Magyar Szó, 1992. november (49. évfolyam, 301-329. szám)

1992-11-02 / 302. szám

1992. november 2., hétfő HÉTFŐ 1992. november 2. Achilles és Halottak napja . A Duna Linznél 376 (-), Bécsnél 203 (-), Pozsonyitál 226 (-), Komáromnál 218 (-), Buda­­pestnél 239 (-), Dunaföldvárnál 60 (-), Mohácsnál 273 (-) cm. A Tisza Tiszabégnél 278 (-), Vásárosnaménynál 628 (-), To­kajnál 575 (-), Szolnoknál 538 (18), Szegednél 327 (18). A Körös Gyománál­ 647 (11) cm. A Maros Makónál 11 (21) Vízállás ” ”1 Jó reggelt! Válogatós betörők? De még mennyire. Köztünk le­gyen mondva, nem jugoszláv specialitás. Rendőrségi sta­tisztika tanúsítja, hogy nekik sem éppen elenguba, hogy ha már nekiveselkednek, honnan rámolnak ki videót, tévét, bundát, ékszert, fűz­­fát. Persze, hogy nem. Ko­moly ember nem kezd bele semmibe sem tervszerűtlenül és apróért. A kiszemelt lakás, hát nem lehet akárkié, ellen­kezőleg. Esztrádcsillagok, futballisták, színészek, sőt politikusok vezetik a pórul­jártak rangsorát. Több okból is persze, de kettő közülük élen jár. Az első, kétségkívül a legkézenfekvőbb: aki oda bejut, amíg a gazda sehol, garantáltan nem távozik üres kézzel. A másik és szin­tén logikus: a népszerűség fokával egyenes arányban nő annak lehetősége is, hogy a sztár­ember nincs otthon. A politikus, ugye, az oppozíció­­val harcol (ezért még a tévé is közvetíti, tehát a meglepe­tés kizárt), a focista edzésen van (a neje rendszerint be­vásárol), az énekes turnézik, a színész meg napokig, hete­kig filmezik. S ha éppen nem, akkor úgy jár, mint bi­zonyos Milena Plavšić, a dalnoknő. Éppen a szom­szédban kávézott, amikor a rabló úr­­ másodszor is! - tiszteletét tette nála. Oda a tévé, a video, szalagok, bun­dák és a külföldi pia. Pár ezer márka, de mégis...sem­miség az egész. Egy kávéért? (a góbé) Időjárás Hazánk területén reggel egyes völgyekben ködre, nap­közben a térség nagyobb részén gyenge felhőzetre lehet számíta­ni. Az északi és keleti vidékeken a délelőtti mérsékelt felhőzet délutánig felszakadozik. A szél gyenge, déli és délkeleti irányú, délután a Duna mentén felerő­södik a kossava. A reggeli hő­mérséklet 5-10, a tengermellé­ken 15 fok körül alakul. A leg­magasabb nappali 16 és 23 fok között ingadozik. Vajdaságban ma reggel fel­hős, helyenként esős lesz az idő. Napközben fokozatosan felszakadozik a felhőzet. Gyen­ge és mérsékelt erősségű szél fúj, a Duna mentén időnként erős délkeleti szél. A reggeli hőmérséklet 4 és 8, a legmaga­sabb nappali hőmérséklet 16 és 20 fok között alakul. Tegnap 13 órakor a hőmér­séklet a következőképpen ala­kult: Berlin, Prága 2, Párizs, Varsó 3, Stockholm 5, Genf, Brüsszel 8, Szeged, Arad, Újvi­dék 9, Budapest 10, Belgrád 11, Pristina 16, Niš, Negotin 17, Szkopje, Podgorica, Szófia 19, Isztambul 23, Ulcinj, Róma 24 fok. Tajpeji iskolás gyerekek öltöztek be így mindenszentek előestéjére. A nyugati világ ünnepei, a karácsony és a mindenszentek például igen népszerűek lettek az utóbbi időben Tajvanon AZ AIR FRANCE RÖVI­­DEBB EURÓPAI UTAIN TI­LOS A DOHÁNYZÁS.­­ Az Air France légitársaság közölte, hogy január elsejétől a két órá­nál rövidebb európai utain be­tiltja a dohányzást. A tilalom az ausztriai, belgiumi, németor­szági, írországi, hollandiai, portugáliai és spanyolországi útvonalakra érvényes. A belföl­di vonalakon 1990 óta nem gyújthatnak rá az utasok. SZEMINÁRIUM BELG­­RÁDBAN A VAKOK ÉS CSÖKKENT LÁTÁSÚAK OK­TATÁSÁRÓL.­­ November 2-a és 4-e között Belgrádban szemi­náriumot tartanak a Szerbiában élő vakok és csökkent látásúak szervezett oktatásának 75. év­fordulója alkalmából. A szemi­náriumot dr. Michael Tobin, a birminghami kutatóközpont igazgatója vezeti. A terület leg­jelesebb szaktekintélyeinek e háromnapos összejövetelére a Vakok és Csökkent Látásúak Szerbiai Szövetségének helyisé­geiben (Zsidó u. 24.) kerül sor. A PÁRIZSI FÖLDALATTI VISSZANYERI RÉGI FÉ­NYÉT.­­ A párizsi földalatti „art nouveau” stílusban 2000- ig visszanyeri régi fényét, kö­zölték az illetékesek. Ily módon a földalatti vasúti rendszer az Eiffel-toronyhoz hasonlóan va­lóban a nemzeti örökség része lesz. A becslések szerint a fel­újítása hétmillió frankba fog kerülni állomásonként. A pénz egy részét valószínűleg privát adakozók biztosítják majd. SÚLYOS VASÚTI SZE­RENCSÉTLENSÉG PAKISZ­TÁNBAN.­­ Legalább 150 em­ber életét vesztette abban a vas­úti szerencsétlenségben, amely tegnap történt Pakisztán déli részén. A jelek szerint a sze­mélyvonat és a tehervonat ösz­­szeütközésére a jelzőberendezés meghibásodása miatt került sor. A túlélők kimentésébe a hadsereg is bekapcsolódott. FELEDÉKENY TURISTA.­­ Egy kanadai hölgy, aki új-zé­­landi látogatása idején, 1978- ban elfelejtette kifizetni a regge­lijét, végre lerótta adósságát, bo­csánatot kérve a szálloda igazga­tóságától. A szóban forgó wel­­lingtoni hotel igazgatója a na­pokban közölte, hogy megkapta az ötdolláros csekket és a kísérő­levelet Az igazgatóság úgy dön­tött, hogy postafordultával kö­szönetet mond a hölgynek. VIRÁGBA BORULTAK AZ ORGONA- ÉS AKÁCFÁK, VA­LAMINT A RÉTEK - Suvi dél közelében, valamint a többi Ža­­gubica környéki településen vi­rágba borultak az orgona- és akácfák, valamint a rétek. Az ős­lakosok elbeszélése szerint ez a jelenség a meleg időjárással ma­gyarázható. A késő őszi újbóli vi­rágzás a közhiedelem szerint hosszú, hideg telet jelent KIRABOLTÁK LJUBIŠA RAKIĆ KOTORI HÁZÁT.­­ Ljubiša Rakić akadémikusnak, a szövetségi kormány tárca nél­küli miniszterének kotori nya­ralójából ismeretlen tettesek el­vittek 21 műkincset. Az ellopott tárgyak között értékes képek is vannak, többek között Ljuba Popovic, Mata Djuranovic, Bo­gomil Karlovakis és más hazai és külföldi festők művei. A KARRA RAGASZTOTT TAPASZ KIMUTATJA AZ EL­FOGYASZTOTT ALKOHOL MENNYISÉGÉT.­­ Pozitív eredményeket értek el a tudó­sok azzal a felkarra helyezett ragtapasszal, amely színének megváltoztatásával kimutatja az elfogyasztott alkoholmennyi­séget. A kísérletben hét férfi vett részt, akiknek karjára ta­paszt ragasztottak 15 perccel az egy pohárnyi alkohol elfo­gyasztása után. Körülbelül húsz perccel később a kis fehér ta­pasz színének megváltoztatásá­val pontosan kimutatta az elfo­gyasztott alkoholmennyiséget. A tapasz tulajdonképpen a bőr alkoholkipárolgását regisztrál­ja, ami megfelel a más mód­szerrel leellenőrzött alkohol­mennyiségnek, ARANY ANTIGONÉ OLASZ RENDEZŐNEK,­­ Emidi Greco olasz rendező Egyszerű történet című filmjé­nek ítélték oda szombaton éj­szaka Montpellier-ben a medi­terrán film 14. fesztiváljának a legjobb filmért járó Arany Anti­goné díját. Abdelatif Abdelha­­mid Szíriai rendező Utolsó üze­net című filmjével három elis­merést érdemelt ki: a közönség, a művészkörök és a Nouvelle Observater díját. Ez a lap kü­­löndíjban részesítette Goran Paskaljevic jugoszláv rendezőt Tango argentine című filmjé­ért. A SYDNEYI OPERA ÉPÍ­TŐJÉT A HÁMOZOTT NA­RANCS IHLETTE MEG.­­ Jam Utzon dán műépítész, a hírneves sydneyi opera tervezője kijelen­tette, hogy ennek az építmény­nek a sajátos alakját a közhiede­lemmel ellentétben nem a sydneyi öböl jachtjainak vitorlái vagy kagylói ihlették, hanem há­mozott narancs. Az opera épüle­tét 1973-ban fejezték be, de nem Utzon elképzelése szerint, mivel ő korábban otthagyta a munkála­tokat. Megbízói attól tartottak, hogy Utzon radikális koncepció­ja kivitelezhetetlen, de a költsé­gek növekedését és a munkála­tok késését is felrótták neki. A ma Spanyolországban élő mű­építész A Sydney Morning He­raldnak kijelentette: politikai harc áldozata lett, és elképzelé­sét meg lehetett volna valósítani. KLADOVÓBAN MŰKÖDIK A SUGÁRZÁSMÉRŐ SZERKE­ZET.­­ A kladovói Onkológiai és Radiológiai Intézetben üzembe helyeztek egy automata ionizáci­ós kamrát, amely a levegőben abszorbeált gammasugarak erős­ségét regisztrálja, és jelzi a leve­gő radioaktív szennyezettségét. Ez a kamra a szerbiai környezet­védelmi minisztérium állandó felügyelete alatt fog állni. KARÁCSONYI BOMBA­­MERÉNYLETEKRE KÉSZÜL AZ IRA­ - IRA-források a na­pokban közölték, hogy az IRA- nak több fegyverraktára is van London közelében, valamint egy csoport áll készenlétben ka­rácsonyi bombamerényletek villámgyors előkészítésére. Ugyanezek a források cáfolták a hírt, miszerint a Brit Detektí­vek nevű szervezet meghiúsított volna egy nagy bombatáma­dást. Az akció során a hír sze­rint 35 kilogramm Semteks robbanóanyagot koboztak el, és három személyt letartóztattak. Amennyiben a fenti hírt meg­erősíti a brit rendőrség, ez len­,­ne a cseh gyártmányú robbanó­szer legnagyobb mennyiség­ben való elkobzása brit földön. A chilles bánatos Halottak napja Az Achilles eredeti for­mája a görög nyelvben az­­ „Achilles”, a latinban pedig az „Achilleus” volt és jelenté­se: „bánatos”. A görög mon­davilágban és Homérosz Ili­ászában Thetis istennő fia őrzi emlékét, akit a monda szerint - hogy sebezhető ne legyen - anyja a Styx folyó vizébe mártott. Trója alatt azonban Parisnak, Priamos király fiának nyílvesszője egyetlen sebezhető pontján, a sarkán találta el. Vízszintes: 1. Para­dicsom, 4. Torino au­tójelzése­, 6. Félig, szá­raz, 7. Talaj feletti kép­ződmény, 8. Város Olaszországban, 10. Binder sportlövőnő neve, 12. Mely helyig, 16. Beérve, 18. Nógató szócska, 19. Kárt okoz, 20. Savalas színész ne­vének kezdőbetűi, 21. Újvidék és Doboj autó­jelzése. Függőleges:­­ né­met­­tartalmazó ásvány, 2. Őrölt kukorica, 3. Szahalin, 4. Néha a szélén állnak, 5. Oda­nyújt, 7. Alapfokon ér­tés, 9. A mai napon, 11. Az előbb, 13. Ramazotti énekes neve, 14. Néma Edit, 15. Mü­ller volt német középcsatár ne­ve, 15. Kevert tan. Keresztrejtvény 1 2 3 ШШ.4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 ... . 21 ______ Magyar Szó TARKA OLDAL 13 (5.) Marc Allégret filmjében egy másik epizódszerepet Jean-Paul Belmondo játszott, akivel Delon már Brialy révén megismerkedett. Ha megnézzük a két fiatal színész fényképeit ebből a filmből, láthat­juk, hogy mindketten nagyon kedvesek. Ha összevetjük a Borsali­­nóból vett képekkel, mely második közös filmjük volt, világossá vá­lik az a két különböző út, amit ők ketten bejártak. Belmondo pályá­jának egy jelentős szakaszán, ami körülbelül a hetvenes évek vége felé zárult le, sosem volt sztár, csupán jó színész, aki később ragyogó színésszé fejlődött. Stílusához és image-éhez illettek Godard vagy Truffaut filmjeiben kapott szerepei. Delonnál ez elképzelhetetlen. Nancy Warfieldnek igaza van, amikor azt állítja, hogy Delon sokkal inkább régi értelemben vett sztár, semhogy valaha is jól érezze ma­gát „művészfilmekben”. Csak olyan rendezők tudtak sikeresen dol­gozni Delonnál, mint Visconti, Clément vagy Losey, akik belekalku­lálták filmjeik koncepciójába a színészek erős személyi kisugárzását. Bár a következő film, a Christine (1958) talán Pierre Gaspard- Hult legjelentéktelenebb filmje, amiben Delon valaha is játszott, pa­radox módon mégis ennek köszönheti, hogy nevét külföldön is megismerték. Schnitzler Szerelmeskedés (Liebelei) című darabjának filmváltozatában először kapott főszerepet. A filmet, ezt a meglehe­tősen giccses alkotást tulajdonképpen azért készítették, hogy to­vábbra is fenntartsák Romy Schneider „Sissy”-ként megszerzett hír­nevét. Bár Delon állítása szerint, amikor felajánlották neki, inkább ellenérzéssel viseltetett a szerep és partnernője iránt is, mégiscsak belement ebbe a kísérletbe, hogy először próbát tegyen mint ro­mantikus fiatal hős. Ez lett leggyengébb szerepe; Delon esetlen oszt­rák hadnagya egy pillanatig sem tud meggyőző lenni. Ha most néz­zük meg ezt a filmet, csak csodálkozva tehetjük fel a kérdést, ho­gyan válhatott ez a kontár kezdő később „Delon-jelenséggé”. A kri­tika jogosan támadt neki, s Delon közölte a sajtóval, hogy egy újabb kudarc után feladja karrierjét és ismét újságot fog kihordani. A film azonban mindenekelőtt azért fontos, mert Delon életében most ke­veredik össze először a valóság és a film. A Romyval való találkozás­nak következményei voltak: viharos kapcsolathoz vezetett, amit nem utolsósorban Romy Schneider óhaja is meghatározott, hogy végre megszabaduljon a nyilvánosság előtt teljesen uralkodó Sissy­­image-től, s ebből végül a filmtörténelem leghosszabb jegyessége lett. Míg a német bulvárlapok először hecckampányt indítottak a „gonosz, brutális francia” ellen, aki meggyalázta a nemzet ártatlan. Alain Delon szőke kedvencének becsületét, hamarosan hangot váltottak - ami­kor megtörtént az eljegyzés -, bár a szülők, Magda Schneider és férje, Hans-Herbert Blatzheim akarata ellenére i­s hivatalosan is megerősítették: a Schneider-Delon kapcsolat lett az „évszázad ro­mánca”. Bár Delon romantikusan nyilatkozott a „Romy-korszak” öt évéről 1972-ben, a Pleins Feux-ben egykori menyasszonya halála után adott nyilatkozatai pedig már meglehetősen kínosak voltak, Magda Schneider a Bildzeitungnak adott nem kevésbé kínos „Leb’ wohl, Romy” (Isten veled, Romy) című interjúsorozatában (1982 október) sokkal jobban elemezte ennek a kapcsolatnak a lényegét, amikor a következőket írta: „Szó szerint azt csinált vele (Romyval), amit akart. Erőszakot alkalmazott rajta, fizikait éppúgy, mint lelkit. Amit Alain Delon Romyval művelt, az alapjában véve agymosás volt. Csókokkal és ütlegekkel rávette, hogy egy új erkölcsben higgyen, ami nem is volt erkölcs. Ez így hangzott: Minden megengedett. A férfiak verhetik a nőket. Férfiak lefekhetnek férfiakkal. Férfiak ezért még pénzt, filmszerepet vagy lakást is elfogadhatnak férfiaktól...” Bárhogy is volt, az ember nehezen tud szabadulni attól az érzéstől, hogy a fiatal franciának a kapcsolatból esetleg származó pozitív következmények is szeme előtt lebeghettek. Romy európai sztár volt - ő pedig egy egyál­talán nem biztos filmkarrier elején állt. Romy meghozta neki a szüksé­ges publicitást, így Delon szélesebb körben vált ismertté. Az biztos, hogy ez a kapcsolat nem csupán ügyes sakkhúzás volt, de bizonyítja Delon képességét is, hogy mennyire előnyösen fel tudja használni ma­gánéletét hivatása érdekében. Magda Schneider gyűlölködő, kispolgári erkölcsről tanúskodó megjegyzései Delon férfikapcsolatairól elsősorban Jean-Claude Bri­­alyra és Georges Beaume-ra (akit tévesen Baume-nak ír) vonatkoz­tak. Beaume-ról a következőt írja: „Volt egy bizonyos Georges Bau­me, egy kedves, kissé már öregedő, szerény férfi. Foglalkozását te­kintve filmproducer volt. Istenítette Delont. George Baume kész volt arra, hogy bármely utcasarkon életét áldozza Alain Delonért.” Valójában Georges Beaume, aki Luchino Visconti mellett Delon legfontosabb mentora és barátja lett, befolyásos újságíró és filmkriti­kus volt, egy ideig a „Cinémonde”, majd pedig a „Jours de France” című lapok főszerkesztője volt. A filmsztárok világában szerzett ta­pasztalatait könyvében, a Vedettes sans maquillage-ban írja le. De­lon ügynökeként tevékenykedett, megalapította vele a rövid életű Delbeau produkciós céget, s Delon nélkülözhetetlen támasza lett botrányokkal oly gyakran kísért karrierje során. Úgy tűnik, hogy vele tökéletesen megvalósult Delon elképzelése a barátságról, ahol „nincsenek kiábrándulások”.* (Folytatjuk) Az álompár: Romy Schneider és Alain Delon

Next