Magyar Szó, 2008. december (65. évfolyam, 280-304. szám)
2008-12-29 / 302. szám
6 kerekeken@magyarszo.com Atafia A kétkerekűeket sem kíméli a gazdasági válság Szinte naponta közöl a sajtó a világ legnagyobb autógyárait érintő gazdasági válságról szóló híreket. A gyárak sorra jelentik be a profit zsugorodását, az eladott járműmennyiség csökkenését, a termelés visszaesését, a munkaerő-felesleggé vált dolgozók egyre népesebb táborának létszámát. Az autógyárak után most a motorkerékpárgyárak is hasonló lépéseket kénytelenek tenni, hisz a világválság őket sem kerülhette el. Nemrég Stefan Pierer, az Európai Motorgyártók Ipari Szövetségének és a KTM motorgyárnak az elnöke egy interjúban kifejtette, a kétkerekűeket gyártó cégeknek is új nehézségekkel kell szembenézniük a következő időszakban. Közlése szerint a motorkerékpárok piacát is elérte a gazdasági válság, 2008 októberében például Európában 20%-kal kevesebb motor kelt el a tavalyi időazonos hónaphoz képest. Az igazi nagy visszaesést a szakértők csak jövő tavaszra várják. Ugyanakkor az autógyárak az Európai Unióhoz fordulnak támogatásért, és ez a motorgyártóknak is kijárna - állítja Stefan Pierer. Az iparág egyébként 200 000 embert foglalkoztat Európa-szerte, így az eladások visszaesése ezen a területen is elbocsátásokat hozhat magával. A gyártók ugyanakkor a kiutat is látják a válságból. Többségük úgy vélekedik, hogy a tartósan magas üzemanyagárak miatt az elkövetkező években sokan átülnek majd a motorokra, elsősorban robogókra. A helyzetelemzők szerint a robogók szegmense a következő tíz esztendőben negyven százalékkal nő. A tendencia egyes piacokon, például Németországban, máris jól látszik, hiszen a 2008. év első felében 50%-kal több ilyen járművet adtak el a gyártók, mint 2007 első hat hónapjában. A nagymotorok értékesítése ugyanakkor 8%-os csökkenést produkált Németországban, és a többi piacon is hasonló helyzet rajzolódott ki. Pierer szerint a motorkerékpár-gyártóknak a jövőben két területre kell összpontosítaniuk, a robogókra és emellett az alternatív hajtású kétkerekűekre. Az elnök ugyanakkor leszögezte, ezen a területen még sokáig nélkülözhetetlen lesz a belső égésű motor, az elektromos motorok kizárólag rövidebb távokon, városban, valamint speciális területeken, például a crossmotorok kategóriájában lehetnek sikeresek. Gyárának mérnökei egyébként már be is mutattak egy ilyen modellt, és egyre több gyártó kezdett ilyen motorok fejlesztésébe. Ezeken kívül még a hibridnek és a háromkerekű modelleknek is lehet létjogosultságuk, ám az előbbiek még nem elég kiforrottak, az utóbbiakat pedig még nehezen hódítanak maguknak teret a motorosok táborában. Az autógyárak már több éve (évtizede) foglalkoznak az elektromos meghajtású modellek kifejlesztésén, több gyár már sorozatgyártásban is kínál hibrid meghajtású típusokat. A motorkerékpárok esetében is ez lehet a végső megoldás, csakhogy itt a műszaki kérdéseken kívül még egy probléma is adódik. A vérbeli motorosok az 1000 köbcentis, 100 lóerős, ablakremegtető hangú izomgépek helyett nehezen fognak átülni a kávédaráló hangját utánozó villanymotorokra, bármekkora is a világválság és bármennyire is fenyegető az üzemanyaghiány. ■ MUHI B. Béla Legyárthatják a Citroen GT-t Az októberben bemutatott futurisztikus formájú GT nevű tanulmányból egy húsz darabból álló limitált széria készülhet. A GT by Citroent a franciák eredetileg a Sony Playstationre készülő Gran Turismo autósjátékért felelős Polyphony nevű céggel közösen tervezték, szigorúan abból a célból, hogy az a készülő szimulátorban szerepeljen. Bár a Párizsi Autószalonon kiállították a kocsit, nem voltak rá tervek, hogy azok után bármi mást is kezdjenek vele. A legújabb jelentések szerint azonban Jean-Pierre Ploué, a Citroen formatervezési részlegének új vezetője ezt máshogy gondolja és azt szeretné, ha a GT-ből húsz működőképes darabot el is készítene a gyár, bár ennél többet jelenleg nem tudni. A kocsi a játékban 1360 kg-os és 782 lóerős, de nem tudni, hogy ezeket a specifikációkat célozzák-e majd meg a Citroennél a működőképes változat elkészítésekor. Ha teljesítményén és hajtásláncán módosítanak is, csaknem öt méteres hossza, sirályszárny-ajtós és középmotoros kialakítása nem valószínű, hogy változni fog. 2008. december 29., hétfő Összkerékhajtás a hatos Golfhoz A Volkswagen a legújabb, hatos Golfot is ellátja összkerékhajtással. A 4Motion rendszert a kétliteres Tőihez is lehet majd rendelni. Eddig ha Golfról és összkerékhajtásról volt szó, általában a nagyteljesítményű R32 változat jutott az emberek eszébe, pedig az ötös Golfnál az 1,9-es és a kétliteres TDI-hez is lehetett rendelni. A hatodik generációs Golf esetében már csak a kétlitereshez lesz elérhető a négykerékhajtás, képes elosztani a hajtást az első és a hátsó tengely kerekei között. A Volkswagen a hatos Golfhoz az előző generáció meghajtását alkalmazza, amely egyébként már a második generációja az 1998-ban bemutatott összkerekes rendszernek. Ebből egyébként körülbelül 100 ezer darabot adtak el a Golf osztályhoz kapcsolva. A hatodik generációs négykerékhajtású Golf kétliteres TDI motorja 140 lóerős, és hatfokozatú manuális váltó jár hozzá alapfelszereltségként. A Volkswagen 4Motion rend- A4Motion változat végsebessége 206 szerében Haldex erőátvitel dolga- km/óra, és 9,5 másodperc alatt gyárzik, amely az útviszonyoktól függően sül majd 100 km/órára. Az első konnektoros hibrid A kínai BYD Auto a napokban dobta piacra hazájában a világ első elektromos-benzines, házi konnektorról tölthető hibridjét, amely pár éven belül Amerikába és akár Európába is megérkezhet. Arról már korábban tudtunk, hogy a BYD-nek nagy tervei vannak a hibrid-piacon, néhány éven belül Európában és Amerikában is árulni akarják majd modelljeiket. A 2003- ban alapított céget ,a kínai kormány által létrehozott szakértői csoport segíti a fejlesztésben és ennek első eredménye volt a korábban megjelent F3. Ennek továbbfejlesztett szériaváltozata az F3DM, amely 100 kilométert képes csak áramot használva megtenni -jelentette a The Detroit News. Az akkumulátorok feltöltése kilenc óra alatt kész házi konnektorról, de a BYD saját feltöltő-állomásainál ennél gyorsabban is kész a procedúra, így elméletileg könnyedén lehet egész nap csak áramot használva autózni. A kocsi a kínai piacon körülbelül 16 ezer euróba kerül, Amerikában nagy valószínűség szerint néhány éven belül piacra is dobják és körülbelül ugyanennyi ideig kelhet egy európai verzióra is várni. Legnagyobb probléma a kocsi Kínán kívüli árulásával a F3DM európai és amerikai biztonsági előírásokra való átszabása lehet. Az Egyesült Államok esetében például Warren Buffett, az ország egyik leggazdagabb embere 230 millió dollárt fektet a kocsi ottani bevezetésébe és ebből nem kevés az átalakításokra mehet el.