Magyar Szó, 2002. február (59. évfolyam, 26-49. szám)

2002-02-03 / 28. szám

2002. február 3., vasárnap „A magyarok királynéjáénak, Fe­­renc József császár hitvesének, a már életében legendává lett „magyarba­rát” Erzsébetnek mesterien megze­nésített története, melynek ősbemu­tatója tíz évvel ezelőtt volt Bécsben, minden jel szerint meghódította a világot. Essentől kezdve Tokióig ha­talmas sikereket arat, rendre zsúfolt nézőtér előtt fut. Minden bizonnyal ez késztette a pesti Operettszínház vezetőségét is arra, hogy hat év után, amikor mind a magyar fővárosban, mind pedig a Szegedi Szabadtéri Já­tékokon bemutatták, a napokban is­mét műsorra tűzze. Zeneszerzőjével, a szabadkai születésű, Grammy-díjas Lévay Szilveszterrel, valamint a da­rab rendezőjével, néhány főszerep­lőjével és szaktanácsadójával a pesti felújítás alkalmával beszélgettünk el a nagy népszerűség vélhető okairól s a darab új minőségeiről. Lévay Szilveszter, Erzsébet király­né volt az egyik legelső emancipált asszonya Európának. Hogy milyen harc árán sikerült ezt elérnie, abból igyekeztünk egy keveset bemutatni Michael Kunze szövegíróval. Erzsé­bet története napjainkban is igen aktuális, gondoljunk csak Diana her­cegnőnek, a 20. század Elisabeth­­jének a tragédiájára. S lényegében mindenki magára ismerhet benne, aki küzd az egyéni szabadságáért, vállalni meri a „másság”-ot. Hogy a sok rendezés közül melyik volt a leg­jobb? Nehéz megmondanom. Erzsé­bet királyné dédunokájának viszont, aki látta mind a bécsi, mind az esseni, mind pedig a pesti változa­tot, a magyar verzió tetszik legjob­ban. Ebben olyan részek is szerepel­nek, amelyek nem voltak ott a bécsi ősbemutatón. Például Rudolf trón­örökös feltételezett összeesküvése a magyarokkal apja ellen - mellesleg az ő emberi drámája a felújított pes­ti előadásban sokkal megrázóbb, mint a hat évvel ezelőttiben volt­­, aztán Erzsébet trapézjelenete, ami­kor az Útvesztő minden új kezdetű dalt énekli, leesik a hintáról, de nem hal meg­­ szerelmese, a Halál nem engedi — szintén a magyar ver­zió számára íródott, s azóta más ren­dezők is átvették. Ugyancsak Zsófia anyakirálynőnek a halála előtt éne­kelt dala, amely által a vaskezű, hi­degfejű anyós figurája árnyaltabb, emberibb megvilágítást kap, arra utalva, hogy a birodalom összetartá­sa érdekében muszáj volt úgy visel­kednie. Szeretném hangsúlyozni, hogy a darab történelmileg autenti­kus, s a rendező mesteri kézzel érzé­kelteti a „Pusztuljon, mind, aki más” kulcsmondat igazságát, az anarchiz­mus, nácizmus csíráinak a 19. szá­zadban való megjelenítésével (is). Kerényi Miklós Gábor rendező, az Operettszínház igazgatója: A da­rab a 19. század végéről szól, de­­ előadás után még órákig jár az agyam, mert valóban mindannyi­unkra belülről hat. Külön kiemel­ném, hogy a magyar musicalek tör­ténetében talán először fordul elő, hogy egy ilyen nehézségű zenei anyagot mi élőben énekelünk le a színpadon, miközben letáncoljuk is, először van, hogy ekkora kórusok élőben megszólalnak, s elérzéke­­nyültséggel köszönöm meg az egész társulatnak ezt a valóban fantaszti­kus munkát, kezdve a műszakiaktól a színművészekig, a tervezőktől a táncosokig, énekesekig. Nem mond­hatok mást, mint amit a műsorfüzet­ben is hangsúlyozok: Lévay Szilvesz­ter és Michael Kunze leszámoltak a könnyes leányregények Sissi-képé­­vel, akárcsak a boldog Ferenc József- i békeidők nosztalgiájával. Egy szin­te teljesen mai, az önmegvalósítá­sért, az értelmes létezésért elemen­táris harcot folytató, rendkívül érzé­keny és tehetséges nő kálváriája ele­venedik meg, amint a Habsburg Bi­rodalom szétszakadásának apokalip­tikus viharaiban a következő század legsötétebb erői szárnypróbálgatása­inak (fasizmus, anarchizmus, terro­rizmus) idején, hittel és erővel védi egyéniségének megismételhetetlen értékeit. Ez a musical olyan valaki­ről mesél, aki nagyon közel áll hoz­zánk, hiszen lehet, hogy mi is egy pusztulás felé hajózó világban élünk és igen nehezen viseljük el az értel­metlen kötött formákat, személyisé­günk meg-megnyomorítását... Janza Kata, Elisabeth megszemé­lyesítője az 1. szereposztásban: Való­ban sok mindent láttatott előre ez a darab: ha Diana hercegnő életét és halálát végignézzük, tisztában kell lennünk azzal, hogy minden pilla­natban megtörténhet e „sztori”, ilyen körülöttünk a világ. Erzsébet egy nagyon modern nő volt a maga korában, sokszor érzek vele a saját életemben is közös vonásokat... Szabó P. Szilveszter, a Halál meg­személyesítője, akinek alakítása fre­netikus sikert aratott: Én ezt a szere­pet nagyon jó időben kaptam meg, ‘96-ban, lázadó ifjúként, még a főis­kola előtt, akkor minden energiá­mat beleadtam, s ez nagyon rokon­szenves volt a rendezőnek, aki ezt meg is követelte minden próbán tő­lem. Aztán ez átfordult egy cizellál­tabb lelki folyamatba, s a hangulato­kat ízeire szedve próbáltuk a Halál­nak egy olyan figuráját színpadra ál­lítani, aki földi érzelmeket kezd érezni Elisabeth iránt, s ettől földi jelenség lesz. Nehéz volt, de teljesen átjárt a szerep. Nagyon sok mindent mond nekünk ma ez a darab, de a legfontosabb talán a lojalitás kérdé­se: mennyire úszni az árral? Sasvári Sándor, Ferenc József megszemélyesítője: Nem ez a fősze­rep, de nagyon fontos szerep. Én úgy érzem, hogy egy kicsit irányított a figura, hangsúlyozva van végig, hogy az édesanyja befolyása alatt áll. Muszáj volt ilyennek lennie. Nagyon erősen kellett tartania egyrészt a monarchiát, másrészt a családját. Imádta Sissit. Biztos, hogy nagy-nagy szerelem volt, de hát vannak megal­kuvások az ember életében, itt is je­len van a darabban. Azért a császár mégis élet és halál ura. Dr. F. Dózsa Katalin művészet­­töténész, a Történeti Múzeum fő­igazgató-helyettese, Erzsébet-szakér­­tő. Erzsébet egy nagyon kulturált, érzékeny, elbűvölő egyéniség volt, kiváló politikai érzékkel, de a politi­kában csak egyetlen dolgot intézett el: minden erejével a magyarokkal való kiegyezést pártolta. Nem kizá­rólag azért, mert szerette a magyaro­kat, hanem, mert felismerte, hogy ha a birodalom meg akarja tartani Magyarországot, meg kell egyezni vele. A tárgyalásokban is bizonyos mértékben részt vett Sissi, legalábbis az Andrássy gróffal tartott kapcsola­tán keresztül. Tulajdonképpen egy ízig-vérig 20. századi asszony volt, aki nem érezte jól magát abban a hiva­talos szerepben, hogy ő az osztrákok császárnéja, a Haza anyja, a szegé­nyek istápolója. Különösen a bécsi udvartól irtózott, ahol nagyon hide­gen fogadták. Zsófia nagyon kemé­nyen meg akarta nevelni, hogy olyan hivatalos személyiséggé vál­jon, mint amilyen ő maga is volt. Minden tettét kritizálták, elvették a barátnőit, idős hölgyek egyfolytában etikettre tanították. A legnagyobb tragédiája az volt, hogy a gyerekeitől is megfosztották. Ugyanakkor maga nagyon szabadon volt nevelve, és tényleg az volt a benyomása a férjé­ről, Ferenc Józsefről - aki korának egy valóban vonzó férfija volt, tény­leg szerelem alakult ki kettejük kö­zött -, hogy sokkal boldogabban él­nének, ha pl. szabólegény lenne. El­ső gyermeke meghalt, ez is nagy tra­gédia volt számára, egyetlen vigasza Mária Valéria volt, akit Egyetlenké­nek meg Magyar Kislánynak becéz­tek, akit maga mellett tartott, ami­kor azonban férjhez ment, úgy érez­te, örökre elveszítette, őneki mellet­te már nincs helye. Rudolf öngyil­kossága ugyancsak mélységesen megrendítette, mert úgy érezte, ah­hoz neki is köze van, amikor a fia megpróbált hozzá közeledni, kiön­tötte neki a szívét, egyszerűen nem értette meg... Rudolf halála után mély depresszióba süllyedt, s akkor már valóban betegesen ügyelt a szépségére, karcsúságára, az volt a vágya, hogy mindig, mindenütt tö­kéletes ideálként jelenjen meg. An­nál inkább, mert mindig, mindenütt ádáz szemek lestek, hogy a legkisebb hibát is felfedezzék... Hatvanegyedik életévét töltötte volna be, amikor egy fanatikus merénylő keze által e tiszta, szép és nemes életet lekaszál­ta a Halál. FARKAS Zsuzsa „Az ember szabadságának lenyűgöző mítosza” Lévay Szilveszter és Michael Kunze világsikert aratott Elisabeth c. musicalje hat év után ismét a pesti színpadon Pólyák Lilla (Elisabeth a 2. szereposztásban) és Szabó P. Szilveszter (A Halál) A rendező: Kerényi Miklós Gábor H­a emlékeim nem csalnak, utoljára egyetemi éveim alatt éltem át azt a cso­dálatos élményt, amit hosszú évek múl­tán most ismét sikerült: a kivételes emberekkel való találkozás megrendítően szép élményét. Martin György neves néprajzkutató özve­gye, a szintén néprajzkutató Borbély Jolán járt Horgoson Nagy­ Albert koreográfus, a Szeged Néptáncegyüttes vezetője kíséretében a Testvé­riség Művelődési Egyesület vendégeként. Először a legkisebbekkel, a kezdő néptánco­sokkal találkoztak, és ennek a találkozásnak sokféle haszna, értéke lett, hiszen a koreográ­fus és a kutató megismerkedtek a kicsinyek tu­dásával, a gyerekek pedig a Joli néni által ho­zott és bemutatott videofim segítségével bete­kintést nyertek a magyarországi néptáncok­tatás kezdeteibe.­­ Martin György az idén lenne hetvenéves. Most minden rendezvény ennek jegyében, az ő emlékére zajlik. Amikor néhány napra Szeged­re jött az özvegye, nem hagyhattam ki, hogy ne hozzuk át őt és a Martin György munkásságáról készült filmet Horgosra is - vázolta látogatásuk célját Nagy Albert. A neves koreográfus számára nem ismeret­len a horgosi egyesület, hiszen évekig segítette, istápolta, irányította. - Tudom, mi volt itt öt évvel ezelőtt. Martin György idejében, a hetvenes években kezdtünk betekintést kapni abba, mi az, ami található tánc, dal, kultúra. Akkor jöttem először Vajda­ságba. Megpróbáltam megváltoztatni a gyöngyösbokrétás szellemet, mert amiatt kiszo­rult a hagyományokból az eredeti néptánc, népdal. Ez a szellem uralkodott Horgoson is. Miután a politika megengedte, hogy mindenki visszanyúljon a gyökerekhez, ezt a szellemet igyekeztünk megváltoztatni. Hála Istennek, a munkánk gyümölcsét ma is élvezhettem, és kü­lön öröm, hogy mindez Martin György özve­gyének jelenlétében történhetett. Ő biztosan elviszi ennek az együttesnek a hírét Budapestre - mondta Nagy Albert az ifjúsági tánc­csoport bemutatkozása után. Szemtől szemben keményen bírálta ugyan a színpadon pihegő táncosokat, de amikor a kí­váncsiskodó újságíróknak értékelte az együttes munkáját, megenyhült. - Ha nyolc általánosban határozzuk meg a néptáncot, akkor ez az együttes a negyedikbe lépett. Ez sok magyarországi együttesnek is be­csületére válna. Én ugyanis nem értek egyet az­zal, hogy másféle mércéket kell alkalmazni a határon túli hagyományápolók esetében. Igaz, hogy mások a munkakörülményeik, de aki csi­nálja, annak minőséget kell elérnie. Jó érzéssel ülök itt, a horgosi Művelődési Házban, ezek a gyerekek jó úton indultak el, és rengeteget vál­lalnak, hiszen vidéken dolgoznak és tanulnak, gyakran még jó szót se kapnak, mégis csinálják. Örülök, hogy­ Horgos nem úgy gondolkodik, hogy nem kell a művelődési élet, hanem igen­is a művészetek, művelődés felé tereli az ifjúsá­got. De nem szabad megállni a színpadi mun­kánál, hanem nagy súlyt kell helyezni a szelle­mi műveltségre is. Nagy Albert szavait bizonyította, mekkora érdeklődéssel figyelték, figyeltük a Martin György munkásságáról készült filmet. Özvegye mellett egykori munkatársai, adatközlői beszéltek gyűj­tőútjairól, közben Joli néni egy-egy megjegy­zést fűzött a képsorokhoz, az elhangzottakhoz. Amikor befejeződött a film, percekig néma csend honolt a nézőtéren. Joli néni csillogó tekintete pedig végig-vé­­gigpásztázott a fiatalokon. - Nagy öröm volt itt lenni, elsősorban azért, mert három-négy csoporttal találkoztam, közel száz gyereket láttam különféle korosztályban táncolni. Látszik, hogy szívesen, örömmel csi­nálják. Ilyen gyereksereg a mai világban ritka! Varázslatos dolog az, hogy Magyarországon mind több gyerek táncol, Csongrád megyében majdnem ezer. A horgosi fiatalok csoportja bátran elmehet akárhová fellépni, külfödre is. Nagyon szép a kiállásuk, vizuálisan is szép lát­vány a csapat. Látszik, hogy tisztességesen dol­goznak, a koreográfiákat becsülettel eltáncol­ják. Ez persze nem jelenti azt, hogy nem fér rá a munkára a tisztítás. Borbély Jolán rengeteg hasznos tanáccsal látta el a fiatalokat, megnézte népviseletüket is. - Lassan harminc éve azon munkálkodunk, hogy azt ápoljuk, aminek gyökerei vannak, ami mögött megtalálhatók a szülők, nagyszülők. Minden népnek megvan a maga kulúrája, ah­hoz kell visszanyúlni. Örömmel tapasztaltam, hogy a horgosi fiatalok közül is többen részt vesznek a szabadkai Népkörben szervezett szak­mai tanfolyamon, és néhányan a szegedi tánc­­művészeti főiskolára készülnek. Amilyen kivételes egyéniség volt a néptánc Bartókjaként ismert Martin György (akinek életművét, gyűjtőmunkáját a világon egy­ülál­­lóan gazdag filmanyag őrzi), ugyanolyan kivé­teles személyiségnek ismerhettük meg Borbély Jolánt is. Olyan kedves közvetlenséggel mesélt kettejük küzdelmes, de tartalmasságában gaz­dag életéről, mint amilyen mindent elsöprő lendülettel Nagy Albert beszélt arról, hogy a hagyományápolók a szó legnemesebb értelmé­ben fanatikusok. Végül tömören így fogalma­zott: „akkor ér ez a munka valamit, ha hittel csi­náljuk”. Akikkel a filmek, beszámolók és a sze­mélyes találkozások során megismerkedhet­tünk, azok hittel csinálták, csinálják - ezért volt kivételes élmény Martin György özvegyének horgosi látogatása. MISKOLCI Magdolna A néptánc Bartókjával ismerkedtünk Kivételes élményt nyújtott Martin György özvegyének, Borbély Jolán néprajzkutatónak horgosi látogatása Magyarázó MŰVELŐDÉS 13

Next