Magyar Szó, 2015. december (72. évfolyam, 279-302. szám)

2015-12-14 / 290. szám

kerekeken@magyarszo.com iltat fia Autós rovatunk ■ Szerkeszti: Ifj. Muhi Béla Év Autója lett a Mazda MX-5 Japánban Japánban most adták át a helyi Év Autója díjakat - az idén a Mazda MX-5 aratott győzelmet, de érdekes mó­don a második helyezést is egy kis sportkocsi, a Honda S660 nyerte. Az már-már közmondásos, hogy a japánok csak japán autót választanak az év autójának - eddig egyetlen kivétel fordult elő de az meglepő, hogy zsinór­ban másodszor nyert a Mazda, megelőzve sokkal nagyobb rivá­lisokat. Tavaly a Mazda 2-es kapta meg a címet, a 2015-16-os díj pe­dig az MX-5-ösé. Úgy tűnik, az idén a sportosabb típusokra szavaz­tak sokan, hisz az MX-5 és a Hon­da S660 után a harmadik helyezett a 2-es BMW lett. Ezzel megszerez­te az év import autója címet is. Az év autója címen kívül a japán újságírók odaítélnek külön­­díjakat is, a kisautókét a Suzuki Alto, az innovációs különdíjat pedig a Tesla Model S kapta. Álta­lában átadnak egy érzelmi díjat is, amely azt jelzi, hogy melyik autó tetszik legjobban a szakíróknak tisztán szubjektív alapon, de az idén hármas pontegyenlőség alakult ki a Tesla, az MX-5 és az S660 között, így ilyen díjat végül senkinek sem adtak. Ezen felül díjazták még a Toyota Mirait is, amely ugyan nem indul­hatott az év autója címért - nem felelt meg minden kritériumnak -, ám valahogy mégis el szeret­te volna ismerni a zsűri, hogy a japán gyártó elsőként dobott piac­ra hidrogénhajtású, üzemanyag­­cellás szériamodellt. Elbúcsúznak a legismertebb Mitsubishik Eddig is látszott, hogy a Mitsubishinél valamiféle stratégiaváltás zajlik, de lassan a múlt minden emlékeztetőjétől megválik a japán márka. A klasszikus típusok nagy része eltűnik: sem a Lancer, sem a Galant, sem a Pajero utódjára nem költenek a japánok, helyette azokra a modellekre koncentrálnak, amelyektől profitot remélhetnek. Osamu Masuko, a Mitsubishi vezérigazgatója röviden beszélt az okokról is: cége számára egysze­rűen túl drága lenne egyedül kifejleszteni a két szedán és a nagy terepjáró utódait, partnert pedig, bár kerestek, nem találtak a feladathoz, így inkább azokra a kategóriákra koncentrálnak, amelyektől nagyobb profitot remélhetnek. Elsősorban a szabad­idő-autókra, amilyen az Outlander és az ASX, illetve úgy tűnik, a közeljövőben egy harmadik, hasonló fazonú modellel bővül a kínálat, amely a két meglevő modell közötti űrt töltheti ki. Személyautóból nem is marad sok a kínálatban, csak néhány kisebb modell, amilyen a Space Star, a Dacia Logan méretű Attrage szedán és a japán belpiacos törpeautók. Ám számos piacon dedikált szabadidő-autómárkává változik a Mitsubishi. A japán gyártó évtizedeken át közeli partnere volt a Chryslernek: itt fejlesztették az amerikai márka minden fronthajtású típusának a műszaki alapja­it, cserébe az amerikaiak állták a költségek jelen­tős részét. Ám immár több mint tíz éve, hogy ez a kapcsolat megszakadt, és mára a közös fejlesztések nagy része - például a Lancerben és a Galantban használt padlólemezek vagy a Chrysler, a Hyundai és a Mitsubishi közös négyhengeres motorcsaládja - kezd elavulttá válni. A Mitsubishi viszont nem elég tőkeerős ahhoz, hogy önerőből fejlessze ki e műszaki megoldások utódjait, és az elmúlt tíz évben nem találtak erős partnerre. Egy darabig ugyan úgy nézett ki, hogy a PSA Peugeot-Citroënnel kialakul valamiféle szorosabb együttműködés, de végül ez a szövetség sem töltötte be a Chrysler után maradt űrt, sőt mára teljesen háttérbe szorulni látszik. A cél a Mitsubishi számára most az, hogy a szabadidőautó-divatot meglovagolva ismét masszí­van nyereségessé váljon - alighanem csak utána merülhet fel a gondolat, hogy ismét szélesítsék a személyautó-kínálatot. 2015. december 14., hétfő 88fög£S8S88SS8$S8SSSSSSS88S8^SSS3$$i$S3S8SSSS$S888SS8SSSSSSSSSSSSS$$föS£SSSS£$i$S^: Újra lesz nagy kupéja a Volvónak Az új S90-ből kétajtós változatot is fognak gyártani, sőt 1,5 literes, háromhengeres hibridet is. Sajnos csak a limuzin után 4 évvel, 2020-ban jele­nik meg a piacon a Volvo C90, amely a BMW 6-osnak lesz a konkurense. Thomas Ingenlath, a Volvo senior elnökhelyettese az S90 sajtóbemutatóján árulta el a brit Autoexpressnek a következő öt év újdonságait, sajnos a kupé lesz közülük az utolsó. „Először a 90- es modellcsaládot bővítjük, aztán leváltjuk a 60-as sorozatot. Utána jön egy teljesen elektromos modell, aztán pedig az 40-es sorozat és az XC40 kompakt SUV. Mindezt 4 év alatt szeretnénk elkészíteni. 2019- ben már az XC90 lesz a legrégebbi modellünk. A 2014-ben leleplezett Concept Coupé tanulmányból 2020-ra válik szériaautó, szinte változatlan formában” - nyilatkozta a vezető. A Volvo jelenleg is fejleszti az 1,5 literes, három­­hengeres, benzines turbómotorját, amely a kétliteres motorok közeli rokona lesz. Ez az új erőforrás hibrid­ként, villanymotorral megtámogatva akár a 90-es szériában is megjelenhet, de a kisebb modellekben biztosan benne lesz. . Gondolatvezérelt autót fejlesztenek Kínában Az autógyártók erőfeszíté­seit látva alig pár évtizedet kell várnunk, és minden utcasarkon találunk önve­zető járművet. Kérdés, hogy melyik megoldás fog széleskörűen elterjedni. A jelenleg kifejlesztett, il­letve fejlesztés alatt álló tech­nológiák nagyrészt ugyanazt a sémát követik. Érzékelők figye­lik az utak felfestéseit, és az autó környezetét figyelve, adott eset­ben online térképadatbázisokkal pontosítva az adatokat irányít­ják az autót. A Nankai Egyetem kutatói egy új, sci-fibe illő megoldás­sal próbálkoznak. Egy olyan eszközt fejlesztettek ki, amely a vezető agysejtjeinek elektromos tevékenységét figyeli. Műkö­dési elvét tekintve az eszköz nem különbözik az orvostu­dományban használatos EEG készülékektől. A fülhallgatóhoz hasonlító tárgy igazi újdonsá­ga, hogy azonosítja az autó kezeléséhez köthető jeleket, és csak ezeket továbbítja az autó számítógépébe. A Reuters riportot készített a fejlesztőkkel, és videójukon a Great Wallal közösen fejlesztett tesztautót már sikerült elindu­lásra, megállásra, tolatásra és a központi zár működtetésére utasítani csupán gondolatok­kal. A különleges megoldást elsősorban a fogyatékkal élők számára fejlesztik, de ha sike­rülne bonyolultabb műveleteket is továbbítani, nem kizárt, hogy az önvezető autók egyik nagy ellenfele lehet a gondolatvezér­lés. Egyelőre azonban szóba sem került a sorozatgyártás, hisz a gondolatvezérelt jármű proto­típusán bőven van még mit fejleszteni. Jogosítvánnyal elfelejtünk vezetni? Egy brit kísérletben az derült ki, hogy a több­éves rutinnal bíró sofőrök fele már megbuk­na a forgalmi vizsgán. Akár a lehetséges alsó korhatár küszöbén, akár később szerezte valaki a jogosítványt, a sikeres forgal­mi vizsga letétele utáni években mindenki úgy érzi, hogy egyre jobban és jobban vezet. Nos, ez egy téves elképzelés, legalábbis a brit LAM (Institute of Advan­ced Motorist) intézet szerint. Egy érdekes tesztet végeztek 12 tapasztalt, több éve vezető sofőrrel. Az eredmény szerint csupán a felük, azaz hat vezető kapta volna meg a jogosítványt, ha most vizsgázott volna. Erre kétféle magyarázat is létezik. Egyrészt nem megfelelő az oktatás színvonala, valamint a vezetés gyakorlati oktatása és vizsgáztatása nem eléggé átgondolt. Olyan dolgokat tanítanak meg, amiket csak memorizálni kell, ezért ezeket gyorsan elfelejtik a sofőrök, és sok országban, így például nálunk sem kötelező vezetéstechnikai tréning telje­sítése, pedig ez rendkívül hasznos lenne, és nemcsak kezdő sofőrök számára. Másrészt tele van az internet olyan videófelvé­telekkel, amelyeken rengeteg szabálytalanságot és veszélyes manővert láthatunk, ezek pedig rossz példá­val szolgálnak a fiatalok számára.

Next