Magyar Szó, 1992. október (49. évfolyam, 270-300. szám)

1992-10-21 / 290. szám

1992. október 21., szerda Tetszkultúra H­olnap, október 22-én nyitja meg kapuit a belgrádi nemzetközi könyvvá­sár. Ma, október 20-án, amikor ez az írás készül, még mindig nem tudni, hogy hány kiállító vesz részt rajta. Azon az egykori könyvünnepen, amelynek kiállítási teréért a legnagyobb hazai kiadók mellett a világ legrangosabb házai vetélkedtek. Az idén egy Nolitnak és egy BIGZ-nek is azért kell kunyerálnia: engedjék meg legalább azt, hogy a kiállítási tér bérletét két részletben fizethessék ki. Azét a korábbi évekénél jóval kisebbet, amelyet így is alig tudnak a drága kultúra­portékával kitölteni. S külföldről is csak egy-két kisebb és jelentéktelenebb ki­adó jelentette be részvételét. A „tömegességet” pedig a volt jugo- köztársasá-­ gokból külfölddé lett országok kiadói biztosítják. Minél inkább erőltetik a hagyományos nemzetközi rendezvények megtartá­sát, annál „meztelenebb a király”. Bizonyítja ezt többek között az idei BITEF, BF­MUS, az írók októberi nemzetközi találkozója is. Például a REMUS-t záró operaelőadás, amelynek énekesei - a kritikusok szerint - „nem nőttek fel sze­repükhöz”, prózai okokból: azért, mert a legjobb operaénekesek külföldre szer­ződtek. S nemcsak a pénz, hanem a szerepek kedvéért is. Mert egy-egy nagy operaelőadást létrehozni rendkívül költséges dolog, a színházak viszont szegé­nyek. A repertoárra tehát eleve kevesebb előadás kerül, egy operaénekesnek viszont, akár a pilótának, gyakran kell „repülnie”, hogy formában maradhas­son. S választott hivatásának is csak akkor van értelme, ha a közönség előtt he­tente megmérettetik. S ha már a színháznál tartunk: valóságos pánik fogta el a fővárosi teátrumok vezetőit a nincstelenség és közelgő tél miatt. Nagyon nehéz ma szponzort találn­­­ni a művészetre, hiszen az életképes gazdasági vállalkozás ritka, mint a fehér holló. S tegyük még hozzá: a gazdag Amerikában, a gazdag szponzorok ellené­re az imádott Met, a Metropolitan Opera is költségvetési támogatást kap. S még ha támogatója, szponzora akadna is a belgrádi színházaknak, mi lesz, s ha a közönséget hideg terem várja? Mi, ha megkezdődnek az áramkorlátozá­­­­sok? Mert áramfejlesztője egyiknek sincs, és az áramfejlesztőt működtető üzem­­i anyagra sem telik, még ha kapható lenne is. A felújított szépséges Atelje 212 a­­ kánikula idején még azzal csalogatta a közönséget, hogy klímaberendezése mű-­­­ködik. Mivel fogja majd decemberben, januárban? Arra kényszerülnek a belgrádi múzeumok, képtárak is, hogy télire becsuk- l ják kapuikat. A drága festményekre, szobrokra már védőburkot húztak, hogy a­­ nyirkos, hideg levegőtől megóvják őket. A nincstelenség okozta enyészettől.­­ Mert a műkincseket összegyűjtő intézményekben eddig sem voltak ideálisak a­­ körülmények, olyanok, mint a legnagyobb külföldi képtárakban, múzeumok-­­­ban. Ahol a központi szabályozóberendezés állandó egyensúlyban tartotta a le­­­­vegő hőmérsékletét és nedvességtartalmát. Nehogy az emberiség közkincseként­­ nyilvántartott alkotásokat károsodás érje. Nálunk ez jobb időkben is csak afféle­­ „jövő zenéje” volt, ma már az sem: maga a puszta lehetetlenség. A kapuk tehát­­ bezárulnak a művészet kedvelői előtt. Csak a gazdagodni sehogyan sem tudó ,­­ könyvtárak, olvasótermek hideg termei fogadják majd azokat, akiknek a kultú­­­­ra még ma is mindennapi szükségletük. Mert az is kiderült, hogy a szegényedé­­­­sünk növekedésével arányosan növekszik a könyvtárak tagsága is. Persze a­­ könyveknek is szükségük volna a megkülönböztetett bánásmódra, arra, hogy­­ hidegtől, nedvességtől óvják őket. Amíg azonban arra sem telik, hogy a köny­­­­vállományt gazdagítsák, szó sem lehet a meglévő állomány pátyolgatásáról. A tetszhalál állapotába került a kultúra minden területe. Afféle tetszkultúrá-­­ vá lett. Sajnos, nagyon keveseket foglalkoztat a kérdés: a jobb idők kezdetén fel­­ lehet-e majd ébreszteni a kómából. p. k. k. Soha ennyi tanuló Az óbecsei Petar Konjovic Alapfokú Zeneiskola szakkáderrel felerősödve kezdte meg a 45. tanévet Az idén ünnepli fennállásának 45. évfordulóját az óbecsei Petar Konjo­­vic Alapfokú Zeneiskola, amely eddig már nagyon sok mostani zenemű­vésznek, tanárnak nyújtott alapkép­zést későbbi pályájához. Az iskola már évek óta szép sikerrel szerepel a köz­társaság zeneiskoláinak évi szemléin. A 26 tagú kollektíva - noha a munka­­feltételek nem a legjobbak, továbbra is helyiséghiánnyal küszködnek - mindent elkövet annak érdekében, hogy alapos zenei képzésben része­süljenek a növendékek.­­ Iskolánknak ebben a jubileumi tanévben rekordszámú tanulója van. Háromszázöten vannak bekapcsolva a vonó­s hangszerek, zongora, harmo­nika és ének szakra, emellett a két­nyelvű zeneóvodában (külön szerb és külön magyar tagozat van) még öt­ven kisgyermeket ölelünk fel. Hosszú idő után az idén sikerült fiatal szakta­nárokat alkalmazni, akik valamennyi­en főállásban végzik az iskolai mun­kát, és ez külön minőséget előlegez­het. Ezen a téren tehát minden a leg­nagyobb rendben van, de a helyiség­hiány annál nagyobb gond. Reggeltől szinte késő estig foglalt az iskola vala­mennyi helyisége (időnként még a titkári és az igazgatói szobában meg a pincében levő klubban is folynak órák). Sajnos a korábban elszalasztott bővítési lehetőség jelenleg vissza nem térő alkalomnak tűnik. Siker viszont az, hogy iskolánk a művészeti iskolák közé lett sorolva, az esetleges bezárás veszélye egyelőre nem fenyegeti, noha az anyagi helyzet egyre összetettebb. A köztársasághoz „csepeg” a szaktevé­kenységhez szükséges pénz, míg a község az „üzemeltetési” költséget fe­dezi. Szülői hozzájárulást is bevezet­tünk, ami viszont még eddig eléggé el­viselhető, úgy is mondhatnánk, hogy jelképes. Egy hónapra 1000 dinár. Ha egy családból két gyermek jár a zeneis­kolába, akkor a második gyermek az összeg felét fizeti. Három gyerek eseté­ben viszont a harmadik számára nincs szülői hozzájárulás. A tehetséges gye­rekek érdekében határoztunk így. Szo­ciális lépésnek minősíthető az is, hogy tanulóink a gyakorláshoz is igénybe vehetik az iskolai hangszereket - mondta Milenko Šustran, az iskola igazgatója. Mivel a művészeti iskolák prog­ramja még nem teljes, az iskola a régi és a tervezetben levő új program alapján tevékenykedik. Az igazgató szerint az óbecseiek csak most bán­hatják igazán, hogy annak idején nem oldották meg az iskola helyiség­problémáit, mert ha lenne hely, a balett-tagozat megnyitására is lehető­ség lett volna, ami iránt egyébként igen nagy az érdeklődés. Jelenleg ugyanis mintegy 15 becses kisgyer­mek van beíratva az újvidéki balettis­kolába. Ezt természetesen csak a te­­­­hetősebb szülők vállalhatták, mivel az Újvidékre való utazgatás nagyon sok­ba kerül. e­gy- OKTÓBER 24-ÉN ÉS 25-ÉN I SZIVÁCON ÉS KULÁN • Szenteleky-napok Szombaton, október 24-én 15­­ órakor Szenteleky Kornél sírjá- I nak megkoszorúzásával kezdőd­nek az idei Szenteleky-napok. 16 órakor lesz Pósa Ede festő- s művész kiállításának megnyitó­ja, 16.30-kor pedig a Szente­leky-napok Tanácsának ünnepi ülése. Ugyanekkor adják majd át az 1992. évi Szenteleky-díjat Varga Zoltán írónak, valamint a Bazsalikom-díjat Vujicsics Szto­­jánnak. A műsor keretében fel­lépnek a díjazottak, és sor kerül az Életjel irodalmi műsorára is. I. 18.30. órai kezdettel az Újvidéki Színház vendégjátékát tekintheti meg a közönség, a tásulat Jean Anouilh Női zenekarát mutatja be. A rendezvények színhelye a Szenteleky Kornél Művelődési Egyesület. Vasárnap, október 25-én a kulai Petőfi Sándor Általános Iskolában 10 órakor könyvkiál­lítás és könyvvásár lesz. Ezután a sziváci és kulai tanulókkal ta­lálkozik Németh István író. A sziváci Szenteleky-napokra szombaton Újvidékről, az Újvi­déki Színház épülete elől 13.30 órakor autóbusz indul. Magyar Szó Ahány tanár, annyi fizetés Fizetik a harmadik tornaórát meg az informatikát is­­ A közoktatás új pénzelési modelljéről Nagy zűrzavart okozott a tanév kezdetén, hogy nem­ tisztázódott időre a közoktatás pénzelése. A köztársasági minisztérium szét­­küldte ugyan az iskoláknak a pén­zelésről és a tanárok normájáról szóló szabályzatokat, de mivel azok előbb elkészültek, mint a törvé­nyek, így kénytelenek voltak ráfog­ni, hogy azok csak a kérdéses do­kumentumok munkaváltozatai, jól­lehet ezt sehol sem tüntették fel rajtuk. Miután óriási felháborodást keltettek a benne foglaltak, az ille­tékesek azzal védekeztek, hogy csu­pán szondázni kívánták a tanügye­seket. A „szondázás” rengeteg mó­dosítási javaslatot eredményezett - s bár ezt a feltételezést senki sem erősítette meg — bizonyára ezért változtattak a szabályzatokon. Az oktatás pénzelése ettől a hó­naptól kezdve az egységes köztár­sasági szabályzatok alapján történik az általános és középiskolákban egyaránt. A KÖZSÉGEK IMPROVIZÁLNAK A legújabb pénzelési modell sze­rint a köztársasági minisztérium te­remti elő a fizetésekre és az egyéb járandóságokra valót, az anyagi költségeket meg a nyaralási pótlé­kot, egytálételt, utazási költséget stb. a község fedezi. A minisztérium a fizetések mel­lett köteles a végkielégítést fedezni, a betegállományban levő dolgozó járandóságát, valamint a részleges technológiai feleslegként kimuta­tott dolgozó bérét. A bruttó összeg­re a minisztérium 2 százalékot ad az iskoláknak, amit a részleges technológiai feleslegként kimuta­tott dolgozó járandósága mellett a halálesetek, a különböző jutalmak stb. fedezésére fordíthatnak. A modell alapját a pedagógusok normája határozza meg. Az iskola évi terve alapján kapja a pénzt a köztársaságtól. Az óraszám hatá­rozza meg a tanításban dolgozók számát, a tagozatszám pedig az ok­tatáson kívül dolgozókét. A sza­bályzat az alkalmazottak felső hatá­rát szabja meg, ami más szóval azt jelenti, hogy azokban az iskolák­ban, ahol kevesebb az alkalmazott, a meglevő helyzetet veszik alapul a kifizetéskor, ahol pedig a megen­gedettnél többen vannak, csak azt fizetik, ami „belefér a keretbe”. Ez utóbbi alatt kell érteni az oktatáson kívül dolgozókat. A pedagógusok bérét az ágazati kollektív szerződé­sek alapján számolják el. A községek nagy része nem tud eleget tenni különböző kötelezettsé­gének, mert egyszerűen nincs meg hozzá az anyagi fedezetük. Milovan Mrkovačlđ a tartományi oktatási mi­nisztérium szaktanácsosa szerint az a legnagyobb probléma, hogy a közsé­gek improvizálnak.­­ Az oktatáson kívül a felépít­mény egyetlen területén sincs pon­tosan kidolgozott pénzelési rend­szer, éppen ezért a kevés pénzt igazságtalanul osztják el. Ha min­den területen léteznének ilyen vagy hasonló modellek, akkor szá­zalékarányosan lehetne, mondjuk, kevesebbet juttatni, egyik-másik te­rületnek a kevésből is. A köztársa­ság megszabta a szolgáltatások dí­ját, és a községek ezt kötelesek be­tartani. A pénzhiány azonban rá­kényszeríti a községeket, hogy ezt úgymond megszegjék, csak az a kérdés, hogy ezt hogyan teszik. A legnagyobb problémát abban lá­tom, hogy egy viszonylag jól kidol­gozott rendszernek a gyakorlati al­kalmazásához nincsenek meg a fel­tételeink. Hosszú távon azonban - úgy vélem - ez a modell a járható út az oktatás pénzelésére. FIZETIK AZ INFORMATIKÁT IS Amikor eljutottak az iskolákba a kérdéses szabályzatok munkaválto­zatai, óriási volt a felháborodás amiatt, hogy ezekből kimaradt pél­dául a kórus és a zenekarvezetés, az informatika, a harmadik torna óra stb. köztársasági pénzelése.­­ A felsorolt problémák megol­dódtak. A minisztérium fizeti a kó­rus és zenekar vezetését, a második idegen nyelv tanítását, a választott tantárgyak (köztük az informatika) tanítását, az osztályfőnökséget, az anyanyelvápolást, a szerb (állam) nyelv tanítását, a harmadik torna órát, a gyakorlati oktatáson a cso­portfoglalkozást, a nevelőmunkát a napközis iskolákban - mondta Mi­lovan Mrkovački. Már második éve, hogy meg­szűnt a környezetnyelv-oktatás egységes pénzelése. A községek ha­táskörébe tartozik annak megszer­vezése és költségeinek fedezése is. - A környezetnyelv-oktatás szerin­tem politikai kérdés. Mivel nem sze­repel az iskolák évi programjában ez a tantárgy, és az oktatási törvény sem tesz róla említést, természetes, hogy a kérdéses szabályzatok sem foglalkoz­nak egy olyan dolog pénzelésével, amely tulajdonképpen nem is létezik. A környezetnyelv-oktatáshoz nincs egységes tanterv, és a jelenlegi pén­zelése a községek dolga azzal, hogy a tartományi oktatási alap két évvel ezelőtt kidolgozott egy modellt, s ez alapul szolgálhat a községeknek most is. Egyébként nincs egy megszabott ár, amelyhez a községeknek tartani kellene magukat - hallottuk a minisz­térium illetékesétől. Mivel Újvidéken az elmúlt nyá­ron három iskola kivételével mind­egyikbe betörtek és kifosztották, vagy éppen tönkretették a tönkre­­tehetőt, a pedagógusok követelték, hogy a minisztérium fizesse az éjje­liőr munkáját is. Ez a követelésük nem talált megértésre. Nem lesz­nek a jövőben éjjeliőrök, és a betö­rők továbbra is nyugodtan garáz­dálkodhatnak az iskola gyötrelme­­sen összekuporgatott vagyonában. Arra a kérdésükre, hogy a pe­dagógusok tiltakozásának hatására dolgozták-e át a szabályzatokat, Milovan Mrkovački azt felelte, hogy nem, hanem kezdetben volt egy belgrádi pénzelési modell, meg egy újvidéki, és a kettő össze­hangolásából született a most ér­vénybe lépett szabályzat, amelynek lényege: ahány tanár, annyi fize­tés, értsd alatta, hogy többé nem lehet fiktív munkaerőre pénzt kér­ni a köztársaságtól. K-k Nekik nem sok közük van az oktatás pénzeléséhez, de ha nincs pénz vagy csak nagyon kevés van belőle, ők dideregnek legjobban, s az indulatos taná­rok haragjából is nekik jut a legtöbb MA AZ ÚJVIDÉKI MŰVÉSZKLUBBAN Vendég a Képes Ifjúság Ma este 6 órakor az újvidéki Művészklubban vendégeskedik a Képes Ifjúság szerkesztősége és néhány állandó külmunkatársa. Az est témája a Képes Ifjúság je­lene lesz. A szervezők minden érdeklődőt szeretettel várnak er­re a kötetlen beszélgetésre. Könyvbemutató Kanizsán Ma (október 21-én) este 19 órai kezdet­tel a kanizsai ifjúsági otthon nagytermében bemutatják Ljubomir Đukić fiatal kanizsai költő Mrtva priroda címmel szeptember­ben megjelent második verseskötetét. A szerzőn kívül a műsorban közreműködnek költőbarátai: Bogdán József és Kecskés Éva, valamint Aleksandar Oklobdžija gitá­ron. A kötet verseiből magyar nyelven a helybeli általános iskola felsős diákjai ol­vasnak fel, a műsort Koncz István ren­dező vezeti. A belépés díjtalan. (tg) Postaláda „Felüdít, eredetiségre biztat­­ és követésre. A mail art mindenki számára az esztétikai formálás és az önkifejezés lehetősége, a határok nélküli világ lehetségességének bizo­nyítéka”, olvasom a Kassák Múzeum igénytelen műsorfü­zetében, melyet egy ott megrendezett küldeményművészeti kiállítás alkalmából stencileztek. A gondolat találó és igaz, s ha jól meggondolom, nem is nagyot akaró. A határok nélküli világ körvonalai nem mindenkinek oly messziek és láthatatlanok. Most elmondom egy postaláda történetét: A postásunk, aki korábban rendszerint bejött az udvar- i­ba - mint minden más családi házba errefelé -, és szemé­­l­­yesen adta át a szebbnél szebb és meglepőbbnél meglepőbb­­ (művészeti) küldeményeket, esetleg benyitott a lépcsőházba­­ és az első lépcsőfokra eresztette őket, arra figyelmeztetett,­­ hogy a kapun levő - inkább csak a rend kedvéért ott dísz­­t­elgő - kis méretű postaládát cseréljük ki nagyobbra, mert­­ többé nem kíván az udvarba lépni. A nagyobb méretű bo-­­­rítékok, könyv- és folyóiratcsomagok meg egyéb szabvá- I nyon kívüli küldemények viszont gondot okoznak, nem fér­nek a meglevő bokszba. Hacsak nem akarunk minden nem levéljellegű küldeményért a postára fáradni, tette hozzá professzionális jóindulattal. Ezen már ne múljék a művészet léte és jövője, gon­doltam, s a Rákóczi úti vas- és edényboltban vettem egy nagyobb - úgymond európaiasabb - postaládát, ami még külön is jól jött a csomagolásnál, mert bele­tömtem egy tucat villanyégőt, nagyszerűen védte őket a balesettől. Ez az új láda azonban most bizonyára identitászavará­ban szenved, szegény, mutánsnak képzeli magát, vagy még­­ nem alkalmazkodott eléggé, még nem ismerte ki új környe­zetét. Hiába van ott a fehérre festett rácsos vaskapun, küldeményt hetek óta nem látott, s ki tudja, mikor könyö­rül meg rajta a sors, a nagybetűs Moira. Hogy ő is annak érezze magát, ami. Annyit még elárulok: a pesti postaláda Újvidékre köl­tözött. De költözhetett volna máshová is széles e határok nélküli világban. Küldeményművész MŰVELŐDÉS 13

Next