Magyar Szó, 1992. november (49. évfolyam, 301-329. szám)

1992-11-16 / 316. szám

G MŰVELŐDÉS Bélyegbojkott A Bostonban feladott levélborítékon 29 centes USA-bélyeg színes fénymáso­lata. Annyira hű kópia, hogy a „nagy” amerikai posta is megette az átejtést és egészen Szerbiába kézbesítette a küldeményt. Pedig a bélyegmásolaton egy apró művészi beavatkozás is ott díszeleg: színes halálfej, melynek egyik szemgödre öt­ágú csillag. A csillag ezúttal nem a kommunista ideológia jelképe, hanem az amerikai hadseregé, amelynek egyik szimbóluma szintén ötágú csillag. Ezt onnan tudom - mármint a célzást -, hogy a levél tartalma egy olyan fénymásolat, melyen katonai témájú amerikai postabélyegek sorjáznak - vala­mennyi a második világháborús, 1942-es aruni­kai hadviselésnek állít dicső em­léket. A feladó, aki Netmail Postmannek, vagyis Hálózati Postásnak nevezi ma­gát, ezeknek a bélyegeknek a bojkottjára szólít fel, vagyis eltanácsol az amerikai hadsereget éltető propagandanyomtatványok használatától. Ekkor eszembe jut, hogy itt egy másik bojkott következményeivel kell szembe­nézni. Vajon meddig tudunk még levelezni barátainkkal, ismerőseinkkel, akik az egyre szaporodó határok valamelyike mögött tengetik életüket, hétköznapjai­kat, melyekről egyre kevesebbet tudunk ? Küldeményművész Felzárkózni az élvonalhoz Beszélgetés Szabó Lászlóval, a csókai Móra Ferenc Művelődési Egyesület elnökével ■ Mióta létezik az egyesületben népi tánc? - Mindig is létezett, de időnként megszakadt a munka, ha egy-egy ge­neráció kiöregedett. Ez a mai csoport 1984-től létezik. Először Laczkó Illés, a szabadkai Népkör koreográfusa ve­zette őket, majd Mezei Endre, a Nép­kör kiváló táncosa. Farkas Ildikó négy éve dolgozik sikeresen az egye­sület táncosaival, azzal, hogy Nagy Al­bert, a szegedi táncegyüttes koreog­ráfusa is segít munkájában. ■ Hogyan indult be a csoport működése? - Kezdetben úgy harmincöt pár volt. Szerettük volna a táncot meg­kedvelteini, közelebb hozni a gyere­kekhez, ezért először gyermektánco­kat tanultunk, és csak lassan kezd­tünk áttérni a népi táncra. Ma az egyesületnek tíz kitűnő párosa van. ■ Ebben a kis teremben hogyan férnek el a táncosok, hogyan próbál­nak? - Ahogy mondani szokás, sok jó elfér kis helyen. Alkalmazkodunk. Szeretnénk nagyobb teremhez jutni, ahol sokkal kényelmesebben lehet dolgozni. Pillanatnyilag az a nagyobb gond, hogy megoldatlan a szellőztetés kérdése. - Anyagiak? - Amíg létezett a községi művelő­dési alap, kaptunk némi segítséget. Ez most megszűnt. A helyi közösség viszont támogat bennünket. Önfenn­tartási alapon előadásokat szerve­zünk, és segítséget kérünk a csókai vállalatoktól. ■ Eredményeik? - A táncosaink, ha így haladnak, lassan felzárkóznak Vajdaságban a leg­jobbak közé. Többször vettünk részt a Gyöngyösbokrétán és más vajdasági népitánc-találkozókon. Táncosaink szatmári, széki, székely, dél-alföldi és lőrincrévi népi táncokat táncolnak. ZÓNÁI Gabriella Magyar Szó 1992. november 16., hétfő Már játékra sem igen telik Egyre kevesebb gyerek jár óvodába­­ Súlyos anyagi helyzetben az iskoláskor előtti intézmények (is) A szülők tisztában vannak azzal, hogy jobb, ha gyerekük óvodába, napközibe jár, mert itt a vele egykorú kicsinyek társaságában van, elsajátítja a közösségi élet szabályait és az isko­láskor előtti intézményekben szakem­berek foglalkoznak vele. Az utóbbi időben az óvodákban, napközikben csökkent a gyerekek létszáma. Ennek okairól beszélgettünk Dujo Runjéval, a szabadkai Nasa­radost iskoláskor el­­őt­ti intézmény megbízott igazgatójá­val. - A nehéz gazdasági helyzet, az, hogy egy-egy gyár bezárja kapuit, a munkanélkülivé válás, a pénztelenség kedvezőtlenül hat működésünkre, mert mind több szülő nem tudja szol­gáltatásunkat megfizetni, és emiatt számos gyerek nem jár óvodába, nap­közibe. Sok helyen a nagymama, nagynéni vigyáz a kicsinyekre. A la­kosság egy részének elvándorlása mi­att is kevesebb gyerek van. Azt, hogy csökken az óvodába járó kicsinyek száma, bizonyítja az is, hogy például Palicson a tavalyi három óvodai tago­zat helyett az idén egy működik. Ko­rábban a község a tagozatok száma alapján finanszírozta az iskoláskor előt­ti intézmények működését, most pe­dig a gyerekek száma szerint. Ez a nem kifizetődő csoportok megszünte­téséhez vezet, így például a Partizán Kerékpárgyárnál megszüntettük az egyik létesítményt, a gyerekeket a kö­zelben levő Šumica óvodába helyez­tük át - hallottuk beszélgetőtársunk­tól. Dujo Runje elmondta azt is, hogy az óvodai, napközis, bölcsődei szolgá­­latatásoknál az egy gyerekre jutó költségek 70 százalékát a községnek kell fedeznie, a szülők az összeg 30 százalékát fizetik. Ez alól az óvodai nagycsoport kivétel, mivel itt 240 munkaórát a köztársasági munka-, harcos- és szociális ügyi minisztérium finanszíroz, valamint Szabadkán, ahol negatív a natalitás, a napköziben a negyedik gyerek esetében teljes egé­szében, a harmadik gyerek esetében részben ez a minisztérium fedezi a költségeket. (Ugyanis az iskoláskor el­­őt­ti intézmények nem az oktatási mi­nisztérium hatáskörébe tartoznak.) Mivel a község nem tud teljes egé­szében eleget tenni a kötelezettségé­nek, ez vagy az óvodai hálózat csök­kenéséhez vezet, vagy az iskoláskor előtti intézmények még súlyosabb anyagi helyzetbe kerülnek. Ha nincs pénz az óvodák, napközik működésé­hez, elkerülhetetlen a szolgáltatási díj emelése, ez óhatatlanul a gyermeklét­szám csökkenését idézi elő. Az erre vonatkozó szabályzat szerint egy-egy tagozaton harminc gyereknek kellene lennie. Vannak olyan falusi óvodák. Más városokhoz hasonlóan a szabad­kai óvodákban is egyre gyakoribbak a betörések. Mint hallottuk, a Sumica óvodát az utóbbi időben hétvégeken többször is felkeresték már hivatlan lá­togatók. Gyerekekről van szó. Az igaz­gató ezzel kapcsolatban elmondta: Nem ez az egyetlen iskoláskor előtti in­tézmény, ahova betörnek. Leginkább színes ceruzát, festéket, játékszereket, videorekordert visznek el. Minden jel arra mutat, hogy általában kiskorúak az elkövetők. Az egyetlen megoldás, ha a rendőrjárőrök jobban figyelik az óvoda­épületeket vagy ha a hozzájuk tartozó, csaknem negyven létesítményben éjje­liőrt alkalmaznak. тттштштттштшттттшашштттжжшшшт ahol mindössze tizenhárman vannak. A község területén harminc tagozat­tal kevesebb működik, mint tavaly a fent említett okok miatt. A szabadkai iskoláskor előtti intéz­ményekben mintegy ötven menekült gyereket tartanak nyilván. Nekik és a rossz szociális helyzetben levők eseté­ben is anyagi hozzájárulásra lenne szükség, hogy fizetni tudják az óvodai díjszabást. Ehhez az igénylők szociális helyzetének átfogó és két-három ha­vonta megismételt elemzésére lenne szükség. Egyébként a tapasztalatok azt mutatják, hogy a legrendszereseb­ben a szerényebb anyagi körülmé­nyek között élők fizetnek. A kicsinyek számára természetes, hogy az óvodában, napköziben ren­geteg játék van. Új játékszerek vásár­lására az intézmény egyre kevesebb pénzt tud elkülöníteni. A legnagyobb kiadást az étkeztetés jelenti. Ezen nem lehet takarékoskodni - mondja beszélgetőtársunk. Arra törekszenek, hogy az étel mennyisége és minősége ne változzon. Valamivel egyoldalúbbá vált az étkezés. Ami a létesítmények festését, javítását illeti, csak a legszük­ségesebbre telik. Külön gondot okoz a fűtés. Mintegy húsz iskoláskor előtti létesítményben fűtőolajjal melegíte­nek, van, ahol december 20-áig, van, ahol a fűtési idény végéig elegendő mennyiség áll rendelkezésre. A fűtő­anyag beszerzése nem akkora problé­ma, mint az ehhez szükséges pénz elő­teremtése. A fűtési gondok miatt két létesítményben ideiglenesen szünetel a munka, a gyerekek most a legköze­lebbi óvodába járnak. Egyébként ha másik községben kérdeztük volna meg az iskoláskor elő­tti intézmény vezetőjét, ott is hasonló problémákról hallottunk volna, mert mindenütt súlyos pénzügyi gondok­kal küzdenek, amelyek egyre nagyob­bak. m. k. Főző József rajza ÚJVIDÉKI SZÍNHÁZ Nagyszabású akció a nézőért A múló színházi évad második fe­lében az Újvidéki Színház szervezői­rodája megpróbálja műsoron tartani valamennyi újabb és régebbi produk­cióját, de ezt az igyekezetet váratlan akadályok nehezítik, gátolják. A tár­sulat a napokban vitte színre John Steinbeck Egerek és emberek című regényének színpadi változatát Len­nie címmel, Kovács Frigyes rendezé­sében, ám a meghirdetett reprízek sorra elmaradoztak, Fejes György ki­váló színművészünk betegsége miatt. A színház szervezőirodájából azt üze­nik az érdeklődőknek, hogy már no­vember végén, de legkésőbb decem­ber első napjaiban újra látható, meg­tapsolható lesz a Steinbeck-mű. „Megrövidültek” azok is, akik ebben a hónapban Müller Péter Szomorú vasárnapját szándékozták megnézni Gálfi Lászlóval, Biszák Júliával és Szelle Károllyal. Ugyanis az előadás vendégművésze, a békéscsabai Gálfi László egyéb elfoglaltsága miatt nem vállalhatja az újvidéki szereplést - egyelőre. 1993 januárjában már a színház rendelkezésére állhat. Gálfi László távolléte miatt csak a jövő év januárjában kezdődhetnek meg az ol­vasópróbák Robert Harling Acélmag­nóliák című melodrámájából. Beszá­molhatunk arról is, hogy a színház le­vette műsoráról Bertold Brecht Kurá­zsi mama és gyermekei című darab­ját, amely háborúellenes üzenetével nagy hatással volt a nézőkre, ám az érdeklődés az egyébként színvonalas, többértelmű előadás iránt a tarto­mányban és a városban is megcsap­pant. A heti műsorról. November 16-án, hétfőn az újvi­déki társulat a színház nagytermében újra színre viszi Sommerset Maug­­ham-Nádas Gábor-Szenes Iván Imá­dok férjhez menni című zenés, tán­cos vígjátékát a budapesti Miszlay Ist­ván rendezésében. Szereplők: Szilá­gyi Rövid Eleonóra, Pásthy Mátyás, Albert János, Ábrahám Irén, H. Fara­gó Edit és mások. Az előadás 19.30- kor kezdődik. Kedden, 17-én az ér­deklődők a nagyteremben megnéz­hetik Tersánszky Józsi Jenő Kakuk Marci című bohóságát , részben Sol­tis Lajos rendezésében. Szereplők: Magyar Attila, H. Faragó Edit, Erdé­lyi Hermina, Banka Lívia, Ladik Ka­talin, Giricz Attila, Mezei Zoltán, Sol­tis Lehel, Kovács Frigyes és mások (19­30). 18-án, szerdán a színház ka­­maraszínpadán Jean Anouilh Női ze­nekara nézhető meg. Ez az előadás is 19.30-kor kezdődik. Voja Soldatovic a rendező. Szereplők: N. Kiss Júlia, Ábrahám Irén, Szántó Valéria, Ladik Katalin, Banka Lívia és mások. Az Újvidéki Színház vezetősége már ebben a hónapban nagyszabású akcióba kezd, annak érdekében, hogy az együttes valamennyi produkciójá­val eleget tegyen/tehessen a vidéken is tapasztalható fokozottabb érdeklő­désnek­­ és nemcsak „olcsóbb porté­kával”. A szervezők és a művészeti ve­zetők igyekezete most arra irányul, hogy a gondolat, a korszerű színház gondolata ne tűnjön el egészen az elő­adásokból, és arra, hogy a vidéki partnerek ne csak az egyértelműen szórakoztató darabok iránt mutassa­nak érdeklődést. A színház lépésről lépésre tért hódítva megkísérli betöl­teni az űrt, amelyet az egykor mun­kabíró és hírneves szabadkai színház magyar társulata hagyott maga után, 1985-től, a „nagy reform” évétől. Az újvidéki együttes a drága áron meg­szerzett tapasztalatokat is felhasználva hirdeti meg akcióját, talán még pótol­ni lehet a mi viszonylatainkban is hi­ányt okozó mulasztást. Ki más tehet­né ezt meg, mint az újvidéki társulat? A színház be szeretné mutatni egész repertoárját, elsősorban Szabadkán, a Népkörben, Zentán, Topolyán, Becs­kereken, Csantavéren, Kanizsán, Morvicán, Horgoson, Zomborban, mindenütt, ahol a színészek megvet­hetik lábukat a színpadon. Faragó Ár­pád igazgató bízik az akció sikerében és abban reménykedik, hogy a „ko­moly” műfajt elutasító közönséget is idővel meg lehet nyerni az ügy szá­mára. A könnyedebb előadások ma­gas színvonalával lassan-lassan rá le­het szoktatni a most még vonakodó­­kat is az igényesebb szórakozásra. B. Z. órán, közvetlenül a déli harangszó után már megtelt a sátor és elkez­dődött a muri, s véget nem akart érni a koccintgatás. Habár több faluból verő­dött össze a vendégsereg és a zenekar is (mert sajnos egyes településeinken már egy zenekarra való legény sem él), csalá­dias volt a hangulat. Nem kellett a ze­nészeket biztatni. - A rengeteg álmatlanság ellenére is sok örömet szerez nekem a zene, meg ez a nagy vacak hangszer is - mutat a nagybőgőre a verejtékező zenész, a Kar­csi (a baggeros) miután a fergeteges kör végén mellémtelepedett, majd a sokada­­lomra emelte a poharát. - Nem lett volna életbevágóan fontos a számodra, hogy a nehéz munkagép mellett még a nagybőgőt is gyötörd - je­gyeztem meg nem a legmeggyőzőbben. Határozott válasz következett. - Neem­. Dehogynem, hogy is ma­radhattam volna le a zenekedvelő kollé­gáimtól, a tanítómesterünk pedig a ta­nítvány­ gyerekek nagysága szerint osz­tott be bennünket, és mivel én voltam a legmagasabb, így hát rám jutott a „száz­kettő”, vagyis nekem kellett a nagybőgőt húzni-vonni, a „mélák” hangszerrel ne­kem kell bajlódni. Mert mi más lenne mint bajlódás, ha pl. az esküvőn, ahol az sok helyen meg­esik, kilométereken át kell a húrjait „marva” vonszolnom, mert hát nem vál­hatok ki a zenekarból, amikor a lakodal­mas menet a falu szeme láttára mulat. Persze a nagy kerülő után, már bent, a sátorban könnyebb a dolgom, s olyankor a hangulat tetőzése végett meg is forga­tom a bőgőt, amit senki sem vesz zokon, sőt jópofáskodásnak tartanak. A hét egykori legényke közül, akik együtt tanultunk muzsikálni, volt, aki gyorsan fölcsapott rendőrnek, de az egyik haver a zeneiskolát is befejezte és nagyzenekarban játszott egy ideig, de végül rajtam kívül mindegyik letette a hangszert, pedig az ő zeneszerszámaik könnyebbek voltak az enyémnél, ám én nem tudok meglenni zene nélkül, pedig megpróbáltam már félre tenni, s egy­­szer-másszor a helyzet is úgy hozta, hogy hoppon maradtam, megszűnt, szétesett a zenekarunk. Olyankor, ha valóban le akartam volna mondani nagy szenvedélyemről, megtehettem volna, hiszen kézenfekvően ott állt a magyarázat. Mit tehetsz, így alakult a helyzet, hát hanyagold ma­gad!... De nem ez történt, nem volt nyugtom, türelmetlenül kerestem a sors­társaimmal való találkozást és hát nem is eredménytelenül. Néhány hónap alatt összehoztunk egy újabb „menő” zene­kart, és élnénk a világunkat, ha nem kellene mind többet a temetéseken mu­zsikálnunk... Hatan vagyunk, de más-más falu­ban lakunk, korábban mindegyikünk­nek a saját háza táján volt bandája, de alaposan megfogyatkoztunk, úgy jártak ők is, mint én. Hasonló helyzetben azon­ban a távolság és egyéb nyavalyák elle­nére is szoros sorsközösséget vállalunk egymással. A közös érdekeltség, a zene szeretete füzérbe fog bennünket, alig vá­rom már így vénülő fejemmel is a hét végét, hogy találkozzunk és muzsikál­junk, mert amint már mondtam, a sok álmatlanság ellenére is sok örömet szer­zett a zene. No, de hagyjuk a dumát, a násznép duhajkodni akar, mondta (és hát ő csak tudja), s elindult az általa méláknak nevezett hangszer felé... Csakhamar tetőfokára hágott a hangu­lat. Búsuljon a ló!... kurjantotta a kútá­só, Karcsi pedig olyan igyekezettel tép­deste a húrokat, mintha egykori, szétszé­ledt társai helyett is muzsikálna. Cs. SIMON István

Next