Magyar Vasutas, 1989 (33. évfolyam, 1-17. szám)

1989-09-14 / 13. szám

1989. SZEPTEMBER 14. MAGYAR VASUTAS Kártérítés gmk-tagnak A bíróság a keresetet megalapozottnak tartotta Az ü­ze­m balesetet szenvedett gmk-tag részére jár-e kártérí­tés munkáltatójától ha a gmk-ban sem tud munkát végezni? A periratokból olykor sok minden, máskor annál kevesebb derül ki a vitát indító perekről. A látszólag egyszerű jogi meg­oldást kínáló esetek végére — talán indokolatlanul is — a bí­róságnak kell pontot tenni. Ezért tanulságul érdemes megis­merni az alábbi esetet. B. József munkavezető és csa­pata január 27-én reggel az épí­tésvezetőtől azt a feladatot kapta, hogy az sz.-i MÁV-állomásnál le­vő gyaloghíd járólemezeit bont­sák fel. A munka irányításával B. József lett megbízva, és munka­társaival együtt felhívták figyel­müket a munka veszélyességére, valamint arra, mivel a munka­hely a vasúti vágányok közvetlen közelségében van, munkájukat fokozott körültekintéssel végez­zék, és amennyiben szükséges, tartsanak figyelőszolgálatot. A figyelőszolgálat ellátását B. József vállalta magára, akit egyébként a munka vezetésével bízott meg főnöke, így a csapat négy tagja irányítás nélkül kezd­te bontani a gyalogjáró lemezeit, folytatása során megállapítot­ták a dolgozók vétkességét, és az 5/1988. sz. fegyelmi határo­zatban megrovás fegyelmi bün­tetést alkalmaztak. Az indoklás­ban még az is szerepelt, hogy a munkát összehangolatlanul és felügyelet nélkül végezték. A megrovás fegyelmi bünte­tés időközben jogerőre emelke­dett, mivel Z. Simon a munka­ügyi döntőbizottságnál kérel­met sem terjesztett elő. Ezt a tényt úgy értékelte a munkálta­tó, mintha a dolgozó ezzel vét­kességét elismerte volna. Ilyen előzmények után for­dult kérelemmel a dolgozó a vállalati munkaügyi döntőbi­zottsághoz, ahol is kérte a bal­esetből fakadó kárának megté­rítését. Kérelmében előadta, hogy nem vagyoni kártérítésre tart igényt, ujjának csonkolása miatt, valamint elmaradt jöve­delem címén gmk-tagságának szünetelése miatt kéri kárának megtérítését. Z Simon nem hagyta A döntőbizottság a nem va­gyoni kártérítés iránti igényt el­ismerte, a kár további részét az­zal utasította el, hogy a kérel­mező nem bizonyította, hogy amíg beteg volt, gmk-tagtársai milyen munkát végeztek és ezért mennyi pénzt kaptak. A következő lépés, mert Z. Simon nem hagyta ennyiben, a bíróságra vezetett a jogsegély­­szolgálat közreműködésével. A Fővárosi Munkaügyi Bíróság hosszas bizonyítási eljárást folytatott le, és a kereseti kérel­met megalapozottnak tartotta. Megváltoztatta a döntőbizott­ság határozatát, és kötelezte a munkáltatót, hogy a pernyer­tes dolgozónak elmaradt jöve­delemként 56 000 Ft-ot fizes­sen ki. A bíróság az ítélet in­doklásában a következőket ál­lapította meg. A 13. Sz. Építésvezetőség dol­gozója üzemi balesetet szenve­dett, mégpedig olyanformán, hogy hídelemek szétszerelését végezte munkatársaival. Az utolsó járdaelem kiemelésénél a lemez sarka megszorult, azt Z. Simon három társa önkénte­lenül elengedte, úgy, hogy ezt társuknak nem jelezték. A bíró­ság megállapította, hogy a fel­peres a baleset után táppénzes betegállományba került, így a gmk-ban sem tudott munkát végezni. A rendelkezésre álló és csatolt iratok alapján, valamint a felek meghallgatása után dön­tött úgy a bíróság, hogy a kere­set alapos. Fegyelmi büntetés Az utolsó lemez kivételekor az megakadt, ezáltal a dolgozók önkéntelenül is elengedték emelés közben a nagy súlyú le­mezt. Z. Simon, aki kevésbé volt éber, és akit társai nem tudtak figyelmeztetni, nem is­merte fel a helyzetet, és a visz­­szaeső lemez középső ujjának első­ percét összezúzta, úgy, hogy azt néhány napon belül amputálni kellett. A balesetet vizsgáló megálla­pította, hogy az esemény azért következett be, mert a munka­vezető irányítási kötelezettségé­nek nem tett eleget, csapatát in­­dokolatlanul magára hagyta, és így a munka összehangolatla­nul folyt. De a vizsgáló szerint hibáztatható a többi dolgozó is, mert nem hiányolták az irányí­tást, és nem fordítottak kellő fi­gyelmet a megelőzésre. A sérült dolgozó ettől függet­lenül kárigényt jelentett be szolgálati főnökségénél. A fő­nökség vezetője a dolgozó igé­nyét azzal az indoklással utasí­totta el, hogy a balesetvizsgála­tot követő fegyelmi eljárás le­ A munkáltató tudott róla Nem vitás az, hogy az alperes az MT 62. § (1) bekezdése alap­ján az okozott kárért tárgyi fele­lősség alapján felel. Az összeg­­szerűség vonatkozásában pedig a 26/1980. (XII.20.) MVM sz. rendeletben foglaltak szerint kell a dolgozónak mind a va­gyoni, mind a vagyoni kárát, amely a sérelemmel okozati összefüggésben áll, megtéríte­ni. A perbeli esetben megállapít­ható volt, hogy a munkáltató tudott arról, hogy dolgozója 1983 óta gazdasági munkakö­zösségi tag. Az is perbeli tény, hogy táppénzes ideje alatt, va­lamint további négy hónapig, amely, idő alatt kezét kímélő munkakörban foglalkoztatták, a munkaközösség nem tudta foglalkoztatni a társasági szer­ződésben meghatározott mun­kafeladatok elvégzésével. A gmk tagjai a jelzett idő alatt bizonyítottan átlagosan 56 000 Ft jövedelemhez jutot­tak. Ettől a jövedelemtől Z. Si­mon azért esett el, mert balese­tet szenvedett. Az összegszerű­ség vonatkozásában egyébként a gmk képviselője által adott igazolás alapján döntött a bíró­ság. Tekintettel arra, hogy az alperes pervesztes lett, a bíró­ság kötelezte az eljárási illeték megfizetésére is. Dr. Péter Mihály A pismányi domboldalon „A belső emigráció, a saját nézetekbe való bezárkózás nem más, mint azokra a kérdésekre adott kényszerű felelet, amiket nem az egyén tett föl önkénte­sen, hanem maga a történe­lem!” A kemény tartalmú, ám csen­desen elmondott mondat legör­dült a pismányi domboldalról. Hallgattunk. A csöndet csak a tolóhajó rekedt bőgése zavarta, amely erőlködve küzdötte ma­gát, rakományát, a sodrás ellen. A pismányi kis kőház gazdája — beszélgetőpartnerem — az erőlködő hajóra mutatott: — Az csak gép, tud küzdeni. Én meg ember voltam — gyön­ge. — Úgy tudom — igyekeztem a tárgyra térni —, Gáspár bá­tyám vasutas volt, de már az apja is a vasút kenyerét ette. De azt is tudom, hogy magának, noha munkáját mindig ponto­san és lelkiismeretesen végezte, mégis fölmondták 1950. márci­us 1-jén. Miért? * — Nem fértem bele a képbe! — így a válasz. Furcsa. Ilyen „korszerűen” beszél a 89 éves Szőke Gáspár nyugdíjas segédmunkás, volt vasúti pályaszakaszfőnök. Ezzel a válaszmondattal bizonyította, hogy a mában, s nem a múlt­ban él. Szellemileg fiatal, testi­leg megtöretett. Tekintete — kékvizű hegyi­patak — tisztán csillanó, keze, széltől borzolt eres levél, néha rebbenő. Két válla, dűlő fa bil­lenése, két ferdére tört vonal. Régmúlt megaláztatásoktól mé­lyen árkolt homlok mögött a le­morzsolt évek keserű emléke. Szőke Gáspár a század szü­lötte: 1900. november 10-én lát­ta meg a napvilágot Vácott, ahol édesapja állomásfőnök volt. Egyetlen gyerekként szü­letett, többet nem adott a sors a családnak. Akkor, nyilván ké­nyeztették? Aligha. Az önmagá­hoz is szigorú apa, kemény, cél­ratörő, de szeretetteljes neve­lést nyújtott fiának. — Legyél büszke arra — mondta az édesapja, amikor a fia 1920. június 1-jén magára öl­tötte az egyenruhát —, hogy vasutas lettél. Tisztességes ke­nyér, becsületes munka . . . Az újdonsült vasutas a budai Déli Vasút szolgálatvezetőjénél jelentkezett. — Hozok egy kis bort — mondta Gáspár bátyám. Aztán még nyomatékkal hozzátette: — Saját! Elámultam. — Ehhez is ért? — Igen. Konyítok valamit. A kényszer vitt rá. A bor hús és testes. Vegy­szert nem látott. A fiatal vasutas élete sínre került. Szolgálatát jól és ponto­san látta el. Felettesei továbbta­níttatása mellett döntöttek. A tisztképzőt kitűnő eredmény­nyel végezte el, de az első aranycsillaggal bánat is érte: el­temette édesapját. — Tudja — emlékszik vissza —, különleges viszony volt a miénk. Édesapám már gyerek­koromban is felnőttként kezelt, s úgy is bánt velem. A szeretet, ami összekötött bennünket, a vérségi kapcsolaton kívül, két férfi tiszteleten és megbecsülé­sen alapuló vonzalma volt egy­más iránt. Ő volt a példaké­pem . . . * Az egycsillagos tiszt élete meglódult, önálló munkakört kapott Debrecenben. — Debrecen 1928-ban még amolyan poros, elhízott mező­város volt. Szélei, külső kerüle­tei, akárcsak falvak is lehettek volna, de a történelmi mag szel­lemi életet élt. Bekapcsolódtam. Noha katolikus vagyok, jól éreztem magam a protestáns cí­visek városában . . . 1938-ban vezette oltárhoz P. Ugray Erzsikét, aki reverzálist adott férjének. (Vegyes házas­ságban a gyermek vallása te­kintetében az egyik fél kizáróla­gos jogának elismerése a másik fél részéről). — Tudja, ehhez ragaszkod­tam. Az apám emléke miatt. Számtalanszor mondta: a be­csülettől, a vallásodtól soha ne térj el. Ne hagyd magad eltérí­teni! Erzsike 1939 végén áldott ál­lapotba került, majd a szíve alatt hordott magzatával elköl­tözött egy jobb világba. Talán jobb is, hogy az újszülött nem látta meg a közeledő világhábo­rú torkolattüzeit. Szőke Gáspár élete összeom­lott. Keserű, magába zárkózott ember lett belőle. Csak munká­ja adott némi vigaszt. — Meg az — mondja elmé­lázva —, hogy ismeretlen vas­utasok is küldtek részvéttáv­iratot. Akkor értettem meg, hogy egy nagy családban, a vasutasok családjában élek. Fájdalom az enyém, de életem a vasúté. A háború alatt, 1943-ban Celldömölkre került főnöknek. Ott küldött egy gúnyos mosolyt a menekülő náci csapatok után, s ott tekintett bizakodóan a nyo­mukba lépő, keletről jött idegen katonákra. A koalíciós időkben távol tartotta magát a pártok acsarkodásaitól. Nem engedett a csábításnak, sem az erőszak­nak. A szolgálatban viszont nem ismert pardont. Sok új em­ber jött a vasúthoz, hiszen a pártok marakodtak a pozíció­kért. Ellentét feszült a régi és az újonnan jöttek között. Szőke Gáspár számtalan figyelmezte­tést kapott, de nem engedett a negyvennyolcból. — Nézze, a vasútnál nem le­hetett sem kommunistaként, sem kisgazdaként dolgozni. Ott csak vasutasként kellett gondolkozni, dolgozni. Mert tudja, a vasút már csak ilyen. Ha nem a szakértelem az úr, akkor . . . Másfél esztendő múlva, 1950 februárjában — kemény tél volt — kézhez vette a felmondá­sát. Indok: osztályidegen szár­mazású, reakciós gondolkodá­sú. Alkalmatlan a szocialista vasúti munkára. Harmincesz­tendei szolgálat után, három csillaggal a gallérján. Ötven­éves korában. Aztán — hiszen élni kellett — segédmunka kü­lönféle gyárakban egészen 1963-ig, a nyugdíjig. — Nem harcolt az igazáért? — Az igazamért? Hát mi­csoda világ az, ahol a kétszer kettő négy igazságát csak harc árán lehet bebizonyítani. — Kijön a nyugdíjából? Gondolom, nem lehet sok. — Szerényen — így ő. — Nagyon szerényen. Meg a kis kert is segít — mutat a ház kö­ré. — Meg aztán, mondja csak, mi kell már nekem? Jövőre kezdem a kilencedik ikszet, az utolsót . . . * Megborzongok, noha meleg júliusi alkony van. — Gáspár bátyám — mon­dom —, mit tud mondani a mai vasutasnak? — Mit? . . . Amit apám mondott nekem, amit aztán sa­ját bőrömön tapasztaltam: a vasút, az egy nagy család! — Gondolja, korszerű tanács ez ma? — Az együvé tartozás min­dig is korszerű lesz! Horpadt arcában mélyebbek lettek a ráncok. Amikor elbú­csúztam tőle, tekintetében a re­ménykedés csipkebokra égett. Ugyan miért? . .. így csak erős és tudatos ember élhet, re­ménykedhet. Tudja, jövőre kez­di a kilencedik ikszet, ő mond­ta: az utolsót... Karácsonyi István A szolgálat utolsó félórája Ma reggel is ötkor kelt, az­után megitta a kávéját, azt hol ő, hol a felesége főzi, aki szintén itt dolgozik az állomáson, sze­mélypénztáros. — A negyedikről áll kife­lé .. . áll kifelé — mondja Miklya András a hangosbeszé­lő mikrofonja fölé hajolva, az­után ismét hozzánk fordul. — Hat óra tíz, mire átveszem a szolgálatot. Ilyenkor nyáron megnő a személyforgalom. A nap legnehezebb része tizen­három és tizenhat óra között van, mert ilyenkor nagy sze­mélyforgalom közben tolatunk is. A szúnyoghálóval borított ab­lakon át látni, piros mozdony halad át lassan az állomáson, kék sapkás vasutas sárga zász­lóval vezényli. — Beállt a háromra, beállt a háromra ... — szólal meg ismét a megafon Miklya And­rás hangján. A pályaudvar egyben infor­mációs központ is, így van ez városon és falun egyaránt. Mer­re van a híres strandfürdő, hogy lehet eljutni a várszínház­hoz, hol van a szép Körös-part? Számtalan kérdésre kell vála­szolni egy városfia vasutasnak. — Szerbusz Pista bátyám — köszönti a veszteglő Körös exp­ressz kalauzát a szolgálattevő. — Visszafelé nincs rendelke­zés. A vasútállomás irodájának ablakához borzas, ősz hajú, idős asszony hajol. Először azt hinni, valamit kérdez, de a motyogás egyenletes és folyamatos. Vá­laszt nem vár zavaros gondola­taira. — Minden nap átjön Csabá­ról — magyarázzák az irodá­ban. — Itt motyog az ablak alatt egy darabig, azután vala­melyik vonattal hazamegy. A háttérben a zavaros motyo­gás kíséretében Miklya András tovább mesél az állomás hét­köznapjairól. Szó esik egyebek között arról, hogy Gyula a kis­­határforgalom kedvelt célpont­ja. A román kocsik azonban nem jönnek be Magyarország területére, innen futnak át a magyar szerelvények Szalontá­ra. Híres is a gyulai román piac. — Ma szerda van — magya­rázzák az irodában tartózkodók. — Ilyenkor Csabán van a pia­cuk, csütörtökön meg itt. — Lejt is lehet kapni, egy az egyben, de hát kinek kell? So­kan vannak akik csak átjön­nek, megebédelnek és otthon el­mesélik, hogy mit láttak és per­sze, hogy mit ettek. Nagy a meleg. A szolgálatte­vő asztalra borított egyensapká­­jának peremén lusta légy mász­kál. Az ablak alatt lehajtott fejjel, akár egy siratófalnak fordulva, egyvégtében motyog, panasz­kodik az öregasszony. Aztán egyszer csak megjelenik az el­lenség. Egy másik öregasszony bukkan fel a peron bejáratánál, öklét rázza a csendesen panasz­kodó felé, mire az sivalkodni kezd. Egy idő után szamárfület mutatnak egymásnak, sőt sep­rűt is ragad egyikük, hogy a másik „életét kioltsa”. — Csend legyen már, hall­ják! — szól ki az ablakon ko­t­molyságot erőltetve magára a szolgálattevő. A viszály elcsitul. Az ablak alatti öregasszony új­ra a falnak fordul. — Beállt a negyedikre, be­állt a negyedikre — tölti be a szolgálattevő hangja a gyulai vasútállomás peronját. A falon bekeretezve a vas­utas rangjelzések színes ábrái, ha valaki nem tudná, kinek ki a felettese, innen leolvashatja. Bajuszos fiatalember lép a helyiségbe, ő állt az előbb egy beálló mozdony vezetőfülkéjé­ben. Kissé gyanakodva teszi fel keresztkérdéseit, melyik lapban és mikor jelenik meg az írás, színes lesz-e a fénykép. Mentsé­gére legyen mondva, közel a ro­mán határ. A váltás már megérkezett. Miklya András átadja a szolgá­latot. Ma, hála Istennek, ma nem történt semmi különös. Pataki Kálmán I A MÁV Szak- és Szerelőipari Főnökség pályázatot hirdet elemző közgazdász, valamint független belső ellenőr munkakörök betöltésére. A munkakörök betöltéséhez szükséges képesítési előírások­ Elemző közgazdász: — szakirányú egyetemi vagy főiskolai végzettség — legalább ötéves szakmai gyakorlat. Függetlenített belső ellenőr: — Pénzügyi-számviteli főiskolai (közgazdaság-tudományi egyetemi) végzettség, vagy — középiskolai végzettség felsőfokú vasúti (vagy azzal egyenértékű) szakképesítéssel együtt — legalább ötéves szakmai gyakorlat. A beküldendő pályázatok tartalmazzák: — az eddigi tevékenység (munkakörök) felsorolását — jelenlegi munkahelyét, beosztását, besorolását, bérét, jövedelmét — iskolai végzettségét — szakmai képzettségét — részletes, kézzel írott szakmai önéletrajzot. A munkakörök azonnal betölthetők. Bérezés: a MÁV Kollektív Szerződésben foglaltak, illetve megegyezés szerint. A pályázatot a MÁV Szak- és Szerelőipari Főnökségéhez kell benyújtani. CÍM: 1103 Budapest X. ker., Kőér utca 3/D. LEVÉLCÍM: 1475 Pf. 19. HATÁRIDŐ: a közzétételtől számított 30 napon belül. RÉSZLETES felvilágosítást ad: Mekes József személyzeti és munkaügyi osztályvezető, a 147-2555/321, vagy a 147-1970/321 postai, illetve a 01/73-21 üzemi telefonon.

Next