Magyar Ujság, 1898. április (7. évfolyam, 91-119. szám)

1898-04-03 / 93. szám

IfiHF Hasznáig Confinental-Pneumaneot t­e­lepi­gyVrMny --------.... Magyar Maggyantaárugyár részvénytársaság Budapesten. ......"--------­ Mikor Hó Nap Apr. 10—11. » 17. » 24. Május 1. » 15. * 19. > 22. » 29. » 29—80. Junius 9. » 12. Julius 3. Aug, 7. » 20—21. » 20—21. Ezept. 4. » 11. * 25. » 25. Október 10. Verseny-naptár. Hol ? Rendezi 3 Milyen versenyt ? Temesvár Velveitas K. E. Pályavers. Budapest Hunnia M B. C. Országúti v. » Sport-Világ Pályavers. » Condor K. E. Pályavers. » Budai K. E. Hegymászó Pécs Pécsi B. C. Pályavers. Karánsebes K.-sebesi K. S. E. Orsz. pályav. Bpest—Pápa Condor K. E. Országúti v. Temesvár Veloeitas K. E. Pályavers. Pécs Pécsi B. C. Pályavers. Budapest Hunnia M. B. C. Pályavers. Pécs Pécsi B. C. Pályavers. Bpest-Siófok Sport Világ Országúti v. Temesvár Veloeitas K. E. Pályavers. Budapest Hunnia M. B. C. Távverseny Pécs Pécsi B. C. Szöv. bajn. Budapest Hunnia M. B. C. Pályavers. Budapest Hunnia M. B. C. Országúti v. Temesvár Velveitas K. E. Pályavers. Budapest Sport-Világ Pályavers. A TURUL terékpár­telep alig hogy megnyilt s máris az első helyet foglalja el a főváros kerékpáros telepei között. A TURUL kerékpár-telep nagy csarnoka az úri társaság kedvenc­ találkozó és szó­rakozó helye. A TURUL kerékpár-telep nagy csarnokában a tanítás minden időjárásnál folyik; a tanítási módszer mintaszerű. A TURUL kerékpár-telep kerékpárőrző és karbantartási osztálya megóvja tagjait a kerékpározás kellemetlen oldalaitól. A TURUL kerékpár-telep öltözői és mellékhelyiségei modern kényelemmel vannak berendezve. A TURUL kerékpár-telep saját gyártmányú »Turul« kerékpárúi a hazai ipar reme­kei. A javító műhely példásan van berendezve. A TURUL kerékpár-telep által képviselt »The Raleigh Cycle co Ltd Nottingham« fenomenális könnyű járású gépei világhírűek. A TURUL kerékpár-telep nagy csarnoka és berendezése mintaszerű s minden vi­lágváros díszére válik s ezért A TURUL kerékpár-telep megtekintése minden kerékpárosnak e érdeklődőnek fe­lette ajánlatos. 5610 A TURUL kerékpár­telep Budapest, IV., Lipót-utcza 45. sz. Turul-udvar, mindkét villamos vasutunk központi vásárcsarnoki meg­álló­helye közvetlen közelébe fekszik. WHNER MÁTYÁS Andrássy k út S. sz. 5701 3Di­vatáru.h­áziam is-ellenleg­ességre valamennyi SPORTDIVATCZIKK LEGUTÓBBI ÚJDONSÁGAI. Hton.*) Midőn már kellőleg begyakoroltuk magunkat, kirándulásokat is tehetünk, eleinte azonban csakis tapasztaltabb kerékpárosok társaságában. Mielőtt azonban útra indulunk, kerékpárunkat vegyük alapos vizsgálat alá. Első­sorban nézzük, vajon fel van-e szerelve a szükséges kellékekkel, úgymint lámpa, csengő, esetleg podgyásztartó, vagy podgyásztáskával, a szertáskában a szerszámok megvannak-e; légszivattyú, franczia kulcs, a do­bozka javítószerekkel és az olajozó. Egy kis zsi­neget és vékony drótot is mindig jó lesz ma­gunkkal vinni, ezek gyakran igen jó szolgálatot tesznek. Most megvizsgáljuk az egyes anyacsava­rokat, elég szorosak-e, a­mit úgy teszünk, hogy puszta kezünkkel próbáljuk azokat forgatni, s ha azt veszszük észre, hogy valamelyik laza, akkor a franczia kulcscsal megszólítjuk akként, hogy a csavart balról jobbra forgatjuk. Ezen műveletnél azonban a következőkre kell ügyelnünk: első­sor­ban a csavarkulcs szorosan illesztessék reá a csa­varra, mert különben erről le-lecsuszik s ezáltal a csavar széleit megsértheti, szegletei pedig hamar elkopnak s használhatatlanná válik; másrészt a kulcs szája is kikopik s ez is hamar használha­tatlanná lesz. Továbbá vigyázzunk, hogy a csavart túlságosan ne szorítsuk meg, mert ezáltal a csavar­menet tönkremegy; ugyszinte a túlfeszítés által azon rész, a­melyen a csavaranya forog, egészen le is törhet s végre az illető géprész szabályos forgásában akadályozva lehet. Ha már most a csavarok rendben vannak, a lánczot nézzük meg, nem nagyon tág, vagy szo­ros-e; ez a gép könnyű járására nézve igen fon­tos. A láncz csak annyira legyen feszes, hogy ha alsó és felső szálát egyik kezünkkel átfogjuk, a két szál kissé engedjen. Ha azt tapasztaljuk, hogy vagy szoros, vagy tág, akkor azt a hátsó kerék mögett kétoldalt levő lánczcsavar segítségével megigazítjuk. E czélból először is a hátsó ten­gelyen levő mindkét csavaranyát megtágítjuk, aztán a lánczfeszítő csavaranyát a szerint csavarjuk, a­mint a láncz kívánja. Ha feszesebbre kell a lán­­szót húzni, akkor a csavaranyán szorítunk, ha pedig tágítani kell rajta, akkor a csavaranyát kifelé hajtjuk; ezt a műveletet azonban mindkét oldalon egyformán kell végezni és arra kell figyelni, hogy a hátsó kerék rendes állásában a villa közepén maradjon, s ha ez rendben van, a tengely két megtágított csavaranyáját ismét megszólítjuk. Most a gép olajozásához foghatunk. Nagyobb út előtt, vagy ha ötven kilométernyit már men­tünk, szükséges a gépet olajozni. Az olajozáshoz csakis csont- vagy gyantamentes ásványolajat hasz­náljunk, a forgóhelyeken az olajlyukakba néhány cseppet cseppentünk s az illető részt megforgat­juk, mialatt a gépet jobbra és balra hajtogatjuk, hogy az olaj egyenletesen szétfolyjon. Útközben a következőket ajánljuk a kerék­páros figyelmébe: A legfontosabb a talaj. Legalkalmasabb a ke­mény, száraz, sik­et, a­mely kerék-csapok és egyéb gödrök által nagyon elrontva nincs. Minél keve­s) Mutatvány Angyal Ignácz: A kerékpár kezelése czímű most megjelent művéből. jebb és apróbb a kavics, annál jobb. Ha az út sáros, akkor nagyon kell vigyázni, mert a hátsó kerék könnyen elcsúszik, a­mivel, ha nem vigyá­zunk, a gép eldülése jár. Óvakodjunk a kerékcsapoktól és hasadékoktól, mert ha gyors menés közt a kerék ilyenbe bele­fut, veszélyes esés származhatik belőle. Vasúti átjáróknál ügyeljünk, hogy a vágá­nyokat mindig derékszögben vágjuk át, nehogy a kerék valahogy a vágányok közé kerüljön. Kanyarulatoknál, vagy ha kocsival találko­zunk lassítsuk meg a tempót és a kerülésnél na­gyon óvatosak legyünk. A legtöbb állat a kerék­párhoz nem lévén még szokva, könnyen megijed és a kocsit elragadja. Azért jó az állatokat már előre megfigyelni és szükség esetén a gépről leszállni és addig megállni, míg a kocsi el nem haladt. Ha több kerékpáros megy együtt, sohase ke­rülje a kocsit egyik balra, a másik jobbra. Mert az állatok az első kerékpártól megijedvén, mindig az út ellenkező oldalára csapnak hirtelen át és az azon oldalon menőt könnyen baleset érheti. Azért legjobb valamennyinek ugyanegy oldalon térni ki. Óvakodjunk kocsik közé kerülni. Ez a legve­szedelmesebb és még a leggyakorlottabb kerékpá­rost sem óvhatjuk eléggé ettől. A legtöbb kerék­párosnak rendesen az a gyöngéje, hogy a gépről leszállani nem szeret s inkább a legveszélyesebb helyzetnek is kiteszi magát, ügyességében bízva. E miatt történik a legtöbb baleset. Azért ajánl­juk, hogy mindenkor szálljunk le idejében a gép­ről, mihelyt kényes helyzetbe jutunk. A hajtás sohase legyen túlságos gyors és a versenyezgetést az után kerüljük. Vigyázzunk, hogy nagyon meg ne izzadjunk s mielőtt czélunkhoz ér­nénk, a menést lassítsuk meg, hogy a leszálláskor nagyon megizzadva ne legyünk. Leszállás után te­gyünk egy kis mozgást és ne üljünk rögtön hűvös helyre, se hideget ne igyunk. Ezen szabályok figyel­men kívü­l hagyása könnyen betegséget okozhat. Ca. és kir. szab. „BAMBUS“ kerékpár főraktára látogatását kérjük, hogy bemutath­suk a cs. és kir. szab. itt meyek legjobbak, legkltartóbbak a legkönnyebbe és legszebbe az egész világon, éri jótállás!! Vár eredeti bambusná Ktortelénzsári kerékpáriskolán­ a n. é. sportkedvelők rendelkezés állanak. lövesd! és Tolls a cs. és kir. szab. „Bambus“ kerékpárgyár iiraktára. Budapest,­­­., Nagymenő-ut 20. szám, A Somossy mulatóval szemben. Nagy kerékpáriskola.

Next