Magyar Vasutas, 1984 (28. évfolyam, 1-24. szám)

1984-05-10 / 9. szám

8 Ifjúsági fórum Székesfehérváron Száztizenkét fiatal vasutas részvételével tartották meg az ifjúsági fórumot a székesfehér­vári körzeti­ üzemfőnökségnél. A megjelenteket — köztük Be­nedek Lászlót, az üzemi pártbi­zottság titkárát és Szeder János szb-titkárt — Heim Márton, a KISZ-bizottság titkára üdvözöl­te, majd Rácz Alpár, a körzeti üzemfőnökség vezetője adott át­tekintést a csaknem 220 kilomé­teres vonalszakasz vasutasaira háruló feladatokról. Ezt követően az írásban fel­tett kérdésekre válaszoltak az üzemfőnökség vezetői. Ennek során Szeder János többek kö­zött elmondta, hogy Fehérvá­ron tavaly 103 fiatal részesült szakszervezeti üdültetésben, s ez a 36,8 százalékos arány is a fiatal vasutasok megbecsülését tükrözi. Vannak persze gondok, problémák is. Erre utal például a fiataloknak az a kérdése, hogy a művelődési házban mi­ért szűnt meg az ifjúsági klub. Ezt csak részben indokolja, hogy vezetői jelenleg sorkato­nai szolgálatot teljesítenek, mert nagyobb részben a csök­kenő érdeklődés vezetett az if­júsági klub megszűnéséhez. Az aktivitás élénkülése minden vonatkozásban sokat javíthat a fiatal vasutasok helyzetén. (lunyogi) Pályázati felhívás A SZOT Munkavédelmi Továbbképző Intézete felvé­telt hirdet az 1984/85-ös tan­évre. Jelentkezni lehet: szak­mérnöki, üzemmérnöki, fel­sőfokú, valamint középfokú szakképesítő tagozatra. (Nem műszaki végzettségű­ek részére). Érdeklődni, illetve jelent­kezési lapot igényelni a Vas­utasok Szakszervezete szoci­álpolitikai, munka- és kör­nyezetvédelmi osztályán le­het. Cím: Budapest, VI., Benczúr u. 41. Telefon: 19­57. Csatavesztés Romhányban Történelmi könyveink egyik legfényesebb fejezete a Rákó­­czi-szabadságharcról szól. Tud­juk, hogy annak idején, 1710-ben a kurucok Romhány­nál a császári labanc seregektől súlyos vereséget szenvedtek. A romhányi csata emlékét a község határában a fejedelem arcképével díszített turulszobor őrzi. A vasútállomásról is látha­tó öreg mogyorófát a helybeliek Rákóczi-fájának nevezik. Azt tartják, hogy az 1710-es csatát a közeli dombról szemlélte a ve­zér. Lovaglóostorát ott a földbe szúrta, és ebből nőtt ki a­ ma is élő, terebélyes mogyorófa ... Aki Vácról Balassagyarmat felé utazva Diósjenőn átszáll a „Piroskának” becézett Bz-mo­­torvonatra, fél óra elteltével a vonal végállomásán, Romhány­ban sétálhat a történelmi múltú utcákon. Ilyentájt, kora tavasz­­szal csöndes a község. Az állo­máson a balassagyarmati kör­zeti üzemfőnökség legfiatalabb, mindössze huszonkilenc éves főnöke Varga László fogad. A fiatal állomásfőnök tizenegy éve dolgozik a vasútnál, az állo­mást 1982 óta vezeti. Romhá­­nyon kívül a szomszédos Bánk állomás is ide tartozik, így tehát harminc beosztott mindennapi munkáját tartja szemmel a fő­nök, áld feleségével, kisfiával és kislányával együtt a felvételi épület emeletén levő kétszobás, fürdőszobás szolgálati lakásban lakik. Az egykori fűtőházi épület a gőzvontatás felszámolása óta csak vonatkísérő laktanyaként üzemel. Beszélgetésünkbe bekapcso­lódik Szlezák László raktárnok­­árupénztáros, az állomás szak­­szervezeti bizalmija is. Elmond­ják, hogy a községet ma főként az Építési Kerámiagyár termé­kei — a fal- és padlóburkoló csempék — teszik ismertté Eu­­rópa-szerte. Az állomás háta mögött látható új, impozáns épületegyüttesből álló gyárat 1981-től iparvágány szolgálja ki. Megtudom, hogy a Kerá­miagyár elmúlt évi kocsifeladá­sa csupán 208 volt, a leadásra került 901 kocsival szemben ... Először nem értettem, hogy a több milliós beruházással épí­tett három új vágányon miért ilyen minimális a kocsifeladás. Aztán rávilágítottak az okokra: amit a vasút egy 24 órás fordu­lóban két dízelmozdonnyal el tudna fuvarozni, azt a gyár a balassagyarmati 2. számú Vo­lán huszonöt kil­teherautójá­­val juttatja el a rendeltetési helyekre. Úgy látszik a gyár ve­zetőségének így kényelmesebb, mivel a feladott áruk fuvardíját az átvevő fizeti. Kérdezhetnénk persze, hogy hol vannak a vas­út fuvarszervezői? A főnök reméli, hogy előbb­­utóbb fordul a kocka, és a vasút is tevékenyen kiveszi a részét a megtermelt csempék elszállítá­sából. Vagy Romhányban min­den csatát hagyományosan el kell veszíteni? R. Retykó István A veszprémi körzeti üzemfő­nökség vontatási telepén márci­us 21-én talapzatra helyezték azt a 375-1032-es pályaszámú gőzmozdonyt, amelyet a Ganz- MÁVAG dolgozói 25 évvel ez­előtt — a Tanácsköztársaság 40. évfordulója tiszteletére — adtak át a MÁV-nak. Ez volt az utol­só gőzös, amelyet a magyar vasút rendelt. A vontatási üzemegység szakemberei társadalmi mun­kában „konzerválták” és állítot­ták talapzatára a műemléknek számító mozdonyt. Az ünnepsé­gen megjelent Csonka Zoltán, a megyeszékhely pártbizottsá­gának első titkára, Maróti Re­zső, a városi tanács elnöke, Kapronczai János vasútigazga­­tó és Hüttl Pál, a Közlekedési Múzeum főigazgató-helyettese is. A társadalmi munkában élenjáró vasutasoknak az igaz­gató pénzjutalmat adott át. A kiállított mozdony népszer­ű nosztalgiát ébresztő, múltat ró lett a város oktatási és neve- idéző gőzöst, amelyről avatott lési intézményei körében. Óvó- szakember ad tájékoztatást az olások és iskolások tekintik meg érdeklődőknek. A kiállított mozdony a vontatási üzemegység területén Szocialista brigádoknak KRESZ- és munkavédelmi vetélkedő Az élet megannyi területén, naponta számtalan előre nem látható veszélyhelyzet leselke­dik ránk. A statisztikák tanúsá­ga szerint azonban a közúti és üzemi baleseteknek a legna­gyobb része a KRESZ- és a munkavédelmi szabályok isme­rete, illetve alkalmazása esetén nem következett volna be. A dunakeszi városi rendőrka­pitányság és a járműjavító üzem vezetői felismerték a megelőzés, a tömeges oktatás fontosságát, s az üzem szocialis­ta brigádjai között meghirdet­ték a KRESZ- és munkavédel­mi vetélkedőt. A Közlekedés­­biztonsági Tanács, az eredmé­nyes felkészülést segítő segéd­anyagai mellett, munkavédelmi eszközökből rendezett kiállítást az üzemi étkezde előcsarnoká­ban. Az érdeklődők közelebbről is megismerhették a robbanás­­veszélyes munkaterületen dol­gozók épségét védő antisztati­­kus ruhát, a hallás csökkenését gátló SILENTA fültokot. A ve­télkedőn való eredményes ver­senyzést, az egészségügyi isme­retek bővítését, a betegségek időbeni felismerését, megelőzé­sét, nagyszerűen segítette az üzemi orvos előadás-sorozata, melyen közel négyszázan vet­tek részt. A kitűnő előkészítésnek, a jó propagandának tulajdonítható, hogy a vetélkedőt csak két for­dulóban tudták lebonyolítani. A munkavédelmi hónap jegyé­ben szervezett vetélkedőn 76 háromtagú csapat versengett. Az első és második forduló győztesei: KRESZ-ből a Petőfi Sándor és az Ady Endre szocia­lista brigád, munkavédelemből a Március 8. és a Szárnyaske­­rék szocialista brigád képvise­lői. Vetési Imre Édesanyák köszöntése Május 3-án, a vasutas-szakszervezet központjában, az anyák napja alkalmából — a hagyományokhoz híven — bensőséges ünnepséget rendeztek a MÁV-nál dolgo­zó huszonhat nagycsaládos édesanya tiszteletére. A Népköztársaság úti általános iskola IV/b. osztályos tanulóinak verses műsora után, szakszervezetünk el­nöksége nevében Nagy Istvánné, a központi vezetőség tagja, a nőbizottság elnöke köszöntötte az édesanyá­kat, méltatta helytállásukat, áldozatvállalásukat, hiszen a meghívott huszonhat édesanya összesen 116 gyer­meket nevel. Az ünnepségen Prókai Sándorné, a központi vezető­ség mellett működő nőbizottság titkára adta át a pénz­jutalmat az édesanyáknak. MAGYAR VASUTAS Szolnoki sikerek Nyíregyházán a súlyemelő vasutas bajnokságon !­­ Április 14—15-én — első al­kalommal Nyíregyházán — há­rom súlycsoportban találkoztak a vasutas súlyemelők az egyéni országos bajnokságon. Nyolc együttes — felnőtt, ifjúsági I. és ifjúsági II. kategóriában — mintegy 100 versenyzője mérte össze tudását. Nyíregyháza Vá­ros és az NyVSSC súlyemelő szakosztálya kitűnő házi­gazdának bizonyult. A résztve­vők ideális körülmények között versenyezhettek. A 22 bajnoki cím közül hetet a szolnokiak, ötöt-ötöt a Szom­bathelyi Haladás és az NyVSSC szereztek, a többin a DMVSC, a Testvériség és a MÁV Nagykanizsai TE oszto­zott. Az alábbiakban a súlycso­portonkénti győztesek, össze­tettben elért eredményét közöl­­­jük. Felnőttek: 60 kg: Ondi Lász­ló (NyVSSC) 245. 67,5 kg: Si­mon Imre (MÁV Nagykanizsai TE) 270. 75 kg: Kürti László (Szolnok) 275. 82,5 kg: Vaspöri Ottó (Haladás) 305. 90 kg: Kas­sai László (NyVSSC) 320. 100 kg: Kajdi Tibor (Szolnok) 305. 110 kg: Molnár Miklós (NyVSSC) 367,5. Ifjúsági I. korcsoport: 48 kg: Nagy Tibor (DMVSC) 120. 56 kg: Mangu Sándor (DMVSC) 140. 67,5. kg: Hajzer András (NyVSSC) 232,5. 75 kg:Tóth Róbert (Szolnok) 297,5. 82,5 kg: Kiss Ferenc (NyVSSC) 295. 100 kg: Kiss Zoltán (DMVSC) 300. Ifjúsági II. korcsoport: 48 kg: Palócz József (Haladás) 145. 52 kg: Lukács Zsolt (Szolnok) 190. 56 kg: Pánitzer Sándor (Hala­dás) 175. 60 kg: Borsi István (Szolnok) 175. 67,5 kg: Németh Sándor (Haladás) 215. 65 kg: Szabó Tibor (Haladás) 215. 82,5 kg: Schleisz Ferenc (Testvéri­ség) 262,5. 90 kg: Nagy Csaba (Szolnok) 257,5. 100 kg: Böcsi Attila (Szolnok) 270. Lóverseny szocialista brigádoknak A Központi Hivatalok és Intézmények Szakszervezeti Bizott­sága a Nyugati pályaudvar és a MÁV-vezérigazgatóság MHSZ- klubja közreműködésével, a szocialista brigádoknak lóversenyt rendezett. Huszonhat brigád 78 tagja — köztük 41 női dolgozó — vállalkozott arra, hogy összemérje képességeit. A szakszervezeti bizottság nevében Oszlár József értékelte a versenyt, majd tárgyjutalmat és emléklapot adott át a legkiemelkedőbb ered­ményt elérők részére. A brigádok egymásközti vetélkedőjében a MÁVTI „Tempó” szocialista brigád 113 köregységgel első, a MÁVTI „Bláthy Ottó” szocialista brigád csapata 111 köregységgel második, a MÁV Szá­mítástechnikai Üzem „Summa” szocialista brigád csapata 106 köregységgel harmadik helyezést ért el. — Névadó ünnepség. A szé­kesfehérvári vasutasok Vörös­marty Művelődési Házában névadó ünnepséget rendeztek tíz vasutas gyermeke részére. A megjelenteket Heim Márton, az üzemfőnökség KISZ-bizott­­ságának titkára köszöntötte, majd a Schönherz Zoltán Álta­lános Iskola úttörői adtak mű­sort. Ezután megajándékozták a szülőket és gyermekeket. — Kommunista műszak. A ferencvárosi rendezőpályaud­var Nyugati rendezőjében ápri­lis 6-án kommunista műszakot tartott a II-es főpályamesteri szakasz húsz dolgozója. A 3. vá­gányon talpfát cseréltek. Az ér­te járó bért a IX. kerület gyer­mekintézményeinek fejlesztésé­re ajánlották fel. — Nyugdíjasok találkozója. A füzesabonyi körzeti üzemfő­nökség Baross Gábor szocialis­ta brigádja a közelmúltban nyugdíjastalálkozót rendezett. Tiszavölgyi Gyula brigádvezető tájékoztatta a nyugdíjasokat az állomás fejlődéséről és az ered­ményekről. Utána vendégül lát­ták az egykori munkatársakat. — ötletnap. A Miskolci Jár­műjavító Üzem kocsijavító osz­tályának tanácstermében ötlet­napot rendeztek. A zsűri 106 ja­vaslatot hallgatott meg, és ti­zenkilenc írásban benyújtott öt­letet bírált el. A bizottság 36 dolgozó 77 ötletét díjazta. Eze­kért összesen 8700 forintot fizet­tek. — író-olvasó találkozó. A hatvani körzeti üzemfőnöksé­gen a város Ady Endre könyv­tárának fiókkönyvtára író-olva­só találkozót rendezett. Vendé­gük Kalász László költő volt. Közreműködtek: Virág Tibor és Dinnyés József előadóművé­szek. A találkozón több szocia­lista brigád vett részt. — Társadalmi munka. A székesfehérvári körzeti üzemfő­nökségen több napos társadal­mi munkát szerveztek, amelyen összesen 845 vasutas vett részt. A dolgozók a pályaudvarokon összegyűjtötték a hulladékot, kocsialkatrészeket, teherkocsi­kat javítottak és parkosítottak. — Vetélkedő. A dombóvári üzemfőnökség munkavédelmi vetélkedőt rendezett a szocialis­ta brigádok részére, a DVMSE sportcsarnokában. A versenyen tizenhat brigád képviseltette magát. A győztes a dízelszere­lők Kandó Kálmán brigádjának csapata lett. 1984. MÁJUS 10. Halálozás Április 17-én, 86 éves korában meghalt Rétfalvi Ferenc, Komá­rom állomás szakszervezeti bi­zottságának egykori nyugdíjas titkára. Pályafutását 1913-ban, a Győri Vagongyárban lakatosta­nulóként kezdte. Már fiatal korá­ban bekapcsolódott a munkás­­mozgalomba, vöröskatona is volt. 1919-ben a komáromi pályafenn­tartási főnökségnél kapott mun­kát. A felszabadulás után részt vett a vasút újjáépítésében. 1945 augusztusában belépett a Magyar Kommunista Pártba, és a szak­­szervezetbe. Még abban az eszten­dőben megválasztották szb-el­­nöknek, később pedig függetlení­tett szb-titkár lett. Ezt a funkció­ját 1959-ig (nyugdíjazásáig) látta el. Utána a vasutas-szakszervezet társadalmi aktivistájaként tevé­kenykedett. Tagja volt a Szak­­szervezetek Komárom Megyei Ta­nácsának, és több évig Komárom város Szakszervezeti Szakmaközi Bizottságának titkára. Munkásságát több kitüntetés­sel, köztük a Munka Érdemrend arany fokozatával is elismerték. Temetése május 4-én volt a Ko­máromi Köztemetőben. Lakáscsere Elcserélném Budapest VIII., Práter u. 7. fszt. 1. alatti egyszoba-konyhás, félkomfortos tanácsi lakásomat két szoba komfortosra, Budapesten vagy környékén, 60 km-en belül. MÁV-la­­kás is érdekel. Pikács Lászlóné. Elcserélném Budapest XV. ker., Rá­kos u. 106. sz. X. em. 60. alatt levő egy plusz félszobás MÁV-bérlakásomat egy plusz két félszobás MÁV-bérla­­kásra Budapest területén. Kissné: 428-592. Elcserélném Budapest IX., Gyáli út 15. IV. épület fszt. 1. szám alatti 48 négyzetméteres, másfél szobás MÁV- bérlakásomat hasonló méretű vagy ki­sebb tanácsi lakásra tényleges állomá­nyú MÁV-dolgozóval. Érdeklődni le­het: 429-701 vagy a 34-85 telefonszá­mon reggel 8-tól 16 óráig. Elcserélném kétszobás, komfortos budai telefonos MÁV-bérlakásomat 1,5 szoba-komfortos tanácsi lakásra, Budapest területén. Érdeklődni lehet a 368-173-as telefonszámon. Elcserélnék budai egyszobás, kom­fortos, telefonos, utcai II. emeleti, 48 négyzetméteres MÁV-bérlakást taná­csi kétszobás, komfortos telefonosra. Horváth, Budapest Pf. 32. 1387. Elcserélném Debrecen nagyállomás melletti kétszoba, összkomfortos, loggiás, III. emeleti, telefonos, tanácsi lakásomat (lift van) hasonló vagy egy­szobás, összkomfortos budapestire. Ér­deklődni: Budapest XIV., Erzsébet ki­rályné u. 40/b. II. 1. a. Elcserélnék balatonfenyvesi kétszo­bás, komfortos MÁV-bérlakást (kis kerttel, melléképülettel) Budapesten és környékén, illetve Gödöllőn és kör­nyékén, tanácsi lakásra (1 — 1,5—2 szo­básra), melyben MÁV-dolgozó lakik. Érdeklődni lehet dr. Kisfaludy Ferenc­­né, Gödöllő, Stromfeld sétány 6. Tele­fon: 82-62 vagy 275-707. Elcserélném Budapest XV. ker., Le­nin út 16/b. fszt. 2. alatt levő 2 plusz félszobás, étkezős, loggiás, komfortos lakásomat, melybe csak aktív MÁV- dolgozó költözhet; kérek másfél szo­bás földszintes, kiskertes, komfortos lakást. Lehet tanácsi is, lehetőleg IV., XIV., XV. kerületben. Megtekinthető egész nap, Kovács Ist­ván. Elcserélném Ercsiben levő (Buda­pesttől 30 km) felújított kétszobás, komfortos (kerttel és gazdasági udvar­ral) MÁV-bérlakásomat budapesti egyszobás, összkomfortosra, érdeklőd­ni munkaidőben: 67-04 üzemi és 135-674 városi telefonszámon. Le­­hoczky Ákos: Elcserélném Boglárlellén a szabad­strandnál, centrumban levő 315 négy­szögöles kerttel, hét helyiségből álló összkomfortos házamat Budapesten, zöldövezeti 2-3 szobás házra. Érdek­lődni a 315-098-as telefonszámon. Elcserélném Budapest XV., Rákos u. 104. sz. IV. em. levő másfél szobás, összkomfortos, sötét konyhás MÁV- bérlakásomat szintén MÁV-lakótelepi nagyobb lakásra. Érdeklődni lehet a 408-977-es telefonszámon. Elcserélném Budapest VIII. ker., Kőbányai út 18. fszt. 3/a levő egyszo­bás, összkomfortos, 32 négyzetméteres MÁV-bérlakásomat lehetőleg Buda­pest külső kerületében vagy Szolno­kon, Kecskemét körzetében másfél vagy kétszobás MÁV- vagy tanácsi bérlakásra. Lehetőleg aktív MÁV-dol­gozóval, Szitás Ferenc. Elcserélném egyszobás, komfortos, 35 négyzetméteres, gázfűtéses, világos budai MÁV-bérlakásomat saját tulaj­donú házra, vidékre is, MÁV-dolgozó­val. Érdeklődni 7—15 óra között a 183-664, 15 óra után és szombat-vasár­nap a 363-260 telefonszámon. MAGYAR VASUTAS a Vasutasok Szakszervezetének lapja Szerkeszti a szerkesztő bizottság Felelős szerkesztő: Viai Ferenc Szerkesztőség: 1068 Budapest VI. Benczúr u 41. Telefon: városi: 229*872 üzemi: 19­77 Kiadja és terjeszti a Népszava Lap- és Könyvkiadó 1553 Bp. m, Váci út 73 Telefon: 497-950 Postafiók: 43 Budapest Felelős kiadó: Előfizetési díj egy évre: 34 forint Egyszámlaszám: MNB — 11 850 84—2393. Szakra Lapnyomda,­­ Budapest Felelős vezető: Csöndes Zoltán vezérigazgató

Next