Magyar Zene, 2018 (56. évfolyam, 1-4. szám)

2018 / 3. szám - TANUMÁNY – ARTICLES - Loch Gergely: A MÁV-szignál zenetörténete

LVI. évfolyam, 3. szám, 2018. augusztus M a g­y a r Z­e­n­e formájában állítja elő hangfrekvenciás rezgéseit. A primitív korai csengőhangtech­nikát tehát, váratlan módon, high fidelity jellemezte abban az esetben, mikor egy, a technikai fejlettség hasonló fokán álló eszköz hangjait utánozta. Az együttállás hamarosan véget ért: 2002 után a telefonok a jelzőhangkeltés technikájában megelőzték majdnem három évtizeddel korábban született társu­kat, a MÁV szignálgenerátorát. Ez a mozzanat hatásosan szembesít a változás és az állandóság, a nem mindig pozitív értelmű fejlődés és a nem mindig negatív ér­telmű stagnálás kettősségével, s a kontraszt révén mindkettő tulajdonságai éleseb­ben láthatók. Székely Tamást csalódással tölti el, hogy nem valódi főműve, a MÁV URH rá­dióhálózatának kiépítése kapcsán keresik őt kérdésekkel, hanem a szignál kapcsán, melyet munkája lényegtelen melléktermékének tart.46 Pedig e melléktermék bele­szövődött a magyar és egyetemes művelődéstörténet nagy szövetébe. Egyebek kö­zött azon vicc révén, mely csattanójával a szignált önkéntelenül összeköti Az éjsza­ka csodái című Weöres Sándor költeménnyel, és ennek nevezetes fél-pentaméterén keresztül az antik görög-római verseléssel is: - Pistike, mi a nagypapád? - Vasutas! - Hát az apukád? - Az is vasutas! - És te mi leszel, ha nagy leszel? A hét hangos szignál önmagában nem ad számot arról a polgári zenekultúrá­ról, amelyben Székely Tamás nevelkedett. Mégis nyilvánvaló, hogy az egykori pá­lyázati siker titka a mérnök gyakorlatias gondolkodásán kívül ez a zenekultúra volt. A MÁV-szignál ekképp egy letűnt világ polgári művelődésének parányi akusz­tikus emlékműve is. Az Urbanista blog egy 2014-es, közlekedési szignálokról szóló posztjának hoz­zászólásai között egy olvasó a MÁV-szignált Johann Sebastian Bach Magnificatja Et exultavit tételével, a ritornell utolsó ütemével hozta összefüggésbe, ezt írván: „ne­künk zenészeknek [értsd: klasszikus zenészeknek] ez ugrik be a pályaudvaron”47 (5. kotta). A hozzászólás híre Székely Tamáshoz is eljutott, aki ezután meghallgat­ta az általa is ismert mű kérdéses tételét, és a párhuzamot meggyőzőnek találta, pedig korábban soha nem tűnt fel neki. Í­r ír í r ír­­ Víz - ve - ze - ték - sze - re - lő 46 Ürmös Attila: „A nagyapáról, akinek épületei Szabadkát (is) ékesítik", Hét Nap Online 2014. augusz­tus 28. http://hetnap.rs/mobil/?p=cikk&id=17160 (hozzáférés: 2018. október 28.). 47 Rátonyi Gábor Tamás: „Tudtad, hogy a buszokon a Bőrönd Ödön dallama a BKV-szignál? Na és hogy a MÁV dallama honnan van? Itt a válasz!”, Urbanista 2014. július 28. https://urbanista.blog.hu/ 2014/07/28/tudtad_hogy_a_buszokon_a_botond_odon_dallama_a_bkv-szignal_na_es_hogy_a_mav­­_dallama_honnan_van_itt_a/ (hozzáférés: 2018. október 28.).

Next