Magyar Szó, 1993. február (50. évfolyam, 30-57. szám)
1993-02-01 / 30. szám
Közlekedés A mióta feltalálták a kereket, mtg az évezredek során sokat fejlődött a közlekedés. A négy kerék alkalmazása korszakalkotó jelentőségű volt, nem utolsósorban a jármű stabilitása tekintetében, nem beszélve arról, amikor kitalálták, hogy nem kell elébe jószágot fogni. A XX. század végén egy újabb felfedezéssel találkozhatunk, mégpedig azzal, hogy hogyan kell a kerekes járműveket kivonni a forgalomból. Félreértés ne essék, nem a század eleji ábrándozók álmának beteljesüléséről van szó, akik azt jósolták, hogy ez idő tájt már a hátunkra szerelhető repülőalkalmatossággal röpködhetünk egyik helyről a másikra. Itt most egészen más ábrándokról, és ami számunkra egyáltalán nem mellékes, hazai találmányról van szó, amit egyszerűen csak úgy hívnak, hogy üzemanyaghiány. Az ok ismert: nekünk kevés van, külföldről a gazdasági büntetőintézkedések miatt nem hozhatunk be, ha szabad lenne behozni, akkor meg nem lenne rá pénz. Ebből következik, hogy kilométeres gépkocsisorok napokig várakoznak a benzinkutakon. De egyre többen vannak olyan véleményen, hogy hamarosan lesz elegendő üzemanyag, mert ilyen életszínvonal mellett a közönséges polgár úgysem tudja már megvenni. Persze mindez nem vonatkozik azokra a (más) vidéki rendszámtáblájú nagy luxusautókra, amelyekből egyre több száguldozik utainkon, utcáinkon. Meg minden öntudatos polgár tudja, hogy ilyen feszült helyzeten a politikusok gépkocsijai, a katonai járművek és a tankok sem riadhatnak üzemanyag nélkül. A polgár tehát a „világ legdemokratikusabb országában ” is az utolsó helyre kerül; az első helyen az „érdek” áll. A nem marad más hátra a pol- tgárnak, mint hogy maga irányítsa sorsát. Ha nincs üzemanyag az esetleg létező gépkocsija számára, akkor mással közlekedik, de akármit választ, a zsebéhez mérten úgyis drága. Az üzemanyaghiány miatt viszont korlátozták az utas- és teherszállítást is. Soha eddig nem tapasztalt tömegek vannak az autóbuszokon, a vonatokon. A szállítás minőségéről már senki sem beszél, örül, ha eljut egyik helyről a másikra. Megtörténik, hogy az autóbusz, amelyikkel utazni szeretett volna, éppen nem közlekedik, mert üzemanyag híján nem indították, vagy elromlott. A vonatok a legtöbbször nagy késéssel közlekednek, nem ritka eset, hogy a Szabadka-Belgrád vonalon kétórás késéssel érkeznek. Az sem ritka eset, hogy nem fűtik a szerelvényeket, a befagyott ablakon keresztül ki sem lehet látni. Nem is beszélve arról a minapi rendeletről, mely szerint az üzemanyaghiány miatt leállították az elsősorban tehervontatásra szolgáló, gázolajjal működő mozdonyokat. A nagy fokú az elégedetlenség, é amit mi sem bizonyít jobban, mint az, hogy a fővárosi közlekedési vállalat sztrájkot jelentett be, ha nem javítanak a fizetésükön és a munkakörülményeiken. Hasonló okokból, és mert a járműveknek több mint a fele nem felel meg a műszaki előírásoknak, és egyáltalán nem biztonságosak, a jól ismert Lasta szállítóvállalat is sztrájkot helyezett kilátásba. De ez az ország továbbra is fittyet hány a világ felhívására, hogy állítsa le a háborút, sőt még fenyegetőzik is, mint annak az öt hajó egyikének a kapitánya, amelyek a tilalom ellenére csaknem 50 000 tonna kőolajszármazékkal vágtak neki az ukrajnaitól a belgrádi kikötőbe vezető útnak. A kapitány, mint ismeretes, a felszólításra, hogy álljon le, azzal fenyegetőzött, hogy a Dunába engedi az uszályok rakományát, vagy felgyújtja, és ökológiai katasztrófát idéz elő. Reszkess, világ! A világ meg tehetetlenül szemléli a volt Jugoszláviában zajló eseményeket, úgy, mint a román és a bolgár hatóságok a Kis-Jugoszlávia felé haladó üzemanyag-szállítmányokat. A polgár meg közlekedjen, ahogy tud, illetve mit közlekedjen! Örüljön a puszta létének. T. KOVÁCS János GENF VISSZHANGJA AMERIKÁBAN „Rossz terv nem lehet sikeres” Warren Christopher külügyminiszter ma az ENSZ-ben (Washingtoni tudósítónktól) A Clinton-kormány meglepődött Cyrus Vance és Lord Owen lépésén, hogy a genfi tárgyalásokat a Biztonsági Tanácsban kívánják befejezni, állították szombaton Washingtonban az amerikai diplomácia magas rangú képviselői. A genfi folyamat „átjátszása” New Yorkba azért is érinti kellemetlenül az Egyesült Államokat, mert döntéskényszerbe kerülhet egy olyan tervvel kapcsolatban, amelyet kezdettől fogva elhibázottnak tartott. George Bushnak és csapatának még sikerült tartózkodó magatartással elkerülni, hogy határozott véleményt mondjon az ENSZ, illetve az Európai Közösség nevében közvetíteni igyekvő személyiségek elképzeléséről. A január 20-án belépő Clinton-kormány azonban az első naptól nem titkolta kételyeit a Vance-Owen-terv kilátásaival kapcsolatban. Az egyik alapvető amerikai kifogás arra vonatkozott, hogy a felkínált megoldás megszüntetné egy nemzetközileg elismert állam legitim, választott kormányát. A másik elfogadhatatlan elv amerikai fülek számára az, hogy az új „államforma szentesítené az etnikai határok meghúzását, éppen azt, amit a szerb agresszorok kezdettől fogva követeltek”. (Folytatása a 3. oldalon) „Az első áldozat az igazság” Visszaterelni az eseményeket politikai-diplomáciai vágányra Thornberry Kninben Cedrick Thornberry, az UNPROFOR polgárügyi igazgatóságának főnöke tegnap Kninben kijelentette: „Horvátországnak a Krajinai Szerb Köztársaság elleni agressziója nemcsak hogy meglepett bennünket, hanem meg is döbbentett, jóllehet tudtuk, hogy csapatösszevonásokat végez Krajina irányában”. Thornberry, miután tárgyalt a krajinai hatóságok képviselőivel, a sajtóértekezleten elmondta, hogy éppen az agresszió előtt a szemben álló felek egy magas szintű közös tárgyalásra készültek Latish Nambiar elnökletével. A tárgyalásokon, mint hangsúlyozta, szó lett volna Maslenicáról, a Peruca vízi erőműről, valamint a szemben álló feleket érintő egyéb gazdasági jellegű kérdésekről. „Most azért vagyok itt, hogy megkíséreljük megakadályozni az események esetleges kedvezőtlen alakulását, és az eseményeket visszatereljük a politikaidiplomáciai vágányra, illetve a zöld asztalhoz” - mondta Thornberry. (Folytatása a 4. oldalon) A kisebbségi jogokért Beszélgetés Smaranda Enachéval, a marosvásárhelyi Pro Europa Liga társelnökével - 2. oldal Mónika, a világelső Azt mondják... Dehogy is mondják. Meggyőződéssel hiszik és vallják az „úri”, fehér sport sok milliósra kiterjedt hatalmas táborában, hogy a kislány, Mónika, Szeleséké, a legkisebbik, manapság legyőzhetetlen. Mondjam most, hogy tévednek? Hogy legyőzhetetlen, sebezhetetlen, „Übermensch” (vagy „Mädchen”) a sportban mint olyanban nincsen? Tulajdonképpen mondhatnám is, de minek? Minek mellébeszélni, amikor Szeles Mónikáról direktben ki kell mondani: ha tornát nyer, serleget vesz át, ha ünnepük és tapsolják, az nem ezért vagy azért történik, hanem csak egyért - a világ legjobbjával más nem is történhetik! G.M. NEMZETKÖZI BOSZNIA-ÉRTEKEZLET Kudarc vagy folytatás Lord Owen és Cyrus Vance tájékozódó jellegű megbeszélései - A görög vezérkari főnök figyelmeztetése - A spanyolok is kimentik katonáikat A genfi Jugoszlávia-értekezlet harmadik fordulója sikertelenül fejeződött be. A Bosznia-Hercegovinadosszié így New Yorkba került. Ebből azt a következtetést is le lehet vonni, hogy a tárgyalások lehetősége még nem hiúsult meg. Cyrus Vance és lord Owen, a békeértekezlet társei-Genfben csupán Mate Boban, a boszniai horvátok vezetője fogadta el a Vance- és lord Owen-féle béketervet, Radovan Karadžić boszniai szerb vezető visszautasította a térképeket, Izetbegovic bosnyák elnök pedig a békemegállapodást és a köztársaság területi felosztását is. nöklői a hét elején New Yorkba utaznak, s ott a Biztonsági Tanácstól utasításokat kapnak további munkájukra vonatkozóan. Radovan Karadžić, Alija Izetbegovic és Mate Boban úgyszintén elutaznak New Yorkba, hogy ott próbálják meg egyeztetni nézeteiket. Lord Owen szerint ezek a politikusok még áthidalhatják az egymás közötti nézetkülönbségeket, hogy azután a BT előtt elfogadják a tervet. (Folytatása a 3. oldalon) Izettgovic és Kr.Jarižić Mától drágább a tej A vajdasági tejgyárak többsége mától mintegy 50 százalékkal felemeli a tej és a tejtermékek árát. A tejgyárak azért kényszerültek erre, mert mintegy 50 százalékkal emelkedett a tej felvásárlási ára, de nagy arányban megdrágult a göngyöleg és az energia is. A tejfeldolgozók mától a tej zsírtartalma szerint az eddigi 120 dinár helyett 180 dinárt kapnak, ilyen arányban fizetnek majd többet a vásárlók a tejért és a tejtermékekért. Az újvidéki Tejgyár, Szerbia második tejgyára, arról tájékoztatott, hogy mától egy liter tartósított tej 3290 dinárba kerül, egy liter pasztőrözött tej pedig 1450 dinárba. Az újvidéki Tejgyár egyébként naponta mintegy 40 000 liter tejet szállít le. (Tanjug) Az új lottó nyerőszámai: 9, 11, 21,24, 30, 40 * A DEMOKRATIKUS KÖZVÉLEMÉNY NAPILAPJA L. évf., 30. (16405.) szám Újvidék, 1993. február 1., hétfő Ára 1500 dinár Duna Televízió Az első magyar műholdas csatorna megkezdte rendszeres adását - 9. oldal ■ Reggel ködös, nagyon hideg, a nap folyamán napos idő várható Időjárás-jelentésünk a 10. oldalon