Magyar Szó, 2009. november (66. évfolyam, 256-280. szám)
2009-11-09 / 262. szám
C^^JuMTkekci^ Négykerekű sárkányok Az elkövetkező években hatalmas méreteket ölt majd a kínai olcsó autók exportja - állítják a szakemberek. A kínai gyártók már korábban megkezdték együttműködésüket a nyugati konszernekkel, elsősorban a Volkswagennel, a Forddal és a General Motorsszal, így elsajátították a modern autógyártás minden fortélyát. Habár minőségben egyelőre lemaradnak az ismert gyártóktól, az árban viszont verhetetlenek. A múlt század hatvanas éveiben az Egyesült Államok autópiacán hatalmas változás történt, ugyanis megjelentek a japán gépkocsik. Abban az időben egy rendes amerikai autóban V8-as motor volt elöl, a meghajtás hátul, és két tonna krómacél a kettő között, a fogyasztás pedig 15-20 liter körül alakult. A hamburgert majszoló, Marlborót füstölő száz kilós amerikai átlagpolgár a krómtól és lóerőtől duzzadó Ford Mustangjából nevetve legyintett a miniatűr Toyotákra vagy Nissanokra. Senki sem gondolta, hogy hamarosan ezek a konzervdobozok lesznek a legkeresettebb autók. Negyven év után a Toyota lett a legnagyobb autógyártó a világon. Ráadásul úgy, hogy az amerikai autógyárak adósságát bűvészmutatvánnyal kell kimutatni, hogy elférjen az összes számjegy a sorban, mínuszjellel az elején, s Az új évezred beköszöntével a négykerekűtek piacán újabb nagy változás vette kezdetét világszerte. Megindultak a kínai gépkocsik hódító útjukra. Jelenleg a kínai autókon még lehet mosolyogni, ugyanis nagyrészt nyugati modellek szolgai másai, viccesen lemásolt lógókkal és stílusjegyekkel, de a japánok is így kezdték. Ha a kínaiak csak feleannyira jól meg tudják csinálni, mint a japánok, egy-két évtized múlva mindannyian kínai autóval közlekedünk. A magyarázat egyszerű: tízszer annyian vannak, mint a japánok, tele nyersanyaggal és hellyel, és már most is ők gyártják az összes elektronikus kütyüt, háztartási, ruházati és egyéb terméket. Kína az 1,3 milliárd lakosával és egyre jobban feltörekvő középosztályával kétségkívül a világ autópiacának mozgatórugója lesz. Minden komolyabb külföldi autógyártó vegyes vállalat formájában már néhány éve megjelent a kínai piacon. Alig néhány év alatt több mint 15 milliárd eurót fektettek az autóiparba. Szakértők szerint a kínai gyártók néhány éven belül átveszik a koreaiak által jelenleg betöltött szerepet az európai piacon, és elérik az öt százalék körüli részesedést. Jelenleg több kínai cég merész terveket szövöget: az egyik legnagyobb gyártó, a Volkswagen érdekeltségű FAW-Hongta Yunnan Automobile Co. évi több tízezer, míg a BMW-vel kapcsolatban álló Brilliance Jinbei Automobile Co. évi 20 ezer autó eladását tervezi Európában. Az első, kifejezetten az európai piacra kifejlesztett kínai autó a Zhongbua Mi, amit a BMW kínai partnere, a fent említett Brilliance gyárt. A modell értékesítését már el is kezdték, egyelőre Németországban. A középkategóriás limuzinnal a kínaiak pontosan a német gyártók által uralt piaci szegmenst célozták meg. Szép jövőt jósolnak a szintén európai piacra szánt Jiangling gyár Landwind nevet viselő utcai terepjárójának is, amely gyakorlatilag az Opel Frontera egy Mitsubishi motorral szerelt másolata. Merészen állíthatjuk, hogy hamarosan a világ nagy autógyártói hideg verejtékkel a homlokukon ébredhetnek minden reggel, hisz egyhamar lekörözhetik őket a távol-keleti konkurensek. A kínai munkások nem kérnek sok pénzt és nagyon, de nagyon sokan vannak. (A következő számunkban bemutatjuk a legnagyobb kínai autógyártókat.) ■ MUHI B. Béla Elkészítette biztonsági öveibe helyezett légzsákjainak végleges változatát a Ford. A technológia jövőre a Ford Explorerben debütál, majd idővel a cég többi modelljében is megjelenik. A Ford még 2006-ban jelentette be, hogy el kívánják készíteni a hátsó utasokat védő, biztonsági övből felfúvódó légzsákokat, és mostanra el is készültek a technológiával. Lényege gyakorlatilag a nevében van, bár érdemes megemlíteni, hogy jelentős különbségek vannak a hagyományos légzsákok és a Ford új terméke közt. Az övlégzsákokat kifejezetten hátsó utasok számára fejlesztették ki, mivel az elöl ülőket már jelenleg is megfelelő mértékben óvják légzsákok. Emellett ez az új légzsák hideg sűrített gázt használ, amelynek következtében negyven milliszekundumra van szüksége a felfújódáshoz. Ez egy kicsivel több időt jelent, mint a pirotechnikai elven működő többi légzsáké, de kevesebb hőt termel, amire azért volt szükség,, mert a biztonsági öv jóval kisebb távolságra van az embertől, mint például a műszerfal. A felfúvódott övlégzsák ötször akkora területet fed le egy utas testén, mint egy hagyományos biztonsági öv, így jobban osztja el a becsapódás erejét, és segít abban is, hogy az utas megfelelő pozícióban maradjon az ütközés során. Bár a Ford úgy reklámozza technológiáját, mint az első szériagyártású biztonságiöv-légzsákot, könnyen lehet, hogy az amerikaiakat ebben megelőzi a Lexus, amelynek szintén jövőre érkező LFA modelljében is megtalálható lesz egy, a Fordéval szinte megegyező technológia. Igaz, míg a Lexus sportmodelljének piaca igen szűkös, addig a Ford autói sokkal több vásárlóra számíthatnak. Ráadásul a Ford ígérete szerint az új év jóval kényelmesebb, mint a hagyományos változatok, így jelentősen nőhet az azt használók aránya is. A Ford öv légzsákja Mm fió 2009. november 9., hétfő Készül már a hibrid szellem Hamarosan elkészül a Rolls-Royce Ghost enyhe hibrid változata, az elektromotor 6,2 literes benzines blokknak fog besegíteni. Kezdettől fogva benne volt a levegőben, hogy hibrid is készül az új Rolls-Royce Ghostból, a hajtásláncról most nyilvánosságra kerültek az első részletek. Nem meglepő módon a BMW 7-es sorozatának ActiveHybrid technológiája kerül a luxuslimuzinba, a megoldás kézenfekvő, hiszen közös a hátsókerék-hajtású padlólemez. Ennek köszönhetően a munka is előrehaladott fázisban tart, szinte bármikor bemutatkozhatna a benzines-elektromos Ghost. Furcsa hibrid lesz, kevés környezetvédelmi szemponttal, hiszen az elektromotor a 6,2 literes, 563 lóerős, V12-es benzines blokknak segít majd be. A megoldás enyhe (mild) hibrid, vagyis kizárólag elektromos hajtás nem lehetséges, de legalább a start-stop rendszerről nem feledkeztek meg. A 20 kW-os elektromotort a ZF- féle, nyolcfokozatú automata váltóhoz csomagolják, a fékezéskor és lejtmenetben keletkezett energiát a csomagtartóba épített lítium-ion akkumulátor tárolja. Hagyományos gyújtásrendszer nem "kerül a hibrid Ghostba, a belső égésű blokk indításáért a villanymotor lesz felelős. 15 százalékos fogyasztáscsökkenésre és jobb menetteljesítményekre számítanak a mérnökök az alapváltozathoz képest. Régi nevek a Citroennél A DS mellett további régi nevek is feltűnhetnek a Citroen kínálatában. Egyelőre két új modellről van szó. Már biztos, hogy a DS név visszatér a Citroen palettájára, a francia gyár prémium jellegű termékei futnak majd a kétbetűs elnevezéssel. De nem ez az egyetlen betűszó, mely újra előkerülhet, továbbiak visszahozatalát is tervezik a franciák. Már vizsgálják az illetékesek az ID feltámasztásának esélyeit, ez a név 1955-ben debütált. Egyelőre nem világos, hogy milyen leendő modell örökölhetné meg az elnevezést, s még tanulmányozzák a lehetőségeket, több hét, esetleg hónap ■ is eltelhet, mire végleges döntés születik. Gyári illetékesek szerint igazi aranybánya lehet az 1972-es Citroen SM is, a V8-as motorral szerelt modell a Maseratival együttműködésben készült. »»nagyon ' ■______lg' -a«—■ A hatvanas évek Cápája, a nagy DS Az új DS3