Magyar Vasutas, 1970 (14. évfolyam, 1-24. szám)
1970-06-03 / 11. szám
1970. JÚNIUS 3. 0 Épül a Déli — készen áll a Déli A Déli-pályaudvar a Balaton kapuja. Ha kisüt a nap és felmelegszik a Balaton vize, százezrek utaznak üdülni, víkendezni s legtöbbjük a Délipályaudvaron száll vonatra. Hogyan bonyolítja majd le a várhatóan növekvő forgalmat a pályaudvar, hiszen jelenleg a kőművesek dolgoznak a falakon és az átépítés, korszerűsítés következtében a vágányhálózat is bizonyos mértékig leszűkült. Rövidebb vágányok Január elsejével az I., II-es vágány rövidebb lett. Az üvegcsarnok főlépcsőjét lebontották s így az alagsori pénztárak fele megszűnt, ugyanis ezen a részen építik a földalatti feljáró lépcsőjét. A vasutasok most ezen a területen a légkalapácsok zaja, a por, piszok miatt nehéz munkakörülmények között dolgoznak. Mégsem panaszkodnak, hiszen a Déli pályaudvaron mindenki jól tudja mi épül és miért létesül. — A műszaki konferencia után a dolgozókkal is megbeszéltük a Déli-pályaudvar átépítési terveit és részleteztük a várható gondokat, — mondja Török István párttitkár. Borlai Jenő állomásfőnökhelyettes pedig arról számol be, hogy az említett két rövidebb vágány miatt átcserélték a pályaudvaron a felállítási rendet és pontosan kidolgozták a szerelvények mozgatási, kiállítási programját. Az átépítés nehézségei ellenére több vonatot kell útra bocsátanunk idén az üdülési szezonban, mint tavaly. Gyarapodtak a vonatok, csökkent a tárolási lehetőség. A kéttengelyes kocsik helyett négytengelyesek közlekednek s ezek 15 helyett 24 méter hosszúak. Nagy szükség volt tehát a menetrend úgynevezett „forgatókönyvének” elkészítésére, amely most már azt is tartalmazza, mely szerelvény mely kocsijait hol tárolják, milyen szerelvénybe sorolják, s mikor. A napra kész program tartalmazza a hétvégi nagyobb igényekhez szükséges plusz kocsikat, s azt is, hogyan jutnak vissza ezek a kocsik a Déli pályaudvarra. Az idei forgalomra jellemző, hogy május 31-től 5.40 órától 8 óráig hatpercenként indulnak vonatok az üdülőtelepekre. Vasárnap 5.50 és 7.35 óra között tizenkét vonatot kell betolatni a vágányokra, hét vonat érkezik és tizenhét indul. Mindez azt jelenti, hogy a Déli pályaudvar vasutasainak másodpercnyi pontossággal kell végezniük munkájukat, különben felmérhetetlen zavarok támadnak a forgalomban. Hasznosított javaslatok De vajon mindezekre a nagy feladatokra hogyan lettek felkészítve a pályaudvar vasutasai? — A nyári menetrend megszerkesztése előtt már kikértük a dolgozók véleményét a termelési tanácskozásokon. A hasznos, jó észrevételeket figyelembe vettük és továbbítottuk a menetrend-szerkesztőknek, akik hasznosították azokat. A csomóponti műszaki konferencián kialakult álláspontokat, munkamódszereket, terveket a most következő termelési tanácskozásokon beszéljük meg a vasutasokkal. A termelési tanácskozások előtt azonban már kiadtuk a dolgozók részére azt a kis menetrendkönyvet, amelyet minden évben elkészítettünk, csakhogy idén még több adatot tartalmaz s még jobb eligazítást nyújt. Mikorra várják a szezon indulását? — Azt hiszem — mondja az állomásfőnök-helyettes —, hogy a jövő héten már útrakelnek a Velence-tavi „farmerek” és a BNV forgalma, valamint a kezdődő balatoni szezon jó főpróba lesz a május 31-vel induló igazi szezon előtt. Sok szó esik a kulturáltabb közlekedésről. Ez, mint az eddigiekből is kiderült, a pontosabb vonatindítással részben megvalósult. De vajon idén tisztábbak lesznek-e a szerelvények? Molnár László, a műszaki kocsiszolgálat vezetője jó hírrel szolgál. — A személykocsik külső mosóberendezése, a vízkapu elkészült. Helyi erőből, használt anyagból állítottuk elő, részben társadalmi munkában. Kocsimosásra kiválóan alkalmas, legalább olyan jó, mintha devizáért vásároltuk volna, — teszi hozzá mosolyogva. Vízkapu OH-ból A vízkapu lehetővé tenné, hogy a Déli-pályaudvarra befutó összes szerelvényt naponta lemossák. A hatalmas forgalom és a megcsonkított vágányok miatt azonban naponta mindössze két és fél órát üzemelhet ez a kocsimosó, így is tíznaponként sor kerül a kocsik lemosására. A korábbi állapothoz képest ez előbbrelépést jelent Hogyan készülnek a nyári forgalomra? — A mi embereink nem az első próbát teszik a nyári forgalomról — állapítja meg Török István. — Idén azonban, úgy érzem, a korábbinál is jobb a munkafegyelem, nyugodtabb a légkör. S ez nem véletlen, hiszen a legtöbbi bérintézkedés felszámolta azokat a problémákat, amelyekkel évek óta küszködtünk. Erősödött a munkaverseny-mozgalom is, számos új szocialista brigád alakult. A jubileumi munkaversenyben tett vállalások mellett a dolgozók új felajánlásokat tettek a párt X. kongresszusának tiszteletére. S csak példaként említem meg, hogy a kommunista vasárnapon, április 12-én, 29 ezer forint bérnek megfelelő társadalmi munkát végeztek az állomáson. Amikor kiléptem a Déli-pályaudvar főbejáratán, borús volt az idő, s a rádió meteorológiai jelentése esőt ígért. A Balaton vízhőfoka még csak 12 Celsius fok volt. A Déli-pályaudvar vasutasai azonban készen állnak a kánikulára. Bármikor is köszönt be, nyugodtan kelhetnek útra az üdülők, a víkendezők, jó utazásra számíthatnak. Lepies György Korszerűsítés - szociális létesítmények A szombathelyi igazgatóság 317 millió forintos beruházási programjából A vasút modernizálásának alapelveit tükrözi a szombathelyi igazgatóság idei beruházási programja, amely 317 millió forint összegű. Tavaly a vontató járművek 28 százaléka Diesel-mozdony, illetve motorkocsi volt, s a szállítási feladatok 37 százalékát már ezek végezték. Az idén a gőzmozdonyok aránya 59,7 százalékra csökken. Hamarosan öt darab 600 lóerős mozdonyt szereznek be, s a személyvonatokra is kiterjesztik a Diesel-vontatást Budapest—Szombathely, valamint Tapolca— Budapest között. Mindez nagy felkészültséget kíván. Fokozatosan megszűnnek a fűtőházak, s ezeket Diesel-vontatási telepekké alakítják át Szombathelyen, Celldömölkön és Tapolcán. Zalaegerszegen és Veszprémben kirendeltségek működnek majd. A szombathelyi vontatási telep korszerűsítési tervei készülnek, kivitelezését — az állomás rekonstrukciós terveihez igazodva — 1972—73-ban kezdik. Az egész hálózat teljes dieselesítése 1980-ra várható. A nagyfaksúlyú szerelvényeket vontató dieselek csak kellő teherbírású pályákon közlekedhetnek, amelyek felújítására is jelentős összeg jut Folytatódik a Porpác—Hegyeshalom közti vonal építése, előrehaladt Szabadbattyán— Tapolca—Keszthely vonal felújítása is (még az idén elérnek Tapolcára a pályaépítők). Új felvételi épületet kap Balatonfüred, Ötvös, Batyk. Felújítják az akkarédicsi vonalat. A költtségvetésben számos hídkorszerűsítés is szerepel. Elvetették a Szombathely— Nagykanizsa vonalon a hétkilométeres oszkói alagút építésének tervét. Az új döntést gazdasági számítások tették lehetővé. Kétezer lóerős Diesel-mozdonyok belépésével a Vasvár és Pácsony közötti emelkedőn is megoldódik a gyorsabb, gazdaságosabb vonattovábbítás. A végleges megoldás tehát: átépítik a legkritikusabb tízkilométeres szakaszt és Oszkó állomását. Csekély eltéréssel a jelenlegi nyomvonalon halad a pálya, de jóval nagyobb teherbírású lesz. A menetidők lerövidülése, a gyorsaság, fokozottabb biztonságot követel. Tovább gyarapszik az automatikus és mechanikus berendezések száma. Celldömölk és Székesfehérvár között szigetelt pályán haladnak majd a vonatok. Mindkét állomáson dominórendszerű berendezéseket szerelnek fel, Pápa—Kisbér vonal biztosító berendezést kap. Az idei beruházási program szerint a szombathelyi szertár öreg épületei mellé modern villanyszerelő műhely és 800 személyes szociális létesítmény kerül. A tapolcai vasutas dolgozók körülményeit is javítja majd a 650 férőhelyes öltözőfürdő, amelynek költsége szintén az 1970. évi beruházási összegek között szerepel. Májusban Szombathelyen a vonatkísérők laktanyája mellett megkezdik egy háromszintes lakóház alapjainak ásását, amelyet 12 lakásra terveznek. (Ezenkívül az igazgatóság több lakást vásárol a Szombathelyi Városi Tanácstól). Most folyik a balatonfüredi és a hévízi gyógyház beruházási programjának előkészítése. Az előirányzott összeg 30 millió forint. A távolabbi tervek között kiemelkedő a szombathelyi vasútállomás rekonstrukciója: a Vasúttervező Intézet helyszíni bejárása már megtörtént, jelenleg a tanulmánytervek készülnek. Impozáns, új állomásépület fogadja majd a Szombathelyre érkező utasokat, és szigetperonos, aluljárós pályaudvarra futnak be a vonatok. A kivitelezési tervek, dokumentációk teljes kidolgozására a negyedik ötéves tervben kerül sor. Horváth Anita MAGYAR VASUTAS A nagyatádiak jól vizsgáznak Búcsú a „faköpenytől" ♦ Ahol nem gond az utánpótlás A községből város lesz ♦ Hivatástudattal, hűséggel „Vadászlak” az állomáson Két új, váltóőri szolgálati helyiséget avattak május 20-án Nagyatád állomáson. Az esemény nemcsak a közvetlenül érdekelt váltóőröket örvendeztette meg, hanem az ott dolgozó többi vasutast is, beosztásra való tekintet nélkül. De így van ez rendjén a jól összeszokott, egymást mindenben segítő közösségben. Bár a két őrhely nem végleges — hiszen amint azt dr. Szabó Tibor, a pécsi igazgatóság vezetője mondta, az állomás tervbevett átépítése után elviszik majd innen ezt a két „típusházat” máshová — de kulturáltabb ez már mint az eddigi „faköpeny”. Abba még az eső elől sem lehetett rendesen behúzódni. — Az új helyiség tökéletesen megfelel — vélekedik Horváth József váltóőr. — Szemre is tetszetős — állapítja meg Balogh Ferenc kocsirakományos raktának, az állomás párttitkára, aki már csaknem két évtizede teljesít szolgálatot Nagyatádon. Amikor még a szakszervezeti bizottság vezetőségében dolgozott munkavédelmi felelősként, amikor elment a hivatalos kérés az illetékesekhez az őrhelyek ügyében. Névadás — tiszteletből Az új létesítménynek már nevet is adtak. A csinos, verandás, nagyablakos, korszerű víkendháznak is beillő faépületet Vadász-laknak hívják. — Honnan ered a név? — Onnan, hogy az igazgatóságon Vadász főintéző tett először határozott ígéretet a váltóőri helyiségek létesítésére. Ezután a napi tennivalókról, az állomás dolgozóinak munkájáról beszélgettünk. Balogh Ferenc említi, hogy a 19 főnyiPetőfi szocialista brigád tagjai, akik az itt dolgozó vasutasoknak csaknem a kétharmadát tömörítik, nemrég vették át a brigádzászlót, illetve a zöldkoszorús jelvényeket. Az idén is kiválóan dolgozó közösség most a kitüntetés magasabb fokozatáért versenyez. Növekvő feladatok — Feladataink évről évre nőnek — jegyzi meg Horváth Tibor forgalmi szolgálattevő. Összefügg ez a vidék iparosításával és a termelőszövetkezetek, állami gazdaságok rohamos fejlődésével. A nagyatádi konzervgyárat például a közelmúltban korszerűsítették, s már 5000 vagon kész terméket bocsát ki évente. A gyár és más üzemek iparvágányaira ugyancsak sok nyersanyag érkezik. Több a munka azáltal is, hogy a község megpályázta a városi rangot és hatalmas építkezések kezdődtek. Ahhoz, azonban, hogy az állomásra érkező rakott teherkocsik 95 százaléka újból megrakva fordulhasson vissza, szükség volt a vasutasok hozzáértő, jól szervezett munkájára is. — Jó a kapcsolatunk a szomszédos állomásokkal — szól ismét Balogh Ferenc. — Enélkül nem tudnánk feladatainkat maradéktalanul elvégezni. Különösen vonatkozik ez Somogyszobra, hiszen ott működik a vonal szakszervezeti bizottsága. A mi két bizalmunk, Horváth Ferenc váltóőr és Récsei István iparvágányos raktárok gyakran beszélget a szakszervezeti bizottság reszortosaival a munkatársaik ügyében. Klin Gyula főiitéző, az állomás főnöke, itt eltöltött másfél évtizede alatt, szintén sokat tett a szomszédos állomásokkal kialakított szoros kapcsolat erősítéséért. — Az új menetrend már tükrözi ■— újságolják az állomásiak —, hogy július 1-től egyesül a csurgói és a nagyatádi járás, s az új közigazgatási területnek itt lesz a székhelye. A bejárókra tekintettel növekszik a két helységet összekötő, közvetlen személyvonatok száma. Egymást segítve... A további feladatokra való felkészüléshez tartozott a május közepén lezajlott időszakos forgalmi vizsga is. Nem véletlen, hogy a nagyatádiak — szinte kivétel nélkül — mindnyájan jó osztályzatot kaptak. Igaz, a létszámnak jóval több mint a fele kitüntetett, kiváló dolgozó. Ehhez illően, a vizsgát megelőző napokban, önként, az előre megbeszélt időbeosztás szerint, az egész személyzet közösen vette át a vizsga anyagát. Ha egymást becsüljük és támogatjuk, kevesebb gondot okoz az utánpótlás — jegyzi meg Kovács János raktárnok, az állomás legidősebb dolgozója. — Nekünk legalábbis nincs ilyen gondunk. Káplár József váltóőrnek például vasesztergályos a szakmája. Csábították már többször is máshová, magasabb bérrel, de határozottan kijelentette, hogy a vasutat fel nem cseréli, mert szereti a hivatását. — S ki áll be Horváth Tibor forgalmi szolgálattevő helyére, ha hamarosan elmegy tiszti tanfolyamra? Mert hallottunk erről. — Ormai György leadási pénztáros Péter fia. Túl van már az önállósító vizsgán... Őt is ügyes vasutasnak nevelte az apja, K. J. „Sokat köszönt a felépítményi gépláncnak“ MAGAS TERMELÉKENYSÉGGEL DOLGOZIK A CELLDÖMÖLKI ÉPÍTÉSI FŐNÖKSÉG Az idei jubileumi esztendő külön is ünneplésre ad alkalmat a MÁV építési szolgálatának, amely 20 évvel ezelőtt szerveződött és tette meg első lépéseit a vasút fejlesztése érdekében. Huszadik „születésnapját” emlékezetes eseménynyel, a „Kiváló főnökség” kitüntető cím elnyerésével köszöntötték a celldömölkiek, amint erről az oklevél átadásakor Papp Károly szakosztályvezető is megemlékezett. Csaknem kezdettől fogva a főnökségen dolgozik Pammer László főmérnök. Fiatal mérnökként került Celldömölkre és munkájában együtt fejlődött a főnökséggel, amelynek műszaki vezetője így számolt be a múlt évben elért kiváló eredményeikről: — A tervezettnél jóval többet, 160 millió forint értékű munkát végeztünk. Üzemi eredményünk meghaladta a 16 millió forintot. Kiemelendő, hogy termelékenységünk hét százalékkal növekedett 1969- ben. — Mi tette ezt lehetővé? Úgy tudjuk, Celldömölkön is gond a létszám biztosítása ... — Valóban így van. Nálunk is elkelne egy kis erősítés. Tavaly is tudtuk, hogy erre nem sok kilátásunk lehet, a műszaki fejlesztésben igyekeztünk megtalálni a kapacitás növelésének lehetőségeit. Nagyon sokat köszönhetünk annak, hogy tavaly munkába állt nálunk a felépítményi géplánc — mondta a főmérnök. — A porpác—hegyeshalmi vonal felújítását már a gépek segítették, így Bősárkánytól Mosonszentjánosig 15 kilométeres szakaszon végeztük el az átépítést. Az idén folytatjuk a rekonstrukciót ezen a vonalon és úgy tervezzük, hogy a géplánc segítségével 30 kilométert haladunk. A géplánc, amit most már a főnökség saját géptelepe üzemeltet, naponta 504 méter új vágányt fektet. Ezzel az egy vágányfolyóméterre jutó építésidőt 25—30 óráról 13—16 órára sikerült csökkenteni. Bizonyos, hogy a géplánc Szabó József felépítményes főművezető irányításával, — aki a tavalyi munkáért miniszteri dicséretben részesült, — beváltja a hozzá fűzött reményeket. — Főnökségünk munkájának másik fontos területe a Balaton északi partján vezető vasútvonal rekonstrukciója. Tapolcáig elvégeztük a vonal átépítését.— folytatta Pammer László —, most Balatonfüred állomáson dolgozunk, ahol új felvételi épület is készül. Dolgozunk az új badacsonytomaji felvételi épületen és a napokban adjuk át a zalabéri állomás épületét. Mintegy negyven kisebb hidat építünk az idén, jórészt a helyszínen előregyártott kerethíd-szerkezetek felhasználásával. Ostornyeles lámpák felszerelésével folytatjuk a balatoni megállóhelyek térvilágításának korszerűsítését. Szombathelyen a vasutasok Ady kultúrotthonának átépítése, korszerűsítése az egyik legfontosabb feladatunk. A celldömölkieket gyakran úgy emlegetik, mint az ország utolsó „falusi” építési főnökségét. Székhelyük ugyan ma is község, de fejlődésük üteme nem marad el a városiakétól. Bizonyítja ezt, hogy már két helyen: Szombathelyen és Tapolcán rendelkeznek egy-egy 108 ágyas korszerű munkásszállóval. A főnökség központjában az idén készül el a hatmillió forintos beruházással épülő, 19 ezer légköbméteres gépüzemi csarnok, amelynek középső hajójában daru is lesz és központi fűtés biztosítja télen a megfelelő munkakörülményeket. Irodaházunk központi fűtése is megoldást nyer, a szükséges radiátorokat már felszerelték. A celldömölkiek az idén is alapvető követelménynek tekintik a termelékenység növelését. Csak így biztosítható, hogy kiváló címük rangjához méltóan teljesítsék a tavalyinál 9 millió forinttal nagyobb termelési tervüket. L. J. Munkában a sínfektető gépsor. Alaposabb kocsivizsgálatot Az utóbbi időben Curtici határállomáson 59 esetben kellett gyorsvonatokból javítás miatt 46 MÁV és 13 idegen kocsit kisorozni. A 6604-es számú Wiener Walzernél 13 kocsit gőzfűtési (gőzfűtési fővezeték törött, repedt) 7 kocsit világítási (akkumulátorok kimerültek, zárlatosak), 10 kocsit pedig egyéb okok miatt kellett kisorozni. A kocsik nagy részét Hegyeshalom állomáson vették át. A 6608-as Orient Expressznél 10 kocsi gőzfűtési, 9 kocsi világítási, 7 kocsi pedig egyéb okok miatt vált üzemképtelenné. Jó lenne, ha a határ- és vonatösszeállító állomásokon — Budapest Keleti pályaudvaron — gondosabban vizsgálnák meg a nemzetközi gyorsvonatokban futó kocsikat. Pacz József Curtici 3