Magyar Szó, 1992. november (49. évfolyam, 301-329. szám)

1992-11-06 / 306. szám

14 NAPSUGÁR A Napsugár-találkozó képekben 1. A vendéglátó becsei Petőfi Sándor iskola Csibész nevű népi tánccsoportja a többi között gyönyörű székely népdalokat és tán­cokat mutatott be a vendégeknek, s viharos tapsot aratott 2. A moholi Novák Radonné iskola diákjai: Bóka Anasztázia, Boldizsár Bernadett és Miklós Melánia beszámolójukat olvassák 3. Pap József a versírásról, saját tapasztalatairól, s becses gye­rekkoráról beszél az egybegyűlteknek 4. Kicsinek bizonyult a terem a műsor nézői számára. A hall­gatóságból még a dobogó szélére is jutott. Elmélyülten élvezik Báli Anikó hegedűjátékát LAZUKI­ Kati felvételei Köszönjük a szívélyes vendéglátást Mivel tavaly is képvi­seltem iskolánkat a Nap­sugár-találkozón, nem kellett izgulnom, hogyan zajlik majd le egy iyen összejövetel. Meglepőd­tem, mikor ismerős arco­kat láttam a csantavéri ta­lálkozóról. A becsei Petőfi Sán­dor iskola szervezte meg az idén a sokszínű programot. Iskoláink között már évek óta fennáll az együttműködés a Petőfi isko­lák találkozójának ke­retében. A szívélyes vendégfogadás után fil­m­ falatokkal kínáltak meg házigazdáink. A nap is elmosolyogta magát azon a bo­­rongós szombat délelőttön, hogy a rendezvény nevéhez mél­tó kellemes őszi idő legyen. A találkozó vendégei Fehér Kálmán és Pap József írók voltak. Farkas Zsuzsa szerkesztő biztató szavai további szor­galmas munkára serkentenek bennünket. Vendégfogadóm Kapor Ervin volt. A finom ebéd után ját­szásba kezdtünk. Sakkoztunk, malmoztunk, dominóztunk. Jó­formán észre se vettük, milyen gyorsan elszaladt az idő. Lassan mindenfelől megérkeztek a találkozó résztvevői a házigazdáikkal. Vidám hangulatban búcsúztunk el egymás­tól és megelégedetten tértünk haza tanárnőinkkel. CVETANOVIĆ Milan 7/1 Petőfi brigád iskola, Kula Papacsek Orsolya és Cvetanovic Milan (Kula) Együtt oldjuk meg a feladatokat! Iskolánk már évek óta együttműködik a Napsugárral, és nagy öröm számunkra, hogy részt vehetünk ezen a találkozón. Mi is szoktunk jelentkezni Zsuzsának legsike­resebb írásainkkal, és azoknak a tanulóknak, akiknek írása megjelenik a rovatban, egy ötös a jutalmuk. Nagyon elégedettek vagyunk a melléklettel, tetszik minden rovata. Különösen hasznos és tanulságos az írószemmel munkáitokról című alrovat, de nagyon szeret­jük az irodalmi oldalt is. Dicséret illeti a szerkesz­tőt a kitűnő válogatásokért. A Játsszunk rovat is megnyerte a tetszésünket. Irodalmi szakkörön többször oldottuk már meg csoportosan a felada­tokat. Nagyon érdekes volt! Ezeken az irodalmi összejöveteleken felolvassuk a sikeresebb íráso­kat, de néha magyarórán is olvas belőlük a tanár­nő fogalmazás előtt hangulatkeltésnek, így lettek barátaink a szóban a becsei, kishegyesi, kikindai, újvidéki... pajtások. Egyszóval nagyon elégedettek vagyunk a ro­vattal, de lennének újabb ajánlataink is vele kap­csolatban. Szeretnénk benne egy tanácsadó rova­tot, amelyben egy pedagógus vagy pszichológus foglalkozna a tinik problémáival, ezenkívül több olyan írást, amelyekben az írók, költők vallanak önmagukról, a gyermekkorukról, úgy, mint a Gárdonyi Géza iskoláját bemutató írás. Természetesen továbbra is a Napsugár leg­jobb barátai közé szeretnénk tartozni, ezért részt szeretnénk az idén is vállalni egy-egy oldal szer­kesztésében. ÖKRÖS Edit és TARR Andrea 8. b Petar Kočić iskola, Temerin A Napsugár-dossziék nagy népszerűségre tettek szert, jutott belőlük vendégnek, vendéglátónak egyaránt Magyar Szó Vélemények a találkozóról, részletek a beszámolókból Napsugár-találkozó ’92 1992. október 24-én Becsén Napsugár-találkozó volt a Petőfi Sándor iskolában. Az ünnepség tíz órakor kezdődött. A találkozón részt vett Pap József és Fehér Kál­mán író, valamint Farkas Zsuzsa, a Napsugár szerkesztője is. A Petőfi iskola szervezői szép műsorral leptek meg bennünket. Számos kis jelenetet, táncot és énekszámot adtak elő. Pap József író szerint a szereplők olyan jók voltak, hogy vetekedtek az igazi színészekkel. Az írók beszámoltak munkásságukról és véleményün­ket kérték műveikről. Nekem mind a két író művei nagyon tet­szettek. Fehér Kálmán a Napsu­gár-barátok segítségét kérte, hogy adjunk neki tanácsot annak a vers­nek a befejezéséhez, amelyet most kezdett el írni. Utána minden iskola beszámolt arról, hogyan foglalkoz­nak a Napsugár rovattal. Ajánlatokat adtak a Nap­sugár további szerkeszté­séhez, és sok-sok kérés­sel fordultak a szerkesz­tőhöz, pl. hogy bővítsék a rovatot, legyen benne több játékfeladat és így tovább. A szorgalmas is­kolák diákjai könyvjuta­lomban részesültek. A műsor után min­denki megismerkedett egy becses Napsugár-ba­ráttal, én is Arnolddal, nála ebé­deltünk. Az ebéd nagyon finom volt. Arnold megmutatta a háziál­latait is, amelyeket nagyon szeret. Van neki egy szép nagy fehér pa­pagája és egy szobakutyája. Elbe­szélgettünk az iskoláról, arról a pá­lyáról, amit választani szeretnénk a 8. osztály után, de sajnos az idő sza­ladt, és vissza kellett indulnunk az iskolába. A találkozó nekem nagyon tet­szett. Most 8. osztályos vagyok, még csak ebben a tanévben tudok a Napsugárba írásokat küldeni, de ígérem, hogy mindig figyelemmel fogom kísérni és olvasni fogom a rovatot. További sikeres munkát kí­vánok minden Napsugár-barátnak." BARTUSZ László 8. , Samu Mihály iskola, Péterréve­­ ­ Dienes Dóra és Bartusz László (Péterréve) Útbaigazítást kapunk tőle A magamfajta tizenévesek nemigen válogathatnak a nekik készülő szegényes újságtermésben. A Jó Pajtás az egyetlen olyan lap, amelyik egészében rólunk és nekünk szól. Éppen ezért jó, hogy a Magyar Szó mellékleteként minden pénteken megjelenik a Napsugár, amely az én kor­osztályom igényeit hivatott kielégíteni. Többé-kevésbé rendszeresen olva­som a mellékletet, amelyet azért is kedvelek, mert nemcsak a gyermek- és ifjúsági irodalom kiválóságai írják, hanem a kis tollforgatók is. Számomra a diák-szárnypróbálgatások, a verskísérletek nagy élményt jelentenek. Külö­nösen szeretem a naplórészleteket és az önvallomásokat. Ezek sok min­dent elárulnak szerzőik lelki világáról, felfogásáról, környezetéről. A diáké­let szépségeiről és keserveiről is szólnak ezek az írások. Szerintem nagyon hasznos az, hogy írók, költők, kritikusok véleményezik a diákmunkákat. Azért tartom ezt jónak, mert útbaigazítanak és hozzásegíte­nek a fogalmazás tudományának elsajátításához. Végső soron ezt a célt szol­gálják ifjúsági regényíróink munkáinak részletei is. Szívesen olvasnék többet egy-egy szerző gyermekkoráról, természetesen saját megfogalmazásában. Kíváncsi volnék arra is, hogy ugyanarról a témáról hogyan ír egy-egy gyermekszerző. Témaajánlatom: szépség, bánat, szeretet, együttérzés, barátkozás, megértés, öröm, siker, kudarc stb. Ez volna az egyik javaslatom. A másik pedig: bővítsék a Napsugár ol­dalszámát, hogy minél több kis tollforgató munkája helyet kaphasson benne! VÖRÖS Ágnes 5/1 Moša Pijade iskola, Budiszava Szerkesztenénk ezentúl is a rovatot Megkedveltük Nemes István és Csernik Attila illusztrációit is, amelyek­kel szebbé tették a Napsugár oldalát. Továbbra is szívesen olvasnánk az is­mert írókról szóló megemlékezéseket. Szeretnénk, ha a Napsugár bővülne, és tiniknek való teszteket is közölne. Isko­lánk nagy örömmel vállalkozna a Nap­sugár egy-egy számának megszerkesz­tésére. Ha a szerkesztő is beleegyezik, várjuk az írásokat. HOLLÓ Hajnalka, ZENTAI Kornélia és IFJÚ Lilla 8/5 Petőfi Sándor iskola, Újvidék Hajnalka, Kornélia és Lilla tanárnőjük elfoglaltsága miatt maguk érkeztek Becséra és talpraesetten képvi­selték iskolájukat 1992. november 6., péntek A Napsugár-találkozó vendége voltam A múlt pénteken magyarórán a tanárnőmnek átadtam a Napsugárnak szánt fogalmazásomat. Na­gyon meglepett, amikor a tanárnő a következőt kérdezte: - Holnap ráérsz? - Természetesen - válaszoltam. - Akkor részt veszel a Napsugár-találkozón, ahol megismerheted a szerkesztőt, Farkas Zsuzsát. Örültem, mert az osztályban én bizonyultam a leg­szorgalmasabbnak, másrészt egy hónapja csak, hogy járok az önképzőkörre, és már meg is van a jutalmam. Szombaton izgatott voltam. Odaértem a Petőfi Sándor Általános Iskolába. Megkérdezték, hogy honnan jöttem, melyik iskolából. - A becses Zdravko Glozanskiból­­ feleltem. Ők erre egy agyagból készült napsugaras jel­vényt tűztek a kabátomra, egy lány pedig fölveze­­tett a többi vendég közé. Megpillantottam a tanár­nőt, és azonnal odasiettem hozzá. A hetedikes Lasz­­tovics Szilviával beszélgetett, aki szintén a mi isko­lánkból érkezett. Szilviával lementünk a vendégek közé, meguzsonnáztunk, majd bementünk abba a terembe, ahol a műsoros rész kezdődött. Először Gálicz Mária üdvözölte a jelenlevőket a vendéglátó iskola nevében, majd egy szavalat következett. A Petőfisek bemutatták a színészi képességüket. Ez­után egy néptánc, majd néhány dal és ismét egy néptánc volt műsoron. Ez idő alatt az egyik kislány, aki már dalolt, egy szemüveget tett a szemére, és a dal után ismét ő volt a színen. A kezében hosszú bo­tot tartott, majd rámutatott a pannon levő betűkre. Énekelve olvasta fel őket, s miután eldalolta, azt kérte, hogy mi is daloljuk vele együtt. Következett a ritmika. A műsor evvel a tánccal ért véget. Utána Zsuzsa elbeszélgetett a két költővendéggel, Pap Jó­zseffel és Fehér Kálmánnal. Az előadás végén Zsu­zsa kiosztotta a legszorgalmasabb iskoláknak a meg­érdemelt könyvjutalmat. Én is kaptam egy szép dossziét, a Napsugár feliratával. Nekem ez a műsor nagyon tetszett, továbbra is szor­galmasan küldöm írásaimat, hogy jövőre is ott lehessek. ZŐDI Izabella Zdravko Gložanski iskola, Becse Kedvet ad az íráshoz! A Napsugárt nemcsak mi, önképzőkörösök ol­vassuk, hanem minden írni szerető tanuló. A leg­kedveltebb rovatról elbeszélgetünk néhány percig magyarórán is. Legjobban szeretjük az írószemmel munkáitok­ról alrovatot. Szívesen olvassuk többször is a fogal­mazásokat és figyelemmel kísérjük az írói hozzászó­lást. Örülünk, hogy az írók, költők nemcsak a rossz véleményüket nyilvánítják ki, hanem arról is szót ejtenek, amit jól írt, és ezzel mé­g jo­k ked­vet adnak az íráshoz. A Játsszunk- kal is többször játszunk, habár a megoldást nem mindig küldjük el. Az Irodalmi Arcképcsarnokot eleinte figyelem­mel kísértük, de sajnos lemaradtunk a képek gyűj­tésével s nem mindegyik írót, költőt ismerjük föl. A szerkesztést is szívesen vállaljuk, kell ilyen feladat, hogy lássuk, más iskolákban milyen gondolatok foglalkoztatják a diákokat. Szívesen olvasnánk még ismert emberek gondolatait nyelvről, irodalomról, szép könyvekről, ígérjük, hogy továbbra is együtt fogunk mű­ködni a Napsugárral. A többi pajtásnak és Zsuzsá­nak is további sikeres munkát kívánunk. DIENES Dóra és BARTUSZ László Samu Mihály iskola, Péterréve Mintha mi írtuk volna... A lap az iskolánk számára igazi kincs. Nem akarunk túlozni! Mindannyian szeretjük olvasni a Napsugárt, mert általa sok pajtást megis­merünk írásain keresztül. Sokszor úgy érezzük, mintha magunk írtunk volna egy-egy elbeszélést, annyira hasonló öröme­ink, bánataink vannak. Az alsósok is, felsősök is egyaránt sokat tanulnak belőle. A sok fogalmazást mi is szaporítjuk. Sok pajtásunk verse, beszámolója megjelent már. Mindig lelkesen olvassuk az író­szemmel munkáitokról című rovatot, s mindig egyetértünk a véleményezővel. Az Irodalmi Arcképcsarnok feladványait tudósí­tóink általában megfejtik. Szeretnénk azonban, hogy az íróknak nemcsak a nevük jelenne meg a megfejtésben, hanem egy rövid életrajzot is mellé­kelnének, így jobban fejlődne tudásunk. PESTI Edit 6.­­ és MOLDVAI Tímea 7. , Cseh Károly iskola, Ada

Next