Magyar Vasutas, 1977 (21. évfolyam, 1-24. szám)

1977-10-21 / 20. szám

1977. OKTÓBER 21. MAGYAR VASUTAS Cselekvés az egységért Koszorús Ferenc főtitkárt a vasutas ágazati bizottság elnökének választották az UIS VII. konferenciáján A szállítási, Kikötői és Ha­lászati Dolgozók Szakszerve­zeteinek Nemzetközi Szövetsé­ge (UIS) szeptember 26. és 30. között Moszkvában tartotta VII. konferenciáját. Mint ar­ról lapunk szeptember 20-i számában már hírt adtunk, a szervezett magyar vasutasokat Koszorús Ferenc főtitkár veze­­zetésével négytagú, a közleke­dési dolgozókat Kuróczi Gyu­­lánénak, a KSZDSZ titkárának vezetésével háromtagú delegá­ció képviselte. A moszkvai konferencián a világ 74 országa 127 szakszer­vezetének több száz képviselő­je vett részt. A küldöttek csak­nem 19 millió vasutas, autó- és légiközlekedési, tengerhajózási dolgozót, halászati és dokk­munkást képviseltek. Nemcsak a tagországok, hanem más szakszervezeti szövetségekhez tartozó szakmák is elküldték képviselőiket. A szövetség beszámolóját Debkumár Ganguli főtitkár is­mertette. Részletesen taglalta, hogy az UIS az elmúlt években milyen eredményeket ért el az imperializmus és a reakció el­leni, illetve a közlekedési dol­gozók szakszervezeteinek egy­ségéért folytatott harcban. A beszámolót vita követte. A vitában felszólalt Koszorús Fe­renc főtitkár is.­­ Engedjék meg, hogy a ma­gyar közlekedési, szállítási és vasutas dolgozók szakszerveze­te, a magyar delegáció megbí­zásából tolmácsoljam önöknek a magyar kollégák testvéri üd­vözletét. E helyről is testvéri szeretettel köszöntöm kedves vendéglátónkat, a szovjet test­vérszervezet minden tagját, a szovjet népet, és további sike­reket kívánok munkájukhoz. Ezen a világkonferencián sok fontos kérdést kellett megvi­tatni, amelyek jelentős befo­lyást gyakorolnak a közleke­dési és szállítási dolgozók éle­tére, szakszervezeteink mun­kájára. Mindezek azt bizonyít­ják, hogy konferenciánkra nagy felelősség hárul. Mun­kánknak az a célja, hogy reá­lis, objektív képet alkossunk korunk politikai, társadalmi, gazdasági helyzetéről, a közle­kedési és szállítási nemzetközi szakszervezeti mozgalom fel­adatairól. Egyetértünk azzal az értéke­léssel, hogy korunkban az em­beriség történetében példa nél­kül álló politikai, gazdasági, társadalmi és szociális átala­kulások mennek végbe. Tanúi, egyben aktív részesei vagyunk annak a harcnak, amelyet a világ közlekedési, szállítási dol­gozói folytatnak a békéért, a leszerelésért, a jobb megélhe­tésért, az emberi és szakszer­vezeti szabadságjogok védel­méért. Ebben a konferenciaterem­ben, ahol a világ különböző társadalmi berendezkedésű és irányzatú országainak szak­­szervezeti képviselői ülnek, számos példa bizonyítja, hogy a világ dolgozóinak alapvető érdekei közel egyformák. Az eddig elhangzott felszólalások is ezt fémjelzik, bár a prob­lémák ugyan különbözőképpen merülnek fel — tükrözve a he­lyi adottságokat, lehetőségeket, viszonyokat — alapvetően azo­nosak. Meggyőződésem: a politikai, társadalmi, gazdasági problé­mák megoldásáért folyó harc fokozatosan összekapcsolja a világ közlekedési, szállítási és rokonszakmabeli dolgozókat, mert egyre világosabban lát­ják, hogy a sikerek döntő fel­tétele az együttműködés meg­teremtése és megszilárdítása. Egyre inkább megmutatkozik annak szükségessége, hogy a monopóliumok egységes hatal­ma ellen kell kialakítani a dol­gozók és a többi imperialista­­ellenes erők széles körű egysé­ges frontját. Szembe kell száll­ni a hidegháború maradványai vagy annak felélesztésére irá­nyuló tendenciák ellen, mert abból csak az imperialista erők húzhatnak hasznot — fejezte be hozzászólását a főtitkár. A konferencián a beszámoló feletti vita lezárása után ke­rült sor az ágazati bizottságok ülésére. A vasutas ágazati bi­zottság ülésén tizenhárman szólaltak fel, köztük Molnár György, a vasutas-szakszerve­zet titkára is, aki többek kö­zött a következőket mondotta: " A vasutas ágazati bizott­ság helyesen mérte fel a világ­ban végbement pozitív válto­zásokat, illetve az azokban rej­lő lehetőségeket és olyan mun­kát végzett a tagszervezetek között, amely lehetővé tette, hogy megismerkedhessünk a világ különböző övezeteiben dolgozó osztálytestvéreink, a vasutasok élet- és munkakö­rülményeivel. Szakszerveze­tünk is ezeknek, a közösen ki­alakított célkitűzéseknek a szellemében dolgozik. Ez vo­natkozik nemzetközi kapcsola­tainkra és a hazánkban folyó békés építőmunkára egyaránt. Molnár György ezután rész­letesebben szólt a magyar vas­utasok munkájáról, élet- és munkakörülményeik alakulá­sáról. Befejezésül pedig szak­­szervezetünk további támoga­tásáról biztosította az ágazati bizottságot és a szakmai szö­vetséget. Az ágazati bizottság ülésének vitáját Koszorús Ferenc főtit­kár foglalta össze. Mint mon­dotta — ezt a felszólalók is ki­fejezésre juttatták —, a konfe­rencia eredményes munkát végzett, azokat a kérdéseket tárgyalta meg, amelyek min­den országban az érdeklődés és a szakszervezetek tevékenysé­gének középpontjában állnak. Egyetértett azokkal a javasla­tokkal is, melyek azt szorgal­mazták, hogy a különböző or­szágok szakszervezetei, illetve a különböző irányzatú szak­­szervezeti központok erősítsék kapcsolatukat, együttműködé­süket és tegyenek meg min­dent az egység további erősíté­se érdekében. Eredményesnek ítélte meg az eddigi nemzetkö­zi vasutas szemináriumokat és kérte, hogy a jövőre Berlinben sorra kerülő szeminárium sike­réhez is járuljanak hozzá. A konferencia utolsó napján került sor a vezetőség megvá­lasztására. A Szállítási, Kikö­tői és Halászati Dolgozók Szakszervezetei Nemzetközi Szövetségének főtitkárává is­mét Debkumár Gangulit, egyik titkárává pedig Blatenszki Kál­mánt választották. A vasutas ágazati bizottságnak is magyar vezetője van. A konferencia ugyanis Koszorús Ferenc főtit­kárt választotta meg a bizott­ság elnökének. Tanácskozik a konferencia. Képünkön az elnökségben helyet foglaló vezetők láthatók Bélyeggyűjtőkn­ek: Jubileumi kiállítást rendeznek Dunakeszin A dunakeszi József Attila Művelődési Központ ebben az évben ünnepli fennállásának 50. évfordulóját. Ebből az al­kalomból a járműjavító üzem bélyeggyűjtő körével közösen november 11—14 között bé­lyegkiállítást rendeznek. A kiállításon kizárólag kul­turális témájú (zene, irodalom, festészet, feltalálók, felfede­zők, tudósok) bélyegeket mu­tatnak be. Jelentkezési határ­idő: november 1. Cím: 2120. Dunakeszi — Gyártelep, József Attila Művelődési Központ. A jelentkező lapon fel kell tün­tetni a jelentkező nevét, a ki­állítandó anyag megnevezését, az album terjedelmét, a gyűj­temény témájának rövid leírá­sát. A bélyegeket kizárólag szabvány méretű albumlapon fogadják el. A gyűjtemény 12, 24, 36 albumlapot tartalmaz­hat. A gyűjteményeket érték­­nyilvántartással kell postára adni. Nagy aktivitással dolgozik a KTE szentesi csoportja Pezsdülő élet, fokozódó ér­deklődés, nagy aktivitás. Ezek a jellemzői a Közlekedéstudo­mányi Egyesület szentesi helyi csoportjának. A megújult ve­zetőség következetes munkát végzett ebben az évben az alapszabályban foglalt célok megvalósításáért. Az elmúlt időszak alatt máris jó ered­ményekről számolhatunk be. A társadalmi úton történő tudományos művelés csak vonzó, közérdeklődésre szá­­mot tartó programmal valósul­hat meg. A szentesi csoport munkatervében ez a cél áll kö­zéppontban. A megalakult szakcsoportok­ban megnövekedett a tagság száma és örvendetes a fiata­lok bekapcsolódása. A szakcso­portok szorosan együttműköd­nek és nagy érdeklődéssel lá­togatják egymás rendezvénye­it. •A vasútépítési és pályafenn­tartási szakcsoport programjá­ból különös érdeklődésre tar­tanak számot a hézagnélküli vágányok építési tapasztalatai. A műszakiak művelődését szolgálják azok az előadások, amelyek az ipari műanyagszö­vet vasútépítésben történő al­kalmazásáról tájékoztatnak. Nagy az érdeklődés a Csong­­rádnál létesülő új tiszai vízi­lépcső iránt. Fokozott figye­lemmel kísérik az épülő szege­di Tisza híd munkafolyamata­it és a szentes-csongrádi Tisza híd építkezésének előkészüle­teit. A szakcsoport szervezésében került sor a Tiszalöki Vízlép­cső és Erőmű meglátogatására, de a Ferihegyi repülőtér for­galmával és üzemvitelével is megismerkedtek a helyi cso­port tagjai. A vasútgépészet szakcsoport szervezésében került sor a győ­ri üzemlátogatásra a Vagon- és Gépgyárban. Az 50 éves szen­tesi motorgarázs, a róla szóló előadássorozat nemcsak szak­mai érdekességeket tartalmaz, hanem az esermények feltárá­sával helytörténeti jelentősége is van. A KTE szentesi csoportja si­keres működéséhez nagy segít­séget nyújt Feleky Pál, a szen­tesi építési főnökség igazgató­ja, a helyi szakcsoport elnöke és a titkári teendőket nagy ambícióval végző Nagypál Fe­renc építésztechnikus. Mun­kásságuk révén megnyílt a le­hetőség a közlekedés és hírköz­lés műszaki-gazdasági fellövé­sének a jobb megismerésére. Tág tere van a tagság szakmai fejlődésének és a tudományos tapasztalatcseréknek. Fogas Pál A szegedi vasútigazgatóság munkája a megyei pártbizottság napirendjén Az MSZMP Csongrád me­gyei Bizottsága szeptember 22-i kibővített ülésén értékel­te az MSZMP Központi Bi­zottsága 1976. december 1-i határozatában, valamint a megyei pártbizottság 1977. évi gazdaságpolitikai állásfoglalá­sában megjelölt feladatok végrehajtásának első félévi eredményeit. Az ülésen Lo­vász Lázár vasútigazgató is beszámolt a szegedi igazgató­ság munkájáról és a jelenle­gi feladatokról. Elmondotta, hogy az igaz­gatóság 1977. első félévi gazda­ságpolitikai célkitűzései a mennyiségi igények kielégítése mellett elsősorban a haté­konyságra, a minőség fokozá­sára irányultak. Személyszál­lításban az igényeket a koráb­binál magasabb színvonalon elégítették ki. A minőség ja­vítása, a kulturáltabb utazás érdekében hozott intézkedések eredményeként javult a sze­mélyszállító vonatok menet­rendszerűsége, csökkent a faj­lagos késési idő. A korábbi­nál több személyszállító­ vona­tot továbbítottak korszerű vontatójárművel. Mérséklődött a zsúfoltság is. A fuvarozásra felkínált áru­kat rendeltetési helyükre jut­tatták. Igaz, előfordult olyan eset is, hogy csak késve tud­ták a kocsikat rakodáshoz át­adni. Az első félévi áruszállí­tás nagyságára jellemző, hogy teljesítményük a tervezettet 16,8 százalékkal, a bázis idősza­két 17,1 százalékkal megha­ladta. A korábbinál na­gyobb üze­mi teljesítményeket 2,1 száza­lékkal, azaz 265 fővel keve­sebb létszámmal oldották meg. Nagymértékben nőtt a mun­ka termelékenysége, miközben csökkent a túlóráit száma. A hatékonyabb áruszállítást, segítette a korszerű szállítási módok fokozott alkalmazása. Különösen a konténeres áru­­szállítás növekedett: a tava­lyihoz képest 78,3 százalékkal több árut fuvaroztak. A vasútigazgató elmondot­ta még, hogy a meglévő ne­hézségeket belső intézkedések egész sorával csökkentették. Ennek ellenére az áruszállí­tásban feszültség tapasztalha­tó. Okaként az egyenetlen áru­­szállítást, a korábbinál na­gyobb szállítási igényt és az üres kocsi kiegyenlítése miatt jelentkező kocsihiányt emlí­tette. A munka eredményesebbé tétele érdekében tett számos szervezési intézkedés közül a legjelentősebbeket emelte ki. A zöldség-gyümölcs, a gabo­na- és a cukorrépa-szállítások zökkenőmentes végzése érde­kében például a vállalatokkal­ megbeszélték a feladatokat. A VOLÁN vállalatokkal szoro­sabb munkakapcsolatot alakí­tottak ki, közös intézkedési tervet készítettek, jobban tá­maszkodnak a MÁV—Volán komplex brigádok munkájára, s segítik a Volán rakodási műszakjait. A megyei szállítási bizottsá­gok értekezletén értékelték az őszi forgalomra való felké­szülést. A feladatok koordiná­lására operatív bizottságot hoztak létre, am­ely minden héten fontosági sorrendet ha­tároz meg az áruk továbbítá­sánál. Javították az együttmű­ködést a fuvaroztatókkal: mintegy 70 vállalattal folytat­tak közvetlen megbeszélést a hétvégi rakodások fokozásáról; rakodási versenyt hirdettek, melyben a tavalyi 57 válla­lattal szemben 79-cel kötöttek megállapodást. A tett intézkedések bizto­sítják a soron lévő szállítási feladatok sikeres megoldását. Ehhez azonban — mint az a tanácskozáson is elhangzott — a vállalatok részéről is na­gyobb megértés és támogatás szükséges. (gellért) A segítség nem késett Emberségből is példát mutat a Kandó brigád A szombathelyi vontatási fő­nökség Kandó Kálmán szocia­lista brigádja 1970-ben alakult 13 fővel Gyimes József motor­vezető vezetésével. Vállalásaik mind magasabb szintű teljesí­tése eredményeként 1974., majd 1975. évi munkájukkal elnyer­ték az arany fokozatot. A múlt évben is eredménye­sen dolgoztak, , de a brigád egy tagja II. csoportos balesetet okozott és ez kizárta őket az elismerésből. Nem tettek neki szemrehányást, a kudarcot szo­cialista embertípushoz méltó­an viselték el. Lendületük sem hagyott alább, nem csügged­tek. Tették továbbra is a dol­gukat becsülettel, nagy igyeke­zettel. Ebben az évben már 3 bal­esetet hárítottak el, s közel 800 óra társadalmi munkát tudnak maguk mögött. Színházbérlete­ik vannak, közösen járnak tár­latokra, szerveztek közös ki­rándulásokat A brigád vala­mennyi tagja részt vesz szak­­szervezeti vagy pártoktatáson. 1975. decemberében Meisz­­ner Ferenc, a szakszervezeti bizottság titkára hívta fel fi­gyelmüket a vontatási főnök­ség egy volt dolgozójára, Por­­páczy Jenő műszaki kocsiátve­vőre, akit 40 évesen lerokkan­tosítottak. A brigád először meglátogatta az akkor már alig lépegető Porpáczy Jenőt, akivel elbeszélgettek, megkér­dezték miben lehetnek segítsé­gére. Látták, hogy félben áll a házának tatarozása. Tehát sür­gős segítségre volt szükség. A következő évi vállalásukba már beépítették Porpáczy Je­nő támogatását. Az összefogás eredményeként a házon befe­jezték az ablakcserét, és a ta­tarozást, rendszeressé tették a család látogatását, megvásárol­ták a téli tüzelőt, hazaszállítot­­ták és levitték a pincébe, a két kiskorú gyermeknek köny­veket vásároltak. A nagyobbik fiú úttörőavatásán a brigád ve­zetője avató szülőként vett részt. A fiatal­emberbe lelket öntöttek, visszaadták az életbe való hitét, megértették vele, hogy még így is, rokkantan is érdemes élni. Kell, hogy érez­ze: szüksége van rá a család­jának, hogy szeretik a régi munkatársak. A Kandó Kálmán szocialista brigád érzelme és szeretete az elesettek iránt nemcsak ebben nyilvánul meg. 1973-ban kap­csolatot teremtettek a répce­­szentgyörgyi MÁV Nevelőott­honnal, azóta patronálnak egy teljesen árva fiút, akit túl a se­gítségen szakmájuk megisme­résére, megszerettetésére is ne­­vettek. A fiú jelenleg az Észa­ki járműjavítóban tanul és jö­vő évben lesz a szakmunkás­­vizsgája. A brigád tagjai négy év óta rendszeresen látogatják, köszöntik névnapján, születés­napján, érdeklődnek utána munkahelyén, valamint a kol­légiumban. Csizmazia Bélánné 7 A MÁV Budapesti Igazgatósága felvesz és kiképez NŐKET ÉS FÉRFIAKAT alkalmasságuk, végzettségük, érdeklődésük szerint forgalmi szolgálattevő, váltókezelő, kocsirendező, kocsifelhrő, vonatfelvevő, távgépíró, jegyvizsgáló, személy- és árupénztáros, raktárnok, rakodómunk­ás, mozdonyvezető-gyakornok, kocsivizsgáló, féklakatos, vasútépítő, karbantartó, járműjavító szakmunkás, takarító, segédmunkás és sok más munkakörbe Egyes munkakörökben munkásszállás, szabad szombat Elsősorban vasutas dolgozóink hozzátartozóinak, ismerőseinek, barátainak jelentkezését várjuk. JELENTKEZÉS ÉS BŐVEBB FELVILÁGOSÍTÁS: a budapesti és vidéki állomásokon, a vontatási és pályafenntartási főnökségeken, valamint a munkaerő-felvételi irodán. Budapest, Keleti pályaudvar. Cinkotai kapu

Next