Magyar Ujság, 1898. április (7. évfolyam, 91-119. szám)

1898-04-21 / 110. szám

1898. Április MAGYAR ÚJSÁG. 9­09** Használj Continental-Pneumaticot! ^ lepftTwny ——1 Magyar Knggyauttóáragyár részvénytársaság Budapesten. :^-­--------- sem A TURUL kerékpár-telep alig hogy megnyílt s máris az első helyet foglalja el a főváros kerékpáros telepei között. A TURUL kerékpár-telep nagy csarnoka az úri társaság kedvenc­ találkozó és szó­­rakozó helye. A TURUL kerékpár-telep nagy csarnokában a tanítás minden időjárásnál folyik , a tanítási módszer mintaszerű. A TURUL kerékpár-telep kerékpárőrző és karbantartási osztálya megóvja tagjait a kerékpározás kellemetlen oldalaitól. A TURUL kerékpár-telep öltözői és mellékhelyiségei modern kényelemmel vannak berendezve. A TURUL kerékpár-telep saját gyártmányú »Turul« kerékpárai a hazai ipar reme­kei. A javító műhely példásan van berendezve. A TURUL kerékpár-telep által képviselt »The Raleigh Cycle co Ltd Nottingham« fenomenális könnyű járású gépei világhírűek. A TURUL kerékpár-telep nagy csarnoka és berendezése mintaszerű s minden vi­lágváros díszére válik s ezért A TURUL kerékpár-telep megtekintése minden kerékpárosnak s érdeklődőnek fe­lette ajánlatos. 5610 A TURUL kerékpár­telep Budapest, IV., Lipót-utcza 45. sz. Turul-udvar, mindkét villamos vasutunk központi vásárcsarnoki meg­álló­helye közvetlen közelébe fekszik.­ ­ A Grand prix, melyet az Union Velo­cipédique de France mult évben létesített, s melyet azon alkalommal Morin nyert m­g. Nossam és Bourillon előtt, ez évben május 29-én és 30-án kerül eldöntésre. A három első díj 5000, 2500 és 1000 frankban állapítta­tott meg, színpadias jelenetek a jellemző vonásai a fényké­peknek. És nem elég, hogy ezek a fotográfiák az értelmetlen póz és gyárias retouche segítségével meghamisítják az arcz és alak jellemét, hanem a közönség ízlését is megrontják. Úgy, hogy nem túlzás az, a­mikor azt mondjuk, hogy az ízléstelen arczkép-fotografálás megszokása az arczkép-festés művészetének fejlődése elé gördít nagy akadályo­kat. A közönség kezdi azt kívánni a festőtől, a­mit látni megszokott a fotográfusnál. Viszont igaz az, hogy valahányszor a hivatá­sos fotográfus új utakon próbált haladni, mind­annyiszor üzleti hajótörést szenvedett. A közönség már túlságosan megkedvelte a kontár-munkát. Azoknak, a­kik a fényképészetet restaurálni akarják, meg kell hódítaniuk a közönséget a mű­vészien felfogott fénykép számára. És erre a mun­kára legalkalmasabbak az amatőrök, a­kik anyagi­lag függetlenek. Az arczképnél kell elkezdeni a hadjáratot, az áll legközelebb a közönséghez. Re­generálják az arczképfotografálást, vigyenek bele önálló felfogást, adják vissza neki a jellemzés ké­pességét, tegyék természetessé, igazzá és közvet­­lenné. Bizonyos, hogy ha ez sikerült nekik, a hi­vatásos fotográfusok okulnak a jó példák tanítá­saiból és a művészi felfogáshoz hozzászoktatott kö­zönség támogatni fogja őket. A kezdet nyomait már látjuk a kiállításon. A hivatásos fotográfusok munkáiban nem látunk mást, mint technikai törekvéseket. Újfajta lemezek kipróbálásával töméntelen munkát és fáradságot fecsérel el valamennyi, de egyiknek sem jutott eszébe a hagyományos erkély-korlátot, a déli növé­nyeket, a barokk­ széket és empire-tükröt és a rokokkó-asztalkát csak egyszer is máskép elren­dezni. A pózok erőltetett voltáról, az arczok üres­ségéről és kifejeztelenségéről, a ruhák lompos redő­­zéséről nem is beszélünk. Viszont két amatőr: Josipovich Géza és gr. Esterházy Mihály, valósá­gos tanulmányfőket állítottak ki. Különösen az utóbbinak az öreg muzulmánja finom, jól meg­figyelt és kifejező. Josipovich parasztjai is ügye­sek, karakterisztikusak, gyermekképei pedig igen kedvesek. Ezek a fényképek az egész kiállításban az egyedüliek, a­melyek arra mutatnak, hogy a puszta ilbamin-levonaton túl nem merészkedő fotográfus­­eregen kívül vannak olyan fényképészek is, a­kik­­nek egyéniségük és művészi szemük van. Mert a tárgy megválasztása és a technikai üzközök változatossága oly széles teret nyújt a fitográfusnak, hogy a művészi képességekkel fel­­adásott természet, felfogás és kifejezés dolgában meglepő szépet alkothat. Mert a művészien érző lékek számát nem meríti ki azoké, a­kik valóban művésszé váltak. Ezek mellett még végtelen sokan vannak olyanok, a­kiknek a művészi képességei missé­ felülemelkednek az átlagon és a­kiknek épen a fotográfia adja meg a lehetőséget, hogy a termé­­sze­ti épségeit kifejezzék. Iy módon az igazi amatőrség egyik legérde­kesebb eszköze a szem művészi nevelésének. Mert a kiváló amatőr nem arra törekszik, hogy váloga­tás nélkül minél több felvételt csináljon és ezek közül a véletlenül legjobban sikerültet válaszsza ki. Hanem épen minél szebb valamely kép, annál kevesebb felvételt csinált hozzá, annál tovább ta­­nulmányizta tárgyát. Ha szép motívumot talált a tájéton vagy valami interieurben, előbb iparkodott mindenfde világításnál, minden levegő-hangulat közepett megfigyelni. Mn­dadáig, a­míg tisztában volt vele, hogy mely oában, milyen hangulatnál lehet a választott motivmnak legszebb kifejezést adni. Sokan évekig dolgozik egy motívum megragadásán, míg végre sikerül elérniök azt, a­mi előttük lebegett. Em­­berileg közelebb férkőztek azokhoz, a­kiket a me­zőn, a a vizen, a jégen, vagy a házban le akartak fotogilálni, beleélték magukat életükbe, iparkodtak megismerni jellemüket. Jóval: az amatőr­ fotográfia út­ut a természet művési felfogásához és így szélesebb köröknek ad módt arra, hogy a művészethez közeledjenek. Azok, a­kik megtanulták látni a természetet az amatőr­ képekből, most egészen más szemekkel áll­nak meg valamely művészi alkotás előtt. Az ama­tőr­ fotográfia új ága a művészi dilettantizmusnak. A modern fotográfia meglehetősen párhuzamos irányban halad a képző­művészettel. Dekoratív fel­fogás, hangulatra, jellegzetesre való törekvés, ön­álló formák, a technikai eszközök nagy változatos­sága és készsége jellemzik ma az amatőrök képeit. Mindebből azonban abszolúte semmit nem látni a mi kiállításunkon.­ És hogy ezeket itt el­mondottuk, azzal csak meg akartuk mutatni, hogy a fotografálás nem olyan közönséges mesterség, mint a­milyennek ebből a kiállításból látszik. Mel­lőzve a részleteket, az elmondottakon kívül csak még egy-két dologra hívjuk fel a figyelmet. A kiállításból teljesen hiányzik a színes fo­tográfia. Holott tudtunkkal magyar fényképészek sikerrel működtek a színek fotografálása mérhetet­lenül fontos problémájának megközelítésén. Csupán néhány utólag festett fotográfia éktelenkedik egyik szekrényben. Kíméletből nem beszélünk róluk. Valaki úgynevezett relief-fotográfiákkal követ el merényletet a plasztika és fényképezés ellen egyszerre. Szükségtelen talán mondanunk, hogy ezek a sajtformájú fejek a plasztika elemi törvé­nyeit is lábbal tapossák és hogy a fotográfia karak­terének csak ártalmára lehet a világos és árnyékos kép­részek erőszakos kimozdítása a síkból. Végül szerettünk volna néhány ízléses kép­keretet látni. Külföldi kiállításokra ma már nem bocsátanak keretnélküli fényképet. Tudományos szempontból figyelmet és elisme­rést érdemelnek dr. Kiss Károly Röntgen-féle fotográfái. Bánffy Dezső báró miniszterelnöknek és majdnem az egész kabinetnek a kezei érdekes ta­nulmányra adhatnak anyagot Lavater valamelyik tanítványának. s. WEIHER MATINS Andrássy-nt 3. sz. 2Div­a,tá,rTAh.á,!7ö,52ti Is'ü­lön­leg­esség­e valamennyi SPORTDIVATCZIKK LEGUTÓBBI ÚJDONSÁGAI. 5701- kerékpár Budapest, április 20. X A trainingről. Nagyban készülődnek ver­senyzőink a Sport-Világ vasárnapi pályaver­senyére. Minden este mozgalmas élet uralkodik a millennáris versenypályán. Tegnap is rendkívül érdekes volt az egyes versenyzők trainingje. Gerger Ferencz egy quadrupler vezetése mellett 37 kört ment igen erős tempóban. Greiner Fri­gyest egy triplet és két tandem vezette több körön keresztül. Greiner egy ízben oly vigyá­zatlanul hajtott, hogy égzetes szerencsétlenségnek lett majdnem okozója. Egy kört sportolt és hir­telen meglassította az iramot, de nem tudni, mi okból, talán elfelejtette a mögötte haladó Gerger­t erre figyelmeztetni. Ha Gerger azon pillanatban nem bír kellő hidegvérrel, bizonyára súlyos se­besüléseket szenvedett volna. Hoffmann Gyula, Katzer Ödön és Keszler is igen szép formát mutatnak a trainingnél, s különösen Keszlertől várnak meglepetéseket. Néhány jól menő junio­runk is van, kik bizonyára még ez évben növik ki magukat valódi versenyzőkké.­­ Greiner Fi­gyes, a Hunnia 1. hó 17-én tartott versenyének 50 km­-es futamánál, mint értesülünk, Con­­tinental-Pneumatikon aratta győzelmét. E győzelem például szolgálhat versenyzőinek arra nézve, hogy jól megválaszszák, milyen pneumatikon in­duljanak, mert több hírneves versenyző légcső-pattanás miatt volt kénytelen a versenyt feladni. Fodor Károly ^ ÉS TÁRSA X@rtóé£et4e*'1£i, a legelső amerikai kerékpár 1898 újdonsága a láncz nélküli. 5582 Fodor Mártoy és ’sFárfta* Erzsébet-tér 17. sz. Téli iskola. Telefon 14—18. A főváros legnagyobb nyári iskolája Arena­ut és Lendvai-u. sarkán SPORT. Bécsi lóversenyek. — Hatodik nap. ■— Budapest, április 20. A holnapi versenynap igen érdekesnek ígér­kezik. A 21.500 koronával dotált Államdíjon kívül még két olyan verseny szerepel a pro­­grammon, melynek dija a normális 2000 koro­nát meghaladja. Ezek: a Galaor-handicap, mely 6000 koronával van dotálva s a 3400 koronás Krieau-verseny.

Next