Magyar Szó, 2009. november (66. évfolyam, 256-280. szám)

2009-11-09 / 262. szám

C^^JuMTkekci^ Négykerekű sárkányok Az elkövetkező években hatalmas méreteket ölt majd a kínai olcsó autók exportja - állítják a szakemberek. A kínai gyártók már korábban megkezdték együttműködésüket a nyugati konszernek­kel, elsősorban a Volkswagennel, a Forddal és a General Motors­szal, így elsajátították a modern autógyártás minden fortélyát. Habár minőségben egyelőre lemaradnak az ismert gyártóktól, az árban viszont verhetetlenek. A múlt század hatvanas éveiben az Egyesült Államok autópiacán hatalmas változás történt, ugyanis megjelentek a japán gépkocsik. Abban az időben egy rendes amerikai autóban V8-as motor volt elöl, a meghajtás hátul, és két tonna krómacél a kettő között, a fogyasztás pedig 15-20 liter körül alakult. A hambur­gert majszoló, Marlborót füstölő száz kilós amerikai átlagpolgár a krómtól és lóerő­től duzzadó Ford Mustangjából nevet­ve legyintett a miniatűr Toyotákra vagy Nissanokra. Senki sem gondolta, hogy hamarosan ezek a konzervdobozok lesz­nek a legkeresettebb autók. Negyven év után a Toyota lett a legna­gyobb autógyártó a világon. Ráadásul úgy, hogy az amerikai autógyárak adós­ságát bűvészmutatvánnyal kell kimutatni, hogy elférjen az összes számjegy a sorban, mínuszjellel az elején, s Az új évezred beköszöntével a négyke­rekűtek piacán újabb nagy változás vette kezdetét világszerte. Megindultak a kínai gépkocsik hódító útjukra. Jelenleg a kínai autókon még lehet mosolyogni, ugyanis nagyrészt nyugati modellek szolgai másai, viccesen lemásolt lógókkal és stílusjegyek­kel, de a japánok is így kezdték. Ha a kínaiak csak feleannyira jól meg tudják csinálni, mint a japánok, egy-két évtized múlva mindannyian kínai autóval közle­­­­kedü­nk. A magyarázat egyszerű: tízszer annyian vannak, mint a japánok, tele nyersanyaggal és hellyel, és már most is ők gyártják az összes elektronikus kütyüt, háztartási, ruházati és egyéb terméket. Kína az 1,3 milliárd lakosával és egyre jobban feltörekvő középosztályával kétségkívül a világ autópiacának mozgató­rugója lesz. Minden komolyabb külföldi autógyártó vegyes vállalat formájában már néhány éve megjelent a kínai piacon. Alig néhány év alatt több mint 15 milliárd eurót fektettek az autóiparba. Szakértők szerint a kínai gyártók néhány éven belül átveszik a koreaiak által jelenleg betöltött szerepet az európai piacon, és elérik az öt százalék körüli részesedést. Jelenleg több kínai cég merész terve­ket szövöget: az egyik legnagyobb gyártó, a Volkswagen érdekeltségű FAW-Hongta Yunnan Automobile Co. évi több tízezer, míg a BMW-vel kapcsolatban álló Brilli­ance Jinbei Automobile Co. évi 20 ezer autó eladását ter­vezi Európában. Az első, kifejezetten az európai piacra kifejlesztett kínai autó a Zhongbua Mi, amit a BMW kínai partnere, a fent említett Brillian­ce gyárt. A modell értékesítését már el is kezdték, egyelőre Németországban. A középkategóriás limuzinnal a kínai­ak pontosan a német gyártók által uralt piaci szegmenst célozták meg. Szép jövőt jósolnak a szintén európai piacra szánt Jiangling gyár Landwind nevet viselő utcai terepjárójának is, amely gyakor­latilag az Opel Frontera egy Mitsubishi motorral szerelt másolata. Merészen állíthatjuk, hogy hamarosan a világ nagy autógyártói hideg verejték­kel a homlokukon ébredhetnek minden reggel, hisz egyhamar lekörözhetik őket a távol-keleti konkurensek. A kínai munká­sok nem kérnek sok pénzt és nagyon, de nagyon sokan vannak. (A következő számunkban bemutatjuk a legnagyobb kínai autógyártókat.) ■ MUHI B. Béla E­lkészítette biztonsági öveibe helyezett légzsákjainak végleges változatát a Ford. A technológia jövőre a Ford Explorerben debütál, majd idővel a cég többi modelljében is megjelenik. A Ford még 2006-ban jelentette be, hogy el kívánják készíteni a hátsó utasokat védő, biztonsági övből felfú­vódó légzsákokat, és mostanra el is készültek a technológiával. Lénye­ge gyakorlatilag a nevében van, bár érdemes megemlíteni, hogy jelentős különbségek vannak a hagyományos légzsákok és a Ford új terméke közt. Az övlégzsákokat kifejezetten hátsó utasok számára fejlesztették ki, mivel az elöl ülőket már jelen­leg is megfelelő mértékben óvják légzsákok. Emellett ez az új légzsák hideg sűrített gázt használ, amelynek következtében negyven milliszekun­­dumra van szüksége a felfújódáshoz. Ez egy kicsivel több időt jelent, mint a pirotechnikai elven működő többi légzsáké, de kevesebb hőt termel, amire azért volt szükség,, mert a biztonsági öv jóval kisebb távolság­ra van az embertől, mint például a műszerfal. A felfúvódott övlégzsák ötször akko­ra területet fed le egy utas testén, mint egy hagyományos biztonsági öv, így jobban osztja el a becsapódás erejét, és segít abban is, hogy az utas megfelelő pozícióban maradjon az ütközés során. Bár a Ford úgy reklámozza techno­lógiáját, mint az első szériagyártású biztonságiöv-légzsákot, könnyen lehet, hogy az amerikaiakat ebben megelőzi a Lexus, amelynek szintén jövőre érke­ző LFA modelljében is megtalálható lesz egy, a Fordéval szinte megegye­ző technológia. Igaz, míg a Lexus sportmodelljének piaca igen szűkös, addig a Ford autói sokkal több vásár­lóra számíthatnak. Ráadásul a Ford ígérete szerint az új év jóval kényelme­sebb, mint a hagyományos változatok, így jelentősen nőhet az azt használók aránya is. A Ford öv légzsákja Mm fió 2009. november 9., hétfő Készül már a hibrid szellem Hamarosan elkészül a Rolls-Royce Ghost enyhe hibrid változata, az elektromotor 6,2 literes benzines blokk­nak fog besegíteni. Kezdettől fogva benne volt a levegő­ben, hogy hibrid is készül az új Rolls-Royce Ghostból, a hajtásláncról most nyilvánosságra kerültek az első rész­letek. Nem meglepő módon a BMW 7-es sorozatának ActiveHybrid technológiája kerül a luxuslimuzinba, a megoldás kézenfekvő, hiszen közös a hátsókerék-hajtású padlólemez. Ennek köszönhetően a munka is előrehaladott fázisban tart, szinte bármikor bemutatkozhatna a benzi­nes-elektromos Ghost. Furcsa hibrid lesz, kevés környezetvédelmi szem­ponttal, hiszen az elektromotor a 6,2 literes, 563 lóerős, V12-es benzines blokknak segít majd be. A megoldás enyhe (mild) hibrid, vagyis kizárólag elektromos hajtás nem lehetséges, de legalább a start-stop rendszerről nem feledkeztek meg. A 20 kW-os elektromotort a ZF- féle, nyolcfokozatú automata váltóhoz csomagolják, a fékezéskor és lejtmenetben keletkezett energiát a csomagtartóba épített lítium-ion akkumulá­tor tárolja. Hagyományos gyújtásrendszer nem "kerül a hibrid Ghostba, a belső égésű blokk indításáért a villany­­motor lesz felelős. 15 százalékos fogyasztáscsökkenésre és jobb menetteljesítményekre számítanak a mérnökök az alapváltozathoz képest. Régi nevek a Citroennél A DS mellett további régi nevek is feltűnhetnek a Citroen kínálatában. Egyelőre két új modellről van szó. Már biztos, hogy a DS név visszatér a Citroen palettájára, a francia gyár prémium jellegű termékei futnak majd a kétbetűs elnevezéssel. De nem ez az egyetlen betűszó, mely újra előkerülhet, továbbiak visszahozatalát is tervezik a franciák. Már vizsgálják az illetékesek az ID feltámasztásának­­ esélyeit, ez a név 1955-ben debütált. Egyelőre nem világos,­­ hogy milyen leendő modell örökölhetné meg az elnevezést, s még tanulmányozzák a lehetőségeket, több hét, esetleg hónap ■ is eltelhet, mire végleges döntés születik. Gyári illetékesek szerint igazi aranybánya lehet az 1972-es Citroen SM is, a V8-as motorral szerelt modell a Maseratival együttműködésben készült. »»nagyon ' ■______lg­' -a«—■ A hatvanas évek Cápája, a nagy DS Az új DS3

Next