Magyar Vasutas, 1977 (21. évfolyam, 1-24. szám)

1977-10-21 / 20. szám

2 A szellemi vetélkedő győztese: A nagykanizsai vontatási főnökség Landler Jenő szocialista brigádja A Nagy Októberi Szocialista Forradalom 60. évfordulójának tiszteletére a Magyar Szovjet Baráti Társaságok tagcsoport­­jai kezdeményezésére, a MÁV Vezérigazgatósága a vasutas szocialista brigádok részére szellemi vetélkedőket szerve­zett. A vetélkedő célja az volt, hogy a vasutas dolgozók szé­lesebb körű ismereteket sze­rezzenek a magyar—szovjet kapcsolatokról és még benső­ségesebbé, tartalmasabbá te­gyék a két nép vasutas dolgo­zóinak barátságát, együttmű­ködését. A gazdasági vezetők szív­ügyüknek tekintették a vetél­kedő szervezését. Országosan 3621 szocialista brigád vett részt a szolgálati helyeken, a közévdöntőkön, majd az azt követő vasútigazgatósági dön­tőn. 1977. október 7-én került sor a szellemi vetélkedő or­szágos döntőjére a MÁV Ve­zérigazgatóság konferencia ter­mében. A döntőn 10 szocialis­ta brigád vett részt. A vasút­­igazgatóságokat­­, a pálya­­fenntartási szakszolgálatot, a járműjavítókat, a MÁV Vezér­­igazgatóság közvetlen felügye­lete alá tartozó szolgálati he­lyeket és az Utasellátó Vál­lalatot 1—1 öttagú brigád képviselte. A zsűri elnöke, Gulyás Já­nos vezérigazgató-helyettes volt. Megnyitó beszédében örö­mének adott kifejezést azért, hogy a szellemi vetélkedőt a vártnál nagyobb érdeklődés kísérte.­­ A dolgozók megértették, hogy legméltóbban úgy ké­szülhetnek fel a jubileumi év­forduló megünneplésére, ha szüntelenül bővítik ismeretei­ket és mind teljesebben meg­ismerik egymás munkaered­ményeit és életét — mondotta­ többek között. A vezérigazgató-helyettes beszéde után dr. Jánosi Imre játékvezető ismertette a szel­lemi vetélkedő előírásait, sza­bályait, a szóbeli feladatok, írásbeli munkák válaszrend­szerét. A kérdések három fő csoportra oszlottak: politikai, közlekedési és gazdasági vo­natkozásban adtak lehetőséget az ismeretek bizonyítására. Szerepeltek a feladványok kö­zött teszt-lapok keresztrejt­vény és magnetofonról elhang­zó idézetek. Már az első percekben ki­alakult az igazi vetélkedő han­gulat, melyre nagyfokú figye­lem, szellemi koncentrálás és egy-egy szépen elmondott, szinte kiselőadás számba menő felelet után felhangzó elismerő taps volt a legjellemzőbb. A Békéről és a Földről szóló dekrétumról, a II. Szovjet Kongresszusról, a II. világhá­ború momentumai magyar te­rületen, a Magyar—Szovjet Baráti Társaságról szóltak a vetélkedők hitelesen, és meg­győzően. A közlekedési téma felölelte többek között a záho­nyi átrakókörzet fejlesztésével, jellemzőivel, szerepével, a ma­gyar—szovjet vasutak adatai­nak hasonlításával, a közös munkaversennyel és munka­­kapcsolatokkal foglalkozó kér­déseket. Végül a gazdaságpo­litikai kérdések a gazdasági együttműködés keretében ki­épült energiagazdálkodásról, az egyezményekről, a Zsiguli­­programról, a közös gazdasági kapcsolatok szerepéről, az áru­csere keretében kapott konk­rét ipari segítésről. A vetélkedő eredménye: el­ső a pécsi vasútigazgatóságot képviselő nagykanizsai vonta­tási főnökség „Landler Jenő” szocialista brigádja. Jutalmuk: 10 000 Ft. Második a budapesti vasútigazgatóságot képviselő MÁV Építési Főnökség „Lő­­rinczi” szocialista brigádja. Jutalmuk 8000 Ft. Harmadik a szegedi vasútigazgatóságot képviselő békéscsabai állomás­főnökség „Munkácsy” szocia­lista brigádja. Jutalmuk: 6000 Ft. Negyedik a járműjavító szakszolgálatot képviselő Landler járműjavító „Ady Endre” szocialista brigádja. Ötödik az Építési és pálya­­fenntartási szakszolgálat MÁV Kitérőgyártó Üzemet képviselő „Lenin” szocialista brigádja. Az első helyezett brigád részt vesz a tárcaközi szellemi vetélkedőn. (szabó) Izgalmas, pillanatok a vetélkedő döntőjében (Laczkó Ildikó felvétele) Nyugdíjas bizalmiak értekezlete Szeptemberben tartott bizal­mi értekezletet a Budapest- Keleti pályaudvar szakszerve­zeti bizottságának nyugdíjas csoportja. Itt mutatkozott be először Torda József új fő­bizalmi, majd ismertette a nyugdíjas csoport eddigi mun­káját, eredményeit. A bizalmiak az értekezleten elmondták többek között, hogy mintegy kétezer nyugdíjas szakszervezeti taggal kell tö­rődniük. Ezt a nagy feladatot a jelenlegi bizalmi gárda már nehezen tudja elvégezni. Ezért az olyan 55—65 év közötti nyugdíjasok önkéntes jelent­kezésére számítanak, akik szí­vesen dolgoznának bizalmi­ként. A tapasztalat azt bizonyítja, hogy a legtöbb nyugdíjas nem ismeri a szociális kedvezmé­nyek lehetőségeit, ezért sokan nem élnek a törvény biztosí­totta jogaikkal. Előfordul az is, hogy nem veszik igénybe az ÖTA kedvezményeit, a vasúti jegyeket, bérleteket, és nem kérik a lakáshozzájárulást, a gyógyüdültetést sem. Az értekezleten néhány munkát könnyítő javaslat is elhangzott. Például az, hogy a pontos nyilvántartás és a gyors­egélyezés érdekében a nyugdíjfizetési szelvényeket össze kell gyűjteni a bizal­miaknak. Az öregekről való gondosko­dás, segítségnyújtás a szak­szervezeti bizottságok egyik fontos feladata. Ennek érdeké­ben tevékenykednek a Keleti pályaudvar nyugdíjas csoport­jának bizalmiai is. Jamniczky Ferenc HARMINCÉVES a szegedi vasutas képzőművészeti kör A szegedi vasutas képzőmű­vészeti kör 30 éves fennállása alkalmából nagy érdeklődéssel kísért kiállítást rendeztek Sze­geden. Ha végiglapozzuk a kör történetét, akkor elénk tárulnak a hazai és külföldi sikerek, amelyek az eredmé­nyes munkát jelzik. A legfris­sebb eseményekre emlékezve az 1977. évi szentesi kiállítás után a Bácska-Topolyai Nem­zetközi Munkás Művésztábor következett. Meleg szeretet­tel fogadták a bácskai város­ban Bede Istvánt és Szekfű Jánost, a kör két festőművé­szét. A szegedi jubileumi kiállí­tást Szelesi Zoltán művészet­­történész rendezte. A meg­nyitót Tandi Lajos író mond­ta, aki hangsúlyozta, hogy a szegedi vasutas képzőművésze­ti kör az öntevékeny művé­szeknek olyan otthona, amely­ben jól megfér a munkás, a főiskolai hallgató, a tanár, a vasutas, az igazgató, a tiszt­viselő és a háztartásvezető nők. A kiállítás anyagából­­ szakértők és a közönség ált­al is a legtöbb dicséretet Bede István „Elhagyott fészkek’ című grafikája kapta. Nagy hatást keltettek az idősebb és a fiatalabb mun­kásgenerációhoz tartozó mű­vészek alkotásai. Kiemeljük Szekfű János Bácska-Topo­­lyán készített „Krivaj patak’ olajfestményét, Kovács Gyula élethű „Kukoricagóréját” és valamennyi képének gazdag színvilágát, realizmusát. Meg­ragadó képek Voltak még Do­monkos Istvántól a „Sziklás táj” és a „Kubik”, Birinyi Györgytől a „Farakás” című olajfestmények. Mehelka Béla akvarelljei külön figyelemre méltóak. Legjobban a „Táj” című képe tetszett. Láthattuk még Borbély Zsolt, Drégelyi József, Garam­völgyi Vilmosné, Göcsey Jó­zsef, Krátyikné Benke Eta és Török László képeit. A vasutasok képzőművésze­ti köre a felszabadulás után az első volt, amely Dél-Ma­­gyarországon szervezett ke­retbe tömörítette az amatőr művészeket. Harminc évvel ezelőtt a múlt évben elhunyt Szőke Győző lakásán kezdték meg működésüket. Ma is szűk, kopottas helyen, mostoha kö­rülmények között tevékeny­kednek, de művészetszerete­­tük felülkerekedik a nehézsé­geken. A jubileumi kiállítást a ma­kói kiállítás követte. Az 1977. évi kiállítások jól reprezentál­ják a szegedi vasutasok kép­zőművészetének fejlődését. Művészi sikereik elismertek a városban, túljutottak megye- és országhatáron. Az erkölcsi elismerések mellett azonban nagyobb anyagi támogatást ér­demelnének. (fogás) MAGYAR VASUTAS Ki tud többet Odesszáról? A szegedi csomópont KISZ- bizottsága az odesszai megyei barátsági hét alkalmából „Ki tud többet Odesszáról?" cím­mel vetélkedőt rendezett a vasutas művelődési házban. A döntőbe került hét KISZ-alap­­szervezet öt tagú csapatai a Szovjetunió történetével, gaz­daságpolitikájával és Odessza megyével kapcsolatos kérdé­sekre válaszoltak. A verseny­ből a Szeged-Rókusi BFF fia­taljai kerültek ki győztesen. A városi döntőn ők képviselik majd a vasút ifjúkommunis­táit. Tárlatvezetés nyugdíjasoknak A tapolcai Batsányi János Művelődési Központban rend­szeresen tartanak a nyugdíja­soknak előadásokat. A közel­múltban Marton László szob­rászművész alkotásaival ismer­kedhettek meg a látogatók. A művészről és munkásságáról Ernsl Olga tárlatvezető beszélt. A szakszerű tájékoztatás segít­ségével jobban megismerhettük városunk jeles szülöttének al­kotásait. A tárlat megtekintését film­vetítés követte. Nagy sikere volt Huszka Jenő, Bob herce­gének. A tapolcai művelődési köz­pont példája, az érdekes elő­adássorozatok, tárlatvezetések, kirándulások mind-mind azt bizonyítják, hogy kulturáltabb, magasabb színvonalú progra­mokkal segítik az aktív vas­utasok és nyugdíjasok szórako­­zását. Bognár Károly Tapolca VASÚTI TÖLTÉSÉN Kattogó vonatok viszik Erzsi álmát, ismerem én minden kis szívdobbanását. Síró sínek útja munkába kíséri, csak viszi a vágány s ő a tájat nézi. Szíve egyensúlyoz, a távolságot méri, álmában összeér tudom az a két sín. Szíve dobbanása bennem futó vonat, így zakatos álmunk váltva a gondokat. Vidd csak örök vonat, futó boldog vonat, zakatolja szívünk együtt az álmokat. Bencze József Minden poszton helytáll a XVIII-as őrhely Az 54 éves Bártfai József 36 éve szolgálja a MÁV-ot, 29 éve egyfolytában Hatvan állomáson. A besorolás sze­rint váltókezelő, de ha a szolgálat érdeke úgy kíván­ja, kocsirendezőnek, tolatás­­vezetőnek vagy térfelvigyá­zónak osztják be. Hat éve már, hogy az őszi forgalom lebonyolításában mindig mint kocsimester vesz részt. Kiválóan képzett, sokoldalú, nagy tapasztalatú vasutas, az minden poszton meg­állja a helyét. De mégsem erre a legbüszkébb, hanem arra, hogy 1948 óta, amióta Hatvanban dolgozik, szak­­szervezeti bizalmi. Hogy miért helyezi moz­galmi megbízatását érdem­ben a mesterségbeliek elé, arra így válaszol: — Egy gyorstehervona­­tot síktolatással 30 perc alatt „összevágok”. Ez már gyakorlat, meg egy kis ügyesség dolga. De az em­berekkel való bánást, a problémáikkal való törő­dést nem lehet rutinból csi­nálni, ügyeskedéssel elin­tézni. Márpedig a bizalmi­munkában gyakran adód­nak problémák, sokan van­nak az ügyes-bajos dolgaik­kal, megoldásra váró kér­déseikkel hozzánk forduló emberek. Ezekkel igyek­szem legjobb lelkiismere­tem szerint foglalkozni. A tagdíjfizetés nem téma ná­lunk, az üdülési kérelmek­ről sem beszélek, azokkal sem igen van probléma. De már a bölcsődei, meg a nagy­családosok segélyké­relmei ügyében, meg a töb­bi, hasonló dologban sok­szor gondos mérlegelésre, utánjárásra van szükség. Nem beszélve a jutalmak elosztásáról, a „kiváló” cí­mekre, bérráépítésekre vo­natkozó javaslatokról. Ilyen esetekben mindig arra tö­rekszem: a kérelmeket, igé­nyeket úgy képviseljem a szakszervezeti bizottság előtt, hogy jogosságukhoz ne férjen kétség és a fölöt­­tes szervek döntése mindig megfelelhessen az igazság­nak. Kimondom hát: arra vagyok a legbüszkébb, hogy az ilyen ügyekben tett javaslataimat mindig elfo­gadja az szb és elégedetten nyugtázza a gondjaimra bí­zott bizalmi csoport. Márpedig Bártfai Józsefé a legnagyobb csoport az ál­lomáson, 25 embere van a XVIII-as őrhelyen. De ha csak ennyi lenne! A helyzet azonban az, hogy más bi­zalmi csoportokba tartozó dolgozók is elég gyakran megkérik: segítsen egy-egy „nehéz fiú” megnevelésé­­ben. „öreg, vállald már el, mert mi nem bírunk vele!” — kérik. Józsi bácsi ilyen­kor sohasem késlekedik, „beszél a fejükkel”, leg­többször sikerrel. A szolgá­latból ittasság miatt elma­radozó, nem egy fiatal jobb útra térítésében is eredmé­nyesen működött már köz­re. Olyan eset is előfordult, nem is egy, hogy hűtlenke­­dő fiatalokat vett kezelésbe és sikerült őket visszatérí­teni a vasúthoz. A H. gye­rek is elment a tsz-be er­désznek és most ismét az állomáson dolgozik. B. Laci visszatértében is része van. Sz. Jóska pedig a saját ma­ga jószántából fordult hoz­zá, kérve: egyengesse visz­­szaútját a szolgálatba. A többséggel persze nin­csenek ilyen bajok. Saját csoportjának nagyobb ré­sze régi, komoly, megfon­tolt vasutas. „A fiatalokat meg viszi magával a tö­meg” — mondja. Iszákos egy sincs köztük, ha nagy­­néha mégis előfordul és másként nem boldogulunk vele, azt „leadjuk” — fe­jezi ki magát finoman Józsi bácsi. Bizalmi munkáján kívül még valamire igen büszke Bártfai József, és ez a csa­ládja. Felesége a hatvani kórházban egészségügyi dolgozó, asszony­ lánya — kisunokájuk édesanyja — tanítónő, fia a szakmunkás­képző intézetnél autósze­relő-oktató és szeptember óta a Nehézipari Műszaki Egyetem levelező tagozatá­nak hallgatója. (szász) „Zrínyi Ilonáék" ajándéka: 16 ezer forint értékű betétkönyv Debrecen állomás sz­emély­­pénztárosainak Zrínyi Ilona szocialista brigádja 1963-ban alakult. Azóta négyszer nyer­ték el a szocialista üzemrész címet. A tizenhat tagú brigád 1964-ben vállalta egy állami gondozott leány patronálását. Takarékbetétkönyvet váltottak a nevére és minden hónapban növelték annak érékét. 1976- ban — amikor patronáltjuk, Lakatos Erzsike tizennyolc éves lett — átadták részére a betétkönyvet, amelynek értéke 16 ezer forint volt. A brigád azóta is tartja vele a kapcso­latot és segített a­z elhelyezke­désben is. Jó munkájuk elismeréseként 1974-ben és 1977-ben a MÁV Kiváló Brigádja címmel tün­tették ki a tizenhat tagú kol­lektívát, akik szakvonali mun­kájuk mellett sok társadalmi munkát is végeztek. Július 26- án például a záhonyi átrakó­körzetben segítették az áruk átrakását. If­j. Kovács Béla 1917. OKTÓBER 21. A Zrínyi Ilona szocialista brigád VÉRADÓÜNNEPSÉG MISKOLCON Véradóünnepséget rendezett a közelmúltban a miskolci vontatási főnökség vöröskeresztes szervezete. A megjelenteket Bodrogi Károlyné, a szervezet titkára köszöntötte, majd dr. Mádi János, a vérellátó állomás vezetője beszélt a mozgalom jelentőségéről. A főnökség vöröskeresztes szervezete eddig kilencszer nyerte el a Mintaszervezet címet. Az ünnepségen Hernádi István, a miskolci igazgatóság helyettes vezetője 23 többszörös véradónak kitüntetést és pénzjutalmat adott át. Nyolcvanegyen oklevelet kaptak.

Next