Magyar Vasutas, 1984 (28. évfolyam, 1-24. szám)

1984-07-12 / 13. szám

6 Száz év fegyelmezési krónikája (5.) A fegyelmi bíróságok A szolgálati rendtartásban a fegyelmi jog reformjának lé­nyegét a már említett újítások közül a különböző szinten és célból alakított fegyelmi bírósá­gok szervezetének létrehozása és hatáskörének megállapítása jelentette. A vonatkozó törvény­cikk alapján többféle fegyelmi bíróságot kellett létrehozni, így­ elsőfokú fegyelmi bírósá­got kellett alakítani az igazga­tóság, valamint minden üzlet­­vezetőség központjában. Az el­sőfokú fegyelmi bíróság hatás­köre valamennyi állandó alkal­mazott fegyelmi ügyének tár­gyalására kiterjedt. E hatáskör alól kivételt képeztek az állan­dósított napibéresek és mun­kások, akik fegyelmi ügyeinek tárgyalására külön fegyelmi bí­róság elnevezéssel kellett bíró­ságot alakítani, ugyancsak az igazgatóság és valamennyi üz­letvezetőség központjában. E külön fegyelmi bíróságot az jellemezte, hogy az állandósí­tott napibéresek és munkások fegyelmi ügyeiben csakis a szolgálatból való elbocsátást vagy a szolgálatban való meg­tartást kimondó határozat meg­hozatalára volt hatásköre. A na­pibéresek és munkások külön fegyelmi bírósága csak olyan esetekben járt el, amelyekben a felsőbbség a fegyelmi úton való elbocsátás kimondása céljából indította meg az eljárást. Kivételes fegyelmi hatóság A külön fegyelmi bíróság íté­lete megfellebbezhetetlen és ki­hirdetésével egyidejűleg jog­erős volt. A másodfokú fegyelmi bíró­ságot csak az igazgatóságnál kellett szervezni és hatásköre az elsőfokú fegyelmi bíróságok által hozott határozatok elleni fellebbezések elbírálására ter­jedt ki. A vasútigazgatóság el­nöke, az igazgatók, igazgató­­helyettesek, az üzletvezetők, to­vábbá azok az alkalmazottak, akik szolgálattételre bármelyik minisztériumba vagy egyéb ál­lami hivatalba voltak berendel­ve, nem tartoztak a vasútnál szervezett fegyelmi bíróságok hatásköre alá. Az e kivétellel érintettekre vonatkozó fegyelmi eljárás szabályainak megállapí­tása a kereskedelemügyi mi­niszter feladata volt. A törvénycikk a rendes fe­gyelmi bírósági eljárás mellett megadta a vasútigazgatóság­­nak azt a jogot, hogy mint kivé­teles fegyelmi hatóság, az alak­­szerűséghez kötött rendes fe­gyelmi eljárás mellőzésével és minden jogorvoslat kizárásával, kimondhatta fegyelmi bünteté­sül a szolgálatból való elbocsá­tást. Fegyelmi intézkedésről lé­vén szó, ezt a határozatot a fe­gyelmi bíróságnak az azonnali elbocsátást kimondó jogerős ítéletével egyenlő hatályúnak és rendes bírói úton meg nem támadhatónak kellett tekinteni. A vasútigazgatóság mint ki­vételes fegyelmi hatóság e ha­táskörét csakis a tömeges mun­kamegszüntetésben való rész­vétel, vagy forgalmi zavart elő­idéző közömbös szolgálatteljesí­tés, valamint az ezekre irányuló bujtogatás, izgatás, összebeszé­lés bizonyítottsága alapján gya­korolhatta az alkalmazottakkal szemben. E rendkívüli fegyelmi jogot a cselekmény elkövetésé­től számított három hónap eltel­tével már nem lehetett gyako­rolni. Az országgyűlés közlekedés­­ügyi és igazságügyi bizottságai átérezték annak szükségét, hogy a törvény a sztrájk és a közömbösség mérhetetlen ve­szélyeivel szemben olyan intéz­kedéseket tartalmazzon, ame­lyek a fegyelmi és büntető eljá­ráson kívül, gyorsaságuknál és szigorúságuknál fogva, a szol­gálati kötelezettségek tömeges megszegésével szemben hatá­lyos megelőző és megtartó esz­közt képezzenek. A bizottság emellett azt a megoldást is ke­reste, amely a már említett ok­ból történt elbocsátásoknál a vétlenek bűnhődését kizárta. A bizottságok az erre vonatkozó biztosítékot egy, az igazgató­ságtól független, állandó bíró­ság felállításában vélték megta­lálni, amelyhez a fegyelmi eljá­rás mellőzésével elbocsátott al­kalmazottak fellebbezéssel for­dulhattak. Az, hogy az e célból szervezett bíróság állandó jel­leggel és nem csak a sztrájk idején működött, elfogulatlan ítélkezést biztosított. A fegyelmi jog gyakorlói fegyelmi eljárást kezdemé­nyezhettek: — a kereskedelemügyi mi­niszter, továbbá a vasúti és ha­józási főfelügyelőség vala­mennyi alkalmazottja ellen. — A vasútigazgatóság elnö­ke — az igazgatók kivételével — a többi alkalmazott ellen, — vasútigazgatók — az igazgatóhelyettesek, üzletveze­tők és üzletvezető-helyettesek kivételével — a vezetésük alatt álló szolgálati ághoz tartozó többi alkalmazott ellen, — az üzletvezetők — az üz­letvezető-helyettes, számosz­tályfőnök és ennek kirendelt helyettese kivételével — az alá­juk rendelt többi alkalmazottal szemben, — minden szolgálati főnök az alája rendelt napidíjasok, napibéresek és munkásokkal szemben, — egyéb esetben a három évnél rövidebb idő óta szolgá­latban álló, ideiglenesen alkal­mazott havidíjasok, napidíja­sok, napibéresek és munkások, valamint a külön szerződéssel felvett alkalmazottak fölött, to­vábbá — az elbocsátás kivételé­vel — a megszakítás nélkül há­rom évnél hoss­zabb idő óta szolgálatban álló napibéresek és munkások fölött a fegyelmi jogot a rendes fegyelmi eljárás és fegyelmi bírósági tárgyalás mellőzésével az a feljebbvaló gyakorolta, akit a kinevezés, il­letőleg a felvétel joga megille­tett. A szolgálati rendtartás az ille­tékesség vonatkozásában olyan rendelkezést tartalmazott, hogy ha a fegyelmi vizsálat különbö­ző üzletvezetőségek, vagy az igazgatóság és az üzletvezető­ség alatt álló több állandó alkal­mazottra terjedt ki, ilyen eset­ben a fegyelmi ügyek tárgyalá­sára a központban alakított el­sőfokú, illetve külön fegyelmi bíróság volt illetékes. A már említett elsőfokú fegyelmi bíró­ságok, a külön fegyelmi bírósá­gok, a másodfokú fegyelmi bí­róság, a kivételes fegyelmi ha­tóság, továbbá az állandó fe­gyelmi bíróság a többféle, elne­vezés ellenére végül is csak két­féle fegyelmi bíróságot, vagyis egyrészt az állandósított napi­béresek és munkások, másrészt az egyéb állandó alkalmazottak (tisztviselők, évi fizetéses egyéb alkalmazottak, állandósított havidíjasok és napidíjasok) bí­róságait jelentette. Az egyéb ál­landó alkalmazottak fegyelmi bíróságainak hatásköre viszont a hatóságuk alá tartozó alkal­mazottak összes fegyelmi ügyeire kiterjedt, de ezek a bí­róságok első és másodfokúakra oszlottak. Másodfokú bíróságot minden vasútnál (állami és ma­gán) egyet-egyet kellett felállí­tani. A kereskedelemügyi minisz­ter a fegyelmi bíróság szerveze­te tekintetében kivételesen en­gedélyezhette azt is, hogy több alsórendű vasút közös fegyelmi bíróságot állítson fel. A fegyelmi bíróságok szerve­zetének és feladatának további elemzése előtt, a logikai sor­rend kedvéért meg kell említe­ni, hogy a szolgálati rendtartás a fegyelmi eljárást két fő részre tagolta: a vizsgálatra és a bíró­sági tárgyalásra. E tagolásra azért volt szükség, mert a bizo­nyítás felvételének nemcsak a hatásköre vádemelés, hanem az ítélkezés céljaira is rendszerint a fegyel­mi bírósági tárgyaláson kívül, azt megelőzően kellett megtör­ténni. Szükség esetén természe­tesen nem volt kizárt a bizonyí­tásnak a bíróság előtt való is­métlése, vagy a bíróság által közvetlenül történő felvétele. Olyan esetben, amikor a bi­zonyításfelvétel bírói úton vagy szakszerű szolgálati vizsgálat (pl. balesetvizsgálat, pénztárro­­vancsolás) során már megtör­tént, a külön fegyelmi vizsgálat feleslegesnek mutatkozott. Ilyen ok miatt a fegyelmi eljá­rásnak ez az előzetes szakasza elmaradhatott. Minthogy a bi­zonyítás felvétele egyrészt lé­nyegesen befolyást gyakorolt a fegyelmi ügy érdemleges elbí­rálására, másrészt szolgálati ágazatok szerint különleges szakismereteket igényelt; a szolgálati rendtartás a fegyelmi vizsgálatot külön — a bíráké­­hoz hasonló — eskü alatt álló vizsgálóbiztosokra bízta, akik­től természetesen ugyanazt a pártatlanságot kellett megköve­telni, mint a fegyelmi bíróság tagjaitól és így az érdekeltség szabályait rájuk is ki kellett ter­jeszteni. A vizsgálóbiztos feladatai A fegyelmi vizsgálóbiztoso­kat a vasút igazgatósága nevez­te ki, mégpedig a minden szem­pontból kifogástalan szolgálati múlttal bíró, feddhetetlen elő­életű, megbízható alkalmazot­tak közül. A vizsgálóbiztos a döntő je­lentőségű vallomást tevő tanút, az aggályosság esetét kivéve, eskü alatt volt köteles kihallgat­ni. Erre azért volt szükség, mert a korabeli büntetőtörvény­könyv a közhivatalnoknak — a fegyelmi eljárás során tett ha­mis tanúvallomással szemben — az akkori felfogás szerint csak akkor nyújtott védelmet, ha a tanú a vallomását esküvel megerősítette. Erre vonatkozó­an az 1978. évi V. törvénycikk 220. §-a tartalmazott rendelke­zést. A vizsgálóbiztos feladata volt továbbá kihallgatni a ter­heltet, a panaszost és szükség esetén a szakértőt is. Igaz, hogy a fegyelmi vizsgá­lónak e joga csak elvben adott lehetőséget a cselekmény elkö­vetése körülményeinek kiderí­tésére és bizonyítékok beszer­zésére, mert a tanú az esküt megtagadhatta, továbbá a bizo­nyítás anyaga tanúzási kény­szer hiányában hézagos marad­hatott, mivel a vizsgálóbiztos a tanúkkal szemben kényszerha­talommal nem rendelkezett. A fegyelmi vizsgáló egyik igen lényeges feladata volt ar­ról gondoskodni, hogy mind a vád, mind a védelem megalapo­zására szolgáló tények és vallo­mások tárgyilagosan és jegyző­könyvileg megállapításra kerül­jenek. Minthogy a vádemelés joga azt a felsőbbséget illette meg, amely a fegyelmi eljárást elren­delte, ezért ennek a felsőbbség­­nek kellett bemutatni a fegyel­mi vizsgálat iratait. A fegyelmi vizsgálatot elrendelő felsőbbség joga volt a vizsgálat kiegészí­tését, az eljárás megszüntetését vagy a rendbüntetés kiszabásá­nak útjára való terelését, illetve ha a vádat alaposnak találta, a fegyelmi bírósághoz való utalá­sát elrendelni. A terheltet a vizsgálat elinté­zésének bármelyik módjáról, az eredmény közlése mellett írás­ban kellett értesíteni. A terhelttel ugyancsak közöl­ni kellett a vizsgálóbiztos nevét is, hogy az esetleges érdekelt­ségi vagy elfogultsági kifogásá­nak érvényt szerezhessen, to­vábbá, hogy a vizsgálóbiztos a bizonyításfelvétel tekintetében saját szempontjából is tájékoz­tassa. Dr. Konkoly Gyula (Folytatjuk) M­AGYAR VASU­TAS A szakszervezeti bizottságok figyelmébe Mit kell tudni a tagdíjbesorolásról? Az elkövetkezendő hónapok­ban kell megállapítani az 1985. évre vonatkozó szakszervezeti tagdíjakat. E feladat több mun­kát ad a bizalmiaknak, a gazda­sági és számvizsgáló bizottsá­goknak, valamint az átlagkere­setek megállapítását végző számfejtőknek. Ez a munka csak akkor lehet eredményes, ha jól előkészítik a szakszervezeti bizottságok. A bizalmiaknak kell ismertet­ni a csoport tagjaival az átlag­­keresetbe beszámítható, illetve figyelmen kívül hagyandó bér­tételeket, az ennek alapján ki­számított havi átlagkeresetet, valamint a tagdíj összegét. A tagdíj besorolás irányelveit a SZOT elnöksége határozza meg. A szakmai szakszerveze­tek ezt (sajátosságaiknak meg­felelően) pontosítják, részlete­zik. A vasutas-szakszervezet el­nöksége is megtárgyalta és jó­váhagyta a besorolási irányel­veket, amelyek lényegében megegyeznek az 1984. évi sza­bályozással. Ennek lényege a következő. Osztályos tagdíjat fizető ta­goknál a tadíjbesorolás alapja az 1983-ban elért egy havi át­lagkereset. Ennek megállapítá­sánál csak a teljes bérhónapok vehetők figyelembe. A táppén­zes hónapokat, fizetésnélküli szabadságon töltött időket fi­gyelmen kívül kell hagyni. A teljesítmény- és órabérben dolgozók átlagkeresetének megállapításánál figyelembe kell venni: a havi törvényes munkaidő alapján járó törzs­bért, a bérpótlékokat, a kiegé­szítő keresetet, a bérköltség ter­hére elszámolt prémiumokat, jutalmakat, a részesedési alap terhére kifizetett év végi nyere­ségrészesedést és a másodállás utáni keresetet. A havidíjas dolgozóknál a ha­vi törvényes munkaidő alapján járó alapbért, a bérpótlékokat, a bérköltség terhére elszámolt kiegészítő keresetet, amelyet a dolgozó az alapbér meghatáro­zott százalékában, vagy fix ösz­­szegben rendszeresen megkap, a bérköltség terhére elszámolt prémiumokat, jutalmakat, a ré­szesedési alap terhére kifizetett év végi nyereségrészesedést és a másodállás utáni keresetet. Nem kell az átlagkereset megállapításánál figyelembe venni: a túlmunka díját, a jutal­mazási keret és a részesedési alap terhére elszámolt jutalmat, prémiumot, a havi 310 Ft-os bérpótlékot (42/1983. XI. 12. MT. sz. rendelet), a mellékfog­lalkozásból származó jövedel­met, az egészségre ártalmas munka után járó pótlékot, a ve­szélyességi pótlékot (magas­sági, mélységi stb.), a heti pihe­nőnapon és munkaszüneti na­pon végzett munka díjazását, az ügyeleti és készenléti díjat, az egyenruha megváltási díjat, az újítási díjat, munkavégzésre irányuló egyéb jogviszony alap­ján elszámolt béreket (pl. a jel­zőlámpa-kezelés, kihordás, so­rompókezelés, rendkívüli hóel­takarítás, tanfolyami óra és vizsgadíjak stb.). Új tagok (akik évközben lép­nek a szakszervezetbe vagy más vállalattól, intézménytől kerülnek az alapszervezet tag­jai sorába) tényleges katonai szolgálatból leszerelők, gyesről visszaérkezők tagdíját a várha­tó keresetnek megfelelően kell megállapítani. A besorolástól eltérő tagsági díjat egyhónapos betegállo­mányt követően lehet fizetni, a táppénznek megfelelő tagdíj­osztály szerint. A nyugdíjas szakszervezeti tagokat nem kell újólag beso­rolni, mert besorolásukat nyug­díjba vonulásuk alkalmával kell végrehajtani. A tagdíjbeso­rolás alapja a folyósított nyug­­­díj összege, amelyet korrigálni kell a lakbér-hozzájárulás a ha­vi 290 Ft-os jövedelempótlék, valamint a családi pótlék össze­gével (ezek levonandók), majd , hozzá kell adni az esetleges le­vonások összegét (pl. tüzelő, kölcsöntartozás stb.). Az évenkénti rendszeres nyugdíjemelés után a tagdíj összege nem változik. A mun­kát végző nyugdíjasok bére nem vehető figyelembe. Felhívjuk a figyelmet arra, hogy minden szervezett dolgo­zót — az ez év december 31-ig nyugdíjba menők kivételével — be kell sorolniuk az alapszer­vezeteknek. A minden részletre kiterjedő besorolási tudnivalókat — az előző évek gyakorlatának meg­felelően — gazdasági tájékoz­tató formájában valamennyi szakszervezeti bizottság meg­kapja. Ez az alapszervezeteknél minden érdeklődő rendelkezé­sére áll. A besorolást nem lehet egy­szerű adminisztratív tevékeny­ségnek tekinteni. Annak lebo­nyolítása a szakszervezeti bi­zottság kollektív munkájára kell hogy épüljön. A besorolási munka jó alkalom a tagság és a szakszervezet közötti kapcsolat erősítésére, a gondok feltárásá­ra is. Mozgássérültek alkotásaiból kiállítás nyílt Szegeden Megrendítő hatású, szívszo­rongató érzés lett úrrá azokon az érdeklődőkön, akik Szege­den, a vasutasok Petőfi Sándor Művelődési Házában június 25-én megnyílt kiállítást megte­kintették. Itt rendezték meg az Állami Szociális Intézet Vizuá­lis körének, Molnár Béla fotói­nak és Möller József montázsai­nak bemutatóját. A kiállítást — melyre az intézet mozgássérült betegeinek egy csoportját kü­lön autóbusz hozta el —, Sze­­mők Béla, a Vasutasok Szak­­szervezetének titkára nyitotta meg. Hangsúlyozta, hogy a vas­utas dolgozók mélyen átérzik a mozgássérültek helyzetét, hi­szen a vasút veszélyes üzem, a balesetek lehetősége sajnos még a fejlődő technikai színvo­nal mellett is nagy. A MÁV aktív és nyugállomá­nyú dolgozói közül ma mintegy 7 ezer a mozgássérült. Helyze­tük javítására, a rehabilitációju­kat szolgáló egészségügyi intéz­ményeink fejlesztésére — ép­pen a szakszervezet elnökségé­nek kezdeményezésére — a vasutas dolgozók, szocialista brigádok a közelmúltban kom­munista műszakokat szerveztek és egynapi bérüket, közel 7 mil­lió forintot ajánlottak fel. Ez a mostani kiállítás is segítséget szeretne adni ahhoz, hogy má­sok is megismerjék az Állami Szociális Intézetben élő 100 mozgássérült fiatal munkáját. Budapesten, az Állami Szo­ciális Intézet keretei között 1981 óta működik vizuális kör. Az ott tevékenykedők munkájából vá­logatták össze azokat a művé­szeti szempontból rendkívül ér­tékes alkotásokat, amelyekkel önmagukat, a világról alkotott képüket, életük apró és jelentős örömeit fogalmazták meg a képzőművészet eszközeivel. Molnár Béla fotóinak legfőbb jellemzője a tárgyilagosság és a szeretet, amellyel bemutatja társait. G. J. Szemők Béla megnyitja a kiállítást 1984. JÚLIUS 12. A Magyar Államvasutak Budapesti Igazgatósága Bp. Ferencváros Körzeti Üzemfőnöksége pályázatot hirdet rendelkező forgalmi szolgálattevő munkakörök betöltésére Feltétel: felsőfokú vasúti szakképesítés, vasútorvosi al­kalmasság, megfelelő szakmai gyakorlat. Az áthelyezésre kerülő dolgozók részére 5500 Ft alapbért, 20%-os munkahelyi pótlékot, 30%-os műszakpótlékot, teljes év ledolgozása esetén 10 000 Ft kiemelt forgalmi jutalékot, indokolt esetben lakást biztosítunk. Havi kereset túlóra nélkül 9000 Ft. A pályázatban szerepeljen a dolgozó jelenlegi munka­helyének neve, munkakörének megnevezése, részletes önéletrajza. Az írásos pályázatokat 30 napon belül juttassák el a MÁV Igazgatóság Budapest, személyzeti és munkaügyi osztályára. A pályázatok elbírálásáról szeptember 18-ig értesítjük a pályázókat. Cím: Budapest Vill., Kerepesi út 3. 1087

Next