Magyar Tőkepiac, 1997. február (2. évfolyam, 23-42. szám)

1997-02-17 / 33. szám

BUDAPESTI ÉRTÉKTŐZSDE Az árbevételben 18%-os mérséklődés figyelhető meg, azonban az árrés tekintetében nem mutatkozik ilyen mértékű visszaesés, vagyis a társaság termékeit maga­sabb fajlagos árrés realizálása mellett tudta értékesíte­ni. Ugyanakkor az 1996-os évet hatékony költséggazdál­kodás jellemezte, hiszen tevékenységét 20%-kal alacso­nyabb költség mellett végezte. A legjelentősebb fejlődést egyrészt a német terüle­ten érte el a társaság - amely hagyományosan az egyik húzóágazatnak számít -, ahol az eredmény a nehezebb piaci viszonyok közepette is a várható duplája lett. A másik jelentős területnek az angolszász piac bizonyult, amely 20%-os eredménybővülést realizálhatott. Szintén eredményes volt a programszervezési üzlet­ág, amely 10%-kal múlta felül az elvárásokat. Ezen pia­ci szegmenstől további jelentős forgalombővülés várha­tó, egy új projekt, a Budapest Kártya 1997. márciusi be­indítása kapcsán. Elmaradás a latin nyelvterületen és a balatoni üdülé­sek értékesítésében volt megfigyelhető. IBUSZ Tours Kft. A magyarországi kiutaztató idegenforgalmi piacon jelentős változások zajlottak le az 1996-os esztendőben. A nyári főszezonban a korábbi évekhez képest jelen­tősen megnövekedett kínálat jellemezte a piacot, amivel szemben - a kormányzat kereslet-visszafogó politikájá­nak eredményeként - mérsékeltebb kereslet állt. Ebből adódóan a piacon nagymértékű kapacitástöbblet hal­mozódott fel, amelyet csak alacsonyabb áron lehetett értékesíteni. A piac fent említett változásaitól az IBUSZ Tours Kft. sem tudta magát függetleníteni. Azokat a termékeit, melyeknél kötelezettségek terhelték, csak jelentős áren­gedmények árán tudta értékesíteni. A legnagyobb visszaesés azokon a területeken figyelhető meg, ahol a legnagyobb volt az árverseny, így a görög és a spanyol desztináció esetében. Ugyanakkor a görög piacon egy­értelmű sikerként könyvelhető el, hogy az IBUSZ Tours Kft. új úti célja, Szamosz szigete komoly érdeklődésre és utazóközönségre tett szert. A fizetőképes kereslet csökkenése javította a belföldi utak értékesítésének pia­ci lehetőségeit, és ezzel a társaság - mint ezen piac egyik vezető szereplője - élt is. A társaság a fenti piaci változásokra válaszul diverzi­fikáltabb termékpolitikát helyezett célkitűzései fóku­szába. Ennek keretén belül a csoportos kiutazások mel­lett nagyobb hangsúlyt kapott az egyéni kiutazások és az üzleti utazások, vásárlátogatások szervezése. Ugyan­csak a „több lábon állás” érdekében a társaság fokozta a főszezonon kívüli őszi-téli, tavaszi utazások szervezé­sének arányát, különös tekintettel a síutak szervezésé­re, ahol 1996. évben a korábbi évekhez képest megtöbb­szörözte a forgalmat. A társaság stratégiai koncepciójának középpontjá­ban továbbra is a termékdiverzifikáció áll, amely révén az egyes részpiacokon bekövetkező drasztikusabb vál­tozások nem okozhatnak jelentős eredményromlást a társaság tevékenységében. IBUSZ Utazási Irodák Kft. Az Utazási Irodák Kft. igen sikeres évet zárt 1996- ban. Az ország legnagyobb idegenforgalmi hálózatát működtető társaság 119 ponton (16 budapesti, 48 vidé­ki, 40 határirodában és 15 kirendeltségen) állt az ügyfe­lek rendelkezésére. Tervezett árrésszintjét 106%-ban (1381 millió HUF) teljesítette túl a társaság. Az eredmé­nyes gazdálkodást a bázisévvel összehasonlítva a 47%-os árrés-növekedési szint még jobban alátá­masztja. Az árrésnövekedés dinamikája elsősorban a pénz­ügyi szolgáltatások, valamint a repülőjegy-értékesítés teljesítményén alapult. A társaság kereskedelmi tevékenysége három nagy üzletágra került szétbontásra 1995-ben: 1. Idegenforgalmi tevékenység: 1996-ban korláto­zott eredményeket ért el. Nagyon sikeres volt a belépő­jegy-értékesítés (300%-os növekedés), ezzel szemben az idegenforgalmi termékek értékesítése - elsősorban a kiutazás - némileg visszaesett. 2. Vám- és pénzügyi szolgáltatások: a társaság stratégiai célkitűzése, hogy az országos hálózatban mind teljesebb mértékben meghonosítsa ezen üzlet­ágak szolgáltatásait és jelentősen növelje az értékesítés volumenét. A társaság a határirodák technikai, személyi feltéte­leire támaszkodva megkezdte a vámügynöki szolgálta­tások kiépítését. Ennek eredményeként 1997. január 9-én az IBUSZ Utazási Irodák Kft. megkapta a vámügy­nöki tevékenység végzéséhez szükséges engedélyt. A legnagyobb eredményt a társaságnak két területen sikerült elérni:­­ Valutaváltás területén 190%-kal sikerült a bázis­évet meghaladni. Ez a nagymértékű növekedés új valu­taváltóhelyek nyitásával is magyarázható. Az IBUSZ Utazási Irodák Kft. szerződést kötött a Julius Meinl Rt.­­vel, a Tourinformmal, valamint a Tescóval valutaváltás tevékenység végzésére.­­ Az áfa-visszatérítés üzletág többéves múltra te­kint vissza, legmagasabb szintű növekedését 1996-ban érte el (300%). Az üzletág kínálata folyamatosan bővül. A társaság együttműködési szerződést kötött a Magyar Polgári Nyugdíjpénztárral, és így már 59 irodában lehet igény­be venni a közismert nyugdíjpénztár szolgáltatásait. 3. Menetjegy-értékesítés üzletág, ahol vezető sze­repét az IBUSZ 1996-ban is megőrizte, és az IATA- irodák száma 14-ről 17-re emelkedett. Az előző évi teljesítményét az üzletág 175%-kal ha­ladta meg. IBUSZ Invest Kft. A kft. értékesítette az IBUSZ Toyota Tsusho Kft.-ben lévő tulajdoni hányadát. A Primatour Kft. kettéválásá­ból eredően az IBUSZ Invest Kft. visszaszerezte a K-­ MAGYAR TŐKEPIAC 1997. FEBRUÁR 17. HÉTFŐ

Next