azon, honnan itt ennyi jó muzsikus. De sokat jelent az is, hogy mindannyian lelkesedés­sel játszanak és kedvvel muzsi­kálnak, így többet tudok majd ve­lük produkálni. Együttműködésünket olyan érde­kesnek találom, hogy jövőre eljö­vök, csak azért, hogy­­közös fel­vételeket készítve megörökítsem egy­ü­ttm­űködés­ü­nnket.­­ Az itteni hangverseny Stevan Divjakovic jugoszláv szerző alko­tásával kezdődik, és ez lesz a mű tulajdonképpeni ősbemutatója. Mi a véleménye erről a szerzemény­ről? — A mű igen érdekes, de na­gyon nehéz. Meglepett a felépí­tése. Egyszerű alapdallammal kez­dődik, amely lassú és melyet az egész együttes egy hangként ját­szik, majd gyors allegro ritmussá alakul át. Ezután lírai elérzéke­­nyülés következik, hogy az egész egy fúgával fejeződjön be. A lírai részt a fafúvósok egymás közötti játéka jellemzi. Az egész darab különös, szinte szokatlan, ezért biz­tosan sikere lesz. ф Ludwig van Beethoven XV. zongoraversenyét is előadják Jas­­minka Stancul neves vajdasági zongoraművésznő közreműködésé­vel. — A művésznő kiváló! El va­gyok ragadtatva tőle. Nemcsak technikai felkészültségétől, hanem zenei mélységétől, Beethoven, ze­néjének őszinte átélésétől is: ő nemcsak muzsikál, hanem szere­ti is Beethovent. Ez a szeretet árad játékából. Beethovent kevesen sze­retik, annak ellenére, hogy sokan játsszák. De a technikai tökéle­tesség még nem elegendő ahhoz, hogy a hangokból elénk lépjen Beethoven. Ennél a művésznőnél úgy érezzük, elénk lépett a nagy zseni. Élvezettel fogom vezényel­ni a darabot. • Ezek szerint, ön többet ka­pott, mint remélt volna? — Pontosan így van. Többet nyújtanak a zenészek, mint ameny­nyit elvártam volna tőlük. Ily mó­don magam is többet produkálha­tok, hisz tudásuk és művészi hoz­záállásuk engem is magasabb ze­nei tökélyre késztet. Remélemre, ma­ga a hangverseny bizonyítja majd ezt legjobban. M­ÁRIÁSNÉ UGRAY Adél Julius Williams

Next