Magyar Vasutas, 1969 (13. évfolyam, 1-24. szám)

1969-08-19 / 16. szám

2 Hatékonyabb együttműködést a szakmai szövetségen belül A Szállítási, Kikötői és Halászati Dolgozók V. Nemzetközi Konferenciájának határozatából A Szakszervezeti Világszö­vetség új alapszabályainak 13. és 14. szakaszát a 7. Szakszer­­v­ezeti Világkongresszus meg­tárgyalta. Ezek a rendelkezé­sek jellemzik a szakmai szö­vetségek sajátos szerepét és utalnak annak szükségességé­re, hogy a szakmai szövetsé­geknek — szakmai vonalon —, még hatékonyabban munkál­­kodniok kell abból a célból, hogy harcukat jobban koordi­nálják és fokozzák, amint azt a Szakszervezeti Világszövet­ség Főtanácsa legutóbbi ülésén folyt tanácskozások során hangsúlyozták. Éppen ezért az V. konferen­cia ajánlja, hogy erősítsék meg a kapcsolatokat a szakmai szö­vetség és tagszervezeteik kö­zött, koordinálják a tagszerve­zetek tevékenységét kontinen­tális és helyi viszonylatban. Ezzel kapcsolatban az V. konferencia úgy véli, hogy a szakmai szövetség technikai bizottságának a jövőben na­gyobb szerepet kell játszani. A konferencia örömmel üdvöz­li azokat a szemináriumokat és értekezleteket, amelyeket azon problémák tanulmányozására tartanak, amelyek az új tech­nikai vívmányoknak a vasút és a hajózás■ terén történő be­vezetéséből adódnak. A kon­ferencia javasolja, hogy a szakmai és helyi tevékenysé­gek e formáját fejlesszék to­vább és terjesszék ki egyéb kontinensekre is, elsősorban Afrikára, Latin-Amerikám és Ázsiára. Az V. Szállítási, Kikötői és Halászati Konferencia java­solja tagszervezeteinek, hogy kontinentális és helyi alapon, közösen szervezzék meg tevé­kenységüket és indítsanak egységakciókat egyéb szak­­szervezetekkel együtt. Ez a sokféle és különböző tevékenység, amelyet osztály­alapon a közös célok érdeké­ben kifejtenek, tiszteletben tartva a proletár nemzetközi­séget és a kölcsönös munkás­szolidaritást, mélyebbé teszi és kiterjeszti a szakmai szö­vetség befolyását és tevékeny­ségét. Az V. konferencia kéri, hogy jelentősen javítsák a szövetség propagandáját, oly módon, hogy rendszeresen adják ki a nemzetközi szervezet szemléjét és közleményeit. A konferenciának az a véle­ménye, hogy mindezek lehe­tővé teszik számunkra, hogy megjavítsuk általános tevé­kenységünket, kifejtsük kol­lektív munkánkat, és kiter­jesszük irányító és végrehajtó szerveink felelősségét. Az V. konferencia ebből a célból megbízza a szakmai szö­vetség szerveit és elsősorban az Adminisztratív Bizottságot, hogy tegyen meg minden szükséges intézkedést a fenti célok elérése érdekében. A Szállítási, Kikötői és Ha­lászati Dolgozók V. Konferen­ciája forró és testvéri üdvöz­letét küldi a szállítási dolgo­zóknak és azok szakszerveze­teinek, akik a legutóbbi négy év során kemény harcokat folytattak a szakszervezeti jo­gok védelméért, az élet- és munkafeltételek megjavításá­ért. Azok az akciók, amelyeket a szállítási dolgozók a leg­utóbbi négy év során folytat­tak, hatalmas harci potenciált képviselnek a munkásosztály kezében abban a küzdelemben, amelyet a monopóliumok mind erősebb támadásai ellen foly­tatnak, azon monopóliumok el­len, amelyeknek az a céljuk, hogy a népek életszínvonalá­nak rovására a legnagyobb profitot vágják zsebre. Ezek a mind élesebb és győzelmes harcok, e harcok megszervezé­séhez és irányításához szük­séges nagyfokú érettség, az erők széles körű mozgósítása és az abból fakadó egység mind gazdaságosabbá és hatal­masabbá teszi a dolgozók szol­gálatában álló szakszervezete­ket. MAGYAR VASUTAS Klárafalvától a Csanádpalotáig A dolgozók élet- és munkakörülményeinek javításán fáradozik Makó állomás szakszervezeti bizottsága Amióta Makót Budapesttel gy­orsvonat köti össze, nem is tűnik olyan távolinak. Persze, így is vagy 70—80 kilométeres kerülőt kell tenni. Talán egy­szer majd felépül a háborúban elpusztult szegedi vasúti híd, s akkor ezt a távolságot is megspórolja a vasút. Régóta együtt dolgoznak Makó állomáson csak vala­mivel korábban nevezték ki Molnár József állomásfőnö­köt, mint ahogy Széll Feren­cet szb-titkárnak választották. De ennek is már több mint 10 esztendeje. Hosszú ideje együtt dolgoznak, közös az örömük, a bánatuk. Egykor a szegedi igazgatóságnál olyan szólásmondás járta: „Makóra, ha rossz vagy!" Nos, ez is már a múlté, az emberek kezdik elfelejteni. Az állomás szak­­szervezeti bizottsága sokat tesz azért, hogy javuljon a dolgo­zók élet- és munkakörülmé­nye. Az év elején megtartott választásokon 7 pontban rög­zítették a legfontosabb felada­tokat. Ezek a határozati javas­latok képezték legutóbbi be­szélgetésünk tárgyát az szb­­titkárral és az állomásfőnök­kel.­­ A legfontosabb feladat­nak a bizalmi hálózat munká­jának erősítését tekintjük — mondotta Széll Ferenc. — Ál­lomásunk alapszervezetéhez még 6 kisállomás szakszerve­zeti csoportja tartozik. Klára­falvától Csanádpalotáig mint­egy 45 kilométeres hosszúság­ban élnek, dolgoznak vasuta­saink. A nyugdíjasokra, is so­kat gondolunk. A csanádpalo­­tai és a makói csoporthoz 154 nyugdíjas vasutas tartozik. Szeretnénk rendszeresen ösz­­szehozni őket, közössé tenni szervezeti életüket, de ehhez klubház kellene, ami reméljük, rövidesen fel is épül. A bizalmiak meglehetősen szétszórt területen dolgoznak, nagyon lényeges az összefogá­suk. Ezért szeptemberben 4 előadásból álló tanfolyamot szervezünk, jogaikról, köte­lességeikről kapnak tájékozta­tást és útbaigazítjuk őket a legszükségesebb szakszerveze­ti tudnivalókkal.­­ A másik legfontosabb tennivalónk — kapcsolódott a beszélgetésbe Molnár József állomásfőnök — a balesetvé­delem. Szeretnénk a szocia­lista brigádmozgalmon belül felújítani a munkásvédelmi őrök szerepét. Makó állomá­son négy szocialista kollektíva dolgozik, közülük a József At­­tila-brigád már elnyerte az ezüst plakettet. De a hozzánk tartozó többi állomáson is van szocialista brigád. A legjobbak a csanádpalotaiak, a makóúj­­városiak és a kiszomboriak. A brigádok megértették törekvé­sünket, az első félévben az szb egész területén egyetlen bal­eset sem történt. Egyéb fel­adatainkat is és üzem szinten teljesítettük. Gondot okoz a munkaidő-csökkentés — Ehhez kapcsolódik har­madik jelentős feladatunk, a termelékenység fokozása — folytatta az szb-titkár. — En­nek érdekében állandó kap­csolatot tartunk a gazdasági vezetőkkel, időben szólunk, ha valami rendellenességet ta­pasztalunk. Ügyelünk a szál­lítások ütemességére, különö­sen a nehéz és sok munkát igénylő cukorrépa-szezonban. Az állomásfőnök elvtárssal rendszeresen együtt tájékoz­tatjuk a dolgozókat a várható munkákról, feladatokról. Együtt foglalkozunk azokkal is, akik fegyelmezetlenek. Ta­valy az egyik italozó dolgo­zónk néhányszor igazolatlanul hiányzott. Közösen leültünk, elbeszélgettünk vele. Megma­gyaráztuk, milyen kárt okoz ezzel a magatartásával magá­nak és a közösségnek. Hallga­tott a szóra, azóta nincs vele semmi baj. Itt, Makón nem probléma a munkaerő, a vasút még mindig vonzza az embe­reket, s ez érthető, hiszen a kocsirendezők is 1700—1900 fo­rintot keresnek. Nagy gondot jelent viszont a munkaidő-csökkentés. Fő­ként a betegségekből adódó hiányzások miatt nehezen va­lósítható meg. A szakszerve­zeti bizottság és a gazdasági vezetés úgy segít a bajon, hogy rendszeresen foglalkoz­nak a fiatalokkal. A tagdíjfizetést illetően a területi bizottsághoz tartozó 59 szakszervezeti bizottság kö­­zött előkelő helyet foglalnak el. Szeretnék ezt a helyet to­vábbra is megtartani, kibővít­ve azzal, hogy a szakszervezeti munka minden vonatkozásá­ban hasonló eredményeket ér­nek el. Ez utóbbi csak a ma­kóiakon múlik. Ahogy mun­kájukat önmaguk és mások elkönyvelik, valóban nem áll­nak messze ennek a kívánság­nak a megvalósításától! Mólét Ferenc 1969. AUGUSZTUS 19. A beteglátogatás a TT-munka szerves része Szakszervezeti alapszerve­inknél és területi bizottsága­inknál napjainkban is folyik a központi vezetőség 1968. jú­nius 28-i határozat végrehajtá­sának első értékelése. E mun­ka során szervezeteink minde­nütt sokoldalúan vizsgálják, a társadalmi beteglátogatásnak a szakszervezeti és szakvonali munkában elfoglalt helyét és szerepét. Elmondhatjuk, hogy a beteg dolgozókkal való törődés szervesen illeszkedik a társa­dalombiztosítási tanácsok munkájába, s rangos helyet kapott a bizalmi csoportok és a szocialista brigádok állandó feladatai között is. A szolgálati vezetők túlnyo­mó többsége készségesen meg­adja a segítséget a betegláto­gatáshoz, hiszen a gazdasági feladatok ellátásában sem kö­zömbös a beteglétszám, illetve a kiesett munkanapok száma. A beteglátogatás az üzemi, a hivatali TT munka egyik legnagyobb szervezettségét és folytonosságot igénylő területe. A betegnek egy pillanatig sem szabad éreznie, hogy betegsé­ge miatt esetleg kisebb érté­kű tagja a társadalomnak. Erősíteni kell hitét a gyógyu­lásban még akkor is, ha be­tegsége hosszadalmas és eset­leg kórházi vagy szanatóriu­mi ápolást igényel. Az ilyen­kor nyújtott vigasztaló szó, szervezett gondoskodás vagy anyagi segítség az egész kö­zösség egymásra találását, a kollektív szellem anyagi mér­tékkel nem is mérhető erősö­dését idézi elő. Mindezekkel együtt a beteg­­látogatás egyúttal az ellenőr­zést is szolgálja és egyik fon­tos eszköze a munkafegyelem megszilárdításának. Lehetősé­get nyújt annak figyelemmel kísérésére, hogy a beteg be­tartja-e az orvos előírásait, nem hátráltatja-e gyógyulását és végül lehetőséget nyújt az igazolatlanul távol maradók, a szimulánsok leleplezésére is. Helytelen az a szemlélet, hogy a beteglátogatás során tapasztalt rendellenességeket rosszul értelmezett munkatár­si megértéssel kezelik. Ez ál­humanizmus és nem egy eset­ben megakadályozza, hogy a kollektíva érdemben nyújtson segítséget olyan problémák megoldásában, melyre a beteg, a társadalom vagy munkahely kollektívájának közreműködé­se nélkül képtelen. Mindenki előtt világos, hogy semmiféle megértésnek, humanizmusnak nincsen helye olyan esetben, amikor valaki jóhiszemű munkáltatója vagy segítségre kész kollégái legszebb emberi érzéseivel visszaél, esetleg elő­re megfontolt szándékkal azo­kat becsapja, megkárosítja. Társadalmunkban egyetlen ember sem maradhat egyedül, megoldhatatlannak vélt prob­lémáival. Minden beteg dolgo­zónak egyre fokozottabban kell éreznie a feléje áradó jó szán­dékot, segíteni akarást, amely­nek egyik legfontosabb eszkö­ze a társadalmi beteglátogatás, éppen ezért senkinek sincsen joga e szép célkitűzéseket sem­mibe venni, vagy visszaélni vele. A magukról megfeledke­zett dolgozókkal szemben jo­gunk és kötelességünk eljárni. Egy-egy ilyen ügy tárgyalása mind az egyén, mind a közös­ség nevelését jól szolgálja. Végezetül szólnunk kell ar­ról, hogy a beteglátogatásban részt vevő aktívák csak akkor tudják munkájukat megfelelő­en ellátni, ha a látogatások előtt sokoldalúan tájékozód­nak a beteg otthoni körülmé­nyei, betegségének természete, járó, vagy fekvő állapota felől. Hiszen ezek a tényezők többek között meghatározzák a beteg otthoni magatartását, életmód­jának kialakítását, felgyó­gyulásáig. A pihenés évei következnek Nyugdíjba vonult Hun Ár­pád és Szűcs Ferenc felügyelő, a tapolcai vonalfőnökség két régi dolgozója. Munkatársaik tiszteletük és megbecsülésük jeléül a Batsányi János Vas­utas Kultúrházban meleg, csa­ládias búcsúztató ünnepséget rendeztek számukra. Az ünnepségen, amelyen megjelentek a szakmai vezetők is, méltatták a távozó vas­utasok érdemeit Ők ketten akkor léptek szolgálatba, amikor még az eddigieknél is nehezebb volt lelkiismeretesen elvégezni a nehéz, felelősség­­teljes vasutasmunkát. Később Hun Árpád, mint a jegyvizsgáló tanfolyamok vizs­gabiztosa, éberen ügyelt arra, hogy a szombathelyi igazgató­ság területén jól képzett és megfelelő tudású kalauzok vé­gezzék a munkát. Szűcs Fe­renc felügyelő pedig mint a nagyobb balatoni állomások forgalmistája, majd főnöke szerzett elismerést kitűnő munkájával. Berecz Zoltán 1909-ben szü­letett. Mérnöki diplomája megszerzése után a GYSEV szolgálatába lépett, majd 1951- ben került a MÁV Pályafenn­tartási Főnökséghez. Most augusztus elsejével mint a soproni pályafenntartási fő­nökség vezető mérnöke nyug­díjba vonult. A kiváló dolgozó oklevelet háromszor, a jelvényt öt eset­ben kapta meg, 1966-ban Ér­demes vasutas lett. Vezetése alatt a főnökség elérte az „él­­üzem” szintet. Szakvonali teendői mellett kivette részét a társadalmi munkából is. Az MTESZ keretében működő KTE munkájáért a Közlekedés kiváló dolgozója kitüntetést is megkapta. A Szeged állomás szakszerve­zeti bizottsága július 12-én ün­nepélyes keretek között bú­csúztatta az 1969-ben nyuga­lomba vonuló dolgozóit. A házi ünnepséget Kasza Lajos, a szakszervezeti bizottság tit­kára nyitotta meg. Bevezető szavai után Nagy István állo­másfőnök köszöntötte a távozó dolgozókat. A nyugdíjba vonuló vasuta­sokat munkatársaik kedves ajándéktárgyakkal lepték meg. A célt szakszervezeti aktívák­nak, pedig Kasza Lajos szb­­titkár 200 forintos vásárlási utalványokat nyújtott át. Az ál­lomás népi zenekarának, majd ezt követően a magyarnóta­­énekesek előadásának sikere csak fokozta a jó hangulatot. Az ünnepség után vacsorá­val vendégelték meg a búcsú­zó vasutasokat és vidáman, fehér asztal mellett elevenítet­ték fel az elmúlt évek derűs epizódjait és a munkában el­ért eredményeket. Pécs állomás szakszervezeti bizottsága az eddigi szokásá­hoz híven, ünnepélyes külsősé­gek között köszöntötte az 1989 első félévben nyugdíjba vo­nult dolgozóit. Az idős vas­utasok munkáját Zoli Lajos szb-titkár és Gerecs István ál­lomásfőnök méltatta, majd a kedves kis ünnepség után az állomás vezetői fehérasztal­nál is vendégül látták a volt munkatársakat. MENNYIT ÉR A HATÁROZAT? Munkaidő-csökkentés papíron Érvényt szereznek a határozatoknak Az első félév gazdasági eredményei, a vasút előtt álló feladatok és a dolgozókat köz­vetlenül érintő problémák sze­repeltek a közelmúltban Deb­recen állomás szakszervezeti taggyűléseinek napirendjén. Ami szinte minden szolgálati helyen szóba került, az a csökkentett munkaidő. A dol­gozók úgy vetették fel, hogy a szakszervezeti bizottság miért nem szerez érvényt a kollektív szerződésben rögzí­tetteknek. A javaslat már tavaly elkészült . Már a taggyűlések előtt, a július 16-án megtartott szb­­ülésen tárgyaltunk a csökken­tett munkaidő betartásáról, il­letve az akadályokról — mondja Czeglédi Sándor szb­­titkár. — Megállapítottuk, hogy az állomási szolgálat 618 dolgozója közül 465-nek 240 óráról 210 órára csökkent a munkaideje. Jogos a taggyű­léseken elhangzott bírálat, mert a csökkentés, csak papí­ron van meg. A csökkentett munkaidő éves szinten ugyan­is 12 828 óra pótlását teszi szükségessé, s ezt úgy ter­veztük megoldani, hogy beve­zetjük a közbeváltó rendszert. A terv végrehajtását azon­ban keresztülhúzta, a mun­kaerőhiány. Hozzá kell tenni, hogy 153 állomási szolgá­latnál dolgozó esetében a csökkentést el sem tudták még rendelni. A kereskedelmi szolgálat taggyűlésén is azt kifogásolták a dolgozók, hogy a munkaidő csökkentésére már múlt év jú­lius 19-én elkészült a javaslat, de a megvalósítás még min­dig várat magára. Valóban tervezték, hogy munkaátcso­­portosítással, egyéb munka­­szervezési intézkedésekkel, a közbeváltás bevezetésével apa­dolonze munkaidejét 240 órá­ról 210, illetve 230 órára csök­kentik.­­ A javaslat kidolgozásánál létszám-megtakarítással szá­moltunk, mert úgy terveztük, hogy a vonatfelíró munkakört megszüntetjük és az ott dol­gozókat egyéb területre irá­nyítjuk át. Ezt felsőbb szer­veink nem hagyták jóvá, mondván, a vonatfelírást köz­ponti rendelet szabályozza és ehhez kell tartanunk magun­kat. Ennek a javaslatnak az elvetése azt jelentette, hogy a létszámmegtakarítás elma­radt, s ez gátolta egyéb átcso­portosítása tervünk megvalósí­tását is. Pedig a vonatfelirat a vonatvezető, egy plusz indigó­val pótolhatná. Kiadatlan szabadságok — A már említett júliusi szb-ülésen mi is feltettük ma­gunknak a kérdést: Mennyit ér a határozat? A válasz egy­értelmű: amennyit abból meg­valósíthatunk. Ezért leszögez­tük, hogy azokon a munkahe­lyeken, ahol a kollektív szer­ződésben rögzítettek szerint a dolgozók csökkentett munka­időben végzik feladatukat, ér­vényt kell szerezni a határo­zatnak. A 12­24-es fordulók­ban a 210 órán felüli szolgá­latért — a kollektív szerző­dés értelmében —, biztosítani kell a szabad időt, vagy ki kell fizetni a bért. A szolgá­lati vezetőkkel egyetértésben úgy határoztunk, hogy augusz­tus 1-től a lámpakezelőknél megvalósítjuk a közbeváltást Arra is határozatot hoztunk, hogy a jelenlegi létszámhely­zet figyelembe vételével fe­lülvizsgál­juk, milyen intézke­dések szükségesek a csökken­tett munkaidő bevezetéséhez, melyek azok a lehetőségek, amelyek segítik a határozat­ban foglaltak megvalósítását. Nem kétséges, hogy Debre­cen állomás szakszervezeti bi­zottsága sokat tesz azért, hogy korábbi határozatainak ér­vényt szerezzen és a szakveze­téssel közösen elősegítse a csökkentett munkaidő beveze­tését. A törekvés helyes,­­de mi­lyen lehetőség van Debrecen­ben a munkaidő-csökkentésre, az ezzel kapcsolatos határoza­tok betartására? A kérdés jo­gossága egy példával is alátá­masztható: az elmúlt évben sokan nem vehették ki a sza­badságukat, mert nem volt tartalék, aki a munkájukat el­végezte volna. Így a szüksé­gesnél 267 nap szabadsággal kevesebbet adtak ki. Ezen kí­vül jutalomszabadság és egyéb címen 1045, valamint 458 ok­tatásért járó szabadságnapot kellett erre az évre áthozni. Riasztóan nagy számok ezek. Alapos elemzésre, felmérés­re van tehát szükség, hogy a határozatokba csak oly­an fel­adatok kerüljenek, amelyek megvalósításával reálisan is számolhatnak. m. j. A munkaverseny motorjai A debreceni járműjavító minden termelő egysége részt vesz az éves munkaverseny­ben. Az üzem „Haladás” szo­cialista üzemrésze kezdemé­nyezte az éves versenyt. Fel­hívásukhoz 172 szocialista bri­gád és valamennyi szocialista üzemrész csatlakozott az év elején. A féléves eredményekről az üzemi számvetések már elké­szültek. Számokban és ada­tokban kezd kirajzolódni, hogy az üzem dolgozói hogyan tel­jesítették felajánlásaikat, vál­lalásaikat. Az első félévben a darabszámos tervet 100 száza­lékra, a termelékenységi ter­vet 100,54 százalékra teljesí­tették. A harmadik fontos mu­tatót, a fenntartási költségke­ret tervét 1 százalékkal sike­rült csökkenteni. Az első félév 124 újítási javaslatából 39-et már elfogadtak. Az eredmény 528 905 forint. Emelkedett a dolgozók át­lagkeresete is. Az előző év ha­­sonló időszakához viszonyítva, a munkásállományi csoport­ban 4,61, a műszaki állomá­nyi csoportban 4,24, az ad­minisztratív állományi cso­portban pedig 3,66 százalékkal emelkedett a jövedelem. Az üzemi munkaverseny motorjai és hajtóerői a szo­cialista brigádok és szociá­lis­ üzemrészek. A kocsijaví­tó, a megmunkáló és karban­tartó osztályon a legjobb szo­cialista brigádok vetélkedései biztosítják az éves terv és a munkaverseny vállalásainak teljesítését. Volosinovszki János

Next