Magyar Vasutas, 1967 (11. évfolyam, 1-24. szám)

1967-08-18 / 16. szám

VILÁG PROLETÁRJAI, EGYESÜLJETEK A VASUTASOK SZAKSZERVEZETÉNEK LAPJA xi. Évfolyam, 16. szám_______Ára 40 fillér AXIGIJSZTi­s 18- ­ Régen volt olyan szoros a verseny a hat igazgatóság kö­zött, mint az első félévben. Az első helyezett budapesti igaz­gatóság és az utolsó szombat­helyiek között mindössze 0,46 százalék a különbség. Az első helyezést elért bu­dapesti igazgatóságnak augusz­tus 4-én adták át a Közleke­dés- és Postaügyi Minisztérium és a Vasutasok Szakszervezete központi vezetőségének vörös vándorzászlaját. Az ünnepsé­gen jelen volt Lindner József vezérigazgató-helyettes, Gyó­­csi Jenő, a vasutas-szakszerve­zet elnöke, Gulyás János, a vasutas-szakszervezet titkára, Mészáros Vilmos, a Budapesti Pártbizottság munkatára. Az ünnepséget Parti József, a budapesti területi bizottság titkára nyitotta meg, majd Csamangó Henrik főigazgató, az igazgatóság vezetője szá­molt be az első félévben vég­zett munkáról. Elmondotta, hogy különösen jól alakultak a minőségi mutatók. Ennek eredményeként a bázishoz viszonyítva 28 millió forintot takarítot­tak meg. A tehervonatok átlagos terhe­lésénél 1010 tonnás eredményt értek el, ami 3,6 százalékkal jobb az előirányzottnál. A te­herkocsik átlagos terhelése 0,3 tonnával emelkedett. Javulás tapasztalható a kocsitartózko­dási időnél is. A budapestiek ez összes feladott árutonna 41,23 százalékát irányvonatok­kal továbbították. . A vontatási szolgálat­­dolgo­zói is megtették a magukét. A 100 elegytonnnakilométer-telje­­sítmény 3,6 százalékkal ma­gasabb a bázisnál. Üzem­anyagból és energiából pedig 19,3 millióval kevesebbet hasz­náltak fel, mint a múlt év hasonló időszakában. Az eredmények ismertetése után az igazgatóság előtt álló feladatokról beszélt Csamangó Henrik főigazgató. Felhívta a figyelmet, hogy a második fél­évben jóval több árut kell szállítaniuk, mint az első fél­évben kellett. Éppen ezért minden szolgálati helyen jól szervezett, összehan­golt munkára, nagyobb helytállásra lesz szükség. Ezután rámutatott, hogy a mennyiségileg több munka mellett továbbra is nagy gon­dot kell fordítani a kocsik gyors kiállítására, a ráfordítá­sok csökkentésére, mert csakis így biztosít­­atják a jövedel­mezőség kedvező alakulását. Az igazgatóság vezetőjének beszámolója után a vezérigaz­gatóság nevében Lindner Jó­zsef vezérigazgató-helyettes köszöntötte az ünnepség rész­vevőit. Bevezetőjében méltat­ta a budapesti igazgatóság el­ső félévi munkáját, majd a vasút teljesítményével foglal­kozott. örömmel jelentette be, hogy a vasút olyan kiegyen­súlyozott légkörben, mint az első félévben még nem dolgo­zott. Szakszervezetünk központi vezetősége nevében Gulyás János titkár köszöntötte az igazgatóság vezetőit és dolgo­zóit, majd Lindner József ve­zérigazgató-helyettessel együtt átadták a vándorzászlót az igazgatóság vezetőinek. (vf) ( *, iHTÍz£, 'V'| Átadták a vándorzászlót a budapesti igazgatóságnak A Szovjetunióba utazott 125 szocialista brigádvezető A vasút vezetői a legered­ményesebb szocialista brigá­dok vezetőit — méltányolva a termelési, gazdasági ered­ményeiket — anyagi és erköl­csi elismerésként, jutalomkép­pen a Szovjetunióba küldte. A szocialista brigádmozga­lom múltját tekintve, első íz­ben került sor ilyen széles körű jutalom jellegű utazás­ra. A szervezést körültekintő munka és értékelés előzte meg, amelyek eredményeként 1967. augusztus 12-én az 17­. sz. vonat — a szocialista bri­gádvezetők 125 tagú csoport­jával — bensőséges hangulat közepette gördülhetett ki a Nyugati pályaudvar csarnoká­ból. Az elutazást megelőzően a MÁV Vezérigazgatóság kul­túrtermében Lindner József vezérigazgató-helyettes, va­lamint Kajcsa József, a vas­utas-szakszervezet közgazda­­sági osztályának megbízott vezetője köszöntötte az uta­zásban résztvevőket. A 10 napos utazás kereté­ben a részvevők meglátogat­ják a szovjet fővárost Moszk­vát, valamint Leningrádot. Lehetőség nyílik azonkívül szakmai jellegű ismeretek bő­vítésére is. A Nagy Októberi Szocialista Forradalom 50. év­fordulójának éve, ez az emlé­kezetes évforduló csak fokoz­za a 10 napos út ünnepélyes hangulatát. 19 millió forintos többletbevétel az Utasellátó első félévi mérlegén A kulturált utazás velejáró­ja az utazóközönség étellel és itallal való ellátása. Az Utas­ellátó évek óta nagy erőfeszí­téseket tesz, hogy minél job­ban feleljen meg a vele szem­ben támasztott követelmé­nyeknek. A vállalat 1967. első felében 5 millió 800 ezer pa­lack üdítőitalt és 130 ezer hek­toliter sört hozott forgalom­ba. Mégis gyakori az a panasz, hogy a vonatokon hamar el­fogy az üdítőital, s az állo­mások büféi is zsúfoltak. En­nek az a magyarázata, hogy a nagy kánikulában a vállalat nem tudott elegendő italt biz­tosítani. Különösen a sörnél okozott zavarokat a szállítások késedelmes lebonyolítása. Az Utasellátó Nagyvállalat ilyen körülmények között is eredményesen zárta az első félévet. Az áruforgalom a ter­vezettnél 19 millió forinttal volt több. Az Utasellátó forgalmának növekedése azonban szüksé­gessé teszi, hogy a pályaud­varokon, állomásokon, gyor­sabb ütemben történjen az üzlethálózat bővítése. Az uta­sok jobb ellátása érdekében már eddig is számos, korsze­rű vendéglátóegységet létesí­tettek. Szentgotthárd és Sop­ron GYSEV állomáson a közelmúltban ízléses kisven­déglő kezdte meg működését. Hamarosan befejeződik 15 büfékocsi korszerűsítése és felújítanak 25 büfét, illet­ve árusító pavilont. Ezenkí­vül tervbe vették 12 meleg­konyha átépítését. Napirenden szerepel a há­rom budapesti személypálya­­udvar korszerűsítése. A kor­­sze­rűsítéssel egyidőben az U­ta-ellátó modern vendág­­látóknak­ egységek fát tervezi. Az egyik legje­lentősebb célkitűzésük az automatizálás. Ebben az évben új feladat­ként jelentkezett a vállalat­nál a vasutas dolgozók védő­itallal való ellátása. A me­leg kánikulai napokban ki­sebb zökkenőktől eltekintve, ennek a feladatnak is eleget tett az Utasellátó. Augusztus 22-én megkezdik a Keleti I­ntermet. A Baross tér rendezésével egyidőben, augusztus­­22-én kezdetét veszi a Keleti pálya­udvar átépítése. A munkála­tok szorosan kapcsolódnak a földalatti Baross téri megálló­jának kialakításához. A fedett csarnok felperonja, valamint az épület előtti gyalogaluljáró alatt 1200 négyzetméter terü­letű csarnokot építenek. Eb­ből 17 méter széles folyosó vezet majd az aluljáró-rend­­szerbe, valamint a földalatti állomásához. Mivel a földalatti állomás csarnokából a fel­járat a pá­lyaudvar üvegcsarnokába ve­zet, a mostani felperont 25 méterrel kiszélesítik, ponto­sabban a jelenleginél ennyi­vel tolják hátrább az ütköző­bakokat. A Keleti pályaudvar átépí­tése nagy erőfeszítéseket köve­tel a vasutasoktól. Hiszen az aluljáró-rendszer és a földalatti csarnok építésével meg kell változtatni az induló és fogadó vágányok jelenlegi arculatát is. Ennek megfele­lően teljes egészében átépítés­re kerül a vágányhálózat. A jelenlegi váltókezelő-torony is lebontásra kerül. Különösen­­ nehéz napok várnak a Keleti dolgozóira augusztus 29-én és 31-én, szeptember 6-án, 20-án és 21-én, október 4-én, 5-én, 18- és 19-én. Ezeken a napokon 12/48 órás vágányzárakat ren­delnek el. Intézkedés történt a forgalom zavartalan lebonyolítását ille­tően is. A Keleti mentesíté­sére az átépítés ideje alatt több hétközi és hétvégi mun­kásvonat a Józsefvárosi pálya­udvarról közlekedik. Augusztus 20 alkotmányunk ünnepe (MTI fotó: Fehérvári Ferenc felv.) Gazdag program az alkotmány ünnepén A Magyar Honvédelmi Sportszövetség országos és bu­dapesti elnöksége a Magyar Néphadsereggel és a Kommu­nista Ifjúsági Szövetséggel karöltve az alkotmány ünne­pén, a Nagy Októberi Szocialis­ta Forradalom 50. évfordulója jegyében rendezi meg a dunai vízi és légi parádét. A rendez­vény célja, emlékeztetni Bu­dapest népét az 50. évforduló­ra, szórakozást biztosítani, to­vábbá minél több fiatallal kedveltessék meg az MHS technikai sportágait. A program a Duna Margit­, híd és Lánchíd közötti szaka­szán délelőtt 10 órakor a Him­nusz hangjaival kezdődik, majd jelszavat vontató repü­lőgépek húznak el a Duna fe­lett. Ezt követően helikopteres ejtőernyősugrás vezeti be a to­vábbi műsort, amelyben töb­bek között sikló motorcsónak­­verseny, vízisí-bemutató, egyé­ni műrepülés, ballonvadászat, lökhajtásos egyéni műrepülés, kétéltű járművek, kajak-kenu­sok, evezősök, túramotorcsóna­kok felvonulása szerepel. Biztató eredmények a pécsi igazgatóság első félévi mérlegében Az új gazdaságirányítási rendszer előkészületeinek je­gyében került sor Pécsett, a Vasutas Kul­túrotthonban a pécsi igazgatóság harmadik negyedévi műszaki konferen­ciájára. Az új mechanizmus feladataival foglalkozott dr. Szabó Tibor igazgató beszá­molója és a hozzászólások is több ezzel kapcsolatos kérdés­re hívták fel a figyelmet. A pécsi igazgatóság terüle­tén dolgozó vasutasok jó mun­káját dicséri — amint ez ki­tűnt a beszámolóból —, hogy a Nagy Októberi Szocia­lista Forradalom 50. év­fordulója tiszteletére tett vállalásaikat részarányo­san teljesítették az első félévben. Egyedül az áruszállításban mutatkozik közel ötszázalékos lemaradás, a vasutas dolgozókon kívül­álló okok, elsősorban a szén­­termelés csökkenése és a nagyharsányi kőbányában fo­lyó főjavítás elhúzódása miatt. A személyszállító vonatok menetrendszerűsége 99,1 szá­zalékos volt, 0,3 százalékkal jobb a bázis­időszak eredmé­nyénél. Fél év alatt több mint 18,5 millió fizető utast szállí­tottak. Az utazóközönség el­ismeréssel fogadta a Pécs— Szombathely között beállított új gyorsvonatpárt, a pécs- keszthelyi idényvonat Diesel­mozdonnyal való közlekedte­tését, amely egyúttal 40 per­ces menetidő-csökkentést is jelent. A személyszállítás fej­lesztésével kapcsolatos tervek­ről elmondta az igazgató, hogy Pécs és Dombóvár tér­ségében kívánatos volna inga­­vonatok beállítása az előváro­si forgalom lebonyolítására. Pécs és Harkányfürdő között a nyári személyforgalom meg­gyorsítása céljából a pálya megfelelő átépítését és a Die­sel vontatás bevezetését ter­vezik. Ezzel kapcsolatban ta­nulmány készült. Az áruszállításnál 20 ezer tonnás növekedés mutatkozott az import tekintetében, az élőállat export pedig 155,4 százalékkal növekedett a múlt év azonos időszakához viszo­nyítva. Kiemelte a beszá­moló az idegen kocsik átlagos tartózkodási idejében elért csökkenést, ami 2,64 órával volt kevesebb a második ne­gyedévben, mint a bázis idő­szakban. A legnagyobb ará­nyú javulást Dunaújvárosban sikerült elérni, mert a vasmű az első negyed­évhez képest 6,68 órával csökkentette az idegen kocsik átlagos tartózko­dási idejét. A statikus kocsiterhelés fél­éves átlagban 19,69 tonna volt, ami 0,2 tonnával megha­ladta a bázis eredményt. 848 tonnával kiemelkedő ered­ményt sikerült elérni a teher­vonatok átlagos terhelésében. Az előirányzattal szemben 31, a bázishoz képest 40 tonna a növekedés! A tehervonatok utazási sebessége 15,74 km/óráról 19,61 km/órára nö­vekedett, a men­etren­dszerűség 86,2 százalékos volt. A beszámoló felhívta a ke­reskedelmi szolgálat figyel­mét arra, hogy a felek mérle­gelési, számlálási, tartalom­megállapítási stb. igényeinek messzemenően eleget kell ten­ni. Ezek pontos elvégzése je­lentős többletbevételt biztosít a vasútnak. Különös gondot kell fordítani az iparvágányok kiszolgálására, mert a kocsi­forgalom 60,9 százaléka az iparvágányokon bonyolódik. Eredményesen fejlődött az el­ső félévben a MÁV—AKÖV komplexbrigád-mozgalom: a késve kezelt kocsik számát 19,5 százalékkal csökkentet­ték. Elismeréssel szólt a beszá­moló a Dombóvári Építési Fő­nökség 5,2 millió forintos túlteljesítéséről, viszont bírálta a pályafenn­tartási főnökségeket a mint­egy 4 millió forintos lemara­dás miatt. A baleseti helyzet a bázis időszakhoz képest szépen ja­vult. 161 tárgyi baleset for­dult elő, 17-tel kevesebb, mint a múlt év azonos időszaká­ban. A balesetek miatt be­következett kárösszeg 29,3 százalékkal csökkent. A bal­esetek többsége változatlanul a figyelmetlen munkából, ké­sői fékezésből, a vágányát- és a váltóellenőrzés elmulasztá­sából adódott. A személyi balesetek száma 24 százalék­kal, a kiesett munkanapok száma 3 százalékkal csökkent. (Suer) ÚJ ÜZEMI MIT HEGYESHALOMBAN Hegyeshalom határállomás remlezőpályaud­varában elkészült az új üzemi épület, amely­ben a magyar és osztrák vasutasok mellett a két ország határőrizeti és vámszervei is he­lyet kaptak. Az új létesítményt augusztus 12-én adták át rendeltetésének (Visi Ferenc felv.)

Next