Magyar Vasutas, 1980 (24. évfolyam, 1-25. szám)
1980-07-28 / 15. szám
1980. JÚLIUS 28. Vasutasnapi levelek, tudósítások „Érezzük a társadalom megbecsülését...” Fúvószene fogadta Békéscsabán a Csányi utcán sportpályára érkező vasutasokat és családtagáaákat — írja vasutasnapi tudósításában Vajda János szb-titkár. — Az üzemfőnökség dolgozóinak majálisszerű programjával folytatódott az ünnepi megemlékezés és a munkában élenjárók kitüntetése, illetve megjutalmazása. Az egész napos kultúrműsorban felléptek a Jókai Színház művészei, Pál Olga és Andó Mihály magyarnóta-énekesek, valamint a békési népizenekar. A sportprogram az olimpia jegyében zajlott le, s részt vett benne valamennyi korosztály. Ezután beszámolt arról is, hogy a főnökség minden szolgálati helyén megemlékeztek a dolgozók a harmincadik vasutasnap jelentőségéről. Lőkösháza állomáson román vendégek is részt vettek az ünnepi rendezvényen. Bandu Gábor, a MÁV Vezérigazgatóság Gépészeti és Járműfenntartási Szakosztálya által rendezett vasutasnapi ünnepségről számolt be szerkesztőségünkhöz küldött levelében. Az ünnepi beszédet Baráth Ferenc mérnök-főintéző tartotta, majd Csárádi János szakosztályvezető kitüntetéseket adott át a szakmai és a társadalmi munkában élenjáró dolgozóknak. Tudósítónk ezekről az ünnepélyes pillanatokról fényképet is készített. Krajczár Antal levele hű képet festett arról, hogy Dombóváron is milyen nagy megbecsülés övezi a vasutasok áldozatkész helytállását. ..A városi művelődési ház nagytermében rendezett ünnepség nyitotta meg a 30. vasutasnapot. Megjelentek a város vezetői, a pécsi vasútigazgatóság és a különböző szolgálati ágak képviselői. Szabadkai József, az osztószertár-főnökség vezetője mondott ünnepi beszédet, majd negyvenöten kaptak különféle kitüntetést, és hetvenen részesültek soronkívüli előléptetésben. Ötszázötvennyolc dombóvári vasutas között negyedmillió forintot osztottak ki jutalomképpen.” Hasonló ünnepség zajlott le a MÁV Fatelítő Főnökségnél is, ahol a szónok méltatta az ünnep jelentőségét, valamint az üzem Dombóvár közéletében betöltött szerepét. Erről az eseményről Papp Pálné is küldött beszámolót. A jó hangulatban eltöltött est után — vasárnap — vasutas ifjúsági napot rendezett a dombóvári üzemfőnökség KISZ-Szervezete. A sportpályán — mint Krajczár Antal írja — vége, hossza nem volt a „kemény” küzdelmeknek. Ezek közé tartozott a laposkúszás, a női foci és a kötélhúzás. Ez utóbbiról a tudósító megjegyezte, hogy „csak a kötél nem állta ki a próbát”. "Idézzünk egy részletet Takács János szakszervezeti bizalmi leveléből is, aki a váci pályafenntartási főnökség V-ös — nógrádkövesdi — főpályamesteri szakaszán lezajlott ünnepségről számolt be: „A 30. vasutasnapot főpályamesterünk, Tóth István méltatta, majd vendégeink jelenlétében átadta a legjobbakat megillető kitüntetéseket, jutalmakat. Mindnyájan büszkék vagyunk Lajtos János vezető előmunkásra, Kürti János és Serfőző József vonalgondozóra, Béla Sándor és Sinkó Mihály pályamunkásra, akik ez alkalommal kapták meg az arany törzsgárdajelvényt, továbbá a kiváló dolgozó kitüntetésben részesített Serfőző Lajos beosztott pályamunkásra, a szakma ifjú mestere címet elnyert Szabó Zoltán motorszerelőre , hogy csak néhányat említsek az élenjárók közül ..." Csárádi János szakosztályvezető kitüntetéseket ad át AZ MVSC-PÁLYÁN Hatezer résztvevője volt a vasutasnap rendezvényeinek Bensőséges keretek között ünnepelték a 30. vasutasnapot Miskolcon. Hernádi István vasútigazgató ünnepi beszéde után minteigy hatezer dolgozó vett részt az MVSC sporttelepén rendezett munkahelyi olimpián és a műsoros jurniálisom. A vendégeket a MÁV fúvószenekar és fővárosi színészek — köztük Lórán Lenke, Ambrus Kyri, Keleti Pál, Forgács Tibor, Szántó Csaba — szórakoztatták. Nagy sikert aratott a diósgyőri Vasas táncegyüttes és a Vörösmarty Művelődési Ház Etűd irodalmi színpadának „Sínen vagyunk” című műsora. A rendezők gondoskodtak a gyermekeik szórakoztatásáról is. „Izzik a galagonya” címmel az Etűd irodalmi színpad játékos, zenés műsora aratott nagy sikert. Több ezer látogató tekintette meg az MVSC tornatermében, rendezett hobbi, képzőművészeti-, fotó-, bélyeg- és gyermekrajz-kiállítást Sok részvevője volt a munkahelyi olimpiai versenyeknek, a tömegsportrendezvényeknek. A kispályás labdarúgó-bajnokságon a győzelmet a távközlési és biztosító berendezési fenntartási főnökség csapata szerezte meg. Második a miskolci pályafenntartási főnökség, harmadik pedig a gyöngyösi kitérőgyártó üzem csapata lett. Sok résztvevője volt az asztalitenisz- és sakkversenyeknek is. A váltófutó, távolugró- és magasugróversenyekbe pedig a családtagok is bekapcsolódtak. Több száz nézőt vonzott az MVSC cselgáncs- és ökölvívó-szakosztályának bemutatója. Különös oka volt annak, hogy a Lenin körút 122. szám alatti épületében székelő BVKH dolgozói egy héttel korábban tartották az idei vasutasnapi ünnepséget, mint a többi szolgálati helyek kollektívái. Az ünnepséget itt kénytelen-kelletlen összekapcsolták a „ház” és a benne levő „kék terem” búcsúztatásával. A Marx tér rendezése ugyanis elkerülhetetlenné tette a Lenin körút 122. alatti épület lebontását, és a kiköltözési határidő nem várakoztathatja az építőket. — Ezen a helyen állt az első pesti pályaudvar — így emlékezett az épület történetére Ajtai István hivatalvezető, majd elmondta az ünnepségre összegyűlt dolgozóknak és a meghívott nyugdíjasoknak, hogy a Nyugati pályaudvar elődjének nevezhető indóházat 1846. július 15-én nyitották meg. Az itt kialakított csarnok faszerkezetű volt, de nyolc vasoszlopot is elhelyeztek benne, az akkoriban híres építész, Zitterbach Mátyás elgondolásának megfelelően. Az épületet 1872-ben korszerűsítették. A régi indóházból a vas tartóoszlopokat és a boltívek egy részét is felhasználták. A vasoszlopok egyike — amelyet 1845-ben helyeztek el — mindmáig ott maradt az úgynevezett kék terem közepén. Az épület hátsó homlokzata az 1894. augusztus 31-én átadott Nagykörút építésének időszakában alakult ki. Közben ugyanis a körúti oldalt lezárták, hiszen 1874—77 között ott nagy munkálatok zajlottak: készült a Nyugati pályaudvar vasszerkezetű csarnoka — Eiffel építési irodájának tervei alapján. Az új pályaudvar építési tengelye egybeesett a régi indóházéval, illetve a most már lebontásra ítélt épülettel. A Nagykörút megnyitása után készült el egyébként az új rendeltetésű irodaház Lenin körúti homlokzata. A körút ívkörének folyamatosságát megtörő háztömböt az 1930-as évek elején bővítették, de az a rész olyan háborús károkat szenvedett, hogy helyreállítására már nem került sor. Az épületben — mint pályaudvari létesítményben — vendéglő is volt. A Schuszter féle vendéglő néven üzemelő helyiségben alakult meg 1880- ban a Magyarországi Általános Munkáspárt. Az ezzel kapcsolatos emléktáblát a Közlekedési Múzeumnak adják át a BVKH dolgozói. A hivatal — korábban más-más néven — 1881. január 1-től működött ezen a helyen. Az idei vasutasnapi ünnepségen megjelent nyugdíjasok baráti beszélgetés közben idézték fel a történelmi időket átvészelt épülethez fűződő élményeiket. Fonyódi Ferencné MAGYAR VASUTAS NAGYGYŰLÉS, VIDÁM MŰSOR FERENCVÁROSBAN Három és fél millió forint jutalom a munkában élenjáró budapestieknek A budapesti igazgatóság 30. vasutasnapi ünnepségsorozata július 10-én kezdődött a ferencvárosi csomópont művelődési házában rendezett ünnepséggel, amelyen a vasút vezetőin kívül megjelentek a IX. kerületi társadalmi szervezetek képviselői is. Az ünnepséget dr. Szabó Miklós, a budapesti területi szakszervezeti bizottság titkára nyitotta meg, majd Kiss Károly, az igazgatóság vezetője mondott beszédet. Ismertette többek között az igazgatóság eddigi eredményeit, a nagyarányú technikai fejlődést, és kiemelte a vasutasok helytállását, munkaszeretetét. Ezt követően kitüntetések átadására került sor. A budapesti igazgatóság területén 150-en részesültek miniszteri és igazgatói dicséretben, több százan érdemelték ki a Kiváló Dolgozó kitüntetést. A törzsgárda elismerés arany fokozatát csaknem ezren, az ezüstöt kilencszázan, a bronzot pedig több mint ezerötszázan kapták meg. A különböző kitüntetésekben, elismerésben részesített dolgozóknak összesen 3,4 millió forintot fizettek ki. Az ünnepségsorozat július 13-án a ferencvárosi csomóponton folytatódott. A művelődési ház udvarán reggel kilenc órakor vasutas fúvószenekar köszöntötte az érkezőket. Ezután került sor a Sportcsarnokban rendezett politikai nagygyűlésre, amelyet Berendi Tibor, az állomás állami díjas főnöke tartott. A nagygyűlés után sportrendezvények és kulturális műsorok szórakoztatták a vasutasnap több mint hatezer résztvevőjét. Rendeztek asztalitenisz-, sakk- és lövészversenyt, játékos vetélkedőket. A gyerekekre is gondoltak a résztvevők. A Keleti rendezőből különvonatot indítottak részükre. A központi szertár területén aszfaltrajzversenyein vehettek részt. Sokan megjelentek a színházteremben rendezett Magyar Vasutas-ankéton is, amelyen Visi Ferenc, a lap felelős szerkesztője tartott tájékoztatót, és válaszolt az olvasók kérdéseire. A jó hangulatról a Sportcsarnokban a ferencvárosi vasutas irodalmi színpad tagjai, valamint a II. népi ének- és zeneverseny győztesei gondoskodtak. A vidám műsorban neves fővárosi művészek működtek közre, többek között Boncz Géza, Szuhay Balázs, Medgyesi Mária, Kibédi Ervin, Hlatky László, Mező Mari, Palócz László. Este tánccal folytatódott a program. A Pepsi-zenekar játszott, Kemény Kázmér vezetésével. A jó hangulatú, kitűnően rendezett vasutasnapi ünnepség a késő esti órákban fejeződött be. S. R Vörös vándorzászló Odesszából Szovjet vasutasok Szegeden A szegedi igazgatóság vezetőinek meghívására a 30. vasutasnapra az odesszai körzeti üzemfőnökség küldöttsége érkezett Szegedre, V. A. Levkutnijnak, az odesszai körzeti üzemfőnökség pártbizottsági titkárának vezetésével. A szovjet vasutasok látogatása része annak a baráti kapcsolatnak, amely a szegedi és odesszai vasútigazgatóságok között az elmúlt években kialakult. A baráti kapcsolaton túl két éve szocialista szerződést is kötöttek, és a köztük folyó munkaversenyre felajánlásokat is tettek. A verseny értékelésére július 16-án munkásgyűlés keretében került sor, a Biztosítóberendezési és Fenntartási Főnökségen, amelyen megjelent Sajtos Péter vasútigazgató-helyettes. A szegedi csomóponton, az elmúlt évi munka alapján a legjobb eredményt a BFF dolgozói érték el, miután elnyerték a MÁV Vezérigazgatóság és a Vasutasok Szakszervezete elnöksége oklevél elismerését. Ezt hangsúlyozta tájékoztatójában a munkásgyűlés előadója, Vecsernyés János, a BFF vezetője. Elmondotta, hogy a 620 tagú kollektíva igen sokat tett a vonatközlekedés gyorsabbá és biztonságosabbá tétele érdekében. A biztosítóberendezések jóságfokát 102,3 százalékra, a távközlőberendezésekét 111,2 százalékra teljesítették. Ez azt jelenti, hogy a berendezések hibái miatt kevesebbszer álltak meg a vonatok és a távközlő berendezéseknél is kevesebb volt a hibaóra. Építési termelési tervüket túlteljesítették. Többek között 29 fénysorompót építettek — ami 16 fő létszám megtakarítását eredményezte —, Kopáncs és Hódmezővásárhely között 7 kilométer hosszban önműködő térközbiztosító berendezést építettek ki, Kopáncs állomáson KA 69 típusú berendezést szereltek fel, 4 rádiós körzetet alakítottak ki. Az eredményekben tevékeny részt vállaltak a szocialista brigádok, amelyek az összlétszám 90 százalékát fogják össze. Balogh József, a vasútigazgatóság pártbizottságának titkára Szeged és Odessza csomópont vasutasainak munkaversenyéről szólt. Ezután V. A. Levkutnij, az odesszai vasutasok üdvözletét tolmácsolta és átadta Vecsernyés Jánosnak az Odesszai Körzeti Üzemfőnökség által alapított vörös vándorzászlót, amelyet elsőként a BFF dolgozói érdemeltek ki. G. J. Z ORSZÁGSZERTE A HAGYOMÁNYOKHOZ HÍVEN ÜNNEPELTÉK A 30. VASUTASNAPOT Tizenkétmillió forintos beruházás Korszerű létesítményt adtak át a BVSC Tatai úti sporttelepén A 30. vasutasnap alkalmából, július 11-én ünnepélyes külsőségek között adták át a BVSC Tatai úti sporttelepén azt a létesítményt, amely a labdarúgó-utánpótlás és a teniszszakosztály versenyzőinek biztosít majd kényelmes otthont. Az ünnepségen Szemők Béla, a vasutas-szakszervezet titkára méltatta a létesítmény jelentőségét. Elmondotta többek között, hogy a mintegy 12 millió forintos beruházást a MÁV Tervező Intézet mérnökei tervezték. A kivitelező a magasépítési főnökség, a szak- és szerelőipari főnökség, valamint az Országos Szakipari Vállalat volt. A háromszintes, 900 négyzetméter alapterületű épületben öltözők, zuhanyozók állnak a sportolók rendelkezésére. Ezen kívül helyet kapott benne egy mosoda és egy 23 ágyas szálló is. A létesítményt Urbán Lajos, közlekedés- és postaügyi minisztériumi államtitkár és Koszorús Ferenc, a vasutasszakszervezet főtitkára adta át rendeltetésének. (Tenta György felvétele) Urbán Lajos államtitkár átvágja a nemzeti színű szalagot