Magyar Ujság, 1874. március (8. évfolyam, 49-72. szám)

1874-03-28 / 70. szám

A kérvény a mentelmi bizottsághoz utasittat­ik. Kérvényeket nyújtottak még be: Beöthy Ákos, Fabricius, Szathmáry K. Szomjas J. , ezek után Gaál Mihály képv. 3 kérdvényt intéz a kormány­hoz u. m. 1- ső. Kérdvény a vallás és közoktatásügyi miniszter úrhoz. 1. ) Van-e tudomása 1. miniszter úrnak a felől, hogy a Sándor-utczai 3-ik számú háznak első emelete a pesti orvos-egyetem irodai helyiségéül múlt 1873-ik évi sept. hó 1-ső napjától 3 évre, évenkénti 2000 ftért az állam által vétetett haszonbérbe — se haszonbér — félévenként előre 1000 frttal csakugyan az állam pénz­tárából fizettetik ki ? 2. ) Miképen történhetik az, hogy ezen kibérleti helyiség mindamellett is magán lakhelyül használtatott mindez ideig, még­pedig fele részben egy tanár úr, má­sik fele részben pedig egy más család által, a­mely ezért ama tanár­ urnak a folyó évről 1200 frt fzázbért fizet, sőt szándékoltatik haszonbérbe adni a jövő évre is. 3) Miképen történhetett az, hogy a­midőn a múlt évben a lakások haszonbére a köztapasztalat szerint jóval alább szállott az előbbi haszonbéreknél, — sőt több lakrészek kibéreletlen is maradtak : ezen lakosz­tály, melynek az előző évrőli egész haszonbére csak 1250 frt volt, — az állam részére oly magas emelke­dettséggel, t. i. évenkint 750 frttal lett drágábban kibérelve ? 2- ik kérdvényt a pénzügyi miniszter úrhoz. 1- et az 1868. XXI. törvény csak a közadók kive­tése, befizetés­e — biztosítása — s behajtása módozatá­ról szólván ; és oly törvény, mely az adóhelyiségeket másnemű követeléseknek végrehajtó közegeik által e törvény szigora szerént való behajtására felhatalmaz­­hatná, még eddig törvénykönyvünkben található nem lévén ; kérdem a t. miniszter urat, helyesli-e a debre­­czeni pénzügyi igazgatóságnak abbéli intézkedését, mely szerint az alatta lévő adóhivatalok útján a közadók czíme alá nem vonható másnemű követeléseket is a jel­zett törvény szigorával hajtat be, s ha igen, melyik tör­vény legyen az, melyre helyeslését alapíthatja? 2-­or. Miképen történhetik az, hogy a midőn m­ég a közadók behajtásáról szóló törvény szerint megin­­tendők előre a tartozásban levők, mielőtt náluk zálo­golás kísértetnék meg ; mind ennek ellenére több bö­szörményi lakosok nem is adóbeli tartozásért, minden előre való megintés nélkül zálogoltattak meg ? 3- ot. A jelzett adótörvény szerint a földmivelők­­nek gazdaságaik folytatására nélkülözhetetlen igás marhát még közadó alapjául sem vétethetvén zálogolás alá, mikép történhetett az, hogy némely böszörményi lakosoknak gazdaságuk folytatására nélkülözhetetlen igás marhái nemcsak lefoglaltattak, hanem egyszeri árverés kisérlése mellett a becsárnak felénél is alóli áron el is adattak. 4- et. Mivel pedig az 1868-ik XXI. t. 95. §-a a sza­bályellenesen eljáró pénzügyi közegeket a miniszté­rium által feleletre vonatni rendeli; kérdem a t. pénz­­gyi miniszter urat, hajlandó-e a fenjelelt eseteket meg­­­vizsgáltatni, s az érdekletteknek törvényt és igazságot szolgáltatni. A 3-ik kérdvény a pénzügyminizterhez szól, kö­vetkezőleg : 1-sz­ó. Tekintve, hogy Hajdu-Szoboszló város kö­zönsége kérvényére 38,262 frt 7 */2 kr. állami adó en­gedtetett le az 1863-ik évi aszály okozta károk miatt, annak az évi adóbeli obtingentiójából, mint ez a pénz­ügyi minisztériumnak a püspök­ladányi adóhivatal ut­ján 66/sz. szám alatt közlett rendeletéből világosan meg­tetszik . Tekintve, hogy ezen meglehetősen szép mennyi­ségű összegben a szoboszlói egész határ­területre, mint a mondott elemi csapás által sulytott adó­alapra ez év­ről hárult adóbeli tartozás­ben foglaltatik, mint ez azon­nal teljes világlatba jő mihelyt a szoboszlói egész ha­tárterületen levő szántó, kaszáló s legelő földek összes adója összehasonlittatik ezen leengedett 38.262 forint gya­krral. Tekintve ellentétben ezen leengedéssel a Hajdu-Bö­­szörmé­ny város közönségének a szoboszlói határ nem messze szomszédságban levő az 1863. évi aszály által egyformán sutytott, különben is egyformán székes ter­mészetű közös legelői földjére ez évről hárult mintegy 7000 fitot tevő adónak a fenforgott aszálykár már a leengedése végett ugyan a pénzügyminisztériumhoz in­tézett, általa éveken át behatólag tárgyaltatott s a szo­boszlói kérvényben minden tekintetben hasonló s jogo­sultnak bizonyult kérvénye a pénzügyminisztériumok közelebb a debreczeni adóhivatal útján folyamodó köz­séghez juttatott rendelete szerint mi indokolás nélkül elutasíttatott. Tekintvén : a miniszter felelőssége eszméjéből ön­ként következtethető mikép a t. minisztérium úgy ország, mint egyes polgárainak egyforma természetü s egy­­iránti jogosult kérvényeit és folyamodványait egyenlő értékbe venni s egyenlő igazsággal, s minden mellékes tekintetek nélkül tartozik eldönteni . Ezeknél fogva kérdem a t. pénzügyminiszter urat, miképen indokolja ezt, hogy a midőn Szoboszló város közönségének folyamodására annak legelőjére is érte­tett összes adóbeli illetéket az 1863-ik évről az akkori aszály, mint elemi csapások okozta károk magam meg­győződése szerint is az 1868. XXI. t. sz. 11. §-a sze­rinti rendeleténél fogva és helyesen leengedte, sőt a­­kérvényező községet oly kitűnő adóleengedésben ré­szesítette, ugyanekkor Böszörmény községének hason­­tartalma, minden tekintetben ugyanazonos, egyformán jogosult, ám annál sokkal csekélyebb leengedést kérel­mező folyamodványa minden indokloás nélkül s az előtte tudva levő praecedens eseteknek is figyelmen kí­vül hagyásával elutasitotta ? Vidliczkay József, a közlekedési és pénzügyi mi­niszterekhez intéz interpellatiót a dohánymonopolium eltörlése kérdésében.­­ A dohány utáni kutatást most már vasúti hivatalnokok teszik, így történt sza­bolcsi tulajdonos Kállay Uhullal, kinek bőröndjét maga a vasúti főnök vizsgáltatta meg. Ezért következő inter­pellátiót intézi : Ha a vasúti hivatalnokok ily felhasználása a kor­mány rendeletein alapszik, mivel vannak ily rendszabá­lyok indokolva? Ila nem : hajlandó-e a kormány, illető­leg a tisztelt miniszter urak a kép intézkedni, hogy az utazó közönség a fentebbihez hasonló zaklatásoknak, kitéve ne legyen. Lázár Á­d­ám: Interpellátió az igazságügyminisz­­terhez. Az 1808. 54. t. sz. 52­). §. szerint: ,,A közforgalom tárgyait képező értékpapírok meg­semmisítésének módjáról külön törvény fog intézkedni.“ Miután ezen törvényjavaslat több mint 6 év óta eddig be nem adatott, sőt e helyett több az ily meg­­semmisítést tiltó rendeletek, jelesen 1870. ápril 8-kán, 3654. és julius 25 án 11,836, úgy 1871. máj. 6-án 1771. és 1872. január 30-án 1947. sz.a. bocsáttattak ki; ezen fontos és sürgős ügy szabályozási tekintetéből kérde­zem az igazságügyminiztert: Szándékozik-e a közforgalmi értékpapírok meg­semmisítése iránt mielőbb törvényjavaslatot beterjesz­teni? és az eddigi mulasztást mivel indokolhatja? Pauler Tivadar igazságügyminiszter. T. hát ! A közforgalmi papírok megsemmisítésének kérdése egyike a legfontosabbaknak, de egyike a legnehezebbeknek is. Az európai törvényhozások hosszabb idő óta ösz­­szeegyeztetni iparkodnak itt a magántulajdon szentsé­gét a közforgalomnak s az ily papírokat szerzett jó­hi­­szemű birtokosok érdekével, és ezért nem volt könnyű azon kérdést megoldani oly módon, hogy a­míg egy­részről lehetőleg biztosíttassák a tulajdon, másrészről, miután ezen papírokra névre nem szólanak s úgy mint a pénz kézről kézre forognak s így könnyen megtörtén­hetik, hogy valaki ily papirt legjobb hiszemben meg­szerez, melynek utóbb eredeti megszerzése más által hiányosnak mutatkozik, senki jogaiban ne csorbíttassék, és a közforgalom veszélynek ki ne tétessék. Ennélfogva ismétlem, ez az európai törvényhozásoknak egyik ne­hezebb kérdését képezi és midőn a magyar kormány en­nek megoldásához fogott, mindenekelőtt a magán­érdek­nek kellő megfontolását tartotta szükségesnek s ezért a minisztertanács határozata folytán a földtehermentesí­­tési alap igazgatósági elnökének elnöksége alatt bi­zottságot alakított, mely e nagyfontosságú kérdés meg­oldásával foglalkozik. Sürgetni fogom e munkának mielőbbi befejezését, hogy úgy a nyilvános óhajtás­nak, mint a közszükségnek eleget tehessek. (He­lyeslés.) Lázár Ádám: T. ház! Az igazságügyminiszter úr által adott feleletből arról győződtem meg, hogy ezen, saját belátásom szerint is igen nagy fontosságú kérdés nem tartozik a lehetetlenségek sorába, mit bi­­zonyít az, mint méltóztatott jelezni, hogy­­ egy bizott­ság működik e tárgyban, mely két év óta­­működik, de nem tudom, nem fog-e még vagy két évig működni. Remélem , hogy ezen fontos ügy minél előbb a ma­gánérdek és közforgalom érdekének kedvező megoldást fog ey­erni. E részben tehát tudomásul veszem a miniszter úr válaszát. Zsedényi Lili : előterjeszti a 21-es bizottság kér­dését . Nem tartaná-e czélszerűnek a t. ház és a ház által kijelölt ezél elérésére, ha a 21-es bizottság műkö­dését nem folytatná, hanem eddigi eredményeként a 11-es albizottságnak munkálatát terjesztené elő a vég­ből, hogy azt a t. ház által hozott határozat értelmében halasztás nélkül a minisztériumnak átadni lehessen. Korizmics : pártolja Zsedényi indítványát, be­szédét következőleg végzi , és azt hiszem, hogy leghe­lyesebb volna, hogy a 9-es bizottság munkálatát a 21-es bizottság adja át a kormánynak, a kormány pedig az általa czélszerűeknek elfogadott javaslatokat még ezen ülésszak alatt terjeszsze a ház elé. (Helyeslés.) Iványi Dániel : T. ház! Én azon indítványt, me­lyet Zsedényi J. képviselő­társunk a 21 es bizottság nevében az imént előterjesztett, a most nevezett bizott­ság kebelében tegnap elleneztem. Elleneztem pedig több oknál fogva. Először azért, mert a képviselőház nem 9, hanem 21 tagot küldött ki a végett, hogy az ország pénzügyi helyzetének gyökeres átalakítása iránt javaslatot tegyen, következőleg nem az albizottságnak, hanem a 21 tagból álló teljes bizottságnak munkálatát várja. — A kép­viselőház a 9-es albizottságot nem is ismeri s hivatalos tudom­ása nincs róla. Elleneztem az indítványt másodszor azért, mert a 9-es albizottság munkálata a 21-es bizottságnak bemu­tatva igen, de tagjai közt szétosztva nem volt. Sőt an­nak tegnapi ülésében még csak fel sem olvastatott. Már­pedig 1. képviselőház f­oly valamit, a­mit a 21-es bizottság minden tagja nem ismer, a képviselőháznak bemutatni sem helyesnek, sem illőnek nem tartom. (Helyeslés a szélsőbalon) Annál kevésbé tartom pe­dig helyesnek és illőnek azt, hogy a t. ház egy oly mun­kálatot, melyet nemcsak maga nem ismer és nem bír, de melyet még a ház kebeléből kiküldött 24-es bizott­ság sem ismer, a kormánynak adja ki a végből, hogy azt a teendő előterjesztésekben zsinórmértékül vegye. Igaz ugyan­­, képviselőház, hogy azon határozat, melylyel a f1-es bizottságot kiküldeni m­éltóztatott, azt is magában foglalja, h­ogy a bizottság oly időben ter­jeszsze elő jelentését, hogy annak nyomán a kormány még ezen ülésszak alatt beterjeszthesse a maga indít­ványát. De a­nélkül, hogy legkevésbé is vádolnám a 9-es albizottságot, mely ellenkezőleg el kell ismernem, be ön nagy szorgalmat fejtett ki a maga működésében, azt kérdem : váljon a t. háznak most említett határo­zata nem teljesíthető-e olykép, hogy a 21-es bizottság tagjai ne távozzanak el­ő ünnepi szünetekre, hanem az ország várakozásának megfelelve, a szünet alatt is dol­gozzanak és készítsék el jelentésüket ? Ezen okoknál fogva elleneztem én azo­) indítványt, melyet most a 21 es bizottság nevében Zsedényi J. kép­viselő úr előterjesztett. Ezt mondtam a 21-es bizottság­ban tegnap, itt pedig te­hát azt mondom, hogy én ré­szemről őszintén szólva nem sokat gondolok azzal, hogy a 21-es bizottság fogja-e folytatni működését vagy nem. Nem sokat gondolok vele pedig azért, mert azon után, melyen mind maga elindult, mind a 9-es albizottságot elindította, azon feladatot, melynek megoldására a ház kiküldötte, nem fogja megoldani. De igenis helyezek súlyt i­tt is, hogy oly munkálat, melyet a ház tagjai nem ismernek, de nem ismernek a 21-es bizottság tagjai sem, ne adassák ki bárkinek, annál kevésbé pedig a felelős kormánynak oly utasítással vagy oly ezelből, hogy az bárminemű előterjesztéseknek is alapul szolgáljon. (He­lyeslés balfelől.) Egyébbiránt a t. ház bölcseségétől függ elfogadni vagy el nem fogadni a 21-es bizottság indítványát. Én azon nem várt esetre, hogyha a t. ház azt elfogadni méltóztatnék, fentartom magamnak, hogy külön véle­­leményt nyújthassak be akkor, midőn a 21-es bizottság, illetőleg az albizottság munkálata kezemben lesz. Én ugyan történetesen e pillanatban megkaptam a 9-es al­bizottság munkálatát, de csak különös kedvezmény gyanánt, és nem lehet tőlem várni, hogy külön véle­ményt adjak be, midőn magát a jelentést még nem is­merem. Skulszky Ferencz azt kívánja, hogy utasí­las­­sék a 21-es bizottság, hogy az albizottság jelentését érdemleges tanácskozás nélkül terjeszsze a ház elé. Tisza Kálmán előtte szólott indítványának elfo­gadását kéri. Simony­i Ernő elismeri azt, hogy a 21 es bizott­ság kiküldése egy parlamentáris kormánynyal össze nem egyeztethető. Ezt kinyilatkoztatta akkor is, midőn a ház a 21-es bizottságot kiküldötte. Sohasem volt azon né­­zete­m, hogy egy parlam­entáris kormány méltóságával megférő dolog egy ily bizottság kiküldése. Akkor is kimondotta, hogy ez egyenesen bizalmatlansági szavazat a kormányra nézve , azonban a ház többsége s maga a kormány is ezen helyzetet elfogadta. Pulszky F. beszédé­ben előadta azon körülményeket, melyek azóta közbe­jöttek és azt mondja, hogy a dolgok változván, a ház áll­jon el ezen bizottságtól, s keressen módot, melylyel ezen bizottságot eltemethesse, mert a bizottság megbénítja a kormány és a parlament működését. Pulszky a változott körülményekről azt mondja, hogy ime, most van kor­mányunk, a­mely bízik magában, és jelzi egyszersmind azt is, hogy ennek a kormánynak, mely bízik magában, két lelke van. Ezen két lelket maga a kormányelnök, s azután másnap a pénzügyminiszter is jelezte. Már most azon körülmény, hogy a kormány két lelkűsége daczára bízik magában, egyáltalában nem vonja maga után azon következtetést, hogy a képviselőház is bizzék oly kor­­mányban, melyben egyöntetűség nincs, melyben két lélek két vélemény uralkodik. Pulszky szerette volna, hogy legyen három véle­mény boane­s arról szól, hogy miért nem sikerült a coalitió?A coalitió nem sikerült nézete szerint azért, mert a deákpárt nem akart elválni nagyhatalmiságától s oly föltételeket kötött a coalitióhoz, a melyeket önér­zetes ember el nem fogadhatott. (Helyeslés balról.) Ezért nem sikerült a coalitió. Pulszky azt mondja, hogy azon nézetek, a­melyek bennünket elválasztottak, ma már a ház csak ezen egyik zugában tartatnak fen. A ház többi része egyet­ért. Miután azonban azon egy elvi különbség, mely ezen házat mindig elválasztotta, a 67-ei kiegyezés volt, a­mely egyfelől a közösügyes kormányzást alapította meg, másrészről az ország önállóságának s független­ségének visszaszerzését lehetetlenné tette. Pulszky azt mondja, hogy ma már ezen nézet, azaz a haza önálló­ságának, függetlenségének fentartása ezen ház egyik zugában létezik csak. Sajnálná, ha úgy volna, sajnálná azért, mert meg van győződve, hogy az ország népé­nek legalább 9/10 részében él ezen nézet s ha consta­­tálva lenne, hogy ezen háznak legnagyobb része, ki­véve egyik zugát, az ország népe 9/10 részével ellen­kező véleményben van, ez csak azt mutatná, hogy ezen ház nem képviseli az ország népét. Tehát ezen ház nem alkalmas arra, hogy mint az ország törvényhozása sze­repeljen s továbbra is működjék. Egyébiránt áttérve a szőnyegen levő kérdésre cso­dálkozását fejezi ki, hogy miként keletkezhetett a kér­désből ily vita, a minő keletkezett. Itt egy indítvány terjesztetik elő a házszabályok s minden eddig követett szokás ellenére, rögtön vita támad fölötte és határozat provocáltatik Zsedényi képv. egy indítványt tett, de ismervén a házszabályokat és tudván, hogy ez nem le­hetséges, kérdés formában tüntette azt elő. Neki van­nak ilyen fogásai. (Derültség.) Azt mondja, kérdést szabad tenni, és erre feleletet adhat a ház, de indít­ványt tárgyalni nem szabad. Azonban ezen kérdés ter­mészetszerűleg igen nagy fontosságú indítvány volt, melyet azután, már nem akarja vitatni, ügyesen volt-e vagy nem, Korizmics először, Pulszky másodszor kija­vított. Korizmics azt indítványozta, hogy valami - es bizottság, melyről neki hivatalos tudomása nincs, csi­rárt valami munkálatot, melyet a 21-es bizottság isme­retlenül, látatlanul magáévá tevén, azt ajánlja a ház­nak, hogy ez ismét ismeretlenül, látatlanul útmutatásul ajánlja a kormánynak. Ennek képtelenségét, azt hiszi, minden kétségén felül kimutatta már Irányi s ezért nem szükséges, hogy többet mondjon róla. Ami Pulszky kép, úr módosítását illeti, hogy a 21-es bizottság a 9-es bizottság jelentését a háznak ter­jeszsze elő, erre nekünk a 21-es bizottságot utasítani nem lehet, mert ez a bizottság kiküldetett arra, hogy működjék, a működéséről tegyen nekünk jelentést, ha­nem az­t, hogy milyen jelentést tegyen, soha sem látta egy parlam­entáris országban sem, hogy a ház határozta volna meg. De bármiként legyen is a dolog, a házsza­bályok 99. §-a azt mondja, hogy oly indítványnak, mely nem törvényalkotását czélozza, felvételi ideje meg­­határoztatván, az alatt kinyomatik s a tagok közt szét­­osztatik. Ez teendő tehát ezen indítványnyal is, egye­bet tenni nem is lehet, m­rt e tekintetben a házszabá­lyoktól eltérni nem szabad. Azt mondják továbbá a házszabályok, hogy indítványt, ellenindítványt, m­ódo­­sítványt, mindig írásba foglalva kell beadni, s azok ki­­nyomatását a ház elrendeli. Ha tehát ezen indítvány fö­lött tárgyalás folytatandó, ez, nézete szerint, nem tör­ténhetik meg most, mert a házszabályok nem engedik, hanem méltóztassanak ennek kinyomatását, szétosztását elrendelni, és bármely közeli időre napirendre kitűzni, hanem ezen indítvány mostani tárgyalása a házszabá­lyok megsértése s ennélfogva inparlamentáris eljárás. (Helyeslés a szélső bal felől.) Zsedényi Ede azt mondja, hogy az incompatibili­­tási, az állam és egyház közti viszonyok rendezésére nézve kiküldött bizottságok részéről azok elnökei szin­tén kérdéseket intéztek a házhoz, Csanády Sándor azt hiszi, hogy ha történt egy­szer a házszabályok ellenére valamely eljárás, abból nem lehet azt következtetni, hogy ez az eljárás ismé­­teltessék. Arra kérem a házat, ne járjon el a házszabá­lyok ellen és ismételve okot adni arra, hogy azok jövőre figyelem kivül ha­lassanak.­­ (Helyeslés a szélső bal felől.) Péchy Tamás , Ierményi Miksa , szintén­­ Pulszky indítványának elfogadását kérik. Deáky Lajos Zsedényi elnökségéről nem bir tu­domással, mert az elnökség arról nem tett jelentést. M­llőzve ezen formai ellenvetést, még ha jelentést is adott volna be az elnök, tagadja, hogy a házszabályok szerint joga lehetne a háznak azon jelentést előleges kinyomatás és szétosztás előtt tárgyalásra felvenni. Kérdést annyival inkább nem lehet felvenni, mert a házban ép a 21 es bizottság tagjai vannak ellene és egyetértés sem jött létre közöttük az iránt, hogy ily kérdést tehessen az elnök. Zsidényi kérését visszautasítani óhajtja, hogy jöjjön egyetértésbe a bizottság tagjaival az iránt, hogy tétessék-e kérdés vagy jelentés, és azon esetben ismét követelné, hogy akár kérdést, akár jelentést tesz a bi­zottság , az kinyomassék és annak idejében napirendre tüze­lék. Csernáton­y Lajos Pulszky indítványának elfo­gadása mellett van, melyet a ház többsége szavazat útján elfogad. Következett a ház egyik alelnökének megválasz­tása, a­mi a delegáció tagjaira való szavazással egy­szerre megtörténik. A ház alelnökének 251 beadott szavazat közül 139 él Torma Károly lett megválasztva. Torma Károly néhány szóval köszönetét fejezi ki a megválasztatásért. Ezután a jegyzőkönyvnek a 21-es bizottság eljárá­sára vonatkozó része hitelesíttetik, a­mi után az elnök kijelenti, hogy a pántokon reggel 10 órakor tartandó ülésben fog a delegációba történt választás eredménye kihirdettetni s valószínűleg a 21-es bizott­ság is a mai határozat következtében beterjeszti jelen­tését. Ülés vége 1 óra 15 perc­.­­ A főrendiház ma tartott ülésében tárgyalás alá vette a földadó szabályozásáról szóló törvényjavas­latot , a tárgyalásban hosszabb vita után csak a 7. §-ig haladt s több rendbeli módosítást tett. A tárgyalás a pénteken reggeli ülésben folytattatni fogá­saiban kifejtett eszmékre : vegye vizsgálat alá a közigaz­gatás egyes ágazatait, a minisztériumok szervezetét, beosztását és kezelési rendszerét és adjon a jelen hely­zet követelményeinek megfelelőleg javaslatokat a ki­adásoknak szükséges apasztása iránt. Folyó évi febr. hó 26-án tartott ülésében a t. bizottság egy további megbizatást adott az alálízott albizottságnak, a­meny­nyiben utasította arra, hogy tárgyalásait a fedezetre is kiterjesztve, adjon véleményt arra nézve is, mily pénz­­ügyi rendszabályok létesítendők vagy készítendők elő az államháztartás egyensúlyának helyreállítására? Ezen utasítással a 1. bizottság kijelölte azon ket­tős irányt, melyet az albizottságnak követnie kellett. Ezen kettős feladatot tartotta az albizottság szem előtt midőn tanácskozásait első­sorban azon megtakarí­tásokra irányozta, melyek nézete szerint az államház­tartás egyes részeiben létesíthetők, és másod­sorban azt vette vizsgálat alá, mily rendszabályokkal lehetne az államjövedelmeket a jelenleg fennálló bevételi ágazatok körében eszközlendő intézkedések vagy új jövedelmi források nyitása által emelni. Az ezen irányban 65 ülésen át folytatott tárgyalá­soknak eredményét az albizottság e jelentésbe foglalva terjeszti a tisztelt bizottság elé. Az egyes kérdések részletes fejtegetésébe az albi­zottság e jelentésében általában nem bocsátkozik, mert kérdések részleteinek kidolgoz­ása az albizottság hatás­köréhez nem tartozik. Az albizottság feladatát csak az elvi szempontoknak és az általános iránynak kijelölése képezhette. A részletek kifejtése az alkalmazásra és a kivitelre tartozik. De tartózkodott az albizottság előterjesztett javaslatainak hosszasabb indokolásától is úgy időkímé­­lés czéljából, mint azon oknál fogva, mert a­mennyiben ez szükséges lenne, erre a 21-es és bizottság tárgyalá­sai bő alkalmat fognak szolgáltatni. 1. Államháztartásunk jelen mostoha állapota és az ország kedvezőtlen pénzügyi helyzete sürgetőleg köve­telik a kiadásoknak lehetőleg szűkebb határok közé szorítását minden irányban. A kiadások azon folytonos emelkedése, melyet eddigi költségvetéseink, főleg az utolsó években fölmutatnak, az ország anyagi erejének teljes megromlása nélkül többé nem engedhető meg. Az ország pénzügyi helyzete azonban ma ennél többet kö­vetel; elkerülhetlenül szükséges a mai háztartási költ­ségeknek apasztása is, mert a jelenleg megállapított és eddig évenként megajánlott kiadásoknak is bizonyos határokig való mérséklése nélkül az egyensúly helyre­­állítása nem eszközölhető. A legszigorúbb takarékosság alkalmazása képezi tehát államháztartásunk rendezésének és az egyensúly helyreállításának első feltételét. Az állami kiadásoknak elkerülhetetlenné vált le­szállítása is azonban okszerűen csak úgy történhetik, ha ott a­hol kell, az átmenet nehézségeire való tekin­tettel vitetik keresztül, mert a rögtönzött és bizonyos határokon túl vitt reductiók az ország közigazgatási szervezetében, az államgépezet rendes működésében és az ország államgazdászati életében, oly zavarokat idéz­hetnek elő, melyek következéseikben könnyen megbo­­szulh­tják magukat minden irányban. Sok és fontos kérdés lesz tehát e miatt megoldandó, nagy fontosságú intézkedések lesznek életbe lépte­­tendők. De a nehézségektől visszariadni nem szabad. Mielőbb és erélyes kézzel kell mindazon kérdéseket megoldani, a­melyek a háztartásban az egyensúly helyreállításának feltételeit képezik, mert pénzügyeink­nek rendezésétől függ az ország hitelénél, helyreállí­tása anyagi és szelle­mi fejlődése, sőt állami­ fenmara­­dása is. Az albizottság ezen szempontokból indulva ki, államháztartás kiadási részét a­zon tájékozó kimutatások alapján, a­melyeket a minisztérium mint a közelebbi évekre véleménye szerint valószínűséggel felvehető elő­irányzatokat előterjesztett, két irányban vette vizsgá­lat alá: 1 ör. Mily megtakarításokat lehet eszközölni a közigazgatás egyes részeiben a közelebbi időben, és 2-szor mily változásokat és intézkedéseket szüksé­ges tenni ezen czélból a közigazgatás szervezetében. Az albizottság a közigazgatás több ágazatára nézve a közigazgatási teendőknek decent­ralisatiója és az ön­kormányzat hatáskörébe utasítása által vélt az állam­­kincstár terhein könnyíthetni, a mellett, hogy ezen után a közigazgatás gyorsítására és egyszerűsítésére törekedett. A közigazgatás egyes ágazatára nézve ezer, irányt tartva tehát szem előtt, vizsgálat alá vette: a köz­­igazgatás mily teendői és ha igen mily módon utasít­hatók az állami czélok veszélyeztetése nélkül az önkor­mányzat körébe úgy, hogy ezáltal az államháztartásban megtakarítások legyenek elérhetők ? Azon közigazgatási kiadások között, a­melyeknek körében úgy ezen szempontból, mint az eszközölhető egyszerűsítések által megtakarítások létesíthetők, az első helyet a központi igazgatás foglalja el. A központi igazgatás költségei 1874-re a hozzá tartozó hivatalokkal együtt, mint központi állampénztár, kamatbiztosítási számszék, statisztikai hivatal 2.988.000 forintot tet­tek ki. Ez oly nagy összeg, a­mely nem áll arányban a közigazgatás többi ágazatainak költségeivel és azon tiszta jövedelemmel, melylyel az állam összes szükség­leteinek fedezésére rendelkezik. És a központi igazgatás mind­a mellett még­sem felel meg mind­azon igényeknek, melyet egy minden te­­kintetben kielégítő és rendezett közigazgatástól köve­telni lehetne. A fennálló rendszer hiányai okozzák e bajt. A felosztás nem látszik minden tekintetben czél­szerűnek. Az eljárás a felelősség elvének nem egészen megfelelő és az ügyvitel nem eléggé egyszerű, azért igényel annyi ügyosztályt, akkora személyzetet és oly nagy költségeket. Addig is, míg összes közigazgatási szervezetünk megállapíttathatik és az összes állami és közszolgálatnak rendszere, a hivatalok egymás közötti fokozatai és összes viszonyai részletesen szabályoztatni fognak, a­mi iránt tüzetes tanulmány­tételre és jelentés előterjesztésére utasította a képviselőház a miniszté­riumot. Elkerülhetlenül szükségesnek mutatkozik az albi­zottság előtt, hogy már csak a költségek lehető apasz­tása czéljából ideiglenesen is a központi igazgatás rendszere reformáltassék. Az eljárás egyszerűsítése és helyesebb szervezése által, némely teendőknek, melyek eddig a központi kormányzat körébe tartoztak, innét kiválasztása és dec­entralizálása által a személyzet főleg némely minisztériumnál jelentékenyen apasztható. Az albizottság ezek alapján kimondja azon véle­ményét, hogy a központi igazgatás költségeinél az ügy­kezelés egyszerűsítése, a többszöri revisiók mellőzése, a szak­felelősség kifejtése, a személyzetnek szükség ese­tében szabályszerű eljárás mellett fokozatos csökken­tése, egyes teendőknek a központi kezelésből egyes közegekre hárítása által úgy a személyes kiadásoknál, mint szigorú ellenőrzés és takarékosság mellett többek között a helyiségek czélszerübb rendezése utján is a dó­. MAGYAR ÚJSÁG 1874. MÁRCZIUS 27. A 1IX-es albizottság jelentése a 21-es bi­zottsághoz. A tisztelt bizottság folyó évi január hó 21-én tar­tott ülésében a 9-es albizottságot azon utasítással kül­dötte ki, hogy tekintettel a minisztérium által közlött és kikérendő előterjesztésekre , a bizottság tárgyal.­

Next