Magyar Ujság, 1899. július (8. évfolyam, 179-209. szám)

1899-07-01 / 179. szám

a szabadelvű iránytól a kormány és a párt eltérni soha, semmi körülmények között nem fog; a radikalizmusnak és a reak­­c­iónak ama férfias és nyílt elítélése, a­mely Wlassics beszédének végső szavai­ból bátorítólag csendül felénk, mindez politikai fontosságot kölcsönöz a Csák­tornyai iskolaünnepnek s a nemzet figyel­mét a­­Csáktornyai beszédekre irányítja. Budapest, junius 30.­­ A szabadelvűpárt értekezlete. Az ország­gyűlési szabadelvűpárt ma este 7 órakor értekez­letet tart, melynek tárgyai: a horvát regnikoláris küldöttség tagjainak kijelölése, a bizottságokban támadt egyes üresedések betöltése iránti meg­állapodás és az összes még hátralevő kiegyezési törvényjavaslatok. — Belépés a szabadelvű­ pártkörbe. Drakulics Pál, volt nemzeti párti képviselő belépett a sza­­badelvű klubba. Wlassics miniszter Csáktornyán. — Távirati tudósítás. — »Mindenekelőtt legélénkebben érzett­ örö­mömnek adok kifejezést, hogy önökkel, e megye vezető férfiaival, a város és vidéke igen tisztelt polgáraival ülhettem meg e mai kulturális ünnepet (Lelkes éljenzés.) Ünnepe ez nemcsak a vidéknek, de any­­nyiban országos jelentősége is van, mert egye­temes országos érdek parancsolta, hogy itt, a határszélen a magyar állam a maga nagy er­kölcsi tekintélyével vegye kezébe a közoktatás e jelentékeny intézményét, a polgári iskolát. (Élénk helyeslés.) Lehet, hogy az oktatás ez új csarnoka rövid idő múlva egy megifjodott és a mosta­ninál még életképesebb intézmény, az újjáal­­kotandó polgári iskola felvirágzásának lesz színhelye. (Tetszés.) A polgári iskola reformját — a­mint önök közül bizonyára többen figyelemmel is kísérik —, tőlem telhető gondossággal készí­tem elő. (Élénk helyeslés.) Egyetlen egy közoktatási intézményt sem szoktam hevenyészve életbe léptetni. (Zajos he­lyeslés.) Közoktatási reformjainkon a szak­körök ügybuzgó közreműködése mellett a nemzet egész értelmiségével, úgyszólván a leg­nagyobb nyilvánossággal szeretek dolgozni. És ha érzem, tudom, hogy az általam helyesnek ismert reform a nemzeti intelligenc­ia köz­véleményébe bocsátja le gyökereit, akkor tel­jes erélylyel és határozottsággal viszem ki a reform­alkotást a gyakorlati megvalósítás te­rére. (Élénk tetszés.) De azt akarom, hogy a reformalkotás minden előnyét, minden hátrányát hazám szak­körei és ezek értelmisége kritikájuk kereszt­tüzében olvaszszák tisztára. (Helyeslés.) Így jártam el a középiskolai tanterv re­formjával, nyilvánosságra hoztam a népiskolai tantervet és a módszert általános vezérelvemül ismerem. Hogy a mai ünnep keretében maradjak, lépjen bár e falak között a polgári iskolai re­form előbb vagy utóbb elő­térbe, a rendszerek változásának soha sem tulajdonítok oly fontos­ságot, mint annak, hogy hivatásuk magaslatán álló, a tudományt önmagáért szerető, az ifjú­sághoz bensőleg ragaszkodó, a nagy nemzeti ideálokért lelkesedni tudó, a kötelességteljesí­­tésben példaadó tanítói kar teljesítse az iskola falai között kötelességét. (Elénk tetszés és helyeslés.) Nem mulasztok el egyetlen kedvező ünnepies alkalmat sem és igy ezt sem, hogy — Hát minek csúfolódik? A legmulatságosabb azonban a következő eset. Ezelőtt tizenöt évvel a képviselőválasztás alkalmával a jó palóczok elhatározták, hogy Kossuth Lajost fogják képviselőül megválasztani. Ámde a kerületben járkált egy budapesti mandátum hajszoló szélsőbali fiskális, a­ki erősen aspirált a kerületre. El is ment egy öreg, tudákos palóczhoz és kapac­itálta az öreget: — Nézze csak, barátom, annak nincsen semmi értelme, ha maguk Kossuth Lajost akarják megválasztani. Nagy hazánkfia úgy sem jő haza, hát mit erőlködnek ? — Nézze, itt van száz forint, kapac­itálja a híveit,­ hogy engem jelöljenek délután a gyűlésen. Én itthon vagyok, kéznél vagyok és meghajlom a közbizalom előtt. Az öreg palócz mindenekelőtt elfogadta a százas bankót. Délután a gyűlésen, a­hol »kéz­nél volt« a budapesti fiskális is valaki csakugyan indítványozta, hogy Kossuth Lajost kell megvá­lasztani képviselőnek. A kéznél levő fiskális in­tett a tudákos palócznak, a ki ígéretéhez hiven, felállott és a következő dikczióval ellenezte az indítványt: — T. polgártársak! Én meg azt mondom, válaszszuk meg követnek nagyságos S ..... . fiskárius urat. Kossuth Lajos nagy hazánkfia úgy sem jönne haza. De ha haza jönne, az még nagyobb baj lenne. Úgy járhatna, mint szegény Teleki László, a­ki, mikor a száműzetésből hazajött, Bécsben a szavát vették, hogy nem fog a politikába avatkozni és a vége az lett, hogy szegény Teleki László kénytelen volt magát agyonlőni. Az egész haza gyászolta a nagy férfiút. Azért nekünk olyan követet kell válasz­tanunk, a­ki ha elpusztul is, nem kár érte! íme, ilyen a palócz észjárás. Nagyon érde­mes az ő hazájukat meglátogatni, mert ilyen epizódok ott ezrével teremnek. Ki ne emeljem, hogy az igazi tanító hivatását csak úgy tölti be, ha az ismeretek közlése mellett az ifjúság lelkét, szívét, jellemét felvértezi azon erősségekkel, melyek megalkot­ják a jellem szilárd, kötelességtudó, saját erejére támaszkodó férfiak sorát. (Zajos tetszés.) Fér­fiak sorát, kik az élet minden küzdő terén Isten után saját akaraterejük erélyében bir­­ják jövendőjüknek zálogát és nemcsak mások segítségébe vetik reményük horgonyát. Az én hitem és meggyőződésem szerint a közoktatás minden fokozatában kötelessége a tanítónak a szív- és jellemképzésre hatni. (Igaz! ügy van!) Különbözők erre az eszkö­zök a közoktatás különböző fokain. De a ta­nítónak, legyen a közoktatás legalacsonyabb fokán vagy a legmagasabbikon, mindig szeme előtt kell hordoznia, hogy az ő felfogása a kötelességekről, hazáról, vallásról, emberszere­­tetről, minden szépről, minden igazról és min­den jóról van a legnagyobb hatással a házi nevelés után az ifjú jellemképzésére. (Igaz! T Így van!) Hála a hazai derék tanítói kar nemes ügyszeretetének, a magyar tanító, ki mind­nyájunkkal együtt törhetlen bizalommal hisz a haza jövendő nagyságában, lelke egész me­legével érti is át, minő jelentősége van azon nagy kötelességnek, hogy az ifjúságot nem­csak tanítani, hanem nevelni is kell. (ügy van!) De értse ezt át a magyar családi élet, a magyar társadalom is és ne bízzon mindent az iskolára és ne keressen minden hibát az iskolában, hanem az iskolával karöltve telje­sítsük mindnyájan szóval és tettes köteles­ségünket. (Zajos helyeslés.) Erre az egybefor­rott, harmonikus munkára kérem az Isten áldását, hogy nagy és hatalmas legyen ha­zánk, nemzetünk.« (Hosszantartó zajos tetszés, éljenzés és taps.) Az éljenzés és taps lecsillapulta után Ru­zsicsk­a tanfelügyelő és Pálya­igazgató tartottak még szép beszédeket. Az ünnepélyt a »Szózat« eléneklése fejezte be, mire a miniszter meg­tekintette az új épületet. Wlassics dr. ezután Csáktornya nagyközség, a katonaság, a tanítótestületek, az iskolai gond­nokságok küldöttségeit fogadta. Déli 1 órakor a Csáktornyai választópolgá­rok a Zrinyi-szállóban a miniszter tiszteldére 300 terítékű bankettet adtak. A banketten az első felköszöntőt Wlasics Gyula vallás- és közoktatásügyi miniszter mondta a királyra. Ziegler Kálmán­­Wlas­ics Gyulára, a cuk­­tornyai kerület országgyűlési képviselőjére, az ország fényes tehetségű kultuszminiszterére emelt poharat. (Lelkes éljenzés.) Ezután nagy gye­lem közt Wlassics Gyula vallás- és közoktatóügyi miniszter mondott politikai irányú felkösön­­tőt. Nem kíván, úgymond, a napi potika kérdéseivel bővebben foglalkozni, mert sem beszámolóra, sem programmbeszédre nem hív­­ták, hanem kulturális ünnepre, a­mely­­őtt minden politikai párt le szokta tenni fegve­­rét. (Tetszés.) A kultúra politikája egyébiránt a leg­­szebb politika, a­mely nem efemer, bán éi az állam és a magyar nemzet nagy, maradadó érdekeinek szolgálatában áll. (Igaz! Tigy­án!) Mégis, ha körültekint és látja, hogy sok között van, a­kik már oly sokszor tisztték meg politikai bizalmukkal (Lelkes éltetés), lehetetlennek tartja, hogy néhány szót , po­litikáról is ne szóljon, már csak azért is, mert ha a magyar ember képviselőjével egy asz­­talnál ül, akkor a kultuszminisztert­ is joggal elvárja, hogy ne csak szakérdé­­sekről szónokoljon, hanem hát »halunk egy kis »nagy« politikát is«. (Derűlés.) Hű akar lenni a magyar tradiczióhoz és azért politika nélkül ennek a bánkének sem szabad elmúlnia. (Tetszés. Halljuk ! Hála Isten, olyan derült, olyan szép most a politikai égbolt, hogy szinte örök­ös feltekinteni. (Úgy van!) Utolsó találkozójuk óta a parlament pártközi helyzetébe — mondja a miniszter — nagyfontosságú olto­­zás állt be, a­mennyiben a szabadelvű párt mai tagjainak sorában tisztelheti az A­bony­i Albert és Horánszky Nándor vezérlete alatt állott nemzeti párt tagjait is. (Lelkes éljezés.) Nagy és kiváló parlamenti talent­ok Csáktornya, június 29. Wlassics Gyula miniszter ma reggel 8 óra­kor ideérkezett az állami polgári iskola új épü­letének felavatására. A minisztert a pályaudva­ron Jan­covich­ gróf főispán, Cserfán alispán, Ruzsicsica dr. tanfelügyelő, Ziegler közjegyző, Krassovetz dr. főorvos, Margittay igazgató stb. és nagyszámú közönség fogadta. A város összes utczái fel vannak lobogózva. A bevonulási út­vonal mentén a környékbeli nép ünnepi öltözet­ben állt sorfalat. A megérkezés után Krassovetz dr. főorvos a miniszter tiszteletére reggelit adott, a­melyen a megye előkelőségei is megjelentek. Délelőtt 11 órakor nagy mise volt a plébánia­templom­ban, a­honnan az ünneplő közönség a polgári iskola új épületéhez vonult. A felavatási ünne­pélyt a róm. kat., ev. református és ágostai lelkészek és a zsidó rabbi áldó imái nyitották meg. Ezután az ifjúság a Hymnuszt énekelte el, a­melynek elhangzása után Wlassics Gyula dr. vallás- és közoktatás­­ügyi miniszter a következő beszéddel avatta fel az uj iskolát: A palócz torkaszakadtából elmondván kí­vánságát, az öreg azt felelte neki: — Menjen be az öcsém szobájába, ebben az ügyben ő intézkedik. A palócz tisztességtudóan elbúcsúzott és bement a másik szobába. Nyilván azt hivén, hogy a süketség valami úri betegség, ott is ret­tenetesen kiabálva mondta el kívánságát. Az úr egy darabig nyugodtan hallgatta a fülébe kiabálást, aztán türelmét vesztvén, közbeszólt: — Jó, jó barátom, értem, hogy mit akar, de hát mit ordít így a fülembe? A palócz elrestelkedett és igy vágta ki magát: — Hát, kérem alásan, csak meg akartam tisztelni. Hallottam azonban egy tragikus esetről is beszélni. Egy szegény mérnök ugyancsak meg­járta a jó palóczokkal. Budapesti úri­ember az illető és valami kőszénkisérleti ügyben utazott le a Mátra vidékére. Mikor a dolgát elvégezte, betért egy korcsmába és egy pohár sört rendelt magának. Alig ült ott pár perczig, egyszerre csak négy derék szál palócz legény, a­kik az Alföldre marhákat hajtottak, tért be és egy szomszéd asztalnál telepedett le. Az öreg mér­nöknek nagyon megtetszett a négy palócz legény és önkéntelenül felkiáltott: — Ejnye be szép, derék legények, az em­bernek szinte megörül a lelke, hogy ilyen piros, pozsgás arcza szép fiúkat lát. A négy palócz összenéz, valamit súgnak egymásnak, aztán egyszerre csak oda mennek a mérnökhöz, felemelik tenyerüket és össze-vissza­­verik, úgy, hogy a vér elborította. Persze a mér­nöknek azonnal megváltozott a hangulata: — Akasztófára való gazemberek, hát mik vagytok ti ? Gyilkosok, rablók! Miért vertek enge­­met, mit vétettem én nektek? A legények lecsillapodtak és igy ekszkuzál­­ták magukat. ARANYI LIPÓT. MAGYAR ÚJSÁG, 1899. julius­ l.

Next