Magyar Ujság, 1872. augusztus (6. évfolyam, 174-198. szám)
1872-08-02 / 175. szám
ennek elfogadását valamely törvényes tilalom általában nem gátolja. II. Különös határozatok a személyek I szállítása. 7. §. Menetrend. Külön menetek. Indulási időpont. A személyszállítás a nyilvánosan közzétett, s minden állomáson kifüggesztett menetrend szerint történik , ebből kivehető egyszersmind, hogy az egyes vonatok minő osztályú kocsikat visznek magukkal. Külön meneteket saját belátása szerint csak az igazgatóság engedhet meg. A vonatok indulására az indóházakban levő állomási órák irányadók. 8. §: Viteldijak. A viteldijak a minden állomáson kifüggesztett árjegyzék (Tarif) szerint vannak meghatározva. 1. §. Jegyeladás. Váltott jegyek visszavé- tele. A menetjegyek kiszolgáltatása csekélyebb forgalmi állomásokon csak az utolsó fél órában, a nagyobb forgalmú állomásokon pedig csak egy órával követelhető ama vonat elindulása előtt, melyen az utazó menni szándékozik, és ha két ugyanazon irányban közlekedő vonat elindulása közt még rövidebb időköz létezik, csakis ez idő alatt. Azok, akik öt perccel a vonat elindulása előtt jegyet nm váltottak, annak kiszolgáltatására igényt nem tarthatnak. Hogy a pénzváltás általi késedelmezésnek eleje vétessék, a fizetendő viteldíj megszámlálva készen tartandó. A menetjegyet, a rajtok megjelölt kocsiosztályra jogosítanak, ameddig t. i. ebben hely van, s illetőleg a kocsicserélésnél hely marad. Ha az utas részére jegyének megfelelő hely ki nem jelölhető s magasabb kocsi-osztálybeli helyet sem lehet ideiglenesen rendelkezésére bocsátani, szabadságában áll, jegyét az árkülönbség megtérittetése mellett, alsóbb osztályúval kicserélni, vagy pedig az utazástól elállani s a megfizetett iiteldijt visszakövetelni. A továbbra szóló jegyekkel érkezett utasok, az úton jelentkezők felett mindenesetre előnynyel bírnak. 10. §: Menetjegyek s azoknak érvényessége. Mérsékelt áru menetjegyek gyermekek számára. A menetjegyen meg van jelölve az állomás, ahonnan, s meddig az utasnak a szállításra igénye van; úgyszintén a vételdij is ama kocsi-osztályra nézve, melyet az utas használni akar; de csak annyiban, a mennyiben a viteldij árérték-ingadozásoknak alávetve nincsen, végre az időszak vagy a vonat, melyre a jegy érvénynyel bír. Az idő vagy a vonat, melyre a menetjegy érvényes, megfelelő bélyeggel van megjelölve, úgy hogy minden vevő azonnal megtudhatja, vájjon jegye az általa szándékolt útra szól-e ? Az utasoknak meg van engedve, hogy menetközben bármely közben eső állomáson leszállhassanak s egy másik, ugyanaz napon, vagy másnap a szándékolt állomás felé menő s az előbbinél magasabb viteldijat nem igénylő vonaton továbbutazhassanak. Az ilyen utasok azonban az illető közben eső állomáson a vonat elhagyása után menetjegyüket az állomási főnöknél azonnal bemutatni tartoznak, hogy az, meghosszabbított érvényesség jegyével elláttathassék. Gyermekek, tíz éven alul mérsékelt viteldíjért szállíttatnak. Ha a gyermekek kora iránt kétely támad, akkor a vonat felülvizsgálatánál jelenlevő legfőbb hivatalnok határozata dönt. Oly gyermekekért, kiket még ölben hordanak, és igy hozzátartozóik helyein elhelyezhetők, viteldij nem fizettetik. Oly gyermekekért, kiket még ölben hordanak, és igy hozzátartozóik helyein elhelyezhetők, viteldij nem fizettetik. 11. §: Váltott jegyek kicserélése. A már megváltott jegyek kicserélése magasabb kocsi-osztályra szóló jegyekkel, az utasoknak a vonat elindulása előtt 10 perccel az árkülönbség utánfizetése mellett meg van engedve, amennyiben számukra a magasabb kocsi-osztályokban még hely van. Közbeeső állomásokon a magasabb osztályú helyekre való átmenetel menetközben csak is az utazás végpontjáig szóló jegy váltása mellett igényelhető, mint amely árnak a már korábban váltott jegy árához lett számításával, a magasb osztályért járó viteldíj legalább fedezve lesz. Magasabb osztályú helyre váltott jegynek alsóbb osztályúval kicserélése csakis a 9. §-ban érintett esetben engedtetik meg. 12. §: A helyek kijelölése. Egyes kijelölt helyek nem adatnak el és előre le nem foglalhatók. A szolgálati személyzetnek joga, sőt kötelessége, az utasok kivonatára, ezeknek helyeit kijelölni. Magánosan utazó nők, kivonatukra lehetőleg csak nőkkel helyezendők el egy kocsiszakaszban. A második és harmadik kocsi-osztályban utazók számára minden vonathoz legalább is egy-egy női kocsi-szakasz adandó. Amerikai rendszer szerint készült kocsiknál, az utóbbi határozatot csakis az ezen rendszer által nyújtott módozatok mellett érvényesíthetni. 13. §: Alkalmatlankodó egyének kizárása. Egyének, kik feltűnő betegségük vagy más okok miatt szomszédságuk által a velük utazóknak okvetlenül terhükre esnének, az együttutazástól vagy annak folytatásától eltiltathatnak hacsak külön kocsi-szakaszért nem fizetne. Ha az együttutazás nekik meg nem engedtetik, a netán megfizetett viteldíjat visszakapjuk. Ha csak útközben tűnik fel, hogy valamely utas a fennérintett egyéniségek közé tartozik, a legközelebbi állomáson — amennyiben külön kocsiszakaszt nem fizethetne vagy ez rendelkezésére bocsátható nem volna — a továbbszállítástól kizárathatik. Ily utasnak a menetdíj, valmint a podgyász viteldíjának is a be nem utazott pályarészre eső hátraléka visszatérítendő. 14. §. Várótermek, jegykiadás, podgyászfelvétel, jegyek ellenőrzése. A várótermek, minden egyes vonat elindulása előtt, legkésőbb egy órával, a jegykiszolgáltatás és podgyászfelvétel nagyobb forgalmú állomásokon szintén legkésőbb egy órával, kisebb forgalmi állomásokon pedig legalább is fél órával elől a megnyitandók. Az utas által váltott jegy, ha kívánják, a váróterembe lépés, úgyszintén a kocsiba szállás alkalmával is előmutatandó. Az utas menetjegyét az utazás, alatt is, annak átvételéig megőrizni tartozik. Az utas, kit menetközben érvényes jegy nélkül találnak, a hátrahagyott egész pálya hoszszáért, ha pedig a kiindulási állomás kétségtelenül azonnal ki nem puhatolható, a vonat által megtett egész útért a rendes viteldíj kétszeres összegét, de minden esetben legalább is 3 frtnyi összeget tartozik lefizetni. Ellenben oly utas, aki egy személyszállító kocsiba belép s mindjárt belépésekor a felülvizsgáló hivatalnoknak vagy vonatvezetőnek minden felszólítás nélkül jelenti, hogy elkésés folytán, jegyet nem válthatott, ha neki az utazás egyáltalában megengedtetik, amire azonban jogos igényt nem tarthat, 50 krral több viteldíjt köteles fizetni. Aki azonnal fizetni vonakodik, a kocsiból kiszállítható. 15. §: Beszállás a kocsikba. A kocsiba szállásra jel, az állomási harangon tett két világosan megkülönböztető csendités által adatik meg. 16. §. Az elindulási időpont elmulasztása. A mozdony gőzsipja által az elindulásra feladatvan, a kocsikból többé senki sem ki, sem be nem bocsátható. A kocsik megindítása után minden beszállási kísérlet vagy segélynyújtás e czélból tiltva van, és büntettetni fog. Azon utasnak, ki az indulás idejét elmulasztó, sem a viteldíj visszatérítésére, sem egyéb kárpótlásra igénye nincsen. 17. § Eljárás a közbeneső állomásokon. A kocsiajtók fölnyitása és bezárása. Állomásra érkezéskor az állomás neve, s ott, hol a vonat meghatározott ideig tartózkodik, ennek tartama kikiáltatik, szintúgy az esetleges kocsicserélés is mindenkor kikiáltandó. Mihelyt a vonat megállott, a kiszállásra meghatározott oldalon kinyittatnak azon kocsik ajtai, melyekben az ezen állomásig utazók ülnek. A többi kocsik ajtai csak kívánatra nyittatnak meg. Ki a közbeeső állomáson helyét elhagyja, a nélkül hogy azt megjelölés által lefoglalná, annak azon esetre, ha arra időközben más valaki helyezkednék, korábbi helyére igénye nem lehet. 18. § Rendkívüli megállapodás a nyílt vonalon. Ha beállott akadályok következtében állomáson kívül hosszabb időre meg kellene állani, az utasoknak csak úgy lehet kiszálltak, ha erre a vonatvezető határozott engedélyt ad. Az utasok ily esetben a vágányokat azonnal elhagyni, a gőzsíppal adott jelze helyeiket ismét elfoglalni tartoznak. Továbbutazásra a gözsip háromszoros füttyentése ad jelt. Ki a gözsip harmadik füttyentésekor még nem száll be, a továbbutazhatás jogát elveszti. 19. §: Az utasok miheztartása utazás közben, be és kiszálláskor. Menetközben tilos a kocsiból oldalvást kihajolni, az ajtóra támaszkodni, vagy az ülőhelyekre hágni. Ha az utasoknak csak egyike kívánja is, az ablakok a szélrohamnak kitett oldalon bezárs randók. Az utasoknak a be vagy kiszállásnál a kocsiajtókat önmagukna fölnyitniuk tilos, sőt szükséges, hogy ezen fölnyitást épen a szolgálati személyzetre bízzák, s mielőtt a vonat tökéletesen meg nem állott, be s kiszállniok nem szabad. A vágányoktól minden utazó távoltartsa magát, és a pályaudvart más, mint a kijelölt irányban, senki el ne hagyja. 20. §: Ablaktörésekre külön kárpótlási árszabályzat létezik, s az abban megállapított összegek adott esetekben a szolgálati személyzet által azonnal beszedetnek. A kártevő azonban az árszabályzat előmutatását követelheti. A vaspályaigazgatóság fel van jogosítva továbbá a kocsik belsejének bepiszkolásáér, a függönyök elszakításáért stb. kárpótlást követelni és azt a tettesektől azonnal behajtani. •21 §• Vonatkésedelmek. A menet félbeszakítása. A vonatok elkésett indulása vagy megérkezése a vaspálya-igazgatóság ellenében semmiféle igényre jogot nem ad. A menet elmaradása vagy félbeszakítása csak a be nem járt pályarészért fizetett vitelbér visszakövetelésére jogosít. Ha elemi események vagy egyéb akadályok az utazást a pályavonal valamely részén meg nem engedik, a járható vonalig más fuvaralkalmatosságokkal leendő továbbszállításról lehetőleg mindaddig gondoskodva leend, míg minden egyes esetre nézve külön intézkedés nem történt. Az utasok azonban nem követelhetik, hogy más fuvaralkalmatosságokkal leendő továbbszállításuk, a vaspályán való szállítás fejében lefizetett díjakért, a vállalat által eszközöltessék. 22. §. Ebek sat. elvitele. Dohányzás. Tűzveszélyes tárgyak elvitele. Ebeket s egyéb állatokat az utas a személykocsikban magával nem vihet. E szabály alól ki vannak véve a kiskutyák (ölebek), melyek ölben hordozhatók, a mennyiben azok elvitele ellen az illető kocsiszakasz részéről kifogás nem létezik. A dohányzás minden kocsi osztályában meg van engedve , mindazonáltal az 1. osztályban csakis az ugyanazon kocsiszakban ülők közös beleegyezésével, amennyiben a vonatnál ilyen osztálybeli dohányzási külön szakaszok nem volnának. Nem dohányzók számára minden személyvonaton lenni kell másod- s amennyiben lehetséges, harmad osztályú külön szakaszoknak is. A pipák fedelekkel legyenek ellátott • Tűzveszélyes tárgyakat, úgyszintén semmiféle olyan málhát, mely folyadékokat vagy más tárgyakat tartalmaz, melyek bármi módon kárt okozhatnának, főleg töltött fegyvereket lőport, könnyen gyuló vegykészitményeket s más hasonnemű tárgyakat az utasnak sem úti podgyászul feladni, sem a személykocsiban magával vinnie nem szabad. A vaspálya-személyzet jogosítva van e tekintetben a kellő megyőződést magának megszerezni. Aki ezen határozat ellen vét, felelős mindazon károkért, melyek eme tilalom áthágása folytán idegen málhákon vagy bármi egyében történtek, s azon kívül a vaspálya rendőrségi szabályzatban megállapított büntetés alá is esik. A kocsiba vitt lőfegyvernek csöve fölfelé tartandó. 23. §. Részeg vagy ellenszegülő egyének kizárása. Ki az előírt rendszabályt nem követi, a szolgálati személyzet utasításainak ellenszegül, vagy pedig magát illetlenül viseli, az együtt- vagy továbbutazástól, a nélkül hogy kifizetett viteldíjának visszatérítésére igényt tarthatna, ki fog záratni. Nevezetesen részegeknek az együttutazás, valamint a várótermekben való tartózkodás teljességgel nem engedhető meg, s ezek, ha véletlenül oda bejutottak, azonnal kiutasítandók. Ha e kiutasítás menetközben történik, vagy pedig az illető személyek csak aztán utasittattak el, midőn már utipodgyászuk feladatott, nincs igényök arra, hogy az másutt adassék vissza, mint azon állomáson, a hová annak elzsállitása intéztetett. b) Az úti podgyász szállítása. 24. §. Az úti podgyász forgalma. Úti podgyászképen rendszerint csak az szállítatik, amit az utas saját, vagy hozzátartozói úti szükségletéül visz magával, nevezetesen: bőröndök, köpenyzsákok, utazó táskák, kalaptartók, apróbb ládák s többeffélék ; nagyobb, kereskedőileg becsomagolt ládák, tonnák, valamint más, az úti szükségletekhez nem számítható tárgyak szállítása csakis kivételesen engedhető meg. Oly tárgyak, melyek mint teherszállítmányok a szállításból kizárvák, utipadgyászul sem adhatók fel. 25. §. A becsomagolás módja, régibb posta- és vasúti czirn- és számjegyek eltávolítása. Az oly útipodgyász, mely biztosan és tartósan becsomagolva nincsen, visszautasítható. A podgyászdarabokról a régibb posta- vagy vasúti czirn- és számjegyek leveendők. Ha ez nem történik, s ennek folytán a podgyász eltéved, a vaspálya az ebből származott kárért nem felelős. 26. §. A podgyász beszolgáltatása. Az olyan podgyásznak elszállítására, mely a vonat elindulása előtt legalább 15 perccel az útjegy előmutatása mellett a podgyásztfelvételi hivatalhoz be nem adatott, igényt nem tarthatni. Kivételesen s a későbbi felvétel fentartása mellett, sürgős esetekben rendes fölvétel nélkül is elszállítható a podgyász, hanem az ilyen a szabályszerű fölvétel időpontjáig szállításra föladottnak nem tekinthető. Ugyanez áll az útipodgyász felvételére nézve a megállapodási helyeken is. A podgyászviteldíj azonnal lefizetendő, nehogy a feladmány szállítása elmaradjon. 27. §: Kézi podgyász elvitele. Az utasok kisebbszerű, könnyen hordozható tárgyakat, amennyiben azok az utitársaknak terhére nincsenek, a kocsiba is magukkal vihetnek, ha ezt vám-, vagy adórendszabályok nem ellenzik. A kocsiba vitt efféle tárgyakért podgyász vevények nem adatnak; ezekre az utasok maguk tartoznak feügyelni. Ugyane feltételek alatt a IV. osztályban utazóknak, az állomási főnök határozatához képest kézi szerszámok, tarisznyák, továbbá kosarakban, zsákokban stb. hordozható súlyosabb és minden egyéb oly tárgyak vitele is meg van engedve, melyeket a gyalogjárók magukkal hordozhatnak. 28. §. Podgyászvevények és a podgyász kiszolgáltatása. A podgyász feladásakor, midőn az utijegy előmutatása is követeltethetik, az utazó podgyászvevényt kap. E podgyászvevény birtokosának, kinek igazoltságát a vaspályaigazgatóság megvizsgálni nem köteles, a podgyász csak a vevény visszaadása mellett fog kiszolgáltatni, mely azután a pályaigazgatóságot minden további igények ellen biztosítja. A podgyászvevény birtokosa jogosítva van azon vonat megérkezése után, melyre szállítás végett a podgyász felazadott, a rendeltetési helyen a szabályszerű lerakodásra, és kiadásra, valamint a netaláni adóhivatali kezelésre szükséges idő elteltével a podgyász azonnali kiszolgáltatását a podgyászkiadó hivatal helyiségében követelni. Ha az utas a podgyász azonnali kiszolgáltatását bevárni nem akarja, ezt megérkezése után 24 óra alatt a meghatározott kiadói órákban a podgyász vevény visszaadása mellett követelheti. Ha a podgyász 24 óra alatt el nem vitetik, akkor azért az előírt fekbér fizetendő. Podgyász-vevény hiányában a pályaigazgatóság a podgyász kiadására csak az átvételi jogosultság teljes bebizonyítása után, elismervény kiállítása és a körülményekhez képest biztosítás mellett van kötelezve. A podgyász rendszerint csak azon az állomáson adható ki, amelyre fölvétetett. A podgyász azonban kivételesen és csakis, amennyiben az idő és körülmények, továbbá a vám- és adószabályok megengedik, ha az utas tervét megváltoztatja s a vonatot valamely korábbi állomáson szándékozik elhagyni, kívánságára a tulajdonképi rendeltetési állomás előtt is kiadathatik. Ily esetben a podgyász kiszolgáltatásánál az utas, podgyász-regényét visszaadni, úti jegyét előmutatni ezenkívül pedig magát feladóként minden kétséget kizárólag igazolni köteles. 29. §• A vaspálya kezességi kötelezettsége az utipodgyászokért. A vaspálya a podgyász vevény kézbesítésének időpontjától kezdve, a podgyászdaraboknak valóban és sértetlenül leendő kiszolgáltatásáért kezeskedik, és pedig általán véve a B) szakaszban. (Javak szállítása) felsorolt feltételek és szabályok szerint, amennyiben ezek a podgyász szállításra is alkalmazhatók, különösen pedig a következő elvek alapján: a) ha az utazó magasabb értéket nem vallott be, elveszés vagy sérülés esetében a valóban szenvedett kár megtéríttetik, e kárért azonban fontonként, levonván az egészből a csupán sérülést szenvedett podgyászdarab épen maradt tartalmának súlyát, három ezüst forintnál nagyobb érték nem igényelhető; b) ha pedig az utas magasabb értéket vallott be, akkor a podgyászért járó szállítási dij mellett,még szállítási dijpótlék fizetése követeltetik, mely minden, habár csak megkezdett 20 mértföldért is, melyet a podgyásznak az elküldési állomástól a rendeltetési állomásig megfutnia kell, minimum-képen 10 krra megy, s a bevallott egész összeg 2 ezertölijét, fölül nem haladhatja. 30. §: Elveszett podgyászdarabok. Hiányzó podgyászdarabok ama vonatnak, melyre föladattak, az utas rendeltetési állomására történt megérkezése után csak nyolczadnapra tekinthetők elveszetteknek, s az utasnak csak akkor áll jogában minden további kárpótlási igények kizárásával, a 29-ik §-ban meghatározott biztosítási összeg kifizetését követelni. Az utas a kárpótlási összeg kézhezvételekor még azt is kívánhatja, hogy az elveszett podgyász később előkerülvén, erről tudósíttassék. Ezen kívánság nyilvánításáról az illető részére elismervény állítandó ki. Az uttas a vett tudósításra következő 4 hét lefolyása alatt követelheti, hogy a podgyászdarab, az érette kapott kárpótlás visszatérítése mellett,és pedig eredeti rendeltetési helyén, vagy az utas választása szerint akár a feladási helyen is — neki díjmentesen kiszolgáltassák. A vaspálya kezességi kötelezettsége a szállítási határidő elmulasztása esetében. A vaspálya kezességi kötelezettsége a szállítási határidő (28. §.) elmulasztásáért, következő határozatok szerint van megállapítva: Az értékbevallásnak csupán akkor van jogilag kötelező ereje,ha ez kiindulási állomás podgyászfölvételi hivatala által a podgyászvevényre följegyeztetett, c) a pályaigazgatóság az utipodgyász elvezésért minden felelősségtől ment, ha az a vonat megérkezése után (28 §.) három nap alatt a rendeltetési állomáson ki nem kéretik. Ha az utasnak a podgyász ki nem adatnék, követelheti, hogy a podgyász megtörént kikérésének napja és órája a podgyászhivatal által a podgyász-vevényre jegyeztessék. Az oly utipodgyász elveszéséért vagy megkárosításáért, melyet az utazó szállítás végett föl nem adott, főleg pedig a kocsiban magával vitt tárgyak (26. 27. §§.) elveszése és megkárosításáért csak abban az esetben igényelhetni kárpótlást, ha bebizonyítható, hogy a kár a pályaigazgatóság, vagy embereinek hibájából származott. 1) A szállítási határidő elmulasztása miatt a kimutatandó kárért,mihelyt az egyáltalában bekövetkezett, az elmaradt podgyász minden fontjáért s minden megkezdett mulasztási napért egészen addig, mig ha podgyász elveszettnek tekintethetik, (30. §.) csak 5 kr. igényelhető. Ha pedig az utas a szállítási határidő elmulasztása esetén fizetendő kárpótlás összegét, az időszerű kiszolgáltatástól függő érték ármagasságában akarja magának biztosítani, akkor ide vonatkozó nyilatkozatát a podgyász felvételi hivatalban kell beadnia, legalább félórával azon vonatnak elindulása előtt, melyben a szállításnak történnie kell, s melyen az az üzleti szabályok értelmében történhetik. E nyilatkozat csak akkor bírhat jogszerűen kötelező erővel, ha az a podgyászvevényen az említett hivatal által följegyeztetett. Az ezért fizetendő kárpótlási összeg minden megkezdett 20 mérföld után, melyeken a podgyásznak az elindulási állomástól a rendeltetési állomásig áthaladnia kellett, a bejelentett értékösszeg 2 ezertölijét 50 krnyi mint málösszeg és a fizetendő dijaknak egész krokra leendő kikerekitése mellett, túl nem haladhatja. Ellenben a vaspálya az utasnak a szállítási határidő elmulasztásáért kárpótlásul azon összeget téríti meg, melyet az, mint a mulasztás által okozott kárt, a bevallott értékösszeg erejéig kimutatni képes. 31. §. 2) A vaspálya a szállítási határidő elmulasztásából származott kárért nem felelős azon esetre, ha bebizonyítható,, hogy a késedelem a rendes teherszállítás gonossága mellett sem lett volna elhárítható. 32. §: Podgyászhordárok. Oly állomásokon, hol podgyászhordárok vannak, az utasok azokat a vasútra fel nem adott podgyásznak a podgyászszállítási helyiségekbe és azokból visszaleendő szállítására használhatják anélkül, hogy azért a pályaigazgatóság felelősséget vállalna. E podgyászhordárok szolgálati jelvényeikről ismerhetők fel, és nyomtatott szolgálati utasítással vannak ellátva, melyet valamint egy nyomtatott hordárbérjegyzéket is szolgálat közben maguknál tartanak, s kívánatra előmutatni tartoznak : végre a podgyász vevény átvételével egy bárczát kötelesek a tulajdonosnak átadni. 33. §. Elhagyott tárgyak.A pálya területén, vagy a kocsikban visszamaradt és a vaspályához beszolgáltatott mindennemű tárgy legalább is három hónapig eltétetik. Csakis ez idő letelte után vétetnek az egyes vaspályáknál eziránt fennálló rendeletek szabályszerű alkalmazásba. Gyorsabb megromlásnak kitett tárgyak a lehető legjobb áron eladandók, mihelyest megromlásuktól tartani lehet, s ez esetben a vételár a jogosult rendelkezésére a meghatározott idő elteltéig félreteendő. Egyébként az ilyetén talált tárgyak,az általános törvényekben foglalt ide vonatkozó határozmányok szerint kezeltetnek. e) Halottak szállítása. 34. §. Szállítási feltételek. Halottak szállítása a vonat kiindulási állomásán legalább hat órával, a közbeeső állomásokon pedig legalább 12 órával előbb bejelentendő. A halottnak érczkoporsóban légmentesen elzárva, s ennek faládával borítva kell lennie. A szállítás a temetkezési kocsival együtt is eszközölhető. A halott mellé egy kísérő adandó, kinek az általa használt kocsiosztályra szóló, de legalább is HI. osztályú jegyet kell váltania. A feladásnál a törvényesen előírt halotti bizonyítvány előmutatandó, melyet a vaspálya átvesz, és a halott kiadásakor visszaszolgáltat. Ha ottak a podgyász kiadóhivatalban szállítási vevény mellett, vagy pedig gyors avagy teherszállítmány gyanánt, fuvarlevél mellett adhatók fel, az árszabályszerű illetékek a feladás alkalmával azonnal lefizetendők. Ki hamis bevallás mellett halottak szállítását eszközli, a megrövidített fuvardíinak a kiindulási állomástól a rendeltetési helyig leendő utánpótlásán kívül, büntetéskép e fuvarilleték négyszeresét tartozik lefizetni. A vonatnak rendeltetési állomásán tett megérkezése után a halott 5 óra alatt elviendő, ellenkező esetben az a helybeli elöljáróság intézkedése szerint elhelyeztetik. d) Hintók s egyéb járművek szállítása. 35. §. Felvétel és elszállítás, Beszolgáltatási idő. Hintók s egyéb járművek csak az azok felvételére meghatározott állomásokon vétetnek fel elszállítás végett. Két órával a vonat elindulása előtt bejelentendők s legalább egy órával előbb a szállító hivatalnak átadandók. Közbeeső állomásokon, a küldő által kivont vonaton leendő biztos,elszállításukra csak akkor számíthatni, ha 24 órával előbb bejelentetnek. Hintókat és egyéb járműveket gyorsvonatokkal a vaspálya szállítani nem köteles* V i z á 1l á s. Felelős szerkesztő: Helfy Ignác. Nyílt tér. * A nagyérdemű közönséget bátorkodom figyelmeztetni, hogy párisi és lyoni utazásom alkalmával az alól jelölt czikkekből oly bámulatos olcsó áron sikerült nagy raktárt fölszerelni, hogy ezáltal azon kellemes helyzetben vagyok eddig hallatlan olcsó áron ajánlhatni : rayé taffetas, 2/s sz., legnehezebb 1 frt 60 kr. rayé taffetas, 2/s könnyebb 1 frt 30 krtól 1 frt 45 krig. Fekete taffeta 1 frt 80 krtól 3 frtig. Fekete lyone faille 2 frt 50 krtól 4 frt 50 krig. Színes lyone faille 2 frt 80 krtól 3 frt 40 krig. Színes Grosgrain 3 frt 40 krtól 4 frt 80 krig. Szép divatos ruhakelmék 30 krtól 80 krig, stb. stb. Rumburgi, hollandi és creás vásznak legnagyobb mennyiségben kapható. Vidéki megrendelések pontosan eszközöltetnek. Mély tisztelettel: WEIDINGER HENRIK a nemzeti színház szállítója, hatvani utcza sarkán a „Zrínyidhez. • E rovatban közlöttekért nem vállal felelőssésget a szerkeztükén. B 160 esi ß Névszerint Óföl. N láb p al. ..p Időjárás 1 Pesten .... 71 száraz Pozsonyban . . —— Marmaros-Szigeten ——Szathmáron . . —V—. Tokajban . . . .— Szolnokon . . . 1111—— 1* Szegeden ... 1210—— Aradon .... —— N.Becskereken . —— Bezdánban . . ._— Verbászon . . . —— Barcson .... —— Eszéken. . . , 28—— Sziszeken . . . 1931 Mitroviczon . . 10-.— n • Zimooyoan • • • O-Orsován . . .9 7 2 1—: MAGYAR ÚJSÁG 1872 AUGUSZTUS 2. Az utasoknak menetközben kocsijukon maradniok nem szabad. (Folytatás követ.) Mai üzlet. Pest aug I. A gabnacsarnokban a forgalom csak kisebb részleteket eladására szorítkozott Hivatalosan következő árak jegyeztettek : Búza, tiszavidéki 83 és 84 fos 6 frt 22 1/1 kr; székesfehérvári 87 fns 6 frt 70 kr; 86 fos 6 frt 50 kr ; 853/4 fns 6 frt 50 kr; Pestmegyei 86 fns 6 frt 35 kr; 84 fns 6 frt 15 kr mind 3 hóra. Az értéktőzsdén: Magyar hitelb. 153.50, franco magy. 116.75, takarék-és hitelegylet 109.50, pesti népbank 103.50, Schick-féle vasöntöde 304. Ganzféle vasöntöde 434 fton fizetve, osztr. hitelr. 332.60-on maradt, papirjáradék 66 fton zárva. Valuták változatlanok. Napoleond’or 8.83, arany 5.31, tallér 1.65 Bécsi börze, aug. 1. (Távirati tudósítás.) Hitelrészvény 332.50 Északi vasút — Államuvasut 333.50 — — — Lombardok 206.70 1860-ik 104.— 1864-ki 145.— Magyar jutalomasorsjegy —. —. Napoleondor 885.— Magyar hitelrészvény —. — Galicziai 242.50 Angol Ausztriai 308.50 — Francziamagyar. — Tramway 344.—. Magyar földhitelintézet —. Útmutató. — augusztus 2. — Nemzeti színház: aug. 1-ig zárva. Budai színkör: Sinek úr mutatványai. „Szép Galatea“ és „Ha te úgy én is úgy“. A Beleznay kertben új magyar daltársulat játszik minden este. A nagy komlóban Bakonyi daltársulata játszik. A redout terme 30 kr. díjért szemlélhető meg. Pest város közgyűlését minden szerdán d u. 4, Buda város pedig csütörtök d. u. 5 órakor tartja. Egyetemi könyvtár. Nyitva van naponkint 9—1 és 4—11 óra közt. Nemzeti múzeum Mindennap más tárlat van nyitva. Állatkert a városligetben. Beléptidij 20 kr. Országos képzőművészeti társulat. (Akadémiai palotának emelet, bejárat az akadémia utczából ) Naponta 2-ik nyitva van. Táviratok. Belgrád, aug. 1. „Jedinstvo“ a „Pester Lloyd“-nak válaszolva ezt mondja: Szerbiának a Száva és Duna túlsó oldalán sem múltja nincs keresendő, sem jövője alapítandó; Szerbia Ausztriával barátságban akar élni; új korszak áll be előítéletek nélkül és őszinte barátságot hasonlóval fog viszonozni. München, aug. 1. A diszmenet pompás volt és legszebb rendben folyt, aházak fel voltak zászlózva, a király számos néptömegtől nagy örömzajjal üdvözöltetett. Konstantinápoly, aug. 1. Midőn ma az uj nagyvezir a portába ment, a közönség részéről viharos üdvözlő tüntetésekkel fogadtatott ; az uj nagyvezir reformbarát, Aszim pasa hadügyminiszterré neveztetett ki.