Magyar Szó, 2019. január (76. évfolyam, 1-24. szám)
2019-01-28 / 21. szám
2019. január 28., hétfő L. Móger Tímea Az ifjú, országos tekebajnok, a doroszlói Hegybeli Noémi kiemelkedő eredményekről adhat számot Az alábbi beszélgetésből kiderül, mi ösztönzi, mennyit edz, és milyen álmokat dédelget. ■ A tekesport nem szokványos választás, pláne egy kislány számára. Hogyan kezdődött nálad ez a „szerelem”? - Még alsós koromban, édesapámnak köszönhetően kezdtem el érdeklődni a tekézés iránt, ő is szívesen játszik, és egyszer magával vitt. Megtetszett, megszerettem ezt a sportot, még a doroszlói Alvég Tekeklub berkeiben kísérletezgetve. Annyira, hogy 2015-ben bejutottam az apatini Tekeiskola növendékei közé. Dorde Jovanié volt az edzőm, ő fedezte fel a képességeimet és segített kibontakoztatni őket. Nagyon sokat köszönhetek neki. Az iskola megszűnésével, Jovanié javaslatára annak érdekében, hogy minél többet edzhessek TEKE „Célom a világbajnokság” Hegybeli Noémi és példaképe, Zavarkó Vilmos kerültem az apatini klubhoz, regisztrált Egyértelműen az Apatinban megjátékosként. Kitartóan és élvezettel edzek hetente két alkalommal, jelenleg Vesna Calié az edzőm. ■ Sorra nyerted a bajnokságokat a 2018 során, sőt megszerezted az országos első helyezést. Melyik eredményre vagy a legbüszkébb? tartott országos bajnokság első helye a legmeghatározóbb sikerélmény. 523 fával lettem aranyérmes a korosztályomban. Jelenleg is zajlik egy verseny, a szeptembertől áprilisig terjedő időszakban a Városok Kupái elnevezésű versenysorozatban hat városban mérkőzünk meg, majd a versenyek összesítésének négy legjobbja mérkőzik az országos versenyen áprilisban. Érdekes tapasztalat volt a nyári tehetségtábor Verbászon. Megtiszteltetés volt bekerülni a szelektor által kiválasztottak közé, és nagy élmény volt részt venni ezen a komoly fizikai edzettséget és taktikai tudást nyújtó nyári „gyakorlaton”. ■ Mi ad erőt, illetve milyenfajta erőnlétre van szükség ebben a sportágban? Nagyon sokat jelent számomra a szüleim, Kamilla és József feltétlen támogatása. Teljes körű fizikai erőnlétre és nagymértékű koncentrációra van szükség ebben a sportágban. Igyekszem elsősorban a saját magam elé kitűzött elvárásoknak megfelelni. Ez az igény ösztönöz és visz előre. Már szépen gyűlnek az érmek Bognár Viktor A hétvégén megkezdődött a Rali-világbajnokság (WRC) idei szezonja a Monte-Carlo Ralival, amely az 1911-ig visszanyúló történelmével a világ egyik legrégebbi autóversenye. Az évnek a mezőny két legsikeresebb alakja új felállással vágott neki: a hatszoros címvédő Sebastien Ogier azt követően, hogy a Volkswagennel négy domináns, majd a Forddal két küzdelmesebb év végén is felülhetett a trónra, idén visszatért a Citroenhez, amellyel ralis pályafutását kezdte. Ezzel egyidejűleg pedig Sebastien Loeb megszakította hosszú kapcsolatát a PSA-konszernnel, amelynek tagjaként Citroennel vagy Peugeot-val állt rajthoz mindenhol, ahol az elmúlt két évtizedben versenyzett. A veterán francia az elmúlt hat évben már csak alkalmi résztvevője volt a WRC-nek, ám most 44 évesen a Hyundaijal szerződve újraélesztette karrierje ralis szakaszát. A győzelemért folyó versenyfutás a rali négy napja során mindvégig rendkívül szorosan alakult. Ogier átvette a vezetést pénteken, de előnye végig csak pár másodperc volt legközelebbi üldözőjével szemben, a vasárnapi, legutolsó szakaszt pedig úgy kezdték meg, hogy a Citroen pilótája csupán négy tizedmásodperccel állt a Hyundai másik húzóneve, Thierry Neuville előtt. A belga a szakasz során az egyik mérési ponton az élre is ugrott, de Ogier képes volt fordítani, és végül 2,2 másodperc előnnyel ért a célba, így győzelemmel kezdve a 14 állomást magában foglaló szezont. Neuville lett a második, míg tőlük már több mint két perccel lemaradva érkezett a Toyotával az észt Ott RALI-VILÁGBAJNOKSÁG Két másodperc döntött Monte-Carlóban Hétvégi motorsportkörkép: Ogier nyert, Loeb visszatért Ismét kiesett az élen álló a Formula-E-ben Ogier meglehetősen szűken vette a kanyarokat Tänak, majd pedig a negyedik helyen Loeb, aki Jari-Matti Latvalát tudta szintén hajszálnyi különbséggel maga mögött tartani. A Monte-Carlo Rali végeredménye: 1. Sébastien Ogier (francia, Citroen) 3:21:15,9, 2. Thierry Neuville (belga, Hyundai) +2,2 másodperc, 3. Ott Tänak (észt, Toyota) 2:15,2 perc hátrány stb. A bajnokság állása: 1. Ogier 29, 2. Neuville 21,3. Tänak 17,4. Meeke 13,5. Loeb 12 pont stb. FORMULA-E Újabb káosz Az autósport világában pár év alatt megkerülhetetlen tényezővé vált elektromos bajnokság a szezonjának 3. fordulójára utazott Chile fővárosába, Santiagóba, ahol hallatlan forróság, 37°C-os hőség vette igénybe a versenyzőket és a technikát. Amikor már éppen kezdhettük volna kifürkészni az erőviszonyokat, újabb változók kerültek az egyenletbe, amihez hozzájárult az is, hogy az eddig etalonnak tűnő BMW és DS pilótáinak az elsők között kellett kihajtaniuk az időmérőn, a poros pálya miatt pedig gyengébb rajthelyre kerültek. A pole-ból a második szezon bajnoka, Sébastien Buemi rajtolhatott az eddig látványtalanul teljesítő Nissannal, most azonban a svájci sokáig tartotta a vezetést Sam Birddel és a Formula-E-be frissen megérkező korábbi F1-es pilótával, Pascal Wehrleinnal a nyakán. A szűk, városi pálya és a rá helyeződő nyomás azonban féltáv környékén hibára kényszerítette Buemit, aki a falnak csapódva kénytelen volt feladni a versenyt, így Santiagóban ugyanúgy baleset áldozata lett az első helyen haladó pilóta, mint legutóbb, Marrakeshben a két BMW ütközésekor. A vezetést megöröklő Bird a hátralévő időben Audi-hajtású Virginjével ki tudta védekezni Wehrlein támadásait, akinek az utolsó körökben a motor túlmelegedése miatt vissza is kellett vennie a tempóból. A német így is elégedett lehet, hiszen ritka az, hogy újoncként valaki azonnal felvegye a ritmust a Formula-E-ben, ahol a pilóták elmondása szerint az autók vezetése minden más sorozatnál összetettebb. A szintén friss F1-es tapasztalattal érkezett Felipe Massa és Stoffel Vandoorne például még mindig pont nélkül állnak, mindkettőjük versenyének a fallal való találkozás vetett véget. Egyetlen terület van, amelyen az autósportot megújítani igyekvő elektromos széria sok kritikát kap: rendszeresen egy halom büntetést rónak ki a versenyzőkre, mindezek olykor az időmérő és a futam végeredményét is utólag, a leintést követően módosítják. A kvalifikációt például ezúttal Lucas di Grassi nyerte, de elvették az eredményét egy olyan, erre a hétvégére meghozott technikai szabály miatt, aminek megszegése nem befolyásolta a teljesítményét. A futamon is a leintést követően cserélt gazdát a 3. hely és került az végül a gyári Audit vezető Dániel Abthoz, de több más hátrasorolás is történt apró pilótahibák, koccanások miatt. A sok vitatható eset a zsúfolt programra vezethető vissza: mivel egyetlen nap alatt zajlik le a teljes program az edzésektől a versenyig, kevesebb idő van a tervezésre, és jóval nagyobb a kapkodás az autót összerakó szerelők és a mindent észben tartani próbáló pilóták között is. Pedig fontos lenne valamilyen megoldást találni az utólagos eredménymódosítások elkerülésére, hogy a versenyt végigizguló nézők se érezzék magukat átverve. A Santiago ePrix végeredménye: 1. Sam Bird (brit, Virgin) 47:02,511 perc, 2. Pascal Wehrlein (német, Mahindra) 6,4,3. Daniel Abt (német, Audi) 14,5 másodperc hátrány stb. A bajnokság állása: 1. Bird 43, 2. D’Ambrosio 41, 3. da Costa 28, 4. Frijns 28,5. Vergne 28 pont stb. A santiagói futam rajtja Mkku&O sport@magyarszo.rt SPORT |1 Téli kupát tartott a tízéves Alvég Tekeklub A doroszlói, idén tízéves fennállását második lett a Nikola Tesla utca, harmaünneplő Alvég Tekeklub az apatini Junakovic fürdő pályáján megtartotta téli kupáját Az utcák hattagú csapatai versenyeztek egymással, továbbá szerveződött egy női csapat is, amely a Kuckó nevet viselte. A versenyzőket és a szurkolókat az Alvég TK nevében Diósi János főszervező és L Móger Tímea, a kupát támogató Kuckó Gyermeksarok civil szervezet elnöke köszöntötte. A doroszlóiak versenyében az első helyen a Petőfi Sándor utca csapata végzett. A Szórványtétben projektum finanszírozásában részt vesz az Államigazgatási és Helyi önkormányzati Minisztérium. ■ Milyen további céljaid, terveid vannak? - Mindenképpen folytatni szeretném a tekézést Nyáron végzek a doroszlói Petőfi Sándor Általános Iskolában folytatott tanulmányaimmal, reményeim szerint ősztől kezdve Szabadkára járok majd gimnáziumba, de ez persze még az előttem álló felvételi vizsga függvénye. Abban a városban nincsen tekepálya, de találunk majd valami megoldást hogy a heti két edzést lebonyolítsam, és természetesen maradok dik pedig a Herceg János utca A legtöbb teljesítményt a hetente edző Lennert István érte el, az amatőrök közötti legjobb eredményt Nenad Belic tudhatja magáénak különdíjban, ajándékban részesültek a női csapat tagjai, és külön köszöntötték Hegybeli Noémit, aki az Apátul játékosaként országos bajnoki címet szerzett. ■ fra az apatini női klub tagja. Mindenkori célom, hogy kijussak a világbajnokságra. Egy nagy álmom immár teljesült, találkozhattam Zavarkó Vilmos többszörös világbajnok tekézővel. A nagy legendáktól lehet a legtöbbet tanulni. Szabadidőmben a világbajnoki mérkőzések felvételeit nézem, taktikákat és inspirációt gyűjtök - hallottuk az ifjú bajnoktól A Szórványlétben projektum finanszírozásában részt vesz az Államigazgatási és Helyi Önkormányzati Minisztérium. A Petőfi Sándor utca bajnok csapata