Magyar Szó, 2007. november (64. évfolyam, 256-281. szám)

2007-11-12 / 265. szám

2007. november 12., hétfő itatio) Logan-sors Németországban Ki hitte volna öt évvel ezelőtt, hogy egy román gyártmányú gépko­csi a német autómagazinok címlapjára kerül? A Logan már a használtautó­kereskedések „polcait” is megtöltötte Németországban. Dragostea din tei der Technik - írja egy német fórumozó a Németországba is berobbant Dacia Logan modellről. A fórum témanyitó hozzászólását egy timis cybernével véleménykedő szerezte. A szekuritátés majd Román Hírszer­ző Szolgálati fedőnévként használt timis név tulajdonosa enyhén tört németséggel rövid, de heves dicshimnuszt zeng a coli­­bas-i autó címlapra kerüléséről az ADAC- motorwelt magazinban, és hogy milyen imidzsnyereség ez Romániának. A németebbnek ható vélemények dekonstruálják és sárba döngölik timis Logan-himnuszát, külön kitérve az olcsó és nyugati standard témakörökre. És mégis veszik? Igen, veszik. Sokan veszik. A németországi eladások a nyár folyamán annyira megnőttek, hogy az ősz elejére már annyit kellett várni egy Loganra, mint a Mercedes személyre szabott limuzinjára. A tendencia azonban megtört, és mára már rengeteg, gyakor­latilag új eladó Logan ácsorog a német használtau­tó-kereskedésekben. Csak a Zweitehand használtautó­árusításra szakosodott weblap keresője több mint 4500 találatot dob ki használt Logan kulcsszóra, köztük olyan is akad, amelyik csak ötven, vagy még kevesebb kilométert futott. Az AutoScot24 is több mint ötszáz Logant kínál eladásra. A fentebb idézett fórumon nyilatkozók szerint a Logan legfennebb a 15 év körüli német autóknak lehetne versenytársa, ám ezek sokkal olcsóbbak. Az egyik Logan­­ján túladni akaró német állampolgárt telefonon felhívtuk. Arra a kérdésünkre, hogy mért árulja autóját, azt vála­szolta, hogy meggondolta magát, és már nem kell neki. Egyébként két hónapja akarja eladni az autót, 5500 eurót kér érte, és mi voltunk a második érdeklődő. A használt Loganok átlagára 7-8 ezer euró körül mozog. Növelik a termelést A közben Miovenire változott Colibason tovább növelik a terme­lést, jelentették be a Dacia képviselői. 2009-ben a gyár 400 ezer egységet fog legyártani, vagyis az idei 220 ezres mennyiség szinte dupláját. Jövőre 320 ezer egység gördül ki a gyár kapuján. Az előállított gépko­csik 55 százaléka megy majd export­ra, 2009-re pedig már az itt gyár­tott gépkocsik hetven százaléka keres idegenben gazdát. A Renault egy új modell gyártását is tervezi, a jelenleg gyártott limuzin, kombi, furgon és a jövő évtől gyártandó pick-up modellek mellett. Az új modell gyártása nem fogja akadályozni az említett model­lek gyártási ütemét, állítják a cég képvise­lői. A Logan új generációja, ha lesz ilyen, 2010 előtt semmiképpen sem kerül piacra, a cég vezetői szerint ennyi az élettartama egy modellnek Európában. Hivatalos képeken az új Skoda Superb A 2008-as Genfi Autószalonon esedékes bemutatója előtt, a nevadai sivatagban tesztelték a Skoda Superb új generációját. A csehek zászlóshajó­ja elsősorban a Ford Mondeónak és az új Opel Vectrának lehet komoly kihívója. A nevadai Halál-völgyben zajló tesz­telésen a sajtó képviselői is részt vehet­tek, és a Skoda még hivatalos fotókat is rendelkezésükre bocsátott az enyhén álcázott autókról. A csehek az utolsó simításokat végzik el az autó beállítá­sain, hogy Génfben már a szériaérett változatot mutathassák be. Nem megle­pő módon a fejlesztésben óriásit segített a Volkswagen, a padlólemez például ismét a Passatból jön. Tavasszal először a modell lépcsős hátú változata jelenik meg, de ezt egy évvel később követi a kombi. A csehek tervbe vettek egy Superb alapú egyterűt és egy szabadidő-autót is, ami a Yed nagytestvére lehetne. A sivatagban tesztelt két proto­típusban a jelenlegi Octaviához is megrendelhető 1,8 literes, 160 lóerős turbómotor dolgozott, de várhatóan a kocsi egy gyengébb, 140 lóerős 1,4-es TSI-vel és egy erősebb, 1,8 literes 200 lóerős TSI motorral is kapható lesz. Sőt, a Skoda már teszteli a 3,6 literes, V6-os motorral felszerelt négykerék­­meghajtású Superbet, melynek telje­sítménye csak pár lóerővel kevesebb a háromszáznál. A dízelek az adagolófú­­vókás PD rendszer helyett a csende­sebb és simább járást biztosító közös­nyomócsöves technológiával készülnek majd. Hatfokozatú manuális váltóval párosítják a legtöbb motort, opciós lesz az új generációs DSG váltó. Először a VW-csoport autói közül a Superbben mutatkozik be az új, kanyarba bevilágí­tó, AFS nevű xenon fényszóró. Ennél a rendszernél a fény­csóva hossza és szélessége mindig az adott vezetési körülményekhez és a­­ sebességhez igazodik. Szintén újdon­ság lesz az érintőképernyős, merev­lemezzel is rendelkező infotainment rendszer, ami a navigációt is magába foglalja majd. Míg az előző generációból évente körülbelül 20 ezer fogyott, a csehek ezúttal jóval többet szeretnének elad­ni a kocsiból. Ebben segíthet, hogy a Skoda állítólag háromszorosára, nagy­jából 60 ezerre növeli majd a gyártási kapacitást. Csillogás tolvajokkal Az öngyújtókat is ellopták a Bukaresti Autószalonon kiállított járművekből Minden mozdíthatót elloptak a SZAB-on kiállított autókból: öngyújtót, rádióan­tennát, hamutartót, sebváltót. Ahonnan nem sikerült semmit elvinniük, ott elron­tották az ülést, a küszöböt, a bőrbevonatot. A Dacia Logan kiállítói előrelátóak voltak, ők előre kivettek autóikból mindent, amiről feltételezték, hogy eltulajdo­nítható. A Volkswagen azonban megjárta: elrontották az ülésállítót, elloptak egy halom öngyújtót. A Loganhoz hasonlóan a Mercedes is a megelőzés módszerét választotta. Miután az első nap végén összegyűjtötték az üres üvegeket, almacsutkákat és a kárpitra ragasz­tott rágógumikat az autókból, bezárták azokat. A Volvo-nál leszakították egy S80-as küszöbét, a Citroën­nél kilyukasztották egy C2-es kárpitját és összekoszolták egy C6-os belsejét. Egy Ford S-Max ülésének magasságállítóját teljesen tönkretették. Mindenétől megfosztva A hölgy is minden bizonnyal a bukaresti autószalont látogatta, és most össze­koszolt autóval, ablaktörlők, dísztárcsák nélkül, pőrére vetkőztetve menekül a kocsimosóba... ar-szo.co.HL Telekkönyvezzük az ingatlanokat! Az egységes nyilvántartás szavatolja a tulajdonjogi biztonságát. A Köztársasági Földméréstani Intézet megteremti az egész Szerbiát felölelő ingatlanok telekkönyvét. Ennek eredményeképpen egységes adatbázisunk lesz, és ez megkönnyíti a vagyon telekkönyvezését, valamint védelmezi tulajdonjogunkat. Szerbiának a több mint 83%­­a már telekkönyvezve van. A Köztársasági Földméréstani Intézet úgy tervezi, hogy 2010-ig befejezi a munkát. A telekkönyvezés sikeres befejezése Öntől függ.

Next