Magyar Szó, 2013. február (70. évfolyam, 25-47. szám)

2013-02-15 / 37. szám

2013. február 15., 16., 17., péntek-vasárnap BMBBBMBBBMMBWMHMMMMWMMMWWMWBWWWHflMMHBBIITIh'rW HMIItl 1 TMffnnWí ilffflTf Wf^TlWiTHM mit.­kult@magyarszo.com OKTATÁS/MŰVELŐDÉS 9 „A hiteles lelkesedés a kulcsszó” Az Életjel Csáth Géza Művészetbaráti Köre a húsvétra és a magyar költészet napjára készül A szabadkai Életjel Csáth Géza Mű­vészetbaráti Köre évről évre, rendszere­sen tart irodalmi esteket, megemlékezik nemzetünk jeles napjairól, amelyekben hangsúlyos szerephez jutnak a versek. Ezeket az eseteket Horváth Emma nyugalmazott tanárnő rendezi, akivel ezúttal a versmondás világában baran­golunk, továbbá felhívjuk a figyelmet a közelgő húsvétra és a magyar költészet napjára is. „ Mai világunkban, amikor sok minden a látványra épül, divatosak le­­hetnek-e a versek? - A versek mindig is kicsit háttérbe szorultak. Egyrészt a nevelésben van a hiba, az otthoniban és az iskolaiban egyaránt. Másrészt a versek megértésé­hez gondolkodni kell. A vers egy kicsit olyan, mint a találós kérdés, erre pedig nem hívják fel kellőképpen a figyel­met. Annak ellenére sem, hogy a vers rébuszának megfejtése igazi kihívás. A kicsiknél is lehetne ezt alkalmazni, rá­kérdezni a vers egyes pontjaira, hogy vajon tudja-e mit jelentenek. * Hogyan lehet a gyerekeket vagy a fiatalokat versmondásra buzdítani? - A hiteles lelkesedés a kulcsszó. Csakis így érdemes hozzáállni a költé­szet megszerettetéséhez, de ez nagyon ragadós. Ennek kapcsán édesanyámat muszáj megemlítenem, valamint Sturc­­né Zubek Jolán tanáromat, aki olyan verseket is megismertetett velünk, ame­lyek nincsenek a tantervben. Ha jól em­lékszem ő használt egy kifejezést, a „kis­mestereket”, mert a költészetben nem csak nagy nevek vannak. Igaz, hogy ezek vitték előre a magyar kötészetet, de a „kismestereket” sem szabad kihagyni, akik lépcsőfokokat jelentettek a későbbi nagy költők kibontakozásában. Hang­súlyoznám, hogy a­ versmondás művé­szeti ág. Sajnos az emberek többségénél ez nem tisztázódott le. Úgy él bennük, mint egy unalmasan felmondott, iskolai mutatvány. Ha nem így volna, akkor nem fordulhatna elő az, hogy két órával a fellépés előtt nyomják a gyerekek ke­zébe a felolvasásra szánt verset. Láttam már ilyesmit, és ez nagyon felháborít. Az is felháborított, amikor gimnazista koromban megkérdezték tőlem, hogy mikor hagyom abba a versmondást, hiszen már kinőttem. Manapság is lé­teznek tehát emberek, akik tudatában a versmondás az elemi iskolával ér véget. Az ilyeneknek üzenem, hogy a versmon­dást elsősorban tanulni kell. Automati­kusan senki sem válik versmondóvá, és olyan tanárrá sem, aki versmondásra tudja felkészíteni a tanulókat. Léteznek ugyan könyvek, de nagyon kevés (Gáti József: A versmondás, Ascher Oszkár: Minden versek titkai, Latinovits Zoltán könyvei stb.) A pedagógusok sokat be­szélnek az érzelmi nevelésről, hiszen a gyerekek, a fiatalok érzelmi visszafejlő­dést mutatnak. A helyesen tanult vers­­mondás erre is kiváló hatással lehet. * Gyermekcsoportokat vezet, ér­deklődnek a gyerekek, a versmondás iránt? - Egyik a Majsai Úti Általános Iskola versmondói. Erre az iskolára azért esett a választásom, mert távolabb van a vá­rosközponttól, de személyes kötődések miatt is. Az igazgatónő ráállt, Kokoto­­vic Raj Rita tanítónő pedig segített a toborzásban. Alsósok jöttek el, mert mint kiderült, a felsősökkel már elkés­tünk, nekik más az érdeklődési körük. Huszonnégyen indultunk, ebből a cso­portból második évre egy diák maradt, de jöttek újabbak, így most kilencen va­gyunk. A másik csoport a Kicsik kara, amelyik ismerősök gyerekeiből állt ösz­­sze. Amit megtanultam, hogy nagyon fontos a szülők hozzáállása. Készülünk húsvétra és a magyar költészet napjára, ekkor mindkét csoport fellép. ■ A Csáth Géza Művészetbaráti Kör irodalmi estjei általában telt ház előtt zajlanak. Hogyan sikerül megtartani a közönséget? - Törzsközönségünk van, de a telt ház elsősorban a jeles napokra vonat­kozik. Nagyon fontos a plakát is, ha érdekes a címe, vagy a kép rajta, akkor többen eljönnek. Legalábbis ezt vettem észre. Nagyon szeretjük a közönségün­ket, és úgy érzem, ez a szeretet oda-visz­­szajár. ■ Mire ügyel, amikor rendezőként összeállítja a műsort? - Nem szeretem, hogy túl borongós legyen. Óvom a közönség jó kedélyét is, ami persze nem jelenti, hogy kerüljük a szomorkás verseket. Néha figyelem is a nézőket, hogy levert arccal jönnek be, és mosolygósan mennek ki. Fontos tehát a szöveg, legyen egy kis újdonság, csattanó a végén. Lényeges a zene, és a dekoráció is. Ezek mind hozzájárulnak az est jó hangulatához és a műsor sike­rességéhez.­­ LUKÁCS Melinda Lukács Melinda NEMZETI NYUGDÍJ Több százan kérték, félszázan kaptak 50 kulturális aktivistának, alkotónak, szakembernek ítélt meg nemzeti nyugdí­jat a szerb kormány - tudható meg a Szerb Köztársaság Hivatalos Közlönye leg­újabb számából. A nemzeti nyugdíjat kapott irodalmárok között találjuk Zorica Arsié Mandaric, Blagoje Bakovic, Milovan Vitezovic, Milica Jeftimijevic Lilic, Vitomir Markovic, Marko Nedié, Dunko Petrovic, Bozidar Suk­a nevét, ezt a támogatást élvezheti Branko Belic fotóművész, Srboljub Bojinovic, Slobodan Sijan rendezők, Dragoslav Lazic filmrendező, forgatókönyvíró. A listán egyebek mellett Slobodan Atanackovic zeneszerző, Vojislav Borisavljevic karmester, Predrag Kivkovic Tozovac dalszövegíró, Nikola Vukosavljevic szobrász, valamint építészek, festők, művészettörténészek, irodalomtörténészek, színészek, zenészek, koreográfus, bábszínészek, drámaírók is helyet kaptak. Az 50 ezer dináros, életfogytig folyósított havi nyugdíjra 396-an pályáztak. (Tanjug) Felvételi előkészítők matematikából és képzőművészetből A Bolyai Tehetséggondozó Gimnázium 2013-ban is szervez felvételi előkészítőt matematikából és képzőművészetből (rajz-festészet és szobrászat). Érdeklődni és jelentkezni lehet a 024/816-700-as telefonszámon Vujncsé Andreánál és Vida Já­nosnál, vagy személyesen a Posta utca 18. szám alatt, a II. emeleten. A felvételi előkészítők időpontjai: Képzőművészetből február 23-án 8.30-kor kezdődik a foglalkozás, várják a szaktanárokat és a szülőket is. További időpontok: március 16., 30., április 6., 21., 27., május 11., és 25. A foglalkozások időpontjai szombatonként 8.30-11.30 és 12.30-15.30. Foglalkozásvezetők: Kókai Elena és Balla Ákos. Matematikából február 17-én 10 órakor kezdődik az első felkészítő foglalkozás, a szülőket is várják. További időpontok: február 24., március 3., 10., 24., április 7., 13-14., 20-21., 27-28., május 11-12., 18-19., 25-26. Az egynapos foglalkozásokat vasár­naponként 10 és 17 óra között tartják. A kétnapos foglalkozások szombatonként 16 és 19 óra között, vasárnap 9 és 12 óra között és 13 és 16 óra között lesznek. Felkészítő tanárok: Csikós Pajor Gizella, dr. R. Sipos Elvira, Fekete Zsuzsanna és Béres Zoltán. NYUGAT-BÁCSKA Készülnek az Ötösfogatra A rendezvény idei házigazdája a ne­­mesmiliticsi Németh László Művelődési Egyesület lesz, amelynek meghívására a zombori Magyar Polgári Kaszinó, a bács­­gyulafalvi Petőfi Sándor Magyar Művelő­dési Egyesület, a csonoplyai Arany János Művelődési Egyesület és a bezdáni Petőfi Sándor Művelődési Egyesület képviselői megtartották első összejövetelüket. Meghatározták a bemutatók idő­pontját. Április 19-én indulnak útnak a „fogatos” műkedvelők. Zombor lesz az első állomás, másnap, 20-án Bácsgyu­­lafalva következik, 21-én Csonoplya, 26-án Bezdán, majd 27-én Nemesmi­­liticsen kerül sor a záró rendezvényre. Márciusban folytatódnak a program­mal kapcsolatos egyeztetések. ^ ^ Kisérettségire és záróvizsgára való felkészítő Az Észak-bácskai Magyar Pedagógu­sok Egyesülete az idén is felkészítő órákat szervez az érdeklődő nyolcadik osztályo­soknak. A felkészítő tanfolyam 40 mate­matika és 40 magyar nyelv és irodalom órát tartalmaz. A felkészítés önköltséges, több részletben fizethető. Az érdeklődő diákokat és szüleiket február 16-án, 9 órakor várják a szabad­kai Ivan Sáric Műszaki Iskolában (MERC, Lazar Nemic tér 9.). A diákokat a helyszínen tesztelik matematikából és magyar nyelv­ből, ezért hozzanak magukkal írószert! A felmérés célja, hogy tanulócsoportok alakulhassanak, és alap-, közép- és hala­dó szinten kezdhessük a feladattípusok kidolgozását és begyakorlását. Érdeklődni az Egyesület irodájában lehet, munkanapokon 9 és 12 óra között az 557-596-os telefonszámon. A TÉVÉJEGYZET Egészséges, gyanús és ártalmas­ ­ éjjeliedényt az utcára öntötték reggel, az ételmaradékot a ház elé dobálták Aquincumban, Óbu­da egykori területén, a római időkben. Ez akkoriban nem jelentett különösebb problémát, mert a szemetet rendszeresen elszállították, a kövezett utakat naponta lemosták vízzel. Ám a Római Birodalom bukása a köztisztasági rendszer összeom­lását is magával hozta, nem csak Magyar­­országon. Több száz évnek kellett eltelnie ahhoz, hogy - a sötét középkor után - a szemeteskocsik újra elinduljanak. A szemét persze nemcsak egykor volt gond, ma is az, sokkal inkább mint bármikor. Mégis ke­vés tévéműsor foglalkozik vele, noha mindennapos gond. Olyannyira, hogy üzletággá fejlődött, sőt vannak, akik meggazda­godtak belőle. A Magyar elsők sorozat egyik ismétlését sikerült a napokban elcsípnem, melyet a Duna World tűzött újra műsorra. Bizo­nyosan sokan ismerik a Rózsa György ne­véhez köthető kiváló dokumentumsoroza­tot, amelyet könyv formájában is kiadott. A negyedórás epizódok témája rendre ismeretlen, szokatlan, kíváncsivá tesz, bemutatja az első magyar kőváros, szent­té avatott apácát, régésznőt, sorsjátékot, művészeti iskolát, filmes néptáncgyűjtőt, sziámi ikreket, jogosítványt, kerékpárt, labdarúgó-mérkőzést, védett növényt, stb. Valóságos felüdülés ez a műsor a napi eseményekkel gyakran sokkoló esti híradások után. Mert ha nem a hétvégi kilengések, az erőszak legkülönfélébb meg­nyilvánulásai a tét, akkor is jut (legalább) egy-egy „bomba", vagy szenzáció minden napra. Ilyen bombának bizonyult a napokban a tej. Vasárnap az egész régiót felrázta annak a horvát tejnek a híre, amely rákkeltő anya­gokat tartalmaz. Ugyanazon az éjszakán megnyugtattak bennünket, hogy nálunk szerbiai tej van forgalomban, nyoma sem lehet a horvát „méregnek". Az ellenőrzést egyébként is elvégzik a határon. Hogyan? És mi van a tejtermékekkel? Meg úgy egyál­talán mi az, hogy élelemellenőrzési Amikor kinyílt Pandora szelencéje, szinte egymást érték a további hírek: a bri­teknél lóhúst forgalmaztak marhahús fej­ében (ők még ebből is kérdést csinálnak!!), előkerültek a szteroidtól dagadó kispus­kák (nem hagyják őket testépíteni!?), nem­különben a különféle kukacoktól hemzsegő halak! Az összeesküvés elméletek hívei nem hinném, hogy mindebben nem találtak so­kat sejtető összefüggést. Sőt, hallottam is egy-két okfejtést. ■Egyik szerint elérkezett a böjt időszaka, és valaki min­denáron el akarja adni a behozatali fagyasztott ten­geri halat, ezért „sározza" be a folyami halállományt... Ugyanakkor az is lehet, nincs véletlen, sem összeesküvés, csupán levegőben van a téma. Feldobta a televízió a szerb parlamentben zajló nyilvános vita közvetítésével (továbbra is a Szerbiai RTV 2-s csatornája az ügyeletes), melynek té­mája a famózus, génmódosított élővilág és élelmiszeripar volt. Olyan érzésem volt, hogy a téma sorsdöntő fontossága ellenére a nyilvánosság nemigen mutatott érdeklő­dést iránta. Mindenesetre a tudomány, a szakmai világ nem idegenkedik az efféle élelemgyártástól - mint mondják, az in­zulint is génmódosított élőlényekből, disz­nókból nyerik -, mégis a társadalmi szféra erőteljesen ellenzi. Az extrém jobboldaliak (mint a Dveri) és az antiglobalista bal­oldaliak egyaránt úgy vélekednek, hogy Szerbiának minden lehetősége megvan az egészséges élelem előállítására, és nem szabad engednie a nyomásnak. Persze, hogy nem! Csak azt mutatná meg valaki, mi az egészséges, mi a gyanús és mi az ár­talmas! Meg hogy melyik tejet, halat, húst merjük leemelni a polcról. Akkor sokkal okosabbak lennénk. ■ NAGY Magdolna A kölcsönös megértés érdekében Szerb nyelvtanfolyam a doroszlói magyar tanulóknak A doroszlói Kuckó civil szervezet a második tanítási félévben szerb nyelvtanfo­lyamot indított a helyi általános iskolások részére. Az iskola huszonhárom tanulója négy csoportra osztva sajátítja el a nyelvet. Turkás Marianna, a tanfolyamot vezető tanár elmondta, hogy az elsősökkel játékos beszédgyakorlatot folytat, a másodikosokkal már az írást is gyakoroltatja, az idősebbek esetében a mondatalkotás, a szövegértés és a nyelvi eszközök tudatos alkalmazása is az oktatási folyamat része. A szerb nyelv ismerete kétségkívül segíti a magyar gyerekek majdani felzárkó­zását. A Kuckó és a VMSZ nyugat-bácskai körzeti szervezete ennek a nyelvoktatás­nak a mintájára meg kívánja szervezni a régió óvodáiban a szerb anyanyelvű gye­rekeknek a magyar nyelv elsajátítását, ennek érdekében most a szülők véleményét térképezik föl kérdőívek segítségével. g­rj Radics Karola Gyerekek a Kuckóban

Next