Magyar Ujság, 1874. február (8. évfolyam, 26-48. szám)

1874-02-21 / 42. szám

Szombat. Szerkesztői iroda: Barátok­ tere 1-fő szám, 2. emelet. Ide intézendő a lap szellemi részét illető minden közle­mény. Kéziratok­­, levelek vissza nem adatnak. — Bérmentetlen le­velek csak ismerős kezektől fogadtatnak el. Kiadó­hivatal: Egyetem-utcza 4-ik szám, földszint. Ide intézendő a lap anyagi részét illető minden közle­mény, n. m. az előfizetési pénz, a kiadás kürüli pa­naszol. és a hirdetmények. 42. szám. X POLITIKAI ÉS NEMZETGAZDÁSZATI NAPILAP. Vil­. évfolyam. Btcareaa 1874. Febr. 21. Előfizetési ár: Vidékre postán vagy hely­ben házhoz küldve: Egy évre . 16frt.— kr Fél évre80— » Negyed évre4»— » Egy hónapra 1640 » Egyes szám 6 kr. Hirdetési dij: kilencz hasábos petitsor egyszeri hirdetése 12 kr. többszöri 9 kr. Bélyegdij minden hirdetésért külön 30 kr. Nyilttér: négy hasábos petitsor 30 kr. Buda-Pest, februárit). Külföldi szemle. A versaillesi kamra ülésezését csütörtökön ismét megkezdő. Jövő hó elsején két megyében pótválasztás leend. A­mint a „Rappel“ jelenti, Ledru-Rolón a Vaucluse megyében a jelöltséget elfogadá. A vaucluse-i válasz­tóknak­­ mond a „Rappel“ - t szerencséjük leend, a franczia szószéknek egyik leghatalmasabb szónokát, a köztársaságnak leghatározottabb védőjét visszaadni. Ama kormány kitűnő tagja, mely 1848-ban az általá­nos szavazatjogot megállapitá, nem léphetett alkalmasb időben a politikai térre, mint most, midőn az általános szavazatjog megtámadtatik. Ama jelölt, melyet a Vi­­enne megye demokratikus bizottsága fölállított, Lepetit, választóihoz intézett levelében nagyon mérsékelt re­publikánusnak mutatta be magát, ki, ha megválaszta­­tik, a balközépen Thiers mögött foglal helyet. A hírlapok azt javasolják Francziaországnak, húz­zon hasznot a Moltke beszédében tartalmazott tanulsá­gokból. — A Páris körül végbeviendő ,erdődítésekről szóló tvjavaslat hét millió frankot igényel 1874-re. Azon meghívások alkalmából, melyeket a párisi bona­­partista­ bizottság Napóleon császár fiának születés­napja ünnepére szétküldött, a belügyminiszter a praefectu­­sokhoz köriratot bocsátott ki, melyben elrendeli, hogy az e politikai manifestatióért teendő nyilános propa­gandát meggátolják és megtiltja a hivatalnokoknak azokban részt venni, nehogy a souverain nemzetgyűlés határozata megsértessék. Az angol új parlamentben a pártok következőleg fognak állni : Angliából 193 liberális és 296 conserva­­tiv, Skócziából 41 liberális és 19 conservativ, Izlandból 65 liberális és 38 conservativ, összesen 299 liberális és 353 conservativ,­­ a­mi 54 szavazatnyi conservativ többséget tesz ki. Az új parlamenti választások nagy változást okoz­tak az alsóház tagjaiban. Az 1868-as választások al­kalmával 228 új képviselő lépett a parlamentbe (Ang­liából és Walesből 179, Skócziából 20 és Izlandból 29) a legutóbbi választások által 212 új képviselő jön meg­választva és pedig Angliából és Walesből 148,Skócziá­­ból 25 és Izlandból 39. Az izlandiai választottak na­gyobb száma a gyarapodó Home-rule párt agitációinak tulajdonítandó. A ház veteránjai közül többen kimaradtak ezút­tal, így : Gerge, Grey, Verney és Hutt, kik 1832. óta folyton képviselők voltak. Ellenben a négy legidősebb képviselő: Forester tick, Wilson Patten ezredes, Tal­bot és Egerston, kik 1830. óta minden parlament tagjai voltak, ezúttal is megválasztottak. Az épen visszalépett liberális kormány tagjaira kedvezőtlenül ütöttek ki a választások: miniszterek közül hatan buktak meg és pedig Torrescue és Fitzgerald a home-rus­istákkal,­­ Enfield, Ayrton, Hilbert és Young a conservativokkel szemben. Mint már említve volt, az angol kormány már be­adta lemondását, mely el is fogadtatott. Disraeli hozzá fogott az új kormány alakításához, melynek vég­leges megállapítása — ■ egy londoni távirat szerint — épen ma fog hivatalosan közzététetni. Az új kormány tagjai a következők lesznek : Derby, Salisbury, Rich­mond, Cairus, Gathorne-Hardy, Warde-Hunt és­ Staf­ford Northcote, Lord George H­milton külügyi alál­­lamtitkárnak van kiszemelve. Gladstone, hír szerint, herczegi czimet fog kapni, s egészségi tekintetekből részben felhagy a libe­rális párt vezérségével s csak a legfontosabb kérdések tárgyalásában veend részt. A spanyol kormány bevégezte az administratió újjászervezését. A negyvenkilencz tartományi kor­mányzó kineveztetett s ezáltal a nyolcz tősgyökeres republikánusból három maradt meg, s tizenkilencz ra­dikálisra huszonhét conservativ esett. Ekkor a kormány egy körrendelete váratott minden órán, a­mely az útonkinevezett közegeknek némi utasításokat ad, s nagyjában körvonalazza azon politikai elveket, me­lyekre a kabinet működését alapítja. S mint Lagasta közlönye, „La Iberia“ előre jelezte, e körrendelet szel­leme határozottan conservativ. De e jóslat nem teljesült. Lagasta a kabinettanács előtt kijelentette, hogy a tör­tént nyilatkozatban semmi része, s a­mi még fontosabb, az egységes köztársasági Garcia Ruiz belügyér által fogalmazott körirat fogadtatott el egyesen az ő indít­ványára. Föltűnő e határozottan köztársasági szellemű körlevél utolsó pontja, mely szerint „e peresben az or­szág nyugalma nem fog a választások által megzavar­tatni. De annak idején a kormány leteszi hatalmát s a reábízott köztársaságot a rendes kortes kezei közé, s a szabadelvű pártoknak ekkor egyéb teendőjük nem leend, mint bölcseségek szerint az 1869. évi alkotmány­nak új hatályt szerezni. A korszerű demokratia termé­szetes, vagyis azon kormányformával, mely egyedül ké­pes a spanyolok között újabb szakadásoknak elejét venni, lesz jövőre is intézményeink alapja.“­­ E nyi­latkozat ugyan teljesen öszhangzásban van a végre­hajtó hatalom által a nemzethez intézett kiáltvány szellemével, de határozottan ellenkezik az emlékirat­tal, melyet Lagasta a külhatalmasságokhoz intézett, s melyben körülbelül arról van szó, hogy annak idején egy alkotmányozó kortes lesz hivatva betölteni az űrt, melyet Amadeo király lemondása az alkotmányban előidézett, apróra törik, de nem gyurathatik át úgy, mint például az agyag a sárral. A természetesség törvénye mellett, a törté­nelmi példák is ugyanezt tanúsítják. Nincs or­szág, nincs állam, melynek történetében, az egy­mással ellentétes elveket képviselő pártokat egygyé olvadni láttuk volna. Ahol az ilyegygyé olvadás megtörtént, mindig kitűnt utólag, hogy ott tulajdonképen nem más műtét folyt le, mint­hogy az egyik rész elhagyta a zászlót, s átszö­kött a másik zászló táborába. Francziaországban például a republikánus nem fusionálhat soha, s nem is fusionált a monarchistával, vagy Angliá­ban a whiga­tory-val, mert mindkettő egymás­sal ellentétes elveken nyugvó párt. A köztársa­sági zászló, azaz maga az elv, soha nem volt látható a monarchista táborban, mint ezzel egy után haladó, egy czélra törekvő párt, hiszen ezt egy óriási absurdumnak látja mindenki egy pil­lanatnyira. Angliában, a haladók pártja, vagy a haladás elve, a whig-párt, soha nem fusionált a conservativek, vagyis thory-k pártjával. Hogy volt eset, melyben egyetértettek, de mely eset a képviselt elveket legkevésbé sem érintette — az többször megtörtént. De ez, a nagy kérdésre mi befolyással sincs. Lehetnek concret állami kérdé­sek, melyekben egyetért a republikánus a mon­archistával; nálunk is vannak s voltak kérdések, melyekben a szélső baloldal is egyetértett a jobb­oldallal, de ez nem fusió, se nem koalitió, mert a párt létalapját képező elvek érintetlenül ma­radtak. Fusió vagy koalitió, csak az egy czélra tö­rekvő pártok között lehetséges. Ellentétes elve­ket képviselő pártok fusiója vagy koalitiója, nem egyéb mint a postásié, hitehagyás, egyik vagy másik részről. Az elveket képviselő pártok küzdelme, parla­mentáris után, valóságos harcz a győzelemért. E harczban az elvek hatálya képviseli a fegyvert. Francziaországban például ma, a republikánus elvek hatálya, meghódította az ország közvéle­ményét, s a monarchikus elvek kisebbségben vannak, s a győzelem a köztársasági párté, mely „évekkel ezelőtt még nem mondhatá magát a nemzet többsége kifejezésének. Angliában, mint tudjuk — épen most bukott meg Gladstone, a whigek vezére a kormányon : a megrendelt új választás, a tory-pártot emelte többségre, a whig­­párt, mely mintegy 7—8 éve tarta a kormányt a kezében, mint kisebbség vonult vissza a harcz­­térről, melyen a toryk győztek. Nincs eset Anglia parlamentáris élete törté­netében, hogy a whigek, a torykkal fusionáltak, vagy csak koalitióra is léptek volna valaha ké­p­­viselt elveik árán. Ilyet Anglia történetéből nem mutathat fel senki. Hogy némely, elveket nem érintő dolgokban egyetértettek — ez volt s lesz is, mig a józan logikának ki nem törik a nyaka, hanem ez, nem elvi fusió, se nem elvi coalitió. Vannak, s lehetnek esetek, midőn közös külső ellen fenyegeti az államot, mely eset közös véde­lemre ösztönzi a pártokat. A közös védelem ilyenkor, ismét a természetesség törvényéből fo­lyik, a­nélkül azonban, hogy mindez az elvek árán történnék. Az állam közös ellensége ellen, közösen küzd a republikánus a király­párti­val, mert itt ama nagy elv emelkedik fel: a haza minden előtt. Sajátságos helyzetünkre, mi nem óhajtunk még más államok történetéből sem hozni ha­sonlatot. Hiszen helyzetünk oly abnormis, hogy a hozandó hasonlatok egész a fájdalmas benyo­másig élesítik ki állapotunk különösségeit. Államiságunkat fenyegető, s megsemmisítő elveket képviselő párttal állunk mi szembe. — Ilyen eset nem igen fordul elő Európa történe­tében, hogy magában az állam kebelében, magát az államiságot semmivé tevő párt támadjon, sőt az elveit uralomra is emelje. Ez, kétségkívül, pá­ratlan jelenség. A jobboldal, vagyis osztrák-magyar párt, mely Magyarország államiságát feladta , mely az államiság megcsonkítására irányzott elveit többségre emelte, s még most is uralja az orszá­got, — egyetlen, sajátságos jellegű párt Európá­ban, — melynek ellenébe áll: a magyar álla­miság fentartását, illetőleg vissza­szerzését munkáló párt, úgy a mint az 1867-ik évben megalakult. Két ellentétes párt ez, mint a víz és olaj, mint a negatív és pozitív erő, — az egyik a magyar államiság elleni elv, a másik a magyar államiság melletti elv képviselője. Ilyen elvű pártokat nem mutat fel Európa története. Mert nincs nemzet, ország Európában, hol maga az államiság el­len alakult volna párt, az államiság joga s épsége megrontására. Voltak Ephialtesek, árulók, kik idegen érde­kek szövetségébe szegődtek saját hazájuk, álla­muk érdeke, joga ellen, de ezek, Európában pártá alakulni sehol sem voltak képesek. Hazánk jelen története kétségkívül ritka je­lenséggel gazdagítja, a világ annálesett. Egyszóval: 1867. év óta hazánkban bár ár­nyalatokkal, de lényegében csak két párt volt, a magyar államiság, vagyis a közösügyek-ellenes pártja, s a közösügyek vagyis a magyar állami­ság-ellenes pártja. Mint mindenki érzi, látja s tudja, egymással homlokegyenest ellentétben álló elveket képviselő pártok ezek. Lehet ezek között fusió, vagy koalitió? soha. Épen úgy nem lehet az, mint az igen és nem között nem lehet fusió vagy koali­tió. Egy óriási absurdum volna az, a­mi lehe­tetlen. Ugyan képzelje valaki e két ellentétes elv fusióját: az egyiknek Magyarország állami­sága kell, a másiknak Magyarország államisága nem kell, a kell, és nem kell, miként ol­vadhat össze ? hiszen nem agyag ez, melyet összegyúrni lehet. De a koalitió az más! mondja valaki. Az „El­lenőr“ szerint csak tisztességes transactió kell hozzá. — Azaz, tisztességes alkuval a két elv koalitiója megtörténhetik. Ugyan mi ez a transactió vagy alku? Az egyik kevésbé legyen a magyar államiság védője, pártolója, a másik kevésbé legyen a magyar államiság ellen­sége ? A­mit ott egy hüvelyknyit nyer, itt egy hüvelyknyit veszít. Épen olyan volna az, mint­hogy a köztársasági kevésbé legyen köztársa­sági, a monarchista kevésbé legyen monarchista. Tréfás beszédnek az ilyen megjárhatja, de ko­moly férfiak közé épen nem való. Hiszen ilyen alku mehet a vásárban, vagy a piaczon az ökörre, de nem az emberiség s nép érdekeit fel­ölelő elvekre. Hogy a coalitió eszméje felszínre kerülhetett, ezen nem csodálkozunk; sok egyéni érdek működött ennek napfényre vok­szolása mellett. Sokan megunták már a várakozást ,­­ mintha ez az elmúlt 7 év, valami rendkívüli hosszú idő volna. Dizraeli, a tory-főnök, 7—8 évig várta türelemmel, mig elvei többségre nem jő­­nek. A whig-párt Angliában 1866. óta kormány­zott, s a toryk türelemmel vártak, s nem kutat­ták a coalitiók hamis fogásainak titkát, a kor­­mányrudja elnyerésére. Nálunk, megszakadt már a türelem, s kitartó működés fonala­i a kor­mányra jutás aspiratiói mellékajtókon kopog­tatnak, s e mellékajtó a koalitió terve is. Minden józan, ép elméjű előtt, tiszta és vilá­gos, hogy mi az a koalitió, mely most tervben van a balközép s jobboldal vezér­egyéniségei között. Az ilyen koalitiónak valódi neve, egyik félre — a zászló hűtlen elhagyása. Aki de mondja a koalitióra működő laptárs : szó sincs zászló becseréléséről. Micsoda ámító, balga beszéd. Hát a­ki az 1867-es alapon, vagyis a jobboldali párt alapelvein, vagyis a magyar államiság-ellenes elveken fogadja el, ezen párt férfias társaságában a kormányzást, úgy hogy ezen elvek érintetlenül fentartatnak, s nem alteráltatnak, a­mit cselekszik ? Nem letette ez saját zászlóját tényleg, habár annyit tagadja is ajka ezt szóval? Épen olyan ez, mintha a saját táborából a másik táborba szökött vitéz azt vi­tatná, hogy ő azért még mindig saját tábora zászlóját követi. Mégis csak nagy lenézése ez a magyar nem­zet józan ép elméjének, midőn ilyen hamis logi­kát akarnak vele elfogadtatni, midőn a valósá­gos ennyi csalárd fogással akarják szeme előtt zavarossá tenni. Koalitió vagy fúzió, semmi egyéb, mint elvfe­l­adá­s, s ha a balközép egyes férfiai ré­széről történik a koalitió, a jobboldallal, a jobb­oldal elvei alapján, akkor az eddigi balközép elvek feladása az, a balközép férfiaitól, habár oly fennen hirdessék is a más táborba szökött rene­gát vitézzel, hogy azért zászlójukat nem hagy­ták el. Ez lévén a koalitió értelme, a­mint látjuk, annak megtestesülése, csak idő kérdése. Ilyen koalitió, az államellenes párt javára van, miért ne fogadná el? * El is fogja fogadni, s ha csak más egyéni ér­dekek nem fognak útjába állani, ezen koalitiónak befejezését biztosan várhatjuk. Azonban ez nem azt jelenti, hogy már az elv maga is fel van adva. Néhány ember elhagy­hatja a zászlót, de azért az elv épen és sértetle­nül marad, környezve a haza kitartóbb fiaitól. A jobboldal nyert néhány egyént, saját tehetet­lensége s nyomorúsága takarójául; de azért ez, mi hatással sem leend azon pártra, mely a ma­gyar állam függetlenségét vallja, s tűzte törek­vésének végczéljául. Nagyon csalódnak tehát ott a jobboldalon, ha azt vélik, hogy az „Ellenőr“ koalitiójával már vége a közjogi ellenzéknek, s kényelmesen fog­ják folytathatni a magyar állam lassú megsem­misítésének művét. Oh, az elv épen áll, s a ma­gyar nemzet közvéleménye nagyobb erővel cso­­portosodik körülötte, mint bármikor, mert a világosság mindig hatalmasabban dereng s fel­fedi a hamis rugókat, melyek eddig jó­hiszemü­sége előtt oly ügyesen volt elpalástolva, s az önálló államiság követelésével ellenállhatlanul fogja elvesztett jogait visszaszerezni­ A­­leficzitek tanulmányzásához. Az 1872-iki zárszámadások alapján Prileszky T. a „Pester Lloyd‘‘ hasábjain következőleg álla­pítja meg a közelebbi defic­iteket: 1872-ik évben a nyersbevétel volt 176.371,108 frt; azon kiadá­sok, melyek ezen bevétel eszközléséhez szüksé­geltettek, felmentek 52.534,739 frtra, s igy a tiszta bevétel csak 123.836,369 frtot tett, mely­ből fedezni kellett volna a „változás alá nem eső“ (!) kiadásokat 103.107,745 frt és tulajdon­­képeni költségeinket 46.798,050 frt erejéig, mely két összeg 26.069,426 frttal haladta meg a bevé­telt. Ezen túlkiadáshoz pedig még hozzá jött az 54 és 76­/g milliós kölcsönök kamatja 7.924,063 forint, miszerint most már isten kegyelméből 33.993,489 frtra és jó ha csakis ennyire megy az évi deficzit. Prileszky úr még nem oldta meg a circuli quadraturát, vagyis csak későbbi czikkeiben fogja elmondani mikép véli eme kiadások és bevételek között az egyensúlyt helyre­állítani.­­ Annyit azonban már is mondott, hogy bajaink gyökere nem abban van, hogy többet adunk ki, mint mennyit beveszünk, hanem, hogy „kevesebbet veszünk be, mint mennyit kiadni tar­to­zunk,é­s állítja, hogy e miatt nem kell kétségbe esnünk­, mert hiszen az igazi baj csak az volna ha­­ csak­ugyan többet tartoznánk kiadni, mint mennyit bevenni képesek vagyunk. Azt azonban tagadja, hogy már ide jutottunk volna, sőt azt, hogy ide még n­em j­u­tottunk, mondja: ezt bebizonyítani hazafi kötelességének tartja. Már hogy oda még nem jutottunk miszerint valóban tartoznánk többet kiadni, mint mennyit az ország alapvagyona csonkítása nél­kül állami költségekre adhatunk, azt mi is állít­juk. De állítjuk ezt azon alapon, mely szerint a közösügyes költségeket nem tartjuk változás alá nem vonható kiadásoknak, holott a közösügyes alapon álló képviselők ezekből levonni mit sem akarnak s a delegatiókban még az osztrák dele­gátusokkal is ugyancsak éles harczot vívtak eme kiadások fokozása mellett. Hogyan lehetne, minden kigondolható, de magában veszélyt nem rejtő megtakarítás után saját szükségleteinket oda lealkudni s illetőleg: hogyan lehetne állambevételeinket, minden ki­gondolható, de az ország alapvagyonát nem ve­­szélyező módon odaemelni, hogy a közös ügyes költségek jelentékenyen alábbszállítása nélkül a kívánt súlyegyen helyre állhasson? Ez valóban oly kérdés, oly rejtélyes feladat, melynek meg­fejtését figyelemmel várjuk annyival inkább, mert a tények ime most már világosan szólnak, hogy valóban eljutottunk, oda miszerint: ha a közös­ügyes törvényeket meg nem változtatjuk, min­den más költségeink megvonása mellett is csak­ugyan többet tartozunk kiadni, mint mennyit bevenni képesek vagyunk. Vegyük csak alapul mint Pr. ur számitá, tiszta jövedelmünket 123.836,369 frtban. Sorol­juk elő ama főbb kiadásokat, melyeket a jobbol­daliak leszállithatlanoknak tartanak, mikép elő­­iratott az a kormány közelebbi javaslatában 1875.76. és 77-ik évekre: Járulék az osztrák államadóssághoz 31­ 286,009 frt; földtehermen­­tesitési adósság 18.481,364 frt; vasúti kölcsön 5.046,359 frt; 30 milliós kölcsön 2.054,886 frt; 5­4 milliós kölcsön 5.000,000 frt; ezen kölcsön második fele szintén 5 millió frt; járulék a sor­solási kölcsön terhéhez 554,918 frt. Ezek összege 71.224,559 frt. Most már ha 123 millióból 71 milliót levo­nunk, sőt levonjuk még a közös hadsereg 34—56­ milliónyi költségeit is, ugyan mi marad ne­künk? Mi marad, ha mindenben lehetően taka- koalitió, fusió. Rég vajúdik már a jobboldal és balközép párt között a koalitió és fusió eszméje. A két párt egykor ellentétes elveket képviselt, mely elvek, mint a víz és olaj, a természetesség törvényénél fogva, se fusionálni, se koalitiót kötni soha nem foghatnak. Az elvek természete az, hogy azok ellentétes elvekkel nem keverhetők úgy össze, mint a gyógyszerész, vagy szakács ke­veri szereit; az elv mint a gyémánt az ütés alatt . Az úgynevezett nemzetiségi képviselők izeg­­nek-mozognak, de úgy látszik maguk nem tudják egészben mit akarnak. Most Borbea indítványára határozati javasla­­tot nyújtottak be, hogy a 21-es bizottág az ő privát ügyüket is tárgyalja. Ezen határozati javaslat megál­lapítása, több előleges értekezlet eredménye, mely ér­tekezletekről, annyit tudunk, hogy egyhangú megál­lapodás nincs , a Deákpárton levő nemzetiségi képvise­lők például várakozást ajánlottak, a balközépen ülő nemzetiségi képviselők, rezervált állást foglaltak el, kijelentvén, hogy ők a balközép párt tagjai is, s így kötve vannak eljárásukban. Ezen értekezletekről a „Zasztava“ hoz részlete­sebb közleményt, melyet röviden a fentebbiekben ad­tunk elő. E szerint a nemzetiségi képviselők részint önálló klubban működnek, részint a balközép és jobb­oldal soraiban ülnek. A 48-as pártnál, ily külön klub­­hozó nemzetiségi képviselő nincs — s ezt jó lesz tudo­másul venni mindazoknak, kik elég tudatlanul s boto­rul a 48-as pártot merészük gyanúsítani azzal, hogy a nemzetiségi képviselőkkel vannak együtt.

Next