Magyar-Zsidó Szemle 8. (1891)

1891 / 1. szám - TÁRSADALOM - Az izraeliták országos irodájának átirata Schreiber B. pozsonyi főrabbihoz

AZ IZRAELITÁK ORSZÁGOS IRODÁJÁNAK ÁTIRATA. 4 E felhívások folytán a következőképen nyilatkoztunk : Nagyméltóságu vallás- és közoktatásügyi Minister Úr ! Megfelelve a múlt 1886. évi 30876. és 46418. sz. a. kelt leira­­tokban nyert azon felhívásnak, hogy esetleg az országos rabbiképző-inté­­zet tanári kollégiumának meghallgatása mellett tegyünk véleményes jelen­­tést aziránt, hogy a tételes állami rendszabályoktól eltekintve, csupán a zsidó vallási hitelvek szempontjából ki van jogosítva zsidó feleket házas­­ságilag egybeadni, miféle qualificatió adja meg e jogosultságot, és ki van hivatva ily qualificatiót osztogatni, —­a nevezet tanártestület véleményét meghallgattuk és ennek alapján bátorkodunk Nagyméltóságod elé tiszte­­lettel feljelenteni , »hogy esketés végrehajtására rendszerint csak az illetékes hitköz­­ség rabbija, vagy ennek helyettese jogosult, ki azonban képviseleti úton azzal mást is megbízhat, ha meg van győződve, hogy az illető az arra szükséges minőség és képességgel bír. A helyi rabbiság határozott bele­­egyezése nélkül még más hitközség rabbija sem végezhet esketést. »A rabbi-qualificatióra nézve megjegyezzük, hogy szabályozásra szoruló viszonyaink mellett minden rabbi előkészíthet és képesíthet a rabbipályára, azonban e mellett máris azon gyakorlat kezd kifejlődni, hogy a kongresszusi alapon álló hitközségek csakis a rabbiképző-intézetből ki­­kerülő rabbit kívának alkalmazni. Az orthodox szervező szabályzat pe­­dig arra kötelezi a hitközségeket, hogy rabbinak csak azokat alkalmaz­­zák, kik három elismert rabbitól nyertek képesítő oklevelet. Kik is stb. Budapesten, 1887. január hó 5-én. Az izr. orsz. iroda elnöksége. Ezentúl a ministérium nem fordult hozzánk ezen ügyben, más helyről sem lett arra figyelmünk felhíva, s így nem volt okuk arra, hogy annak tovább fejlődését itt a központban éber figyelemmel kísérjük. Hisz méltán hihettük, hogy a ministérium azt a házasságot, mely­­így vallástörvényeink, mint a fennálló kormányrendeletek értelmében érvénytelen, érvényesen megkö­­töttnek tekinteni nem fogja. De majdnem négy év után azzal lettünk meglepve, hogy a vallás- és a közoktatásügyi ministérium folyó évi október hó 28-án 47155. sz. a. kelt rendeletével a hódmezővásárhelyi rabbinak meg­­hagyta, hogy a Müller Mihály és Weisz Regina által egy Weisz Gábor nevű házaló előtt 1886 évi ápril hs 6-án kötött házasságot az általa vezetett izraelita esketési anyakönyvbe utólag szabálysze­­rűleg jegyezze be, mert említett házasság »állami, illetve polgári magánjogi szempontból, sőt a zsidó házassági jog értelmében is ala­­kúan érvényesen kötöttnek tekintendő.« E rendelettel szemben, melyről hírlapokból értesültünk,.

Next