Magyar Ujság, 1872. augusztus (6. évfolyam, 174-198. szám)

1872-08-02 / 175. szám

ennek elfogadását valamely törvényes tilalom­­ általában nem gátolja. II. Különös határozatok a­ személyek I szál­lít­ás­a. 7. §. Menetrend. Külön mene­tek. Indulási időpont. A személyszállítás a nyilvánosan közzétett, s minden állomáson ki­függesztett menetrend szerint történik , ebből kivehető egyszersmind, hogy az egyes vona­tok minő osztályú kocsikat visznek magukkal. Külön meneteket saját belátása szerint csak az igazgatóság engedhet meg. A vonatok indulására az indóházakban levő állomási órák irányadók. 8. §: Viteldijak. A viteldijak a minden állo­máson kifüggesztett árjegyzék (Tarif) szerint vannak meghatározva. 1. §. Jegyeladás. Váltott jegyek visszavé- t­­ele. A menetjegyek kiszolgáltatása csekélyebb forgalmi állomásokon csak az utolsó fél órá­ban, a nagyobb forgalmú állomásokon pedig csak egy órával követelhető ama vonat elin­­­­dulása előtt, melyen az utazó menni szándé­kozik, és ha két ugyanazon irányban közle­kedő vonat elindulása közt még rövidebb idő­köz létezik, csakis ez idő alatt. Azok, a­kik öt perc­c­el a vonat elindulása előtt jegyet nm­ váltottak, annak kiszolgáltatására igényt nem tarthatnak. Hogy a pénzváltás általi késedelmezésnek eleje vétessék, a fizetendő viteldíj megszám­lálva készen tartandó. A menetjegyet, a rajtok megjelölt kocsiosztályra jogosítanak, a­med­dig t. i. ebben hely van, s illetőleg a kocsi­­cserélésnél hely marad. Ha az utas részére je­gyének megfelelő hely ki nem jelölhető s ma­gasabb kocsi-osztálybeli helyet sem lehet ide­iglenesen rendelkezésére bocsátani, szabadsá­gában áll, jegyét az árkülönbség megtéritteté­­se mellett, alsóbb osztályúval kicserélni, vagy pedig az utazástól elállani s a megfizetett iitel­dijt visszakövetelni. A továbbra szóló jegy­e­kkel érkezett utasok, az úton jelentkezők felett mindenesetre előny­­nyel bírnak. 10. §: Menetjegyek s azoknak érvényessé­ge. Mérsékelt áru menetjegyek gyermekek szá­mára. A menetjegyen meg van jelölve az állo­más, a­honnan, s meddig az utasnak a szállí­tásra igénye van; úgyszintén a vételdij is ama kocsi-osztályra nézve, melyet az utas használ­ni akar; de csak annyiban, a mennyiben a viteldij árérték-ingadozásoknak alávetve nin­csen, végre az időszak vagy a vonat, melyre a jegy érvénynyel bír. Az idő vagy a vonat, melyre a menetjegy érvényes, megfelelő bé­lyeggel van megjelölve, úgy hogy minden ve­vő azonnal megtudhatja, vájjon jegye az álta­la szándékolt útra szól-e ? Az utasoknak meg van en­gedve, hogy me­netközben bármely közben eső állomáson le­szállhassanak s egy másik, ugyanaz napon, vagy másnap a szándékolt állomás felé menő s az előbbinél magasabb viteldijat nem igény­lő vonaton továbbutazhassanak. Az ilyen uta­sok azonban az illető közben eső állomáson a vonat elhagyása után menetjegyüket az állomási főnöknél azonnal bemutatni tartoz­nak, hogy az, meghosszabbított érvényesség je­gyével elláttathassék. Gyermekek, tíz éven alul mérsékelt viteldí­­jért szállíttatnak. Ha a gyermekek kora iránt kétely támad, akkor a vonat felülvizsgálatánál jelenlevő leg­főbb hi­vatalnok határozata dönt. Oly gyermekekért, kiket még ölben horda­nak, és igy hozzátartozóik helyein elhelyezhe­tők, viteldij nem fizettetik. Oly gyermekekért, kiket még ölben horda­nak, és igy hozzátartozóik helyein elhelyezhe­tők, viteldij nem fizettetik. 11. §: Váltott jegyek kicserélése. A már megváltott jegyek kicserélése magasabb ko­csi-osztályra szóló jegyekkel, az utasoknak a vonat elindulása előtt 10 perc­c­el az árkü­lönbség utánfizetése mellett meg van engedve, a­mennyiben számukra a magasabb kocsi-osz­tályokban még hely van. Közbeeső állomáso­kon a magasabb osztályú helyekre való átme­netel menetközben csak is az utazás végpont­jáig szóló jegy váltása mellett igényelhető, mint a­mely árnak a már korábban váltott jegy árához lett számításával, a magasb osz­tályért járó viteldíj legalább fedezve lesz. Magasabb osztályú helyre váltott jegynek alsóbb osztályúval kicserélése csakis a 9. §-ban érintett esetben engedtetik meg. 12. §: A helyek kijelölése. Egyes kijelölt helyek nem adatnak el és előre le nem foglal­hatók. A szolgálati személyzetnek joga, sőt köte­lessége, az utasok kivonatára, ezeknek helyeit kijelölni. Magánosan utazó nők, kivonatukra lehető­leg csak nőkkel helyezendők el egy kocsisza­kaszban. A második és harmadik kocsi-osz­tályban utazók számára minden vonathoz leg­alább is egy-egy női kocsi-szakasz adandó. Amerikai rendszer szerint készült kocsik­nál, az utóbbi határozatot csakis az ezen rend­szer által nyújtott módozatok mellett érvé­nyesíthetni. 13. §: Alkalmatlankodó egyének kizárása. Egyének, kik feltűnő betegségük vagy más okok miatt szomszédságuk által a velük uta­zóknak okvetlenül terhükre esnének, az együtt­­utazástól vagy annak folytatásától eltiltathat­­nak hacsak külön kocsi-szakaszért nem fizet­ne. Ha az együttutazás nekik meg nem en­gedtetik, a netán megfizetett viteldíjat vissza­kapjuk. Ha csak útközben tűnik fel, hogy va­lamely utas a fennérintett egyéniségek közé tartozik, a legközelebbi állomáson — a­mennyi­ben külön kocsiszakaszt nem fizethetne vagy ez rendelkezésére bocsátható nem volna — a továbbszállítástól kizárathatik. Ily utasnak a menetdíj, valmint a podgyász viteldíjának is a be nem utazott pályarészre eső hátraléka visszatérítendő. 14. §. Várótermek, jegykiadás, podgyász­­felvétel, jegyek ellenőrzése. A várótermek, minden egyes vonat elindulása előtt, legké­sőbb egy órával, a jegy­kiszolgáltatás és pod­­gyász­felvétel nagyobb forgalmú állomásokon szintén legkésőbb egy órával, kisebb forgalmi állomásokon pedig legalább is fél órával elől a megnyitandók. Az utas által váltott jegy, ha kívánják, a váróterembe lépés, úgyszintén a kocsiba szál­lás alkalmával is előmutatandó. Az utas me­netjegy­ét az utazás, alatt is, annak átvételéig megőrizni tartozik. Az utas, kit menetközben érvényes jegy nél­kül találnak, a hátrahagyott egész pálya hosz­­száért, ha pedig a kiindulási állomás kétség­telenül azonnal ki nem puhatolható, a vonat által megtett egész útért a rendes viteldíj két­szeres összegét, de minden esetben legalább is 3 frtnyi összeget tartozik lefizetni. Ellenben oly utas, a­ki egy személyszállító kocsiba belép s mindjárt belépésekor a felül­vizsgáló hivatalnoknak vagy vonatvezetőnek minden felszólítás nélkül jelenti, hogy elkésés folytán, jegyet nem válthatott, ha neki az uta­zás egyáltalában megengedtetik, a­mire azon­ban jogos igényt nem tarthat, 50 krral több viteldíjt köteles fizetni. A­ki azonnal fizetni vonakodik, a kocsiból kiszállítható. 15. §: Beszállás a kocsikba. A kocsiba szállásra jel, az állomási harangon tett két vi­lágosan megkülönböztető csendités által ada­tik meg. 16. §. Az elindulási időpont elmulasztása. A mozdony gőzsipja által az elindulásra fel­adat­van, a kocsikból többé senki sem ki, sem be nem bocsátható. A kocsik megindítása után minden beszállási kísérlet vagy segélynyújtás e czélból tiltva van, és büntettetni fog. Azon utasnak, ki az indulás idejét elmulasz­­tó, sem a viteldíj visszatérítésére, sem egyéb kárpótlásra igénye nincsen. 17. § Eljárás a közbeneső állomásokon. A kocsiajtók fölnyitása­ és bezárása. Állomásra érkezéskor az állomás neve, s ott, hol a vonat meghatározott ideig tartózkodik, ennek tarta­ma kikiáltatik, szintúgy az esetleges kocsicse­rélés is mindenkor kikiáltandó. Mihelyt a vo­nat megállott, a kiszállásra meghatározott ol­dalon kinyittatnak azon kocsik ajtai, melyek­ben az ezen állomásig utazók ülnek. A töb­bi kocsik ajtai csak kívánatra nyittatnak meg. Ki a közbeeső állomáson helyét elhagyja, a nélkül hogy azt megjelölés által lefoglalná, annak azon esetre, ha arra időközben más va­laki helyezkednék, korábbi helyére igénye nem lehet. 18. § Rendkívüli megállapodás a nyílt vo­nalon. Ha beállott akadályok következtében állomáson kívül hosszabb időre meg kellene állani, az utasoknak csak úgy lehet kiszállt­ak, ha erre a vonatvezető határozott engedélyt ad.­­ Az utasok ily esetben a vágányokat azonnal elhagyni,­­ a gőzsíppal adott jelze he­lyeiket ismét elfoglalni tartoznak. Tovább­utazásra a gözsip háromszoros füttyentése ad jelt. Ki a gözsip harmadik füttyentésekor még nem száll be, a továbbutazhatás jogát el­veszti. 19. §: Az utasok miheztartása utazás közben, be és kiszálláskor. Menetközben tilos a ko­csiból oldalvást kihajolni, az ajtóra támaszkod­ni, vagy az ülőhelyekre hágni. Ha az utasoknak csak egyike kívánja is, az ablakok a szélrohamnak kitett oldalon bezár­s randók. Az utasoknak a be vagy kiszállásnál a ko­csiajtókat önmagukna­ fölnyitniuk tilos, sőt szükséges, hogy ezen fölnyitást épen a szolgá­lati személyzetre bízzák, s mielőtt a vonat tö­kéletesen meg nem állott, be s kiszállniok nem szabad. A vágányoktól minden utazó távoltart­sa magát, és a pályaudvart más, mint a kijelölt irányban, senki el ne hagyja. 20. §: Ablaktörésekre külön kárpótlási ár­szabályzat létezik, s az abban megállapított összegek adott esetekben a szolgálati személy­zet által azonnal beszedetnek. A kártevő azonban az árszabályzat előmutatását köve­telheti. A vaspályaigazgatóság fel van jogosítva to­vábbá a kocsik belsejének bepiszkolásáér, a függönyök elszakításáért stb. kárpótlást köve­telni és azt a tettesektől azonnal behajtani. •21 §• Vonatkésedelmek. A menet félbesza­kítása. A vonatok elkésett indulása vagy meg­érkezése a vaspálya-igazgatóság ellenében semmiféle igényre jogot nem ad. A menet el­maradása vagy félbeszakítása csak a be nem járt pályarészért fizetett vitelbér visszakövete­lésére jogosít. Ha elemi események vagy egyéb akadályok az utazást a pályavonal valamely részén meg nem engedik, a járható vonalig más fuvaralkalmatosságokkal leendő tovább­szállításról lehetőleg mindaddig gondoskodva leend, míg minden egyes esetre nézve külön intézkedés nem történt. Az utasok azonban nem követelhetik, hogy más fuvaralkalmatosságok­kal leendő továbbszállításuk, a vaspályán való szállítás fejében lefizetett díjakért, a vállalat által eszközöltessék. 22. §. Ebek sat. elvitele. Dohányzás. Tűzve­szélyes tárgyak elvitele. Ebeket s egyéb állato­kat az utas a személykocsikban magával nem vihet. E szabály alól ki vannak véve a kiskutyák (ölebek), melyek ölben hordozhatók, a mennyi­ben azok elvitele ellen az illető kocsiszakasz részéről kifogás nem létezik. A dohányzás minden kocsi­ osztályában meg van engedve , mindazonáltal az 1. osztályban csakis az ugyanazon kocsiszakban ülők közös beleegyezésével, a­mennyiben a vonatnál ilyen osztálybeli dohányzási külön szakaszok nem volnának. Nem dohányzók számára minden személyvonaton lenni kell másod- s a­mennyi­ben lehetséges, harmad osztályú külön szaka­szoknak is. A pipák fedelekkel legyenek el­­látott • Tűzveszélyes tárgyakat, úgyszintén semmi­féle olyan málhát, mely folyadékokat vagy más tárgyakat tartalmaz, melyek bármi módon kárt okozhatnának, főleg töltött fegyvereket lőport, könnyen gyuló vegykészitményeket s más hasonnemű tárgyakat az utasnak sem úti podgy­ászul feladni, sem a s­zemély­­kocsiban magával vinnie nem szabad. A vaspálya-sze­mélyzet jogosítva van e tekintetben a kellő megyőződést magának megszerezni. A­ki ezen határozat ellen vét, felelős mindazon károkért, melyek eme tilalom áthágása folytán idegen málhákon vagy bármi egyében történtek, s azon kívül a vaspálya­ rendőrségi szabályzat­ban megállapított büntetés alá is esik. A kocsi­ba vitt lőfegyvernek csöve fölfelé tartandó. 23. §. Részeg vagy ellenszegülő egyének ki­zárása. Ki az előírt rendszabályt nem követi, a szolgálati személyzet utasításainak ellensze­gül, vagy pedig magát illetlenül viseli, az együtt- vagy továbbutazástól, a nélkül hogy kifizetett viteldíjának visszatérítésére igényt tarthatna, ki fog záratni. Nevezetesen részegek­nek az együttutazás, valamint a várótermek­ben való tartózkodás teljességgel nem enged­hető­ meg, s ezek, ha véletlenül oda bejutottak, azonnal kiutasítandók. Ha e kiutasítás menetközben történik, vagy pedig az illető személyek csak aztán utasittat­­tak el, midőn már utipodgyászuk feladatott, nincs igényök arra, hogy az másutt adassék vissza, mint azon állomáson, a hová annak el­­zsállitása intéztetett. b) Az úti podgyász szállítása. 24. §. Az úti podgyász forgalma. Úti pod­­gyászképen rendszerint csak az szállítatik, a­mit az utas saját, vagy hozzátartozói úti szük­ségletéül visz magával, nevezetesen: bőröndök, köpenyzsákok, utazó táskák, kalaptartók, ap­róbb ládák s több­effélék ; nagyobb, kereske­­dőileg becsomagolt ládák, tonnák, valamint más, az úti szükségletekhez nem számítható tárgyak szállítása csakis kivételesen engedhe­tő meg. Oly tárgyak, melyek mint teherszállít­mányok a szállításból kizárvák, utipadgyászul sem adhatók fel. 25. §. A becsomagolás módja, régibb posta- és vasúti czirn- és számjegyek eltávolítása. Az oly útipodgyász, mely biztosan és tartósan be­csomagolva nincsen, visszautasítható. A pod­­gyászdarabokról a régibb posta- vagy vasúti czirn- és számjegyek leveendők. Ha ez nem történik, s ennek folytán a podgyász eltéved, a vaspálya az ebből származott kárért nem felelős. 26. §. A podgyász beszolgáltatása. Az olyan podgyásznak elszállítására, mely a vonat elin­dulása előtt legalább 15 perc­c­el az útjegy előmutatása mellett a podgyásztfelvételi hiva­talhoz be nem adatott, igényt nem tarthatni. Kivételesen s a későbbi felvétel fentartása mellett, sürgős esetekben rendes fölvétel nél­kül is elszállítható a podgyász, hanem az ilyen a szabályszerű fölvétel időpontjáig szállításra föladottnak nem tekinthető. Ugyanez áll az útipodgyász felvételére nézve a megállapodási helyeken is. A podgyászviteldíj azonnal lefizetendő, ne­hogy a feladmány szállítása elmaradjon. 27. §: Kézi podgyász elvitele. Az utasok kisebbszerű­, könnyen hordozható tárgyakat, a­mennyiben azok az utitársaknak terhére nincsenek, a kocsiba is magukkal vihetnek, ha ezt vám-, vagy adórendszabályok nem el­lenzik. A kocsiba vitt efféle tárgyakért pod­gyász vevények nem adatnak; ezekre az uta­sok maguk tartoznak feügyelni. Ugyane feltételek alatt a IV. osztályban utazóknak, az állomási főnök határozatához képest kézi szerszámok, tarisznyák, továbbá kosarakban, zsákokban stb. hordozható súlyo­sabb és minden egyéb oly tárgyak vitele is meg van engedve, melyeket a gyalogjárók ma­gukkal hordozhatnak. 28. §. Podgyászvevények és a podgyász ki­szolgáltatása. A podgyász feladásakor, midőn az utijegy előmutatása is követeltethetik, az utazó podgyászvevényt kap. E podgyászvevény birtokosának, kinek igazoltságát a vaspálya­igazgatóság megvizsgálni nem köteles, a pod­gyász csak a vevény visszaadása mellett fog kiszolgáltatni, mely azután a pályaigazgatósá­got minden további igények ellen biztosítja. A podgyász­vevény birtokosa jogosítva van azon vonat megérkezése után, melyre szállítás végett a podgyász felazadott, a rendeltetési he­lyen a szabályszerű lerakodásra, és kiadásra, valamint a netaláni adóhivatali kezelésre szük­séges idő elteltével a podgyász azonnali ki­szolgáltatását a podgyászkiadó hivatal helyi­ségében követelni. Ha az utas a podgyász azon­nali kiszolgáltatását bevárni nem akarja, ezt megérkezése után 24 óra alatt a meghatározott kiadói órákban a podgyász vevény visszaadá­sa mellett követelheti. Ha a podgyász 24 óra alatt el nem vitetik, akkor azért az előírt fek­­bér fizetendő. Podgyász-vevény hiányában a pályaigazga­tóság a podgyász kiadására csak az átvételi jogosultság teljes bebizonyítása után, elismer­vény kiállítása és a körülményekhez képest biztosítás mellett van kötelezve. A podgyász rendszerint csak azon az állo­máson adható ki, a­melyre fölvétetett. A pod­gyász azonban kivételesen és csakis, a­mennyi­ben az idő és körülmények, továbbá a vám- és adószabályok megengedik, ha az utas ter­vét megváltoztatja s a vonatot valamely koráb­bi állomáson szándékozik elhagyni, kívánságá­ra a tulajdonképi rendeltetési állomás előtt is kiadathatik. Ily esetben a podgyász kiszolgál­tatásánál az utas, podgyász-regényét vissza­adni, úti jegyét előmutatni ezenkívül pedig magát feladóként minden kétséget kizárólag igazolni köteles. 29. §• A vaspálya kezességi kötelezettsége az utipodgyászokért. A vaspálya a podgyász vevény kézbesítésének időpontjától kezdve, a podgy­ászdaraboknak valóban és sértetlenül leendő kiszolgáltatásáért kezeskedik, és pedig általán véve a B) szakaszban. (Javak szállítá­sa) felsorolt feltételek és szabályok szerint, a­­mennyiben ezek a podgyász szállításra is al­kalmazhatók, különösen pedig a következő el­vek alapján: a) ha az utazó magasabb értéket nem val­lott be, elveszés vagy sérülés esetében a való­ban szenvedett kár megtéríttetik, e kárért azon­ban fontonként, levonván az egészből a csupán sérülést szenvedett podgyász­darab épen ma­radt tartalmának súlyát, három ezüst forintnál nagyobb érték nem igényelhető; b) ha pedig az utas magasabb értéket val­lott be, akkor a podgyászért járó szállítási dij mellett,még szállítási dijpótlék fizetése köve­­teltetik, mely minden, habár csak megkezdett 20 mértföldért is, melyet a podgyásznak az elküldési állomástól a rendeltetési állomásig megfutnia kell, minimum-képen 10 krra megy, s a bevallott egész összeg 2 ezertölijét, fölül nem haladhatja. 30. §: Elveszett podgyászdarabok. Hiányzó podgyászdarabok ama vonatnak, melyre föl­adattak, az utas rendeltetési állomására tör­tént megérkezése után csak nyolczadnapra te­kinthetők elveszetteknek, s az utasnak csak akkor áll jogában minden további kárpótlási igények kizárásával, a 29-ik §-ban meghatáro­zott biztosítási összeg kifizetését követelni. Az utas a kárpótlási összeg kézhezvételekor még azt is kívánhatja, hogy az elveszett podgyász később előkerülvén, erről tudósíttassék. Ezen kívánság nyilvánításáról az illető részére elis­mervény állítandó ki. Az uttas a vett tudósí­tásra következő 4 hét lefolyása alatt követel­heti, hogy a podgyászdarab, az érette kapott kárpótlás visszatérítése mellett,és pedig eredeti rendeltetési helyén, vagy az utas választása szerint akár a feladási helyen is — neki díj­mentesen kiszolgáltassák. A vaspálya kezességi kötelezettsége a szál­lítási határidő elmulasztása esetében. A vas­pálya kezességi kötelezettsége a szállítási ha­táridő (28. §.) elmulasztásáért, következő ha­tározatok szerint van megállapítva: Az értékbevallásnak csupán akkor van jogi­lag kötelező ereje,ha ez kiindulási­ állomás pod­­gyászfölvételi hivatala által a podgyászvevény­­re följegyeztetett, c) a pályaigazgatóság az utipodgyász elve­­z­ésért minden felelősségtől ment, ha az a vo­nat megérkezése után (28 §.) három nap alatt a rendeltetési állomáson ki nem kéretik. Ha az utasnak a podgyász ki nem adatnék, követelheti, hogy a podgyász megtörént kiké­résének napja és órája a podgyászhivatal ál­tal a podgyász-vevényre jegyeztessék. Az oly utipodgyász elveszéséért vagy meg­károsításáért, melyet az utazó szállítás végett föl nem adott, főleg pedig a kocsiban magával vitt tárgyak (26. 27. §§.) elveszése és megká­rosításáért csak abban az esetben igényelhetni kárpótlást, ha bebizonyítható, hogy a kár a pályaigazgatóság, vagy embereinek hibájából származott. 1) A szállítási határidő elmulasztása miatt a kimutatandó kárért,mihelyt az egyáltalában be­következett, az elmaradt podgyász minden font­jáért s minden megkezdett mulasztási napért egészen addig, mig ha podgyász elveszettnek te­kintethetik, (30. §.) csak­ 5 kr. igényelhető. Ha pedig az utas a szállítási határidő elmulasztása esetén fizetendő kárpótlás összegét, az időszerű kiszolgáltatástól függő érték ármagasságában akarja magának biztosítani, akkor ide vonat­kozó nyilatkozatát a podgyász felvételi hiva­talban kell beadnia, legalább félórával azon vo­natnak elindulása előtt, melyben a szállításnak történnie kell, s melyen az az üzleti szabályok értelmében történhetik. E nyilatkozat csak ak­kor bírhat jogszerűen kötelező erővel, ha az a podgyász­vevényen az említett hivatal által följegyeztetett. Az ezért fizetendő kárpótlási összeg minden megkezdett 20 mérföld után, melyeken a podgyásznak az elindulási állo­mástól a rendeltetési állomásig áthaladnia kel­lett, a bejelentett értékösszeg 2 ezertölijét 50 krnyi mint málösszeg és a fizetendő dijaknak egész krokra leendő kikerekitése mellett, túl nem haladhatja. Ellenben a vaspálya az utasnak a szállítási határidő elmulasztásáért kárpótlásul azon összeget téríti meg, melyet az, mint a mulasz­tás által okozott kárt, a bevallott értékösszeg erejéig kimutatni képes. 31. §. 2) A vaspálya a szállítási határidő elmulasztásából származott kárért nem felelős azon esetre, ha bebizonyítható,, hogy a késede­lem a rendes teherszállítás gonossága mellett sem lett volna elhárítható. 32. §: Podgyászhordárok. Oly állomásokon, hol podgyászhordárok vannak, az utasok azo­kat a vasútra fel nem adott podgyásznak a podgyászszállítási helyiségekbe és azokból visszaleendő szállítására használhatják a­nél­kül, hogy azért a pályaigazgatóság felelősséget vállalna. E podgyászhordárok szolgálati jelvé­nyeikről ismerhetők fel, és nyomtatott szolgá­lati utasítással vannak ellátva, melyet vala­mint egy nyomtatott hordárbérjegyzéket is szolgálat közben maguknál tartanak, s kívá­natra előmutatni tartoznak : végre a podgyász vevény átvételével egy bárczát kötelesek a tu­lajdonosnak átadni. 33. §. Elhagyott tárgyak.A pálya területén, vagy a kocsikban visszamaradt és a vaspá­lyához beszolgáltatott mindennemű tárgy lega­lább is három hónapig eltétetik. Csakis ez idő letelte után vétetnek az egyes vaspályáknál eziránt fennálló rendeletek szabályszerű alkal­mazásba. Gyorsabb megromlásnak kitett tárgyak a le­hető legjobb áron eladandók, mihelyest meg­romlásuktól tartani lehet, s ez esetben a véte­lár a jogosult rendelkezésére a meghatározott idő elteltéig félreteendő. Egyébként az ilyetén talált tárgyak,az álta­lános törvényekben foglalt ide vonatkozó ha­­tározmányok szerint kezeltetnek. e) Halottak szállítása. 34. §. Szállítási feltételek. Halottak szállí­tása a vonat kiindulási állomásán legalább hat órával, a közbeeső állomásokon pedig leg­alább 12 órával előbb bejelentendő. A halottnak érczkoporsóban légmentesen elzárva, s ennek fa­ládával borítva kell lennie. A szállítás a temetkezési kocsival együtt is eszközölhető. A halott mellé egy kísérő adandó, kinek az általa használt kocsiosztályra szóló, de leg­alább is HI. osztályú jegyet kell váltania. A feladásnál a törvényesen előírt halotti bizonyítvány előmutatandó, melyet a vaspá­lya átvesz, és a halott kiadásakor visszaszol­gáltat. Ha ottak a podgyász kiadóhivatalban szál­lítási vevény mellett, vagy pedig gyors avagy teherszállítmány gyanánt, fuvarlevél mellett adhatók fel, az árszabályszerű illetékek a feladás alkalmával azonnal lefizetendők. Ki hamis bevallás mellett halottak szállítá­sát eszközli, a megrövidített fuvardíinak a ki­indulási állomástól a rendeltetési helyig leen­dő utánpótlásán kívül, büntetéskép e fuvarille­­ték négyszeresét tartozik lefizetni. A vonatnak rendeltetési állomásán tett meg­érkezése után a halott 5 óra alatt elviendő, el­lenkező esetben az a helybeli elöljáróság in­tézkedése szerint elhelyeztetik. d) Hintók s egyéb járművek szállítása. 35. §. Felvétel és elszállítás, Beszolgáltatási idő. Hintók s egyéb járművek csak az azok felvételére meghatározott állomásokon vétet­nek fel elszállítás végett. Két órával a vo­nat elindulása előtt bejelentendők s lega­lább egy órával előbb a szállító hivatalnak átadandók. Közbeeső állomásokon, a küldő által ki­­vont vonaton leendő biztos,elszállításukra csak akkor számíthatni, ha 24 órával előbb beje­lentetnek. Hintókat és egyéb járműveket gyors­vonatokkal a vaspálya szállítani nem kö­teles* V i z á 1l á s. Felelős szerkesztő: Helfy Ignác­. Nyílt tér. *­ A nagyérdemű közönséget bátorkodom figyelmeztetni, hogy párisi és lyoni utazásom alkalmával az alól jelölt czikkekből oly bámulatos olcsó áron sikerült nagy raktárt fölszerelni, hogy ezáltal azon kellemes helyzetben vagyok eddig hallatlan olcsó áron ajánl­hatni : rayé taffetas, 2/s sz., legnehezebb 1 frt 60 kr. rayé taffetas, 2/s könnyebb 1 frt 30 krtól 1 frt 45 krig. Fekete taffeta 1 frt 80 krtól 3 frtig. Fekete lyone faille 2 frt 50 krtól 4 frt 50 krig. Színes lyone faille 2 frt 80 krtól 3 frt 40 krig. Színes Gros­grain 3 frt 40 krtól 4 frt 80 krig. Szép divatos ruhakelmék 30 krtól 80 krig, stb. stb. Rumburgi, hollandi és creás vásznak legnagyobb mennyiség­ben kapható. Vidéki megrendelések pontosan eszkö­zöltetnek. Mély tisztelettel: WEIDINGER HENRIK a nemzeti színház szállítója, hatvani utcza sarkán a „Zrínyidhez. •­ E rovatban közlöttekért nem vállal felelőssé­­sget a szerkeztükén. B 160 esi ß Névszerint Óföl. N­ láb p al. ..p Időjárás 1 Pesten .... 71 száraz Pozsonyban . . —— Marmaros-Szigeten ——­Szathm­áron . . —V—. Tokajban . . . .— Szolnokon . . . 1111—— 1* Szegeden ... 1210—— Aradon .... —— N.­Becskereken . —— Bezdánban . . ._— Verbászon . . . —— Barcson .... —— Eszéken. . . , 28—— Sziszeken . . . 19­31 Mitroviczon . . 10­-.— n • Zimooyoan • • • O-Orsován . . .9 7 2 1—­: MAGYAR ÚJSÁG 1872 AUGUSZTUS 2. Az utasoknak menetközben kocsijukon ma­radniok nem szabad. (Folytatás követ.) Mai üzlet. Pest aug I. A gabnacsarnokban a forgalom csak kisebb részleteket eladására szorítkozott Hivatalosan következő árak jegyeztettek : Búza, tiszavidéki 83 és 84 fos 6 frt 22 1/1 kr; székesfehérvári 87 fns 6 frt 70 kr; 86 fos 6 frt 50 kr ; 853/4 fns 6 frt 50 kr; Pestmegyei 86 fns 6 frt 35 kr; 84 fns 6 frt 15 kr mind­ 3 hóra. Az értéktőzsdén: Magyar hitelb. 153.50, franco magy. 116.75, takarék-és hitelegylet 109.50, pesti népbank 103.50, Schick-féle vas­­öntöde 304.­ Ganzféle vasöntöde 434 fton fizet­ve, osztr. hitelr. 332.60-on maradt, papirjára­­dék 66 fton zárva. Valuták változatlanok. Na­­poleond’or 8.83, arany 5.31, tallér 1.65 Bécsi börze, aug. 1. (Távirati tudósí­tás.) Hitelrészvény 332.50 Északi vasút — Államuvasut 333.50 — — — Lombardok 206.70 1860-ik 104.— 1864-ki 145.— Ma­gyar jutalomasorsjegy —. —. Napoleondor 885.— Magyar hitelrészvény —. — Galicziai 242.50 Angol Ausztriai 308.50 — Franczia­­magyar. — Tramway 344.—. Magyar föld­hitelintézet —. Útmutató. — augusztus 2. — Nemzeti színház: aug. 1-ig zárva. Budai színkör: Sinek úr mutatványai. „Szép Gala­tea“ és „Ha te úgy én is úgy“. A Beleznay kertben új magyar daltársulat játszik minden este. A nagy komlóban Bakonyi daltársulata játszik. A redout terme 30 kr. díjért szemlélhető meg. Pest város közgyűlését minden szerdán d u. 4, B­u­­da város pedig csütörtök d. u. 5 órakor tartja. Egyetemi könyvtár. Nyitva van naponkint 9—1 és 4—11 óra közt. Nemzeti múzeum­ Mindennap más tárlat van nyitva. Állatkert a városligetben. Beléptidij 20 kr. Országos képzőművészeti társulat. (Akadémiai pa­lotának emelet, bejárat az akadémia utczából ) Na­ponta 2-ik nyitva van. Táviratok. Belgrád, aug. 1. „Jedinstvo“ a „Pester Lloyd“-nak válaszolva ezt mondja: Szerbiának a Száva és Duna túlsó oldalán sem múltja nincs keresendő, sem jövője alapítandó; Szer­bia Ausztriával barátságban akar élni; új kor­szak áll be előítéletek nélkül és őszinte barát­ságot hasonlóval fog viszonozni. München, aug. 1. A diszmenet pompás volt és legszebb rendben folyt, a­­házak fel voltak zászlózva, a király számos néptömegtől nagy örömzajjal üdvözöltetett. Konstantinápoly, aug. 1. Midőn ma az uj nagyvezir a portába ment, a közönség ré­széről viharos üdvözlő tüntetésekkel fogadta­tott ; az uj nagyvezir reformbarát, Aszim pasa hadügyminiszterré neveztetett ki.

Next