Magyar Ujság, 1871. január (5. évfolyam, 1-25. szám)

1871-01-26 / 21. szám

Igazuk van. Csakhogy épen ez egyik baj, hogy még az osztrák atyafiak is reánk zudittatnak a már elviselhetlen terhek megszavazgatása miatt s még in­kább a csehek s lengyelek, kik épen nem tartják mél­tónak az osztrák kormány politikáját sem a külügyek­re, sem a bel­­ügyekre nézve, ily óriási áldozatokra. Másik baj hogy eme négy parlament nem kellő irányban, nem a népek kívá­nalmainak s érdekeinek érvényre emelé­sében, hanem ezzel ellenkezőleg műkö­dik minden erejével, oly biztosan hogy az eredményt mintegy előre láthatjuk. Erélyesen hozzá láttak ezen a parla­mentek a külügyi s belügyi költségek megállapításához. Hozzá láttak az osztrák kabinet nagy­hatalmi politikájának s­emm e politika óriási követelményeinek alapján, mely követelményeket nem lehet a népek ér­dekeivel de még az alkotmányosság el­veivel sem összeegyeztetni, mert ezen követelmények nem engedhetik meg hogy kellő reformok, kellő arányok ho­zassanak be az adóztatás s az államház­tartás rendszerébe. A fő kérdések egyszerűek : Valóban szükséges-e a béke fentartá­­sához, Magyarország s Ausztria területi épségének fentartásához egy millió s két­százezer fegyveres ember és pedig­ 800,000 minden órában (?) csataképes hadse­reg ? Valóban szükséges-e a belügyek igaz­gatásához az a több százmillió forint, mi főkép Ausztriában erre fordíttatik? Ha szükséges? Akkor az alkotmány, a közigazgatás és a honvédelem szerke­zete rész. Annyival inkább rész kivált Magyar­­országra nézve, minél több költség, mi­nél több emberélet pazaroltatik meddő kiadásokra s a nagyhatalmiság meddőpo­litikájára. Természetesen következik ezekből, hogy 1. Vagy az egész alkotmányt és végrendszert át kell alakítani olcsóbb s jobb rendszerré. 2. Vagy a népek adózó képességét kell oda emelni, hogy elvi­selhessék a reájuk rótt terheket, tőke va­gyonuk s munka­erejük sikertelen fel­áldozása nélkül. 3. Vagy mindkét em­lített rendszert egyszerre munkába kell venni annyival inkább, mert így ama circulus vitiosusban járunk, miszerint a népek azt mondják : nem élhetünk, nem élvezhetjük az ég és föld áldásait s nem gyarapíthatjuk vagyonunkat az óriási terhek folytonos fokozása s aránytalan szétosztása mellett, míg viszont az állam és kormányférfiak azt állítják, hogy nem űzhetnek kellő külügyi politikát s nem tehetik jobbá a kormányzást ha meg­­vonatik t­őlük a költségvetésben kért, követelt óriási összeg. Ez volna tehát eme négyrendbeli hí­res parlament működésének feladata, s­e ezt nem teszi. Nem követi a három kö­zül egyik rendszert sem, hanem követi a negyedik rendszert­­. i. folyvást fo­kozza a nagy terheket, folyvást fentartja a kormány férfi­aktól maguktól is rosznak s igazságtalannak mondott adóztatási rendszert; nem képes jobb s olcsóbb közigazgatást és igazságszolgáltatást lép­tetni életbe, hanem ezen felül e négy parlament mintegy eszközül szolgál arra, hogy a nagyhatalmi politika követelmé­nyeit törvénynyé emelje és segédkezik arra, hogy a miniszterek által elköve­tett hibákat, a túlkiadásokat, s a kellő felhatalmazás nélkül felvett kölcsö­nöket törvényesítse. Ezen parlamentek működése tehát természetes hogy nem lehet áldásos és nem számíthat arra, hogy többségét fen­­tarthassa a népek s nemzetek közvéle­ménye, közérdeke, közérzülete ellené­ben, mert nincs nehezebb feladat, mint az alkotmányosság színe alatt védni s előm­ozdítani azt, mi annak lényegével egybe nem férhet. Nincs nehezebb feladat, mint atyás­­kodásról papolni akkor, midőn valaki a reábízott érdekekkel nagyon is mostohán bánik el. Az ily eljárás megtámadja, népszerűt­­leníti a modern parlament eszméjét, mint népszerűtlenítik ezt a fővárosunk­ban működő parlamentek évről évre, minden ülésszak után mindinkább. Nép­­szerűtlenítik Magyarország érdekeit a delegációk, melyekről határozottan azt hiszik Ausztria népei, hogy a magyar szellem befolyása következtében sietnek megszavazni a reájuk rovandó óriási ter­heket. Ez nem mehet tovább, nem mehet so­káig így anélkül,hogy kül­s belviszo­­nyaink nagyon is­ éles ellentéte­s feszült­ségbe ne hozassanak. Az Ellenőr mai számában Huszár Imre az országgyűlési ellenzék két árnyalatát ele­mezi eg» természetes«», bebizonyítja, miszerint­­ ő pártja követ helyesebb és pláne (a­mi­nek bebizonyítása csakugyan nehéz) k­öv­e­tke­ze­t­e­s b irányt. Meglehet hogy e tárgyra holnapi számunk­ban visszatérünk. A szerkesztői csillagra nézve azonban nem akarunk késni megjegyzésünkkel. Ott t. i. a­hol Lázár Ádám említtetik, Csernátony eszébe juttatja olvasóinak hogy a szélsőbal e tagja az absolutismus korszakában hivatalt viselt. Ha Csernátony kissé körülnézne a képvise­­lőház pad­jain, ki nem véve azokat sem melye­ken elvtársai ülnek, észrevenné, hogy Lázár Ádám nem az egyedüli kinek e számrahányást tehetni. Van hozzá hasonló mindegyik oldalon. Szomorú dolog lesz az, különösen az illetők­re nézve, de úgy van. Azon különbséggel azonban, hogy míg a többiek palástolni, tagadni akarják multjukat , Lázárban van elég férfiasság és nyiltság azt bevallani. Ez volt első nyilatkozata midőn mint megválasztott képviselő magát pártunk­nál bemutatá. Megvártuk volna Csernátony méltányossá­gától, hogy e képviselőt jelene s jelen mű­ködése szerint ítélje meg. De úgy látszik, hogy épen azért haragszik rá oly nagyon, mert jelene oly kielégítő. Ha­ragszik rá különösen azért, hogy oly ügyes vá­gásokat mért utolsó beszédében a balközép feje felé. Mi nem fogjuk követni példáját s nem fog­juk idézni a balközép v­o­lt hivatalnokainak bünlajstromát még akkor sem mikor okunk lesz rájuk haragudni. — A. m. k. állandó államsors­játék­i bizottságtól, hivatalosan értesittettünk az iránt, hogy: A magy. kir. jó­tékonysági államsorsjáték legközelebb fog ren­­deztetni és pedig az 1848—49. évben munka­­képtelenné lett honvédek javára. Megyei élet. Mező-Keresztes jan. 20. Mig az európai kormányok és diplomaták hideg közönynyel képesek elnézni a véres viadalokat és szörnyű embermészárlást, melyet a porosz király adott szava ellenére saját népén és a francziákon el­követ, míg még a szabadelvű kormányok is csak rokonszenvet nyilvánítnak, de Francziaország szabadságért küzdő népe kiirtását megengedik, mert tiltakozásaikkal közbe nem lépnek, az emberi jobb érzés megborzad még csak hallása vagy olvasása után az ott történteknek, szána­lom könyet ejt az ezernyi elhullott s n­aponta elhulló véráldozatok, ezek özvegyei és árvái szomorú sorsa felett. Jelen körülmények között a szabadságot szerető összes magyar nép sem tehet egyebet, mint a részvéttett lélek neme­sebb ösztönétől indíttatva, siet csekély áldozat­fillérekkel és kegyes adományaival bekötözni a szabadságért küzdő, harczképtelenné lett egyének vérző sebeit, mert tudja és érzi, hogy a szabadság szent földén dúló véres csaták ál­tal nem csak Franczia- és Németország, de az európai összes népek és nemzetek sorsa fog jobbra vagy balra eldöntetni. Szerencsét kíván­va tehát a franczia fegyvereknek, s meg lévén győződve Simonyi Ernővel, hogy Francziaor­szág nagyhatalmi állása Európában a haladás, a polgárisultság, és az egyetemes népszabadság érdekében szükséges, sietünk önkéntes, bár csekély áldozattal járulni a nagymérvű szük­séglet enyhítéséhez, mert cseppekből állván még a tenger vize is, ha mások nagy mérvben sietőleg követendik a jó példát, több ezer sebe­sültek adathatnak vissza a szabadság nagy és szent ügyének. Mi e szent czélból csekély tehetségünk sze­rint adakoztunk, és az alábbi kimutatás szerint beküldők illető helyre leendő juttatás végett 42 írt 60 kr­t. é. tíz font lépést, és mintegy 28 fontnyi fejér ruha neműeket, legalább rokon­­szenvünk nyilvánítása tekintetéből, mely ösz­­szegben foglaltatik az Egri igazgatósága alatt városunkban jelenleg működő vidéki színtársu­lat első előadása tiszta jövedelmének e czélra szánt fele része . frt 60 kr­t. é. Nem hagyhatom említés nélkül, hogy a vá­rosunkban lakó dúsgazdag izraeliták: Svarcz Mihály 10 kr, Steiner Simon 40 kr, ez utóbbi­nak nevelőnéje 40 kral járultak a fentebbi ösz­­szeghez, talán azon okból, szeretjük hinni, mert Steinerné azzal mentette csekély adományát, hogy ő maga kíván jó példával előlmenve, hit­­sorsosai közt e czélra gyűjtést fog eszközölni, az eredményt közölni fogjuk. Somogyi József. — Román nemzeti színház alap javára f. hó 26-án az aradi román ifjúság bált rendez. — A franczia sebesültek javára Nagy- Váradon f. hó 21-én tartott álarczos bál körül­belül 700 frtot eredményezett. Hálássá Gyarmatról hosszú panaszos levelet vettünk az ott székelő nógrádmegyei el­ső alispán, Frideczky Lajos úr ellen. E tisztelt urnák bűnlajstroma oly hosszú, hogy lehetetlen azt egész terjedelmében közzé tennünk. De annyit lehetetlen meg nem jegyeznünk, miszerint ama hosszú lajstromnak legkisebb rovata is méltóvá teszi ő alispánságát arra, hogy rögtön f­elcsapassék. Veszprémből, egy viszonválaszt küldtek be hozzánk Mező Sz.­Györgyi tegnapelőtti szá­munkban közzétett válaszára. Miután e viszon­válasz semmi új adatot nem tartalmaz, nem vehetjük fel. Mi e rovatban csak tények­­r­e szorítkozunk. Figyelmeztetjük erre tisztelt vidéki levelezőinket, Országgyűlés. A képviselőház 270. ülése január 25-ikén d. e. 10 órakor. Elnök : Perczel Béla alelnök, jegyzők : Maj­­láth, Jámbor Pál. A kormány részéről jelen vannak: An­d­­rássy, Kerkapoly, Festetich Bedekovics mi­niszterek A múlt ülés jegyzőkönyve észrevétel nélkül hitelesíttetik. MAGYAR UJSÁG 1871. JANUÁR 26. Az elnökség bemutatja: A szepesi XVI városi kerület községeinek feliratát, melyben a honvédség felszerelési sze­reinek előállítását a hazai ipar számára bizto­síttatni kéri. Békés város közönségének kérvényét a te­lekkönyvnek kebelében elhelyezése iránt. G. Andrássy Gy. benyújtja a Zemplén me­gyei orvos-gyógyszerész egyletnek folyamod­ványát a pesti kir. orvosi egyetemnél elrendelt alsóbb orvosi tanfolyam megszüntetése iránt. Simay Gergely Szamosujvár sz. kir. város közönsége az életbe léptetendő birósági szerve­zés alkalmával ezen városban egy első folya­­modásu törvényszéknek felállítását kéri, Szabó Imre Perlak mezőváros kérvényét nyújtja be, melyben Csáktornyára egy tör­vényszéket, Perlakra pedig járásbíróságot fel­állítani kér. Stratimirovics György a belügyminisz­terhez egy interpellátiót intéz. Interpellátio a belügyminiszter úrhoz : Alapos hírek folytán Torontál és Temes vármegyében, a Temes és Béga folyók kiöntése rettenetes vizáradást okozott. Húsz falunál több áll viz alatt, több száz ház dőlt össze már és a többit is hasonló sors fenyegeti. A lakosok ezrei vannak ily évszak­ban a legnagyobb nyomornak kitéve. Ezen szomorú esemény következtében inté­zem a kérdést a t. bel­ügy­miniszter úrhoz : a) Nyert-e hivatalos értesítéseket mindezen szerencsétlenségekről, s váljon oly nagy-e a baj, mint a­melyeknek azt a tudósítások con­­statálják ? és ha igen ; b) Tett-e s mily intézkedéseket a kormány, vagy mily intézkedéseket szándékozik tenni a szerencsétlenségnek enyhítése végett. Ezen interpellátio közöltetni fog az illető miniszter úrral. Következik a napirend , a pénzügyi bi­zottság jelentésének azon része, mely az al­sóbb rangú hivatalnokok fizetéseinek és házbé­reinek felemelését hozza javaslatba. Berzenczey László : A pénzügyminiszter Horn Edének felelt, ki összehasonlította a min. tisztviselők számát a lajthántáli tisztviselők számával, mennyiben van különbség a kettő közt és a­mit felhozott statisztikai számokkal bizonyította be, a­mit a pénzügyminiszter nem c­áfolt meg. A pénzügyminiszter ez ellen felhozta, hogy ne feledjük el, hogy ott nincs annyira centrá­lisaivá a kormány, mert ott helytartóságokba van elosztva a munka. Emlékeztetem a minisz­ter urat, mikor a megye kérdéseinél épen azt követeltük, hogy Magyarország kormánya a megyének is engedjen némi hatáskört, mi­által a kormányzat nem csak olcsóbb, hanem jobb is lesz, ez érvelést mindig szívesek voltak meg­­c­áfolni. Különösnek találja, hogy a­midőn Erdély legalább egy­ötöd részét teszi Magyarországnak, a minisztériumban egy századrészét sem talál­juk erdélyiekkel betöltve. Visszautasítja azon in­­sinuatiót mint ha az ellenzék rész tisztviselőket akarna, hogy a kormánynak munkáját meg­akassza. Szóló nem ellenzi, hogy a tisztviselők fizetése javítassék , hanem ellene van a szaporításnak. Elnök felfüggeszti a tárgyalást, hogy a mi­niszterelnök a szentesített ujonczozási törvényt bemutassa. Ez megtörténvén, kihirdettetik és a főrendekhez hasonló kihirdetés végett átkül­detik. U­ahrmann Mór elismeri, hogy az ál­lam­hivatalnokok részul vannak fizetve, de a munka melyet teljesítenek, csekély. Ennélfog­va elfoga­dja a pénzügyi bizottság véleményét, mely az ínségen, hol kirívó, segíteni akar,de nem szavazza meg a nagy mérvű fizetés felemelést, melyet a kormány javaslatba hozott, mert kényszeríteni akarja, hogy a hivatalokat minél előbb szervezze. Csiky Sándor: Azon kérdésre, várjon az ál­lamtisztviselők 1050 írton alóli fizetését felemel­ni helyesnek és szükségesnek látom-e ? Kijelen­tem miként én elvileg azon véleményben va­gyok, miszerint minden tisztviselő megérdemli, hogy akkor jutam­aztassék, miszerint anyagi szükséggel küzdeni ne legyen kénytelen. Azon­ban mikor ezt elismerem, specifice­n fennforgó hazai körülményeinkre kell figyelmet fordít­­nom, hogy váljon a pénzügyi bizottság által tett javaslat elfogadható-e vagy sem ? Én ezt a fenforgó körülmények között el nem fogadhatom, és így a hivatalnokok fizeté­sének emeléséhez hozzá nem járulhatok azért, mert tekintetbe veszem azon óriási terhek növekedését , melyek a mostani kormány fennállásának ideje óta a nép vállaira neheze­dett. Különösen pedig ha erre figyelek, hogy miként növekedett száma ezen hivatalnokok és tisztviselőknek, kik a kormány kebelében van­nak megdöbbenve kell tapasztalnom,hogy ezek­nek száma és fizetéseiknek összege a 48-as kor­mány alatt volt tisztviselőknek fizetésével ösz­­szehasonlítva nagyon nagy, és különösen azok­ra szorítkozva ez­úttal , kiknek budgetje épen a napirend folytán most tárgyalás alá vétettek értem jelesen a miniszter­elnökség költ­ségvetése, azt látjuk, hogy óriásilag növeke­dett a hivatalnoknak száma és fizetése. 1848-ban a miniszter­elnökség hivatalno­kainak száma mind­össze 7 volt, most ezeknek száma 63-ra van emelve. Fizetéseik és költség­­vetése 48-ban volt 35,500 mindössze, most 282,090 ft a költségvetésben kitéve. Ha továbbá a belügyminisztériumra tekin­tek , ennek személyzete 48-ban mindössze 125 egyénből állott s ezeknek is fele részét a Közlöny szerkesztősége és a ház hivatalnokai képezték , most a belügyminisztériumnál van 209 egyén. Rendes költsége ped­g 48-ban 248,340 ft volt, most 10,669,318 ft és igy a a 48-ks külügyminiszter most ő felsége körüli miniszternek bevezető minisztériumot kivéve, hol 48-ban a hivatalnokok száma 63 volt, most pedig leszállott 25-re, mondom ezen egy mi­­­­nisztérima kivételével a többi minisztériumok­nál a hi­vatalnokok száma növekedett, úgy­hogy most a hivatalnokoknak serege az összes írni és olvasni tudó közönségnek egy nagy részét képezi és egy valóságos kis hadseregnek mond­ható. Ha tehát a t. hát ezen nagy költségek mel­lett még a díjakat ez után is növelni fogná le­hetetlen a nélkül ezt elviselni, hogy az adózó­­­közönség tökéletesen tönkre ne tétessék. Én tehát ezen szempontokból indulva ki, miután lehetetlen, hogy meggyőződésemmel harc­ba ne keveredjem lehetetlen hozzá­járulnom ah­hoz, hogy a hivatalnokok fizetését ez­úttal a t. ház felemelje, egyébiránt az, hogy jól díjaz­­tassan­ak a szakértők és munkás hivatalnokok ez bizonyára kívánatos, igen, de ha a szakértők és szorgalmasan működők száma vétetik tekin­tetbe, akkor azt nem ily óriási magaslatra kell emelni, mert bizonyára azt fele is elvégezheti, akkor lehet azután jól fizetni, abból a mi meg­­­­takaríttatik kik fenmaradnak. (Helyes a balon), mert a pénzügyi bizottság a fizetés­emelésre vo­natkozó véleményét el nem fogadom. (Helyeslés a baloldalon.) Senki szólásra feljegyezve nem lévén, mi­után a pénzügyi bizottság előadója újra ajánlja a jelentés elfogadását, a kérdés feltétele iránt felmerült kis vita után elfogadtatik Deák Fe­­rencz indítványa , minél fogva a miniszté­rium által előterjesztett javaslat is elfogad­tatik. A lakbérek a pénzügyi bizottság javaslata alapján, az osztálytanácsosoktól kezdve emel­tetnek fel. Következik a pénzügyi bizottság jelenté­sének 2-ik pontja, mely azon határozat kimon­dását ajánlja, hogy jövőre az ország minden tanintézete, úgy­szintén minden tudományos és közművelődési intézete a közoktatátási mi­niszter vezetése alá helyeztessék. Várady Gábor magáévá teszi az indítványt de annak határozottabb alakba öntése végett következő határozati javaslatot ad be : Határozati javaslat. Tekintettel az 1871-ik évi államköltségve­­tési előirányzat tárgyában az állandó pénzügyi bizottság által előterjesztett általános jelentés­ben felhozott érvekre utasíttatik a minisztérium az iránti törvényjavaslatának előterjesztésére, hogy jövőben minden állami tanintézet, to­vábbá minden állami tudományos és közműve­lődési intézet a közoktatási miniszter vezetése alatt álljon, hogy így a jövő évi államköltség­vetés már ennek megfelelően legyen egybeál­­lítható. Korizmics László nem fogadja el a pénz­ügyi bizottság indítványát, melyet a ga­dasági iskoláknál nem volna czélszerű életbe lép­tetni. Deák Ferencz a tárgyat jól megvitatandó­­nak tartja és erre nem találja a budgetvitát alkalmasnak; ezt ex professo külön kell tár­gyalni. Kerkapoly K. pénzügymin. Deák indítvá­nyát pártolja, ígérvén, hogy ez iránt a kor­mány annak idején külön javaslattal fog a ház elé járulni. Péch­y Tamás Várady határozati javasla­­latát, Jankovics Miklós Korizmics nézetét pár­tolja. Zsedényi javaslattétel végett a kormány­hoz kívánja áttétetni az ügyet. P. Szathmáry Károly Várady határozatát pártolja. A ház többsége a pénzügyi bizottság indít­ványát fogadja el. Következik a pénzügyi bit. észrevétele egy országos könyvtár felállítása iránt. Tisza Kálmán kö­vetkező hat­ javaslatot ad be: Határozati javaslat. Az állandó pénzügyi bizottság 554 sz. a. ál­talános jelentésének az országos könyvházak felállításaira vonatkozó javaslata folytán mond­ja ki határozatilag a képviselőház, hogy oda utasítsa a minisztériumot, hogy a jövő költség­­vetés beterjesztését megelőzőleg részletes ja­vaslatot terjesszen be az iránt, miként lehetne az egyes minisztériumok által a könyvtárak gyarapítására igénybe venni szokott összegeket egy országos könyvtár létesítésére fordítani, úgy, hogy e mellett mind az egyes minisztériu­mok szükségleteinek elég­tétessék, mind a kö­zönség az így létrejött könyvtáraknak hasznát vehesse. A folyó évben pedig a könyvtárak gyara­pítására az egyes minisztériumok költségve­tésében megszavazandó összegeket kölcsönös értekezés folytán úgy használja fel, hogy a könyvek beszerzésének a szükségtelen több­szörös példányok mellőzésével mentül nagyobb eredmény éressék el, s a beszerzendő könyvek nagy részben legalább a létesítendő országos könyvtár első alapjait képezhessék (helyeslés.) Elfogadtatik vita nélkül. A kormány által kezelt közalapok tárgyá­ban a p. n. b. két határozatot ajánl a háznak. Az első ez: határozza el a ház, hogy min­den országos közalap, mely az egyes miniszté­riumok kezelése és rendelkezése alá tartozik, a­zon illető minisztérium költségvetési előirány­zatába vetessék fel, még­pedig azok jövedelmi a jövedelmi rovatban kiadási előirányzata a ki­adási rovatban. A másik az, hogy ezentúl minden alap keze­lése a pénzügyminiszter kezében pontosuljon össze; az egyes minisztériumok pedig, melyek ezen alapok jövedelméről rendelkeznek, csak bizonyos kezelési pénztárakkal bírjanak, me­lyeknek maximumát a pénzügyminiszter a többi miniszterrel egyetértőleg állapítaná meg. (Elfogadtatnak.) • Elfogadtatik továbbá a p. n. biz. azon in­dítványa, hogy a költségvetés magában fog­lalja az államkölcsönöket egész teljességekben. Eddig csak a qvóta és földtehermentesítési adósság volt ott felvéve. Ezentúl ide fognak tartozni a vasúti kölcsön, az 1870. X. t. ez. folytán felvett sorsjegy kölcsön, és a bordéz­va­­váltsági adósság. Az államvasutak úgy jövedelmeit, mint kiadásait szinte a költségvetésbe ajánlja a pénzügyi biz. felvétetni, mi szintén elfogad­tatik. Miután egyes minisztériumok nyugdíjelő­­irányzata nem felel meg a kép­ház tavali ha­tározatainak, a pénzügyi bizottság az állam­­számvevőszéket határozatilag utasíttatni in­dítványozza, hogy vizsgálja át az előirányzott nyugdíjak kimutatását is a nyugdíjak össze­gét, hasonlítsa, össze a képviselőház határoza­taival, és erre vonatkozó felterjesztését tegye meg. Horn Ede a nyugdíjak eltörlését indítvá­nyozza. A nyugdíj monarchikus intézmény, mely sem Helvécziában sem Amerikában nincs. Fizessék a hivatalnokokat jól, hogy ezek öreg napjaikra maguknak valamely életbizto­sító intézetnél járadékokat biztosíthassanak. Simonyi Ernő a pénzügyi bizottságtól az követeli, hogyha a nyugd­jaknál valamely mi­nisztérium nem tartotta meg a ház határozatát, ennek megvizsgálását ne ajánlja a számvevő­székre bizatni, hanem a többletet törölte volna ki azonnal. Széll Kálmán. Ezt a pénzügyi bizottság nem tehette, mert a nyugdíjak nagy massát képez­nek, és mert a pénzü. bsz. nem végrehajtó kö­zeg. A pénzügyi bizottság indítványa elfogad­tatik. A minisztérium által hivatalos helyiségei után fizetett lakbér tárgyában a pénzügyi bi­zottság ajánlatára ezen határozat hozatott . Gondoskodjék a minisztérium az iránt, hogy a most házbér fejében fizetett összeg tő­kéjének megfelelőleg országos államépületek felállítása minél előbb eszközöltessék. Továbbá határozatilag kimondatott, hogy a Fiumére vonatkozó előterjesztések és költség­előirányzatok foglaltassanak Fiume közigaz­gatási állására való tekintettel egy Fiume szá­mára a költségvetési törvényben külön nyi­tandó fejezetbe. Egy országos Schematismus iránt követke­ző határozat fogadtatott el: Utasítja a ház a minisztériumot, hogy az általános összes szolgálati schematismust a jövő évi költségvetés tárgyalása előtt állítsa össze, azaz annak közzétételére szükséges összeget az 1872-ik évi költségvetésbe vegye fel. Be lévén fejezve az általános jelentés, kö­vetkezett a miniszterelnökség költségvetése. A pénzügyi bizottság előadója Harkányi Frigyes. Első szónok Irányi Dániel, hevesen és taláóan megtámadja a miniszterelnök kormány­zatát és a költséget tőle megtagadja. Beszé­dét holnap bővebben fogjuk adni. Andrássy Irányinak felel. Ülés vége 2. órakor. A főrendiház mai ülésén csak az újonczo­zási törvény hirdettetett ki: Francziaország. A legtöbb lap azon érte­lemben nyilatkozik, hogy a londoni konferen­­cziától kevés eredményt lehet várni. A „Gi­ronde“, mely a bordeaux-i kormány nézeteit szokta tolmácsolni, a következőket írja : Mi fontos van abban Francziaországra néz­ve, ha várjon a mostani körülmények közt a konferenczián képviselve van-e,vagy nincs ? Mi haszna lenne neki most az 1856-os szerződé­sek revisiójából ? ... Francziaországnak nincs mit keresnie oly diplomaták gyűlésében, kik mint a régi augurok, nevetés nélkül nem néz­hetnek egymás szemébe, ha mindjárt csak azért is, hogy egy utolsó „grimace“ alá rejtsék azon nyomorú szerep öntudatát, melynek el­játszására kárhoztatja őket önzésük és őrült­ségük . . . Francziaország üres széke nagyobb ékesszólással fog a konferenczián beszélni, mint maga Jules Favre. Mert tudtára fo­gja Kunijá­nak adni, hogy ha mi most semmivel sem törő­dünk, mint hazánk megmentésével, a jövőre nézve teljesen szabad kezet fogunk magunk számára fentartani.“ Spanyolországban az új rendszer még min­dig gyenge lábon áll, ha bár a kormánypártiak mindent elkövetnek a kabinet támogatására s az unionisták s progressisták szintén e végett egyesültek is, mindennek tartósságát senki sem hiszi. Az ellenzék közlönyei a kormánypárt két töredéke közt minden áron fenakadást akarnak előidézni. A „Times“ Madridból jelenti: Moreto al­kalmas rendszabályokat fog indítványba hozni a közjövedelmek beszedésére az adóhátralék behajtására, így szintén indítványozni fogja, hogy a folytonos papírpénzkibocsátás bezáras­sák, a közterhek nyomasztó jellege enyhittes­­sék, s a vámok liberálisabb szellemben módo­síttassanak. Bismarcknak Favretól a menleve­let megtagadó jegyzéke. Favrenak menlevél iránt tett kérelmét Bismarck egy jegyzékben megtagadta, a mi általános megütközést szült. A jegyzék igy hangzik: Versailles, 1871. január 16. Miniszter úr! Engedje meg exc, hogy leg­először is egy félreértést odázzzak el, válaszul exc. f. h. 13-án kelt kétrendbeli soraira. Excellentiád fölteszi, hogy az angol kor­mány javaslatára egy ön részére kiáll­­ott menlevél, a londoni conferenczián való megjele­nés lehetségessé tételére, nálam készen áll. E föltevés azonban nem alapos. Én nem bocsátkozhatom hivatalos össze­köttetésbe, a­mi magában foglalná annak elis­­merését, hogy a honvédelmi kormány Fran­cziaország nevében cselekszik s pedig a nem­zetközi jog értelmében, a­míg legalább a fran­czia nemzet el nem ismeri azt. Azt hiszem, hogy exc. a parancsnokságnál eszközölhetne ki menlevelet. A parancsnokság nincs hivatva exc. politikai állását s utazása czélját tekintetbe venni. Az ilyenformán meg­nyert levél mely ellen önnek se lehet kifogása, szabad kéz­t engedne a porosz király londoni követének, hogy exc. nyilatkozatait Franczia­ország nyilatkozataiként tekintse-e vagy ne s tegye ezt úgy, hogy minden balvéleménynek, jogsérelemnek eleje vétessék. Ezt az utat exc. utazása czéljának hivata­los megjelölése­ által elvágta. A kifejtett poli­tikai okoknál fogva a menlevél iránt tett kéré­sének meg nem felelhetek. A­midőn pedig ezt önnek tudtára adom, önre bízom, hogy egy olyan utat keressen, mely elodázza az előadott aggályokat s azon balvéleményeket, melyek önnek Londonban való meg nem jelentetéséből folynak. De még akkor, is, ha ilyen itt található, még akkor is nagyon kétséges, hogy tanácsos-e excellentiádnak, mint a párisi kormány egy tagjának most hagyni el Parist,midőn olyan ér­dekek forognak fen, melyek Francziaországra és Németországra fontosabbak, mint az 1856-ki szerződés XI. czikke. Ott hagyná exc. a sem­leges hatalmak képviselőit is Párisban, kik ott maradtak, vagyis inkább ott tartóztattak, mi­után az engedélyt a német előőrsi vonatok át- Külföld.

Next