Magyar Ujság, 1872. április (6. évfolyam, 75-98. szám)

1872-04-20 / 90. szám

menni, s vagy a k­­­­­o­z­i, vagy a séta­tér melletti nagy vendéglőben fo­gok egész 22-ikén esti 5 óráig tartózkodni; L­e­­gyenek szívesek minél számosabban fel­ke­resni a végett, hogy a fehér megyei képvi­selőválasztásokra nézve velük értek­ez­­hessen. M­adarász József.* A pest-lipótvárosi ellenzéknek tegnap esti 7 órára hirdetett gyűlését nagyszámú választók előtt ifj. Csicsmanczay Pál nyi­totta meg. Miután Csicsmanczay mint teréz­városi választó a reá esett választást el nem fogadta, elnöknek dr. Friedmann Bernát Ügyvéd, alelnökök Zólyomi és Kasznpino­­vics, jegyzőknek: Grünwald, dr. Tánczos, dr. Reinitz választottak meg. Dr Friedmann ezután egy 7 tagú bizottság és 40 tagból álló tágabb választmány alakítását indít­ványozza, mi meg is történik. Elnök még azon kijelentést teszi, hogy a képviselője­lölt kitűzése egy későbbi gyűlésen fog meg­történni, midőn a párt már eléggé megerősö­dött, és szakadástól nem lesz mit tartani; figyelmeztet továbbá, hogy azon lipótvárosi ellenzéki érzelmű választókra nézve, kik szavazati jogukat a Terézvárosban is gya­korolhatják, jelenleg nem forog fenn a szük­ség, magukat amott beíratni, mert a Teréz­városban az ellenzék ügye nincsen veszé­lyeztetve. Azonkívül tudtul adja, hogy a párt konsolidálása végett a párttagok neveiket egy nyitva tartott jegyzékbe fogják beve­zetni. Erre a gyűlés a baloldal éljenzése mellett eloszlik.* A belügyminiszter ápr. 16-ról vala­mennyi törvényhatósághoz következő ren­deletet intézett .­­a Az ő cs. és apostoli kir. felsége által 1869 april­is 20-ára Pestre egybehívott ország­­gyűlés törvényszabta három évi ülésszaka véget érvén, az ő felsége által mai napon ünnepélyesen berekesztetett. Minthogy a megoldásra váró számos nagyfontosságú kérdés sürgős természete a törvényhozás hosszabb szünetelését nem engedi, hogy az országgyűlést egybehívó kegyes királyi le­irat kibocsátása után a törvényben előirt határidőben foganatosítandó választások az 1848. V. tez. 7 §. b) pontja értelmében a választási ügynek minden ágazataiban ke­zelésére s vezérletére hivatott s a velem köz­vetlen érintkezésbe lépendő központi vá­lasztmányt azonnal válaszsza meg és oda utasítsa, miszerint az 1848. V­­. ez. által tü­zetesen előirt teendőket a törvényben meg­határozott legrövidebb határidők alkalma­zása mellett akként teljesítse, hogy a képvi­selőválasztások a kiválólag mezei gazdá­­szattal foglalkozó választók érdekéből is az aratási nagy munkaidő bekövetkezte előtt foganatosíttassanak. Fölhívom továbbá a törvényhatóságot, hogy ez érdemben ho­zandó határozatait ugyancsak az 1848. t. cz.20 §-ában foglaltakhoz képest nekem ké­sedelem nélkül küldje meg.“ ❖ Zetaprca megye Sátoraljaújhelyi kerü­letében Matolay ellen a kormánypártról gr. Andrássy Aladár lép föl. Megint a család személyes összeköttetéseit akarják kiak­názni a jobboldali politika részére. Seny­nyey a módi kerületbe vonult. * Szenyegye kulai kerületében az el­lenzék jelöltje megint Jámbor Pál. A kor­mány pártja Kármán ügyvédet lépteti föl ellene.* Bajáról tegnapi kelettel ezeket táv­­itják. Tóth Kálmán országgyűlési képviselő vá­rosunkba érkezett. A délután négy órakor tartott számadásán a rész­idő daczára az összes választók megjelentek s újra felkér­ték képviselőjelöltnek. Estve négyszáz fák­lyával menet. — A színházban „Dobó Ka­­ticza“ díszelőadásával tisztelték meg. A jobboldal ellenjelöltet nem léptet fel. * Letenyén a baloldal jelöltje Remete Géza ügyvéd, a jobboldalé Királyi Pál. * Felhívás. A Somogy megyei tabi válasz­tó­kerület ellenzéki tagjait folyó évi április 29 én Tab mezővárosban tartandó pártgyű­­lésre hazafius tisztelettel meghívom, felkér­vén polgártársaimat, hogy minél számosab­ban megjelenni szíveskedjenek, annyival inkább, mert ezen gyűlés lesz hivatva pár­tunk képviselőjelöltjét megállapítani. — Kelt Gyugyos, ápr. 16. — Hazafius tisztelet­tel a baloldali kör elnöke: Németh Imre, társulat még most sem vállal jótállást az általa szállított tárgyak, állatok, termények épségben tartásáról vagy legalább ez utób­biak mennyiségének és minőségének megőr­zéséről. Azt mondja alább „Vasútügy“ czím alatt a hivatalos jelentés, hogy a kereskedelmi minisztérium sikerrel(?)oda­ törekedett, hogy az új engedélyekben a kormánynak döntő befolyás biztosíttassák a tarifák regulatió­­jánál stb. De köztudomású dolog, hogy ezeket a már meglevő 3 kiváltságos társulat a déli­­ állam­pálya és Dunagőzhajózási társulat üzlete szabályozta s ezeket most sem birta reá venni a magy. kir. kormány, hogy 3—4 szeres mérvű dijaikat szállítsák alá oda, hol az Európa művelt államaiban van. Ezen kiváltságos társulatokról nem is em­lékezik a hivatalos jelentés, holott ezek tart­ják kezeikben, ezek monopolizálják Magyar­­ország forgalmának i. e. 90 százalékát mind a külföld, mind Ausztria felé. Ezen törzstársulatok kiváltságait nem merészelte megtámadni a magyar kormány, bár igen jól tudhatja, mily igazságtalan, az ország anyagi érdekeit mennyire kizsaroló kedvezményekben részesítette volt ezeket az osztrák absolut kormány. Az áru és pénzforgalom közvetítésére ter­mészetesen jelentékeny hatása volt a társu­lási eszmének, mely most már Európa mű­velt népeinek átalános szükségérzete, lehe­tővé, valósíthatóvá tétele a hivatalnokok önkényének némi mellőzésével is. Az áru és értékforgalmat jelentékenyen előmozdította a társulási szabadság korlátainak kitágí­tása s a vasu­tügynek erélyes (!) felkaro­lása. De kivált ez utóbbinak nagyon megad­tuk árát s még nem tudnók megmondani, minő s mily mérvű áldástalan következmé­nyei lehetnek, mint ezt már a pénz­ügymi­­niszter is jelzette némely beszédben. Az áru és pénzforgalom élénkítését azon­ban legnagyobb mérvben nem eme említett szabadságféle, s nem annyira a drága vas­úti közlekedés lehetősége, mint inkább azon irtózatos, minden osztályba, minden tűz­helyhez beható nyomás idézte elő, mit az adó fokozása terén a mindinkább szigorú behajtás következtében észlelhetünk. Ez tette oly élénk kereskedelmi néppé a magyart, hogy vasútra dobta utolsó zsák gabonáját, utolsó darab nélkülözhető gaz­dasági jószágát. Ez tette oly élénkké a ta­karékpénztárak forgalmát, mikép most már csakugyan öt vagy tízszeres áru és pénz­­forgalmat mutatnak statisztikai adataink az 5—10 év előttiekhez képest. A kérdés csak az: üdvös volt-e, lehet-e üdvös a terhek túlcsigázása által előidézett kínos tevékenység. Lehet-e nemzeti vagyo­nunk gyarapodásának tekinteni a nyers árnczikkek árából bevett összegeket, ha ezen összegek nagy részét Bécs nyeli el? Lehet-e iparunk s kereskedelmünk gyara­podásának mondani azt, ha idegenek ala­­pitnak néhány gyárt hazánkban, drága pénzen s nagy nyereménynyel, saját ma­lomiparunk, szesziparunk s más gazdasági iparunk pedig tönkre megy s gazdasági ter­ményeink saját piaczunkon sem versenyez­hetnek például az északamerikaiakkal? Lehet**21 velül azt, ha az ország lakossága kapva kapja a pénzt egymástól ugyannyira, hogy az ma az adófizető holnap a kormány, holnapután az iparos s kereskedő és aztán ismét a kor­mány kezében van, de kamatai java részét a bécsi pénzintézeteknek adja oda ? Lehet-e üdvösnek vélni a túlcsigázott köz­tevékenységet, melynek eredményeit végre is a régi osztrák adósságok s a hadsereg em­észítik fel? Szerintünk nem lehet. S nem tartjuk jó jelnek az ily tevékenységet, bár ennek túl­­csigázását szintén nem akarjuk oly mérv­ben tulajdonítni a magyar kormánynak, mint minővel a hivatalos emlékirat di­csekszik. Nem tartjuk a szédelgés egyedüli okozó­jának a magyar kormányt, mert hiszen a szédelgés napirenden van inkább Bécsben, honnan hozzánk áthatott. Egyik tőzsdei lap kimutatása szerint ugyanis Bécsben a közelebb múlt negyed­ben csak bank 16 lett alapítva 106 millió írttal, s mi ez ha nem szédelgés? az ipar s mezei gazdászat jelenlegi pengása mellett. Ide megy ki az áruk és értékek forgal­mának mérven túli gyorsítása a kormány kezeiben levő hatalom és pénzeszközök ál­tal. S hogy ez akkor, midőn a termelés és feldolgozás az értékes­ítés s a népek jólé­tét jelző fogyasztás nem gyarapodott, leg­­felebb lázas, beteges tevékenységet jelez s nem épen örvendetes állapot, annak bebi­zonyítása felesleges, annyival inkább mert azt, hogy a megélhetés országszerte elneheze­dett, a kormány által nyújtott életpályákon kívül azt maga az ipar, gazdászat s keres­kedelmi min­­isztérium sem hozhatja kétségbe, mely ezen életforrásokat kezeli s vezényli. —A..— Kereskedelem *). Az áru és pénz forgalom könnyű és gyors közvetítésére újabb időben mi sem volt na­gyobb hatással mint a társulási eszme és a vasúti közlekedés. E két emeltyűnek köszö­ni hazánk is kereskedésének jelenlegi neve­zetes fejlődését, az kölcsönözte valamennyi nemzetgazdasági törekvéseinknek terméke­nyítő befolyását. E meggyőződésből kiindulva a miniszté­rium a reábízott részvénytársuláti ügyekre kiváló gondot fordított, és a közlekedési mi­niszter vezetése alatt álló vasutügyekben is tevékeny részt vett. Társulatok és egyletek. Midőn a minisztérium a kormányt átvette, valamennyi társulati ügyekben az 1852. november 26-án kelt császári nyílt parancs volt mérvadó, mely szerint minden alapsza­bállyal biró társulatnak vagy egyletnek lé­tesítése kormányengedélytől függött, s ezt meg is lehetett tagadni vagy megszorító fel­tételekhez kötni. A társulatok működése másrészről külön al­ B’­.Agfejedelmi biztosok közvetlen és folyto­nos felügyelete alatt állott. Az alkotmány helyreállítása után ezen rendszer nem állhatott fenn többé, hanem vissza kellett a minisztériumnak menni a közkereseti társaságokról szóló 1840. 18. t. *) »A földh., ipar és kereskedelem ügyi its. It. roiniszt. öt évi m ti k fr d é s e* Mimii hivatalo­­s jelentéséből, czikkre, mint egyedüli törvényes alapra.­­ Igaz ugyan, hogy e törvény a keletkezése ajta tetemesen megváltozott társulati viszo­nyokkal szemben hiányosnak mutatkozott, de a benne letett két főeszme: a társulási szabadság és a társulatok önálló szabad mű­ködése éppen a jelen idő gyors cselekvési mozzanatainak felelt meg, és mutatkozott legalkalmasabbnak arra, hogy a társulási eszme és annak áldása hátramaradt hazánk­ban gyors terjedést nyerjen. A minisztérium tehát társulatok keletke­zésekor arra szorítkozott, hogy alapszabá­lyaikat a fennálló törvényekkel összeegyez­tesse és az azokkal ellenkező határozmá­­nyok eltörlését vagy megváltoztatását esz­közölje, de másrészről arra is fordította fi­gyelmét, hogy oly társulatoknál, melyekre a nagy­közönség vagyonát bízza, az alapsza­bályok kellő erkölcsi és anyagi biztosítékot nyújtsanak a feleknek. Minden oly alapszabály tehát, mely e te­kinteteknek megfelelt vagy azokhoz alkal­maztatott, a bemutatási záradékkal láttatott el, és bár a nagy bankok létesítésénél a legfelsőbb elhatározás alakja még fenn lön tartva, nincs eset reá, hogy a fent jelzett kellékekkel ellátott alapszabályt bemutató társulatok egyike is létesülésében megaka­dályoztatott volna. Másrészről pedig a külön országfejedelmi biztosok intézménye, tehát a társulati ügyek­re való rendszeres kormánybefolyás meg lett szüntetve, és a minisztérium főfelügyeleti jogát csak esetről-esetre s csak akkor gya­korolta, ha az alapszabályok megsértése miatt panaszok intéztettek hozzá társulati tagok részéről. A társulásnak ily módoni könnyítése s a társulási mozgás akadéktalansága, valamint a minisztérium gyors alaki eljárása, sőt jó­akarata buzdítása is hihetlen mérvben ha­tott itt meg uj társulatok keletkezésére, a­mint azt következő részletes adatok mu­tatják. 1. Bankok és hitelintézetek. 1867-ben nálunk csak négy bank és hi­telintézet létezett, mely összesen mintegy hétmillió forintnyi értéket kezelt. Ezenkivül az osztrák nemzeti banknak pesti, temesvári, kassai, debreczeni, bras­sói, zágrábi és fiumei fiókintézetei is mű­ködtek. Jelenleg hazánkban a bankok száma 68- ra nőtt s a náluk pénztári utalványokra, be­téti könyvekre és folyó­számlára rövid fel­mondásra letett, tehát a kereskedelem és ipar számára mindenkor készen álló össze­gek mintegy 24 millió forintra rúgnak. 1872. ápril­ió közepéig 28 bankintézet alapsza­bályai még tárgyalás alatt voltak. 2. T­a k­a r­é k p­é­n z t­á r­a­k. A takarékpénztárak leghatásosabb eszközei a kisebb tőkék nagy tőkékké való egyesíté­sének s a kisebb kölcsönök általános köz­vetítésének. — Mint ilyenek tekintélyes állást foglalnak el az ü­zletvilágban. 1867-ben csak 56 ilyen takarékpénztár létezett hazánkban, mai nap számuk már 175-re (tárgyalás alatt van még 70) szapo­rodott. Mennyire emelkedett ezen pénzintézetek irányában a közönség bizalma, mutatja az, hogy míg az 1867. évben fenállott 56 taka­rékpénztárnál, betétek 43 milliót tettek, 1870. év végén, midőn már 147 takarékpénztár működött, a betétek összege 123 millió frtra emelkedett. Az 1872. évi február hóban Pesten egy országos takarékpénztár is keletkezett, azon — ha valósíttatik — felette hasznos pro­grammal, hogy egyrészről az országban le­vő takarékpénztárak közt közvetítő regula­tora leend a pénzforgalomnak és tőkeelhe­lyezésnek, másrészt a takarékpénztári inté­zetek összegének külföldi hitelre is fog nyitni utat. E czélból a csatlakozó hazai takarékpénz­tárak közös értekezletre léptek össze Pes­ten, hol a küzétő és a központi intézet közt megállapítandó viszony tüzetesen meghatá­­roztatott. 3. B i z t o s i t ó-i u t é z e t e k. A biztosítási üzlet utolsó időben hatalmas lendületet nyert. 1867. évben csak 6 hazai biztositó intézet állott fenn hazánkban, me­lyek közül 5 részvényekre, 1 a kölcsönös­ség elvére volt alapítva, 4 tűz,3 jég, 2 szál­lítmány­, 4 tengeri, 4 ingósági károk elleni, egy pedig életbiztosítással foglalkozott. Jelenleg 15 hazai biztositó intézet létezik, és pedig 10 részvényekre, 5 a kölcsönös­ségre fektetve s ezek közül 10 tűz, 8 jég, 6 szállitmányi, 6 tengeri, 8 ingósági károk elleni, 6 pedig élet- és 1 állatbiztosításokat vállal. Ezeken kivül az 1867. 16. t. czikk által­­ szentesített vámszövetség XX. czikkelye értelmében még 27 osztrák biztosító intézet terjeszti ki hazánkra működését, a minisz­térium külön engedélye és az általa megál­lapított feltételek mellett.­­ Ezek közt van 15 részvény­társulat és 12 kölcsönösségre alapított intézet. Biztosít pedig 15 a tűzkár, 8 a jégverés, 8 a szállítmányi károk, 1 testi sérülés ellen, 13 az élet, 1 az állat, és 1 a tükör- és üveg­táblák biztosítását eszközli. 4. Önsegélyző-egyletek. A Schulze-Delitsch-féle önsegélyzési el­ven alakult egyletek nálunk csak az utolsó években kezdtek terjedni. Azon üdvös esz­me, mely szerint azok, kik mindennapi szerzeményükből rendesen nem bírnak tőkét képezni, csekélyebb, de folytonos havi vagy heti betétek által­ — melyekről csak bizo­nyos évek múltával rendelkezhetnek — te­kintélyesebb tőkét gyűjthetnek, mely a hoz­zá csatolt és ismét gyümölcsöző kamatok és üzleti haszonrész által szaporodik, idő­közben pedig betéteikhez mért olcsó köl­csönt is nyújt. — népünk józan felfogása által csakhamar felkaroltatott és gyakorla­tilag alkalmaztatott. 1868-tól 1871. végéig nálunk 436 ily c­élú egylet keletkezett, részint önsegélyző, ré­szint takarék-egylet, részint népbank neve alatt, s vannak köztük olyanok is, melyek vagy részjegyek kibocsátása vagy részvény­­társulattá alakulása s határozott alaptőke képzése által annyira megerősödtek, hogy nem csak idegen betétek elfogadására és kamatoztatására, hanem egyéb banküzle­­tekre is kiterjeszkedtek, és tetemes haszon­nal működtek. A társulati élet most részletezett gyors fejlődése közben sajnosan érezte a minisz­térium az 1840. 18­ .ézv. czikk hiányos vol­tát, miután e törvény sem alaki, sem anyagi tekintetben nem áll többé összhangzásban a jelenlegi üzleti élet követelményeivel és a társulási eszmének 1840 után kifejtett újabb alakzataival. Mielőtt azonban e fontos tárgyban tör­vény szövegezéséhez fogott volna a minisz­térium, nem csak czélszerűnek, de szüksé­gesnek látta a részvénytársulati ügy jelen állását Európa nagyobb államaiban rend­szeresen tanulmányozni, és csak az így nyert és rendezett igen tanulságos adatok alapján dolgoztatott ki egy, a részvénytár­saságokról szóló törvényjavaslatot, mely­nek a német birodalomban már szintén el­fogadott s 1840-ki törvényeinkkel tökéle­tesen egybehangzó főelve az, hogy az en­gedélyezési és felügyeleti rendszer, mint alkotmányos államhoz nem illő gyámosko­­dás mellőztetvén, a részvénytársulatok léte­sítése és működése csak azon feltételekhez van kötve, melyeket maga a törvény jelöl ki, s melyek különösen a részvényesek jogainak lehető megóvását czélozzák. Sajnos, hogy ezen már kész törvényja­vaslat a bányatörvény sorsában osztozik és a törvényhozás elébe ez ülésszakban már nem kerülhet — de a tárgy fontossága és sürgőssége annyira el van ismerve, hogy a jövő törvényhozástól e törvényjavaslatnak mielőbbi tárgyalása bizton remélhető. Az üzleti élet egyik ágában maga a mi­nisztérium is működött a vezetése alatt álló pesti királyi zálogház által, melynél azon­ban nem a közkereseti, hanem a humanis­­tikus czél túlnyomó. Ezen zálogház 1783. évben Budán felál­­littatván, 1820. évben Pestre tétetett át, és rendeltetése a szegényebb sorsú néposztá­lyoknak ingóságokra mérsékelt kamat mel­lett pénzt kölcsönözni. A minisztérium ezen közhasznú intézet­ben úgy a szervezésre, mint a kezelésre és könyvvitelre nézve lényeges javításokat hozott létre, és másrészől azon volt, hogy az intézet forgó tőkéje kibocsátott pénztári utalványok és magánkölcsönök útján a szükséglettel lépést tartó mérvben szapo­­ríttassék, hogy továbbá a Pesten utóbbi időkben keletkezett és nagyobb visszaélé­sekre alkalmat nyújtott magánzálogházak hatósági szabályrendelet útján rendeztesse­nek, illetőleg megszü­ntettessenek. Ezen intézkedéseknek valamint a királyi zálogház mérsékelt kamatlábának tulajdo­nítható, hogy annak forgalma és jövedelme is kivált az utolsó 2 év alatt tetemesen nö­vekedett, mint azt a következő táblázat mutatja: 1868 évben elzálogosittatott 229,692 zá­logdarab 1.821,273 forinttal. Kiváltatott 238,163 zálogdarab 1.900,768 forinttal. Jö­vedelem 23,479 forint 78 kr. — 1869 évben elzálogosittatott 248,690 zálogdb 2.056,695 forinttal. Kiváltatott 238,747 zálogdarab 1.944,744 forinttal. Jövedelem 21,408 frt. 1870 évben elzálogosittatott 261,333 zálog­darab 2.468,647 írttal. kiváltatott 273,098 zálogdarab 2.324,765 forinttal. Jövedelem 27,119 forint. 1871 évben elzálogosittatott 321,701 zálogdarab 2,672,624 forinttal. Ki­váltatott 298,292 zálogdarab 2,526,222 forinttal. Jövedelem 29,123 frt. A tiszta jövedelem az intézeti alaptőke szaporítására fordittatott. Vasutü­gy. Az országos vasúthálózat kiegészítésére a lefolyt öt év alatt történtekről tanúságot tesz a törvénykönyv, melynek lapjain fel vannak jegyezve a törvényhozás által meg­szavazott számos és fontos új vasútvonalak és nagymérvű állami beruházások. Ezen ügyek előkészítése és elintézése körül első­sorban szerepelnek ugyan a köz­lekedési és pénzügyi minisztériumok,­­ de a kereskedelmi minisztérium is­ élénk részt vett valamennyi vasúttárgyalásnál és jele­sül a fennebbi­k minisztériumok küldöttjei­ből alakított kisebb bizottságban, mely a vasúti tervek és engedélyezések felett első vonalban véleményezett. A kereskedelmi minisztériumnak külö­nös missiója volt jelesül a vasúttarifákra nézve a kormány nagyobb befolyását bizto­sítani, és a tarifatételek okszerű és foko­zatos leszállítását közvetíteni. E czélból si­kerrel oda törekedett, hogy az új engedé­lyekben a kormánynak döntő befolyás biz­­tosíttassék a tarifák regulatiojánál azon időszakban, midőn a vasutak még az állam­­biztosítók élvezetében vannak, és hogy új pályák engedélyesei kötelesek legyenek a tarifákra nézve jövőben hozandó országos törvényekhez alkalmazkodni. Egyúttal külön kezdeményezett alacsony tételek állapíttattak meg, mint a rendes tarifák kivételes, egész kocsirakványban feladott legtöbb és a legszükségesebb nyerstermények és anyagok számára, mi­által a forgalom tetemes könnyítésekben részesült. Ezeken kívül gondja volt a minisztérium­nak, hogy a vasútengedélyekbe mindazon határozmányok­at iktassanak, melyek az ál­lami posta- és távirdaintézet érdekeinek és a közszolgálat ezen kereskedelmileg oly fontos ágainak biztosítására szolgálnak. Részt vett továbbá a minisztérium azon előkészítő tanácskozmányokban is, melyek a kereskedelmi közönség részéről ismételve sürgetett budapesti közraktárak és docksok felállítása iránt több ízben tartottak és a körvasút és a dunai vasúti híd kérdésének törvényhozási eldöntése után ismét felve­tettek. A közraktárak hivatása egy­részt nyers­­terményeink kivitelét könnyíteni és állan­dósítani, másrészt pedig a termelőknek a közraktárakba letett és eladásra szánt ter­ményeikről kiadott teljes hitellel bíró rak­tári jegyek (Warrants) alapján előleget szerezni. A kormány több vállalkozóval alkudozá­sokat folytatván, azon meggyőződésre ju­tott, hogy ezen intézmény nagyobb mérv­ben leendő czélszerű­ honosítása csak az ál­lamnak hozzájárultával lehetséges. Miután tehát a leginkább érdekelt körö­ket a kereskedői világ igényei iránt kihall­gatta volna, ezek és más szakértők vélemé­nyeinek alapján megállapíttatja mindenek­előtt azon helyeket, hol a fővárosi közrak­tárak, tekintettel a főváros igényeire, a tech­nikus szempontokra és a jövedelmezőségre legczélszerűbben volnának felállíthatók, az ügy további fejlődése természetesen a vál­lalkozók ajánlatairól lévén feltételezve. T ö z­s d e. A magyar kereskedelemi forgalom köz­ponti főközvetítője a pesti tőzsde és gabona­­csarnok lévén, a minisztérium nem mulasz­totta el annak működését külön kormánybiz­tos által ellenőrizni. Ezen 1863-ban alakult s későbben a mi­nisztérium közbenjöttével az addig külön működő gabonacsarnokkal egyesült pesti érték- és terménytőzsde a lefolyt öt évben nagy lendületet adott nemcsak összes ter­­ménykereskedésü­nknek és kereskedelmi és ipari vállalkozásunknak, hanem kereskedé­sünk hitelét az ország határain túl is meg­szilárdította, egyrészről gyors és szabatos közvetítése és az abból következett kötele­zettségek pontos beváltása, másrészről ki­váló sikerrel működő választott bíróság által. Látogatóinak, illetőleg tagjainak száma 1867-ben csak 579 volt, de már 1868-ban 1107, 1869-ben 1456,1870-ben 1092,1871- ben 1181, míg a külföld által is fölötte ked­velt és legtöbb részvénytársulat részéről is alapszabályilag kijelölt választott bírósága, mely az új 1868-diki eltérő perrendtartás mellett is az 1870. 4-dik törvény­czikk ál­tal kivételesen fentartatott, következő mű­ködést fejtett ki, ugyanis: 1867 1868 186918701871 gyalt) 765 878 758 645 708 pan.­tár­egy.utján kiegyenlit.434 729 57 180 193 ügyet, Ítél. által elintézett 334 149 701 465 515 ügyet. A pesti tőzsdén kívül léteznek Magyar­­ország több kereskedelmi városaiban, je­lesül Temesvárit, Baján, Győrött, Nyíregy­házán, Nagy-Váradon, Nagy-Kanizsán, N.­­Becskereken, Aradon különböző nevek alatt (Kereskedelemi csarnok, Lloyd, gabona­­csarnok) egyesületek, melyeknek czélja leginkább a terményforgalom központosí­tása és közvetítése. Ezek közül a temesvári Lloyd az 1870. 4. czikk által szintén részesült az általa már leirt választott bíróság kivételes fen­­tartásában. Miután pedig a tőzsde ügyére és viszo­nyaira nézve országos törvényeink nincse­nek, a minisztérium egyik tisztviselője kül­földre küldetett ki a nagyobb tőzsdék ta­nulmányozása végett. Az ezáltal a tőzsdeügy elveire és a tőzs­dék szervezetére nézve gyűjtött adatok és kimutatások nagy hasznára lesznek a mi­nisztériumnak egy czélba vett helyes tőzs­de-törvényjavaslat kidolgozásában. Vásárügy. A vásárok engedélyezésének feltételei sem törvény, sem rendeletek által eddig megállapítva nem lévén, azoknál a minisz­térium életbeléptetése óta is a kereskedés, ipar és mezei gazdaságnak egyes közsé­gekben vagy azoknak környékén észlelt fejlődése s így a közforgalom élénkülése szolgált irányadóul, elvül állíttatván fel, sőt közhírré is tétetvén, hogy jövedelmi for­­rásul vásárokt nem engedélyeztetnek. Minden egyes esetekben megkérdeztettek tehát az illető törvényhatóságok és ipar­­kamrák s a hármaskönyv il­yik rész 10-ik ez. tekintetéből kihallgattattak a vásárjog­gal bíró szomszédos községek és birtoko­sok is, és csak akkor adatott engedély, ha e tényezők a kérést az imént jelzett okok­ból támogatták, illetőleg ha a minisztérium azok részéről meggyőződött. S miután mindezen tekintetek szigorú fi­gyelemben tartása mellett a lefolyt öt év alatt 148 községnek 383 országos, és 114 hetivásár engedélyeztetett, a minisztérium csak örömmel véli constatkrozottnak azt, hogy hazánk belkereskedelmi s iparüzleti forgalma, valamint mezőgazdasága nem csekély haladást tett az alkotmányos kor­mányzat új szakában. Azonban nem lehet tagadni, hogy a vá­sárok szaporítását illetőleg a közvélemény még tökéletes megállapodásra nem jutott. Vannak sokan, kik abban nemzetgazdasági szempontból inkább kárt, mint hasznot lát­nak, azon feltevésből indulva ki, hogy szá­mos vásár úgy az eladók, mint a vevők kárára szétforgácsolja a forgalmat, hogy továbbá a vásárok elvonják, illetőleg el­csábítják a munkára hivatott kezeket napi foglalatosságaiktól , a mellett alkalmul szolgálnak a dőzsölésre és csekély szerze­mények elfecsérelésére. Mások ismét a vásártartást lehető leg­szabadabbá szeretnék tenni, azon nézetet táplálván, hogy a­hol arra csakugyan szük­ség van, s tehát életrevaló a vásár, meg­­honosul, míg másutt ellenkező lévén a hely­­zet, önkényt megszűnik. Egyik, mint a másik nézetnek van némi alapja, és azért a minisztérium feladatául tűzte ki a vásári ügyet bővebben tanulmá­­nyoztatni s midőn minden arra hivatottak véleményét is kizondja, nem fog késni a vásárügy szabályozása feletti megállapodá­sának egy törvényjavaslatban adni kife­jezést. Házalás. A házalási engedélyek kiadása is azon ügyek közé tartozván, melyekre nézve az ö­felsége többi országaival kötött vám, és ke­reskedelmi szövetség XV-ik czikke szerint mindkét területen lehetőleg összhangzó el­veknek kell alkalmaztatni, — a miniszté­rium azon meggyőződéstől vezettetve, mi­szerint az e részben fennálló régi szabály­rendeletek az azóta változott körülmények miatt lényeges módosítást igényelnek, e czélból már az 1870-ik évben érintkezésbe tette magát a császári királyi minisztérium­mal, megállapodását azonban az ország­gyűlés elé be­terjesztett ipartörvényjavaslat tárgyalásának végeredményétől kellett füg­gővé tennie, és mint a következés bebizo­nyíto­tta nem ok nélkül,­­ miután a már végleg megszavazott ipartörvényben egy­részről a teljes iparszabadság, másrészről pedig a 32. §-ban az, hogy minden iparos­nak joga van úgy saját, mint mások ké­szítményeit nem csak lakhelyén, hanem azon kívül is az ország bármely helyén tartott vagy országos vásárokra akár személyesen, akár bizományos által eladni, kimondatott, a házalást illető szabályok jövőben neveze­tes módosítást fognak szenvedni, s leginkább rendőri, illetőleg pénzügyi tekintetekre lesz­nek fektetendők. Kereskedelmi szakiskolák. Addig, míg a képviselőház határozatához képest a kereskedelmi szakiskolák is a köz­oktatási minisztérium hatáskörébe és köz­vetlen felügyelete alá bocsáttatnak, mire nézve a tárgyalások folynak, úgy az újon­nan keletkező szakiskolák tantervei, vala­mint a régiek szervezésében eszközlött vál­tozások a minisztérium által vizsgáltatnak és hagyatnak jóvá.­­ Hogy azonban ezen iskolák úgy a gyakorlati, mint a tudomá­nyos szempontnak megfeleljenek, a minisz­térium általános tanterv megáll­a­pítását tűzte ki feladatául, és e czélra egyik hivatalnokát küldte ki a külföldi legjelesebb kereseke­­delmi tanitézetek látogatása, és tanterveik tanulmányozása végett. Városi vámok és illetékek. Valamint a régibb gyakorlat, úgy az 1860. XLII. t. sz. 13 §-a szerint a törvény­­hatóági joggal felruházott városok jogosit­­vák saját területükön a kormány engedélye mellett illetékeket, helypénzeket, és vámo­kat szedni. Miután a kereskedelem és forgalom ily követett, parti vámok, eladási illetékek és hasonló­ egyéb megadóztatások által nehezí­tik, sőt meg is akadályoztatik: a miniszté­rium folytonosan oda működött, hogy ezen illetékek lehetőleg csekély mértékre szorít­­tassanak, hogy az illető tarifatételek vilá­gosak legyenek és zaklatásokra alkalmat ne adjanak, és hogy a szedett illetékek csu­pán csak az utak, partok, hidak vagy kö­vezet jó karban tartására fordíthassanak, és így közvetve megint forgalom könnyítésére szolgáljanak. Ke­re­skedelmi tör­vényhozás. A minisztérium élénk óhajtása volt orszá­got egy rendszeres kereskedelmi törvény jó­téteményeiben részesíteni. Össze is állított egy bizottságot, mely huzamos ideig ízlése­­sezett és a kereskedelmi törvényjavaslat első szövegét elkészítette. De egyrészről a sürgős legislatív munkák sokasága mellett, s azok legyőzésére szükséges folyvásti erő­feszítés közben nem érezhette az időt alkal­masnak hosszú conificationális munkálatok tárgyalására, másrészről az új kereskedelmi törvény alapelvei és iránya felett még any­­nyira elágaztak szakavatottabb körökben is a vélemények, miszerint, tanácsosabbnak látszott e fontos feladat megoldását későbbi időnek fentartani. Mindamellett a minisztérium a kereske­delem érdekében egy fontos törvényjavas­latot terjesztett a képviselőház elé, mely a tizedes mértékrendszer behozatalát czélozza,­­ felette sajnos, hogy az országgyűlés ezen törvényt bár már régen nyújtatott be, nem vette tárgyalás alá, mert a tizedes mérték behozatala nem csak e rendszer czélszerű­­­sége int, hanem annak elfogadására idegen államok példája s nemzetközi kereskedel­münk igényei is sürgősen utalnak. (Vége követ.) Kereskedelmünk. Alább közöljük „kereskedelem“ czim alatt a m. kir. minisztérium ötévi (1867-től 1872-ig terjedő) működése czimű­ hiva­talos jelentése nyomán kereskedelmünk azon mozzanatait, melyeket a minisztérium kiemelni jónak látott s érvelésekkel kom­mentált. A hivatalos jelentésben felhozott érvelé­sek azonban kötelességünkké teszik, hogy tüzetesen szóljunk hozzá mind az eddig elért eredményhez, mind pedig azon érvelésekhez, melyek szerint a kereskedelem terén történt mozzanatokat a kormány egészen más szín­ben tünteti elő s más tényezőkből származ­tatja le, sőt sokkal üdvösebbeknek mutatja be, mintsem azt a való életben feltalálhat­nánk. A hivatalos jelentés szerint ugyanis „Az áru és pénzforgalom könnyű és gyors köz­vetítésére mi sem volt nagyobb hatással, mint a társulási eszme és a vasúti közle­kedés.“ Pedig dehogy nem volt. A kormány ugyan helyesen tette, hogy az 1862-iki pátens szabványait elvetve az 1840. 18. t. sz. alapjára tért vissza, mert ima szabvány czélja nem volt más, mint a hivatalnokok kezeibe adni, ezek kegyeitől tenni függővé a társulatok hogy és miként alakulását, mely hivatalnoki hatalmat az illetők saját érdekeik, saját vagyonoskodá­­suk gyarapítására aknázgatták ki. A pátens elveinek elvetése által tehát a megvesztegetés elve­s rendszere némileg mérsékeltetett, mellőzendővé tétetett, de még mindig távol vagyunk attól, hogy vég­kép lehetlenné tétetett volna-S mily kevés sikere lett a kormány azon eljárásának, miszerint az­ alapszabályokat gondosan átvizsgálta, holy társulatok­nál, melyekre a nagy­közönség vagyonát bízza, az alapszabályok anyagi és er­kölcsi biztosítékokat, nyújtsanak — mutat­­ja:közlekedési rendszerűt­’’ hol a szab­." MAGYAR ÚJSÁG 1872. ÁPRILIS 20 KÜLFÖLD. Spanyol ügyek. A fölkelési mozgalom — a hivatalos tá­virati tudósítások daczára — úgy látszik, legkevesebbet sem veszített erejéből, leg­alább a kormány mindig újabb és újabb csapatokat küld annak elnyomására. Mint az „Esperanza“ írja, Vittoriában még tüzérséget is kellett küldeni, s a bask tartományok főkapitánya, Alonse Salazar, személyesen Madridba utazott, miszerint a kormánytól 10,000 főnyi erősbítést kérjen, mi a carlista fölkelés leküzdésére okvetlen szükséges lenne. Egyébiránt e fölkelési moz­galom a spanyol és franczia kormány közt a barátságos érzületek élénk kifejezésére adott alkalmat, így múlt pénteken Amadé király a franczia követet, Bouillé marquist fogadá. A követ, a franczia köztársaság el­nökének nevében a király előtt kifejezé a franczia kormány rokonszenvét, s kijelenté, hogy semmit sem fognak elmulasztani a közös határok szemmeltartására. Erre a ki­rály megbízta Bouillé marquist, fejezze ki köszönetét Thiers előtt, é s hozzátette,­­ hogy minisztereinek állítása szerint a Fran­czia- és Spanyolország közti viszonylatok soha sem volának szívélyesebbek, mint épen jelenleg. Ama korábban fölmerült hírre vonatkozó­lag , hogy Amadé király vissza akar térni Olaszországba, egy párisi lap ezeket írja: „Egy bizonyos, idő előtt forgalomba hozott hír szerint Amadé király Spanyolországból egy csomag fontos irományt küldött egy meghitt embere által Viktor Emánuel ki­­rálynak. A spanyol trónra áhítozók ebből azt következtették, hogy a király el készül hagyni állását, miután nem érzi magát erős­nek azt megvédhetni. A tudakozódásunkra érkezett tudósítások folytán oly helyzetben vagyunk, hogy közölhetjük, miszerint az ál­lítólagos, Viktor Emánuelhez küldött okmá­nyok a szivarküldeményre szorítkoznak. A levél, melyet Amadé király ugyanekkor kül­dött, a spanyolországi helyzetre czéloz s körülbelül e szavakkal végződik: „Ha ön e szivarokat szívja, legyen szives fiára gon­dolni, ki azokat önnek küldé, é­s a­mint a kis füstfelhők szétoszlanak az ön feje fölött, épen oly gyorsan fognak eltűnni a fellegek is, a melyek politikai helyzetem fölött ösz­­szegyű­ltek.“ „Ebből láthatni, hogy Amadé király távol van attól, miszerint aggódjék sorsa miatt.“ Hanem azért a spanyolországi helyzet még­sem oly megnyugtató, mint ez ártatlan adoma feltüntetni szeretné. Franczia ügyek. A nemzetgyűlés állandó bizottsága ápril 16-án tartotta harmadik és, ha a kamarai ülésszak megnyitása előtt valami váratlan esemény nem fordul elő, utolsó ülését. Vik­tor Lefranc belügyminiszter, ki az ülésben egyedül képviselte a kormányt, mindenek­előtt bizonyos általános felvilágosítások­­t adott: az ország minden részében teljes nyugalom uralkodik, csak a spanyol hat­á­ron kellett a Spanyolországban kitört z­a­varok miatt a madridi kormány tudtár­a némi elővigyáz­ati rendszabályt tenni; e t­e­kintetben a kormány csak a meglevő szer­ződésekhez tartotta magát, különben mi­den jel arra mutat, hogy e zavarok szem­ben vannak. Morney marquis felvilágosítást kért a­z igazságügyminiszternek az elsass-lothar­­giai nemzetiségi optio érdekében kibocsát,­­tott körlevele tekintetében. Ebben ugyanis azt mondja, hogy a Francziaország részéra nyilatkozók ezentúl is maradhatnak az em­lített tartományokban, és így a német kor­mány hivatalos nyilatkozataival ellenkezés­be jött, mely szerint az ily egyének az or­szágot elhagyni kénytelenek, ha lakásukat tényleg Francziaországba nem tették át. Humbert a frankfurti békekötésnek ide vonatkozó 2. czikkelyét jogi szempontból fejtegeti és Bertauld, szintén jogász, fiyis­­tan bevsillja, hogy e határozat, bármily szi-

Next