Magyar Szó, 2004. október (61. évfolyam, 231-256. szám)

2004-10-13 / 241. szám

2004. október 13., szerda vagy ahogyan tréfásan nevezik őket: a szappanos szőrsimogatók. A munka mellett - amely kezdő és haladó csoportban folyik - különböző előadá­sokat hallgatnak, kirándulnak, barátkoznak. Az egyéni alkotások mellett minden évben készült egy közös munka is, amelyet a házigazdának, a Tiszaszentmiklós Magyar Kultúrkörnek ajándé­koznak. A tevékenységet jelenleg három oktató irányítja: Gubik Anita, Rúzsa Mária és Tóth Lí­via, de nem szabad megfeledkezni Olajos Mi­­hályról sem, aki évekig tanított a táborban. A helybeliek között is sok segítő van, akik főleg a szervezésben és a konyhai munkában jelesked­nek. Közülük ki kell emelni Berák Benittát és Be­rak Brigittát, valamint Reperger Miklóst, a kul­túrkör elnökét. A jubileum alkalmából hirdette meg a Tisza­szentmiklós Magyar Kultúrkör­­ a magyarországi Nemzeti Kulturális Örökség Mi­nisztériumának a támogatásával - a kiállítást, amelyre meghívást kaptak mindazok, akik az elmúlt évtizedben legalább egy alka­lommal jelen voltak a tiszaszent­­miklósi nyári nemezelőtábor­­ban. A szervezők arra kérték őket, hogy küldjék el sikeresebb műveiket a használati tárgyak, a gyermekjátékok és a faliszőnyeg kategóriában. A bemutató szer­ves része a Délvidéki Nemezsá­tor is, amelynek az alkotói az idén kiérdemelték Zenta város legrangosabb elismerését. Ez a hatalmas munka is kötődik a ti­­szaszentmiklósi nemezelőtábor­­hoz, hiszen a többiek mellett an­nak a résztvevői is derekasan hozzájárultak a gyúrásához. A Te, bárányok gyapjából va­ló címet viselő kiállítás - amely­nek néhány részlete látható a fo­tókon - október 16-áig tekinthe­tő meg a zentai Művelődési Ház­ban 9-12 és 16-20 óra között, il­letve szombatonként 9-től 12 óráig. (Tha) H­ogyan látták dédapáink azokat a városokat, amelyekben mi is la­kunk? Amennyiben kíváncsiak rá, és többet szeretnének tudni az urbá­nus fotózás kezdeteiről is, figyelmükbe ajánljuk a Vajdasági Múzeumban múlt héten nyílt kiállítást, mely Milkica Popo­­vic custos több hónapos terepi kutató­munkájának eredményeként jött létre. A kiállítás anyagát Vajdaság múzeu­maiból, levéltáraiból, műemlékvédő inté­zeteiből, közintézményeiből, és több, ed­dig féltve őrzött, magángyűjteményből válogatta a szerző, azzal a céllal, hogy do­kumentálja, hogyan látták és hogyan örö­kítették meg a 19. század közepétől Vaj­daság városainak főbb épületeit, köztere­it, tehát a várost mint olyant a korabeli helyi, vagy vándorfényképészek. A kuta­tott időszak az 1850 és 1914 közötti évek­re terjed ki, az urbánus és a panorámafo­tózás kezdeteire. Ezt térképezi fel a tárlat, kronológiai sorrendbe helyezve Vajdaság nagyobb városainak fotóit, s így a városké­pek fejlődésének folyamatosságát is figye­lemmel kísérhetjük, és az exteriőr fotózás technikai és művészi fejlődésének nyo­mait is felfedezhetjük. A kiállításon a kö­zönség elé kerülő 130 fényképpel nem a fellelhető fotók mennyiségét igyekezett bemutatni a szerző. Minden nagyobb vá­ros esetében igyekezett felkutatni a legré­gibb fotókat, így olyan ismert korabeli fényképészek munkáit, mint Anastas Jo­­vanović, Georgije Knežević, id. Oldal Ist­ván, Singer József, Tihomir Jovanovic­, vagy Frei Béla. A tárlat fényképei között azonban számos olyan ismeretlen fotós munkáját is megtaláljuk, melyeket elő­ször láthat a közönség. Anastas Jovanovic 1850-re datálható Pétervárad-képe is a lá­togatók elé került, mely a legrégebbi is­mert városfotó térségünkben. Ezzel a pé­­terváradi felvétellel indult útjára az urbá­nus fotográfia Vajdaság területén. Térsé­günkben az 1940-es évek elejére tehető a fotózás kezdete, de szinte 1950-ig nagyon drága szórakozásnak bizonyult. Ebből ki­folyólag a helyi, és a vándorfényképészek is csak a biztosan eladható műtermekben készült családi fotókra és portrékra vállal­koztak. Megrendelésre készítettek eset­leg mást, vagy puszta kedvtelésből, szóra­kozásból, de ez veszteséges vállalkozásnak bizonyult. A műtermi fotózástól való megválás tehát csak akkor történhetett meg, amikor a fényképkészítés folyamata olcsóbb lett, s a fényképezés áttért az ex­teriőr megörökítésére. A kiállítás szerzője, a minőség elvét tartva szem előtt, városonként mintegy 4-6 fotót, s ugyanennyi képeslapot állí­tott ki. Tévedés ne essék azonban, nem képeslap-kiállításról van szó, hisz képes­lapkészítésről csak 1896-tól beszélhetünk ezen a tájon. A képeslapokra úgy kell te­kintenünk, mint nyomdailag sokszorosí­tott fényképekre, melyek megőrizték, megmentették a korabeli fényképészek munkáit, s mint e fotózsáner legkorábbi időszakának példányai, mindenképpen itt a helyük. Annál is inkább, hisz a fo­tók eredetije, amiről a képeslapok ké­szültek, régen elveszett, s a róluk nyom­tatott párezer képeslapból is kevés ma­radt fenn, még kevesebb, amely sértetle­nül maradt. Németh Ferenc fotótörténész, a kiállí­tás recenzense szerint a tárlat más szem­pontból is lényeges, hisz az új idők új igé­nyeire felel. Az utóbbi néhány évben egy­re növekszik az érdeklődés a vizuális mű­vészetek iránt, beleértve a régieket is. A XXI. század elején, a számítógépek elter­jedésével a képi kommu­nikációnak térségünkben is megnőtt a vizuális jelen­tősége. A sza­porodó fotó­­kiállítások száma is ezt jelzi. Ennek egyszerű ma­gyarázata, hogy a képi kommuniká­ció közvetlen, önmagáért beszél, így e tárlaton a képeken keresztül kommuni­kálnak velünk a régi fényképészek. A ko­rabeli terek, városrészek bemutatásával nemcsak gyönyörködtetnek, de egyben gondolkodásra is késztetnek bennünket, és provokálnak is, hogy a mai városképek­kel összehasonlítva, esztétikai ízlésünknek megfelelően ítéletet mondjunk az időköz­ben lezajlott változások pozitív vagy negati­v voltáról. Közben elgondolkodtatnak arról is, milyen irányban halad egy-egy urbánus közösség fejlődése. Megállapíthatjuk, hogy egyes értékeket sikerült megőriznünk, szembetűnik azonban a szándékosan elkö­vetett, és a két világháború idején történt rombolások nyoma is. A kiállítás, mely Újvidék, Versec, Nagybecskerek, Ruma, Zimony, Szabad­ka, Zombor, Pancsova, Nagykikinda, Mit­rovica és Fehértemplom XIX. századi vá­rosképét tárja a látogatók elé, október 23-ig tekinthető meg a Vajdasági Múze­umban. I M. E. Vajdasági városok régi fényképészek lencséjével A kiállítás október 23-ig tekinthető meg a Vajdasági Múzeumban Pétervárad A szabadkai Népszínház Az újvidéki püspöki palota A szabadkai Városháza Az újvidéki Mária Neve-templom Nagybecskerek Ifjú Gábor JÜKWUtfiÓ kozelkep@magyar­szo.co.yu KÖZELKÉP 11

Next