Magyar Szó, 2017. október (74. évfolyam, 229-254. szám)
2017-10-19 / 244. szám
Újvidék, 2017. október 19., csütörtök www.magyarszo.rs KÖZÉLETI NAPILAP LXXIV. évf., 244. (23 937.) szám ■ Ára 50 dinár TARKA VILÁG A legnagyobb vándorszínész Vajdaságba ért Interjú Szilágyi Tibor magyarországi színművésszel Elkeserítő (egyedi) eset A nagybecskereki önkormányzat távolíttatja el a magyarellenes falfirkákat 4. oldal Európa-szerte ismert a topolyai kerékpár A Prosperität Alapítvány támogatásával új munkahelyek létesülnek-14. oldal Le kell küzdeni a bővítési fáradtságot Orbán Viktor Szerbia uniós csatlakozását szorgalmazta a Duna Rém Stratégia fórumán A Duna Régió Stratégia képviselői gyűltek össze tegnap Budapesten, hogy a közép- és kelet-közép-európai országokat tömörítő régió energiabiztonságáról és közlekedésfejlesztéséről tárgyaljanak. A kétnapos fórumot Orbán Viktor nyitotta meg, aki köszöntőbeszédében a Duna-régió előrehaladása egyik legfontosabb feltételeként az Európai Unió további bővítését nevezte meg. A kormányfő beszédében kiemelte, az Uniónak le kell küzdenie a bővítési fáradtságot. A miniszterelnök mindegyik Duna-völgyi állam integrációját szorgalmazta, és Szerbiát külön is megnevezte mint a csatlakozásra érdemesült országok egyikét. „Mi, akik itt élünk, jól tudjuk, hogy óriási még a kihasználatlan potenciál ebben a térségben, az uniós tagállamok számának bővítése, ezeknek az országoknak a fölvétele az Európai Unióba - legkézenfekvőbbként most éppen Szerbiát említsem - az itt megtalálható gazdasági potenciál kihasználásának a legnyilvánvalóbb és leghasznosabb eszköze” - mondta Orbán Viktor. A szerbiai sajtó a Beta hírügynökség anyagát átvéve a magyar kormányfő szavait úgy közvetítette, hogy Orbán szerint Szerbiát elsőként kell felvenni az EU-ba. . A tegnap kezdődött kétnapos fórum a 2016 végén indult soros magyar elnökség záróeseménye. A régió elnöki tisztét Magyarországtól Bulgária veszi át. A Budapesti Kongresszusi Központban megrendezett tanácskozásra 29 országból több mint 1200-an regisztráltak. A fórumon Szerbiát Jadranka Joksimovic, az európai integrációért felelős tárca nélküli miniszter és Mirjana Filipovic, az energiügyi minisztérium államtitkára képviseli. Tartományi szinten Pásztor István, a Tartományi Képviselőház elnöke és Pavle Budakov tartományi képviselő vesz részt a tanácskozáson. Folytatása a 3 oldalon Jadranka Joksimovic (balról a második) az egyik panelbeszélgetésen Ünnepélyesen is felavatták tegnap Alibunár közelében, Petrén (Vladimirovacon) a Malibunar nevű szélerőműparkot, melynek négy generátora nyolc megawatt teljesítményű. A novemberben próbaüzembe helyezendő szélerőmű évi 25 gigawattóra áramot termel majd, amely200 háztartás áramellátását biztosítja. A parknak köszönhetően jelentős mértékben csökkenthető a hagyományos áramfejlesztés révén keletkező szén-dioxidkibocsátás; a Malibunar révén évente 16 ezer tonnával kevesebb szabadul fel a levegőben ebből az üvegházhatást növelő gázból. A szélerőművet a belga Elicio NV vállalat hozta létre, a beruházás értéke 14 millió euró. A kísérleti időszakot követően (újév után) teljes kapacitással működik majd. Ez lesz Szerbia harmadik szélerőműparkja. A környéken nem ez az egyedüli megépült vagy épülő szélerőműcsoport. A Malibunarral párhuzamosan (2010 óta) épül az Alibunar szélpark is, utóbbinak 21 turbinája és 42 megawatt teljesítménye lesz. E befektetés 80 millió eurót ér, és jövőre készül el. A két szélerőműcsoport helyszínének azért választották Alibunar környékét, mert a kutatások szerint a cél elérése szempontjából a legalkalmasabb dél-bánáti Kosava-övezet részét képezi. A szelek rendszerességének, minőségének, gyorsaságának mérései után esett a választás erre a dél-bánáti településre. Folytatása a 4. oldalon Munkára fogják a Kosavát A Malibunar szélpark 7200 háztartást lát majd el árammal - Már épül a nagyobbik testvérerőmű is Tartományi Képviselőház Ma déltől fizetni kell a szabadkai kapunál Ma délben kezdetét veszi a topolyai és a szabadkai északi bekötőút közötti, 33,3 kilométeres autóútszakasz használatának megfizettetése. A szabadkai déli fizetőkapu nyolc sávon fogadja a járműveket. Egyelőre úgynevezett „nyitott” rendszer részeként működik a szabadkai déli fizetőkapu, a leágazásokon építendő kapuk üzembe helyezésével válik majd teljesen zárttá az autóút használata és a megfizettetési rendszere. A szerb kormány már jóváhagyta a fizetőkapunál érvényes díjszabást is. Az Ia kategóriájú járműveknek 60, az 1. kategóriának 120, a 2.-nak 180, a 3.-nak 360, a 4.-nek pedig 730 dinárt kell a helyszínen hagynia. A Szerbiai Utak Közvállalat a tervek szerint novemberben öt további elágazáson felállított fizetőkaput is üzembe helyez. Sajtóértesülések szerint így Szabadka és Nagyfény között 80, Szabadka és Topolya között 120, Szabadka és Bácsfeketehegy között 200 dinárba kerül az úthasználat. A verbászi elágazásnál 265, az ókori kijáratnál pedig 300 dinár körüli illetékkel kell számolni. Újvidékig mintegy 400 dinár az útpályadíj. ■ vár Otos András Szelfi Luther Mártonnal A reformáció vajdasági emlékei Topolya Község Múzeumában 15. oldal Szigorúbb büntetésekkel számolhatunk A kormány előtt a közúti közlekedésbiztonságról szóló törvénymódosítás tervezete Sajtóértesülések szerint a szerb kormány mai ülésén fogadhatja el az új közlekedésbiztonsági törvény tervezetét. A módosítás célja, hogy fokozza a közúti közlekedésben részt vevő polgárok biztonságát, és ezáltal minél hatékonyabban megakadályozza a szerencsétlenségeket, csökkentse a sérültek és a halálos áldozatok számát. A törvénytervezetet mgr. Fehér László közlekedésbiztonsági szakértő véleményezte lapunknak. A törvénymódosítás esetében a telt vonalon történő előzés számít újdonságnak, a többi esetben csak a büntetési tételek változnak, ami közvetett módon hat ki a közlekedésbiztonságra. A másik újdonság, hogy a próbaengedély egy év helyett két évre szól majd. Ez mindenképpen hozzájárul a közlekedésbiztonsághoz, hiszen a kezdő sofőrök több tapasztalatot szerezhetnek a gyakorlatban - mondta a közlekedésbiztonsági szakértő. Folytatása az 5. oldalon € 119,1246 Cin 4-Hőmérséklet 9°C/26°C