Magyar Zene, 2021 (59. évfolyam, 1-4. szám)

2021 / 2. szám - Recenzió - Komlós Katalin: Régi szép idők

226 LIX. évfolyam, 2. szám, 2021. május művészeti élményeket osztottak meg egymással. Az 1880-as évek Párizsában olyan szalonvendégek nevével találkozunk, mint Munkácsy Mihály vagy Hubay Jenő. Bécsben Hugo von Hofmannstahl, és Henrik Ibsen mellett a költő Grill­parzer, a festő Moritz von Schwind tűnik fel. Berlin szalonjai a korábbi időkben olyan irodalmi nagyságokkal büszkélkedhettek, mint Friedrich Schlegel, Jean Paul vagy éppen Heinrich Heine. A gondos felépítésű könyvben „Az Osztrák-Magyar Monarchia és a modern európai kultúra” címmel egy bevezető fejezet előzi meg az áttekintés törzsanya­gát, a földrajzi/nemzeti alfejezetekre osztott főrészt, amelyet „Nemzetközi szalon­kultúra” néven foglal össze a szerző. Szinte természetes, hogy a körkép Párizsból, a szalonkultúra és a művelt conversation hazájából indul ki. Bemutatja a szalonokat kialakító és működtető nevezetes hölgyek koszorúját, a salonniére kultúr- és műve­lődéstörténetben betöltött oly fontos szerepét. „A francia asszony szellemesebb minden más asszonynál, szellemével dominálja, összetartja körét, kiegyenlíti a kü­lönböző társaságok egyénei között levő differenciákat, vezeti a társalgást, megsze­lídíti a sokszor felingerült kedélyeket, azáltal hogy mindenkinek tud valami kelle­meset mondani” - írja 1880-as évekbeli párizsi jegyzeteiben a nemesi származású, fiatalon elhunyt író és színházi ember, Justh Zsigmond. Párizs szalonjaiban egyéb­ként a művészetek közül a festészet, képzőművészet játszotta a főszerepet, bár Ed­mond de Polignac hercegné szalonja, ahol Debussy is gyakran megfordult, a kor­társ zene egyik központjának számított. Más világba visznek London szalonjai, ahol a 18. század közepe táján az Eliza­beth Montagu irányításával kialakult Blue Stockings Society (Kékharisnya Társaság) vitte a vezető szerepet, elsősorban az irodalmi szalonok körében. A viktoriánus kor legismertebb brit salonm­ére­je, Mary Gladstone, a liberális miniszterelnök, William Ewart Gladstone lánya ezzel szemben a zenére helyezte a súlyt az összejö­vetelein. Csütörtök délelőtti, „reggeli”-nek nevezett fogadásain a kezdeti élénk és változatos beszélgetést általában muzsikálás, afféle házi hangverseny váltotta fel. Bécs zenei hagyományai természetesen páratlanok az európai kultúrtörténet­ben: a Frank-féle Szalonvilág itt olyan előzményekre tekinthet vissza, mint az első­sorban a Beethoven-életrajzokból ismert Lichnowsky herceg, Lobkowitz herceg, Razumovszkij gróf és a főnemesség számos más (részben magyar!) tagjának arisz­tokrata szalonjaihoz kapcsolódó legendás koncertek, estélyek, bemutató előadá­sok sora. Könyvünk későbbi időszakkal foglalkozó ismertetéseiben prominens szerepet kap a Bécs belvárosában ma is álló Todesco-ház, valamint a Bécs és London közti diplomáciai viszonyok vizsgálata. (Ebben a szakaszban kissé aránytalannak tűnik Henry de Worms osztrák-angol politikus és Gróf Friedrich Ferdinand von Beust kancellár kapcsolatának hosszas, inkább politikatörténetbe, mint szalontör­ténetbe illő részletezése, szinte excursus jelleggel. Hasonlóan kevéssé illeszkedik a fő gondolatmenetbe Apponyi Rudolf gróf londoni osztrák nagykövet szerepének a magyar vonatkozásai miatt sem érdektelen boncolása, ami azonban a diplomácia­történet, és nem a kultúrtörténet lapjaira kívánkozik.) Egy rövid berlini körkép után a szerző a magyar társasági életet, Pest, illetve Budapest szalonvilágát veszi szemügyre. „A szalonélet a régi Magyarországon több

Next