Magyar Vasutas, 1967 (11. évfolyam, 1-24. szám)
1967-08-18 / 16. szám
VILÁG PROLETÁRJAI, EGYESÜLJETEK A VASUTASOK SZAKSZERVEZETÉNEK LAPJA xi. Évfolyam, 16. szám_______Ára 40 fillér AXIGIJSZTis 18- Régen volt olyan szoros a verseny a hat igazgatóság között, mint az első félévben. Az első helyezett budapesti igazgatóság és az utolsó szombathelyiek között mindössze 0,46 százalék a különbség. Az első helyezést elért budapesti igazgatóságnak augusztus 4-én adták át a Közlekedés- és Postaügyi Minisztérium és a Vasutasok Szakszervezete központi vezetőségének vörös vándorzászlaját. Az ünnepségen jelen volt Lindner József vezérigazgató-helyettes, Gyócsi Jenő, a vasutas-szakszervezet elnöke, Gulyás János, a vasutas-szakszervezet titkára, Mészáros Vilmos, a Budapesti Pártbizottság munkatára. Az ünnepséget Parti József, a budapesti területi bizottság titkára nyitotta meg, majd Csamangó Henrik főigazgató, az igazgatóság vezetője számolt be az első félévben végzett munkáról. Elmondotta, hogy különösen jól alakultak a minőségi mutatók. Ennek eredményeként a bázishoz viszonyítva 28 millió forintot takarítottak meg. A tehervonatok átlagos terhelésénél 1010 tonnás eredményt értek el, ami 3,6 százalékkal jobb az előirányzottnál. A teherkocsik átlagos terhelése 0,3 tonnával emelkedett. Javulás tapasztalható a kocsitartózkodási időnél is. A budapestiek ez összes feladott árutonna 41,23 százalékát irányvonatokkal továbbították. . A vontatási szolgálatdolgozói is megtették a magukét. A 100 elegytonnnakilométer-teljesítmény 3,6 százalékkal magasabb a bázisnál. Üzemanyagból és energiából pedig 19,3 millióval kevesebbet használtak fel, mint a múlt év hasonló időszakában. Az eredmények ismertetése után az igazgatóság előtt álló feladatokról beszélt Csamangó Henrik főigazgató. Felhívta a figyelmet, hogy a második félévben jóval több árut kell szállítaniuk, mint az első félévben kellett. Éppen ezért minden szolgálati helyen jól szervezett, összehangolt munkára, nagyobb helytállásra lesz szükség. Ezután rámutatott, hogy a mennyiségileg több munka mellett továbbra is nagy gondot kell fordítani a kocsik gyors kiállítására, a ráfordítások csökkentésére, mert csakis így biztosítatják a jövedelmezőség kedvező alakulását. Az igazgatóság vezetőjének beszámolója után a vezérigazgatóság nevében Lindner József vezérigazgató-helyettes köszöntötte az ünnepség részvevőit. Bevezetőjében méltatta a budapesti igazgatóság első félévi munkáját, majd a vasút teljesítményével foglalkozott. örömmel jelentette be, hogy a vasút olyan kiegyensúlyozott légkörben, mint az első félévben még nem dolgozott. Szakszervezetünk központi vezetősége nevében Gulyás János titkár köszöntötte az igazgatóság vezetőit és dolgozóit, majd Lindner József vezérigazgató-helyettessel együtt átadták a vándorzászlót az igazgatóság vezetőinek. (vf) ( *, iHTÍz£, 'V'| Átadták a vándorzászlót a budapesti igazgatóságnak A Szovjetunióba utazott 125 szocialista brigádvezető A vasút vezetői a legeredményesebb szocialista brigádok vezetőit — méltányolva a termelési, gazdasági eredményeiket — anyagi és erkölcsi elismerésként, jutalomképpen a Szovjetunióba küldte. A szocialista brigádmozgalom múltját tekintve, első ízben került sor ilyen széles körű jutalom jellegű utazásra. A szervezést körültekintő munka és értékelés előzte meg, amelyek eredményeként 1967. augusztus 12-én az 17. sz. vonat — a szocialista brigádvezetők 125 tagú csoportjával — bensőséges hangulat közepette gördülhetett ki a Nyugati pályaudvar csarnokából. Az elutazást megelőzően a MÁV Vezérigazgatóság kultúrtermében Lindner József vezérigazgató-helyettes, valamint Kajcsa József, a vasutas-szakszervezet közgazdasági osztályának megbízott vezetője köszöntötte az utazásban résztvevőket. A 10 napos utazás keretében a részvevők meglátogatják a szovjet fővárost Moszkvát, valamint Leningrádot. Lehetőség nyílik azonkívül szakmai jellegű ismeretek bővítésére is. A Nagy Októberi Szocialista Forradalom 50. évfordulójának éve, ez az emlékezetes évforduló csak fokozza a 10 napos út ünnepélyes hangulatát. 19 millió forintos többletbevétel az Utasellátó első félévi mérlegén A kulturált utazás velejárója az utazóközönség étellel és itallal való ellátása. Az Utasellátó évek óta nagy erőfeszítéseket tesz, hogy minél jobban feleljen meg a vele szemben támasztott követelményeknek. A vállalat 1967. első felében 5 millió 800 ezer palack üdítőitalt és 130 ezer hektoliter sört hozott forgalomba. Mégis gyakori az a panasz, hogy a vonatokon hamar elfogy az üdítőital, s az állomások büféi is zsúfoltak. Ennek az a magyarázata, hogy a nagy kánikulában a vállalat nem tudott elegendő italt biztosítani. Különösen a sörnél okozott zavarokat a szállítások késedelmes lebonyolítása. Az Utasellátó Nagyvállalat ilyen körülmények között is eredményesen zárta az első félévet. Az áruforgalom a tervezettnél 19 millió forinttal volt több. Az Utasellátó forgalmának növekedése azonban szükségessé teszi, hogy a pályaudvarokon, állomásokon, gyorsabb ütemben történjen az üzlethálózat bővítése. Az utasok jobb ellátása érdekében már eddig is számos, korszerű vendéglátóegységet létesítettek. Szentgotthárd és Sopron GYSEV állomáson a közelmúltban ízléses kisvendéglő kezdte meg működését. Hamarosan befejeződik 15 büfékocsi korszerűsítése és felújítanak 25 büfét, illetve árusító pavilont. Ezenkívül tervbe vették 12 melegkonyha átépítését. Napirenden szerepel a három budapesti személypályaudvar korszerűsítése. A korszerűsítéssel egyidőben az Uta-ellátó modern vendáglátóknak egységek fát tervezi. Az egyik legjelentősebb célkitűzésük az automatizálás. Ebben az évben új feladatként jelentkezett a vállalatnál a vasutas dolgozók védőitallal való ellátása. A meleg kánikulai napokban kisebb zökkenőktől eltekintve, ennek a feladatnak is eleget tett az Utasellátó. Augusztus 22-én megkezdik a Keleti Intermet. A Baross tér rendezésével egyidőben, augusztus22-én kezdetét veszi a Keleti pályaudvar átépítése. A munkálatok szorosan kapcsolódnak a földalatti Baross téri megállójának kialakításához. A fedett csarnok felperonja, valamint az épület előtti gyalogaluljáró alatt 1200 négyzetméter területű csarnokot építenek. Ebből 17 méter széles folyosó vezet majd az aluljáró-rendszerbe, valamint a földalatti állomásához. Mivel a földalatti állomás csarnokából a feljárat a pályaudvar üvegcsarnokába vezet, a mostani felperont 25 méterrel kiszélesítik, pontosabban a jelenleginél ennyivel tolják hátrább az ütközőbakokat. A Keleti pályaudvar átépítése nagy erőfeszítéseket követel a vasutasoktól. Hiszen az aluljáró-rendszer és a földalatti csarnok építésével meg kell változtatni az induló és fogadó vágányok jelenlegi arculatát is. Ennek megfelelően teljes egészében átépítésre kerül a vágányhálózat. A jelenlegi váltókezelő-torony is lebontásra kerül. Különösen nehéz napok várnak a Keleti dolgozóira augusztus 29-én és 31-én, szeptember 6-án, 20-án és 21-én, október 4-én, 5-én, 18- és 19-én. Ezeken a napokon 12/48 órás vágányzárakat rendelnek el. Intézkedés történt a forgalom zavartalan lebonyolítását illetően is. A Keleti mentesítésére az átépítés ideje alatt több hétközi és hétvégi munkásvonat a Józsefvárosi pályaudvarról közlekedik. Augusztus 20 alkotmányunk ünnepe (MTI fotó: Fehérvári Ferenc felv.) Gazdag program az alkotmány ünnepén A Magyar Honvédelmi Sportszövetség országos és budapesti elnöksége a Magyar Néphadsereggel és a Kommunista Ifjúsági Szövetséggel karöltve az alkotmány ünnepén, a Nagy Októberi Szocialista Forradalom 50. évfordulója jegyében rendezi meg a dunai vízi és légi parádét. A rendezvény célja, emlékeztetni Budapest népét az 50. évfordulóra, szórakozást biztosítani, továbbá minél több fiatallal kedveltessék meg az MHS technikai sportágait. A program a Duna Margit, híd és Lánchíd közötti szakaszán délelőtt 10 órakor a Himnusz hangjaival kezdődik, majd jelszavat vontató repülőgépek húznak el a Duna felett. Ezt követően helikopteres ejtőernyősugrás vezeti be a további műsort, amelyben többek között sikló motorcsónakverseny, vízisí-bemutató, egyéni műrepülés, ballonvadászat, lökhajtásos egyéni műrepülés, kétéltű járművek, kajak-kenusok, evezősök, túramotorcsónakok felvonulása szerepel. Biztató eredmények a pécsi igazgatóság első félévi mérlegében Az új gazdaságirányítási rendszer előkészületeinek jegyében került sor Pécsett, a Vasutas Kultúrotthonban a pécsi igazgatóság harmadik negyedévi műszaki konferenciájára. Az új mechanizmus feladataival foglalkozott dr. Szabó Tibor igazgató beszámolója és a hozzászólások is több ezzel kapcsolatos kérdésre hívták fel a figyelmet. A pécsi igazgatóság területén dolgozó vasutasok jó munkáját dicséri — amint ez kitűnt a beszámolóból —, hogy a Nagy Októberi Szocialista Forradalom 50. évfordulója tiszteletére tett vállalásaikat részarányosan teljesítették az első félévben. Egyedül az áruszállításban mutatkozik közel ötszázalékos lemaradás, a vasutas dolgozókon kívülálló okok, elsősorban a széntermelés csökkenése és a nagyharsányi kőbányában folyó főjavítás elhúzódása miatt. A személyszállító vonatok menetrendszerűsége 99,1 százalékos volt, 0,3 százalékkal jobb a bázisidőszak eredményénél. Fél év alatt több mint 18,5 millió fizető utast szállítottak. Az utazóközönség elismeréssel fogadta a Pécs— Szombathely között beállított új gyorsvonatpárt, a pécs- keszthelyi idényvonat Dieselmozdonnyal való közlekedtetését, amely egyúttal 40 perces menetidő-csökkentést is jelent. A személyszállítás fejlesztésével kapcsolatos tervekről elmondta az igazgató, hogy Pécs és Dombóvár térségében kívánatos volna ingavonatok beállítása az elővárosi forgalom lebonyolítására. Pécs és Harkányfürdő között a nyári személyforgalom meggyorsítása céljából a pálya megfelelő átépítését és a Diesel vontatás bevezetését tervezik. Ezzel kapcsolatban tanulmány készült. Az áruszállításnál 20 ezer tonnás növekedés mutatkozott az import tekintetében, az élőállat export pedig 155,4 százalékkal növekedett a múlt év azonos időszakához viszonyítva. Kiemelte a beszámoló az idegen kocsik átlagos tartózkodási idejében elért csökkenést, ami 2,64 órával volt kevesebb a második negyedévben, mint a bázis időszakban. A legnagyobb arányú javulást Dunaújvárosban sikerült elérni, mert a vasmű az első negyedévhez képest 6,68 órával csökkentette az idegen kocsik átlagos tartózkodási idejét. A statikus kocsiterhelés féléves átlagban 19,69 tonna volt, ami 0,2 tonnával meghaladta a bázis eredményt. 848 tonnával kiemelkedő eredményt sikerült elérni a tehervonatok átlagos terhelésében. Az előirányzattal szemben 31, a bázishoz képest 40 tonna a növekedés! A tehervonatok utazási sebessége 15,74 km/óráról 19,61 km/órára növekedett, a menetrendszerűség 86,2 százalékos volt. A beszámoló felhívta a kereskedelmi szolgálat figyelmét arra, hogy a felek mérlegelési, számlálási, tartalommegállapítási stb. igényeinek messzemenően eleget kell tenni. Ezek pontos elvégzése jelentős többletbevételt biztosít a vasútnak. Különös gondot kell fordítani az iparvágányok kiszolgálására, mert a kocsiforgalom 60,9 százaléka az iparvágányokon bonyolódik. Eredményesen fejlődött az első félévben a MÁV—AKÖV komplexbrigád-mozgalom: a késve kezelt kocsik számát 19,5 százalékkal csökkentették. Elismeréssel szólt a beszámoló a Dombóvári Építési Főnökség 5,2 millió forintos túlteljesítéséről, viszont bírálta a pályafenntartási főnökségeket a mintegy 4 millió forintos lemaradás miatt. A baleseti helyzet a bázis időszakhoz képest szépen javult. 161 tárgyi baleset fordult elő, 17-tel kevesebb, mint a múlt év azonos időszakában. A balesetek miatt bekövetkezett kárösszeg 29,3 százalékkal csökkent. A balesetek többsége változatlanul a figyelmetlen munkából, késői fékezésből, a vágányát- és a váltóellenőrzés elmulasztásából adódott. A személyi balesetek száma 24 százalékkal, a kiesett munkanapok száma 3 százalékkal csökkent. (Suer) ÚJ ÜZEMI MIT HEGYESHALOMBAN Hegyeshalom határállomás remlezőpályaudvarában elkészült az új üzemi épület, amelyben a magyar és osztrák vasutasok mellett a két ország határőrizeti és vámszervei is helyet kaptak. Az új létesítményt augusztus 12-én adták át rendeltetésének (Visi Ferenc felv.)