Magyar Ujság, 1898. április (7. évfolyam, 91-119. szám)
1898-04-21 / 110. szám
1898. Április MAGYAR ÚJSÁG. 909** Használj Continental-Pneumaticot! ^ lepftTwny ——1 Magyar Knggyauttóáragyár részvénytársaság Budapesten. :^---------- sem A TURUL kerékpár-telep alig hogy megnyílt s máris az első helyet foglalja el a főváros kerékpáros telepei között. A TURUL kerékpár-telep nagy csarnoka az úri társaság kedvenc találkozó és szórakozó helye. A TURUL kerékpár-telep nagy csarnokában a tanítás minden időjárásnál folyik , a tanítási módszer mintaszerű. A TURUL kerékpár-telep kerékpárőrző és karbantartási osztálya megóvja tagjait a kerékpározás kellemetlen oldalaitól. A TURUL kerékpár-telep öltözői és mellékhelyiségei modern kényelemmel vannak berendezve. A TURUL kerékpár-telep saját gyártmányú »Turul« kerékpárai a hazai ipar remekei. A javító műhely példásan van berendezve. A TURUL kerékpár-telep által képviselt »The Raleigh Cycle co Ltd Nottingham« fenomenális könnyű járású gépei világhírűek. A TURUL kerékpár-telep nagy csarnoka és berendezése mintaszerű s minden világváros díszére válik s ezért A TURUL kerékpár-telep megtekintése minden kerékpárosnak s érdeklődőnek felette ajánlatos. 5610 A TURUL kerékpártelep Budapest, IV., Lipót-utcza 45. sz. Turul-udvar, mindkét villamos vasutunk központi vásárcsarnoki megállóhelye közvetlen közelébe fekszik. A Grand prix, melyet az Union Velocipédique de France mult évben létesített, s melyet azon alkalommal Morin nyert mg. Nossam és Bourillon előtt, ez évben május 29-én és 30-án kerül eldöntésre. A három első díj 5000, 2500 és 1000 frankban állapíttatott meg, színpadias jelenetek a jellemző vonásai a fényképeknek. És nem elég, hogy ezek a fotográfiák az értelmetlen póz és gyárias retouche segítségével meghamisítják az arcz és alak jellemét, hanem a közönség ízlését is megrontják. Úgy, hogy nem túlzás az, amikor azt mondjuk, hogy az ízléstelen arczkép-fotografálás megszokása az arczkép-festés művészetének fejlődése elé gördít nagy akadályokat. A közönség kezdi azt kívánni a festőtől, amit látni megszokott a fotográfusnál. Viszont igaz az, hogy valahányszor a hivatásos fotográfus új utakon próbált haladni, mindannyiszor üzleti hajótörést szenvedett. A közönség már túlságosan megkedvelte a kontár-munkát. Azoknak, akik a fényképészetet restaurálni akarják, meg kell hódítaniuk a közönséget a művészien felfogott fénykép számára. És erre a munkára legalkalmasabbak az amatőrök, akik anyagilag függetlenek. Az arczképnél kell elkezdeni a hadjáratot, az áll legközelebb a közönséghez. Regenerálják az arczképfotografálást, vigyenek bele önálló felfogást, adják vissza neki a jellemzés képességét, tegyék természetessé, igazzá és közvetlenné. Bizonyos, hogy ha ez sikerült nekik, a hivatásos fotográfusok okulnak a jó példák tanításaiból és a művészi felfogáshoz hozzászoktatott közönség támogatni fogja őket. A kezdet nyomait már látjuk a kiállításon. A hivatásos fotográfusok munkáiban nem látunk mást, mint technikai törekvéseket. Újfajta lemezek kipróbálásával töméntelen munkát és fáradságot fecsérel el valamennyi, de egyiknek sem jutott eszébe a hagyományos erkély-korlátot, a déli növényeket, a barokk széket és empire-tükröt és a rokokkó-asztalkát csak egyszer is máskép elrendezni. A pózok erőltetett voltáról, az arczok ürességéről és kifejeztelenségéről, a ruhák lompos redőzéséről nem is beszélünk. Viszont két amatőr: Josipovich Géza és gr. Esterházy Mihály, valóságos tanulmányfőket állítottak ki. Különösen az utóbbinak az öreg muzulmánja finom, jól megfigyelt és kifejező. Josipovich parasztjai is ügyesek, karakterisztikusak, gyermekképei pedig igen kedvesek. Ezek a fényképek az egész kiállításban az egyedüliek, amelyek arra mutatnak, hogy a puszta ilbamin-levonaton túl nem merészkedő fotográfuseregen kívül vannak olyan fényképészek is, akiknek egyéniségük és művészi szemük van. Mert a tárgy megválasztása és a technikai üzközök változatossága oly széles teret nyújt a fitográfusnak, hogy a művészi képességekkel feladásott természet, felfogás és kifejezés dolgában meglepő szépet alkothat. Mert a művészien érző lékek számát nem meríti ki azoké, akik valóban művésszé váltak. Ezek mellett még végtelen sokan vannak olyanok, akiknek a művészi képességei missé felülemelkednek az átlagon és akiknek épen a fotográfia adja meg a lehetőséget, hogy a természeti épségeit kifejezzék. Iy módon az igazi amatőrség egyik legérdekesebb eszköze a szem művészi nevelésének. Mert a kiváló amatőr nem arra törekszik, hogy válogatás nélkül minél több felvételt csináljon és ezek közül a véletlenül legjobban sikerültet válaszsza ki. Hanem épen minél szebb valamely kép, annál kevesebb felvételt csinált hozzá, annál tovább tanulmányizta tárgyát. Ha szép motívumot talált a tájéton vagy valami interieurben, előbb iparkodott mindenfde világításnál, minden levegő-hangulat közepett megfigyelni. Mndadáig, amíg tisztában volt vele, hogy mely oában, milyen hangulatnál lehet a választott motivmnak legszebb kifejezést adni. Sokan évekig dolgozik egy motívum megragadásán, míg végre sikerül elérniök azt, ami előttük lebegett. Emberileg közelebb férkőztek azokhoz, akiket a mezőn, a a vizen, a jégen, vagy a házban le akartak fotogilálni, beleélték magukat életükbe, iparkodtak megismerni jellemüket. Jóval: az amatőr fotográfia útut a természet művési felfogásához és így szélesebb köröknek ad módt arra, hogy a művészethez közeledjenek. Azok, akik megtanulták látni a természetet az amatőr képekből, most egészen más szemekkel állnak meg valamely művészi alkotás előtt. Az amatőr fotográfia új ága a művészi dilettantizmusnak. A modern fotográfia meglehetősen párhuzamos irányban halad a képzőművészettel. Dekoratív felfogás, hangulatra, jellegzetesre való törekvés, önálló formák, a technikai eszközök nagy változatossága és készsége jellemzik ma az amatőrök képeit. Mindebből azonban abszolúte semmit nem látni a mi kiállításunkon. És hogy ezeket itt elmondottuk, azzal csak meg akartuk mutatni, hogy a fotografálás nem olyan közönséges mesterség, mint amilyennek ebből a kiállításból látszik. Mellőzve a részleteket, az elmondottakon kívül csak még egy-két dologra hívjuk fel a figyelmet. A kiállításból teljesen hiányzik a színes fotográfia. Holott tudtunkkal magyar fényképészek sikerrel működtek a színek fotografálása mérhetetlenül fontos problémájának megközelítésén. Csupán néhány utólag festett fotográfia éktelenkedik egyik szekrényben. Kíméletből nem beszélünk róluk. Valaki úgynevezett relief-fotográfiákkal követ el merényletet a plasztika és fényképezés ellen egyszerre. Szükségtelen talán mondanunk, hogy ezek a sajtformájú fejek a plasztika elemi törvényeit is lábbal tapossák és hogy a fotográfia karakterének csak ártalmára lehet a világos és árnyékos képrészek erőszakos kimozdítása a síkból. Végül szerettünk volna néhány ízléses képkeretet látni. Külföldi kiállításokra ma már nem bocsátanak keretnélküli fényképet. Tudományos szempontból figyelmet és elismerést érdemelnek dr. Kiss Károly Röntgen-féle fotográfái. Bánffy Dezső báró miniszterelnöknek és majdnem az egész kabinetnek a kezei érdekes tanulmányra adhatnak anyagot Lavater valamelyik tanítványának. s. WEIHER MATINS Andrássy-nt 3. sz. 2Diva,tá,rTAh.á,!7ö,52ti Is'ülönlegessége valamennyi SPORTDIVATCZIKK LEGUTÓBBI ÚJDONSÁGAI. 5701- kerékpár Budapest, április 20. X A trainingről. Nagyban készülődnek versenyzőink a Sport-Világ vasárnapi pályaversenyére. Minden este mozgalmas élet uralkodik a millennáris versenypályán. Tegnap is rendkívül érdekes volt az egyes versenyzők trainingje. Gerger Ferencz egy quadrupler vezetése mellett 37 kört ment igen erős tempóban. Greiner Frigyest egy triplet és két tandem vezette több körön keresztül. Greiner egy ízben oly vigyázatlanul hajtott, hogy égzetes szerencsétlenségnek lett majdnem okozója. Egy kört sportolt és hirtelen meglassította az iramot, de nem tudni, mi okból, talán elfelejtette a mögötte haladó Gergert erre figyelmeztetni. Ha Gerger azon pillanatban nem bír kellő hidegvérrel, bizonyára súlyos sebesüléseket szenvedett volna. Hoffmann Gyula, Katzer Ödön és Keszler is igen szép formát mutatnak a trainingnél, s különösen Keszlertől várnak meglepetéseket. Néhány jól menő juniorunk is van, kik bizonyára még ez évben növik ki magukat valódi versenyzőkké. Greiner Figyes, a Hunnia 1. hó 17-én tartott versenyének 50 km-es futamánál, mint értesülünk, Continental-Pneumatikon aratta győzelmét. E győzelem például szolgálhat versenyzőinek arra nézve, hogy jól megválaszszák, milyen pneumatikon induljanak, mert több hírneves versenyző légcső-pattanás miatt volt kénytelen a versenyt feladni. Fodor Károly ^ ÉS TÁRSA X@rtóé£et4e*'1£i, a legelső amerikai kerékpár 1898 újdonsága a láncz nélküli. 5582 Fodor Mártoy és ’sFárfta* Erzsébet-tér 17. sz. Téli iskola. Telefon 14—18. A főváros legnagyobb nyári iskolája Arenaut és Lendvai-u. sarkán SPORT. Bécsi lóversenyek. — Hatodik nap. ■— Budapest, április 20. A holnapi versenynap igen érdekesnek ígérkezik. A 21.500 koronával dotált Államdíjon kívül még két olyan verseny szerepel a programmon, melynek dija a normális 2000 koronát meghaladja. Ezek: a Galaor-handicap, mely 6000 koronával van dotálva s a 3400 koronás Krieau-verseny.