Magyar Vasutas, 1984 (28. évfolyam, 1-24. szám)
1984-05-10 / 9. szám
8 Ifjúsági fórum Székesfehérváron Száztizenkét fiatal vasutas részvételével tartották meg az ifjúsági fórumot a székesfehérvári körzeti üzemfőnökségnél. A megjelenteket — köztük Benedek Lászlót, az üzemi pártbizottság titkárát és Szeder János szb-titkárt — Heim Márton, a KISZ-bizottság titkára üdvözölte, majd Rácz Alpár, a körzeti üzemfőnökség vezetője adott áttekintést a csaknem 220 kilométeres vonalszakasz vasutasaira háruló feladatokról. Ezt követően az írásban feltett kérdésekre válaszoltak az üzemfőnökség vezetői. Ennek során Szeder János többek között elmondta, hogy Fehérváron tavaly 103 fiatal részesült szakszervezeti üdültetésben, s ez a 36,8 százalékos arány is a fiatal vasutasok megbecsülését tükrözi. Vannak persze gondok, problémák is. Erre utal például a fiataloknak az a kérdése, hogy a művelődési házban miért szűnt meg az ifjúsági klub. Ezt csak részben indokolja, hogy vezetői jelenleg sorkatonai szolgálatot teljesítenek, mert nagyobb részben a csökkenő érdeklődés vezetett az ifjúsági klub megszűnéséhez. Az aktivitás élénkülése minden vonatkozásban sokat javíthat a fiatal vasutasok helyzetén. (lunyogi) Pályázati felhívás A SZOT Munkavédelmi Továbbképző Intézete felvételt hirdet az 1984/85-ös tanévre. Jelentkezni lehet: szakmérnöki, üzemmérnöki, felsőfokú, valamint középfokú szakképesítő tagozatra. (Nem műszaki végzettségűek részére). Érdeklődni, illetve jelentkezési lapot igényelni a Vasutasok Szakszervezete szociálpolitikai, munka- és környezetvédelmi osztályán lehet. Cím: Budapest, VI., Benczúr u. 41. Telefon: 1957. Csatavesztés Romhányban Történelmi könyveink egyik legfényesebb fejezete a Rákóczi-szabadságharcról szól. Tudjuk, hogy annak idején, 1710-ben a kurucok Romhánynál a császári labanc seregektől súlyos vereséget szenvedtek. A romhányi csata emlékét a község határában a fejedelem arcképével díszített turulszobor őrzi. A vasútállomásról is látható öreg mogyorófát a helybeliek Rákóczi-fájának nevezik. Azt tartják, hogy az 1710-es csatát a közeli dombról szemlélte a vezér. Lovaglóostorát ott a földbe szúrta, és ebből nőtt ki a ma is élő, terebélyes mogyorófa ... Aki Vácról Balassagyarmat felé utazva Diósjenőn átszáll a „Piroskának” becézett Bz-motorvonatra, fél óra elteltével a vonal végállomásán, Romhányban sétálhat a történelmi múltú utcákon. Ilyentájt, kora tavaszszal csöndes a község. Az állomáson a balassagyarmati körzeti üzemfőnökség legfiatalabb, mindössze huszonkilenc éves főnöke Varga László fogad. A fiatal állomásfőnök tizenegy éve dolgozik a vasútnál, az állomást 1982 óta vezeti. Romhányon kívül a szomszédos Bánk állomás is ide tartozik, így tehát harminc beosztott mindennapi munkáját tartja szemmel a főnök, áld feleségével, kisfiával és kislányával együtt a felvételi épület emeletén levő kétszobás, fürdőszobás szolgálati lakásban lakik. Az egykori fűtőházi épület a gőzvontatás felszámolása óta csak vonatkísérő laktanyaként üzemel. Beszélgetésünkbe bekapcsolódik Szlezák László raktárnokárupénztáros, az állomás szakszervezeti bizalmija is. Elmondják, hogy a községet ma főként az Építési Kerámiagyár termékei — a fal- és padlóburkoló csempék — teszik ismertté Európa-szerte. Az állomás háta mögött látható új, impozáns épületegyüttesből álló gyárat 1981-től iparvágány szolgálja ki. Megtudom, hogy a Kerámiagyár elmúlt évi kocsifeladása csupán 208 volt, a leadásra került 901 kocsival szemben ... Először nem értettem, hogy a több milliós beruházással épített három új vágányon miért ilyen minimális a kocsifeladás. Aztán rávilágítottak az okokra: amit a vasút egy 24 órás fordulóban két dízelmozdonnyal el tudna fuvarozni, azt a gyár a balassagyarmati 2. számú Volán huszonöt kilteherautójával juttatja el a rendeltetési helyekre. Úgy látszik a gyár vezetőségének így kényelmesebb, mivel a feladott áruk fuvardíját az átvevő fizeti. Kérdezhetnénk persze, hogy hol vannak a vasút fuvarszervezői? A főnök reméli, hogy előbbutóbb fordul a kocka, és a vasút is tevékenyen kiveszi a részét a megtermelt csempék elszállításából. Vagy Romhányban minden csatát hagyományosan el kell veszíteni? R. Retykó István A veszprémi körzeti üzemfőnökség vontatási telepén március 21-én talapzatra helyezték azt a 375-1032-es pályaszámú gőzmozdonyt, amelyet a Ganz- MÁVAG dolgozói 25 évvel ezelőtt — a Tanácsköztársaság 40. évfordulója tiszteletére — adtak át a MÁV-nak. Ez volt az utolsó gőzös, amelyet a magyar vasút rendelt. A vontatási üzemegység szakemberei társadalmi munkában „konzerválták” és állították talapzatára a műemléknek számító mozdonyt. Az ünnepségen megjelent Csonka Zoltán, a megyeszékhely pártbizottságának első titkára, Maróti Rezső, a városi tanács elnöke, Kapronczai János vasútigazgató és Hüttl Pál, a Közlekedési Múzeum főigazgató-helyettese is. A társadalmi munkában élenjáró vasutasoknak az igazgató pénzjutalmat adott át. A kiállított mozdony népszerű nosztalgiát ébresztő, múltat ró lett a város oktatási és neve- idéző gőzöst, amelyről avatott lési intézményei körében. Óvó- szakember ad tájékoztatást az olások és iskolások tekintik meg érdeklődőknek. A kiállított mozdony a vontatási üzemegység területén Szocialista brigádoknak KRESZ- és munkavédelmi vetélkedő Az élet megannyi területén, naponta számtalan előre nem látható veszélyhelyzet leselkedik ránk. A statisztikák tanúsága szerint azonban a közúti és üzemi baleseteknek a legnagyobb része a KRESZ- és a munkavédelmi szabályok ismerete, illetve alkalmazása esetén nem következett volna be. A dunakeszi városi rendőrkapitányság és a járműjavító üzem vezetői felismerték a megelőzés, a tömeges oktatás fontosságát, s az üzem szocialista brigádjai között meghirdették a KRESZ- és munkavédelmi vetélkedőt. A Közlekedésbiztonsági Tanács, az eredményes felkészülést segítő segédanyagai mellett, munkavédelmi eszközökből rendezett kiállítást az üzemi étkezde előcsarnokában. Az érdeklődők közelebbről is megismerhették a robbanásveszélyes munkaterületen dolgozók épségét védő antisztatikus ruhát, a hallás csökkenését gátló SILENTA fültokot. A vetélkedőn való eredményes versenyzést, az egészségügyi ismeretek bővítését, a betegségek időbeni felismerését, megelőzését, nagyszerűen segítette az üzemi orvos előadás-sorozata, melyen közel négyszázan vettek részt. A kitűnő előkészítésnek, a jó propagandának tulajdonítható, hogy a vetélkedőt csak két fordulóban tudták lebonyolítani. A munkavédelmi hónap jegyében szervezett vetélkedőn 76 háromtagú csapat versengett. Az első és második forduló győztesei: KRESZ-ből a Petőfi Sándor és az Ady Endre szocialista brigád, munkavédelemből a Március 8. és a Szárnyaskerék szocialista brigád képviselői. Vetési Imre Édesanyák köszöntése Május 3-án, a vasutas-szakszervezet központjában, az anyák napja alkalmából — a hagyományokhoz híven — bensőséges ünnepséget rendeztek a MÁV-nál dolgozó huszonhat nagycsaládos édesanya tiszteletére. A Népköztársaság úti általános iskola IV/b. osztályos tanulóinak verses műsora után, szakszervezetünk elnöksége nevében Nagy Istvánné, a központi vezetőség tagja, a nőbizottság elnöke köszöntötte az édesanyákat, méltatta helytállásukat, áldozatvállalásukat, hiszen a meghívott huszonhat édesanya összesen 116 gyermeket nevel. Az ünnepségen Prókai Sándorné, a központi vezetőség mellett működő nőbizottság titkára adta át a pénzjutalmat az édesanyáknak. MAGYAR VASUTAS Szolnoki sikerek Nyíregyházán a súlyemelő vasutas bajnokságon ! Április 14—15-én — első alkalommal Nyíregyházán — három súlycsoportban találkoztak a vasutas súlyemelők az egyéni országos bajnokságon. Nyolc együttes — felnőtt, ifjúsági I. és ifjúsági II. kategóriában — mintegy 100 versenyzője mérte össze tudását. Nyíregyháza Város és az NyVSSC súlyemelő szakosztálya kitűnő házigazdának bizonyult. A résztvevők ideális körülmények között versenyezhettek. A 22 bajnoki cím közül hetet a szolnokiak, ötöt-ötöt a Szombathelyi Haladás és az NyVSSC szereztek, a többin a DMVSC, a Testvériség és a MÁV Nagykanizsai TE osztozott. Az alábbiakban a súlycsoportonkénti győztesek, összetettben elért eredményét közöljük. Felnőttek: 60 kg: Ondi László (NyVSSC) 245. 67,5 kg: Simon Imre (MÁV Nagykanizsai TE) 270. 75 kg: Kürti László (Szolnok) 275. 82,5 kg: Vaspöri Ottó (Haladás) 305. 90 kg: Kassai László (NyVSSC) 320. 100 kg: Kajdi Tibor (Szolnok) 305. 110 kg: Molnár Miklós (NyVSSC) 367,5. Ifjúsági I. korcsoport: 48 kg: Nagy Tibor (DMVSC) 120. 56 kg: Mangu Sándor (DMVSC) 140. 67,5. kg: Hajzer András (NyVSSC) 232,5. 75 kg:Tóth Róbert (Szolnok) 297,5. 82,5 kg: Kiss Ferenc (NyVSSC) 295. 100 kg: Kiss Zoltán (DMVSC) 300. Ifjúsági II. korcsoport: 48 kg: Palócz József (Haladás) 145. 52 kg: Lukács Zsolt (Szolnok) 190. 56 kg: Pánitzer Sándor (Haladás) 175. 60 kg: Borsi István (Szolnok) 175. 67,5 kg: Németh Sándor (Haladás) 215. 65 kg: Szabó Tibor (Haladás) 215. 82,5 kg: Schleisz Ferenc (Testvériség) 262,5. 90 kg: Nagy Csaba (Szolnok) 257,5. 100 kg: Böcsi Attila (Szolnok) 270. Lóverseny szocialista brigádoknak A Központi Hivatalok és Intézmények Szakszervezeti Bizottsága a Nyugati pályaudvar és a MÁV-vezérigazgatóság MHSZ- klubja közreműködésével, a szocialista brigádoknak lóversenyt rendezett. Huszonhat brigád 78 tagja — köztük 41 női dolgozó — vállalkozott arra, hogy összemérje képességeit. A szakszervezeti bizottság nevében Oszlár József értékelte a versenyt, majd tárgyjutalmat és emléklapot adott át a legkiemelkedőbb eredményt elérők részére. A brigádok egymásközti vetélkedőjében a MÁVTI „Tempó” szocialista brigád 113 köregységgel első, a MÁVTI „Bláthy Ottó” szocialista brigád csapata 111 köregységgel második, a MÁV Számítástechnikai Üzem „Summa” szocialista brigád csapata 106 köregységgel harmadik helyezést ért el. — Névadó ünnepség. A székesfehérvári vasutasok Vörösmarty Művelődési Házában névadó ünnepséget rendeztek tíz vasutas gyermeke részére. A megjelenteket Heim Márton, az üzemfőnökség KISZ-bizottságának titkára köszöntötte, majd a Schönherz Zoltán Általános Iskola úttörői adtak műsort. Ezután megajándékozták a szülőket és gyermekeket. — Kommunista műszak. A ferencvárosi rendezőpályaudvar Nyugati rendezőjében április 6-án kommunista műszakot tartott a II-es főpályamesteri szakasz húsz dolgozója. A 3. vágányon talpfát cseréltek. Az érte járó bért a IX. kerület gyermekintézményeinek fejlesztésére ajánlották fel. — Nyugdíjasok találkozója. A füzesabonyi körzeti üzemfőnökség Baross Gábor szocialista brigádja a közelmúltban nyugdíjastalálkozót rendezett. Tiszavölgyi Gyula brigádvezető tájékoztatta a nyugdíjasokat az állomás fejlődéséről és az eredményekről. Utána vendégül látták az egykori munkatársakat. — ötletnap. A Miskolci Járműjavító Üzem kocsijavító osztályának tanácstermében ötletnapot rendeztek. A zsűri 106 javaslatot hallgatott meg, és tizenkilenc írásban benyújtott ötletet bírált el. A bizottság 36 dolgozó 77 ötletét díjazta. Ezekért összesen 8700 forintot fizettek. — író-olvasó találkozó. A hatvani körzeti üzemfőnökségen a város Ady Endre könyvtárának fiókkönyvtára író-olvasó találkozót rendezett. Vendégük Kalász László költő volt. Közreműködtek: Virág Tibor és Dinnyés József előadóművészek. A találkozón több szocialista brigád vett részt. — Társadalmi munka. A székesfehérvári körzeti üzemfőnökségen több napos társadalmi munkát szerveztek, amelyen összesen 845 vasutas vett részt. A dolgozók a pályaudvarokon összegyűjtötték a hulladékot, kocsialkatrészeket, teherkocsikat javítottak és parkosítottak. — Vetélkedő. A dombóvári üzemfőnökség munkavédelmi vetélkedőt rendezett a szocialista brigádok részére, a DVMSE sportcsarnokában. A versenyen tizenhat brigád képviseltette magát. A győztes a dízelszerelők Kandó Kálmán brigádjának csapata lett. 1984. MÁJUS 10. Halálozás Április 17-én, 86 éves korában meghalt Rétfalvi Ferenc, Komárom állomás szakszervezeti bizottságának egykori nyugdíjas titkára. Pályafutását 1913-ban, a Győri Vagongyárban lakatostanulóként kezdte. Már fiatal korában bekapcsolódott a munkásmozgalomba, vöröskatona is volt. 1919-ben a komáromi pályafenntartási főnökségnél kapott munkát. A felszabadulás után részt vett a vasút újjáépítésében. 1945 augusztusában belépett a Magyar Kommunista Pártba, és a szakszervezetbe. Még abban az esztendőben megválasztották szb-elnöknek, később pedig függetlenített szb-titkár lett. Ezt a funkcióját 1959-ig (nyugdíjazásáig) látta el. Utána a vasutas-szakszervezet társadalmi aktivistájaként tevékenykedett. Tagja volt a Szakszervezetek Komárom Megyei Tanácsának, és több évig Komárom város Szakszervezeti Szakmaközi Bizottságának titkára. Munkásságát több kitüntetéssel, köztük a Munka Érdemrend arany fokozatával is elismerték. Temetése május 4-én volt a Komáromi Köztemetőben. Lakáscsere Elcserélném Budapest VIII., Práter u. 7. fszt. 1. alatti egyszoba-konyhás, félkomfortos tanácsi lakásomat két szoba komfortosra, Budapesten vagy környékén, 60 km-en belül. MÁV-lakás is érdekel. Pikács Lászlóné. Elcserélném Budapest XV. ker., Rákos u. 106. sz. X. em. 60. alatt levő egy plusz félszobás MÁV-bérlakásomat egy plusz két félszobás MÁV-bérlakásra Budapest területén. Kissné: 428-592. Elcserélném Budapest IX., Gyáli út 15. IV. épület fszt. 1. szám alatti 48 négyzetméteres, másfél szobás MÁV- bérlakásomat hasonló méretű vagy kisebb tanácsi lakásra tényleges állományú MÁV-dolgozóval. Érdeklődni lehet: 429-701 vagy a 34-85 telefonszámon reggel 8-tól 16 óráig. Elcserélném kétszobás, komfortos budai telefonos MÁV-bérlakásomat 1,5 szoba-komfortos tanácsi lakásra, Budapest területén. Érdeklődni lehet a 368-173-as telefonszámon. Elcserélnék budai egyszobás, komfortos, telefonos, utcai II. emeleti, 48 négyzetméteres MÁV-bérlakást tanácsi kétszobás, komfortos telefonosra. Horváth, Budapest Pf. 32. 1387. Elcserélném Debrecen nagyállomás melletti kétszoba, összkomfortos, loggiás, III. emeleti, telefonos, tanácsi lakásomat (lift van) hasonló vagy egyszobás, összkomfortos budapestire. Érdeklődni: Budapest XIV., Erzsébet királyné u. 40/b. II. 1. a. Elcserélnék balatonfenyvesi kétszobás, komfortos MÁV-bérlakást (kis kerttel, melléképülettel) Budapesten és környékén, illetve Gödöllőn és környékén, tanácsi lakásra (1 — 1,5—2 szobásra), melyben MÁV-dolgozó lakik. Érdeklődni lehet dr. Kisfaludy Ferencné, Gödöllő, Stromfeld sétány 6. Telefon: 82-62 vagy 275-707. Elcserélném Budapest XV. ker., Lenin út 16/b. fszt. 2. alatt levő 2 plusz félszobás, étkezős, loggiás, komfortos lakásomat, melybe csak aktív MÁV- dolgozó költözhet; kérek másfél szobás földszintes, kiskertes, komfortos lakást. Lehet tanácsi is, lehetőleg IV., XIV., XV. kerületben. Megtekinthető egész nap, Kovács István. Elcserélném Ercsiben levő (Budapesttől 30 km) felújított kétszobás, komfortos (kerttel és gazdasági udvarral) MÁV-bérlakásomat budapesti egyszobás, összkomfortosra, érdeklődni munkaidőben: 67-04 üzemi és 135-674 városi telefonszámon. Lehoczky Ákos: Elcserélném Boglárlellén a szabadstrandnál, centrumban levő 315 négyszögöles kerttel, hét helyiségből álló összkomfortos házamat Budapesten, zöldövezeti 2-3 szobás házra. Érdeklődni a 315-098-as telefonszámon. Elcserélném Budapest XV., Rákos u. 104. sz. IV. em. levő másfél szobás, összkomfortos, sötét konyhás MÁV- bérlakásomat szintén MÁV-lakótelepi nagyobb lakásra. Érdeklődni lehet a 408-977-es telefonszámon. Elcserélném Budapest VIII. ker., Kőbányai út 18. fszt. 3/a levő egyszobás, összkomfortos, 32 négyzetméteres MÁV-bérlakásomat lehetőleg Budapest külső kerületében vagy Szolnokon, Kecskemét körzetében másfél vagy kétszobás MÁV- vagy tanácsi bérlakásra. Lehetőleg aktív MÁV-dolgozóval, Szitás Ferenc. Elcserélném egyszobás, komfortos, 35 négyzetméteres, gázfűtéses, világos budai MÁV-bérlakásomat saját tulajdonú házra, vidékre is, MÁV-dolgozóval. Érdeklődni 7—15 óra között a 183-664, 15 óra után és szombat-vasárnap a 363-260 telefonszámon. MAGYAR VASUTAS a Vasutasok Szakszervezetének lapja Szerkeszti a szerkesztő bizottság Felelős szerkesztő: Viai Ferenc Szerkesztőség: 1068 Budapest VI. Benczúr u 41. Telefon: városi: 229*872 üzemi: 1977 Kiadja és terjeszti a Népszava Lap- és Könyvkiadó 1553 Bp. m, Váci út 73 Telefon: 497-950 Postafiók: 43 Budapest Felelős kiadó: Előfizetési díj egy évre: 34 forint Egyszámlaszám: MNB — 11 850 84—2393. Szakra Lapnyomda, Budapest Felelős vezető: Csöndes Zoltán vezérigazgató